مرور جشنواره 24
امروز: قتل آن لاين (مسعود آب پرور)
جسارت در بيان، محافظه كار در اجرا
بابك غفوري آذر
سينماي ايران هنوز ظرفيت هاي فراوان كشف نشده اي دارد كه توجه به آنها مي تواند اين سينما را از مضامين محدود و كليشه اي خارج سازد. ژانر سينماي دلهره و اضطراب از جمله اين ظرفيت هاست كه به رغم تمام تلاش هاي قبلي همچنان مهجور و كنار مانده محسوب مي شود. قتل آن لاين با اين پيش زمينه و تلاشي كه در جهت شكستن اين فضا و نزديك شدن به نمونه اي قابل توجه در سينماي التهاب و دلهره انجام داده، اثري قابل تأمل است. فيلم قرار است نمونه اي ايراني از آثار جوانانه جنايي سال هاي اخير سينماي آمريكا باشد كه در كنارش مضاميني خاص مانند اعتياد به اينترنت، روابط نامتعارف جوانان را نيز مطرح كند. آنچه در نخستين برخورد با فيلم به ذهن مي رسد اين است كه نويسندگان فيلمنامه از ابتدا قصد داشته اند اثر خلاف جريان و خاصي را بيافرينند. ارتباط مجازي جوانان از طريق اينترنت و نقشي كه اين رسانه نوين در پاسخ به عقده هاي فروخورده افراد مختلف مي تواند ايفا كند، اصلي ترين مضاميني هستند كه در پي رنگ داستاني فيلم به چشم مي خورند. در اين راه البته تلاش شده تا پرداخت اين مضامين نزديك به نمونه هاي واقعي باشد و مشخص است كه نويسندگان حداقل آشنايي را با اينترنت داشته اند. راه اندازي انجمن هاي مجازي و عضو شدن افراد مختلف در آن و نهايتاً آشنايي و قرار حقيقي و علاقه و ازدواج اينترنتي از جمله اين نكات است كه پيش از اين در كمتر فيلم ايراني شاهد آن بوديم. مشخص است سازندگان فيلم نيز تلاش كرده اند تا آنجا كه امكان داشته پرداخت اين مضامين شبيه به نمونه هاي واقعي باشد و به اين شكل براي اولين بار است كه در فيلمي ايراني با دختراني مواجه مي شويم كه تنها زندگي مي كنند. با اين پرداخت انتظار مي رود كه در ادامه بيان داستان جنايي و دلهره آور فيلم كه از پس اين مقدمه آغاز مي شود نيز نزديك به همان فضاي نيمه اول باشد، اما با تمام تلاش هاي انجام شده قتل آن لاين در اين بخش انتظارها را برآورده نمي كند. با آنكه تلاش شده با به كارگيري ظرفيت هاي ديگري مانند فضاي بصري متنوع و چشمنواز و نيز موسيقي پرضرب جنبه جنايي فيلم تقويت شود، اما بيشتر به دليل كاستي هاي اجرا و امكانات محدود نتيجه مورد انتظار به دست نيامده است.
مسعود آب پرور پيشينه پرباري در فعاليت در تلويزيون و ساخت كليپ هاي تصويري گوناگون و فيلم هاي تلويزيوني دارد. او يكي از اولين سازندگان كليپ هاي دوران جديد ايراني به شمار مي رود و البته قبل از آن نيز در بنياد فارابي مشغول به كار بود. فيلمنامه قتل آن لاين نيز بارها بازنويسي شده و چندين بار تا آستانه ساخت پيش رفته بود. به اين ترتيب ساخت فيلم با پيش زمينه اي قوي آغاز شد و انتظار مي رفت نتيجه حاصل نيز به اندازه همان تداركات و نيروي صرف شده باشد، اما آنچه هم اكنون ديده مي شود اثري متوسط با داستاني بكر است كه در اجرا از فكر اوليه عقب مانده است. عمده ترين مشكل آن هم از عدم توجه به جزئيات در پرداخت فيلم ناشي مي شود كه در اينگونه فيلم ها نقش حياتي ايفا مي كند. كشف عامل و بيان انگيزه هاي او در آثار جنايي، مشتمل بر روايت قدم به قدم و نتيجه گيري از هر بخش و ارائه جزئياتي است كه در قتل آن لاين ديده نمي شود. اتفاقاً فيلمنامه نيز ظرفيت هاي فراواني در اختيار كارگردان گذاشته كه اكثراً هدر رفته است. مثل توجه به اينترنت و كاركرد آن و نيز سرخوردگي هاي كودكي قاتل و بهره گيري از اين رسانه در پاسخ به آنها. اين ظرفيت ها در اجرا بنا به دلايل گوناگوني مانند چند انتخاب بد در ميان بازيگران و نيز پرداخت هاي نامناسب شخصيت ها و ضعف هاي روايي متعدد به هدر رفته است. جالب اينجاست كه كارگردان در زمينه هاي مربوط به تقطيع نماها و حفظ ريتم و ضرباهنگ فيلم (الهام گرفته از همان تجربيات كليپ سازي و آثار تلويزيوني) موفق عمل كرده است و در مجموع قتل آن لاين فيلم خوش ساختي از آب درآمده است. نگاه كنيد به فصل نهايي كه تركيب بندي قاب ها و فضاي بصري خلق شده به لطف محل مناسب انتخاب شده چشمگير است، اما هدايت بازيگران و اجراي نهايي آن ضعف هاي چشمگيري دارد. اين تركيب دوگانه توصيف كاملي از كل فيلم به دست مي دهد كه قابل تعميم به تمام آن است.
با اين همه، قتل آن لاين را بايد به دليل توجهش به مضامين تا به حال مهجور مانده در سينماي ايران ارزيابي كرد؛ اينكه جسارت نزديك شدن به اين فضاها در سازندگان آن وجود داشته است و نتيجه نهايي نيز به عنوان نخستين اثر كارگردانش قابل دفاع است. در برهوت نوآوري و مضامين كليشه شده، قتل آن لاين اثر خلاف جرياني به شمار مي رود كه در صورت موفقيت در اكران عمومي مي تواند ادامه دهنده جرياني جديد در سينماي ايران باشد.
|