سرخوردگي و وبلاگ نويسي
يك بلاگر ابراز عقيده كرد: «دلزدگي هاي سياسي ايجاد شده در بين جوانان، باعث شده كه آنها به جاي سياسي نويسي در وبلاگ ها، درگير مسايل اجتماعي كنند.»
علي خرد پير، با اشاره به ساده و قابل لمس بودن مسايل اجتماعي براي وبلاگ نويسان، گفت: «جوانان به لحاظ تئوري و نظري با سياست آشنايي كافي ندارند، بنابراين فاقد توانايي خاصي براي بيان تفكرات سياسي خود هستند.»
اين روزنامه نگار با بيان اين كه، بلاگر ها به سه گروه قابل دسته بندي هستند، گفت: «دسته اول افرادي هستند كه به دليل آن كه توانايي بيان عواطف و احساسات خود را به صورت مستقيم با اجتماع ندارند، آن ها را به وسيله وبلاگ مطرح مي كنند، و اغلب اين گونه افراد از يك گروه سني خاص و عمدتا زن هستند، گروه دوم افرادي هستند كه با دغدغه بيان مسايل اجتماعي و روزنويسي وارد عرصه وبلاگ نويسي مي شوند. همچنين دسته سوم با هدف بيان دغدغه هاي سياسي، نگرش سياسي خود را در جامعه از طريق وبلاگ، منعكس مي كنند.»
به گفته وي شرايط سني در نوع نگرش افراد به مسايل مختلف در وبلاگ، موثر است.
اقناع يا تفاهم ؟
«اقناع يا تفاهم؟ كدام يك هدف غايي ارتباطات است؟» احمد يحيايي ايله اي در وبلاگ خود به نشاني http://yahyaee.ertebatat.org در خصوص غايت ارتباطات نوشته است: هدف از ارتباطات چيست؟ آدم ها از برقراري ارتباط چه منظوري دارند؟ گروه ها از اينكه رسانه ها را در اختيار بگيرند به دنبال رفع چه نيازهايي هستند؟ و دولت ها چرا براي تسلط بر سيستم هاي ارتباطي تلاش مي كنند؟
در ادامه آمده است: اقناع يا تفاهم؟ كدام يك هدف غايي ارتباطات است؟ آيا اهداف در ارتباطات انساني و ارتباطات رسانه اي متفاوت است؟ آيا مي توان گفت كه ما در هركدام از گونه هاي ارتباطي مذكور به دنبال اهداف خاصي هستيم؟ يا اساسا از طريق هر كدام از گونه ها هدفي خاص دست يافتني است؟ به نظر مي رسد تفاهم غايت ارتباطات است نه اقناع، يا به مفهومي ديگر تفاهم غايت ارتباطات انساني است و اقناع غايت ارتباطات رسانه اي.
اين بلاگر نوشته است: به معنايي ديگر بايستي بين تبليغات، اطلاع رساني و ارتباطات تفاوت قايل شد و بايد تفاوت اهداف نهايي هر كدام از آنها را با يكديگر شناخت. اقناع، همزباني است و نهايت نتيجه ارتباطات رسانه اي چيزي بيش از هم زباني نيست . اما تفاهم همدلي است و جز در ارتباطات انساني و رو در روي تفاهم شكل نمي گيرد. اقناع در مفهومي ديگر پيش شرط تفاهم است پس غايت كار ارتباطات نيست.
علايق و تمايلات گوگلي
Google Trends سرويس تازه گوگل است كه به كمك آن مي توان ميزان جستجوي يك كليدواژه خاص و اخبار مربوط به آن در قسمت اخبار گوگل را طي يك دوره زماني دو سال و نيمه، به طور نسبي ارزيابي كرد.
بلاگر «يك پزشك» به نشاني http://www.1pezeshk.com با اين توضيح درباره سرويس جديد گوگل نوشته است: حتي مي شود دو كليدواژه را جستجو كرد تا ميزان جستجوي آنها و اخبار مرتبط به آنها را با هم مقايسه كرد.
يك پزشك اين سرويس را امتحان كرده و با درج دو نمودار نتايج اين آزمايش را به نمايش گذاشته است: براي مثال، با جستجوي Iran، دستگيرمان مي شود كه از ابتداي سال ۲۰۰۶ بر ميزان جستجوي ايران در گوگل و همچنين اخبار منتشره درباره ايران به ميزان قابل توجهي افزوده شده است. در قسمت پايين صفحه هم مي شود ميزان نسبي جستجوي همان كليدواژه خاص را در يك شهر، منطقه و در يك زبان خاص ديد. مثلا در مورد كليدواژه Iran، بيشترين جستجو از سوي خود ايراني ها و در تهران صورت گرفته است.
جمعيت بازارآنلاين جهان
نويسنده وبلاگ تخصصي آي تي، با اشاره به رشد قابل توجه جمعيت آنلاين كشور هاي آسيايي نظير چين، ژاپن، كره جنوبي و هند، بر اساس آخرين آمار ترافيك اينترنت در جهان، از امكان تشكيل سايت هاي تجاري با صاحبان ايراني سخن گفته است كه مي توانند به جاي بازار آمريكا و اروپا، بازار چين و هند و كشورهاي آسيايي را مورد هدف قرار دهند.
رضا هاشمي نويسنده وبلاگ تخصصي آي تي به نشاني http://itiran.net نوشته است: اخيرا با تحليل آمار ترافيك اينترنت مربوط به دو ميليون كاربر اينترنت كه كاربراني از ۹۹درصد كشور هاي جهان را در بر مي گيرد اولين تخمين آماري قابل توجه از آمار كاربران بزرگسال اينترنت(بيش از ۱۵ سال) به دست آمد.
در ادامه آمده است: تا به حال اغلب آمار هايي كه تهيه مي شد بر اساس بررسي و جمع زدن آمار يك سرويس دهنده خاص و يا يك كشور خاص و تعميم آن با تخمين هاي مختلف بر اساس تعداد كامپيوتر يا آدرس اينترنتي و يا معيار هاي نادقيق به كل اينترنت بود كه گاهي تا بيش از يك ميليارد را نيز پيش بيني مي كرد. بر اساس اين آمار جديد، جمعيت آنلاين بزرگسال جهان ۶۹۴ ميليون تخمين زده مي شود كه حدود ۲۵درصد آن از آمريكا و ۲۵درصد از آسيا و بقيه از اروپا و آمريكاي جنوبي و استراليا و آفريقا هستند.
بر اساس اين نوشته، نكته قابل توجه در اين آمار رشد قابل توجه كاربران كشور هاي آسيايي نظير چين و ژاپن و كره جنوبي و هند است كه بازارهاي جديدي را پيش روي تجارت هاي آنلاين قرار مي دهد.
گروه گرايي و وبلاگ نويسي
وبلاگ ها تسهيل كننده ارتباطات تيمي ، سازماني و خانوادگي هستند و به افراد كمك مي كنند كه در حلقه گروه باقي بمانند و پيوند و فرهنگ گروهي را ارتقا دهند.
«دانش كشاورزي وعلم نوين» به نشاني http://kia-keshavarzi.blogfa.com، مطلبي درباره وبلاگ و وبلاگ نويسي نوشته است كه بخش هايي از آن را مي خوانيد:
وبلاگ يك صفحه وب است كه معمولا به صورت كوتاه و خلاصه تهيه مي شود و مطالب، اغلب به ترتيب زماني كه منتشر شده اند، مرتب مي شوند. همانند صفحات مجلات و يا روزنامه ها، محتوا و اهداف هر يك از وبلاگ ها به طور گسترده اي متفاوت است. از لينك ها و نظرات درباره ساير وب سايت ها گرفته، تا اخبار درباره شركت ها و اشخاص، ايده هاي مختلف درباره مسائل روز، خاطرات روزانه، شعر و ادبيات، عكس و موزيك، نرم افزارها و برنامه هاي كامپيوتري، خبرهاي سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي ، ورزشي و حتي مسائل تخيلي.
بسياري از وبلاگ ها شخصي هستند و افراد آنچه كه در ذهنشان است را بيان مي كنند. بعضي ديگر گروهي است و اهداف جمعي و علايق مشترك آنها را در بر مي گيرد. برخي از وبلاگ ها براي بازي و تفريح و سرگرمي و برخي ديگر در برگيرنده مقالات علمي و پژوهشي هستند. وبلاگ ها تسهيل كننده ارتباطات تيمي ، سازماني و خانوادگي هستند. آنها با شيوه اي بسيار آسان تر از ايميل و فوروم ها، به ارتباطات گروه هاي كوچك كمك مي كنند. يك وبلاگ به افراد كمك مي كند كه در حلقه گروه باقي بمانند و پيوند و فرهنگ گروهي را ارتقا دهند.