ضرورت تغيير الگوي ترافيكي تهران به منظور استفاده عادلانه شهروندان
خداحافظ خودروهاي تك سرنشين
رامين مشايخي - مهدي امير صفري
مسير ويژه اتوبوس
از حدود ۵۰ سال پيش احداث مسيرهاي ويژه اتوبوس به عنوان يك ابزار مهم مديريتي در بحث ترافيك كلانشهرهاي جهان مطرح گرديد و همچنان مورد توجه مديران شهري است.از جمله مهمترين دلايل توجه به اين مقوله مي توان به تغيير تدريجي الگوي سفر شهروندان به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، افزايش سرعت تردد وسايل نقليه عمومي، امدادي و انتظامي، پايين بودن هزينه ايجاد و بهره برداري از آن در مقايسه با احداث بزرگراه هاي جديد و يا راه اندازي سيستم هاي پرظرفيت ديگر و قابليت بالاي احداث، اصلاح، حذف، گسترش و مديريت آن اشاره كرد.
رشد بي رويه و روزافزون جمعيت و تعداد خودروها در شهر بزرگ تهران سبب ايجاد مشكلات عديده اقتصادي، اجتماعي و محيطي شده است. مشكلاتي نظير راهبندان هاي طولاني، اتلاف وقت شهروندان، آلودگي هاي زيست محيطي، افزايش مصرف سوخت و به تبع آنها خستگي، فشار رواني و آسيب هاي جسمي، زاييده همين الگوهاي نادرست است. توليدكنندگان خودرو نيز فارغ از مشكلات شهري، همچنان نرخ بالاي توليد را به عنوان يكي از مهمترين شاخص هاي رشد و موفقيت خود مي دانند، كه البته در اين رابطه نمي توان بر توليدكنندگان خودرو، خرده گرفت چرا كه توجه به مديريت ترافيك شهري در حوزه وظايف و اختيارات آنان نيست.
بالا رفتن سرانه مالكيت خودرو نيز در ميان قشر مرفه جامعه و همچنين عدم توجه مناسب مسئولان به برنامه هاي سالم و مفيد فرهنگي و تفريحي، موجب شكل گيري الگوهايي نادرست، در استفاده از خودرو شده است. به طوري كه آمار نشانگر اين است كه
۲۳/۴۲ درصد از خودروهاي عبوري بزرگراه چمران و ۸۱/۴۲ درصد از خودروهاي عبوري بزرگراه مدرس را خودروهاي شخصي تك سرنشين تشكيل مي دهد! لذا تغيير اين الگو به منظور استفاده عادلانه شهروندان از تسهيلات شهري، كاملاً ضروري به نظر مي رسد.
از سويي دولت به منظور حمايت از مصرف كننده، به ازاي هر ليتر بنزين، حدود ۴۰۰ تومان به عنوان يارانه در نظر گرفته است كه سهم قشر مرفه در استفاده از اين امتياز نسبت به قشر كم درآمد جامعه ۴۰ به يك است!! آمار و اطلاعات سال ۸۴ نشان مي دهد، كل يارانه بنزين در اين سال به حدود ۴ ميليارد دلار رسيده است. بديهي است با حذف يا كاهش ميزان يارانه بنزين مي توان ضمن كاهش بسياري از سفرهاي غيرضروري، مبلغ صرفه جويي شده را در جهت رفع مشكلات ترافيكي به كار گرفت.
از جمله راه حل هايي كه كارشناسان براي رفع معضلات ترافيك شهر تهران پيشنهاد مي كنند، مي توان به مواردي از قبيل احداث معابر جديد يا تعريض معابر، مديريت تقاضاي سفر و توسعه سيستم هاي حمل و نقل عمومي به جاي خودروي شخصي، اشاره نمود.
پرواضح است كه احداث معابر جديد راه حلي زمان بر و بسيار پرهزينه است. هر چند در صورتي كه فرهنگ و الگوي استفاده از خودروي شخصي بهبود نيابد، ساخت معابر جديد نيز، كمك زيادي به كاهش مشكلات ترافيكي در بلندمدت نخواهد كرد. مديريت مؤثر تقاضاي سفر نيز به منظور كاهش سفرهاي زائد درون شهري، به هماهنگي و همكاري نزديك سازمان ها و ارگان هاي متعددي، در قالب برنامه هاي مدون و بلندمدت و با مديريتي يكپارچه، نيازمند است. از اين رو به نظر مي رسد ترويج استفاده از حمل و نقل عمومي به جاي بهره گيري از خودروي شخصي، عملي ترين، مؤثرترين و كم هزينه ترين راه حل براي كاهش معضلات ترافيكي درون شهري است.
تشويق به استفاده شهروندان از وسايل حمل و نقل عمومي به جاي استفاده از خودروي شخصي، مستلزم ايجاد امكانات و تسهيلات مختلفي براي تسهيل در تردد اين وسايل است. با بررسي هاي صورت گرفته در سيستم اتوبوسراني شهر تهران بر خلاف تصور قبلي كه به نظر مي رسيد اولين و مهمترين مشكل حمل و نقل عمومي، كمبود ناوگان مي باشد، كارشناسان دريافتند سرعت پايين حركت اتوبوس هايي كه معمولاً در ميان ازدحام ترافيك ناشي از تردد انبوهي از خودروهاي شخصي گرفتار شده اند، باعث مي شود، تخصيص بهينه اتوبوس ها به مسافران و خطوط صورت نپذيرد.
ضرورت حمل و نقل عمومي
از حدود ۵۰ سال پيش احداث مسيرهاي ويژه اتوبوس به عنوان يك ابزار مهم مديريتي در بحث ترافيك كلانشهرهاي جهان مطرح گرديد و همچنان مورد توجه مديران شهري است.
از جمله مهمترين دلايل توجه به اين مقوله مي توان به تغيير تدريجي الگوي سفر شهروندان به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، افزايش سرعت تردد وسايل نقليه عمومي، امدادي و انتظامي، پايين بودن هزينه ايجاد و بهره برداري از آن در مقايسه با احداث بزرگراه هاي جديد و يا راه اندازي سيستم هاي پرظرفيت ديگر و قابليت بالاي احداث، اصلاح، حذف، گسترش و مديريت آن اشاره كرد.
در واقع مسير ويژه اتوبوس به منظور ايجاد حق تقدم عبور براي اتوبوس ها با هدف ارائه تسهيلات رفاهي بيشتر به مسافران، افزايش سرعت و كارايي اتوبوس ها، افزايش تعداد مسافر جابه جا شده و ارتقاي سطح خدمت رساني، احداث مي شود. مي توان گفت مسير ويژه براي روان سازي و تسهيل حركت وسايل حمل و نقل عمومي در نظر گرفته شده است. بنابراين لزوماً وضعيت تردد خودروهاي شخصي را بهبود نخواهند داد. به طوري كه در روزهاي اوليه اجراي طرح، ساير خطوط عبوري باقي مانده با ازدحام ترافيكي روبه رو خواهد بود. البته در صورت فرهنگ سازي مؤثر و به تبع آن جذب بيشتر سفرها به وسايل حمل و نقل عمومي، تردد خودروهاي شخصي نيز در سطح مناسب تري صورت خواهد پذيرفت.
مسير ويژه اتوبوس در سطح معابر اصلي صرفاً به سيستم اتوبوسراني، سرويس هاي امدادي و خدماتي مانند آتش نشاني، پليس و اورژانس اختصاص داده مي شود. چنانچه مديريت و كنترل اين خطوط با دقت همراه باشد، حتي مي توان عملكرد اتوبوسراني را قابل رقابت با سيستم حمل و نقل ريلي دانست. البته هزينه سرمايه گذاري براي ايجاد چنين مسيرهايي نسبت به هزينه هاي ناشي از مشكلات ايجاد شده توسط ازدحام ترافيك، به مراتب كمتر است.
اولين تجربه جدي مسير ويژه بزرگراهي اتوبوس در بزرگراه شهيد چمران كه در دو سمت اين بزرگراه تعبيه شده، به حدود ۱۱ كيلومتر در هر سمت مي رسد.
پس از احداث مسير ويژه و با استفاده از ظرفيت به وجود آمده، مي توان خطوط سريع السير جديدي را نيز ايجاد كرد. ضمن اين كه اين امكان بوجود مي آيد مسير تردد برخي از خطوط به گونه اي تغيير كند كه از مسيرهاي ويژه به صورت بهينه استفاده شود. در اين شرايط به طور غيرمستقيم ولي محسوس، بهبود وضعيت تردد در ساير معابر را نيز خواهيم داشت.
امروزه در كشورهاي پيشرفته به منظور كنترل و ثبت تخلفات، بهره گيري از سيستم هاي هوشمند به يك اصل تبديل شده است. بر اين اساس مجموعه مديريت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران با اتخاذ تدابير مختلف و نصب دوربين هاي ثبت تخلف، امكان تهيه عكس از پلاك خودروي متخلف را فراهم كرده، پس از صدور جريمه در جايگاه پليس بزرگراه، قبض مربوطه به آدرس صاحب خودرو كه در پايگاه اطلاعاتي پليس موجود است، ارسال مي شود.
همان طور كه اشاره شد، فرهنگ سازي مناسب به منظور استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي و نيز ارتقاي كيفيت خدمات ارائه شده در اين بخش از سويي و كنترل مديريت صحيح مسيرهاي ويژه از سوي ديگر، ضمن حل بسياري از مشكلات ترافيكي در سطح معابر، مزاياي ديگري از جمله كاهش آلودگي هوا، كاهش مصرف سوخت، صرفه جويي در زمان، رعايت هر چه بيشتر عدالت اجتماعي و... را به دنبال خواهد داشت. از طرفي با رونق گرفتن استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي فضاي مساعدتري جهت جلب سرمايه هاي بخش خصوصي در اين زمينه ايجاد خواهد شد.
|