يكشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۵
دغدغه هاي مادر ورزش ها
فرصت هايي كه از دست رفت
005139.jpg
دووميداني زيباترين، متنوع ترين و دل انگيزترين رشته ورزشي است. مدال هاي بي شمار در المپيك و مسابقات جهاني بزرگترين رهاورد كشورها براي بالاتر ايستادن به وسيله دووميداني بدست مي آمد. شور و هيجان دوهاي سرعت، شوق پرش هاي طول و ارتفاع، نگاه بلندپروازي با نيزه، قدرت توانگري بدن در پرتاب ها و استقامت انساني در دوهاي سرعت. خاطره هاي زيباي اين رشته پرخانواده هنوز در خاطره ها باقي است. مينياتورهاي حركت، يكصدم ثانيه فاصله و هماهنگي انسان ها در امدادها و در نهايت پرواز از فراز موانع كه تمثيلي است بر فائق آمدن انسان.
كشورما در اين رشته خوش آمد. خوب پيش رفت در دوهاي استقامت الگوي بزرگي چون باغبانباشي داريم. در پرتاب كشميري ها را، در دوهاي سرعت كريم آبادي و شاهخوره ها و در پرواز تيمور غياثي را، از امروزيها صميمي، حدادي، شاهرخي و... بايد اينگونه باشيم دووميداني مي رفت تا ساخته شود.
دووميداني در شرايط فعلي به دوران جديدي گام گذاشته است. مسئوليت هاي مسئولين دووميداني و برنامه هاي حسين جلالي انعكاس خوبي در بين اقشار ورزشي (بخصوص دووميداني) ايجاد كرد. در سايه قرار داشتن دووميداني هرگز اجازه نمي داد تا برنامه هاي اين ورزش پايه، در روند حقيقي خود قرار گيرد.
دووميداني ايران در اين ۳ سال در مقايسه با سال هاي گذشته از تحرك بيشتري برخوردار بود. اعزام هاي متوالي كه جابه جايي ۱۵۰ ركود ملي بهانه اي شد تا عنوان گذشته «دووميداني كارنامه اي با معدل صفر » با عنوان «دووميداني با روزنه هاي اميد» عوض شود.
دووميداني با روند معقولي در حال پيشرفت بود، اما حسين جلالي، رئيس مستعفي فدراسيون دووميداني، پس از بركناري به ايسنا رفت و بسياري از مسايل پشت پرده و مشكلات موجود در دووميداني كشور را مطرح كرد.
پيش از من افراد زيادي همچون كفاشيان، نوريان و رحيمي كه همگي از افراد قدرتمندي در سيستم دولتي بودند، رياست اين فدراسيون را برعهده داشتند. در اين ميان كفاشيان با هفده سال حضور در اين فدراسيون تلاش زيادي براي ارتقا انجام داده بود و تمام تفكرش رسيدن دووميداني ايران به يك جايگاه مطلوب بود. اما، او با توجه به مسئوليتي كه در بانك مركزي داشت، وقت كمتري براي فدراسيون داشت و همين امر باعث تاخير در كارها شده بود و بازدهي لازم به وجود نيامده بود. در آن زمان دووميداني ايران جايگاه خوبي نداشت. در بازي هاي آسيايي بوسان تنها پرتاب عباس صميمي ما را به تك مدال نقره رساند و دوندگانمان دوازدهم و سيزدهم شدند. در چنين شرايطي عليرغم پشتوانه سازي هاي خوب در رده جوانان، اما هنوز اين استعدادها به ظهور نرسيده بود.
جلالي اينگونه گفته هايش را آغاز كرد و ادامه مي دهد: با اين وجود بايد تدبيري مي انديشيديم كه استعدادهاي جوانمان در بزرگسالان نيز شكوفا شوند و در بخشي ديگر در پي پشتوانه سازي باشيم. براي تشكيل يك تيم خوب، مربيان خارجي جذب كرديم و در كنار آنها براي تقويت كادر فني مربيان ايراني نيز قرار داديم. اردوها و تمرينات حرفه اي شد و از ميان اين جوانان، چهره هاي خوبي همچون حدادي، شاهرخي، عسگري، مهاجر، شجاعي، مرادي و عاكفيان نيز در بخش هاي مختلف مسابقات بزرگسالان درخشيدند. در كنار ارتقاي پشتوانه هاي قبلي، تمركز جدي بر روي نوجوانان داشتيم. در اين ميان تيم جواناني كه قرار است تا دو ماه آينده در مسابقات قهرماني آسيا شركت كند، حاصل همين تمركز بر روي نونهالان و نوجوانان در سه سال گذشته بود. اين براي نخستين بار است كه يك تيم كامل از ايران در مسابقات مختلف حضور مي يابد. ما اكنون مدعي هستيم كه ديگر دووميداني تك چهره اي نيست و با پرورش اين جوانان مي توانيم در سطوح اول آسيا قرار بگيريم. در اين تيم، حتي شانس كسب چند مدال جهاني نيز وجود دارد. اين تيم را اكنون نشانه چه چيزي مي توانيم بدانيم؟ به طور حتم من و همكارانم در طي چند سال گذشته تلاش زيادي براي اين تيم كرده بوديم.
جلالي به شكسته شدن بيش از يكصد و پنجاه ركورد ملي اشاره كرد و گفت:  زماني كه به فدراسيون آمدم، ركوردهايي در ليست ركوردهاي ملي بود كه از ۳۰ سال قبل باقي مانده بود. يعني ما از ۳۰ سال قبل خود هم عقب تر بوديم. چه برسد به كسب مدال در آسيا و رقابت با كشورهايي كه به دليل مدال زياد اين رشته ميلياردها دلار هزينه مي كنند. چندي پيش در قطر فقط براي يك مسابقه حدود ۲ ميليون دلار هزينه كردند. در چنين شرايطي هدف اول كم كردن فاصله با خودمان و بعد با آسيا بود. با شكسته شدن بيش از يكصد و پنجاه ركورد ملي اين فاصله ها برداشته شد. در حالي كه روز به روز فاصله آسيا و جهان كم و كمتر مي شود، ما نيز خودمان را به سطح بالايي از آسيا رسانده ايم. اگر يك سال ديگر من در فدراسيون بودم، تحولات ديگري هم مي ديديم كه متأسفانه فرصت نبود.
در طي سال هاي گذشته جوانان زيادي در مسابقات آسيايي مدال كسب مي كردند و چندي بعد ديگر خبري از آنها نبود. ده ها نفر از اين نمونه ها را مي توان ياد كرد. اما چرا اكثر جوانان در دوره ما موفق بودند. حدادي در اين زمان قهرمان جوانان آسيا، جوانان جهان و بزرگسالان و ركورددار آسيا شد. مرادي، مهاجر شجاعي، عاكفيان و شاهرخي نيز همين طور و يا اين كه اكنون تيمي را آماده كرده ايم كه به مراتب نسبت به دوره هاي قبلي بهتر شده است. اين كارشناسان در اين زمينه چه نظري دارند.
005142.jpg
جلالي اين چنين ادامه داد: اگر سه سال به عقب بازمي گشتيم، به هيچ وجه به فدراسيون نمي آمدم. ورزش ايران بسيار مسئله ساز است. به جاي اين كه اعضاي يك خانواده به فكر حمايت و توسعه باشند، به دنبال شايعه پراكني، تهمت و افترا بودند كه روز به روز هم گسترده تر مي شوند. يك بار قدمي معاون سابق سازمان تربيت بدني به من گفت كه بسياري از افراد مسايلي را در مورد برخي ديگر بيان مي كنند كه ما فكر مي كنيم اين افراد شيطان هستند، ولي در برخورد مي بينيم كه همه آن حرف ها شايعه و كذب بوده است. البته آنهايي كه در اجرا هستند و دلشان براي ورزش مي سوزد، به هيچ وجه فرصت چنين كارهايي را ندارند. در فدراسيون دووميداني هم اين افراد آلوده، طرد شده و بيكار بودند كه هر روز سناريويي براي حاشيه سازي در اين ورزش مي نوشتند. يك روز قهرماني كه خود را تمام شده مي داند، شروع به جمع آوري امضا مي كند و روز ديگر خبرهاي كذب انتقال مي دادند. به جاي اين كه در پي پيشبرد كار باشيم، هر روز بايد به يك مقام مسئولي پاسخ اين شايعات را مي داديم. هر روز نامه  جديدي از يك ارگان نظارتي مي آمد. من به طور جدي از اين همه بي حرمتي ها خسته شده بودم. همين فشارها باعث شد كه در فروردين نزد آقاي علي آبادي رفتم و به صورت شفاهي خواستم از فدراسيون بروم. اما علي آبادي گفت كه با قدرت كار خود را پيگيري كن. روزي كه اعضاي فدراسيون به من گفتند كه حكم جديد فدراسيون صادر شده، خواستم حداقل حرمتي كه باقي مانده حفظ شود و تصميم به انتشار خبر استعفا گرفتم.
اكنون با صراحت و به جرات مي گويم كه فدراسيون دووميداني هم از لحاظ مالي، هم از لحاظ فني و هم از لحاظ شايعاتي كه در مورد مسايل اخلاقي مطرح مي كردند، هيچ مشكلي نداشت و يك تيم كارشناس ويژه مي توانند به راحتي اين موضوع را بررسي كنند.
وي تصريح كرد: من فدراسيون را در شرايطي تحويل مي دهم كه شانس صددرصد كسب ۳ مدال در بازي هاي آسيايي دوحه را دارد و حداقل چند مدال ديگر نيز شانس گرفتنش وجود دارد. سالي كه آمديم كنفدراسيون دووميداني آسيا تنها يك دووميداني كار ما را براي حضور در مسابقات جايزه بزرگ قبول داشت، اما در سال جاري اين تعداد به هفت نفر رسيده بود. از طرفي ديگر سال گذشته ۴۶ نمونه دوپينگ از دووميداني كاران گرفتند كه همگي آنها منفي بود و پاكترين فدراسيون از اين لحاظ شناخته شديم.
اين مساله براي ما بسيار مهم بود. در كنار اين ماجرا، بيش از ده مربي خارجي كه تنها برپايي اردوي آنها به ميليون ها تومان پول نياز بود، به ايران آمدند و شاگردان خوبي تربيت كردند. وجود مربيان خارجي، عليرغم مشكلات زياد، رقابتي بسيار خوب در بين مربيان داخلي ايجاد كرده بود. حتي سعي كرديم از لحاظ فرهنگي هم به جامعه دووميداني خدمت كنيم. در اين راستا سال گذشته ۳۰ نفر از روساي هيأت را به زيارت مكه مكرمه فرستاديم كه هيچ گاه از ذهن ها فراموش نمي شود و تاكنون هيچ فدراسيوني اين كار را نكرده است. در بهترين بخش نيز سعي در تخصصي كردن اردوها داشتيم كه نتايج بسيار خوبي داشت. در اين شرايط ديگر ورزشكاران به صورت فله اي با يكديگر تمرين نمي كردند و اين مساله به بهبود ركوردها كمك شاياني كرد، نتيجه اين كار را به صورت كارشناسي مي توان بررسي كرد.
رئيس سابق فدراسيون دووميداني از آرزوهايي كه در فدراسيون دووميداني در پي تحقق آن بود، گفت: مي خواستم سن ركوردها را پايين بياورم. رضا انتظاري در ۳۰ سالگي ركورد ايران را ثبت كرده بود، اما در سال جاري يك جوان هجده ساله اين ركورد را زد. با تمام اين گفته ها، نگراني اصلي جلالي، بازي هاي آسيايي دوحه است. اميدواريم اين تغييرات تأثير منفي نگذارد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |