شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۴
تمهيدات و تجهيزات براي سالم ماندن در ماشين
كجا با اين عجله؟!
003870.jpg
عكس : گلناز بهشتي
ترجمه: محمد ملائكه
در هر مرحله زندگي، علاقه اي خاص ميان مردان و وسيله نقليه چرخدار برقرار است در نوباوگي سه چرخه، در كودكي دوچرخه و در بزرگسالي ماشين. شايد دانشمندان بايد كروموزوم Y را كه مردان را از زنان متمايز مي كند براي ژني خاص براي علاقه به وسيله نقليه مورد بررسي قرار دهند! گرچه حتي بدون وجود چنين ژني انسان است كه دريافت چگونه يك ماشين باعث به دست آوردن استقلال، توانايي حركت و عزت نفس مي شود. خصوصياتي كه مردان عاشق آنند.با وجود آن كه رانندگي در هر مرحله زندگي معناي خاصي دارد، خطرات خاص خود را هم به دنبال دارد. اين خطر در برخي دوره هاي سني بيشتر است، يكي در دوره جواني كه فرد دارد رانندگي را مي آموزد و بر رفتارهاي تكانشي خود تسلط به دست مي آورد و دوم در دوره سالمندي كه فرد بايد با آهسته شدن بازتاب ها و واكنش ها و مشكلات طبي اش تطبيق پيدا كند. تصادفات ماشين يكي از علت هاي عمده جراحات و مرگ اند كه بسياري از موارد آنها قابل پيشگيري هستند.
ميزان تلفات
آمار در آمريكا نشان مي دهد كه يك مرد آمريكايي نسبت به يك زن آمريكايي 5/2 بار احتمال بيشتري دارد به علت تصادف رانندگي بميرد. در مجموع در آمريكا رانندگي سومين علت مرگ در ميان مردان است و سالانه باعث مرگ حدود 43 هزار نفر در اين كشور مي شود، اگر به اينها جراحات بي شمار حاصل از تصادفات را هم بيفزاييم، متوجه مي شويم كه ايمني وسائل نقليه موتوري تا چه حد اهميت پزشكي دارد.
تصادفات يا تصادمات؟
پزشكان مي دانند كه پيشگيري بهترين داروست. آنها از مردم مي خواهند كه رژيم غذايي سالمي داشته باشند و مرتباً ورزش كنند، تا خطر بيماري هاي قلبي و سكته مغزي كاهش يابد، از سيگار پرهيز كنند تا قلب و ريه هاشان صدمه نبيند، و كرم هاي ضدآفتاب استفاده كنند تا به پيشگيري از ملانوم كمك شود.
پيشگيري از اين لحاظ مؤثر است كه بسياري از بيماري ها را مي توان پيش از بروز آسيب تصحيح كرد.
ظاهراً تصادفات پيش بيني ناپذير و اتفاقي اند، اما چنين نيست. تصادفات در اغلب موارد با رفتارهاي خطرآفرين و بي احتياط آغاز مي شوند. براي همين است كه نشريه پزشكي بريتانيا (British Medical Journal) از سال 2001 به بعد استفاده از كلمه تصادف (accident) را جز براي حوادث طبيعي و ساير حوادث غيرقابل كنترل كنار گذاشت. در هر حال تصادفات حوادثي هستند كه در انتظار رخ دادنند اگر ما اجازه وقوع به آنها بدهيم.
چه كساني در معرض خطرند؟
هر راننده و مسافر و همچنين فرد پياده اي در معرض خطر قرار دارد. اما اين امر به خصوص در مورد مردان در سنين زير 25 و بالاي 65 سال صادق است. مردان جوان به خصوص در معرض خطر تصادفات رانندگي هستند آنها بسيار سريع و بي احتياط مي رانند، و با احتمال بيشتري الكل و مواد روانگردان مصرف مي كنند، بيشتر ممكن است در آخر شب يا شرايط آب و هوايي نامساعد برانند و بالاخره از همه گروههاي سني ديگر كمتر كمربند ايمني را مي بندند. رانندگان جوان هم خود و هم مسافران شان و نيز رانندگان و افراد پياده را در معرض خطر قرار مي دهند. اين مشكل راه حل ساده اي ندارد. اما پدرها و پدربزرگ ها مي توانند با ارائه دادن سرمشق هاي مناسب به حل آن كمك كنند. در يك بررسي در ايالت كاروليناي شمالي آمريكا معلوم شد كه فرزندان والديني كه بيشتر تصادف مي كنند، خودشان با احتمال بيشتري در معرض تصادفات رانندگي قرار دارند. شايد هم واقعاً ژني براي تصادف كردن وجود دارد! مصرف مشروبات الكلي و پرخاشگري و تهاجم در هر سني مسئله ساز است، اما معمولاً با افزايش سن بروز آن كمتر مي شود. اما رانندگان سالم با مشكلات خاص خود كه مربوط به سن، بيماري و مصرف داروهاست روبه رو هستند. و براي همين است كه گروه سني بالاي 70 سال بيشترين ميزان تصادف و مرگ و مير ناشي از آن را دارند.
ايمني بيشتر
بسياري از تصادفات قابل پيشگيري هستند و حتي اگر نتوان از آنها پيشگيري كرد مي توان از ميزان جراحات ناشي از آنها كاست. بيشتر توصيه هايي كه در زير مي آيد، بديهي به نظر مي رسد، اما ارزش تكرار كردن را دارد.
مطمئن شويد كه ماشين تان عيبي ندارد: اين كار مكانيك شماست، اما تا شما تقاضاي رفع عيبي را نكنيد، او دست به اقدامي نخواهد زد.
گزينه هايي در ماشين كه به شما مي توانند كمك كنند: دنده اتوماتيك، ابزارهاي كمكي براي چرخاندن فرمان يا گرفتن ترمز مي توانند به رانندگان سالمند يا افراد مبتلا به التهاب مفاصل و ساير مشكلات عضلاني و اسكلتي كمك كنند. با افزايش سن قد افراد كمي كوتاهتر مي شود و بنابراين گذاشتن يك تشكچه بر روي صندلي براي ديد بهتر لازم مي شود؛ همچنين براي پاهاي كوتاه استفاده از بلندكننده هاي پدال سودمند است. آينه هايي با ميدان ديد وسيع مي تواند تا حدي محدوديت هاي بينايي را جبران كنند، اما مدتي طول مي كشد تا به آنها عادت كرد.
كمربند ايمني را ببنديد: حتي اگر ماشين شما به كيسه هوا مجهز باشد بستن كمربند ايمني ضروري است؛ كمربند ايمني به ميزان زيادي حفاظت ايجاد مي كند. اگر ماشين تان داراي كيسه هواست، بايد دست هنگام نشستن روي صندلي دست كم 25 سانتي متر با رل فاصله داشته باشيد؛ رانندگان بسيار كوتاه قامت كه مجبورند نزديك به رل بنشينند بهتر است كيسه هوا را غيرفعال كنند، چرا كه ضرر برخورد شديد آن از نفعش بيشتر است.
با احتياط برانيد: توصيه اي بديهي به نظر مي رسد، اما به خصوص در عصر جنون جاده مهمتر است. هميشه مراقب رانندگان ديگر باشيد. رانندگان مسن تر لازم است با توجه به اينكه واكنش هايشان كندتر شده احتياط بيشتري به خرج دهند، يعني اينكه نسبت به ماشين جلويي فاصله بيشتري را حفظ كنند، سرعت ماشين را خيلي بالا نبرند و....
از مصرف مشروبات الكلي پرهيز كنيد: حتي مصرف مقادير كم الكل مي تواند سرعت واكنش هاي شما را كند و قضاوت شما را مختل كند.
از مصرف داروهايي كه اثر خواب آلوده كننده دارند اجتناب كنيد: بسياري از افراد با افزايش سن به علت بيماري هاي مختلف مجبورند داروهاي مختلفي را مصرف كنند كه بسياري از آنها حدت ذهني فرد را دچار اشكال مي كند.
داروهاي آرامبخش، داروهاي ضدافسردگي و مسكن هاي قوي از جمله اين داروها هستند. همچنين در مورد داروهايي كه بدون نسخه مي توانيد از داروخانه بخريد دقت داشته باشيد.
يك بررسي در ايالت آيواي آمريكا نشان داده است كه اثر ديفن هيدرامين (بنادريل) يك داروي آنتي هيستامين پرمصرف، بر رانندگي از الكل هم بيشتر است. به برچسب داروهايي كه مصرف مي كنيد دقت كنيد و اگر هشدار: ممكن است باعث خواب آلودگي شود را بر روي آنها ديديد، با پزشك يا داروساز در مورد داروهاي جايگزين مشورت كنيد.
بيدار بمانيد: خواب آلودگي و خستگي به همان اندازه الكل و داروها براي رانندگي خطرناكند. مردان به خصوص در اين مورد آسيب پذيرند، چرا كه خطر بيشتر محروميت از خواب به علت عواملي مثل خرخر كردن و قطع تنفس حين خواب را دارند و به اين علت كه اغلب مسافت طولاني تري نسبت به زنان رانندگي مي كنند. زياد به قهوه براي جبران تكيه نكنيد.
يك بررسي در نيوزلند نشان داده است كه خواب آلودگي مسئول 19 درصد تصادفات وخيم و ايجاد، جراحات شديد است و هم چنين احتمال بروز چنين حوادثي در بين ساعت 2 و 5 صبح پنج بار بيشتر است.
از عوامل پرت كننده حواس دوري كنيد: مكالمه از طريق تلفن همراه ممكن است شما را بيدار نگهدارد، اما خطر تصادف را مي افزايد. در سال 2001 به بعد نيويورك آمريكا اولين ايالتي در آمريكا بود كه استفاده از تلفن هاي دستي را هنگام رانندگي ممنوع كرد؛ اما تأثير تلفن هاي همراه در تصادفات بيش از آن كه مربوط به مشغول شدن يك دست به آنها و راندن ماشين با يك دست باشد، به حواس پرتي ذهني ناشي از صحبت با آنها مربوط مي شود.
يك بررسي 14 ماهه بر روي 26798 مكالمه با تلفن همراه نشان داد كه خطر تصادف رانندگي حين صحبت با تلفن همراه 4 برابر بيش از اوقات ديگر است. بهترين توصيه آن است كه به خصوص اگر سالمند هستيد يا مشكلات پزشكي داريد كه بر رانندگي شما تأثير مي گذارد، پيش از زنگ زدن با تلفن همراه يا پاسخ دادن به آن كنار بكشيد و متوقف شويد.
پاسخ به شرايط جاده: اگر ميزان يك خلبان ديدش به علت شرايط آب و هوايي كم باشد يا باند فرودگاه يخ زده باشد حاضر به بلند كردن هواپيما نمي شود؛ شما نيز بايد به همين اندازه به شرايط محيطي واكنش نشان دهيد. باز عامل سن در اين مورد مهم است. رانندگان جوانتر ممكن است بتوانند در آب و هواي برفي رانندگي كنند، اما شايد بهتر باشد رانندگان سالمند حتي در باران شديد در خانه بمانند.
احتياطات مشابهي در مورد رانندگي در بزرگراههاي پرسرعت،  ترافيك شديد يا رانندگي در تاريكي بايد رعايت شود. توانايي هاي خودتان (و ماشين خودتان) را بشناسيد، و طرح سفر خود را بر اساس آن تنظيم كنيد.همه رانندگان بايد از قوانين رانندگي تبعيت كنند، اما برخي از آنها بايد مراقبت هاي ديگري را هم انجام دهند. به خصوص بيماري و سالمندي نياز به ملاحظات خاص دارند.
منبع: Harard Mens Health Watch

استفاده از تلفن همراه خطر تصادف را چهار برابر مي كند
كارشناسان مي گويند خطر تصادف به هنگام استفاده از تلفن همراه حين رانندگي چهار برابر مي شود، حتي اگر رانندگان از گوشي هاي مخصوصي كه دست را آزاد مي گذارد استفاده كنند.آنها با بررسي ركوردهاي تلفني 456 راننده در شهر پرت (Perth) استراليا كه پس از تصادف به معالجات بيمارستاني نياز پيدا كرده بودند به اين تخمين رسيدند.در بريتانيا به دست گرفتن تلفن هاي همراه حين رانندگي ممنوع است، البته رانندگان مي توانند با استفاده از گوشي هاي مخصوصي (hands-free headset) كه دست را آزاد مي گذارد با تلفن صحبت كنند.فعالان امور ايمني مي گويند مطالعه دانشگاه وسترن استراليا كه نتايج آن در نشريه پزشكي بريتانيا چاپ شده است نشان مي دهد كه منع استفاده از تلفن همراه بايد حتي به گوشي هايي كه دست را آزاد مي گذارد تعميم داده شود.محققان در مورد هر يك از اين رانندگان، استفاده از تلفن همراه درست پيش از تصادف و در سفرهايي در همان وقت روز كه 24 ساعت قبل، سه روز قبل و يك هفته قبل انجام شده بود را مقايسه و ارزيابي كردند.
استفاده از تلفن همراه 10دقيقه پيش از تصادف به چهار برابر شدن خطر تصادف ارتباط داشت. اين صرف نظر از آن بود كه راننده هنگام حرف زدن با تلفن دستانش آزاد بود يا خير.
نتايج در مورد كساني كه تا پنج دقيقه پيش از تصادف مكالمه تلفني داشتند مشابه بود.

مصرف ميوه و سبزي باعث كاهش سكته مي شود
003864.jpg
ترجمه صدف كوه كن- مصرف 5 تكه ميوه و سبزي در روز قادر به كاهش احتمال بروز سكته در افراد است. طبق يك نتيجه گيري كه از هشت مطالعه در رابطه با تأثير ميوه و سبزي بر بروز سكته، به دست آمد، نشانگر آن است كه هر چقدر ميزان غذاي سالمي كه افراد مصرف مي كنند بيشتر باشد، نرخ بروز سكته- كه عامل مرگ و ناتواني در افراد است - نيز كاهش مي يابد.
پروفسور گراهام مك گرگور از دانشكده پزشكي دانشگاه لندن در بررسي هاي اوليه رابطه بين مصرف ميوه و سبزي و كاهش سكته را بررسي كرد.
در اين بررسي مشخص شد كه مصرف ميوه و سبزي در كاهش ميزان سكته كارآمدند، اما اينكه به چه ميزان قادر به كاهش سكته هستند، مشخص نگرديد.
در اين آزمايش بيش از 257500 نفر از آمريكا، ژاپن و اروپا مورد بررسي قرار گرفتند و دانشمندان دريافتند كه افرادي كه بيش از 5 وعده ميوه و سبزي در روز مصرف مي كنند، كاهش 26 درصدي نسبت به كساني كه كمتر از اين مقدار در روز مصرف مي كردند در نرخ بروز سكته نشان دادند.
اين موضوع از اهميت ويژه اي برخوردار است، چرا كه براي دستيابي به كفايت تغذيه اي بايد بيش از 5 وعده ميوه و سبزي در طول روز مورد مصرف قرار مي گيرد.ميزان متوسط مصرف ميوه و سبزي در طول روز در بيشتر كشورهاي توسعه يافته بين 5-3 وعده غذايي است. در واقع يك وعده از سبزيجات حاوي 77 گرم و يك وعده از ميوه ها مساوي 80 گرم است.
افزايش ميزان پتاسيم
در حقيقت سكته در اثر گرفتگي يك شريان از شريان هاي مغز يا خونريزي در اطراف مغز مي تواند اتفاق بيفتد و در حدود 17 ميليون نفر در هر سال در اثر ابتلا به بيماري هاي قلب و عروق جان خود را از دست مي دهند. بالا بودن فشار خون، ديابت، سيگار كشيدن، بالا بودن ميزان كلسترول، چاقي و عدم تحرك از عوامل خطر بيماري هاي قلبي و عروقي به شمار مي آيند.
ميوه ها و سبزي ها منبع بسيار غني از مواد مغذي مثل ويتامينC، بتاكاروتن و پتاسيم و همچنين پروتئين هاي گياهي و فيبرهاي غذايي هستند.
طبق تحقيقات، مشخص شده است كه پتاسيم يكي از مهم ترين عوامل در جلوگيري از سكته به شمار مي آيد. پرفسور مك گرگور در تحقيقي در مجله نست بيان مي كند كه: افرادي كه پتاسيم بيشتري دريافت مي كنند، سطح فشار خون  آنها نيز كاهش قابل ملاحظه اي مي يابد و اگر شما ميوه و سبزي مصرفي خود را از 3 وعده در روز به 5 وعده افزايش دهيد، ميزان پتاسيم دريافتي روزانه شما 50 درصد افزايش پيدا خواهد كرد.از طرف ديگر ميوه ها و سبزي ها كالري بسيار كمي دارند، ميزان چربي در آنها پائين است و حاوي مواد مغذي مثل آنتي اكسيدان ها هستند كه از ديگر مزاياي آنها به شمار مي آيد.

درمانگاه
خود درماني
003873.jpg
سميه شرافتي- خود درماني و عدم مراجعه به پزشك حتي در مواقع خطرناك يكي از عادات مرسوم و غلطي است كه اكثريت مردم جامعه به آن مبتلا هستند. اگر چه در بسياري از كشورها و حتي در كشورهاي پيشرفته اين شيوه درماني وجود دارد ولي طبق تحقيقات وزارت بهداشت در ايران 50 درصد بيماران در مواقع ضروري هم به مراكز درماني مراجعه نمي كنند. همين تحقيقات حاكي از آن است كه ايراني ها تنها در هنگام بروز بيماري هاي عفوني، شكستگي ها و سرطان ها به سرعت به پزشك مراجعه مي كنند و در مواردي مثل سرماخوردگي، سردرد و... سهل انگاري و يا خوددرماني مي كنند.
با اين كه طبق آمار وزارت بهداشت براي هر 1500 نفر يك پزشك وجود دارد بنابر اين دسترسي به پزشك بايد آسان باشد، اما مراجعه به پزشك و بررسي وضعيت سلامت قبل از بروز بيماري در سبد هزينه هاي خانوار جايگاهي ندارد و نتايج تحقيقات مختلف كارشناسان امتناع از رفتن به نزد پزشك و روي آوردن به سيستم خوددرماني و استفاده از داروهاي در دسترس را بر چند عامل مرتبط مي دانند. دكتر ابوالقاسم مهري نژاد، روان شناس و عضو هيأت علمي دانشگاه  الزهرا ضمن اشاره به سه عامل مهم در افزايش فرهنگ غلط خوددرماني مي گويد: فقر و گرفتاري اقتصادي مهمترين عاملي است كه باعث شده براي بسياري از خانواده ها پرداخت هزينه هاي پزشكي مشكل  شود. طبيعي است خانواده اي كه از تأمين بسياري از ضروريات زندگي خود ناتوان است در هنگام ابتلا به بيماري به جاي پرداخت هزينه ويزيت، پزشك و تهيه دارو سعي مي كند به شيوه هاي قديمي استفاده از داروهاي گياهي و يا مصرف داروهاي در دسترس بپردازد. دكتر مهري نژاد ضمن اشاره به افزايش قيمت داروها اضافه كرد: يكي از مشكلات اساسي مردم در تهيه دارو، گراني آنها و عدم حمايت هاي مالي بيمه هاست. حتي در صورت حمايت بيمه ها نيز فرانشيزي براي بيماران در نظر گرفته مي شود كه به علت قرار گرفتن اغلب خانواده ها در زير خط فقر امكان پرداخت اين فرانشيز از بين مي رود.
وي افزود: البته وجود اطلاعات كافي و آگاهي در مورد بيماري حساسيت بيماران را نسبت به خطرناك بودن بيماري بالا مي برد. متأسفانه در كشور ما، افراد با اين كه يك داروي خاص بر بيماري خاصي تعلق مي گيرد، اقدام به تهيه آن دارو بدون در نظر گرفتن عوارض آن مي كنند كه اين خود خطرات سوء و زيان بار بعدي را به دنبال دارد .
كمبود وقت علتي است كه حتي بسياري از بيماران مراجعه كننده به داروخانه ها نيز به آن اشاره مي كنند. يكي از اين بيماران مي گويد: وقتي در مطب پزشك هستم احساس مي كنم به جز هدر دادن وقتم هيچ اتفاق ديگري نمي افتد. وقتي مي دانم كه پزشك بعد از چند دقيقه معاينه قرار است چه دارويي را برايم تجويز كند، در حالي كه آن دارو را در اختيار دارم، پس مراجعه به پزشك از نظر من كار بيهوده اي است. تهيه يك قرص مسكن احتياج به تجويز پزشك ندارد.
علاوه بر تمامي اين عوامل كه باعث شده مردم به نقش بيماري هاي جزيي در ايجاد بيماري هاي بزرگتر حساس نباشند، دكتر مهري نژاد ضمن اشاره به عوارض بسيار خطرناك مصرف خودسرانه داروها مي گويد: بسياري از بيماري هاي حاد و طولاني در دراز مدت متوجه اين افراد مي شود. ابتلا به انواع سرطان ها، بيماري هاي مفصلي، ناباروري ها، نقايص جسمي در نوزاد به هنگام تولد، از كار افتادگي كبد و كليه ها و ... بخش كوچكي از لطماتي است كه فرد در نتيجه مصرف بي درنگ اين داروها بدون مشورت با پزشك در معرض تهديد آنها قرار دارد. اين در حالي است كه 90درصد بودجه بهداشت و درمان كشور نيز صرف درمان بيماري ها و عوارض ناشي از آن مي شود.
در ميان تمامي اين عوامل نقش پزشكان را در ارتباط با ميزان مراجعه بيمار به مراكز درماني نبايد از نظر دور داشت. در تمامي جوامع نحوه و كيفيت خدمات رساني به بيمار است كه او را ترغيب به ادامه روند درمان مي كند و يا اين كه بالعكس او را از ادامه اين روند بازمي دارد. دكتر مهري نژاد در مورد نقش پزشكان در تأمين سلامت به معناي واقعي بيان مي كند: متأسفانه برخي پزشكان اين حرفه را براي كسب درآمد و به عنوان تجارت در نظر گرفته اند و آن قدر كه در اين شغل به دنبال منافع خود هستند به بيمار به عنوان يك فرد نيازمند به خدمات درماني نگاه نمي كنند. مادامي كه مردم پزشك را به عنوان يك تاجر نگاه كنند و تا زماني كه پزشك بيمار خود را به دنبال هزينه هاي غيرضروري درمان مانند انواع آزمايش ها و تهيه داروهاي گران كه شايد واقعاً ضرورت نداشته باشد بفرستند هر چقدر هم كه پزشك به تعداد كافي وجود داشته باشد بيماران و بخصوص اقشار ضعيف جامعه تنها از روي ناچاري و در مواقع بسيار ضروري به پزشك مراجعه مي كنند.
دكتر مهري نژاد با اشاره به اين كه خوددرماني و مصرف خودسرانه دارو زماني كاهش پيدا مي كند كه رابطه بين بيمار و پزشك دلسوزانه شود، ادامه داد: نظارت بيشتر بر روي خدمات پزشكي، عملكرد حرفه اي پزشكان و در دسترس بودن آنها، آگاه كردن و اطلاع رساني به مردم از طريق رسانه ها و مسئولان وزارت بهداشت نسبت به اهميت بيماري ها و دادن هشدارهاي لازم به مردم و همچنين وجود پزشك خانواده كه بتواند حمايت هاي كافي را در مواقع ضروري به بيمار ارائه دهد و ... همگي مي توانند در فرهنگ سازي و اشاعه فرهنگ صحيح استفاده از دارو در ميان مردم مؤثر باشند. همچنين نظارت و كنترل قيمت ويزيت پزشكان و هزينه هاي درماني و در نهايت تعديل هزينه هاي بهداشت و درمان به طوري كه به نفع اقشار كم درآمد جامعه باشد، دسترسي به خدمات درماني و جلوگيري از آثار سوء مصرف خودسرانه دارو را ميسر خواهد كرد.

تازه ها
مثانه مصنوعي ساخته شد
003867.jpg
لوس آنجلس تايمز- دانشمندان توانسته اند در يك پيشرفت عمده در توليد اندام  هاي مصنوعي، با رشددادن سلول هاي خود بيماران در آزمايشگاه، مثانه توليد كنند و اين مثانه ها را در بدن هفت كودك مبتلا به عارضه مادرزادي اسپانيا بيفيدا بكارند و نشان دهند كه اين اندام هاي پيوندي براي 5 سال و حتي بيشتر كار مي كنند.
اين دستاورد كه خبر آن در نشريه پزشكي بين المللي لانست به چاپ رسيده است، اولين موردي محسوب مي شود كه اندام هاي مصنوعي پيچيده تر از پوست و استخوان، در بدن انسان پيوند مي شوند.
دانشمندان با اين پيشرفت، بيشتر به روزي نزديك شده اند كه بتوانند اندام  هاي جديدي را براي افرادي كه آنها را در بيماري يا جراحت از دست داده اند در آزمايشگاه رشد دهند.
آزمون هاي باليني فرآيند ساختن مثانه مي تواند تا انتهاي امسال آغاز شود. گروه دانشمنداني كه اين كار را انجام داده اند، از شيوه  اي مشابه براي رشددادن عروق خوني، كليه، كبد و ساير اندام ها استفاده كرده اند و برخي از آنها را در بدن جانوران پيوند زده اند.
مثانه اندام بسيار ساده تري نسبت به كبد يا كليه است، اما موفقيت استفاده ازبافت هاي مصنوعي در انسان ها بيانگر آن است كه در آينده مي توان اندام هاي پيچيده تر را در آزمايشگاه رشد داد و نياز به انتظار طولاني براي اندام هاي پيوندي را برطرف كرد. افراد، به دلايل مختلفي مثل نقائص مادرزادي، بيماري هاي عفوني، جراحات، ديابت، مسموميت با فلزات سنگين و برداشتن مثانه به دليل سرطان، ممكن است اين اندام خود را از دست بدهند. در حال حاضر جراحان، مثانه را با ساختن يك محفظه نگهداري ادرار با استفاده از روده جايگزين مي كنند، اما اين شيوه مشكلات بسياري از جمله بازجذب سموم، تشكيل سنگ و آسيب كليوي به خاطر بالارفتن فشار درون اين محفظه را ايجاد مي كند.
دكتر آنتوني آتالا و همكارانش در دانشكده پزشكي دانشگاه ويك فارست در ايالت كاروليناي شمالي براي حل اين مشكل، تكه كوچكي از مثانه در حدود يك تمبر پست را برداشتند. هر بخش از مثانه از سه لايه تشكيل شده است؛ عضله در خارج، لايه كلماژني پشتيبان در وسط و سلول هاي پوششي تخصص يافته در داخل كه مجاور ادرار قرار مي گيرد. اين گروه پژوهشي، سلول هاي عضلاني و پوششي را براي 30 روز در آزمايشگاه رشد دادند. و پس از انجام سي تي اسكن و تعيين اندازه مثانه، چارچوبي از يك پليمر قابل تجزيه از لحاظ زيستي ساختند. سلول هاي عضلاني و پوششي رشد داده شده در خارج و داخل اين چارچوب قرار داده شدند و مجموعه حاصل براي 2 تا 3 هفته در محيط آزمايشگاهي رشد داده شد. سپس تيمي از جراحان باقيمانده، مثانه بيمار را برمي دارند و از بافت مصنوعي براي دوباره سازي مثانه استفاده مي كنند. در نهايت، اندام بازسازي شده درون صفاق (غشايي كه روي احشا را درون شكم مي پوشاند و حاوي رگ هاي خوني است) پيچيده مي شود. برقراري جريان خون به اين اندام پيوندي مانع موفقيت تلاش هاي قبلي براي بازسازي مثانه بوده است. اما اين بار ظاهراً رگ هاي خوني جديد توانستند از صفاق به عضو جديد وارد شوند.
اين گروه تحقيقاتي، مثانه هاي آزمايشگاهي را به 9 كودك مبتلا به بيماري اسپانيا بيفيدا پيوند زدند. در اين بيماري نقصان مادرزادي، در بسته شدن لوله عصبي نخاع وجود دارد؛ در نتيجه مثانه اين بيمار سفت و غيرقابل ارتجاع است و فشار بالاي حاصل درون آن به كليه منتقل مي شود و به آن آسيب مي زند و در عين حال بي اختياري ادراري هم وجود دارد.
در اين بيماران كه بيش از 4 سال پيگيري شدند، بافت پيوندي به طور موفق عمل كرد و مثانه مصنوعي حتي هنگامي كه بيشتر از 10 برابر اندازه طبيعي اش پر شده بود افزايش فشار نداشت و نشت ادراري هم وجود نداشت. محصول بعدي اين گروه تحقيقاتي، احتمالاً رگ هاي خوني مصنوعي خواهد بود.

دريچه
آنفلوآنزاي مرغي در اردن
بي بي سي- سويه (نوع) كشنده h5n1 ويروس آنفلوآنزاي مرغي در اجساد پرندگان مرده در يك مرغداري خصوصي در شمال اردن يافت شده است.
نتيجه آزمايشاتي كه پنج شنبه شب انجام گرفته، حاكي است پرندگان به دليل آلودگي به ويروس آنفلوآنزاي مرغي مرده اند.
به تازگي مواردي از آلودگي به ويروس آنفلوآنزاي مرغي در اسرائيل، غزه و ساحل غربي رود اردن ديده شده بود.دولت اردن در روزهاي اخير تلاش كرده مردم را نسبت به شيوع اين بيماري حساس كرده و كمك كند تا پرندگان آلوده را از بين ببرند.
سويهh5n1 ويروس آنفلوآنزاي مرغي تاكنون عامل مرگ بيش از صد نفر در گوشه و كنار جهان بوده است.اين ويروس مي تواند از لاشه پرندگان به انسان منتقل شود، اما تاكنون هيچ موردي گزارش نشده كه در آن اين ويروس از فردي به فرد ديگر منتقل شده باشد.
تازه ترين قرباني در چين
در همين حال بر اساس گزارش رسانه هاي دولتي چين، روز جمعه يك زن 29ساله، يازدهمين نفري است كه قرباني ويروس كشنده h5n1 در اين كشور شده است.به گزارش خبرگزاري شينهوا اين زن در شهر شانگهاي جان سپرده است.اين اولين مورد شناخته شده در شانگهاي است كه 160 مركز پيگيري اين بيماري در درمانگاه هاي آن فعال هستند.دفترچه هاي راهنما براي مبارزه با شيوع آنفلوآنزاي مرغي نيز به طور گسترده در ميان مردم پخش شده اند.مشخص نيست اين زن چگونه در معرض بيماري قرار گرفته است.كارشناسان نگرانند كه ويروس با جهش ژنتيكي به اين قابليت نيز دست يابد و ميليون ها نفر را در سراسر جهان بكشد.

سلامت
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |