مروري بر قانون تملك مجتمع هاي مسكوني
آپارتمان نشيني؛ حقوق قانوني و حوزه مسئوليت ها
|
|
فاطمه حجازي*
يكي از مشكلات زندگي امروز در شهرها، به ويژه كلانشهري همچون تهران، زندگي آپارتمان نشيني است. اين شيوه زندگي علاوه بر آن كه موجب تداخل خرده فرهنگ ها، به ويژه خرده فرهنگ هاي معارض شده، نابهنجار هاي ديگري را هم رقم زده كه هريك پيچيدگي هاي خاص خود را دارد. از جمله مشكلات آپارتمان نشيني كه گريبانگير آن هستيم بحث اداره امور آن است كه در اينجا به اختصار به آن مي پردازيم.
از آنجا كه هر اجتماعي اعم از خانواده به عنوان يك اجتماع كوچك و يا جامعه به عنوان يك اجتماع بزرگ تر نيازمند مدير يا مديراني براي اداره امور خود هستند در مجتمع هاي ساختماني (آپارتماني) نيز اين ضرورت به وضوح احساس مي گردد كه در اين خصوص قانون تملك آپارتمان ها و آئين نامه اجرايي آن مصوب ۱۳۴۳ و اصلاحيه هاي بعدي آن، ضوابط و مقررات حاكم براين موضوع را مشخص نموده است و قانونگذار مستند به اين قانون اجراي مقررات آن را در مورد كليه مجتمع هاي مسكوني، اداري، تجاري و شهرك هايي كه فاقد شهرداري هستند قابل تسري و اجرا دانسته است.
به هرحال، براي تعيين مدير يا هيأت مديره ابتدا مي بايست مجمع عمومي مالكين به شرح ذيل تشكيل گردد:
در صورتي كه تعداد مالكين از سه نفر تجاوز نمايد مجمع مزبور تشكيل مي گردد و به عبارتي مجمع عمومي از گردهمايي مالكين تشكيل مي گردد.
با ملاحظه مواد قانوني اين طور استنباط مي شود در صورتي كه مالكين خود در مورد نحوه تشكيل اولين مجمع عمومي به توافق نرسند و از تشكيل مجمع خودداري نمايند حسب درخواست مالكين، وزارت مسكن و شهرسازي عهده دار اين مسئوليت مي گردد.
چنانچه جلسه مذكور اولين جلسه مجمع نباشد هيأت مديره وظيفه دعوت از مالكين را به عهده خواهد داشت. يادآور مي شود كه برگزار كنندگان مجمع مؤظف اند دعوتنامه هايي را به نشاني كليه مالكين ارسال نموده و از آنان براي شركت در جلسه دعوت به عمل آورند و چنانچه مالكين در محلي، به جز نشاني خود در مجتمع، ساكن باشند موظفند رسماً آدرس خود را به هيأت مديره اعلام نمايند، در غير اين صورت هيأت مديره وظيفه اي براي تفتيش در خصوص نشاني مالكين ندارند و اگر كسي به عنوان نماينده يكي از مالكين تعيين شده باشد بايد قبل از تشكيل مجمع عمومي وكالتنامه رسمي (كه در دفترخانه تنظيم شده باشد) و يا غيررسمي (نوشته كتبي) خود را به مدير يا هيأت مديران ارائه نمايد و واحدهايي كه چند مالك دارند بايد از بين خود يك نفر را براي شركت در مجمع عمومي مالكين انتخاب و معرفي نمايند. در صورتي كه يكي از مالكين نيز داراي شخصيت حقوقي باشد نماينده آن طبق قوانين مربوط به شخصيت هاي حقوقي، معرفي خواهد شد.
تشكيل جلسه، با درج آگهي در تابلوي اعلانات و همچنين بايد به نشاني هريك از مالكين ارسال گردد.
در اولين جلسه مجمع عمومي ابتدا رئيس مجمع كه اداره جلسه نيز با اوست و سپس در همان جلسه در صورت به رسميت رسيدن مجمع، مدير يا مديراني از بين مالكين و يا اشخاص خارج از ساختمان انتخاب مي شوند. لازم به ذكر است كه براي رسميت مجمع، حضور مالكين بيش از نصف مساحت تمام قسمت هاي اختصاصي و يا نماينده آنان ضروري است.
اگر مالكين بيش از نصف مساحت تمام قسمت هاي اختصاصي ساختمان و يا نماينده آنان در جلسه حضور پيدا نكنند جلسه موكول به پانزده روز بعد مي گردد. چنانچه در اين جلسه نيز اكثريت لازم حاصل نگردد جلسه براي پانزده روز بعد تجديد و تصميمات جلسه اخير با تصويب اكثريت عده حاضر معتبر خواهد بود. مجمع عمومي مالكين بايد حداقل هر سال يك بار تشكيل گردد.
وظايف و اختيارات مجمع عمومي مالكين عبارت اند از:
۱- تعيين رئيس مجمع عمومي.
۲- انتخاب مدير يا مديران و رسيدگي به اعمال آنها.
۳- اتخاذ تصميم نسبت به اداره ساختمان.
۴- گزارش مربوط به درآمد و هزينه هاي سالانه.
۵- اتخاذ تصميم در ايجاد اندوخته براي امور مربوط به حفظ و نگهداري و تعمير بنا.
۶- تعويض اختيار به مدير يا مديران به منظور انعقاد قراردادهاي لازم براي اداره ساختمان.
كليه تصميمات مجمع عمومي مالكين بايد ظرف ده روز به وسيله مدير يا مديران به شركاء يا مالكين غايب و وزارت مسكن و شهرسازي اطلاع داده شود.
مجمع عمومي عادي مي تواند به طور فوق العاده هم به شرح ذيل تشكيل گردد: در صورتي كه هيأت مديره نتواند در خصوص يك موضوع خاص و مهم اتخاذ تصميم نمايد (مثلاً به فرض در خصوص بازسازي و تعميرات اساسي ساختمان و...)مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده تشكيل مي گردد كه اين موضوع بنابه درخواست مالكين و يا هيأت مديره مي باشد. صلاحيت مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده همان صلاحيت مجمع عمومي عادي است. در صورت عدم اجابت درخواست مالكين از سوي هيأت مديره و در صورت پيش بيني سمت بازرس و وظايف آن در اساسنامه مالكين مي توانند درخواست خود را به بازرسان ارائه نمايند و بازرسان موظفند با رعايت تشريفات مقرر اقدام لازم را معمول نمايند.
مجمع عمومي فوق العاده، در صورت استعفا، فوت، عزل يا حجر مدير يا مديران قبل از انقضاء مدت ماموريت به منظور تجديد انتخاب هيأت مديره جديد تشكيل مي گردد.
در صورت خودداري شركاء از تشكيل مجمع فوق العاده، وزارت مسكن و شهرسازي حسب تقاضاي سه نفر از شركاء براي تشكيل مجمع مذكور اقدام خواهد نمود، مگر آنكه تعداد آپارتمان ها از ده واحد كمتر باشد كه در اين صورت تقاضاي يك نفر از شركاء كافي خواهد بود.
تصميمات مجامع براي كليه مالكين الزام آور است
مدير يا مديراني كه طي جلسات مجمع عمومي مالكين انتخاب مي شوند مسئول حفظ و اداره ساختمان و اجراي تصميمات مجمع عمومي مي باشند تعداد آنها مي بايست فرد بوده و مدت ماموريت آنها نيز طبق قانون دو سال است. اما مجمع مي تواند اين مدت را اضافه و انتخاب مجدد مدير يا مديران نيز بلامانع است.
مجمع عمومي مي تواند يك نفر از مديران را به عنوان خزانه دار تعيين و خزانه دار دفتر ثبت درآمد و هزينه خواهد داشت كه به پيوست قبوض و اسناد مربوط براي تصويب ترازنامه به مجمع عمومي تسليم و ارائه خواهد نمود .مديراني كه انتخاب شده اند اين شركاء (مالكين) بوده و نمي توانند فرد ديگري را به جاي خود انتخاب نمايند.
مدير يا مديراني مكلفند تمام بنا را به عنوان يك واحد در مقابل آتش سوزي بيمه نمايند. در كليه ساختمان ها كه بيش از ده واحد آپارتمان داشته باشند مديران مكلفند براي حفظ و نگاهداري و همچنين نظافت قسمت هاي مشترك و ساير امور مورد نياز دربان يا سرايدار استخدام نمايند.مدير يا مديران همچنين مكلفند ميزان هزينه هاي مستمر و مخارج متعلق به هر شريك و نحوه پرداخت آنها را قبل يا بعد از پرداخت هزينه به وسيله نامه سفارشي به نشاني مالكين اعلام نمايند و در صورت استنكاف طبق مقررات قانوني براي وصول آن اقدام نمايند.
* كارشناس دفتر حقوقي و امور مجلس وزارت مسكن و شهرسازي
|