دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۸ - Jul 31, 2006
بر اساس قراردادي ميان ايران و چين وبا توسعه پالايشگاه اراك
توليد بنزين ده ميليون ليتر افزايش مي يابد
009120.jpg
گروه اقتصادي - بر اساس قراردادي كه ميان كنسرسيومي متشكل از شركت هاي ايراني و خارجي به رهبري شركت ساينوپك چين امضاء شد، طرح توسعه پالايشگاه اراك اجرا و توليد بنزين اين پالايشگاه حدود ۱۰ ميليون ليتر در روز افزوده مي شود.
در مراسم امضاي اين قرارداد كه با حضور نعمت زاده مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي و مديرعامل شركت سينوپك چين به امضا رسيد، اعلام شد بر اساس اين قرارداد اجراي طرح بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت پالايشگاه اراك، به عنوان نخستين پالايشگاه اجرا مي شود.
هم اكنون پالايشگاه اراك روزانه ۶/۴ ميليون ليتر در روز بنزين توليد مي كند و با اجراي طرح يادشده، اين ميزان به حدود ۱۵ ميليون ليتر در روز مي رسد.
با توجه به اينكه  دانش فني لازم براي توسعه پالايشگاه اراك از شركت هاي UOP انگليس و اكسنس فرانسه خريداري شده و مطالعات طراحي بنيادي آن در سال گذشته به پايان رسيده است، عمليات اجرايي اين پالايشگاه زودتر از ساير پالايشگاه ها آغاز مي شود.
در اين طرح، ظرفيت تصفيه نفت خام پالايشگاه اراك از ۱۵۰ هزار بشكه كنوني به ۲۵۰ هزار بشكه افزايش خواهد يافت و بر ميزان توليد فرآورده هاي نفتي با توجه به نياز كشور افزوده مي شود.
كاهش آلاينده هاي زيست محيطي و بهبود كيفيت محصولات اين پالايشگاه بر اساس مشخصات يورو ۲۰۰۵ از ديگر اهداف اجراي اين طرح است. ميزان توليد نفت كوره پالايشگاه اراك نيز از ۳۷ هزار و ۷۲۰ بشكه به حدود ۱۵ هزار بشكه كاهش مي يابد.
روند عادي توزيع بنزين
وزير نفت درخصوص تصميم دولت درمورد عرضه بنزين در كشور تا پايان سال جاري گفت: تاكنون تصميم جديدي گرفته نشده و گزارشها در كميته تشكيل شده بين مجلس و دولت، در دست بررسي است.
وي پيش بيني كرد، روند كنوني عرضه بنزين در كشور در چند ماه آينده نيز ادامه يابد.
وزيري هامانه درخصوص رقم اعلام شده واردات چهار ميليارد دلار بنزين تا پايان سال گفت: اين ارقام براساس حدس و گمان شركت كنندگان در جلسات مربوط به بنزين است و نظر شخصي مي باشد و تصميمي  درخصوص تغيير وضعيت عرضه بنزين در كشور اتخاذ نشده است.
از سوي ديگر معاون وزير نفت گفت:واردات بنزين همچنان ادامه دارد، قطع نشده و بر اساس نياز جامعه بنزين وارداتي توزيع مي شود.
محمدرضا نعمت زاده افزود: براي عرضه اين فرآورده مشكل و نگراني وجود ندارد. وي در مورد زمان اجرايي شدن كارت هوشمند سوخت گفت: كارت هوشمند سوخت يكي از مصوبات مجلس است و وزارت نفت مكلف است كه اين كار را انجام بدهد و پيگير آن نيز هستيم.
به گفته وي، پيمانكار اين طرح احتمال داده است كه تا مهرماه اين كار به پايان نرسد و با تأخير انجام شود.

تعميق همكاري ايران و ونزوئلا در زمينه انرژي
گروه اقتصادي- با امضاي يك يادداشت تفاهم ميان وزراي نفت ايران و ونزوئلا همكاري هاي دو كشور در زمينه انرژي وارد مرحله عميق تري مي شود.
