ابن عربي به زبان ما
چكيده فصوص الحكم، تفكرات، زمينه هاي تاريخي و زندگينامه ابن عربي، رالف استين، ترجمه حسين مريدي
گروه انديشه :عرفان نظري دانشي است كه به گفته صاحب نظران ،در كشف و شهود عارفان ريشه دارد، اما شاخ و برگ آن در حوزه فلسفه و انديشه مي رويد. از اين رو وحدت نظر در آن كمتر از ديگر حوزه هاي بحث هاي انديشه اي است. همچنان به دليل اتكا به شهود شخصي، جنبه عمومي و بين الاذهاني آن به قوت ديگر حوزه هاي انديشه نيست. ابن عربي، كه او را پدر عرفان نظري لقب داده اند، پس از قرن ها هنوز هم سيادت خود را بر اين رشته حفظ كرده است و كتاب هايش تدريس مي شود. درست است كه كتاب« فتوحات مكيه »او بزرگ ترين تدوين بشري در عرفان نظري است ،اما« فصوص الحكم» او بهترين كتابي است كه مي تواند در اين حوزه به عنوان متن آموزشي گزيده گردد. كتاب«چكيده فصوص الحكم» ابن عربي در اصل يادداشت هاي دكتر رالف استين، متخصص عرفان ابن عربي است كه در ابتداي ترجمه هر فصل از كتاب فصوص الحكم آورده است. اين يادداشت ها در واقع ماحصل ديدگاه ابن عربي را در هر فصل با بياني ساده تر بيان مي كند.
انسان شناسي هايدگر و ابن عربي
پرسش از حقيقت انسان، مطالعه اي تطبيقي در آراء ابن عربي و هايدگر، علي اصغر مصلح، انتشارات طاها، چاپ اول۱۳۸۴،
«پرسش از حقيقت انسان» عنواني است كه خود موجب پرسش هاي بسياري مي شود. اين پرسش دشواري هاي خاصي دارد. از انسان پرسش مي شود و پرسش كننده، خود انسان است اما فردي از افراد انسان. چگونه يك فرد انسان مي تواند از حقيقت انسان پرسش كند. آيا فرد انسان به حقيقت انسان راهي دارد؟ كتاب حاضر در نظر دارد پرسش از حقيقت انسان را از منظر هايدگر و ابن عربي مورد بررسي قرار دهد، چرا كه انسان به صورت آشكار و پنهان، موضوع تفكر هر فيلسوف و انديشمندي است. ولي انسان نزد ابن عربي و هايدگر از منظر و سطحي خاص مورد تأمل قرار گرفته است.
انسان در هايدگر از آغاز با اصطلاح دازاين مورد اشاره قرار گرفته و سپس شرح و بسط يافته است. وي در دوران طولاني تفكراتش به رغم اينكه به موضوعات متفاوتي انديشيده است، ولي همواره پرسش اصلي او وجود آن هم در نسبت با انسان بوده است. از سوي ديگر آثار ابن عربي را مي توان شرح حقايق مخزون در انسان دانست. نقطه شروع انديشه او در باب انسان، اصطلاح «كون جامع» است. ساير آموزه ها و دريافت هاي او را تنها در نسبت با كون جامع و اصطلاحات ديگري كه بر شأن يا وجهي خاص از حقيقت انسان دلالت دارند، مي توان فهميد.
كتاب حاضر از سه بخش تشكيل شده است: انسان در حكمت ابن عربي، سير تحول پرسش از انسان در انديشه هايدگر، مطالعه اي تطبيقي در آراي ابن عربي و هايدگر با التفات به پرسش از حقيقت انسان.