|
|
|
|
|
|
|
|
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت:
صادرات دارو ۳۷ درصد افزايش يافت
فارس : معاون غذا و داروي وزارت بهداشت اعلام كرد: صادرات داروي توليد داخل از كشور در سال ۸۴ حدود ۳۷ درصد افزايش يافت در حالي كه هزينه ارزي مصرفي براي واردات داروهاي ساخته شده خارجي در همين مدت فقط يك درصد افزايش داشت.
رسول ديناروند افزود: صادرات دارو از كشور در سال ۸۴ به ۶۵ ميليون دلار رسيد در حالي كه در سال ۸۳ ميزان صادرات دارو از كشور ۵/۴۷ ميليون دلار بود. همچنين براي كل واردات دارو از خارج در سال گذشته اعتباري معادل ۷۲۰ ميليون دلار هزينه شده است كه در سال۸۳ اين اعتبار ۷۱۰ ميليون دلار بوده است.
وي ادامه داد: در سال گذشته براي واردات داروي ساخته شده از خارج اعتباري معادل ۴۶۰ ميليون دلار در نظر گرفته شد كه باتوجه به اعتبار ۴۴۵ ميليون دلاري كه در سال ۸۳ براي واردات داروي ساخته شده صرف شده بود حدود ۴ درصد افزايش نشان مي دهد.
وي افزود: داروهاي ساخته شده خارجي وارداتي شامل همه انواع داروهاي يارانه اي، داروهاي خاص، تك نسخه اي و فوريتي مي شود.
ديناروند گفت: توليد دارو در كشور در سال ۸۴ حدود ۱۰درصد نسبت به سال ماقبل آن افزايش پيدا كرد و به ۳/۲۴ ميليارد عدد رسيد كه حدود ۹۶ درصد كل داروهاي مصرفي كشور را شامل مي شود.
وي افزود: با توجه به پيشرفت هاي ارزشمندي كه در زمينه توليد دارو در كشور به دست آمده است، فقط ۴درصد داروهاي مصرفي كشور از خارج وارد مي شود اما هزينه اين داروها حدود دو برابر هزينه ارزي داروهاي توليد داخل است.
معاون وزير بهداشت گفت: سالانه حدود ۲۵۰ ميليون دلار براي توليد داروهاي داخلي در كشور هزينه مي شود در حالي كه اعتبار خريد داروهاي ساخته شده خارجي حدود ۴۵۰ ميليون دلار در سال است و اين داروها فقط ۴ درصد نياز كشور را برآورده مي كنند.
ديناروند افزود: سياست كلي دولت حمايت از توليد دارو در داخل كشور است به همين علت در مواردي محدوديت هاي فني براي واردات دارو قائل شده ايم اما اين محدوديت ها به معناي ممنوعيت واردات دارو از خارج نيست و كماكان واردات دارو از خارج براي متقاضيان اين داروها انجام مي شود.
|
|
|
گزارش همشهري از بازار خودرو
افزايش قيمت برخي خودروها
|
|
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: براساس بند (ه ) تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ پيش بيني شده بود كه نيروي انتظامي در سال جاري به هنگام شماره گذاري خودروهاي جديد مجموعاً ۹ درصد از بهاي فروش خودرو را از صاحبان خودرو دريافت و به حساب درآمد عمومي دولت واريز كند.
اين در حالي بود كه نمايندگان مجلس پيرو اين پيشنهاد با بيان اينكه اقدام فوق منجر به افزايش قيمت خودرو در سال جاري خواهد شد، با آن مخالفت كرده وبدين ترتيب بند (ه ) تبصره ۱۳ حذف شد.
در همان زمان، انتظار عمومي عدم افزايش قيمت خودرو در سال جاري بود، اما ظاهراًٍ با وجود حذف اين بند، باز قيمت برخي از خودروهاي پرمتقاضي نسبت به آخرين ماه سال گذشته با افزايش بها مواجه شده است.
مديرعامل شركت سايپا در پاسخ به اين پرسش همشهري كه علت افزايش قيمت پرايد ناشي از چيست،گفت: با توجه به ايام تعطيلي كه پشت سر گذاشته شد، حجم عرضه در قياس با تقاضا كاهش يافت كه همين موضوع باعث افزايش نسبي قيمت پرايد شده است.
احمد قلعه باني با تأكيد بر اينكه اين افزايش قيمت مقطعي است، افزود: تلاش خودروسازان مانند سال هاي گذشته ثابت نگاه داشتن قيمت خودروست.
وي در عين حال تأكيد كرد: امسال با ۳۵ درصد افزايش در توليد۵۸۰، هزار دستگاه خودرو توليد خواهيم كرد كه حدود ۴۴۰ هزار دستگاه آن انواع خودروي سواري و ۱۴۰ هزار دستگاه شامل انواع خودروي دو ديفرانسيل، وانت و كاميون خواهد بود.
با وجود آنكه مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو نيز معتقد است ارزان شدن قيمت خودرو با توجه به تورم دو رقمي كار بسيار دشواري است و علي رغم آنكه منوچهر منطقي هم مانند قلعه باني بر تلاش خودروسازان براي تثبيت قيمت خودرو در سال جاري تأكيد دارد، اما به اعتقاد برخي از كارشناسان بازار خودرو، به دنبال افزايش ۴۰ درصدي دستمزد كارگران، احتمال افزايش قيمت خودرو در شش ماهه اول امسال وجود دارد. چنانچه دبير انجمن قطعه سازان و سازندگان قطعات خودرو در اين زمينه گفت: با توجه به افزايش حقوق كارگران به نظر مي رسد بهاي خودرو در ۶ ماهه اول امسال حدود ۵ درصد افزايش يابد.
به گفته نجفي منش، در اين ميان افزايش نرخ ارز و به دنبال آن بالا رفتن قيمت اقلام وارداتي مورد نياز ساخت خودرو هم به نوعي باعث افزايش بهاي خودرو خواهد شد.
اين در حاليست كه دبير انجمن خودروسازان نيز بر ثابت ماندن قيمت خودرو در سال جاري تأكيد دارد.
احمد نعمت بخش در اين زمينه به همشهري گفت: افزايش فعلي قيمت برخي از خودروهاي موجود موقتي است؛ چرا كه قيمت خودرو را بازار عرضه و تقاضا تعيين مي كند و وقتي تقاضا نسبت به عرضه فزوني يابد قيمت خودرو اندكي افزايش مي يابد.
به گفته وي، با توجه به اينكه خودروسازان برنامه افزايش توليد و عرضه را در سال جاري اجرايي مي كنند و از آنجايي كه براي خودرو مانند سكه تقاضاي كاذب وجود ندارد، لذا قيمت خودرو از اين پس ثابت باقي خواهد ماند.
كاهش قيمت خودرو در شش ماهه دوم
با وجود اظهارنظرهاي فوق، يك كارشناس بازار خودرو اعلام كرد كه قيمت خودرو طي شش ماهه دوم سال جاري كاهش خواهد يافت.
محمدحسين اديب افزود: به نظر مي رسد قيمت خودرو در شش ماهه دوم سال جاري حداقل ۱۵ درصد كاهش يابد.
وي تأكيد كرد: تعرفه واردات خودرو در شش ماهه دوم امسال باز هم كاهش مي يابد، زيرا در نيمه دوم امسال سوبسيد انرژي كاهش خواهد يافت كه اعمال آن بدون كاهش تعرفه، استراتژي قابل انتقاد است و بعيد به نظر مي رسد در سطح كلان در چنين چارچوبي تصميم گيري شود.
|
|
|
اطلاعيه جديد بانك مركزي در مورد نرخ
سود سپرده و تسهيلات بانكي
گروه اقتصادي: روابط عمومي بانك مركزي در مورد نرخ سود سپرده ها و تسهيلات بانكي اطلاعيه جديدي صادر كرد: پيرو خبر قبلي منتشرشده مورخ ۲۰/۱/۸۵ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در خصوص مصوبه شوراي پول و اعتبار در ارتباط با نرخ سود سپرده ها و تسهيلات بانكي در سال ۱۳۸۵ و در پاسخ به ابهامات مطروحه نسبت به چگونگي اجراي مفاد مصوبه مورد اشاره به اطلاع مي رساند: تاريخ اجراي بخشنامه ابلاغ شده به بانك ها از تاريخ ۶/۱/۱۳۸۵ مي باشد. در خصوص نرخ سود علي الحساب قابل پرداخت به آن دسته از سپرده هايي كه قبل از تاريخ ۶/۱/۱۳۸۵ افتتاح شده باشند، ملاك عمل مطابق با مفاد قرارداد منعقده بين بانكها با سپرده گذار مي باشد. تا زمان اعلام يارانه سود تسهيلات توسط دولت براي سال جاري، نرخ سود ۱۴درصد مصوب شورا ملاك عمل بانكها در هنگام اعطاي تسهيلات مي باشد.
همانگونه كه در خبر قبلي نيز تاكيد گرديد، نرخهاي سود علي الحساب سپرده هاي بانكهاي دولتي و شركت دولتي پست بانك، در دامنه ۷ درصد (سپرده كوتاه مدت) تا ۱۶درصد (سپرده بلندمدت ۵ ساله) قرار خواهند داشت.
|
|
|
مديرعامل بانك مسكن:
پرداخت وام مسكن ۱۰ ميليون توماني
از اول خرداد آغاز مي شود
مهر: مديرعامل بانك مسكن اعلام كرد: پرداخت وام مسكن ۱۰ ميليون توماني از ابتداي خرداد ماه سال جاري آغاز مي شود.
حسن كاري گفت: هم اكنون در حال جمع بندي درخواست كنندگان وام مسكن ۱۰ ميليون توماني در شهرهاي كوچك و متوسط هستيم و اين جمع بندي ها تا پايان ماه جاري به اتمام مي رسد.
كاري خاطرنشان كرد: بر همين اساس، از ابتداي خردادماه سال جاري براساس اولويت هاي اعلام شده پرداخت مي شود.
|
|
|
امسال گندم وارد نمي شود
ايرنا: معاون وزير بازرگاني ، از آغاز طرح خريد نقدي محصولات كشاورزي از جمله گندم و برنج مازاد بر نياز كشاورزان در سال جاري، خبر داد.
محمدصادق مفتح با بيان اينكه طرح خريد نقدي گندم ، از بيست و هفتم فروردين ماه جاري (ميلاد حضرت رسول اكرم ) آغاز شده است ، گفت : اعتبار اختصاص يافته براي اجراي اين طرح سه تريليون ريال است .
وي افزود: اين اعتبار با استفاده از سامانه جام بانك ملت و همكاري شركت بازرگاني دولتي ايران مورد استفاده قرار مي گيرد.
مفتح خاطرنشان كرد: اين طرح در استانهاي فارس، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختياري و سيستان و بلوچستان در حال اجراست و پس از آن ساير استانها را در بر مي گيرد.
معاون وزير بازرگاني افزود: در صورتي كه كشاورزان پس از تحويل گندم به دريافت وجه موفق نشوند، مي توانند با مراجعه به شركتهاي غله در سراسر كشور مشكل خود را برطرف كنند.
مفتح ، در عين حال يارانه خريد گندم را همچون سال گذشته ۲۵ تريليون ريال عنوان كرد.
براساس پيش بيني وزارت جهاد كشاورزي امسال بيش از ۱۲ ميليون و ۳۰۰ هزار تن گندم در كشور توليد مي شود كه معاون وزير بازرگاني گفت : به طور طبيعي كشاورزان گندم مازاد بر مصرف خود را به دولت مي فروشند.
|
|
|
بهاي نفت از هر بشكه ۷۵ دلار فراتر رفت
|
|
گروه اقتصادي _ حسين لطفي: بهاي نفت در بازارهاي جهاني به دليل نگراني ها درباره تشديد تنش هسته اي با ايران و محدوديت توليد بنزين در آمريكا همچنان در حال افزايش است.
كارشناسان بازار نفت معتقدند در صورتي كه فشارهاي بين المللي به ايران، كه دومين توليدكننده بزرگ اوپك است، افزايش يابد، قيمت نفت طي هفته جاري باز هم افزايش خواهد يافت. همچنين تداوم منازعات داخلي در نيجريه كه پنجمين تأمين كننده بزرگ نفت آمريكاست، بر نوسانات بازار نفت افزوده است. قيمت نفت سبك و شيرين در بازار نيويورك براي تحويل در ماه ژوئن (خرداد) با ۴۸/۱ دلار افزايش به هر بشكه ۷۵ دلار و ۱۷ سنت رسيد كه نسبت به سال گذشته رشدي ۴۰ درصدي نشان مي دهد. هرچند كه قيمت هاي كنوني نفت خام از لحاظ اسمي در بالاترين سطح طول تاريخ قرار دارد اما از لحاظ ارزش واقعي و با احتساب نرخ تورم هنوز ۲۰ درصد پايين تر از شوك نفتي ۲۵ سال پيش است. افزون بر مناقشه هسته اي ايران، تداوم كاهش ذخاير بنزين آمريكا نيز بر نابساماني بازار نفت افزوده است. در حالي كه با نزديك شدن به فصل پرمسافرت تابستان در آمريكا مصرف بنزين در اين كشور در حال افزايش است، ذخاير بنزين آن براي هفتمين متوالي با كاهش مواجه شده است.
افزون بر اين، وزير انرژي آمريكا امروز به مصرف كنندگان اين كشور هشدار داد كه خود را براي كمبود عرضه بنزين در تابستان آماده كنند.
نفت ۶۲/۵دلاري ايران
حجت الله غنيمي فرد مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران در گفت وگو با خبرنگار همشهري ميانگين بهاي نفت ايران را هر بشكه ۵/۶۲ دلار اعلام كرد. به گزارش همشهري، ميانگين بهاي نفت سبك ايران روز پنج شنبه هفته گذشته به هر بشكه ۶۳ دلار و ۶۶ سنت و نفت سنگين به ۶۱ دلار و ۴۷ سنت رسيد. ميانگين بهاي نفت سنگين ايران در ماه مارس گذشته هر بشكه ۵۵ دلار و ۷۰ سنت و نفت سبك ۵۸ دلار و ۴۵ سنت بود. ميانگين قيمت تقريبي هر بشكه نفت خام صادراتي ايران در ماه مارس گذشته ۶۲ دلار و ۷۹ سنت بود.
|
|
|
زيان ۷۰۰ ميليون دلاري قاچاق منسوجات
گروه اقتصادي: با وجود ۶ هزار واحد نساجي و چرم در سطح كشور و اجراي طرح بازسازي و نوسازي صنايع ايران، كماكان مشكل اين بخش از صنعت كشور به قوت خود باقي مانده است. چنانچه حدود ۶ كارخانه بزرگ نساجي كه سالانه ۲۰ ميليون متر پارچه توليد مي كردند عملاً تعطيل شده اند.
با حسن پرويني - رئيس انجمن نساجي و چرم در اين زمينه گفت وگو كرده ايم.
***
* چرا با وجود اجرايي شدن طرح بازسازي و نوسازي صنايع، باز هم شاهد تعطيلي واحدهاي نساجي در سطح كشور هستيم؟
- اين طرح به طور كامل به اجرا نيامده است. از سوي ديگر طرح فوق با سرمايه ۵۰۰ ميليون دلاري و بهره ۳ درصدي به منظور حل مشكل واحدهاي نساجي و تقويت اين صنعت تهيه شد، اما عملا از يك طرف ۸۰ درصد آن فقط به واحدهاي دولتي اختصاص يافت و از طرف ديگر افزايش بهاي يورو باعث شد تا گيرندگان وام فوق در بازپرداخت اقساط وامشان با مشكل مواجه گردند چراكه قيمت يورو به هنگام اخذ وام تنها ۷۰۰ تومان بود، اما بهاي فعلي آن ۱۱۳۰ تومان است.
از سوي ديگر از رقم ۵۰۰ ميليون دلار پيش بيني شده تنها ۳۰۰ ميليون دلار به واحدهاي نساجي پرداخت شده است.
* وضعيت فعلي كارخانجات نساجي چگونه است؟
- از ۶ هزار واحد نساجي موجود در سطح كشور كه ۴۵ درصد آن در استان اصفهان قرار دارد، حدود ۳۰ درصد تعطيل شده اند، از ۷۰ درصد واحدهاي فعال موجود نيز ۴۰ درصد به صورت موقتي فعالند، ۱۵ درصد فقط مي توانند با فروش تجهيزات، خود را سرپا نگاه دارند و هزينه هايشان را تامين كنند و فقط ۱۵ درصد واحدهاي نساجي سود ده هستند.
* چند درصد از منسوجات موجود در بازار از طريق قاچاق و واردات به داخل وارد مي شود؟
- ۴۰ درصد از نياز كشور به محصولات نساجي از طريق قاچاق، واردات از مبادي قانوني و مسافران از بازارچه هاي مرزي و مبادي ورودي تامين مي شود. هم اكنون بايد در كشور سالانه يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون متر مربع پارچه توليد شود كه به علت واردات بي رويه توليد داخلي نصف رقم فوق است.اين درحاليست كه واردات بي رويه منسوجات به داخل سالانه باعث خروج ۷۰۰ ميليون دلار ارز از داخل مي شود.ظرفيت توليد پارچه در كشور نيز در ۴ سال گذشته ۸۰۰ ميليون متر مربع بوده است كه هم اكنون به دنبال رشد قاچاق به ۶۰۰ ميليون متر مربع تقليل پيدا كرده است. همچنين سيل واردات اجناس مانده در انبار ساير كشورها به داخل باعث كاهش توليد داخلي و به دنبال آن كاهش تقاضا براي مواد اوليه و خام نيز شده است.
* جايزه صادراتي منسوجات براي سال جاري چه ميزان تعيين شده است؟
- جايزه صادراتي صادركنندگان منسوجات ابتدا ۲۰ درصد بود كه طي يك دوره ۴ ساله به ۵ درصد كاهش يافته است. اين كاهش نيز از آنجا ناشي مي شود كه برخي قوانين موجود متاسفانه بومي نيستند بلكه وارداتي هستند. به نظر مي رسد تحت دستورالعمل بانك جهاني و تلاش ايران براي پيوستن به WTO اين اتفاق افتاده باشد. اين درحاليست كه هم اكنون دستمزد كارگران ۲۴ درصد افزايش يافته و نرخ دلار نيز ثابت مانده است كه در چنين شرايطي ۵ درصد جايزه صادراتي براي سال جاري اصلا پاسخگو و كافي نيست.
* توليد داخلي پارچه چادر مشكي به كجا رسيده است؟
- متاسفانه ظاهرا افرادذينفعي در داخل حضور دارند كه نمي خواهند توليدات نساجي در داخل پا بگيرد. قرار بود با توجه به توانمندي داخلي، توليد پارچه چادر مشكي آغاز شود، اما عملا تاكنون اين امر تحقق نيافته است و از اين رو فرصت هاي شغلي كشورمان نصيب كارگران كشورهايي چون چين و تركيه شده است. دولتمردان به راحتي مي توانند با جلوگيري از قاچاق و دامپينگ به پا گرفتن صنعت نساجي در داخل كمك كنند. وقتي قرار است براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله به كشوري صنعتي تبديل شويم، لذا بايد تمام ساز و كارها در جهت حمايت و سوق دادن سرمايه هاي ملي در بخش سرمايه گذاري هاي صنعتي و اشتغال زا باشد.
|
|
|
|
|