به گزارش خبرنگار ما اگرچه عوامل سياسي و ديدگاه هاي مشترك دو كشور در امور بين المللي به اين همكاري ها منجر شده ولي نيازهاي دولت ونزوئلا به توسعه صنايع نفت و انرژي موجب شده تا دو كشور محور اصلي همكاري هاي دوجانبه را در زمينه انرژي قرار دهند.اين روند تاكنون به ارتباط نزديك و سرمايه گذاري مشترك از سوي ايران در صنايع نفت و گاز ونزوئلا منجر شده كه ديروز با امضاي يك يادداشت تفاهم به مرحله بالاتري ارتقاء يافت.ديروز همچنين چهار يادداشت تفاهم ميان شركت هاي وابسته به وزارت نفت ايران و ونزوئلا امضاء شد كه به جزييات توسعه سرمايه گذاري مشترك در كشور مي پردازد.در مذاكرات ديروز وزراي نفت دو كشور كه بيش از دو ساعت به طول انجاميد همچنين دو طرف در زمينه تشكيل كميته مشترك انرژي ايران و ونزوئلا به سرپرستي وزراي نفت دو كشور زمينه هاي همكاري دو كشور را هموار مي كنند. سيد كاظم وزيري  هامانه وزير نفت با اعلام اين خبر افزود: تشكيل اين كميته سبب تسريع در اجراي توافقها و تفاهمهاي صورت گرفته بين مقامهاي دو كشور، خواهد شد.وي از ديگر محورهاي مذاكرات دو طرف را اكتشاف و توليد در ميدان هاي نفتي ونزوئلا از سوي شركت پتروپارس عنوان كرد و افزود: شركت پتروپارس اكنون فعاليت اكتشاف و توليد از يك ميدان نفتي ونزوئلا را در دست اقدام دارد و به زودي كار اكتشاف در يك ميدان نفتي تازه واگذار شده از سوي اين كشور را آغاز خواهد كرد.
وزيري هامانه با اشاره به اينكه همكاري دو كشور در زمينه پتروشيمي و تشكيل شركت مشترك در اين جلسه مطرح شد، افزود: پيوستن ونزوئلا به فعاليت احداث پالايشگاه مشترك ايران و اندونزي در كشور اندونزي پيشنهاد شد.وي اعلام ميزان خريد بنزين از ونزوئلا را منوط به عملياتي شدن آن كرد و افزود: اگر امروز قرارداد خريد بنزين بين دو كشور امضا و نهايي شود، سه محموله بنزين از ونزوئلا وارد مي شود.مشخصات بنزين ونزوئلا با بنزين ايران تفاوت دارد و كارشناسان پالايشي در حال بررسي اين موضوع هستند و اگر از نظر فني مشكلي نداشته باشد، اين سه محموله بنزين خريداري مي شود.وزير نفت كشورمان درخصوص ميزان سرمايه گذاري پتروپارس در ونزوئلا گفت: ميزان سرمايه گذاري در دو ميدان نفتي ونزوئلا چهار ميليارد دلار پيش بيني شده است كه بزرگترين ميزان سرمايه گذاري پتروپارس در خارج از كشور خواهد بود.اين سرمايه گذاري از طريق دريافت منابع مالي از بانكهاي بين المللي صورت مي گيرد.

واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست اعلام كرد:
ايران بالاترين يارانه انرژي را در خاورميانه مي پردازد
حذف يك باره يارانه انرژي موجب افزايش چهار برابري قيمت ها خواهد شد
گروه اقتصادي- واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست اعلام كرد ايران در ميان ۲۲ كشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا بالاترين ميزان يارانه انرژي را پرداخت مي كند، اما هشدار داد كه حذف يك باره يارانه هاي انرژي موجب چهار برابر شدن قيمت ها خواهد شد. به گزارش همشهري، بر اساس محاسبات واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست ايران معادل ۷.۱۵ درصد توليد ناخالص داخلي خود را صرف پرداخت يارانه  انرژي مي كند كه در ميان ۲۲ كشور منطقه بالاترين سطح محسوب مي شود.
پس از ايران،  سوريه با ۱۲ درصد توليد ناخالص داخلي، مصر ۱.۸ درصد،  يمن ۵.۶ درصد و اردن با ۸.۵ درصد به ترتيب رتبه هاي دوم تا پنجم منطقه را از لحاظ پرداخت يارانه انرژي در اختيار دارند. واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست در ادامه به مشكل مصرف بي رويه بنزين در ايران اشاره مي كند و مي افزايد:  ايران تقريبا نيمي از ۴۷۰ هزار بشكه در روز بنزين مصرفي خود را وارد مي كند اما به علت تخصيص ناكافي بودجه واردات بنزين، دولت اعلام كرده كه از آخر ماه سپتامبر (آخر تابستان) چاره اي جز سهميه بندي بنزين ندارد.واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست با اشاره به راهكارهاي پيش روي دولت ايران از دونرخي كردن بنزين تا جيره بندي آن و عدم واردات، معتقد است نهايتا هيچ يك از راهكارهاي فوق جامه عمل نخواهند پوشيد، چرا كه مسئله بنزين در ايران به نگراني ها و ملاحظات اجتماعي و سياسي،  آغشته شده است.
واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست همچنين با مطالعه اثرات حذف يارانه انرژي در منطقه خاورميانه، عرضه انواع انرژي در ايران به قيمت وارداتي را موجب افزايش چهار برابري سطح قيمت ها، افزايش ۳۳ درصدي هزينه هاي خانوارهاي شهري و رشد ۶.۴۷ درصدي هزينه هاي خانوارهاي روستايي مي داند. بر اساس همين گزارش، در كشور مصر حذف ۵۰ درصد يارانه هاي انرژي موجب افزوده شدن ۳ ميليون نفر به جمعيت فقرا خواهد شد.
واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست در اين مطالعه دريافته است كه اگر حذف يارانه ها با صرفه جويي هاي مثمرثمر و محسوس و سرمايه گذاري هاي هدفمند همراه باشد، آثار منفي اين اقدام تا حد زيادي رفع خواهد شد و نهايتاً تاثير اجتماعي مثبتي به همراه خواهد داشت.به گزارش اكونوميست، ايران هم اكنون پس از عراق و ليبي سومين بنزين ارزان قيمت را در خاورميانه و شمال آفريقا عرضه مي كند. در مقابل، تركيه، فلسطين، لبنان، مراكش، اردن و سوريه گران ترين بنزين را در منطقه عرضه مي كنند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي:
واگذاري تصدي هاي دولتي تحول بزرگي
در كشور ايجاد مي كند
گروه اقتصادي - رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت، واگذاري بسياري از تصدي هاي دولتي به بخش خصوصي براساس ابلاغيه بند ج اصل ،۴۴ مي تواند از نظر اشتغال، اقتصاد و مديريت در كشور تحول بزرگي ايجاد كند.
به گزارش همشهري، غلامعلي حداد عادل در همايش«تبيين برنامه ها و اهداف وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات» با تأكيد بر اهميت قدرت و توسعه بخش ارتباطات براي حضور مؤثر كشورمان در تحولات سياسي جهاني خاطر نشان كرد كه جهاني شدن اقتصاد كشور بدون ارتباطات و فناوري اطلاعات قدرتمند ممكن نيست. وي علاوه بر اين تأكيد كرد، اگر بخواهيم در تند باد جهاني شدن هويت خود را حفظ كنيم و نقش خود را در جهان امروز ايفا كنيم و با حفظ استقلال خويش با جهان تعامل مثبت داشته باشيم بدون توسعه ارتباطات نمي توانيم.
ايران،شاهراه ارتباطي منطقه
محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در سخنان خود در اين همايش با تأكيد بر ضرورت توسعه ارتباطات روستايي به رغم غيراقتصادي بودن بر هدف تبديل كشور به شاهراه ارتباطي منطقه تأكيد كرد.
وي از آغاز كار اينترنت ملي خبر داد و گفت اين طرح در دو سال بايد نهايي شود و زيرساخت هاي لازم براي بهره برداري در بخش دولتي و خصوصي از آن فراهم شود.

وزير كار و امور اجتماعي :
بهره وري نيروي انساني در ايران پايين است
ايرنا: وزير كار و امور اجتماعي در مراسم روز ملي مهارت اعلام كرد: بهره وري نيروي انساني در جهان بيش از ۲۵ واحد است، حال آنكه اين ميزان در ايران ۴/۳ واحد است.
سيد محمد جهرمي، مشكل اشتغال در ايران را ناشي از عدم سرمايه گذاري مناسب در زمينه نيروي انساني دانست و افزود: بر اساس برنامه چهارم توسعه ميانگين رشد توليد ناخالص ملي ۸ درصد پيش بيني شده است كه بايد ۵/۲ درصد آن از طريق بهره وري حاصل شود.
وي تاكيد كرد: متاسفانه فقط حدود ۳۵ درصد دانشجويان پس از فارغ التحصيلي در رشته دانشگاهي خود فعاليت مي كنند، لذا كساني كه مايل به انجام كار در رشته مورد نظر خود هستند بايد آموزش هاي مهارت را در زمينه كاري مربوطه كسب كنند.
وي گفت: با وجود آنكه سرمايه گذاري قابل توجهي درخصوص آموزش هاي فني و حرفه اي صورت گرفته است، اما هنوز فاصله زيادي با وضعيت مطلوب داريم.

گفت وگوي امروز
ليزينگ ها بايد منابع خود را متنوع كنند
گروه اقتصادي- مصوبه چند هفته پيش شوراي پول و اعتبار در زمينه كاهش سود ليزينگ ها از ۲۴ درصد به ۱۷ درصد همچنان مورد اعتراض شركت هاي ليزينگ قرار دارد و هفته گذشته نيز نمايندگان ليزينگ ها با حضور در كميته صنعت مجلس شوراي اسلامي راه حل هاي پيشنهادي خود براي حل اين معضل را اعلام كردند. در همين زمينه با محمدرضا سجاديان عضو كميسيون صنعت و معدن و كميته صنعت مجلس گفتگو كرده ايم.
***
* از ديدگاه نمايندگان مجلس،  كاهش سود ليزينگ ها با توجه به شرايط فعلي آنها منطقي بود يا نه؟
-كاهش سود ليزينگ ها در راستاي همان سياست كاهش سود بانكي اجرا شده كه به منظور ايجاد رونق در بخش هاي خدمات و توليد كشور صورت گرفت. همانطور كه مي دانيد طبق قانون برنامه چهارم توسعه دولت موظف به كاهش سود بانكي و تك رقمي كردن آن تا پايان برنامه است و در اين شرايط بالا ماندن سود ليزينگ ها قابل قبول نيست.
* اما اعتراض ليزينگ ها اين است كه اولا كاهش يك باره ۸ درصدي سود آنها منطقي نيست و ثانيا بانك ها به آنها وام با بهره ۱۴ درصد نمي دهند.
- اين اعتراض را نمي توان رد كرد. به هر حال بانك ها موظف به ارائه تسهيلات ۱۴ تا ۱۷ درصدي هستند و دولت و شوراي پول و اعتبار نيز خود براي كاهش سود بانكي پيش قدم شده اند و مشكل عدم پرداخت تسهيلات ۱۴ يا ۱۷ درصدي با گذشت زمان و اجرايي شدن دستورات،  حل خواهد شد. از سوي ديگر، روند كاهش سود تسهيلات بانكي از دو سال گذشته آغاز شد و بانك ها در سال گذشته سود تسهيلات خود را از ۲۳ تا ۲۴ درصد به ۱۶ درصد كاهش دادند ،  اما ليزينگ ها با همان سود بالاي ۲۵ درصدي به فعاليت خود ادامه دادند و اكنون بايد با گسترش منابع مالي خود در پي كاهش وابستگي به تسهيلات بانكي باشند. معتقدم كاهش سود بانك هاي دولتي به ۱۴ درصد و بانك هاي خصوصي به ۱۷ درصد به كل اقتصاد كشور كمك مي كند و ليزينگ ها نيز كه به نوعي تسهيلات اجاره به شرط تمليك پرداخت مي كنند، مشمول اين كاهش سود هستند و بايد به منظور كمك به مردم سود خود را كاهش دهند.
* با توجه به جلسه نمايندگان ليزينگ با نمايندگان مجلس،  پيشنهاد مجلس براي حل اين معضل چيست؟
- كاهش سود ليزينگ ها بي گمان مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت و نمايندگان مجلس نيز علاوه بر اينكه منافع مردم را در نظر مي گيرند، خواستار كمك به كليه صنايع هستند و بنابراين در جلسه كميته صنعت مجلس اين پيشنهاد مطرح شد كه دولت و بانك مركزي به ليزينگ ها تسهيلات با سود كمتري مثلاً ۱۲ يا ۱۳ درصدي ارائه كنند تا آنها نيز بتوانند خود را با روند كاهش سود همراه سازند.
* از آنجا كه بزرگترين ليزينگ ها به خودروسازان و بانك ها تعلق دارند، واقعيت اين است كه از مصوبه شوراي پول و اعتبار ليزينگ هاي كوچك لطمه خواهند ديد.
- البته تعداد ليزينگ هايي كه به خودروسازان و بانك ها تعلق دارند نيز زياد نيست. اما در صورتي كه دولت و بانك مركزي با پرداخت تسهيلات ۱۲ تا ۱۳ درصدي به ليزينگ ها موافقت كنند، آنها خواهند توانست به حيات خود ادامه دهند، اما بايد به دنبال متنوع ساختن منابع خود مثلا از طريق فروش سهام و يا جمع آوري سپرده از مردم باشند كه البته نيازمند آيين نامه اجرايي است.

تكليف دولت به استاندارها درمورد صندوق مهررضا(ع)
گروه اقتصادي- در حالي كه افزايش هزينه هاي جاري دولت از انتقادات وارده به دولت در زمينه افزايش هزينه هاي آن محسوب مي شود، هيأت دولت به استانداران سراسر كشور تكليف كرد كه راه اندازي صندوق مهررضا (ع) نبايد موجب افزايش هزينه هاي دولت شود.
به گزارش همشهري، افزايش ۵۳ درصدي هزينه هاي جاري دولت در سه ماهه نخست امسال از مهمترين انتقاداتي است كه به دولت نهم وارد است. هر چند داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي در اين زمينه به سئوال همشهري پاسخ داد و افزايش هزينه هاي جاري دولت در مدت فوق را به علت پرداخت مطالبات معوق از دولت همچون مطالبات بازنشستگان و معلمان دانست، اما كارشناسان اقتصادي همچنان به دولت هشدار مي دهند كه افزايش نگران كننده هزينه هاي جاري آن، رشد نرخ تورم در ماه هاي آتي را به دنبال خواهد داشت.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |