چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۵
تأثير رنگ ها در متن سياه و سفيد خانه
005916.jpg
غالباً خود را در حصاري از رنگ هايي به تحميل عرف و جامعه معقول و بي روح و بي رمق قرار مي دهيم، رنگ هايي كه مانع از بروز احساسات و نمايان شدن خود واقعي ما مي شود
علي خيابانيان
به چه رنگي علاقه منديد؟ اين رنگ خاص بيانگر چه خصوصياتي از شخصيت شما است؟ مي دانيم كه افراد مختلف به رنگ هاي خاصي تمايل نشان مي دهند. استفاده از اين تمايل اشخاص به عنوان وسيله اي براي تشخيص شخصيت آنها موضوع بحث انگيزي است، چرا كه افراد با يكديگر تفاوت دارند. هريك از ما خصوصيات شخصي خاص خود را دارا هستيم و احساساتمان را به سبك و سياق خاص خود بيان مي كنيم. در جهان نمي توان دو نفر را يافت كه در ابراز احساساتشان پيرو شيوه يكساني باشند. رنگ ها مي توانند به شيوه هاي مختلف تاثيراتي بنيادين در زندگي برجاي گذارند كه از جمله مهم ترين آنها مي توان به تاثير آنها بر احساسات اشاره كرد.
جهاني كه انسان در آن زندگي مي كند، متشكل از هزاران رنگ و توناليته هاي مختلفي است كه موجودات و اشيا را براي ما جذاب تر و حتي به گونه اي معنوي، عميق تر نشان مي دهند. هركدام به سبب ويژگي هاي شيميايي و روانشناسانه اي كه دارا هستند، منبع مهمي از انرژي، در جهت فزوني سلامت و نشاط روح و روان در انسان ها به شمار مي روند. جهاني تك رنگ، با توناليته هايي محدود را با طبيعت اطراف خويش مقايسه كنيد و يا خود را ساكن شهري سياه و سفيد بدانيد، بدون هيچ كنتراستي و هيجاني. معناي زندگي تغيير يافته و سردي و مردگي بر همه جا حاكم مي شود. فضايي بي روح و عاري از هر جنب و جوشي كه تشنه جرعه اي رنگ است. مسئله رنگ به سبب تاثيرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهاي معماري امري مهم به شمار مي رود؛ تا آنجا كه تخصصي با عنوان رنگ بندي و رنگ شناسي فضاهاي شهري در بين هنرمندان مطرح شده است. هماهنگي در رنگ مثل هماهنگي در نت هاي موسيقي است و از اهميت ويژه اي در ايجاد  هارموني مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسيقي برخوردار است.
براي رسيدن به اهدافي همچون كاركرد مناسب، زيبايي بصري،  هارموني فضايي و تأثير محيطي و رواني مؤثر و مثبت در طراحي داخلي، مستلزم استفاده هماهنگ، منسجم، معني}دار و زيبا از عناصر طراحي است. در يك طرح مطلوب همه عناصر و اجزا نسبت به تاثيرات كيفي و معنايي كه به فضا اعمال مي كنند در ارتباطي تنگاتنگ با هم قرار دارند. بر اين اساس، موفقيت هر طرح بستگي كامل به چگونگي تركيب عناصر و الگوهاي سه}بعدي فضا دارد. تجربه ساليان دراز كار با رنگ ثابت كرده است كه رنگ ها نيز مثل انسان ها، از جهات مختلف با يكديگر مرتبطند و سليقه ها و صفات مشتركي دارند و يا برعكس ناهمخوان و متضاد يكديگرند. شايد تصور كنيد كه نارنجي و سرخ متضاد همند، در حالي كه در دايره رنگ كنار هم قرار مي گيرند و داراي  هارموني هستند. خريدن يك دايره رنگ، كه در آن نحوه ارتباط رنگ ها و چيدمان آنها و رنگ هاي مكمل مشخص شده است و در اكثر فروشگاه هاي لوازم هنري وجود دارد، با ارزش است تا قبل از خريدن زرد گريپ فوروتي و سبز زيتوني براي رنگ كردن اتاق خواب، نگاهي به آن بيندازيم.
چنين عواملي در انتخاب رنگ ها براي بناها، دكوراسيون هاي داخلي و نيز رنگ بندي مبلمان فضاها رويكرد هاي مختلفي را در طراحي ايجاد مي كند. رنگ يكي از عوامل تعيين كننده سبك و سياقي است كه بدان طريق با محيط پيرامون خود ارتباط بر قرار مي كنيم و بيشتر از هر عامل مستقل ديگري مي تواند فضاي كسالت بار و يكنواخت اطراف را به مكاني روح بخش مبدل سازد. عوض كردن رنگ ديوار ها مي تواند بيش از تغيير مبلمان يا حتي ساختار يك اتاق، نتايج چشم گيري به بار آورد. تاكنون خانه هاي بسياري به رنگ بژ و كرمي و توناليته هاي آن رنگ آميزي شده اند و رنگ استاندارد معمول براي خانه هاي جديد مگنوليايي است اما بايد تصور نمود كه در شرايط مختلف اجتماعي و به خصوص اقليمي، چگونه بايد از اين رنگ ها استفاده كرد و يا ديوار هايي به رنگ هاي ملايم و نامحسوس مثل استخواني، براي زندگي كردن بسيار مناسبند، اما ايجاد كنتراست در آنها با انتخاب رنگ هاي خاص در لوازم جانبي منزل و روكش ها و رومبلي ها باعث روح بخشي به فضا مي شود.
براي آن كه بتوانيم ارتباطي درست ميان طبيعت خود با دكوراسيون داخلي خانه برقرار سازيم، بايد بياموزيم كه ترس از متفاوت بودن با سايرين را از خود برانيم؛ مشكلي كه امروزه بسيار با آن درگيريم و بسياري از طراحي هاي معماري و داخلي را تحت الشعاع قرار مي دهد. نمي توان در جامعه اي سياه و سفيد، تفكري رنگي داشت و فردايي بهتر را تصور كرد. غالباً خود را در حصاري از رنگ هايي به تحميل عرف و جامعه معقول و بي روح و بي رمق قرار مي دهيم، رنگ هايي كه مانع از بروز احساسات و نمايان شدن خود واقعي ما مي شود. به منظور كمك براي ايجاد فضايي مطلوب و دلنشين در محيط زندگي خود و بهره گيري هرچه بهتر از رنگ ها، لازم است اطلاعات گسترده تري درباره ارتباطات فردي خويش با رنگ ها نايل شويم و مواردي را درك كنيم كه علاقه مندي يا بيزاري به رنگ هاي خاص را در مورد ما آشكار مي سازد. با بذل توجه بيشتر به قدرت رنگ ها در خانه هاي خود ممكن است از آنچه به واسطه اين كار نمايان مي شود به شكلي خوشايند يا ناخوشايند غرق حيرت شويم. رسيدن به تركيب رنگ مناسب در اتاق، لباس و يا هر مورد ديگر، نه فقط جلب توجه مي كند كه حالتي از اطمينان و آرامش را نيز القا مي كند.
كار موثر با رنگ بيش از همه به تحريك حس خلاقيت نيازمند است. به دست آوردن يك تركيب رنگ مناسب كه درست با منظور و هدف فرد، منطبق باشد خود به نوعي آفرينش محسوب مي شود.
براي به دست آوردن چيدماني مناسب از رنگ ها در فضاهاي داخلي گام هاي اوليه زير ضروري است:
آن مطلبي را كه با زبان رنگ مي خواهيد به بيننده بگوييد در انديشه خود آماده داشته باشيد.
يك رنگ اصلي كه سخن گوي پرقدرتي براي بيان آن مطلب باشد، پيدا كنيد.
رنگ هاي ديگري كه در اطراف آن مي چينيد، بايد در هماهنگي كامل باشد.
آنگاه به عنوان يك رهبر طرح وارد شده و اين بار سليقه هنري خود را در چيدن اين ابزار هاي فني دخالت دهيد.
به كار بردن رنگ در فضاها و يا مبلماني ساده معمولاً نيازمند مهارت زياد و گران قيمت نيست. يك طراح معماري خوب مي تواند بسياري از نياز هاي محرك رواني را با استفاده از مطالبي كه گفته شد و اندكي خلاقيت در جهت رفاه مصرف كنندگان به كار گيرد؛ مخصوصاً به وسيله گوناگوني و اجتناب از تك رنگ بودن.

آشپزخانه
كورابيه هاي شكلاتي
005919.jpg
شهره مهرنامي - براي درست كردن 26 عدد كورابيه  شكلاتي به 50 گرم شكلات رنده شده، 125 گرم كره تكه تكه شده، يك چهارم ليوان شكر، يك عدد تخم مرغ كه كمي هم زده شده باشد، يك پنجم ليوان آرد، يك قاشق غذاخوري آرد ذرت، دو قاشق غذاخوري پودركاكائو و 100 گرم شكلات سفيد نياز داريد.
اول از همه و قبل از هر چيز، فر را در دماي 180درجه سانتي گراد گرم كنيد و دو سيني فر را با روغن مايع يا كره آب شده چرب كنيد و روي آن را با كاغذ روغني بپوشانيد. شكلات رنده شده را آب كنيد و سپس به كمك همزن، شكر و روغن را تا جايي كه حالت خميري به خود بگيرد به هم بزنيد. تخم مرغ هم زده شده را با شكلات آب شده به مخلوط شكر و روغن اضافه كنيد و خوب به هم بزنيد.
مخلوط درست شده را در يك ظرف متوسط بريزيد. حالا آرد ذرت الك شده و پودر كاكائو را اضافه كنيد و باز، خوب به هم بزنيد. خمير به دست آمده را به آهستگي روي سطح صافي كه از قبل آن را با آرد پوشانده ايد بگذاريد و تا زماني كه خوب نرم شود آن را با دست ورز دهيد و بين دو كاغذ روغني گذاشته، به پهناي يك سانتي متر، آن را باز كنيد. حالا اگر قالب براي تهيه بيسكوئيت داريد، با قالب از درون خمير، شكل هاي متفاوت در آوريد و روي سيني هايي كه از قبل چرب كرده ايد بگذاريد و به مدت 20 دقيقه اجازه دهيد تا درون فر پخته شود.
بعد از اينكه كورابيه ها پخته شد شكلات سفيد را تكه تكه كرده، رنده كنيد و آن را با گرما آب كنيد و اجازه دهيد كمي سرد شود و در يك قيف باريك بريزيد؛ قيفي كه سر آن بسيار كوچك باشد و اطراف كورابيه را با اين قيف به صورت خط كه الگوي قالب ها مشخص شود خط سفيد بكشيد. كورابيه شكلاتي شما آماده است. راستي كورابيه كه آذري  زبان ها به آن گلابيه مي گويند، در زبان تركي به معناي شيريني است؛ شيريني كه براي تهيه آن حتماً  از قالب استفاده مي شود. من هم اين طرز تهيه شيريني را از كتاب هاي آشپزي تركي برايتان مي گويم.
راستش را بخواهيد خودم تا به حال براي تهيه اين شيريني اقدام نكرده ام اما شما مي توانيد آن را تهيه كنيد و اگر خوشمزه باشد به ما هم خبر دهيد. از قيافه اش كه به نظر مي رسد بايد خيلي لذيذ و خوش طعم باشد؛ به هر حال امتحان آن با شما؛ نوش جانتان.

علوم خانگي
خانه اي روي آب
005913.jpg
آيناز لطف عطا- به رغم شهرتش به خانه اي روي آب ، نصف خانه روي درياچه ميشيگان و نصف ديگر واقع در خياباني در شهر
(St.Joseph (MICH است. براي توضيح كاملتر پروژه لازم است كه به وقوع فرسايش و رسوب شن هاي درياچه توجه كنيم، چرا كه اين رخداد باعث خواهد شد كه خانه نسبت به وضعيت فعليش كمي از كنار ساحل به سمت جلو كشيده شود تغيير ارتباط خانه با آب در امتداد سواحل شن زار خواهد بود. سواحل شن زار جنوب فرسايش يافته اند در حالي كه سواحل شن زار شمالي آن در حال رشد تدريجي و گسترش مي باشد اين خانه در سواحل شمالي واقع خواهد شد كه از بيش از نيم قرن پيش، تقريباً درازاي آن از 120 فوت به بيش از 500 فوت گسترش يافته است.
فرم خانه همانند جعبه نازكي در امتدادي كشيده شده و فرم خانه، منفعت هاي قابل استفاده زيادي خواهد داشت. اتاق هاي اصلي رو به درياچه در انتهاي سه حجم مختلف الارتفاع قرار خواهد گرفت كه اتاق ها منظره اي به سمت فانوس دريايي برج نوري مجاور خواهند داشت. سپس حجم به سمت طبقه اول بخش مركزي خانه شيب پيدا خواهد كرد كه استخر شنايي را در بر مي گيرد و دوباره در خيابان روبه روي انتهاي ساختمان به سمت بالا شيب دار خواهد شد، كه بخشهاي عمومي ساختمان را در بر خواهد گرفت.
كاربران، زوجي از توابع شيكاگو، از خانه جهت استراحت و سكونت در بخش اصلي استفاده خواهند كرد، به راحتي فرزندانشان امكان استفاده از بخشهاي عمومي خانه را بدون مزاحمت خواهند داشت زيرا كه بخشهاي اصلي و خصوصي خانه به اندازه كافي از بخشهاي عمومي فاصله دارند؛ در نتيجه افراد با آزادي كامل به اجراي فعاليتهاي خود خواهند پرداخت.
نوع حجم و فرم خانه را بيشتر سايت رو به درياچه تعيين كرده است همچنين معمار، جان رانون (Ranon)، را در انتخاب پنجره و مصالح تحت تأثير قرار داده است. نماي شمالي كه توسط باد تند خراب خواهد شد رانون را وادار به طراحي درزهايي همانند پنجره كرد. در نماي جنوبي در تضاد با نماي شمالي به جهت گرمي هوا شيشه هاي وسيع و پاسيو طراحي شده است. از آنجايي كه خانه هميشه در معرض هجوم شنهاي ساحل خواهد بود رانون (Ranon)از پوشش مسي با كاركرد بالا استفاده كرده است. كاربران دايماً خانه كوچك را تعمير و نگهداري و حمايت مي كنند كه براي ساختن راهي براي ساختمان جديد خراب خواهد شد. تا 2007 انتظار مي رود كه ساخت و ساز شروع شود.

زيبـاشـهر
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |