بلند ترين بناي نيويورك
عمليات ساختماني اين ساختمان در ماه مارس 1930 در زميني كه پيشتر هتل والدورف آستوريا در آن واقع بود آغاز شد و 14 ماه بعد اتمام يافت. اين ساختمان تا پيش از آنكه برج هاي دوقلو در نيويورك ساخته شوند، بلندترين برج طبقاتي دنيا به شمار مي رفت.
امپاير استيت 448 متر ارتفاع دارد كه البته آخرين طبقه آن (صد و دومين طبقه) در ارتفاع 391 متري واقع شده است. بقيه ارتفاع اين ساختمان به آنتن تلويزيوني بالاي آن مربوط مي شود. كل هزينه ساخت امپاير استيت به انضمام زمين آن در حدود 41 ميليون دلار بوده است كه از اين ميزان 24 ميليون دلار هزينه اي است كه خرج سازه ساختمان شده است.
اين ساختمان سال 1931 (اول ماه مه) توسط رئيس جمهور وقت آمريكا هوور افتتاح شد، به اين صورت كه رئيس جمهور با فشار دادن دكمه اي در واشنگتن چراغ هاي اين ساختمان را در نيويورك روشن كرد.
ساختمان امپاير استيت سال 1986 از سوي دولت آمريكا به عنوان بخشي از ميراث تاريخي و فرهنگي كشور شناخته شد و پلاك مخصوصي به همين خاطر دريافت كرد.
نيروگاهي براي دو كشور
سد ايتايپو در نوع خود بزرگترين نيروگاه برق جهان محسوب مي شود. مراحل ساخت اين سد از سال 1975 تا 1991 به طول انجاميد. اين سد در قالب يك پروژه دوجانبه و بر رودخانه پارانا ميان دو كشور برزيل و پاراگوئه ساخته شد. 18 واحد مولد برق اين سد قادر به توليد 12 هزار و 600 مگاوات برق هستند. در واقع بازده توليد انرژي نيروگاه و سد ايتايپو ركوردهاي جهاني را طي سال هاي اخير شكسته است.
با مشاهده آمارهايي كه اخيراً از ميزان انرژي توليدي اين سد به دست آمده اند، مي توان به عظمت سد ايتايپو پي برد. نيروگاه ايتايپو در واقع 25درصد از كل انرژي مورد نياز صنايع برزيل و 78درصد انرژي پاراگوئه را تامين مي كند. اين نيروگاه همچنين محل بزرگي براي جذب توريسم محسوب مي شود. تاكنون 9 ميليون نفر از 162 كشور جهان از اين سد نيروگاه بازديد به عمل آورده اند.
لازم به ذكر است كه برزيل صنعتي ترين كشور آمريكاي لاتين است و براي كسب انرژي لازم براي به حركت درآوردن چرخ صنايع خود به انرژي و منابع آن نيازمند است. پاراگوئه نيز به عنوان يكي از كم درآمدترين كشورهاي آمريكاي جنوبي براي تحقق اهداف خود در راستاي توسعه اقتصادي به انرژي به مثابه يك نيروي محركه نياز دارد.
آبراه دو اقيانوس
در ميان بزرگترين تلاش هاي صلح آميز بشر در راستاي پيشرفت جهان، ساخت كانال ها را مي توان يكي از عظيم ترين دستاوردها دانست. بي نظيرترين موفقيت مهندسان با يك تيم از نيروهاي بين المللي و زير نظر كارشناسان آمريكايي حاصل شد و روياي چند صد ساله براي به هم پيوستن دو اقيانوس بزرگ را محقق كرد.
در سال 1534، كارلوس اول پادشاه اسپانيا دستور داد تا اولين طرح ساخت كانال و امكان تحقق آن بررسي شود، البته سه قرن گذشت تا ساخت كانال آغاز شود. از سال 1880، فرانسوي ها حدود 20 سال رنج كشيدند، اما كمبودها و مشكلات مالي كار آنها را متوقف كرد. سال 1903 پاناما و ايالات متحده قراردادي منعقد كردند تا طبق آن كانال قابل كشتيراني پاناما ساخته شود. سال بعد آمريكا حقوق و دارايي هاي شركت كانال سازي فرانسوي را به قيمت 40 ميليون دلار خريد و كار ساخت را آغاز كرد. 10 سال بعد پروژه با صرف هزينه اي معادل 387 ميليون دلار به اتمام رسيد.از سال 1903 به بعد آمريكا در مجموع حدود 3 ميليارد دلار براي ساخت و نگهداري كانال پاناما هزينه كرده است. هم اكنون كه بيش از 80 سال از ساخت اولين ترانزيت آبي اقيانوسي مي گذرد، آمريكا و پاناما در مديريت، عملكرد و حفظ و دفاع از كانال پاناما همكاري دارند. طبق دو قراردادي كه سال 1977 منعقد شد دو كشور تا پايان قرن با هم همكاري داشتند و كميسيوني تحت عنوان كميسيون كانال پاناما نظارت بر امور را بر عهده داشت. از سال 1979 هر 10 سال يك بار رياست اين كميسيون را يك آمريكايي يا يك پانامايي به ترتيب در اختيار دارند. اين كميسيون بر تجارت جهاني از راه اين كانال و بر اساس استانداردها نظارت دارد. با مدرنيزه شدن و اجراي برنامه هاي كلي به نظر مي رسد اين كانال در آينده بهترين كانال حمل و نقل اقتصادي جهان شود.
هفتمين مورد از عجايب هفت گانه دنياي مدرن، تونل مانش است كه پيشتر معرفي شده است.