شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۰
ميدان هاي الكترومغناطيسي و بهداشت جامعه
اجاق هاي امروزي
004545.jpg
ترجمه: زهرا عباسپور تميجاني
مايكروويوها امواجي راديويي با طول موج كوتاه هستند كه مثل پرتوهاي قابل رؤيت (نور) بخشي از طيف الكترومغناطيسي را تشكيل مي دهند. امواج كوتاه بيشتر براي برنامه هاي تلويزيوني، رادار (براي كمك رساني در دريانوردي و هوانوردي)، و ارتباط از راه دور نظير تلفن همراه به كار مي روند. همچنين در صنعت براي فرآوري مواد، در طب براي درمان دياترمي  و در آشپزخانه براي پختن غذا از آنها استفاده مي شود. مايكروويوها مانند نور به وسيله مواد، جذب يا منعكس شده يا از آنها عبور مي كنند.فلزات همگي، مايكروويوها را منعكس مي كنند؛ حال آنكه اكثر غيرفلزات مانند شيشه و برخي از مواد پلاستيكي، اين امواج را از خود عبور مي دهند .
موادي كه در ساختمان آنها آب وجود دارد- از قبيل انواع غذاها، مايعات يا پارچه ها- به آساني انرژي مايكروويو را جذب نموده و آن را به حرارت تبديل مي كنند.
ايمني در برابر مايكروويو
طراحي اجاق هاي مايكروويو به گونه اي است كه امواج در اجاق محبوس شده و تنها زماني ساطع مي شوند كه اجاق، روشن و در آن بسته باشد.  اين اجاق ها به گونه اي ساخته شده اند كه نشت از لابه لاي در و از طريق شيشه، پايين تر از ميزان توصيه شده در استانداردهاي  جهاني باشد اما نشت امواج كوتاه مي تواند از اطراف اجاق هاي آسيب ديده و كثيف يا تعميرشده اتفاق بيفتد. بنابراين مهم است كه اجاق در شرايط خوبي نگهداري شود. مصرف كنندگان بايد مراقب باشند كه در كاملا بسته باشد و بخش هاي ايمني كه در زمان بازبودن در از توليد امواج كوتاه جلوگيري مي كنند كار خود را به خوبي انجام دهند. پلمب هاي در بايد تميز نگاه داشته شوند و نبايد نشانه اي از آسيب به آنها يا پوشش خارجي اجاق ديده شود. در صورت بروز هرگونه اشتباه يا صدمه به بخش هايي از اجاق بايد تا زمان تعمير آن توسط يك تعميركار خبره از استفاده از آن خودداري كرد.
انرژي مايكروويو مي تواند توسط بدن جذب شده و در بافت هايي كه در معرض اشعه قرار مي گيرند، توليد گرما كند. اعضايي مانند چشم كه خون رساني به آنها ضعيف است يا بافت هايي مثل بيضه ها كه به گرما حساسند، آسيب پذيرتر هستند اما اين آسيب تنها زماني روي مي دهد كه فرد، براي مدت طولاني در معرض مقادير بالاي اشعه قرار گرفته باشد.
ايمني در برابر گرما
سوختگي مي تواند بر اثر تماس با موادي كه درون اجاق حرارت ديده اند اتفاق بيفتد؛ همان طور كه در مورد اجاق هاي معمولي ممكن است روي دهد. اما تهيه غذا با مايكروويو ويژگي هايي دارد. بخار آبي كه درون يك اجاق معمولي ايجاد مي شود، مي تواند به شكل حباب از آب خارج گردد. در يك اجاق مايكروويو ممكن است در ديواره ظرف حبابي وجود نداشته باشد و آب بيش از اندازه گرم شده و ناگهان به جوش آيد. اين به جوش آمدن ناگهاني مي تواند با ايجاد يك حباب منفرد در ديواره ظرف يا واردكردن يك عنصر خارجي مانند يك قاشق شروع شود. آبي كه بيش از  اندازه گرم شده باشد، سوختگي هاي شديدي ايجاد مي كند. ويژگي ديگر پخت وپز با مايكروويو با واكنش غذاهاي خاص نسبت به گرما رابطه دارد. برخي غذاها(مانند هات داگ) كه داراي سطحي بدون منفذ بوده يا از موادي تشكيل شده اند كه با سرعت هاي متفاوتي گرم مي شوند(نظير زرده و سفيده تخم مرغ) به شكل ناهمگون گرم مي شوند و حتي ممكن است منفجر گردند.
سلامت مواد غذايي
ايمني غذا يك مقوله مهم بهداشتي است. در يك اجاق مايكروفر سرعت گرم شدن به قدرت اجاق، چگالي و مقدار غذا و ميزان آب درون آن بستگي دارد. انرژي مايكروويو به بخش هاي ضخيم تر غذا نفوذ نمي كند و مي تواند گرم شدن ناهمگن را سبب شود. بدين ترتيب بخش هايي از غذا كه به ميزان كافي حرارت نديده اند تا ميكروارگانيسم هاي درون آنها كشته شوند، مي توانند براي سلامتي زيانبار باشند. به دليل احتمال توزيع نابرابر انرژي، غذاي حرارت ديده درون يك اجاق مايكروويو بايد براي چند دقيقه پس از پايان طبخ در اجاق باقي بماند تا حرارت، زمان كافي براي انتشار در درون آن را پيدا كند. غذاي پخته شده در اجاق مايكروويو به همان  اندازه غذاي پخته شده در اجاق معمولي سالم بوده و داراي مواد غذايي است. تفاوت اصلي اين دو شيوه پخت غذا در اين است كه انرژي مايكروويو به ميزان بيشتري به درون غذا نفوذ كرده و زمان لازم براي گرم شدن غذا و پخت آن كاهش مي يابد.
تنها برخي اجاق هاي مايكروويو براي استريل كردن برخي اشياء( نظير شيشه شير بچه) طراحي شده اند. در صورت استفاده از اين نوع اجاق ها بايد به دستورالعمل همراه آنها توجه كرد.
سوءتفاهمات
براي رفع برخي سوءتفاهمات خاطرنشان مي شود كه غذاي پخته شده در مايكروفر راديواكتيو نيست و پس از خاموش كردن مايكروفر، انرژي مايكروويو در محفظه باقي نمي ماند. مايكروويو از اين نظر درست مانند نور عمل مي كند؛ همان طور كه نور پس از خاموش كردن لامپ در درون حبا ب نمي ماند، انرژي مايكروويو هم پس از خاموش كردن اجاق، درون محفظه نمي ماند.
اجاق مايكروويو چگونه كار مي كند؟
اجاق هاي مايكروويو خانگي با فركانس 2 450 مگاهرتز با قدرتي بين 500 تا 1100 وات كار مي كنند. مايكروويو توسط يك لوله الكترونيكي توليد مي شود كه بدان مگنترون مي گويند. زماني كه اجاق روشن است، امواج توليدشده در محفظه اجاق پراكنده شده و به وسيله يك بادبزن منعكس مي گردند و بدين ترتيب در تمامي جهات پخش مي شوند. اين امواج توسط بخش فلزي محفظه اجاق منعكس شده و به وسيله غذا جذب مي گردند. قرارگرفتن غذا بر روي يك ميز چرخان، سبب مي شود كه حرارت به صورت يكپارچه، درون آن منتشر گردد. مولكول هاي آب در اثر جذب انرژي شروع به ارتعاش مي كنند و از مالش بين آنها حرارت ايجاد مي شود كه اين حرارت در پختن غذا مورد استفاده قرار مي گيرد.
برخلاف اجاق هاي معمولي، مايكروويو تنها در غذا جذب مي شود و نه در محفظه اي كه غذا در آن قرار دارد. تنها بايد از ظروفي استفاده كرد كه براي اين اجاق ها طراحي شده اند. برخي مواد مثل پلاستيك براي استفاده در اجاق مايكروويو مناسب نبوده و ممكن است در اثر حرارت ذوب شده يا منفجر گردند. مايكروويو ظروفي را كه براي استفاده در اجاق هاي مايكروويو طراحي شده اند به طور مستقيم گرم نمي كند. اين مواد تنها در صورت تماس با غذاي داغ گرم مي شوند. كارخانه هاي سازنده اين اجاق ها، استفاده از يك اجاق خالي را توصيه نمي كنند . در غياب غذا انرژي مايكروويو مي تواند دوباره به مگنترون منعكس شده و به آن آسيب برساند.
استفاده كنندگان از اجاق مايكروويو بايد دستورالعمل ارائه شده توسط كارخانه سازنده را با دقت مطالعه كنند، زيرا اجاق هاي جديد به لحاظ طراحي و كاركرد، تفاوت هاي بارزي با يكديگر دارند؛ درحالي  كه مدرنترين اجاق ها مي توانند برخي بسته بندي هاي غذايي را كه از جنس فلز هستند به خوبي تحمل نمايند، سازندگان اين اجاق ها عموما توصيه مي كنند كه از قراردادن فلز در آنها به ويژه در نزديكي ديواره ها خودداري گردد، چرا كه اين امر مي تواند با ايجاد مدار الكتريكي، آسيب به ديواره هاي اجاق را سبب گردد. همچنين از آنجايي كه فلز، امواج مايكروويو را منعكس مي كند، غذاي پيچيده شده در فويل فلزي پخته نمي شود؛ حال آنكه غذايي كه درون پوشش فلزي قرار ندارد، انرژي بيشتر از حد نياز دريافت مي كند و بدين ترتيب غذاها به شكل ناهمگون پخته مي شوند.
استانداردهاي بين المللي
برخي كشورها و سازمان ها، انتشار امواج را تا 50 وات به ازاي هر مترمربع تا فاصله 5سانتيمتري سطوح خارجي اجاق مجاز دانسته اند. در عمل انتشار امواج در اجاق هاي مدرن خانگي بسيار پايين تر از اين ميزان بوده و در عين حال در آنها ضامن هايي به كار رفته اند كه در حالي كه اجاق روشن است، از نشت اشعه به بيرون جلوگيري مي كنند. به علاوه با افزايش فاصله، خطر رسيدن اشعه به بدن كاهش مي يابد. براي مثال فردي كه در فاصله 50سانتيمتري اجاق ايستاده است، در حدود يك صدم فردي كه در فاصله 5سانتيمتري آن ايستاده اشعه دريافت مي كند. دستورالعمل هاي موجود درباره ميزان اشعه به گونه اي تنظيم شده اند كه از هرگونه تاثير سوء بر سلامتي جلوگيري نمايند. محدوده هاي در نظر گرفته شده براي كارگران و عموم مردم كاملاً زير سطوحي تنظيم شده اند كه براي سلامتي خطرناكند. مقادير ذكر شده در بالا با توصيه هاي كميسيون بين المللي حفاظت در برابر اشعه غيريونيزه كننده همخواني دارد.
آنچه سازمان جهاني بهداشت انجام مي دهد سازمان جهاني بهداشت برنامه اي تحت عنوانEMF در دست اجرا دارد كه طبق آن، نتايج بررسي هاي انجام شده در زمينه خطرات ميدان هاي الكترومغناطيسي در محدوده 0 تا 300 مگاهرتز مرور گشته و بر اين اساس ارزيابي انجام مي شود. براي يافتن هرگونه اطلاعاتي در اين زمينه مي توانيد به آدرس اينترنتي زير مراجعه نماييد:
www.who.int/docstore/pehempf/facts_press/fact_english.htm

درباره مسكن هاي موضعي
داروهاي موضعي كرم ها يا ژل هايي هستند كه روي پوست شما به كار مي روند. برخي از اين داروها به لايه خارجي پوست نفوذ مي كنند و بر اعصاب و بافت هاي زيرين اثر مي گذارند. برخي ديگر تنها بر سطح پوست عمل مي كنند. پمادهاي تسكين دهنده درد به برطرف شدن درد و التهابي كه درست زير سطح پوست منشأ گرفته است كمك مي كنند. داروهاي موضعي مسكن درد كه بر روي پوست به كار برده مي شوند را مي توان برحسب چگونگي عملشان به چهار گروه زير تقسيم كرد:
داروهاي بي حس كننده
۱ -EMLA، (اين حروف مخفف عبارت مخلوط اوتكتيك بي حس كننده موضعي است و اوتكتيك به معناي مخلوطي از دو ماده جامد است كه به مايع بدل مي شوند). EMLA يك كرم بي حس كننده موضعي است كه حاوي دو ماده بي حسي ليدوكائين و پريلوكائين است. پوست شما در عرض يك ساعت پس از استعمال اين دارو بي حس مي شود و حداكثر تأثير در يك تا دو ساعت رخ مي دهد. EMLA به طور شايعي به خصوص در كودكان براي كاستن درد پيش از تزريق آمپول، خونگيري، قرار دادن كانول داخل وريدي يا درمان زگيل به كار مي رود.
۲ - برچسب ليدوكائين: برچسب يا مشمع پوستي ليدوكائين را ممكن است براي تسكين درد ناشي از آسيب عصبي در بيماري هايي مانند زونا، ديابت يا سكته مغزي به كار برد.
۳ - داروهاي بدون نياز به نسخه: تعداد زيادي داروهاي بي حس كننده در بازار دارويي موجودند كه بدون نسخه پزشك قابل تهيه اند. برخي از اين داروهاي موضعي براي تسكين دردهاي خاصي طراحي شده اند ، براي مثال درد ناشي از كشيدن دندان، بواسير يا آفتاب سوختگي. از جمله اين داروها مي توان به كرم ها يا ژل هاي ليدوكائين، بنزوكائين و پراموكسين اشاره كرد كه با نام هاي تجارتي مختلف در بازار موجودند.
۴ - داروهاي كورتوني (كورتيكوستروئيدها)
كرم ها و پمادهاي كورتوني براي برطرف كردن قرمزي، تورم، خارش و ناراحتي ناشي از بيماري هاي پوستي مختلف به كار مي روند. از جمله اين داروها مي توان به اينها اشاره كرد:
- آلكومتازون
- كلوكورتولون
- دزونايد
- هيدروكورتيزون
اغلب اين داروها تنها با نسخه پزشك قابل تهيه هستند، گرچه برخي فرآورده هاي حاوي هيدروكورتيزون بدون نسخه هم فروخته مي شوند. از كورتون هاي موضعي تنها براي دوره هاي كوتاه استفاده كنيد، زيرا ممكن است باعث حساسيت و نازكي پوست شوند.
تحريك كننده هاي ضد درد
- فلفل قرمز: كاپسايسين ماده شيميايي است كه باعث تند و تيز شدن فلفل قرمز مي شود. كاپسايسين را از دانه هاي فلفل استخراج كرده و به صورت فرآورده هاي دارويي در بازار عرضه كرده اند. هنگامي كاپسايسين را بر روي پوست مي ماليد، احساس سوزشي در پوست به وجود مي آيد. تصور مي شود كه اين اثر سوزاننده سلول هاي عصبي را از ماده اي شيميايي به نام ماده P كه نقش مهمي در انتقال پيام هاي درد دارد تخليه مي كند.
معمولاً پس از چند هفته استعمال موضعي كاپسايسين اثر تسكين دهنده درد آن ظاهر مي شود. اين ماده بيش از همه براي تخفيف موقت درد مفاصلي كه نزديك سطح پوست قرار دارند مثل انگشتان زانو و آرنج مفيد است، همچنين ممكن است به تسكين درد حاصل از آسيب عصبي ناشي از زونا و ديابت كمك كند.
متانول، روغن وينترگرين و ساير مواد
موادي مانند متانول، روغن وينترگرين، اسانس اكاليپتوس يا ترپنتين باعث احساس سرما يا گرما در پوست مي شوند و به طور موقت احساس درد را مي پوشانند. اين مواد در فرآورده هاي مختلف تسكين دهنده درد به كار مي روند.
از اين داروها ممكن است براي تسكين دردهاي خفيف و گاهگاهي عضلات به كار روند، اما در اغلب اشكال دردهاي مزمن بي اثرند. به علاوه اين مواد را بايد مكرراً به كار برد و برخي از آنها داراي رايحه قوي و آزار دهنده اي هستند.
داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي
از گروه داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي (NSAID)، داروهاي شبيه آسپيرين كه اثر ضدالتهابي و تسكين بخش دارد. اشكال دارويي موضعي هم وجود دارد. از جمله ترولامين ساليسيلات را مي توان نام برد. بدون نسخه و با اسم هاي تجارتي مثل Aspercreme و Sportscreme قابل تهيه است. اين دارو را مي توان مستقيماً روي پوست به كار برد و باعث كاهش التهاب و درد موضعي شد.
براساس نتايج تحقيقي كه در سال 2004 منتشر شد فرآورده هاي موضعي گروه NSAID تنها در طول دو هفته اول مصرف بر درد ناشي از التهاب مفاصل موثر بودند و پس از دو هفته اين پمادها تاثيري بهتر از دارونما نداشتند.
منبع: mayeclinic.com

درمانگاه
مشكلات خواب در كودكان
004554.jpg
*دكتر بهروز جليلي
آرزوي هر پدر و مادر آن است كه فرزندشان راحت به خواب رفته، خواب شيرين داشته و صبح، بشاش و خندان از خواب برخيزد و هنگامي كه اين سيكل به هر دليل به هم مي خورد، در حقيقت خواب شيرين از پدر و مادر نيز سلب خواهد شد. بسياري از والدين با اين مشكل مواجه گرديده و دچار دستپاچگي و نگراني مي گردند، اگرچه كه خود در پاره اي از موارد در به وجود آوردن آن نقش دارند. البته موضوع بي خوابي و بدخوابي كودكان به زمان دبستان محدود نگرديده بلكه بايد از اولين روزهاي زندگي طفل، والدين با طرح و ساعات طبيعي خواب وي آشنا گردند تا در اين تشخيص اشتباهي رخ ندهد.
علائم اختلال
طرح خواب كودكان در سنين مختلف، تفاوت مي يابد و اكثر اوقات، والدين عزيز به دليل ناآشنايي با اين طرح، كودك خود را دچار بي خوابي اطلاق نموده و در بسياري موارد از طبيب خود درخواست تجويز داوري خواب آور مي نمايند.
طرح خواب كودكان در زمان نوزادي كاملاً با اطفال بزرگتر متفاوت است و يك نوزاد، اكثر اوقات روز را در خواب به سر مي برد. گاهي اوقات، مادر با ناديده انگاشتن چرت زدن هاي نوزاد در روز، اين را جزء خواب وي به حساب نياورده و او را بي خواب و بدخواب تصور مي نمايد.
گاهي اوقات، دليل بي قراري و بدخوابي و گريستن هاي نوزاد، ناآشنايي مادر با طرز صحيح شيردادن وي و حفظ نظافت جسماني اش است كه با رفع اين مشكلات، خواب وي منظم خواهد شد. طبيعي است كه يك نوزاد چندين بار طي خواب شبانه از خواب برخاسته و گريه كند و با شيرخوردن آرام شود و به خواب رود.
طي دوران شيرخوارگي، هرچه به يك سالگي نزديكتر شويم تعداد برخاستن هاي طفل از خواب شبانه كمتر مي شود. در حدود سنين مدرسه، طرح خواب كودك به بزرگترها شبيه تر مي گردد؛ با اين تفاوت كه آنها به ساعات خواب بيشتري نياز دارند.
يكي از مسائل ايجادكننده مشكل در خواب كودكان، حل نشدن استرس هاي روزانه آنان مي باشد كه با همراه بردن اين مشكلات به رختخواب، دچار كابوس شبانه يا وحشت شبانه خواهند شد.
اختلاف بين والدين، وجود بيماري افسردگي در كودك و بيماري هاي جسماني از جمله بيماري هاي تيروئيدي و بعضي اختلالات خوني هم ممكن است در كودك، اختلال خواب توليد كنند.
روشهاي پيشگيري از اختلال و درمان هاي اوليه و در دسترس
كودكان دبستاني را بايد در اواسط شب وادار به خوابيدن نموده و اجازه ندهيم همراه بزرگترها تا آخرين ساعات شب به ديدن تلويزيون بپردازند زيرا در غير اين صورت لطمه شديدي به زندگي تحصيلي آنها وارد خواهد شد.
بايد بزرگترها و خصوصاً مادر سعي نمايند كه ساعات قبل از خواب طفل با آرامش بيشتري توأم گردد. مادر مي تواند قبل از خواب به طفل كمك نمايد تا مشكلات روزانه خود را كه مثلاً در مدرسه براي وي پيش آمده است، براي او شرح داده و سپس سعي در توضيح راه حل رفع اين مشكلات نمايد. يكي از طرق برطرف كردن بي خوابي اطفال، ممانعت آنان از ديدن برنامه هاي مهيج تلويزيون در آخر شب و نيز يك حمام گرم و سريع، قبل از خواب مي باشد.
بايد ترس از تاريكي و دزد و جادوگر و ساير مسائلي را كه به طور طبيعي موضوعات ترس كودكان را تشكيل مي دهند براي طفل حلاجي نمود تا اين گونه ترس ها مانع به خواب رفتن طفل نگردند.
گاهي طفل از ديدن درخت هاي تنومندي كه جلوي پنجره اطاق خواب وي قرار گرفته اند توهم اشباح مي كند و دچار وحشت از به خواب رفتن مي گردد كه بايد با قراردادن بستر وي در سوي ديگر اطاق، مسئله را حل نمود.
اگر كودك درخواست نمايد كه چراغ خواب پرنوري در اطاقش روشن باشد بايد خواسته اش را برآورده نمود. اگر كودك نيمه شب به اطاق پدر و مادر آمد و بخواهد در كنار آنها استراحت كند بايد او را آرام نموده اما پس از خوابيدن به آرامي او را دوباره به اطاقش برگردانيم. گاهي اوقات كودك در اوايل يا اواسط شب با فرياد زدن از خواب مي پرد و وقتي به سراغش برويم او را به شدت مضطرب مي يابيم كه بايد پس از بغل كردن و آرام ساختن وي، دوباره سعي در خواباندن او نمائيم.
در چه صورت بايد به پزشك مراجعه نمود
در برخي موارد، اين اختلالات خواب، كابوس شبانه يا وحشت شبانه را تشكيل مي دهند كه ممكن است نياز به تجويز داروهايي خاص به طور موقت داشته باشد.
هرگز سعي نكنيد در مورد كودكان آشفته و بي خواب از خوددرماني استفاده كنيد زيرا بسياري از داروهاي آرام بخش و خواب آور در كودكان توليد اختلال رشد و اشتها و بسياري عوارض ديگر نموده و به علاوه اگر اختلال خواب نشاني از يك بيماري زيربنايي جدي اعم از جسمي يا رواني بوده باشد موجب مخفي ماندن آن و عواقب خطرناكتري خواهد شد.
به  طور خلاصه در بسياري از موارد كه والدين فرزند خود را بي خواب تصور مي نمايند واقعيت چنين نبوده و نيز بسياري از اين موارد با رعايت موازين ساده فوق، قابل پيشگيري و رفع خواهد بود.
* روانپزشكي اطفال

تازه ها
ذوب كردن چربي ها با ليزر
004548.jpg
مديكال نيوز تودي- دانشمندان در بيمارستان عمومي ماساچوست آمريكا با استفاده از ليزر Free-Electron در طول موج هاي خاص (شيوه اي كه به آن فوتوترموليز انتخابي مي گويند) چربي پوست را حرارت مي دهند و به اين ترتيب بدون آسيب ديدن پوست، چربي از آن ترشح مي شود. به گفته آنها اين شيوه مي تواند براي درمان التهاب بافت چربي (سلوليت)، آكنه و بيماري قلبي مورد استفاده قرار گيرد.
به گفته پروفسور راكس آندرسن علت اصلي آكنه مربوط به التهاب غدد چربي پوست يا غدد سباسه است كه چند ميلي متر پايين تر از سطح پوست قرار دارند. اگر بخواهيم اين غدد را هدف ليزر قرار دهيم، بايد ليزرهايي را بسازيم كه در ناحيه اي از طيف قرار داشته باشند كه تنها تا حد اين غده ها نفوذ كنند. در حال حاضر ما توانايي ساختن اين نوع ليزر را پيدا كرده ايم و استفاده هاي درماني بالقوه آن را بررسي مي كنيم.
اين گروه پژوهشگران در حال حاضر به آزمايش اين نوع ليزر روي حيوانات آزمايشگاهي مشغولند و اميد دارند در چند سال آينده آن را روي انسان ها آزمايش كنند.

دريچه
كاهش خطر ابتلا به ديابت
ديابت نوع دوم به طور خزنده و به تدريج در بدن انسان پيش مي رود و ظاهر مي شود، اين نوع از ديابت كه از آن با عنوان ديابت غيروابسته به انسولين نام مي برند، به طور گسترده اي دامن گير مردم جهان است چون آنچه كه انسان مي خورد يعني انواع مواد غذايي كه در رژيم غذايي خورده مي شود و روش زندگي و كار و اشتغال تأثير زيادي بر قند خون و انسولين دارد، بنابر اين رژيم غذايي و شيوه زندگي مهمترين نقش را در كنترل بيماري ديابت نوع دوم مي تواند داشته باشد. بنا بر تحقيقات انجام شده توسط محققان به نظر مي رسد مصرف زياد ويتامين دي و كلسيم خطر ابتلا به ديابت نوع دوم را در زنان كاهش مي دهد.
به گزارش رويترز هلث از نيويورك، دكتر آناستاسيوس جي.پيتاس از مركز پزشكي تافتس- نيوانگلند و همكارانش اطلاعات مربوط به 83 هزار و 779 زن را مورد بررسي قرار دادند.
اين زنان در شروع مطالعه هيچ گونه سابقه ديابت، بيماري قلبي عروقي و يا سرطان نداشتند.در اين مطالعه جذب ويتامين دي و كلسيم از طريق غذا و مكمل ها هر 2 تا 4 سال ارزيابي شد.در كل 4843 مورد جديد ديابت در اين تحقيق كه بيش از 20 سال به طول انجاميد ثبت شد.
بر اساس جديدترين رهنمودهاي موسسه پزشكي، فقط 3 درصد زنان در اين مطالعه ويتامين دي بدنشان در حد كافي بود و درمورد كلسيم، اين ميزان به 24 درصد مي رسيد.
مقدار كلي جذب ويتامين دي ارتباط نيرومندي با ابتلا به ديابت نوع دوم ندارد، اما در مورد مكمل هاي ويتامين دي وضع فرق مي كند.محققان مشاهده كردند ميزان ابتلا به ديابت در زناني كه بيشترين جذب ويتامين دي از طريق مكمل ها را داشتند 13 درصد كمتر از زناني است كه كمترين جذب اين ويتامين از مكمل ها را داشتند.همچنين خطر ابتلا به ديابت در زناني كه بيشترين جذب كلسيم را داشتند 21 درصد كمتر از افرادي بود كه كمترين جذب كلسيم را داشتند.در اين مورد، منبع جذب كلسيم تفاوت زيادي نداشت، به طوري كه خطر ابتلا به ديابت در زناني كه بيشترين جذب كلسيم را از مكمل ها داشتند در برابر آنهايي كه پايين ترين ميزان اين جذب را داشتند 18 درصد كمتر بود.در كل، كمترين خطر ابتلا به ديابت در زناني ديده شد كه از بالاترين جذب تركيب كلسيم و ويتامين دي برخوردار بودند.
اين موضوع با ميزان ابتلا به ديابت در ميان زناني كه پايين ترين ميزان جذب اين تركيب را داشتند، قابل مقايسه است.
004551.jpg
تبليغات غلط در مصرف نوشابه چيپس و پفك
ايسنا- رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران نسبت به پخش تبليغات غلط توسط صدا و سيما و تشويق كودكان به مصرف نوشابه ، چيپس و پفك هشدار داد.   در آستانه برگزاري هفدهمين كنگره بين المللي جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران كه طي روزهاي 24 تا 28 ارديبهشت ماه برگزار مي شود، دكتر ايرج خسرونيا- رئيس اين كنگره- نسبت به شيوع سوء تغذيه در ميان كودكان به خصوص كودكان روستايي ابراز نگراني كرد و گفت:  مطالعات اخير در مناطق شهري و روستايي، حكايت از اين امر دارد كه سوء تغذيه نه تنها افراد شهري را در برگرفته بلكه روستاها را نيز شامل شده و كودكان روستايي به جاي مصرف لبنيات به خوردن پفك، چيپس و نوشابه هاي گازدار روي آورده اند كه در نتيجه، مبتلا به سوء تغذيه و كوتاهي قد شده اند.
دكتر خسرونيا توصيه كرد در سريال هاي تلويزيوني همانگونه كه استفاده از سيگار منع شده است، استفاده از مواد مضر ديگر مانند چيپس، پفك و نوشابه نيز منع شود.
رئيس هفدهمين كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران در پايان يادآور شد: در هر نوبت كه يكي از رسانه ها در مورد چيپس و پفك تبليغ مي كند، گروه زيادي از كودكان شهري و روستايي به سوي سوءتغذيه و عواقب نامطلوب آن كشيده خواهند شد.

سلامت
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |