چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۵
چيني ها جاي ترك ها را در بازار پوشاك گرفتند
خداحافظ لباس ايراني!
005883.jpg
عكس: گلناز بهشتي
احمد بروغني
خوش تيپي هم مصيبتي است. هر سال و همزمان با فرارسيدن فصل هاي مختلف بايد دست هايت را توي جيب ببري و چندين مدل لباس مختلف بخري. صد البته براي مدل هاي جديدتر و طرح هاي قشنگ تر بايد پول بهتري هم پرداخت كني. حتي بايد تمام لباس هايي كه سال قبل خريده اي كنار بگذاري و فقط در مواردي مانند خانه تكاني يا نقاشي منزل آنها را بپوشي. مي گويند هر چه درآمد بيشتري داشته باشي خرجت هم بيشتر مي شود، امسال هم كه با رشد نقدينگي 50 درصدي در كشور مواجه شده ايم. پس حسابي بايد خودمان را تحويل بگيريم، سري به بازارهاي شهر بزنيم و براي تابستان امسال كه به نظر مي رسد گرما حسابي حال همه را خواهد گرفت لباس هاي تابستاني و خنك بخريم و البته لباس هاي پارسال را نيز فراموش كنيم.
اما تابستان كه از راه مي رسد تمام ويترين فروشگاه ها پايين مي آيد و با تركيب جديد و چشم نواز آراسته مي شود به طوري كه هر وقت از جلوي آن عبور مي كني نمي تواني بي تفاوت بگذري و حسابي وسوسه مي شوي. فروشنده ها هم كه معمولاً جلوي ويترين ها منتظر شكار مشتري هستند با بفرما گفتن هاي پي درپي و اينكه آقا چه سايزي مي پوشي و مدل هاي ديگري هم داخل مغازه داريم مجبورت مي كنند چند دست لباس بخري. حسابي هم جيب هايت را خالي مي كنند تا آن شب را به رغم شادابي خريد لباس نو از داغ پول هايي كه از دست داده اي نتواني بخوابي.
تابستان امسال هم از راه رسيده است، البته خيلي زود و همراه با خداحافظي لبا س هاي پشمي و ضخيم. لباس هاي مردم در سطح شهر نيز رنگ و لعاب تازه اي گرفته، تي شرت ها و پيراهن ها و هر لباسي كه گرماي تابستان را از آدم دور كند جلوي چشم ها ظاهر مي شود. هر چه سال هاي قبل را با امسال مقايسه مي كني متوجه مي شوي پوشاك موجود در بازار امسال با آدم ها بيشتر حرف مي زنند و همين مسئله هم باعث شده فروشگاه هاي پوشاك مردانه بر تعدادشان افزوده شود.
بالاخره خودت هم نخواسته باشي، تابستان مجبورت مي كند سري به بازارهاي شهر بزني. اول از همه براي خودت كلاس مي گذاري و با دوستانت به بازارهاي ايران زمين و ميلاد نور شهرك غرب و يا بازارهاي بلوار ميرداماد مي روي. البته خيلي زود متوجه مي شوي كه چه اشتباه بزرگي كرده اي، اين فروشگاه ها جاي هر كسي نيست و در نهايت سر از مولوي، امامزاده حسن يا بازار دوم نازي   آباد درمي آوري. خيلي هم خودت را متقاعد كني تا ميدان امام حسين هم راه مي يابي.
اما يكي از مكان هايي كه امروز به عنوان بورس پوشاك مردانه شناخته مي شود خيابان استانبول، به ويژه پاساژ فردوسي (پلاسكو) و بازار كويتي ها است. البته اين مكان ها به دليل آنكه از قديم الايام بورس لباس هاي لوكس و مدل هاي جديد بوده بر ديگر بازارهاي ارزان قيمت ارجحيت دارد. در عين حال وقتي به جنبه هاي مختلف اين دو بازار دقت به خرج دهيد، متوجه مي شويد كه حجم وسيعي از پوشاك موجود در مغازه ها وارداتي است. جالب آنجاست كه در گوشه و كنار اين بازارها توريست ها هم مشاهده مي شوند و قصد خريد لباس را دارند. پشت سر دو نفر كه به نظر مي رسيد هندي هستند به داخل يكي از مغازه ها رفتم. متوجه شدم كه قصد خريد همان تي شرت سفيد رنگ پشت ويترين را دارند، از فروشنده قيمت آن را خواستند و فروشنده هم كه فهميد آنها ايراني نيستند قيمت آن را با ماشين حساب به آنها نشان داد. خوب كه دقت كردم ديدم صفحه ماشين حساب عدد 24 هزار تومان را نشان مي داد در حالي كه مطمئن بودم قيمت آن از 10 هزار تومان تجاوز نمي كند.
اما به گفته بسياري از فروشندگان چيزي حدود 95 درصد پوشاك موجود در اين بازارها خارجي و اغلب از كشورهاي تركيه و چين وارد مي شوند. البته هر روز چيني ها گوي سبقت را از ترك ها مي ربايند آن هم به دليل پايين بودن قيمت محصولات آنها است. مشتريان هم بيشتر از روي برچسب هاي موجود لباس مورد علاقه خود را انتخاب و خريداري مي كنند. اما به گفته يكي از فروشنده ها در ميان اجناسي كه با مارك هاي مطرح جلوه مي كنند اجناس تقلبي فراوان به چشم مي خورد به طوري كه بسياري از آنها در كارگاه هاي كشورهاي تركيه و چين و با كپي كردن طرح لباس هاي مارك دار توليد مي شود و به ايران مي آيد. در ايران هم مارك مي خورد و با قيمتي پايين تر از جنس اصل به فروش مي رسد.
يكي ديگر از فروشندگان هم مي گويد: امسال وضعيت بازار بدتر شده و خيلي از واردكنندگان كه سال ها قبل لباس هاي اصلي را وارد مي كردند وقتي ديدند با اين روش سود بيشتري به دست مي آورند آنها هم دست به دامن چيني ها شدند و كمتر از كشورهايي مانند ايتاليا لباس وارد مي كنند.
او ادامه مي دهد: البته بسياري از توليدكنندگان مارك هاي معروف طي سال هاي اخير اجازه داده اند محصولاتشان تحت ليسانس آنها در كشور چين توليد و به ساير بازارهاي دنيا از جمله ايران صادر شود، در حالي كه چيني ها ديگر روي كيفيت دقت به خرج نمي دهند و تنها تلاش مي كنند ارزان تر از ساير كشورهاي جهان لباس هاي خود را صادر كنند.
از او مي پرسم چرا پوشاك ايراني در اين ويترين ها ديده نمي شود؟ او پاسخ مي دهد: برخي از لباس هاي ايراني به رغم آنكه كيفيت مطلوبي دارند اما به دليل طراحي و تنوع دوخت و دوز براي مشتريان چندان رضايت بخش نيست و همين مسئله مردم را به سمت پوشاك خارجي سوق مي دهد.
او مي گويد: مردم همواره حاضرند لباس هاي خارجي بي كيفيت را خريداري كنند و بعد از مدتي متوجه مي شوند كه لباس از رنگ و رو رفته و كوك هاي آن هم باز شده است و بايد آن را از چرخه مصرف خارج كنند.
به نظر مي رسد سليقه مردم هم كاملاً تغيير يافته و كمتر كسي حاضر مي شود لباس ايراني بر تن كند. به طوري كه طرح و مدل بسياري از اجناس پوشاك مردانه به دليل وارداتي بودنش شبيه مدل هاي اروپايي است. البته بسياري از فروشنده ها هم زرنگ شده اند و اگر چه بسياري از اجناس موجود در مغازه ها صددرصد توليد داخل است اما آنها به مشتري مي گويند لباس ها پارچه ترك و دوخت كاملاً ترك است يا اينكه متعلق به ايتاليا و برخي ديگر از كشورها است در حالي كه تمام آنها در همين شهر تهران و در كارگاه هاي اطراف خيابان جمهوري و محدوده بازار توليد مي شوند و فقط مارك هاي آن خارجي است.
يكي از توليد كننده ها هم مي گويد: اين روزها مارك فروشي هم شغل پردرآمدي شده و تا چند سال قبل محموله هاي بزرگ مارك پوشاك به صورت قاچاق وارد كشور مي شد و به صورت گسترده در اختيار توليدكنندگان پوشاك قرار مي گرفت. او اضافه مي كند حالا ديگر وارد كردن مارك براي شاغلين اين بخش مقرون به صرفه نيست و آنها به فناوري توليد مارك هاي خارجي در داخل كشور دست پيدا كرده اند، به طوري كه محصولات خود را ارزان تر از سال هاي قبل در اختيار توليدكنندگان پوشاك قرار مي دهند.
او در خصوص مدل و طراحي پوشاك ايراني مي گويد: طراحي و دوخت لباس ها براساس جديدترين مدل هاي لباس اروپايي است به دليل اين كه وقتي ما به فروشگاه ها مراجعه مي كنيم تا با نظر و سليقه آنان آشنا شويم كاملاً متوجه مي شويم كه آنها تمايل دارند براساس جديدترين مدل هاي اروپايي لباس بپوشند.
از او درباره تعداد توليدكنندگان معتبر لباس ايراني مي پرسم، وي معتقد است: به جز چند مارك معروف ايراني بقيه وضعيت مطلوبي ندارند، آن تعداد هم كه توليد با كيفيت دارند وضعيت قيمت هايشان به گونه اي است كه هر مشتري قدرت خريد آن را ندارد.
او مي گويد: هر چند ما نمي توانيم ويژگي هاي لباس اروپايي را در توليداتمان پياده كنيم اما طرح آن را تهيه و براساس فيزيك اندام مردان ايراني و فرهنگ پوششي مردم تغييراتي در طرح ايجاد مي كنيم و البته آنچه حاصل مي شود نه تنها مورد پسند مشتري ايراني است بلكه در برخي از كشورهاي همسايه هم طرفدار پيدا مي كند. بعضي وقت ها هم توليدكنندگان ترك از طرح و كيفيت محصولات ايراني تعجب مي كنند و حتي از مدل هاي ما الگوبرداري مي كنند. اين توليد كننده ادامه مي دهد در حال حاضر هم بسياري از توليدكنندگان ايراني محصولات با كيفيت و مرغوب خود را به كشورهاي حاشيه خليج فارس، آلمان، ايتاليا و تركيه صادر مي كنند.
وي خاطر نشان مي كند: امسال وضعيت توليد لباس هاي تابستاني تعريفي ندارد و اغلب فروشندگان تمايل دارند محصولات چيني يا تايلندي را عرضه كنند زيرا حاشيه سود بيشتري براي آنان به دنبال دارد.
او مي گويد: البته تبليغات پوشاك ايراني بسيار پايين است و به عنوان مثال شوي لباس در هر فصل هرگز برگزار نمي شود و اگر اين امكان براي توليدكنندگان ايراني وجود داشته باشد بازار محصولاتشان رونق مي گيرد، البته تاكنون اين مسئله به جز چند مورد هيچ وقت جدي دنبال نشده است.
هر چند حجم وسيعي از لباس هاي تابستاني چيني به داخل بازارهاي ايران راه يافته است اما بسياري از كساني كه از كيفيت پوشاك موجود در بازار آگاهي كافي دارند به سراغ اين كالاها نمي روند و بسياري از توليدات ايراني را به چيني ترجيح مي دهند.
اما جمشيد بصيري تهراني دبير انجمن صنايع نساجي ايراني معتقد است؛ بسياري از سياست هاي تجاري نادرست در سال هاي اخير باعث شده سليقه مردم در انتخاب لباس كاملاً تغيير كند و كالاهاي بي كيفيت چيني قدرت رقابت را از محصولات ايراني بگيرند.
او مي گويد: فرسودگي ماشين آلات و به روز نبودن توليدكنندگان ايراني باعث شده تا نتوانند در اين بازار سربلند كنند، ضمن اينكه بسياري از آنها به لحاظ طراحي پارچه و تنوع توليد نيز از استانداردهاي دنيا فاصله دارند و جز چند توليدكننده كه تعدادشان از انگشتان دو دست هم فراتر نمي رود از قابليت هاي صادراتي و رونق فروش در بازار داخل برخوردارند.
وي اضافه مي كند: امسال هم بحث افزايش حقوق و دستمزد كارگران باعث شده تا بسياري از توليدكنندگان حتي حاضر به باز كردن درب كارگاه ها نشوند و همين امر امسال باعث مي شود اقلام متفاوت لباس هاي تابستاني از كشورهاي چين و تركيه وارد شود. ضمن اينكه طي اين سال ها مردم لباس هاي خارجي را به ايراني ترجيح مي دهند.
واقعيت اين است كه بازار پوشاك نيازمند سرمايه بالايي نيست اما ارزش افزوده و سود بسيار بالايي را به دنبال دارد. اين در حالي است كه تاكنون توجه علمي به اين قضيه نشده و همين امر باعث شده ساير كشورها به سرعت بازار كشور را به تسخير خود درآورند و كالاهاي بي كيفيت اما شيك خود را با سرعت به فروش برسانند.
در حالي كه بسياري از توليدكنندگان ايراني در زمينه توليد پوشاك تابستاني عقب مانده اند، در گوشه و كنار شهر نوشته هايي با عناوين بورس انواع پوشاك تابستاني زنانه، مردانه و بچگانه با واردات مستقيم از چين، دوبي، تايوان و تايلند بر سردر و روي ويترين فروشگاه ها نمايان است.
البته مشابه اين تبليغات را به روش مختلف زياد مي بينيم كه از جمله پوستر تبليغاتي آقايي خوش تيپ يا بچه اي خنده رو كه با برتن داشتن يكي از اين محصولات وارداتي سليقه مصرف كننده را نشانه رفته و فروشگاه هاي عرضه اين محصولات جايي است كه براي توليدكنندگان آن طرف مرز سود بالايي به دنبال دارد.

شترمرغ ها در بازار گوشت
ورود گوشت شترمرغ به فهرست توليد محصولات گوشتي ايران و افزايش تدريجي اين فرآورده گوشتي مي تواند نقش بسزايي در كاهش قيمت گوشت قرمز داشته باشد.
از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري كشتار شترمرغ به طور آزمايشي در كشور آغاز شد و تا كنون حدود دو تن گوشت شترمرغ در كشور توزيع شده است.
صرفه هاي اقتصادي و بهداشتي اين محصول جديد نشانگر رشد ميزان عرضه و تقاضاي آن طي سال هاي آينده است.
گوشت شترمرغ شباهت زيادي به گوشت گوساله دارد، اما ميزان چربي، كلسترول و ديگر تركيب هاي مضر در آن بسيار كم است. به طوري كه در كشورهايي كه مصرف اين گوشت رواج دارد چنين مزاياي اين محصول را به توليدي پرطرفدار بدل كرده است. بنابراين اگر چه شترمرغ طي صد سال گذشته بيشتر به خاطر پرهاي زيبا و ارزشمند شكار مي شد، طي سال هاي اخير بيشتر به خاطر پوست و گوشت مرغوبش پرورش مي يابد.
پوست چرم مانند اين پرنده در صنعت سراجي يكي از مرغوب ترين چرم ها را تشكيل مي دهد كه نسبت به چرم گاو چهار برابر مقاومت بيشتري دارد.
چربي طبيعي كه در پوست شترمرغ موجود است باعث انعطاف پذيري و مقاوم بودن آن در مقابل خشكي و ترك خوردگي مي شود. اين پوست در صنايع كفش و كيف مورد استفاده صنعتي قرار مي گيرد. پوست هر شترمرغ 13 فوت مربع برابر 5/3 متر است كه هر فوت مربع آن 35 دلار در بازارهاي جهاني قيمت دارد.
توليدكنندگان و مصرف كنندگان داخلي نيز اميدوارند با مصوبه سازمان دامپزشكي- كه به موجب آن از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري كشتار اين پرنده به صورت آزمايشي آغاز شد- در نوع، ميزان و قيمت محصولات دو صنف توليدكنندگان و فروشندگان محصولات گوشتي و چرمي تحولات محسوسي شكل گيرد. تمامي اين بيم و اميدها از آن رو اهميت دارد كه در بخش توليد داخلي گوشت قرمز برخلاف اعلام ظرفيت هاي بالقوه توليد، ايران همچنان يكي از واردكنندگان اين محصول به شمار مي رود، بنابراين توليد و مصرف گوشت شترمرغ مي تواند بازار گوشت قرمز را متحول كند.

بازار
005898.jpg
افت و خيز بازار سيم كارت
با اينكه در اغلب كشورهاي جهان عرصه ارتباطات به عنوان ضرورتي غيرقابل انكار تقريباً به صورت خود رو به گسترش خود ادامه مي دهد، تلفن همراه به عنوان يكي از دستاوردها و نيازهاي اين عرصه در ايران همچنان در گيرودار گسترش كمي و محدوديت كيفي به سر مي برد.
گويا قابليت جذب نقدينگي اين فناوري به نيازهاي ارتباطي و مخابراتي كشور ارجحيت يافته است و برخلاف نارضايتي عمومي از ميزان پوشش سرويس دهي آن باز هم قيمت ها براساس اقتصاد فرمايشي و نه حاصل عرضه و تقاضا شكل مي گيرند.
از بدو ورود اين سيستم جديد مخابراتي در سال 1373 با ظرفيت 10 هزار شماره در تهران، مشكل  آنتن دهي و ساير معايب كه بيان آن خود مجالي جداگانه مي طلبد با بهاي اين خدمات هيچ گونه تناسبي نداشته و ندارد. هم اكنون نيز عرصه ارتباطات سيار تلفني كه در ايران تنها به فاكتور سرعت گسترش محدود شده است طي يك دوره 12 ساله، افزايشي 850 برابري را در زمينه رشد خطوط تلفن سيار تجربه كرد. به طوري كه 10هزار مشترك طي سال 1373 به 1/5 ميليون در سال 83 و 5/8 ميليون در سال 84 افزايش يافت.
وجود ناهماهنگي هايي بين نوع خدمات، ثبت نام، پيش شماره ها و هزينه هاي مكالمات تلفن همراه در هر يك از سيستم هاي اعتباري و غيراعتباري شركت ارتباطات سيار را با سؤالات بي پاسخ بسياري روبه رو كرده است.
مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به كاستي هاي موجود در ميزان آنتن دهي خطوط تلفن همراه كاربران را تا پايان سال 85 به صبر و حوصله دعوت كردند.
همچنين در برابر علل گسترش كمي اين شبكه، پايين بودن ضريب نفوذ تلفن همراه را در مقايسه با متوسط جهاني به عنوان توجيهي قابل قبول مطرح مي كنند. براين اساس هم اكنون در كشورهاي اروپايي از هر 100 نفر، 70نفر و در كشورهاي منطقه مانند تركيه از هر 100 نفر، 30 نفر داراي سيم كارت تلفن همراه هستند.
علاوه بر اين وزارتخانه به كاربران اطمينان داده است كه از اين پس واگذاري سيم كارت ها و گسترش شبكه تاثيري بر ميزان آنتن دهي ها نداشته باشد؛ شاهد اين ادعا نيز بهبود وضعيت آنتن دهي برخلاف واگذاري 500 هزار سيم كارت طي 6 ماهه گذشته، آورده شده است. اخيراً اين مسئولان مشكل شبكه را ناشي از حجم و گسترش شبكه نمي دانند و معتقدند اساسي ترين مشكل ما در تهران، تداخل فركانس است كه براي برطرف كردن مشكلات از توان تخصصي داخلي بايد بهره ببريم. زيرا بهينه سازي اين شبكه به صورت مقطعي امكان پذير نبوده و بايد با استمرار و پيوستگي ادامه يابد.
سعيد فروتن لاريجاني، رئيس هيأت مديره اتحاديه سيم كارت فروشان تهران نيز در مورد علل افت و خيزهاي قيمت سيم كارت، انتشار اخبار گوناگون توسط شركت ارتباطات سيار را به عنوان دليل عمده بيان كرده و مي افزايد: اگرچه بخش قابل توجهي از اين نوسانات به تبع ميزان عرضه و تقاضا شكل مي گيرد، انتشار اخبار توسط شركت ارتباطات سيار در مورد واگذاري سيم كارت ها به منظور افزايش ثبت نام مردم، منجر به افت مقطعي قيمت ها مي شود. در حالي كه شركت مذكور بايستي در مورد زمان و كيفيت واگذاري نيز اطلاعات شفافي را در اختيار متقاضيان قرار دهد تا موجب نوسانات كاذب در بازار سيم كارت نشود.
005886.jpg
عطرشنگ، بوي ريواس
هر سال، اوائل بهار بازار ميوه و تره بار و حتي دستفروش ها ميزبان محصولات جديدي هستند كه فقط طي يكي دو ماه به اين بازار سبزي بيشتري مي بخشند.
گياهان خوراكي كوهي و صحرايي خودرويي كه با ذوب شدن برف ها كم كم خود را به دست هاي مردم مي سپارند تا آنها را راهي خانه يا بازار كنند طرفداران بسياري دارند.
كنگر، ريواس، شنگ، قارچ كوهي، پونه، سيركوهي و اسفناج وحشي از جمله اين خوراكي هاي ترش و شيريني هستند كه بازار و قيمت ويژه اي را به خود اختصاص داده اند. به طوري كه نه مكان خاصي براي فروش دارند نه قيمت ثابتي.
كوه ها و دشت هاي اطراف تهران نيز رستنگاه برخي از اين گياهان است. اما سودجويي و برداشت بي رويه اين گياهان طي سال هاي اخير به ويژه در برخي استان هاي كشور موجب اعتراض مسئولان منابع طبيعي و تشكل هاي زيست محيطي شده است.
براي نمونه رئيس تعاوني مردمي حفظ محيط زيست مهاباد با اظهار نگراني از جمع آوري بي رويه و خارج از ضابطه اين نوع گياهان، نسبت به تخريب منابع طبيعي و پوشش گياهي توسط برخي افراد سودجو هشدار داد.
چنين اقداماتي شايد طي سال هاي آينده بازار را از وجود اين محصولات محروم كند و يا دست كم قيمت ها را با افزايش چشمگيري روبه رو كند.
از سوي ديگر هيچ گونه اطلاع رساني دقيقي توسط رسانه هاي جمعي در مورد اهميت اين گياهان انجام نمي گيرد، به طوري كه حتي اسامي آنها نيز آنچنان شناخته شده نيست.

اصناف
005889.jpg
بازار كمرنگ
گذر از فصــــل رنگ آميزي خانه و ركود تقاضا، بازار رنگ را با ركود نسبي مواجه كرده است.
با اينكه طي سال هاي اخير كارخانجات توليد رنگ افزايش داشته اند، اما سرمايه گذاران اين بخش از صنايع، به دليل كاهش چشمگير ساخت وساز و خريد و فروش مسكن، با انزواي توليدات خود روبه رو شده اند به طوري كه پيش بيني مي شود طي چند ماه آينده اين روند ادامه يابد.
حسين ذبيحي از كارشناسان اين عرصه، در مورد علل اين ركود مي گويد: به جز عوامل فصلي، بحث نقدينگي و چك هاي مدت دار نيز مشكلات اين صنعت را افزون كرده است. اما شرايط حاضر يك فاز گذراست و فقط با اميدوار كردن توليدكنندگان و فعالان بازار مي توان از شرايط موجود گذر كرد.
وي با اشاره به برگزاري انواع نمايشگاه هاي رنگ به ويژه نمايشگاه رنگ خاورميانه مي افزايد: گرچه برگزاري نمايشگاه هاي رنگ در بهبود شرايط موثر است، اما حضور چندان جدي از صاحبان صنايع رنگ ايران در نمايشگاه هاي جهاني نمي توان ديد. اگرچه در نمايشگاه رنگ خاورميانه حدود 15 شركت رنگ ايراني در دوبي حضور داشتند، اما به دليل نبود انگيزه هاي كافي، اين حضور به منظور دستيابي به بازارهاي رنگ منطقه كافي نيست.
همچنين مسئولان بايد به اين نكته واقف باشند كه صنعت رنگ ايران كشش برگزاري نمايشگاه رنگ سالانه را ندارد و بايد اين نمايشگاه ها به صورت دوسالانه برگزار شوند.
وي در مورد علت چنين پيشنهادي خاطر نشان مي كند: فلسفه برگزاري نمايشگاه ها، عرضه  آخرين دستاوردهاي شركت هاي مختلف در عرصه صنايع رنگ است. در اين مقطع با توجه به شرايط ركودي حاضر نمايشگاه در عرض يك سال حرفي براي گفتن ندارد.
005895.jpg
فقط موز گران  است
گويا در بازار ميوه و تره بار خبرهاي خوبي با موضوع كاهش قيمت ميوه گفته و شنيده مي شود.
علي صابـــــري- نايب رئيس اتحاديه بارفروشان - نيز با تأييد اين مطلب خبر از كاهش ده درصدي قيمت ميوه در ميدان مركزي ميوه و تره بار مي دهد. به گفته وي افزايش توليد و عرضه پرتقال، سيب و نارنگي در اين ميدان علت اين كاهش است. همچنين پرتقال و نارنگي وارداتي نيز قيمت مناسبي دارند. فقط در اين فصل و البته طي روزهاي جاري قيمت ميوه هايي همچون انگور اندكي گران است. اما اين موضوع نيز با افزايش عرضه اين محصول طي روزهاي آينده حل مي شود. گذشته از اين تغيير كلي قيمت ميوه مشاهده اتيكت موزها نشان دهنده جهش قيمت اين ميوه از اواسط اسفندماه تا به حال است. به طوري كه قيمت آن در اغلب نواحي تهران بالغ بر يكهزار و دويست تومان مي شود.
حسين مهاجراني- رئيس تعاوني ميوه و سبزي تهران- اين قيمت را براي واردكنندگان حدود سيصد و شصت تومان تخمين مي زند. حدود دويست تومان نيز هزينه نگهداري و حمل اين محصول مي شود.
آگاهان بازار خريد و فروش ميوه معتقدند انحصار واردات موز توسط سه واردكننده منجر به افزايش قيمت اين ميوه شده است. در مورد ديگر محصولات اين بازار نيز سيب طي دو ماه گذشته تغيير قيمتي نداشته اما گوجه درختي و توت فرنگي به طور محسوسي با كاهش قيمت روبه رو شدند.
به نظر مي رسد در مورد وعده وعيدهاي بازار ميوه و تره بار فقط به اخبار روز اين حوزه مي توان اعتماد كرد. زيرا تجربه گذشته در مورد وعده هاي مسئولان و دست اندركاران پيرامون رشد توليدات، واردات، تثبيت بازار، همچنين عرضه مستقيم ميوه در ميادين ميوه و تره بار كمتر زماني به واقعيت پيوست.
005892.jpg
اشتغالزايي صنعت نرم افزار
توسعه 30 درصدي صنعت نرم افزار كشور و به كارگيري 60 هزار نيروي انساني در اين بخش نشان دهنده ظرفيت بالاي اين عرصه به منظور رشد اشتغالزايي است.
به گفته مديرعامل شركت تحقيقات و توسعه نرم افزار، نرم افزارهاي مالي و اداري، برنامه ريزي منابع انساني، مديريت روابط با مشتري، مهندسي و بازي هاي رايانه اي از جمله محصولات توليد داخل است. به طوري كه اين ميزان و موضوعات تا 200عنوان را شامل مي شوند. بسياري از مردم از آنجا كه فاقد شغلي مناسب هستند و درآمدي ندارند، از دايره متقاضيان كالا و خدمات نيز تا حدي خارج مي شوند. بنابراين رشد صنايعي مانند نرم افزار كه استعدادهاي جواني را مي طلبد، مي تواند در دو زاويه به اقتصاد خرد و كلان در بخش عرضه و تقاضا كمك كند. زيرا چرخه دخل و خرج نيازمند اشتغال و وجود محصولات قابل عرضه است.
در بهبودي وضعيت موجود مديران فرهنگي نيز مي توانند نقش به سزايي داشته باشند. زيرا هم اكنون اغلب نرم افزارهاي موجود در بازار به هيچ وجه با ظرفيت هاي فرهنگي كشور هماهنگ نيستند. براي نمونه نرم افزارهاي طراحي و غيره فاقد عناصر ملي و مذهبي ايران زمين هستند. نياز سنجي به موقع در اين زمينه ها توسط مديران فرهنگي به طور حتم رشد صنعت و اشتغال زايي را به همراه خواهد داشت.

دخل و خرج
گزارش
جهانشهر
زيبـاشـهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |