دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۵
جام جهاني واليبال برزيل
003549.jpg
علي شاكري

با انجام 109 بازي، جام قهرماني ليگ جهاني هفدهم نيز در دستان پرتكنيك و پرش هاي تماشايي برزيلي ها در سالن لوژينكي شهر مسكو بالا رفت تا برزيل با تصاحب ششمين قهرماني به ركورد ايتاليا كه 8 قهرماني در كارنامه دارد نزديك تر شود. در اين ميان «برناردو رزنده» مربي قناري پوشان نيز با تصاحب چهارمين قهرماني پياپي براي برزيل در كنار تصاحب مدال طلاي المپيك آتن به ركوردي باشكوه دست پيدا كرد و به تاريخ پيوست.
پس از شكست ناباورانه سه بر صفر برزيل مقابل بلغارستان در شروع مرحله نهايي و گام هاي لرزان آنان طي دو مصاف با روسيه (ميزبان) و از همه مهم تر غافلگيري اين تيم در «ست »هاي اول و دوم مقابل فرانسه، در فينال همه كار برزيل را تمام شده تلقي مي كردند، اما «رزنده» با دروني پرخروش و ظاهري خونسرد با تسلطي كافي و همانند شطرنج بازي قهار با جابه جايي مهره ها تيمش را به بازي بازگرداند و خروس هاي فرانسوي بي تاب شده در راه قهرماني را ناكام گذاشت.
برزيل با اين قهرماني همچنان بهترين تيم فعلي جهان باقي ماند و با به صدا درآمدن سوت پايان بازي توسط «كيم تاي كون»  داور كره اي، شور و شوق تمام برزيل را فرا گرفت.
صداي پاي مدعيان جديد بيشتر از هر زمان ديگر خواب مدعيان سنتي چند سال اخير واليبال را آشفته ساخته است. در شرايطي كه ايتاليا تيم برتر دو دهه گذشته جهان فقط به لطف افتخارات بزرگ قبلي و با چراغ سبز فدراسيون جهاني واليبال از حذف شدن در مرحله نهايي نجات يافت و ديگر خبري از هلند فاتح يك دوره از ليگ جهاني و دارنده مدال طلاي المپيك آتلانتا نيست يا صربستان تيم هميشه حاضر در مرحله نهايي و نايب قهرمان دوره پيش را راهي به جمع تيم هاي برتر نبود، فرانسه و بلغارستان چشم ها را خيره كردند. لهستان هم با بازگشت به اوج تنها با بداقبالي از همراهي بلغارستان و فرانسه باز  ماند.
حوادث مهم دور مقدماتي
در دور مقدماتي از گروه يك صربستان در شرايطي گوي سبقت را از دو تيم لهستان و آمريكا در راهيابي به مرحله نهايي ربود كه سرنوشت صعودش به پوئن شماري كشيد. در اين گروه لهستان هم امتياز با صربستان تنها به واسطه چند امتياز منفي بيشتر جا ماند. در اين ميان سويدرسكي (همبازي بهنام محمودي ملي پوش ايراني تيم پروجيا ايتاليا)، ديويد مورك و پاول زاگومني بيشترين صدمه را خوردند. آمريكايي ها نيز پس از چند سال با توپ پر به ليگ جهاني بازگشته بودند. ستارگان جوان اين تيم همچون ويليام پرايدي، لامبورني، دونالد سوكسو و ديويد مكنزي با همه درخششي كه از خود بروز داده بودند جنگ صعود را درست در هفته هاي پاياني به لهستان و صربستان باختند. ژاپن در اين گروه تنها نظاره گر قدرت نمايي رقباي اروپايي و آمريكايي خود بود. قهرمان آسيا در اين بازي ها تنها توانست خودباوري تني چند از جوانان خود را براي رويدادهاي مهم پيش رو مثل قهرماني جهان و بازي هاي آسيايي دوحه افزايش دهد. صربستان اين بار با «تراويكا» تنها موفق شد از مرحله اول صعود كند. تيم مسن صربستان كه همچنان متكي به ايوان ميلوكوويچ، بوجويك، ويجوويج و ولاديمير گربيك بود، در مرحله نهايي زورش هرگز به مدعيان مطرح نرسيد.
برزيل آسوده خاطر
در گروه دوم برزيل آسوده خاطر بود. هيچ كدام از تيم هاي همگروه تيم مدافع عنوان قهرماني- آرژانتين، فنلاند و پرتغال- نتوانستند آزاري متوجه شاگردان رزنده كنند. برزيل با وجود از دست دادن چند «ست»، قاطع ترين صعود را در جمع مدعيان قهرماني داشت.
آرژانتين پس از برزيل بالاتر از پرتغال و فنلاند ايستاد. آرژانتيني ها نيز پس از رهايي از درگيري با FIVB و جدال پنهان و آشكار موجود ميان «گوجمان» رئيس فدراسيون واليبال اين كشور با «آكوستا» رئيس كنوني فدراسيون جهاني فاقد قدرت گذشته بودند. با اين اوصاف تولد چند ستاره جديد در اين تيم مثل گاستون جياني، پابلو ميانا، دي كوكو و نيكولاس افرون براي آينده اميدبخش بود. پرتغال بر خلاف دوره پيش در ليگ هفدهم آن تيم تيغ دار دوره قبلي نبود. هوگو ريبرو، نونو پينه رو و پدرو سوسا وآندري لوپز هرگز نتوانستند در قالب كار گروهي بدرخشند. فنلاند نيز در بازگشت مجدد تنها هنرش غلبه بر پرتغال در دو بازي خانگي بود.
مورد توجه ترين گروه
گروه سوم را با حضور تيم هاي فرانسه، روسيه، ايتاليا و چين بايد مورد توجه ترين گروه خواند. در گروهي كه سه تيم از چهار تيم شركت كننده در آن در جمع 6تيم دور پاياني حاضر بودند، فقط چين سرش بي كلاه ماند؛ تيمي كه با داشتن بيشترين نفوس در دنياي خاكي مي توانست با تك ماده مورد لطف واقع شود.
در اين گروه رقابت اصلي ميان دو تيم فرانسه و روسيه بود. با توجه به ميزباني روسيه در مرحله نهايي و صعود قطعي اش، فرانسه هم پس از ساليان سال با صدرنشيني مجال راهيابي به ديدارهاي نهايي را يافت.
ايتاليا اتوماتيك وار با نزولي فاحش و شكست هايي دردناك تنها با استفاده از امتياز تيم برگزيده فدراسيون جهاني، راهي مسكو شد.
در اين گروه چين ديگر نماينده آسيا با وجود درخشش نسبي در مقابل بزرگان در انتهاي جدول جاي گرفت. در تيم چين- يكي از حريفان اصلي ايران در بازي هاي آسيايي دوحه- چند چهره جديد درخششي غيرقابل توصيف داشتند كه «چون لي» بازي ساز اين تيم بهترين بود. اين پاسور جوان در پايان دور مقدماتي و در حضور بازي سازان بزرگي چون ريكاردو گارسيا از برزيل، پوجول از فرانسه و ورميگليو از ايتاليا عنوان برترين پاسور را از آن خود ساخت. شن كوئينگ و هوي چوي از ديگر ستاره هاي چين در ليگ جهاني هفدهم بودند.
صعود ميلي متري بلغارستان
در گروه چهارم همه نگاه ها به بلغارستان و كوبا بود. كوبايي ها نيز همانند لهستان در جنگ سرگروهي با معدل گيري در امتيازات مثبت و منفي با وجود هم امتياز بودن با بلغارها، راهي به جمع تيم هاي برتر نيافتند.
كوبايي ها با ستارگان جوان خود از جمله سانچز، خوآن توره نا، دياز، كاميجو و دومينيكو كه جا پاي ستارگان قديمي اين تيم گذاشته اند در عين بدشانسي از حضور در دور نهايي محروم شدند.
در اين گروه كره جنوبي در جاي سوم ايستاد. نماينده سوم آسيا ديگر آن تيم ترسناك گذشته نيست و با آب رفتن ميانگين قدي بازيكنانش، هر چهار پيروزي دور مقدماتي خود را مقابل مصر در قاهره و سئول به دست آورد. هيون ايواو، لي كيونگ سو و تاي ونگ چوي برترين هاي كره در دور مقدماتي بودند. مصر (قهرمان آفريقا) در تجربه نخست خود در ليگ جهاني هيچ دستاورد چشمگيري نداشت و همه بازي هايش را باخت. محمد ايكومي بهترين بازيكن مصر بود كه همراه با پاسور اين تيم احمد عبدالله در ليگ جهاني چهره شدند.
مرحله نهايي با روش جديد
فدراسيون بين المللي واليبال FIVB اين بار روش جديدي را براي مرحله نهايي طراحي كرد. در رقابت هاي پنج روزه مسكو با گروه بندي 6 تيم حاضر (روسيه، برزيل، صربستان، بلغارستان، ايتاليا و فرانسه) به دو گروه در اقدامي تازه تيم هاي با قرعه استراحت مواجه شده تحت عنوان مسابقات پلي اف با منظور شدن امتياز همان بازي در جدول گروه هاي خود شيوه جديدي را تجربه كردند. در خاتمه بازيهاي دو گروه روسيه و فرانسه از گروه يك و بلغارستان و برزيل از گروه دوم به ديدار نيمه پاياني رسيدند.
آتش بازي نيمه تمام بلغارها
در سه دور اول مرحله نهايي بلغارها با راه انداختن آتش بازي پيروزي تمامي مدعيان بزرگ را در آتش خود سوزاندند. برزيل، ايتاليا و صربستان همگي در دام اين مدعي جديد چاره اي جز تسليم نديدند. بلغارستان با جا افتادن ستارگانش در جريان بازيها همه را از قدرت شگرفش بهت زده كرد. اين آتش بازي در بازي اول نيمه پاياني مقابل فرانسه فروكش كرد و نيمه تمام ماند. بلغارها كه پيشاپيش خود را در روياي بازي فينال مي ديدند، در برابر بازي حساب شده فرانسوي ها غافلگير شده و دستشان براي حريفان رو شد. بلغارها حتي در بازي رده بندي در شوك شكست مقابل فرانسه به روسيه باختند و از كنار افتخاري بزرگ به آساني رد شدند. بلغارستان ستارگان بزرگي را در ليگ اين دوره معرفي كرده است. از زوكوف بهترين بازيساز ليگ هفدهم گرفته تا كازيسكي، سالپاروف، كونستاتينوف، ولاديمير نيكولوف و تودور الكسيف كه چشم ها را سخت خيره كرده بودند، اما حيف كه «مارتين استوف» سرمربي جوان اين تيم تجربه مرداني چون رزنده و گائيچ را نداشت.
انتقام رزنده از روس ها
روسيه يكي ديگر از مدعيان قهرماني بود كه با «زوران گائيچ» مربي صاحب سبك صرب خود به دنبال تكرار قهرماني در دوره سيزدهم بود. روس ها كه شب ماقبل بازيهاي مرحله نيمه نهايي 3 بر 2 به برزيل باخته بودند، با اميدواري بسيار در مصاف مجدد با حريف چشم به فينال در بازيهاي خانگي داشتند. «رزنده» كه هنوز شكست دردناك فينال دوره سيزدهم در حضور 27 هزار تماشاگر را در شهر «برازيليا» به خاطر داشت، يك شب را نخوابيد تا با اتخاذ تاكتيكي جديد بتواند انتقام سختي از ميزبان بگيرد.
پيكار دوم رأي به برتري 3 بر يك برزيل داد تا «گائيچ» با همه ذكاوتش مقهور همتاي جوانترش شود. چنين شد كه روسيه پس از سال ها دوري در بازگشت مجدد به ليگ جهاني به پنجمين مقام سومي خود رسيد. در اين تيم پولتوسكي ستاره اي بزرگ بود. هروي پس از «سباستين روتي» فرانسوي عنوان دوم امتيازآورترين بازيكن را به دست آورد. پاول آبراموف، الكسي كازاكوف، سرگئي برانوف و يوشاكف بهترين هاي روسيه بودند.
نخستين موفقيت بزرگ فرانسه در ليگ جهاني
فرانسوي ها در فينال در حالي كه تنها يك قدم با كسب عنوان قهرماني فاصله داشتند، اسير ترفندهاي تاكتيكي «رزنده» و درخشش فوق ستاره برزيلي ها «گيلبرتوگودي فيهو» شدند. فرانسه در شروعي توفاني به لطف خلاقيت «پوجول» و پاس هاي بدون دفاعش با اسپك هاي بدون بازگشت «سباستين روتي» و «آنتيگا» برزيل بزرگ را تا مرز شكست پيش برد. درك درست «رزنده» از شرايط بازي و دگرگوني در چند پست، برزيل را از گرداب شكست رهانيد. به خود آمدن ستارگان با تجربه برزيل و بخصوص گودي فيلهو و ريكاردو گارسيا عوض شدن شرايط بازي را به همراه داشت. هنگامي كه آندره هلر و رودريگوئز دفاعشان شكل گرفت، فرانسوي ها را چاره اي جز شكست باقي نماند.

رده بندي ليگ جهاني هفدهم
سباستين روتي امتيازآورترين و بهترين بازيكن ليگ جهاني هفدهم
003546.jpg
۱ - برزيل 2- فرانسه 3- روسيه 4- بلغارستان 5- صربستان 6- ايتاليا 7- آرژانتين 8- كوبا 9 - لهستان 10- فنلاند 11- كره جنوبي 12- آمريكا 13- چين 14- مصر 15- ژاپن 16- پرتغال
برترين هاي پست هاي مختلف
* امتيازآورترين بازيكن
۱ - سباستين روتي (فرانسه)
۲ - پولتوسكي (روسيه)
۳ - گودي فيهو (برزيل)
* بهترين اسپكر
۱ - ماتي كازيسكي (بلغارستان)
۲ - گودي فيلهو (برزيل)
۳ - پولتوسكي (روسيه)
* بهترين پاسور
۱ - آندري زوكوف (بلغارستان)
۲ - ريكاردو گارسيا (برزيل)
۳ - پوجول (فرانسه)
* بهترين دريافت
۱ - آلساندرو پاپورتي (ايتاليا)
۲ - اكسي گا (فرانسه)
۳ -آلكسي وربوف (روسيه)
* بهترين زننده سرويس
۱ - آندري ناسيمنتو (برزيل)
۲ - بجتيكا (صربستان)
۳ - پاپورني (ايتاليا)
* بهترين توپگير
۱ - وربوف (روسيه)
۲ - اكسي گا (فرانسه)
۳ - سرجيهو سانتوز (برزيل)
* بهترين ليبرو
۱ - آلكسي وربوف (روسيه)
۲ - اكسي گا (فرانسه)
۳ - روتجيك (صربستان)
* بهترين دفاع روي تور
۱ - لوئيجي ماسترنجلو (ايتاليا)
۲ - جريك (صربستان)
گروه ورزشي

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |