چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۷ - May 17, 2006
انسان هاي ديجيتاتي قرن ۲۱
در آينده اي نه چندان دور ماشين هايي كه پيرامون ما هستند فردفرد ما را مي شناسند و با نيازهاي روزمره ما خودشان را تطبيق مي دهند
003162.jpg
گروه علمي فرهنگي-مريم انصاري: مثل هر شنبه شب، ماركوال شف ۲۱ ساله، حدود ساعت ۹ به باشگاه معروف Baja Beach در روتردام مي رود. برخلاف ديگر مشتريان عادي، احتياجي به ارائه كارت شناسايي و كارت عضويت باشگاه ندارد. او دستش را مقابل اسكنري كه كنار در ورودي باشگاه نصب شده مي گيرد و فوراً نام، عكس و شماره عضويت ماركو برروي صفحه مشخصي روي ديوار ظاهر و در ورودي باز مي شود. سيستم كامپيوتري باشگاه ماركو را مي شناسد، زيرا وي زيرپوست دستش يك «تراشه» كار گذاشته.
اين قطعه كوچك الكترونيكي به همراه يك فرستنده، گيرنده و يك آنتن در لوله شيشه اي فوق العاده مقاومي به اندازه (mm1/۲*mm12) جاي دارد. اساس كار اين مجموعه برمبناي فناوري RFID (شناسايي از طريق امواج راديويي) است و توسط شركت آمريكايي به همين نام در فلوريدا ساخته شده است.
دو تن از كاركنان شركت City watcher كه در امور RFID فعاليت مي كنند، جزو اولين داوطلباني بودند كه اين «كاشت» را در دستانشان جاي دادند. بدين ترتيب، آنها بدون استفاده از كارت شناسايي به مكان هاي امنيتي شركت و بخش هاي مختلف آن دسترسي داشتند. پس از اين اقدام موفقيت آميز مديران شركت بر آن شدند تا مشتريان خود را جهت استفاده از اين فناوري متقاعد و تشويق كنند.
چگونگي كارگذاري «كاشت» ها:
كارگذاري «تراشه» توسط پزشك متخصص و طي يك عمل جراحي صورت مي گيرد. ابتدا تزريقي بي حس كننده در دست چپ متقاضي صورت مي گيرد و سپس «كاشت» را به كمك سرنگي مخصوص، مابين لايه عمقي پوست و ماهيچه ها جاي مي دهند و خراش بوجود آمده در مدت كوتاهي ترميم مي شود. هر چه كه باشد فرقي نمي كند، مهم اين است كه راحت و با خيالي آسوده بدون خطر گم شدن كيف پول، كارت شناسايي، كارت بانكي، كارت عضويت و... مي توانيد به سفر برويد، خريد كنيد، ثبت نام كنيد، حساب بانكي باز كنيد و حتي از آن پول برداشت كنيد.
كافي است جلوي در فروشگاه، دست خود را مقابل اسكنر قرار دهيد، در يك ثانيه، «تراشه» را از دور فعال مي كند و شماره ۱۶ رقمي را كه فقط به خود شما اختصاص دارد دريافت مي كند و به كامپيوتري كه حاوي تمام فايل هاي مشتريان است مي فرستد.
كامپيوتر، شما را شناسايي و طبق خواسته شما وضعيت حساب بانكي تان را اعلام مي كند. احتمالا در آينده اي نه چندان دور مي توان به وضعيت ايمني  خانه تان نيز به كمك همين فناوري دسترسي داشته باشيد؛ يك جايگزين استثنايي براي سيستم هاي هشداردهنده كنوني.
مسئولان حفظ سلامت و بهداشت آمريكا حمايت خود را از چنين فناوري اعلام كردند و استفاده از آن را عاري از هرگونه تهديدي براي سلامت بشر دانستند.
كاربرد RFID در علم پزشكي:
هم اكنون اين فناوري، در آمريكا كاربرد پزشكي نيز دارد. وقتي سرويس اورژانس يك بيمارستان، مجروح ناشناسي را پذيرش مي كند و يا اينكه حال بيمار به قدري وخيم است كه قادر نيست خود را معرفي كند، پزشكان زمان قابل ملاحظه اي را براي شناسايي وي و ثبت سابقه پزشكي اش از دست مي دهند. اما اگر بيمار مجهز به اين «كاشت» باشد، به محض ورودش به بيمارستان تمام مشخصات وي از قبيل: نام، آدرس، تلفن، سوابق پزشكي، گروه خوني و.... اسكن مي شوند و پزشكان فوراً به پرونده پزشكي او دست مي يابند.
از ابتداي سال ۲۰۰۶ تاكنون بيش از ۷۸ بيمارستان تمايل خود را براي بهره بردن از اين «كاشت» اعلام كرده اند و ساختمان هاي خود را مجهز به اسكنرهاي مربوطه ساخته اند. در مكزيك، مقامات دولتي به اين پيشرفت علمي به عنوان ابزار كنترل امنيت، توجه ويژه اي داشته اند. ژانويه ۲۰۰۶ دهها تن از كارمندان وزارت دادگستري و دفاتر وكالت مكزيكو با هزينه سازمان، عمل كارگذاري «كاشت» را انجام داده اند. از اين به بعد، درهاي دفتر وزارتخانه، اتاق هاي بايگاني اسناد و مدارك محرمانه و مكان هاي امنيتي سازمان، توسط گيرنده ها كنترل مي شوند. همچنين در اداره جات و شركت ها با نصب اين اسكنرها، امكان ثبت ورود و خروج كارمندان و ساعت دقيق آن فراهم مي شود.
به گفته كارشناسان اين فناوري قصد فتح بازارهاي دنيا را دارد. هم اكنون بيش از ۲۰۰۰ نفر در دنيا در دستان خود «تراشه» دارند.
امل گاسترا، ۲۹ ساله و مدير يك موسسه پست الكترونيكي است. وي در واشنگتن زندگي مي كند: «عمل كاشت توسط پزشك خانوادگي ام انجام گرفت. وي ۲« تراشه » در دستانم جاي داد. دست چپ براي انجام كارهاي عادي روزمره ام كه كاربردي همانند ديگر« تراشه»هاي زيرپوستي دارد. اما« تراشه » اي در دست راستم كار گذاشت كه كوچكتر است. حافظه آن، قابليت ذخيره سازي پيام هاي بسيار طولاني را دارد،  مي توان اطلاعات را پاك كرد، يا تغيير داد. كارايي آن برايم نامحدود است، يك قفل الكترونيكي و يك اسكنر روي در آپارتمانم نصب كرده ام، به محض اينكه دستم را به دستگيره در نزديك مي كنم، در باز مي شود. در اتومبيل و محل كارم نيز به اين سيستم، مجهز هستند.»
ديك كارلير، ۳۴ سال دارد و مهندس طراحي صنعتي است. مي گويد: «وقتي تصميم گرفتم در دستانم«تراشه» بگذارم، والدينم مي ترسيدند لوله شيشه اي محافظ آن در دستانم بشكند يا به هر جاي ديگري در بدنم حركت كند. اما هم اكنون همه چيز خوب است. آنها ديگر نگراني ندارند. احساس مي كنم استثنايي و متفاوت هستم. همه جا و همه وقت همراه خودم تمامي مدارك لازم و مربوطه را دارم، ضمن اينكه همگي نامرئي اند. اوايل دوستانم در عين ناباوري و تعجب مي خواستند دستم را بگيرند و« كاشت» جادويي زير پوستم را لمس كنند.
RFID چيست و چگونه عمل مي كند؟
Rodio Frequency Ideafification يا شناسايي از طريق امواج راديويي عبارتي عام براي تمام فناوري هايي است كه جهت شناسايي خودكار اشيا، كالاها، حيوان و انسان از امواج راديويي استفاده مي كنند. رايج ترين كاربرد RFID ذخيره سازي شماره سريال و يا اطلاعات ديگري چون (وزن، رنگ و...) برروي يك قطعه كوچك الكترونيكي (تراشه) است.«تراشه » به يك آنتن براي شناسايي كالا متصل مي باشد.
آنتن، امكان انتقال اطلاعات از تراشه به اسكنر را فراهم مي سازد.
به مجموعه تراشه و آنتن، اتيكت يا برچسب مي گويند.
فرستنده اسكنر براي برقراري ارتباط با تراشه به آنتن برچسب، پيام (سيگنال) ارسال مي كند. برچسب كه تا اين لحظه، غيرفعال بوده، انرژي خود را جهت تغذيه جريان هاي داخل تراشه از ميدان مغناطيسي تأمين مي كند. تراشه، اطلاعات را به سوي گيرنده اسكنر مي فرستد. در آنجا، اطلاعات به داده هاي عددي تبديل مي شوند. سيستم RFID از چندين بسامد استفاده مي كند. اما به طور كلي رايج ترين آنها زير فركانس«حدود KHZ125»و بالاي« MHZ ۵۶/۱۳» و «۹۰۰ -۸۵۰ MHZ» UHF مي باشند.
تاريخچه RFID:
در سال ،۱۹۴۵ ليون ترمين، براي اتحاديه شوروي يك ابزار جاسوسي اختراع كرد.
اگر چه اين اختراع در واقع، وسيله اي براي شنود مخفيانه بود و برچسب شناسايي به شمار نمي رفت، ولي محققين اولين كاربرد تكنولوژي RFID را به آن نسبت داده اند.
بنابه اظهارات يك منبع اطلاع رساني، تكنولوژي كه در RFID مورد استفاده قرار مي گيرد به سال ۱۹۲۰ برمي گردد. همين منبع ادعا مي كند، از چنين فناوري (البته مشابه به آنچه كه امروزه مورد استفاده قرار مي گيرد) انگليسي ها در سال ۱۹۳۲ براي تشخيص و شناسايي هواپيماهاي خودي و دشمن بهره مي بردند.

رونق بازار MP3 پلير
003153.jpg
گروه علمي فرهنگي: بازار جهاني MP3 پلير طبق تخمين هاي انجام شده تا سال ۲۰۱۰ به ۲۸۶ ميليون واحد مي رسد و توسط شركت اپل قبضه مي شود.
طبق پيش بيني شركت تحقيقاتي In-stat در چند سال آينده اين بازار دو برابر مي شود و از ۱۴۰ ميليون به ۲۸۶ ميليون مي رسد. انتظار مي رود كه رشد بازار ناشي از افت قيمت ها و نيز قابليت دسترسي به خدمات موسيقي قانوني، حافظه فلاش با ظرفيت بالاتر و ويژگي هاي جديد در پخش هاي جديد موسيقي باشد.
استفاني گوتزا از تحليلگرانStat-In مي گويد: شركت اپل همچنان بازار پخش هاي MP3 پلير را در قبضه خود دارد، به ويژه در آمريكا، رقباي اپل همچنان با چالش هاي جدي مثل عرضه حافظه فلاش محدود شده رو در رو هستند، مسئله مهم ديگر مثل ادغام ابزارها و نرم افزارها بوده و فاكتور خوبي كه در رابطه با مجموعه آي پاد ارتباط دارد نيز مطرح است.
تحقيق جديد شركتIn-Stat نشان مي دهد كه ۴۹ درصد از صاحبان فعلي MP3 پلير يك آي پاد نيز دارند. آنها پيش بيني مي كنند كه انواع MP3 پلير مبتني بر هارد به تغيير و استحاله خود به ابزارهاي سرگرمي چندرسانه اي با قدرت پخش تصوير صدا و بازار كردن تصوير ادامه مي دهند.
اين تحليلگران متوجه شده اند كه فروش انواع پخش موسيقي مبتني بر فلش در سال ۲۰۰۵ بويژه در بازارهاي آسيا كه برخي از اين پخش ها تنها با قيمت ۲۵دلار عرضه شده اند، بسيار پررونق بوده است.

روند سقوط اينترنت اكسپلورر در برابر فايرفاكس
003165.jpg
ايرنا- آمار تهيه شده توسط يك شركت تحقيقات اينترنتي نشان مي دهد سهم بازار مرورگر اينترنتي اينترنت اكسپلورر شركت مايكروسافت از ماه ژانويه گذشته مجددا در مقايسه با سهم بازار مرورگر فايرفاكس بنياد موزيلا رو به كاهش گذارده است.
به گزارش نيوزفكتور، شركت هلندي وان استت OneStat اعلام كرده است سهم بازار اكسپلورر از ماه ژانويه تا ماه مه جاري در حدود ۰‎/۶۵درصد كاهش يافته و به ۸۵‎/۱۷ درصد رسيده و سهم بازار مرورگر داراي كد باز فايرفاكس در همين مدت ۰‎/۵۶درصد افزايش يافته و به ۱۱‎/۷۹ درصد رسيده است.
جديدترين آمار جمع آوري شده توسط اين شركت حاكي از آن است كه پس از دو مرورگر اينترنت اكسپلورر و فايرفاكس، مرورگر سافاري شركت اپل، سومين مرورگر پركاربر اينترنت است و پس از آن مرورگر اوپرا و در نهايت مرورگر نت اسكيپ، به ترتيب چهارمين و پنجمين مرورگر پركاربر اينترنت محسوب مي شوند.
كاهش تعداد كاربران اكسپلورر در ماه هاي اخير در حالي رخ داده كه شركت وان استت در ماه ژانويه اعلام كرده بود تعداد كاربران اين مرورگر در ماه هاي پاياني سال ۲۰۰۵افزايش يافته و تعداد كاربران فايرفاكس در همان دوران كاهش يافته است. فايرفاكس هم اكنون تنها مرورگر اينترنتي است كه در رقابت با مرورگر غالب اينترنت اكسپلورر مايكروسافت به موفقيت هاي بزرگي دست يافته و سهم بازار خود را به بيش از ۱۰درصد رسانده است.
اين مرورگر برخلاف مرورگر اينترنت اكسپلورر شركت مايكروسافت داراي كد باز است و اين بدان معناست كه برنامه اصلي نوشته شده براي آن در دسترس عموم بوده و در حال حاضر برنامه نويسان فراواني به صورت داوطلبانه براي بهبود اين مرورگر با بنياد موزيلا همكاري مي كنند و برخي برنامه نويسان ديگر نيز ويژگي هايي را به صورت مستقل به نام اكستنشن Extension) ) براي اين مرورگر طراحي مي كنند كه كاربران مي توانند آنها را دانلود كرده و روي فايرفاكس نصب كنند.
در حالي كه تا چند سال قبل بيش از ۹۵درصد كاربران اينترنت از اينترنت اكسپلورر براي گشت و گذار در اينترنت استفاده مي كردند، هم اكنون اين ميزان به ۸۵ درصد كاهش پيدا كرده كه مهمترين علت اين امر موفقيت فايرفاكس در سال گذشته و روي آوردن بسياري از كاربران به اين مرورگر بوده است.
هم اكنون مايكروسافت در حال آماده سازي اينترنت اكسپلورر ۷ به عنوان مرورگر جديد خود است و موزيلا نيز تلاش مي كند با آماده سازي فايرفاكس۲ به رقابت جدي خود با مايكروسافت ادامه دهد. اينترنت اكسپلورر ۷ احتمالا همزمان با سيستم عامل جديد ويندوز ويستا در اوايل سال ميلادي آينده به بازار خواهد آمد.

كفش ويژه ماموريت هاي فضايي
گروه علمي فرهنگي: يك شركت طراح و توليدكننده كفش هاي ورزشي در ژاپن، نوعي كفش ويژه فضانوردي را طراحي و ارائه مي كند كه ماهيچه هاي فضانوردان را با وجود جاذبه تقريبا صفر در فضا، از خستگي و فرسوده شدن باز مي دارد.
قرار است كه يك جفت از اين كفش ويژه فضانوردي در اختيار تاكائورو-فضانورد ژاپني- قرار گيرد كه در ماموريت شاتل فضايي آمريكا در اواخر سال ۲۰۰۷ ميلادي حضور خواهد داشت.
طراح اين كفش جالب توجه گفت كه در محيطي كه جاذبه تقريبا صفر است، ماهيچه هاي انسان تحليل مي رود و از اين رو به فضانوردان لطمه وارد مي شود. اين كفش داراي پاشنه اي بسيار نرم و كف كاملا انعطاف پذير است و تنها ۱۳۰ گرم وزن دارد.
از نكات جالب اين كفش، وجود شكافي ميان انگشت شست و ساير انگشتان پاست و اين شكاف، موجب راه رفتن آسان تر فضانورد و حفظ بهتر تعادل وي مي شود.

سوسك رباتيك، ابتكار جديد دانشمندان اروپايي
003159.jpg
ايسنا: دانشمندان اروپايي، ربات هوشمند كوچكي ساخته اند كه به راحتي مي تواند حشرات موذي هم چون سوسك هاي حمام را فريب دهد.
اين ربات هوشمند دقيقا مثل يك سوسك حمام است و مي تواند با تقليد رفتار و بوي سوسك هاي حمام آنها را فريب دهد. اين سوسك هوشمند مي تواند به عنوان عاملي كنترلي عليه اين نوع حشرات موذي به كار رود. اين ربات هوشمند به  اندازه يك قوطي كبريت است و مي تواند سوسك هاي حمام را گول زده و خود را يكي از آنها نشان دهد. اين قابليت ها به ربات يادشده اين توانايي را مي دهد تا به درون اجتماعات آنها در قالب يك حشره پيشرو نفوذ كند. اين ربات هوشمند حاصل طراحي و ساخت دانشمنداني از فرانسه، بلژيك و سوئيس بوده و موسوم به insbot است.
اين ربات چرخ دارد و هم چنين از چندين پردازشگر رايانه اي متصل به دوربين هاي مختلف بهره مي برد. هم چنين وجود حسگرهاي مجاورتي در اين ربات هوشمند مانع از برخورد آن با موانع و ساير سوسك هاي حمام مي شود.
طراحان اين سوسك هوشمند اميدوارند تا با استفاده از نقش پيشروانه آن، سوسك هاي ديگر را از نقاط تاريك به بيرون هدايت كرده و به سوي نقاطي بكشانند كه در آنجا بتوان آنها را با استفاده از كنترل كننده ها از بين برد.

فقر روستايي
اقتصاددانان فقر را در آن سطح درآمدي مي دانند كه به انسان امكان خريد و مصرف حداقل نيازهاي لازم را براي زيستن نمي دهد.
در فقر مطلق غذا، پوشاك و مسكن كافي براي داشتن حداقل استاندارد زندگي در اختيار فقير نيست. خط فقر درآمد سرانه اي است كه بتوان با آن حداقل نياز بدن به غذا را كه برابر با ۲۲۵۰ كالري است تأمين كرد و علاوه بر آن، داشتن درآمد سرانه اي كه حداقل سه برابر مقدار پول لازم براي خريد مواد غذايي باشد.
يكي از انواع مختلف فقر كه در كشور ما گستردگي زيادتري دارد فقر روستايي است. به نظر مي رسد يكي از مهمترين دلايل فقر روستايي عدم توجه به روستاها (برعكس شهرها) و عدم تخصيص درآمد ناشي از صدور منابع كشور به اين مناطق است.
نويسنده وبلاگ فقر روستايي ساير علل بي توجهي به روستاها و در نتيجه فقر روستايي را در موارد زير مي داند: ۱- پراكندگي بيش از ۶۰هزار روستا در پهنه وسيع جغرافيايي ايران و توجه به روستاهاي نزديك پايتخت و جاده هاي اصلي به دليل صرفه جويي هاي مقياس.
۲- توجه به توسعه خدمات اساسي مانند برق، آب و راه و بي توجهي به مسائل فرهنگي و اقتصادي جامعه روستايي به طوري كه با پايان گرفتن خدمات رساني به روستاها، وجود جهاد سازندگي زائد به نظر مي رسيد.
۳- بي توجهي به كارآفريني و راهكارهاي عملي شدن خلاقيت هاي روستاييان در خود اشتغالي.
۴- توجه به شركت به جاي مشاركت و تعهد.
آدرس وبلاگ: Poverty.persianblog.com

اسب تروا در نامه هاي الكترونيك جام جهاني
003156.jpg
پي سي ورد آيران: طرفداران فوتبال بايد مراقب  باشند. LKA در يك نامه الكترونيك هشدار داد كه ويروسي در دنيا در حال توزيع است. اين ويروس self-extract بوده و وارد اكسل مي شود و ادعا مي كند كه برنامه  بازي هاي مسابقات جهاني است. عنوان اين نامه «مسابقات جام جهاني فوتبال در آلمان» بوده و لينك موجود در آن googlebook.exe است. طبق اعلام LKA وقتي روي اين لينك كليك شود، اسب تروا روي كامپيوترهاي كاربران نصب خواهد شد.
اين شركت، به دفتر فدرال اطلاعات و امنيت آلمان و نيز به FBI در آمريكا اطلاع داده است زيرا اين اسب تروا از سروري در ايالات متحده ارسال مي گردد. ماموران LKA نمي توانند بگويند كه آيا نسخه زبان انگليسي اسپم پست الكترونيك با googlebook.exe وجود دارد يا خير. اسب تروا در آلمان، نخستين تلاش براي فريب طرفداران جام جهاني فوتبال نمي باشد. هيچ كس انتظار ندارد كه اين آخرين ويروس يا اسب تروا با اين موضوع باشد.
سال گذشته، فيفا به طرفداران فوتبال هشدار داد كه از نامش در اسپم جهاني سوءاستفاده شده است. چندين شركت قرعه كشي، نامه هاي الكترونيكي را با ظاهري رسمي و تحكم آميز به سرتاسر جهان ارسال كرده اند و اعلام نموده اند كه گيرنده در قرعه كشي برنده شده و خواستار اطلاعات شخصي شامل اطلاعات حساب بانكي شدند. در اين نامه ها ادعاي جايزه نقدي براي گيرنده شده بود.
علاوه بر اين، كارشناسان امنيتي نگران هستند كه مسابقات فوتبال در آلمان مي تواند زمين حاصلخيزي براي ويروس هاي تلفن همراه باشد، مسابقات
دو و ميداني قهرماني جهان سال قبل در فنلاند دلالتي بر اين ادعا مي باشد. بازديدكنندگان در اين رويداد ورزشي نه تنها در مقابل حوادث بايد قوي مي بودند، بلكه با تهديد و دستگيري كرم تلفن همراه Cabir كه اولين بار در ژوئن سال ۲۰۰۴ ظاهر شد، رو به  رو شدند.

فيشرها از VoIP استفاده مي كنند
پي سي ورد ايران: مصرف كنندگان و شركت هاي تجاري كوچك تنها مواردي نيستند كه از صرفه جويي در هزينه با حركت به سوي VoIP برخوردار مي شوند. بنا به اظهارات شركت امنيت پيام رساني فيشرها نيز از اين تكنولوژي بهره مي گيرند تا اطلاعات مالي و فردي را از طريق تلفن بدزدند.
به گفته آدام او.دانل، دانشمند ارشد محقق در شركت فيشينگ اسكم، Cloudmark معمولا ايميل هايي هستند كه از افراد مي خواهند براي ارسال و وارد نمودن اطلاعات مالي و فردي خود به وب سايت خاصي بروند، اما از آنجا كه عموم مردم مي دانند كه نبايد از چنين وب سايت هايي بازديد نمايند، فيشرها معتقدند كه درخواست از افراد براي شماره گرفتن از طريق تلفن تا حدي ايده اي منطقي و بديع به نظر برسد كه مردم اين كار را مي كنند.
و اين همان جايي است كه VoIP وارد صحنه مي شود. فيشرها يا مي توانند با بدست آوردن شماره VoIP ، ارتباط برقرار نمودن آن به يك شماره تلفن، پشتيباني آن با يك سيستم تشخيص صداي فعال و يك نرم افزار رايگان PBX كه در كامپيوترهاي ارزان قيمت معمولا اجرا مي شود، سيستم هاي تلفني ايجاد نمايند كه ظاهرا به تلفن هاي مورد استفاده بانك ها مشابه است.
او.دانل مي گويد: آنها از همان شيوه اي بهره مي گيرند كه VoIP را براي شركت هاي كوچك جذاب مي نمايد. Cloudmark نمي تواند اثبات كند كه فيشر فوق از سيستم VoIP استفاده كرده است اما او.دانل گفت: اين تنها راهي است كه اجراي چنين حمله اي حس اقتصادي را براي فيشر به همراه داشته است.

نسخه چيني ويكي پديا
گروه علمي فرهنگي- محمدتقي رسولي: بزرگترين موتور جست وجوي چيني Baidu.com با كمك سايت ويكي پديا و منابع و اطلاعات اين سايت اقدام به راه اندازي دايره المعارف اينترنت به زبان چيني كرد.
پيش از اين دولت چين سايت ويكي  پديا اصلي را به دلايل امنيتي فيلتر كرده بود و كاربران اجازه استفاده از آن را نداشتند.
اين سرويس جديد كه از ماه آوريل راه اندازي شده است كليه مطالبي كه شامل موضوع هاي ويژه نظير مسائل  غيراخلاقي، تروريسم و حمله به دولت چين است را حذف نموده است. دولت چين سال گذشته و پس از مشاهده اطلاعاتي مربوط به تبت، تايوان و... دستور به فيلتر شدن اين سايت داد.
اين سرويس كه به نام Baike ناميده مي شود به معناي «صد فصل» است كه در طول هفته گذشته ۲۵ هزار ملاقات كننده داشته است و انتظار مي رود تعداد آنها روزبه روز افزايش يابد. سايت ويكي  پديا در طول هر هفته به طور متوسط ۷/۲ ميليون ملاقات كننده دارد.
چين با ۱۱۱ ميليون كاربر اينترنت پس از آمريكا در مقام دوم است و به همين دليل توجه خاصي به سايتهاي اينترنتي دارد و همواره سعي كرده از سايت هاي خارجي كه سعي در تغيير فرهنگ مردم را دارند جلوگيري كرده و سايت هاي سياسي را نيز فيلتر كند.
دولت چين، اينترنت را فقط در دو مقوله تجارت و آموزش مجاز مي داند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |