افت و خيز بازار سيم كارت
با اينكه در اغلب كشورهاي جهان عرصه ارتباطات به عنوان ضرورتي غيرقابل انكار تقريباً به صورت خود رو به گسترش خود ادامه مي دهد، تلفن همراه به عنوان يكي از دستاوردها و نيازهاي اين عرصه در ايران همچنان در گيرودار گسترش كمي و محدوديت كيفي به سر مي برد.
گويا قابليت جذب نقدينگي اين فناوري به نيازهاي ارتباطي و مخابراتي كشور ارجحيت يافته است و برخلاف نارضايتي عمومي از ميزان پوشش سرويس دهي آن باز هم قيمت ها براساس اقتصاد فرمايشي و نه حاصل عرضه و تقاضا شكل مي گيرند.
از بدو ورود اين سيستم جديد مخابراتي در سال 1373 با ظرفيت 10 هزار شماره در تهران، مشكل آنتن دهي و ساير معايب كه بيان آن خود مجالي جداگانه مي طلبد با بهاي اين خدمات هيچ گونه تناسبي نداشته و ندارد. هم اكنون نيز عرصه ارتباطات سيار تلفني كه در ايران تنها به فاكتور سرعت گسترش محدود شده است طي يك دوره 12 ساله، افزايشي 850 برابري را در زمينه رشد خطوط تلفن سيار تجربه كرد. به طوري كه 10هزار مشترك طي سال 1373 به 1/5 ميليون در سال 83 و 5/8 ميليون در سال 84 افزايش يافت.
وجود ناهماهنگي هايي بين نوع خدمات، ثبت نام، پيش شماره ها و هزينه هاي مكالمات تلفن همراه در هر يك از سيستم هاي اعتباري و غيراعتباري شركت ارتباطات سيار را با سؤالات بي پاسخ بسياري روبه رو كرده است.
مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به كاستي هاي موجود در ميزان آنتن دهي خطوط تلفن همراه كاربران را تا پايان سال 85 به صبر و حوصله دعوت كردند.
همچنين در برابر علل گسترش كمي اين شبكه، پايين بودن ضريب نفوذ تلفن همراه را در مقايسه با متوسط جهاني به عنوان توجيهي قابل قبول مطرح مي كنند. براين اساس هم اكنون در كشورهاي اروپايي از هر 100 نفر، 70نفر و در كشورهاي منطقه مانند تركيه از هر 100 نفر، 30 نفر داراي سيم كارت تلفن همراه هستند.
علاوه بر اين وزارتخانه به كاربران اطمينان داده است كه از اين پس واگذاري سيم كارت ها و گسترش شبكه تاثيري بر ميزان آنتن دهي ها نداشته باشد؛ شاهد اين ادعا نيز بهبود وضعيت آنتن دهي برخلاف واگذاري 500 هزار سيم كارت طي 6 ماهه گذشته، آورده شده است. اخيراً اين مسئولان مشكل شبكه را ناشي از حجم و گسترش شبكه نمي دانند و معتقدند اساسي ترين مشكل ما در تهران، تداخل فركانس است كه براي برطرف كردن مشكلات از توان تخصصي داخلي بايد بهره ببريم. زيرا بهينه سازي اين شبكه به صورت مقطعي امكان پذير نبوده و بايد با استمرار و پيوستگي ادامه يابد.
سعيد فروتن لاريجاني، رئيس هيأت مديره اتحاديه سيم كارت فروشان تهران نيز در مورد علل افت و خيزهاي قيمت سيم كارت، انتشار اخبار گوناگون توسط شركت ارتباطات سيار را به عنوان دليل عمده بيان كرده و مي افزايد: اگرچه بخش قابل توجهي از اين نوسانات به تبع ميزان عرضه و تقاضا شكل مي گيرد، انتشار اخبار توسط شركت ارتباطات سيار در مورد واگذاري سيم كارت ها به منظور افزايش ثبت نام مردم، منجر به افت مقطعي قيمت ها مي شود. در حالي كه شركت مذكور بايستي در مورد زمان و كيفيت واگذاري نيز اطلاعات شفافي را در اختيار متقاضيان قرار دهد تا موجب نوسانات كاذب در بازار سيم كارت نشود.
عطرشنگ، بوي ريواس
هر سال، اوائل بهار بازار ميوه و تره بار و حتي دستفروش ها ميزبان محصولات جديدي هستند كه فقط طي يكي دو ماه به اين بازار سبزي بيشتري مي بخشند.
گياهان خوراكي كوهي و صحرايي خودرويي كه با ذوب شدن برف ها كم كم خود را به دست هاي مردم مي سپارند تا آنها را راهي خانه يا بازار كنند طرفداران بسياري دارند.
كنگر، ريواس، شنگ، قارچ كوهي، پونه، سيركوهي و اسفناج وحشي از جمله اين خوراكي هاي ترش و شيريني هستند كه بازار و قيمت ويژه اي را به خود اختصاص داده اند. به طوري كه نه مكان خاصي براي فروش دارند نه قيمت ثابتي.
كوه ها و دشت هاي اطراف تهران نيز رستنگاه برخي از اين گياهان است. اما سودجويي و برداشت بي رويه اين گياهان طي سال هاي اخير به ويژه در برخي استان هاي كشور موجب اعتراض مسئولان منابع طبيعي و تشكل هاي زيست محيطي شده است.
براي نمونه رئيس تعاوني مردمي حفظ محيط زيست مهاباد با اظهار نگراني از جمع آوري بي رويه و خارج از ضابطه اين نوع گياهان، نسبت به تخريب منابع طبيعي و پوشش گياهي توسط برخي افراد سودجو هشدار داد.
چنين اقداماتي شايد طي سال هاي آينده بازار را از وجود اين محصولات محروم كند و يا دست كم قيمت ها را با افزايش چشمگيري روبه رو كند.
از سوي ديگر هيچ گونه اطلاع رساني دقيقي توسط رسانه هاي جمعي در مورد اهميت اين گياهان انجام نمي گيرد، به طوري كه حتي اسامي آنها نيز آنچنان شناخته شده نيست.