۲۸ دانشجو در 4 ماه گذشته خودكشي كردند
فرار از زندگي
|
|
بنيامين صدر
سركلاس ادبيات نشسته بود كه استاد گفت: خودكشي كار آدم هاي بزرگ است و زندگي كردن كار آدم هاي بزرگتر و اميد به آخر شاهنامه خود فكر مي كرد كه قرار بود با فرار به سوي مرگ پايان خوشي نداشته باشد.
- هر 2 ساعت يك نفر در ايران خودكشي مي كند.
- مصرف مواد مخدر به ويژه قرص هاي روانگردان در بين دانشجويان غيربومي افزايش يافته است.
- سن اقدام به خودكشي مردان در ايران بين 20 تا 25 سال و در زنان بين 16 تا 20 سال است.
- از هر يكصد تهديد به خودكشي دانشجويان 2 تا 4 مورد تبديل به واقعيت مي شود.
- ميزان خودكشي دانشجويان دختر سه برابر مردان است.
و آخرين خبر اين كه 28 دانشجو در چهار ماه گذشته، خودكشي كرده اند.
هر خبر نيشتري است بر پيكر ما كه بدانيم و فراموش نكنيم. چشم بستن بر واقعيت آسان است؛ آيا مي دانيم و شب آسوده سر بر بالين مي گذاريم؟!
***
گرچه خودكشي در نگاه نخست يك ناهنجاري رواني به نظر مي رسد، اما يك ناهنجاري اجتماعي است، چون فردي كه خودكشي مي كند، مرگ را بهتر از زندگي مي داند. در حالي كه عامه مردم تصوري خلاف آن دارند و براي گريز از مشكلات و وضع موجود مقاومت و اميد به فردا را بيشتر از خودكشي انتخاب مي كنند.
اما خودكشي در بين جوانان ايراني چرا امروز به عنوان يكي از حادترين آسيب هاي اجتماعي مطرح است؟ جواني دوره بروز استعدادها و توانايي هاست و جوان مدام در پي فرصتي است تا اين استعدادها را بروز دهد و به نحوي خود را در بين اطرافيان و اجتماع مطرح كند. اما محدوديت ها و موانع موجود به خصوص در جوامع سنتي و توسعه نيافته موجب سرخوردگي جوانان به ويژه جواناني كه از سطح آگاهي هاي بيشتري برخوردارند مي شود.
اغلب دانشجويان در جوامع توسعه نيافته از اين رنج مي برند كه چرا اطرافيان و جامعه احساسات آنان را درك نمي كنند و هنگامي كه در چنين شرايطي تصميم به خودكشي مي گيرند، اغلب اميد به زندگي و اصلاح وضع موجود را از دست داده اند.
به اعتقاد علي معين فر، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعي، خودسوزي يا پرش از ارتفاع، ناشي از هم پاشيدگي نظام زندگي افراد و در هم ريختن قالب ها و گسستگي روابط اجتماعي و در نتيجه احساس تنهايي و مطرود بودن فرد است.
در بسياري از خودكشي هاي دانشجويان كه بسيار جدي و مصرانه انجام مي گيرد، خودكشي بيانگر يك خشم واپس زده است.
اين جامعه شناس، همچنين در رابطه با ميزان خودكشي دانشجويان در مراكز علمي و محيط هاي دانشگاهي، مي گويد: ناتواني مسئولان و استادان براي درك جوانان دانشجو، موجب بحران آفريني مي شود، در اغلب موارد وقتي دانشجويي استاد يا مسئولان دانشگاه را تهديد به خودكشي مي كند، آنان فكر مي كنند كه دانشجو شوخي مي كند، در حالي كه اين گونه نيست و از هر يك صد مورد تهديد، 2 تا 4 مورد به واقعيت خودكشي تبديل مي شوند.
در جامعه اي كه با ناهمگوني هاي شديد فرهنگي دست و پنجه نرم مي كند، آدم ها به بادكنكي مي مانند كه نخ هاي اطراف آن مانند، پدر و مادر، همسر، خواهر و برادر، فرزندان و دوستان به دليل مشكلات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و روند رو به تزايد فردگرايي به تدريج بريده مي شوند و فرد احساس بي كسي، شكنندگي و بي وزني مي كند؛ چيزي براي از دست دادن ندارد، خود را پوچ و سرگردان مي داند، در خلأ رها مي شود و آن وقت راهي جز بحران آفريني و سرانجام خودكشي نمي يابد.
اميد به زندگي
انجام يك آزمون سلامت رواني از يك هزار و 132 دانشجوي دانشگاه فردوسي مشهد، نشان مي دهد كه 7/12 درصد از پاسخ دهندگان از زندگي نااميد هستند.همچنين 4/9 درصد آرزوي مرگ و خلاصي از زندگي را دارند و فكر كردن درباره دست زدن به خودكشي در ميان آنان 7/5 درصد است.
مهوش مرتضايي، رئيس مركز مشاوره دانشگاه فردوسي در اين خصوص مي گويد: 7 درصد از دانشجويان مورد آزمون در معرض خطر بالا در زمينه خودكشي و 14 درصد از دانشجويان در معرض خطر متوسط قرار دارند.
مرتضايي تصريح مي كند كه پس از اين بررسي مشخص شد 258 تن از اين دانشجويان به نوعي به مداخله روانشناختي نياز دارند؛ ضمن اين كه دانشجويان دختر، بيشتر در معرض خطرند.
دكتر بوالهري، رئيس انستيتو روانپزشكي تهران نيز در خصوص خودكشي دانشجويان به ويژه در بين دانشجويان غيربومي و دانشجويان دختر مي گويد: بعضي دانشجويان در مواردي به دليل مشكلات موجود جامعه يا محيط دانشگاهي اعم از مشكلات درسي، بيكاري و مشكلات عاطفي، دست به خودكشي مي زنند كه در نتيجه مي توان گفت مهمترين عامل خودكشي يا تمايل به آن از سوي دانشجويان، افسردگي و نااميدي آنان است.
در سالهاي اخير آمار خودكشي ها به عنوان اسرار محرمانه تلقي مي شوند؛ ولي اين شيوه درستي براي پيشگيري از خودكشي نيست. بوالهري پررنگ شدن موضوعات نااميد كننده، مانند بيكاري، فقر و مشكلات اجتماعي را از عوامل اصلي گسترش افسردگي ميان دانشجويان مي داند و مي گويد: پيشگيري از اين اتفاق، فقط با تقويت مراكز مشاوره دانشگاهها و همكاري مديران دانشگاهها با اين مراكز امكان پذير است. همچنين مي توان با آماده سازي محيط هاي دانشگاهي و در نظر گرفتن امكانات علمي و رفاهي، افسردگي را در ميان دانشجويان كاهش داد.
رئيس مركز مشاوره دانشگاه تهران در رابطه با برنامه هاي اين دانشگاه براي پيشگيري از خودكشي دانشجويان مي گويد: مركز مشاوره دانشگاه تهران از معدود مراكزي است كه طرح هاي منسجمي براي بررسي افكار دانشجويان در اين زمينه انجام داده است و با حمايت هايي كه از سوي مديريت هاي مختلف دانشگاه انجام شده به نظر مي رسد مانعي براي اين امر وجود نداشته باشد، هرچند كه بعضي از مراكز مشاوره ضعيف عمل مي كنند.
به گفته اين روانشناس، در حالت كلي دانشجويان ايراني داراي روحيه اي منفعل و غيرشاداب هستند كه اين روحيه مربوط به مشكلات مختلف اجتماعي است و با توجه به اين شرايط است كه شادابي و نشاط و ايجاد انرژي مثبت در محيط هاي دانشجويي بسيار ضروري به نظر مي رسد.
غيربومي ها بيشتر
در خطرند
تمايل و اقدام به خودكشي در ميان دانشجويان غيربومي بيشتر است. عوامل فرهنگي، اقتصادي، ناسازگاري فرد، وجود استرس هاي محيطي و ارزيابي منفي از خود، مهمترين مشكلات دانشجويان غيربومي است.
تنها در 6 سال گذشته 292 دانشجوي غيربومي در محل تحصيل خود دست به خودكشي زده اند كه از اين تعداد 30 نفر جان سپرده اند.198تن از اقدام كنندگان به خودكشي ساكن خوابگاه بوده اند و در مجموع 67 درصد خودكشي ها مربوط به دانشجويان غيربومي بوده است. در اين خصوص دكتر رستمي روانشناس و عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، دوري از خانواده، فقدان آرامش محيط و غربت را از مشكلات عمده و علل اصلي افسردگي دانشجويان غيربومي مي داند.
اين روانشناس با تأكيد بر نبود آمار دقيق از خودكشي دانشجويان مي گويد: ميزان خودكشي دانشجويان بيشتر از ساير اقشار جامعه نيست، ولي بايد نگران اين مسأله بود و با افزايش آن به شدت مقابله كرد.
همين چند روز پيش بود كه علي اصغر زارعي، مديركل حراست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از اقدام به خودكشي 28 دانشجو در چهار ماه گذشته خبر داد.
در اين ميان از 28 دانشجويي كه اقدام به خودكشي كرده اند، هفت مورد مرد و 21 مورد زن بودند و به گفته مديركل حراست وزارت علوم، بيشترين دليل خودكشي اين دانشجويان مسائل عاطفي و عشقي و پس از آن مشكلات خانوادگي بوده است!
در همين حال، مريم رامشت، عضو شوراي برنامه ريزي دفاتر مشاوره دانشگاه ها، معتقد است كه نبايد عوامل محيطي دانشگاهها را در بروز زمينه تفكرات خودكشي و خودتخريبي دانشجويان مؤثر دانست.
به اعتقاد او اين كه خودكشي دانشجويان را تنها حول و حوش محيط هاي دانشگاهي بررسي كنيم و اين محيط ها را در بروز مشكلات روحي دانشجويان مسئول بدانيم، نگرش سطحي و غيركارشناسانه است.
رامشت مي گويد: البته محيط هاي دانشگاهي در بروز مشكلات دانشجويان بي تأثير نيستند، تغيير محيط، قرار گرفتن در محيط خوابگاهي با امكانات محدود، قرار گرفتن دو جنس در كنار هم براي نخستين بار، همه از عوامل استرس زاي محيط هاي دانشگاهي هستند.
اين در حالي است كه مصرف قرص و پرش از ارتفاع بلند مهمترين روش هاي خودكشي در بين دانشجويان است و خودكشي دانشجويان بيشتر در نواحي غربي كشور از جمله ايلام، كرمانشاه و كهگيلويه و بويراحمد به چشم مي خورد.
نشانه هاي مرگ خواهي
شغل و تحصيلات نيز در افزايش يا كاهش خودكشي مؤثر است و ميزان آن در بين افرادي كه از وضعيت و موقعيت اجتماعي بالاتري برخوردارند و همچنين كساني كه از بالا به پايين سقوط مي كنند و در زندگي شكست مي خورند بيشتر است.
پژوهش ها نشان مي دهد كه هدف بيشتر كوشش هايي كه به قصد خودكشي صورت مي گيرد در جوانان به ندرت مرگ و پايان دادن به زندگي است؛ بلكه آنان از خودكشي به عنوان وسيله اي براي رساندن پيام خود به ديگران استفاده مي كنند و اين امر در دختران جوان به دليل محدوديت هايي كه براي اعتراض و بروز نارضايتي خود دارند، شايع تر است.
اين در شرايطي است كه بروز رفتارهاي خشونت آميز و طغيان گرايانه، كناره گيري از ديگران، فرار از منزل، بي توجهي غيرعادي به ظاهر و تغييرات شخصيتي قابل ملاحظه، از نشانه هاي قبل از خودكشي است. بي حالي، افت تحصيلي، بي علاقگي به انجام فعاليت هاي لذت بخش، تلويحات كلامي همچون ديگر هيچ چيز برايم اهميتي ندارد و بخشيدن اموال مورد علاقه خود به ديگران نيز از نشانه هاي ديگر قبل از خودكشي است كه اين روزها به وفور به چشم مي خورد.
* * *
۲۸ دانشجو در 4 ماه دست به خودكشي زده اند. اخبار رسمي و غيررسمي، هنوز هم در صفحه حوادث روزنامه ها پر است از خبر خودكشي يك جوان كه مي گريزد به سوي مرگ.
|