سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۳۳
آشنايي با نكات مهم در خريد دوربين هاي تصويربرداري
بازار سردرگم ديجيتال
002160.jpg
محسن شمشيري
همانطور كه به تدريج تكنولوژي رشد كرده و از دوربين هاي قديمي به دوربين هاي آنالوگ با فيلم عكاسي و پس از آن به دوربين هاي ديجيتال عكاسي و فيلمبرداري رسيده ايم، كار كردن با آنها و هزينه هاي خريد دوربين ها و طرز استفاده از آنها نيز فرق كرده است. حالا مردم با پديده جديد دوربين ديجيتال روبه رو شده اند و براي كسب اطلاعات و آگاهي از قيمت ها و كار كردن با آنها، آن را جست وجو مي كنند. از اين و آن درباره ديجيتال مي پرسند و البته براي خريد آن با مشكلاتي نيز مواجه مي شوند.
دوربين هاي تصويربرداري با امكانات ويژه و متفاوت به كالايي محبوب و مورد نياز خانواده و به خصوص جوانان تبديل شده است، اما نبايد عجله كنيم، چون هر چه تكنولوژي پيشرفت مي كند قيمت دوربين ها نيز كاهش مي يابد. ما بايد هزينه فايده خريد دوربين را محاسبه كنيم. مثلاً آيا 3 سال پيش كه دوربين ديجيتال (فلان مارك) را 700 هزار تومان خريداري كردم تا مدرسه رفتن دخترم را فيلمبرداري كنم و 400 هزار تومان نيز براي ارتقاي كامپيوتر هزينه كردم... كار درستي بود يا اينكه مي بايد صبر مي كردم و امروز همان دوربين را به مبلغ 250 هزار تومان خريداري مي كردم؟! به هر حال هم قيمت ها به تدريج كاهش يافته و هم تكنولوژي رشد كرده است، پس سري به بازار بزنيم تا از قيمت ها و دوربين هاي ديجيتال باخبر شويم.
بنابراين ثبت خاطرات شيرين سه سال گذشته بدون محاسبه نرخ تورم سه سال پيش، حداقل به ميزان 450 هزار تومان هزينه بيشتري را بر خريدار دوربين تحميل كرده است. حالا بايد از خود بپرسيم كه بهتر است چه مدت خريد دوربين را به تاخير بيندازيم تا ارزان تر شود؟
نحوه خريد دوربين ديجيتال
دوربين هاي خانگي كوچك كه در كف دست جا مي شوند فرمت جديدي را به خانواده ها معرفي مي كنند تا هر خانواده با دستگاهي كوچك در شهرها و ديد و بازديدها، خاطراتش را ثبت كند، اما نحوه خريد اين دوربين ها با توجه به قابليت هاي متفاوت آن و قيمت ها و نام هاي تجاري مختلف به نكته اي مبهم تبديل شده و قدرت تصميم گيري را از خريدار سلب كرده است.
برخي فروشندگان، تنها به سود بيشتر توجه دارند و كالايي را به شما معرفي مي كنند كه سوددهي بيشتري براي شان داشته باشد. يا با تكيه بر يك نام معتبر تجاري و شناخته شده، شما را متقاعد مي كنند تا آن دوربين را خريداري كنيد. آنها براي نحوه استفاده از دوربين و كليدها و كاربردهاي آنها تنها اشاره مختصري را در مغازه و به صورت سرپايي انجام مي دهند و شما را با وسيله جديد و پيچيده رها كرده و تنها مي گذارند.
برخي از اين محصولات گارانتي هاي متعدد دارند. در هنگام خريد بايد از فروشنده بخواهيد كه مدت زمان گارانتي و نوع گارانتي را با ذكر اينكه شامل چه نوع خدماتي است براي شما مشخص كند. دوربين هاي ديجيتال به خاطر داشتن تكنولوژي روز و كيفيت بالا، قابليت هاي زيادي دارند و به همين دليل كمتر مي توان شاهد نارضايتي مشتريان از معيوب بودن دستگاه، قطعات و... بود.
كار كردن با اين دوربين ها از حساسيت خاصي برخوردار است. بايد از زمين خوردن و به دست افراد ناآشنا دادن آن جلوگيري كنيد. بهتر است از ابتدا كيف مخصوصي را براي حفاظت دوربين در مقابل ضربه و امكان جا دادن كابل ها، شارژر و چند عدد فيلم مينيDV خريداري كنيد.
چه دوربيني مي خواهيد
توجه داشته باشيد كه اگر كامپيوتر شخصي در خانه نداريد يا اينكه با وجود داشتن رايانه حوصله كار كردن با آن، نصب كارت گرافيكي مخصوص ضبط و انتقال تصاوير از دوربين به كامپيوتر، رايت كردن اطلاعات روي سي دي و... را نداريد، به فروشنده بگوييد دوربين ديجيتال ساده اي را مي خواهيد كه بتوانيد فيلم ضبط شده آن را به نوار VHS قابل پخش در دستگاه ويدئو تبديل كنيد و حاضر نيستيد كه مشكلات كار با كامپيوتر، خريد قطعات، نصب نرم افزارهاي كامپيوتري و چند ماه اتلاف وقت و... را تحمل كنيد.
فيلم هاي ميني DV با اندازه اي دو برابر قاب قوطي كبريت، توانايي تصويربرداري و ضبط يك ساعته را دارند. آنها با قيمتي در حدود 3 هزار تا 3 هزار و 500 تومان قابل نگهداري براي مدت چند سال است. اگر شما علاقه منديد كه تصوير يك جشن، خاطره و موضوع مهم زندگي را نگهداري كنيد، بهتر است اين فيلم كوچك مينيDV را در جلد مخصوص و در جاي مناسب و به دور از حرارت و گرد و غبار نگه داريد.همچنين فيلم را از طريق كامپيوتر شخصي يا از طريق دوستان و آشنايان يا مغازه هاي خدمات كامپيوتري، تبديل به سي.دي يا DVD كنيد و در جاي مناسب و دور از دسترس افراد كوچك خانواده نگه داريد.
به فروشنده بگوييد كه مي خواهيد مثلاً در شب تصويربرداري داشته باشيد و از امكانات تصويربرداري در شب مانند پروژكتور، تصويربرداري مناسب و... بهره مند باشيد.اگر مي خواهيد در كوه، جاده هاي ناهمواره، خيابان ها و در شرايط پرتحرك تصويربرداري كنيد، از منوي دوربين در حالت ورزشي كه با علامت ورزش مشخص شده است استفاده كنيد تا در صورت لرزش دست، تصاوير گرفته شده با لرزش هاي شديد همراه نباشد. اگر مي خواهيد عكسبرداري بيشتري با اين وسيله انجام دهيد، بايد به فروشنده بگوييد كه ذخيره مموري كارت يا كارت ذخيره دوربين موردنظر را براي داشتن امكان 50 تا 100 قطعه عكس مدنظر قرار دهد. توجه داشته باشيد كه اكثر دوربين ها از حافظه عكسبرداري كمي برخوردارند و به همين دليل شما با محدوديت در گرفتن عكس روبه رو خواهيد شد. پس در هنگام خريد از فروشنده بخواهيد كه دوربيني با حافظه بزرگ تر و امكان عكسبرداري بيشتر را به شما معرفي كند.
حتماً كار با دوربين را در حد آشنايي كلي ياد بگيريد و عكس گرفتن، پخش مجدد فيلم يا عكس، فيلمبرداري در نقاط كم نور، پرنور، هواي ابري، منوي جلوگيري از لرزش دست، شارژ باتري و... را آموزش ببينيد.
آدرس مراكز مطمئن خدمات پس از فروش، دفترچه فارسي و انگليسي آموزش و كار با دوربين را از فروشنده بگيريد تا براي استفاده از امكانات آنها بتوانيد به پرسش هاي خود پاسخ دهيد. به دليل استفاده از تكنولوژي جديد در اين دوربين ها، افراد، آشنايي كاملي با آنها ندارند و اطلاعات افراد، مغازه ها و حتي مراكز تعمير و خدمات پس از فروش نسبي است. شما بايد خودتان تا حدودي به طريق استفاده از امكانات و طريقه نگهداري دستگاه آشنا شويد.
اگر در مناطق مرطوب كشور زندگي مي كنيد يا قصد سفر به امارات و... را داريد بايد از تاثير هواي مرطوب روي دوربين هاي حساس آگاهي داشته باشيد. حتماً محافظ لنز دوربين و كيف محافظ آن را نيز خريداري كنيد.
مشخصات دوربين تصويربرداري ديجيتال
يك دوربين ديجيتال مناسب بين 200 تا 700 هزار تومان قيمت دارد و شما متناسب با دخل و خرج خود مي توانيد هزينه خريد دوربين را مشخص كنيد.
اكثر دوربين هاي فيلمبرداري ديجيتال با قدرت زوم بالاي 700 تا 1000 و اپتيكال X16 تا X20 و F-lense حدود 6/1 تا 8/1 قادر هستند كه نيازها و انتظارات شما را از يك دوربين خوب برآورده كنند. شما با توجه به ميزان پول و مبلغي كه مي خواهيد خرج كنيد، مي توانيد قدرت تصويربرداري و امكانات ديگر دوربين را مشخص و انتخاب كنيد.مموري كارت يا حافظه عكس نيز براي خانواده هاي ايراني از اهميت زيادي برخوردار است و حتي برخي افراد و خانواده ها عكاسي ديجيتال را بيشتر از تصويربرداري دوست دارند، زيرا نگهداري، انتقال عكس به كامپيوتر، CD، ديسكت و ارسال آن براي دوستان و فاميل از طريق اينترنت آسان تر است، پس به حافظه عكس دوربين توجه زيادي نشان دهيد. يك كارت مموري 8 مگابايتي براي دوربين شما مناسب است، اما اگر به گرفتن تعداد بيشتري عكس علاقه داريد ذخيره عكس بيشتري را از فروشنده درخواست كنيد و از او بخواهيد كه به شما تضمين دهد تا تعداد عكس مورد دلخواه از طريق افزايش حجم حافظه كارت دوربين ديجيتال شما عملي شود.
البته عكسبرداري در نور روز، محيط هاي شفاف و پرنور و... فضاي بيشتري از حافظه را پر مي كند، به طور كلي يك عكس روشن و شفاف و داراي كيفيت، فضاي بيشتري را نسبت به يك عكس كم نور در حافظه دوربين شما اشغال مي كند. دوربين هاي ديجيتال از طريق كابل مخصوص به دستگاه ويدئو وصل مي شوند تا به وسيله آن بتوانيد بر روي نوار VHS فيلم مورد نظر را ضبط كنيد. اين كار آسان تر از انتقال تصوير به كامپيوتر است و تنها با خريد يك نوار سه ساعته VHS ويدئو مي  توانيد سه ساعت فيلم را ضبط كرده و هر وقت اراده كنيد آن را از طريق تلويزيون تماشا نماييد و به دوستان و آشنايان آن را امانت بدهيد.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
درمانگاه
عكاس خانه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |