بررسي نقش و كاركرد برنامه هاي تفريحي و آموزشي دانش آموزان در تابستان
ايستگاه خستگي يا تجديد قوا؟
هانيه ورشوچي منفرد
|
|
اطلاع رساني و تبليغات درباره كلاس ها و دوره هاي آموزشي و تفريحي هر روز فزوني مي يابد. بازار پيام بازرگاني و تلويزيون هم در خصوص مؤسسات آموزشي گرم است، اما ثبت نام در كدام مؤسسه، با چه كيفيت آموزشي خدا مي داند. والدين نيز كه نگران اوقات فراغت فرزندان خود هستند به تناسب توان مالي شان و شايد بيشتر، فرزندانشان را در كلاس هاي مختلف ثبت نام مي كنند و خوشحال از اين كه تابستان پرباري بوده است و با كلاس ها و آموزشگاه هايي كه فرزندشان رفته است در طول سال مشكلي نخواهد داشت .غافل از اين كه اگر كيفيت آموزشي مؤسسه مربوطه پايين باشد چه بسا وقفه اي در جريان آموزشي فرزندشان ايجاد شود. از سوي ديگر همه ما معتقديم «تابستان ايستگاهي است براي رفع خستگي و كسب انرژي براي طي ادامه مسير» اما متاسفانه در اين سال ها تابستان به ايستگاهي براي ايجاد خستگي، افزايش تنبلي، بر هم ريختگي روحي، عادت به بي برنامگي و بي نظمي و كاهش انرژي براي ادامه مسير تبديل شده است و بسياري از مشكلات و آسيب هاي اخلاقي در طول تابستان دانش آموزان را هدف مي گيرد. در چنين شرايطي است كه نقش مدارس در ساماندهي اين ايام مطرح مي شود.
عبدالله معيني، مدير يكي از مراكز آموزشي در خصوص اهداف برگزاري فعاليت هاي آموزشي در فصل تابستان مي گويد: «۱۵هفته تعطيلات در تابستان يك وقفه طولاني است كه در روند جريان آموزشي خلل ايجاد مي كند. در واقع بايد آموزش را به صورت يك جريان در نظر بگيريم و به نوعي مي توان گفت بايد به شناخت هر آنچه كه جريان آموزشي را بر هم مي زند پرداخت و نسبت به رفع آنها اقدام نمود.» فصل تابستان نيز يكي از موانعي است كه جريان آموزش را قطع مي كند. وي اضافه مي كند: «دانش آموز ما در خرداد ماه داراي حداكثر آمادگي و انگيزه است و اگر او را به بهانه رفع خستگي به حال خود رها نماييم به جريان آموزش او به شدت آسيب وارد نموده ايم.»
معيني يادآور مي شود: «ما در آموزش و پرورش كشورمان هزينه اي صرف نگهداري اطلاعات نمي كنيم و فقط به افزايش اطلاعات مي پردازيم. هيچ طرحي براي نگهداري و حفظ دانش آموخته شده در نظر نگرفته ايم و دانش آموزان اطلاعات كافي براي حفظ دانش خود را ندارند. تعطيلات طولاني تابستان نيز موجب حذف بسياري از اطلاعات مي شود. يكي از اهداف برنامه هاي آموزشي تابستان مي تواند نگهداري اطلاعات و حفظ آمادگي هر چه بهتر دانش آموز براي سال تحصيلي بعد و جلوگيري از حذف اطلاعات سال هاي قبل او باشد.»
اين مدير، ترميم و تكميل اطلاعات ارايه شده در طول سال تحصيلي را يكي ديگر از اهداف برگزاري كلاس هاي تابستاني عنوان مي كند و مي گويد: «با توجه به وضعيت سطوح سواد علمي دانش آموزان هر پايه كه با هم متفاوت اند، حتي اگر مسئولين، سيستم خاصي را براي تقسيم بندي بچه ها در يك كلاس رعايت كنند باز هم ميزان اطلاعاتي كه توسط دانش آموزان جذب شده است، متفاوت است و تابستان زمان مناسبي است كه ما اطلاعاتمان را در خصوص دانش آموزان تكميل و نقاط ضعف آنها را شناسايي نماييم و تا حدودي مي توانيم از لحاظ آموزشي دانش آموزان را به هم نزديك نماييم و به نوعي مي توان گفت تابستان زمان مناسبي براي جبران ضعف ماست.»
كمك به درك بهتر اطلاعات كسب شده و كاربرد آنها در زندگي نيز از ديگر مواردي است كه زمان مناسب پرداختن به آن در تابستان است.
عبدالله معيني در اين باره مي گويد: «به كارگيري اطلاعات ارايه شده به دانش آموزان در زندگي به عمق بخشيدن در فهم دانش آموزان و آموزش هاي ماندگار مؤثر است. تعريف عناويني از دروس به صورت پژوهش امري است كه در تابستان امكان پذير است و گذر زمان و داشتن فرصت مناسب نيز باعث درك بهتر مفاهيم مي شود.»
اين مدير مي گويد: «كسب مهارت و افزايش سرعت عمل دانش آموز در به كارگيري اطلاعات علمي يكي ديگر از فوايد كلاس هاي تابستاني است. به طور مثال در پايه اول دبيرستان در طول سال براي دانش آموزان امكان پذير نيست كه به تست زدن بپردازد (و اگر اين كار انجام هم شود يك اشكال جدي در آموزش محسوب مي شود) در حالي كه با تمرينات متعدد دوره اي در تابستان مي توان سرعت عمل دانش آموزان را در پاسخ گويي به سؤالات افزايش داد.»
وي معتقد است: «در تابستان به جاي ادامه افزايش اطلاعات علمي بايد به تكرار و مرور مطالب آموزشي پرداخت.»
فعاليت ها و كلاس هاي تابستاني فوايدي نيز براي مسئولين مدارس دارد. در واقع اين فعاليت ها با برنامه ريزي صحيح مي توانند كمك حال مديران و معلمان در طول سال تحصيلي باشند.
معيني در اين خصوص مي گويد: «افزايش اطلاعات از وضعيت علمي و رفتاري دانش آموزان سبب مي شود تا مسئولين برنامه هاي خاصي را براي دانش آموزان در سال تحصيلي تدارك ديده و ضمن شناسايي ضعف ها، برنامه هاي آموزشي مناسب را طراحي نمايند.»
افزايش اطمينان مسئولين مدرسه در انتخاب معلمين نيز از ديگر فوايد كلاس هاي تابستاني است. اين مدير در اين خصوص مي گويد: «ما دبيران را محك مي زنيم، چه بسا دانش آموزاني كه در سال هاي پيش از دبيري رضايت داشته اند حال آن كه ورودي هاي سال جديد رضايت كافي را ندارند.» فعاليت هاي تابستاني سبب شناخت بهتر خانواده از مدرسه و شناسايي تناقض هاي موجود بين دانش آموزان و مدرسه مي شود و در صورت اختلاف سليقه و تناقض در اهداف آموزشي و فرهنگي دانش آموزان و خانواده ها با مدرسه، فرصت مناسبي جهت جابجايي در اختيار خانواده ها است كه اين امر موجب ترميم در ثبت نام و انتخاب محل تحصيل نيز مي شود.
اين مدير، اكثر آسيب هاي اخلاقي نوجوانان را ناشي از تنهايي، بيكاري و عدم نظارت عنوان مي كند و مي گويد: «فعاليت هاي تابستاني تا حدود زيادي موجب كنترل تنهايي و بيكاري دانش آموزان مي شود. دانش آموز با مراجعه سه روزه به مدرسه در طول تابستان مي تواند بهتر كنترل شود و در واقع فعاليت هاي تابستاني تا حدود زيادي موجب مهار زمان هاي بيكاري و تنهايي دانش آموزان مي شود و روند رفتاري و آموزشي دانش آموزان را تحت كنترل در مي آورد.»
هادي كشميري،كارشناس تربيتي و مديرعامل يكي از مراكز آموزشي نيز در اين خصوص مي گويد: «ضرورت و كاركرد اردوهاي آموزشي در تابستان بسيار مهم است، زيرا كارشناسان و صاحب نظران مسايل آموزشي استمرار و پشتكار را از عوامل مؤثر در آموزش مي دانند.»
وي مي گويد: «استمرار در مطالعه همراه با پشتكار و جديت از عوامل موفقيت در تحصيل است. اين در حاليست كه روانشناسان معتقدند دانش آموزي كه ضريب هوشي متوسطي را دارد ولي با پشتكار و جديت و به طور دائم به مطالعه مي پردازد موفق تر از دانش آموزي است كه داراي ضريب هوشي بالاست ولي در مطالعه اش استمرار و جديتي ندارد. بنابراين اردوهاي تابستاني به دليل اين كه فاصله و وقفه آموزشي را تا حدودي از بين مي برند سهم عمده اي در آموزش و يادگيري و كاركرد دانش آموزان در سال تحصيلي دارند.»
عباس مظلومي، مشاور يك مركز آموزشي نيز در اين خصوص مي گويد: «تابستان زماني است كه اوقات فراغت فرزندمان بيشتر است. در واقع فرزندانمان يا همان دانش آموزان نياز به يك برنامه ر يزي صحيح و جامع دارند، زيرا در اين سنين وظيفه اصلي فرزندان در بيشتر خانواده ها تحصيل است و با ۲ تا ۳ روز در هفته در تابستان به مدرسه آمدن هم از لحاظ درسي دچار وقفه تحصيلي نخواهند شد و به نوعي بخشي از اوقات فراغت دانش آموز پر مي شود.»
وي با اشاره به نتايج پژوهش در خصوص اردوهاي آموزشي در سال گذشته عنوان مي كند: «نتايج اين پژوهش حاكي از اين امر است كه دانش آموزان پايه اول و سوم نسبت به برگزاري كلاس هاي تابستاني نظر مساعدتري دارند. در واقع دانش آموزان پايه اول به خاطر تغيير مقطع قدرت ارزيابي واقعي را ندارند و در مورد كلاس ها ارزيابي خوشبينانه تر و مثبت تري نسبت به دانش آموزان مقاطع ديگر دارند. به طوري كه تأثير اين كلاس ها را در طول سال تحصيلي ۶۵ درصد خيلي زياد، ۲۶ درصد مناسب و ۹ درصد كم عنوان كردند.»
اين مشاور در خصوص دانش آموزان مقطع سوم دبيرستان مي گويد: «دانش آموزان پايه سوم نيز بعد از پايه اول از برگزاري اين كلاس ها رضايت كافي را داشتند. اين دانش آموزان به جهت گرفتن ديپلم و نزديك شدن به كنكور از برگزاري كلاس ها رضايت بيشتري دارند و اثر اين كلاس ها را در رشد تحصيلي سال آينده شان مؤثر مي دانند كه نتايج پژوهش حاكي از اين امر است كه ۳۱ درصد خيلي زياد، ۵۶ درصد مناسب و ۱۳ درصد كم عنوان كردند. معهذا اين كلاس ها به نوعي از بي برنامگي و نامنظمي آموزشي در فصل تابستان جلوگيري مي كند.»
توجه داشته باشيم كه تفكر جريان آموزش بايد جايگزين ارايه آموزش در زمان هاي خاص شود و مدارس سعي كنند با عملكرد صحيح خود در برگزاري اردوهاي آموزشي باعث استقبال دانش آموزان از برنامه هاي تابستاني شوند.
و يك سوال:
چگونه دانش آموزي كه در طول تابستان تا ساعت ۱۱ صبح عادت به خوابيدن كرده است و تا نيمه هاي شب به گذران بي هدف زندگي خود توام با بي نظمي مي پردازد و حتي به وضعيت ظاهري خويش توجهي ندارد به يكباره در مهرماه مي تواند ۶ صبح از خواب بيدار شود و ۷ صبح با حداكثر بازدهي و بسيار منظم در كلاس حاضر شود؟!!!
|