عكس: گلناز بهشتي
كلنگي كه در چهارم ارديبهشت ماه 85 به زمين زده شد به 9 سال حرف و حديث درباره مهمترين چاله شهر پايان داد
آزاده بهشتي
،۶ 5، 9 اين اعداد را كه كنار هم بگذاريد و منتظر بمانيد تا خاطره هاي سوخته از زير تل خاكستر بالا بيايد و دوباره همه چيز رنگ تازه اي به خود بگيرد. اتفاق بي خبر مي افتد، مثل سقوط يك هواپيما، مانند افتادن از پشت بام و صدور يك حكم براي هر چيزي. گاهي ورق با يك جرقه ساده برمي گردد و در چرخش روزگار خاطره هايمان لابه لاي خروارها بي دقتي خاكستر مي شود، اما از قديم گفته اند جلوي ضرر را از هر جا كه بگيريد منفعت است مثل عصر يك روز بهاري كه باد بين درختان تازه جوانه زده مي پيچد و كلنگ به دست شهردار مي رسد تا مخروبه هاي خاطره سينمايي ها را به زمين بكوبد و آنها از حسرتي كه در آن مي سوزند با يك ضربه كوچك بيرون بيايند.
سوم ارديبهشت ماه سال 1348 و نمايش فيلم مايرلينگ آن هم به صورت هفتاد ميلي متري و صداي استريوفونيك به وسيله برادران روحاني با نام شهرفرنگ براي آجرهاي سياه و سوخته سينما آزادي كه معلوم نيست در كدام يك از حاشيه هاي تهران رها شده اند روز خاطره انگيزي است مانند خط كشي عابر پياده تقاطع خيابان وزرا و شهيد بهشتي كه عصر روز چهارم ارديبهشت ماه سال 1385- با يك روز فاصله از روز ساخت سينما آزادي - تولد دوباره اين سينما را با گامهاي محكم شهردار شاهد هستند و منتظر مي مانند تا 18 ماه ديگر باز هم همهمه تماشاگران و حاضرين در گوششان بپيچد و عبور دكتر قاليباف از چراغ قرمز كه در آن زمان با كارت دائمي داوري آكادمي سينماي ايران به تماشاي فيلم مي نشيند و هجوم عكاسان و خبرنگاران سينما با فيلمي كه ساخت آن از همين امروز مي تواند براي نمايش در آن روز كليد بخورد را به رخ سايرين بكشند.
سينما آزادي نخستين سينماي ممتاز و چهارستاره كشور كه پس از انقلاب اسلامي و مهاجرت برادران روحاني به كشور آمريكا توسط بنياد مستضعفان و جانبازان مصادره شد و به سينما آزادي تغيير نام داد و در سال 1376 دستخوش يك آتش سوزي شد، دوباره ساخته خواهد شد.
مالكيت سينما آزادي در سال 1369 مجدداً دستخوش تغيير شد و به دستور رهبر انقلاب اسلامي به حوزه هنري رسيد و به همين دليل ساده اما مهم بعدازظهر روز دوشنبه مهندس بنيانيان رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در كنار دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، مهندس جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دهها هنرمند برجسته عرصه سينماي كشور قرار گرفت تا شاهد كلنگ زني احداث مجتمع سينمايي آزادي توسط شهردار تهران باشد كه از آن به عنوان يك پروژه ملي نام برده مي شود. اين مجتمع مجهز به آخرين دستاوردهاي فني و تجهيزات روزآمد صدا و تصوير است كه در طول 28 سال فعاليت مديريت ده نفر را تجربه كرد كه عبارت بودند از: موريس عسگرزاده، نوذر كاوه (گوينده اخبار)، نقي حاتمي، عباس قاجار (بازيگر سينما)، سعيد وزيري، اصغر نقي زاده، امين زاده، حميد لولايي، حسن رنجبر و عباس رنجبر. تعطيلات تابستان به هنگام آتش سوزي در سالن هاي اين سينما سوخت و اينكه چه فيلمي شانس اولين اكران در اين سينما پس از 9 سال را خواهد يافت هنوز مشخص نيست.
وقتي شهردار كلنگ احداث سينما آزادي را به زمين زد من هم آنجا بودم، فقط كمي از ساعت 5 عصر دوشنبه چهارم ارديبهشت ماه سال 1385 گذشته بود كه كلنگ را بر زمين زدند. همه مي دانند كه با افتادن اين كلنگ تاريخي از آسمان به زمين، نه سال حرف و حديث درباره مهمترين چاله شهر تهران كه بقاياي سينما آزادي و شهر قصه است به يك باره پايان گرفت. ديگر كسي نمي گويد كه سينما آزادي را آتش زدند تا جايش برج بسازند. عصر روز دوشنبه 4 ارديبهشت و پس از پايان مراسم كلنگ زني كنار تقاطع عباس آباد - وزرا سينماي آزادي با دو سالن به مجموعه اي فرهنگي- تجاري با عنوان مجموعه آزادي و 6 سالن نمايش فيلم تبديل شد.
آزادي، نماد سينما رفتن در تهران
مجموعه فرهنگي تجاري آزادي در زميني به مساحت 1938/5 متر مربع و در شش طبقه احداث خواهد شد. در مجتمع جديد يك سالن سينماي مدرن با گنجايش 700 نفر و 4 سالن ديگر با گنجايش هركدام 200 نفر در سه طبقه فوقاني ساخته مي شود. مجتمع هاي تجاري نيز كه حوزه هنري و شهرداري بر سر آن به توافق رسيده اند به همراه ورودي و يك رستوران در طبقات اول تا سوم احداث مي شوند. بام اين مجتمع نيز به يك رستوران تابستاني اختصاص مي يابد و در طبقات زير زمين كه شمار آن به 3 مي رسد تاسيسات، سالن تفريحات سالم (احتمالاً بيليارد) و گالري جاي خواهند گرفت. اين ساختمان هيچ پاركينگي ندارد كه البته خريد زميني در نزديكي مجتمع و تبديل آن به يك پاركينگ طبقاتي در دست بررسي است. ساختمان جنوبي تقاطع عباس آباد متعلق به مركز نظارت همگاني ناجا (197) و همچنين يك زمين ديگر در پشت مجتمع از مهمترين گزينه هاي موجود هستند. از ديگر ويژگي هاي سينماي جديد آزادي پله برقي 8/30 متري است كه گفته مي شود بلندترين پله برقي تهران خواهد بود. براي احداث مجتمع آزادي رقمي بالغ بر 35 ميليارد ريال پيش بيني شده است كه در صورت پرداخت به موقع از سوي مسئولان، آزادي پس از ده و نيم سال مجددا ميزبان سينما دوستان خواهد بود. برآورد اوليه از بهره برداري تا اواخر سال 1386 حكايت مي كند و سرمايه گذاران اميدوارند از طريق فروش واحد هاي تجاري سرمايه و سود سرمايه گذاري را در اين سال به دست آورند. طرح اين مجتمع در سال 1377 و پس از انجام يك مسابقه طراحي از بين 160 طرح ارسال شده برگزيده شد. تجميع كاربري هاي مختلف سينمايي- تجاري- فرهنگي و تفريحي در يك مجموعه به نحوي كه مراجعان به هر يك از فضاي فوق بتوانند به سهولت از ديگر فضاها نيز استفاده كنند از امتيازات اين طرح به شمار آمده است. در واقع طراحي به گونه اي است كه در عين وجود كاربري هاي متعدد و بعضاً متضاد از نظر كاركردي تداخلي مزاحم وجود ندارد. سالن هاي سينما در اين مجموعه در مركز حجم ساختمان قرار گرفته و ارتباط با آنها از طريق استقرار ارتباطات عمودي از قبيل پله هاي برقي و معمولي كه از بيرون مجموعه قابل مشاهده است ميسر مي شود. اين مسئله كمك مي كند حضور انسان و حركت آنها بخشي از نماي بيروني ساختمان را تشكيل داده و در واقع مجتمع از حالت يك سوژه ايستا براي بيننده بيروني خارج و به يك حجم سيال مبدل شود. چيزي درخور شأن و جايگاه سينما آزادي، همچنان كه شهردار تهران نيز از اين مجموعه به عنوان مجموعه اي عظيم و زيبا ياد مي كند كه تنها در دو صورت ممكن است ساخت آن به تاخير بيفتد، در قيد حيات نبود و نبودن به عنوان مديريت شهري . اين سينما شامل چند سالن سينما و چندين بخش فرهنگي ديگر است و محمدباقر قاليباف آن را يكي از دغدغه هاي اصلي شهرداري در طول اين مدت مي داند. اواخر سال گذشته در نشستي كه شهردار تهران با هنرمندان داشت، به بررسي مشكلات آنها پرداخت و در آنجا دريافت كه مشكل اساسي آنها و در كل دوستداران سينما، كمبود سالن هاي سينما در پايتخت است. به گفته شهردار از همين رو و با توجه به اهميت سينما آزادي و تاخيري كه در بازسازي آن در اين چند سال وجود داشت تصميم گرفته شد تا با بازسازي مجدد اين مكان فرهنگي، كمكي به سينماي كشور بشود.
قاليباف همچنين گفت: سينما آزادي يكي از قطب هاي اصلي سينما در كشور محسوب مي شود و به نوعي خاستگاه خاطرات بسياري از هنرمندان و سينماگران بوده و در حال حاضر با هماهنگي هاي حوزه هنري، كلنگ بازسازي مجموعه اي عظيم را خواهيم زد كه شامل چند سالن سينما و چندين بخش فرهنگي ديگر خواهد بود.
نبايد از خاطر برد كه در توسعه جامعه شهري بايد به سمتي حركت كرد كه به تمام محله هاي تهران هويت داد و افقي كه در آينده در ذهن مديريت شهري است و به جايي رسيدن كه در اكثر محله هاي تهران مراكز فرهنگي درخور و قابل توجهي داشته باشيم. شهردار تهران نيز معتقد است پس از اعلام بودجه به شوراي شهر توانستيم شرايطي فراهم كنيم كه مبلغ خوبي نسبت به گذشته به طور مستقيم براي ساخت سالن هاي سينما و نمايش اختصاص بدهيم، اما اين رقم براي توسعه سالن هاي سينما به تناسب جمعيت شهر تهران كافي نيست و براي ايجاد يك تناسب معقول ميان اين دو ناچاريم پاي بخش خصوصي را به ميان بكشيم و از بخش خصوصي بخواهيم تا در توسعه سالن هاي سينما و فضاهاي فرهنگي مشاركت كنند. همزمان با بازسازي سينما آزادي، تابلوي روزشمار افتتاح سينما در محل نصب شد تا با پايان يافتن روزهاي اعلام شده، اين مجموعه افتتاح شود.
چشم هاي منتظر
عمليات اجرايي احداث مجموعه فرهنگي - تجاري آزادي كه از عصر امروز آغاز مي شود در واقع پاياني است بر انتظاري كه از ساعت 14 و 50 دقيقه روز جمعه 29 فروردين ماه 1376 آغاز شده بود. هنگامي كه سينما آزادي (شهرفرنگ و برادوي سابق) پس از 28 سال فعاليت اثرگذار در سينماي ايران كه با فيلم هفتاد ميلي متري مايرلينگ آغاز شده بود به هنگام نمايش فيلم تعطيلات تابستاني ساخته فريدون حسن پور به علت 90 دقيقه آتش سوزي از بين رفت. البته سينما آزادي پيش از اين نيز دو بار در سال 1355 به دليل مشكلات فني در برق و سال 1369 به علت آتش گرفتن آشپزخانه، پذيراي ماموران آتش نشاني بود اما نه مانند آن جمعه سياه كه رئيس عمليات اطفاي حريق از آن به عنوان بي سابقه ترين آتش سوزي پس از انقلاب ياد كرد. چند روز پس از اين آتش سوزي كارشناسان سازمان آتش نشاني به دليل امكان وقوع حوادث احتمالي، تخريب كامل سينما را توصيه كردند كه اين توصيه به دست ماموران شهرداري در عرض چند ساعت به اجرا درآمد تا طي سال هاي بعد از آزادي يادگاري فقط به اندازه يك چاله بماند. آتش سوزي سينما آزادي به سرعت به يك موضوع سياسي تبديل و دنباله رو شايعات شد، آنچنان كه حتي كسي به اظهارات عباس رنجبر مدير وقت سينما در مورد علت حادثه نيز توجه نكرد. وي در اين باره گفت: حوالي ساعت 13/20 بود كه آپاراتچي در حال پخش بوبين اول فيلم داخل كانال هواكش طبقه دوم جرقه هايي مي بيند و به همكارانش اطلاع مي دهد كه برق را قطع كنند و با كپسول آتش نشاني به سمت طبقه دوم مي رود، اما در اين فاصله آتش سمت راست سالن را مي گيرد و فقط امكان اين بود كه مردم وحشت زده داخل سالن را به سلامت خارج كنيم. اظهارات يكي از 150 تماشاگر حاضر در سالن نيز مويد همين نكته است: اوايل فيلم بود كه متوجه آتش در ديوار سمت راست سالن شديم. دود زيادي ايجاد شده بود. اولش فكر كرديم آتش قابل مهار است اما كاركنان سالن ما را از در ورودي اصلي به بيرون هدايت كردند و سالن سوخت. پس از اين واقعه طراحي معماري جديد سالن هاي سينما در زمين سينما آزادي و شهر قصه از سوي موسسه توسعه مراكز فرهنگي سوره به مسابقه گذاشته شد كه البته نام برنده هيچ گاه به صورت رسمي اعلام نشد تا شايعات تبديل زمين سينما آزادي به يك مركز تجاري قوت بگيرد. شايعه اي كه البته چندان بيراه نيز نبود. پيشنهادهاي بسياري براي خريد زمين وجود داشت كه مي توانستند هزينه بالاي احداث مجموعه جديد و مخالفت هاي شهرداري براي صدور مجوز را برطرف كنند. اين ساخت در جريان بود تا هنگامي كه ستاد خبري روابط عمومي حوزه هنري با ارسال نمابري به مطبوعات اعلام كرد حوزه هنري و شهرداري تهران در خصوص ساخت سينما آزادي تهران به توافق رسيدند. توافقي كه البته باز هم اجرايي نشد و به رغم اينكه گفته شد بودجه آن تامين و صندلي ها و دستگاه هاي نمايش نيز از اسپانيا خريداري شده است سينما آزادي باز هم در حد يك چاله ماند. البته اين نخستين وعده نبود كه قبل و بعد از اين نيز بارها چنين وعده هاي بدون ضمانتي ارائه شد چنان كه حتي به هنگام اعلام خبر توافق مجدد شهرداري و حوزه ظرف يك هفته گذشته باز هم كسي باور نكرد. بي اعتمادي وقتي جدي تر شد كه به رغم اعلام شهردار مبني بر كلنگ زني در روز سه شنبه گذشته اين مراسم به تعويق افتاد. حتي برخي واقعه امروز را نيز باور ندارند و معتقدند شنيدن كي بود مانند ديدن .
|
|
سينما آزادي، نماينده فرهنگي كشور
۱۵ سالن سينمايي جديد در تهران تا آخر سال جاري به بهره برداري مي رسد. اين خبر به هنگام آغاز احداث ساختمان جديد سينما آزادي بسيار خوشحال كننده است. شايد اين خبر و مروري بر اخبار گذشته، اهميت سينماي آزادي را نه به عنوان تنها يك مركز فرهنگي بلكه يك ويژگي عمده فرهنگي آشكار كند. سال ها بود كه سينما آزادي سرپا بود و فعاليت فرهنگي اش ادامه داشت. در تمام اين سال ها سينماي كشور، روندي رو به جلو داشت.اما هنگامي كه سينما آزادي ناگهان در آتش سوخت، خيلي زود سينماهاي كشور رو به افول گذاشتند. گويا سينما آزادي نماينده كامل سينماي ايران بود. به تدريج پس از افول سينما آزادي، بيش از 150 سينما در سراسر كشور تعطيل شدند. موجي از نگراني تمام سينمادوستان را در برگرفت و اما هيچ كس به احياي سينما آزادي نيانديشيد. سال ها گذشت. سينما آزادي به مخروبه تبديل شده بود و از سويي ديگر سينماهاي كشور تعطيل مي شدند.اما بالاخره پس از هشت سال با تصميم به ساخت مجدد سينما آزادي از سوي مسئولان، دوباره سينماهاي كشور جاني دوباره گرفتند. همزمان 15 سالن سينما ساخته خواهد شد و بي شك بسياري از سينماهاي كشور، حياتي نو خواهند يافت. سينما آزادي تنها يك سينما نيست. گويا اين سينما، تنها نماينده كل سينماي ايران است كه با مرگش همه مي ميرند و با حياتش جاني دوباره به همگان دميده مي شود؛ سينما آزادي يك ويژگي بارز فرهنگي است.