چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۵
ورزش
Front Page

فينال جام حذفي
يك بازي به رنگ قهرماني
حسن حيدري
004257.jpg
رقابت هاي جام حذفي كه بايد بيش از آغاز فصل جديد فوتبال برگزار مي شد به دليل اختلاف سليقه مسئولين سابق فدراسيون فوتبال با سازمان تربيت بدني با تأخير طولاني برگزار شد.
بعد از حضور تيم هاي پرسپوليس و سپاهان قرار شد بازي فينال با يك تك بازي به پايان برسد كه با مخالفت سازمان تربيت بدني مواجه شد. آنها عقيده داشتند كه اين فينال به واسطه حضور يك تيم شهرستاني بايد به طور رفت و برگشت برگزار شود. البته مسئولين قبلي فدراسيون نيز قصد داشتند پيش از حضور تيم ملي در جام جهاني اين بازي را برگزار كنند كه اين اتفاق رخ نداد.
با پايان جام جهاني و بركناري محمد دادكان اوضاع به سود سپاهان پيش رفت و با روي كار آمدن هاشمي، سرپرست فدراسيون فوتبال، داريوش مصطفوي دبيركل اين فدراسيون طي مراسمي قرعه كشي فينال جام حذفي انجام شد و پرسپوليس در بازي رفت ميزبان و سپاهان در بازي برگشت ميزبان شد.
بدين ترتيب داستان جام حذفي نيز تا فينال به پايان رسيد. تيم هاي سپاهان و پرسپوليس هر دو با مربيان قبلي خود به فينال جام حذفي رسيدند. پرسپوليس با آري هان و سپاهان با تاوارز، شرايط دو باشگاه به گونه اي پيش رفت كه در فصل جديد هر دو باشگاه با مربيان جديدي وارد مذاكره شدند. پرسپوليس با دنيزلي به توافق رسيد كه پيش از اين تجربه مربيگري در تيم پاس را داشت و سپاهاني ها نيز با لوكا بوناچيچ به توافق رسيدند.
از زماني كه آخرين بار پرسپوليس به فينال اين بازي ها راه يافته 8 سال مي گذرد. پرسپوليس در سال 1377 در مصاف با رقيب ديرينه خود استقلال در فينال به پيروزي دو بر يك رسيد تا سومين قهرماني اش را در اين جام جشن بگيرد. قرمزها بعد از سپري كردن اين زمان طولاني بار ديگر فرصتي دست پيدا كردند تا غم هاي سال هاي خود را با پيروزي در اين جام به فراموشي بسپارند.
از سوي ديگر سپاهان كه در سالهاي اخير با قهرماني در ليگ حرفه اي و جام حذفي اعتبار تازه اي را در فوتبال ايران بدست آورده در سال 82 موفق شد دست به كار بزرگي بزند. اين تيم در بازي رفت مقابل استقلال در اصفهان به پيروزي سه بر دو رسيد. در حالي كه به نظر مي رسيد استقلال اين نتيجه را در ورزشگاه آزادي جبران  كند در بازي برگشت نيز در حضور بيش از نود هزار نفر نتيجه را دو بر صفر مقابل سپاهان واگذار كرد.
سپاهان با اين قهرماني در سال 82 همزمان فاتح ليگ حرفه اي در دومين دوره و قهرمان جام حذفي شد كه تاكنون تنها تيم شهرستاني است كه اين دو جام را همزمان فتح كرده است.
سپاهان با توجه به اين كه از جمله تيم هاي صنعتي كشور به شمار مي رود در سالهاي اخير با مديريت قوي و پشتوانه مالي بسيار خوب راه موفقيت را در ورزش به درستي طي مي كند و آينده درخشاني در انتظار اين تيم است.
سپاهان در بازي رفت در تهران به خوبي توانست به نتيجه دلخواه خود دست يابد و با يك تساوي يك بر يك مقابل چشمان 80 هزار تماشاگر تهراني شانس قهرماني خود را در ديدار برگشت بيشتر كند.
لوكا بوناچيچ بعد از اين بازي گفت: بازيكنان سپاهان در اين بازي ثابت كردند كه مي توانند قهرمان رقابت هاي فوتبال جام حذفي شوند. وي در ادامه افزود: ما پس از اين كه نيمه اول را با يك گل به پرسپوليس واگذار كرديم در نيمه دوم كنترل توپ و زمين را در اختيار داشتيم و موفق شديم گل تساوي را به ثمر برسانيم.
بوناچيچ در ادامه گفت: با كسب اين نتيجه ما مي توانيم در ديدار برگشت و در اصفهان جام قهرماني را در خانه نگه داريم، زيرا كسب اين نتيجه ايده آل شانس ما را براي فتح جام بيشتر مي كند.
البته بوناچيچ در عين اميدواري به قهرماني تيمش گفت: كسب اين نتيجه نبايد بازيكنان ما را گمراه كند تا در ديدار برگشت با كيفيت پايين تري بازي كنند.
آنها در بازي اين هفته بايد تمام توان خود را براي پيروزي مقابل پرسپوليس به خرج دهند.بوناچيچ در پايان گفت: من به بازي هجومي علاقه مند هستم و در صورتي كه اين امكان بوجود آيد در اصفهان بازي زيبايي را به نمايش خواهيم گذاشت. سپاهان در فصل نقل و انتقالات 5 بازيكن را به خدمت گرفت كه اكنون ارزش هاي آنها براي اصفهاني ها ثابت شده است.
حميد شفيعي، فرشاد بهادراني،  حميد عزيززاده، عماد رضا و عبدالوهاب ابوالهيل 5 بازيكن تازه وارد اين تيم هستند كه سه بازيكن از ذوب آهن، عمادرضا از فولاد خوزستان و ابوالهيل از استقلال اهواز به اين تيم پيوسته اند.
حضور اين بازيكنان از همان آغاز ليگ نمود داشته و در كسب نتايج سپاهان تأثير مستقيم به جاي گذاشته است.در اين فصل سپاهان تنها مهره ارزشمندي را كه از دست داد رسول خطيبي بود كه به باشگاههاي امارات ملحق شد.
سپاهان در اين بازي با تركيب تازه اي به مصاف پرسپوليس مي رود. در اين بازي آرمناك پطروسيان كه در بازي رفت يك پنالتي را براي تيمش مهار كرد درون دروازه قرار مي گيرد.
حميد عزيززاده، هادي عقيلي، محسن بنگر سه مرد دفاعي سپاهان هستند. در خط مياني جلال اكبري، ابوالهيل و نويدكيا در مركز و لوينيان و هادي جعفري به عنوان دو پيستون كناري سپاهان را تشكيل مي دهند.
در خط حمله نيز حميد شفيعي و سيد صالحي حضور خواهند داشت كه عمادرضا و محمدنوري نيز دو پشتوانه اين تيم در خط حمله هستند.
در بازي رفت اين دو بازيكن در نيمه دوم وارد ميدان شدند و جريان بازي را به طور كلي به سود سپاهان تغيير دادند. اگر نوري و عمادرضا قدر فرصت هاي بدست آمده در بازي رفت را مي دانستند قطعاً  سپاهان تيم پيروز ميدان بود.
نگاه اميدوارانه پرسپوليسي ها
پرسپوليس اين روزها فقط به يك چيزي مي انديشد آن هم قهرماني در جام حذفي كه مي تواند براي كوتاه مدت مرهمي باشد بر زخم هاي عميق اين تيم.
پرسپوليس انصاري فر فصل قبل را با رسيدن به فينال جام حذفي تا حدودي موفق به پايان برد، اگر چه اين تيم در ليگ برتر يكي از بدترين سال هاي حضورش را سپري مي كرد با حضور در اين فينال ناكامي در ليگ را تا حدي كمرنگ كرد.
پرسپوليس بعد از اين كه با آري هان نتوانست ادامه همكاري بدهد به مصطفي دنيزلي روي آورد تا در ليگ برتر اين مربي روي نيمكت داغ پرسپوليس بنشيند. پرسپوليس در آغاز حركتش در ليگ برتر با دو شوك روبه رو شد. اين تيم در هفته نخست ابتدا مقابل ابومسلم شكست خورد كه در پايان اين بازي دنيزلي حريف را به ضد فوتبال متهم كرده بود و چند روز بعد نيز در حضور خيل عظيم هواداران پرسپوليس تيم محبوب پايتخت در فينال جام حذفي بازي رفت را برابر سپاهان با تساوي يك بر يك به پايان برد.
پرسپوليس در اين فصل با خريد نيكبخت واحدي و حسين بادامكي تا حدودي در فصل نقل و انتقالات موفق ظاهر شد البته از سوي ديگر خيل عظيم شاكيان باشگاه اين تيم را به چالشي تازه كشاند. متأسفانه بازيكناني كه حتي يك بار هم با پيراهن پرسپوليس در ميدان ظاهر نشده بودند به دنبال شكايت به فيفا اين تيم را با بحراني بزرگ روبه رو كرده بود.
به هر حال انصاري فر، مديرعامل جديد پرسپوليس در اين مقطع بايد تاوان سنگين قراردادهايي را مي داد كه در زمان او منعقد نشده بود. در حال حاضر مديرعامل پرسپوليس تا حدود زيادي بر مشكلات حاشيه اي فائق آمده است. البته سازمان تربيت بدني به عنوان متولي اصلي باشگاه پرسپوليس بايد منابع مالي را در اختيار اين باشگاه قرار دهد تا اين تيم پرطرفدار پايتخت از اين نظر همواره تأمين باشد و تمامي اركان باشگاه بدون دغدغه در فكر هدايت تيم باشند.
تقويت پرسپوليس در مجموع به سود فوتبال كشور است و هر چه اين تيم تضعيف شود به فوتبال ايران لطمه مي خورد.
پرسپوليس با گذشته اي درخشان بايد بار ديگر رنگ  روزهاي خوب خود را ببيند تا به جايگاه اصلي خود در فوتبال ايران و آسيا بازگردد.
پرسپوليس در صورت اعتماد به دنيزلي مي تواند در رقابت هاي ليگ برتر نيز به موفقيت برسد. دنيزلي اگر در فينال جام حذفي نتيجه نگيرد باز هم بايد به او فرصت داد تا در آينده اين تيم را به طور كلي ترميم كند.
پرسپوليس روز جمعه بايد در دو جبهه مقابل سپاهان صف آرايي كند. اين بار خيل عظيم هواداران سپاهان از روي سكوهاي ورزشگاه نقش جهان به حمايت تيم محبوب خود مي آيند.
قطعاً  آنها از نظر روحي پرسپوليسي ها را تحت شعاع هنرنمايي خود قرار مي دهند. البته پرسپوليس در بازي هاي خارج از تهران از سوي هواداران شهرهاي ديگر حمايت مي شود كه اصفهان نيز از اين قاعده مستثني نيست.
دنيزلي در بازي روز جمعه قطعاً  بايد تهاجمي تر از بازي رفت پا به ميدان بگذارد. در اين بازي فرشيد كريمي درون دروازه قرار مي گيرد. الونگ، حاجي زاده و رضايي در خط دفاع، ساها، آشوبي، اسدي و نيكبخت در خط مياني، معدنچي و
صلاح حسن نيز در خط حمله بازي مي  كنند.
مصطفي دنيزلي سرمربي پرسپوليس بعد از پايان بازي رفت، گفت: قهرمان جام حذفي پس از پايان مسابقه برگشت مشخص مي شود و نبايد به اين نتيجه متكي بود و هنوز كسي نمي  تواند عنوان قهرماني را براي خود در نظر بگيرد. وي در ادامه افزود: اميدوارم بعد از بازي فينال تماشاگران پرسپوليس با توجه به پيروزي اين تيم خوشحال شوند.
ارزيابي دنيزلي از بازي رفت اين گونه بود كه اين تيم بر بازي تسلط داشته و اگر موقعيت هايي نظير ضربه پنالتي را از دست نمي دادند قطعاً  تا پايان به گل هاي بيشتري دست مي يافتند.به عقيده دنيزلي پرسپوليس تنها در۱۵ دقيقه پاياني بازي به واسطه تغييراتي كه در بازي بوجود آمد كنترل را از دست داد و گل خورد.
دنيزلي در پايان گفت: مدت كوتاهي است كه با اين تيم كار مي كنم و سعي دارم تا اين تيم را بهتر بسازم و در اين زمان كه با پرسپوليس همكاري نموده ام، بارقه هاي اميد در من روشن شده و به آينده اين تيم اميدوار شدم.
محمد حسن انصار ي فر، مدير عامل باشگاه پرسپوليس نيز در مورد اين بازي گفت: اميدواريم مقابل سپاهان در ديدار برگشت به موفقيت برسيم و به لطف فكر و انديشه هيأت مديره، تلاش كادر فني و بازيكنان آينده تيم بسيار روشن خواهد بود.
وي در ادامه گفت: مشكلات زيادي را تا به امروز پشت سر گذاشته ايم و با حمايت مسئولان دلسوز و انديشه هيأت مديره، طرح هاي خيلي خوبي داريم كه در آينده آنها را اجرايي خواهيم كرد.

گفت و گو با يواخيم لو
موج مشكلات پس از جام جهاني
مريم دري منش
004260.jpg

پس از پايان جام جهاني فوتبال، اغلب باشگاه ها و بازيكنان آلمان با افت كيفيت شديدي مواجه شده اند، به طوري كه نمايندگان اين كشور كه در ليگ هاي اروپايي حضور دارند، در بوندس ليگا نتايج قابل قبولي كسب نكرده اند.يواخيم لو سرمربي تيم ملي فوتبال آلمان هر هفته مسابقات باشگاهي اين كشور و وضعيت بازيكنان و بخصوص ملي پوشان را زير نظر دارد.در همين زمينه خبرنگار روزنامه دي ولت 18 سپتامبر در مورد اثرات جسمي و روحي جام جهاني روي بازيكنان و نتايج ضعيف كسب شده در بوندس ليگا توسط باشگاه هاي حاضر در ليگ هاي اروپايي گفت وگو كرده است.
* آقاي لو، هر سه نماينده آلمان در ليگ قهرمانان اروپا، در بوندس ليگا متحمل شكست شدند. آيا اينها اثرات بعدي جام جهاني است؟
- جام جهاني مي تواند در اين مورد نقش داشته باشد. به هر حال جام جهاني فرصت كافي را از باشگاه ها جهت آماده سازي كامل پيش از فصل و كار زيربنايي و اصولي گرفته است. به علاوه در يك سال و نيم گذشته فشار بسيار زيادي بر بازيكنان وارد شده است. اول سفر آسيايي آنها بود، سپس جام كنفدراسيون ها و بعد هم جام جهاني. كار راحتي نيست كه پس از آن همه فشار جسمي و روحي ناشي از جام جهاني، دوباره هماهنگي لازم را پيداكرده و در آرامش شروع به كار كنند. كاملا طبيعي است كه يك بازيكن پس از جام جهاني در كوهي از مشكلات گرفتار مي شود.
* برنامه ديدارهاي جام هاي اروپايي، جام حذفي آلمان، بوندس ليگا و بازي هاي ملي فرصت كمي براي آرامش باقي مي گذارد.
- در واقع مشكل همين است. برنامه بازي ها به قدري فشرده است كه فرصت نفس كشيدن را هم از بازيكنان مي گيرد. به خصوص براي بازيكنان جوان خيلي مشكل است، چون آنها به يك هفته كامل آرام و عادي نياز دارند تا بتوانند خود را براي بازي بعدي آماده كنند.
* آيا اين فشار بيشتر روي بازيكنان ملي پوش اثر مي گذارد؟
- اگر هر كاري روي نظم و برنامه انجام شود مشكل خاصي پيش نمي آيد. ولي اگر به اين فكر كنيم كه مثلا در آينده شايد بخواهيم جام ديگري با 16 تيم راه اندازي كنيم، آن وقت هيچ دليل موجه و قانع كننده اي نمي توانيم براي آن پيدا كنيم. باشگاه ها مجبورند كسب درآمد كنند اما اگر قرار باشد همه برنامه ها بر اين اساس تنظيم شود، آن وقت كيفيت بازي ها بسيار افت مي كند.
* مدير ورزشي وردربرمن، كلاس آلوفس گله مي كند كه جام جهاني از دست رفتن كيفيت بازي ستاره هاي تيمش را به دنبال داشته است. يك مربي چه كاري مي تواند براي جبران اين مسئله انجام دهد؟
- كليد موفقيت هدايت فردي تمرينات است. بايد دقيقا ديد كه چه وقت يك بازيكن بايد كمتر كار كند و چه وقت بايد فشار بيشتري به او وارد كرد. هدايت انفرادي بازيكنان اهميت بسيار زيادي دارد چرا كه تقريبا هر سه روز يكبار باشگاه ها مسابقه دارند و فرصت كمي براي تمرينات باقي مي ماند.
* شما چه كاري مي توانيد انجام دهيد تا وضعيت بازيكنان ملي پوش را بهبود بخشيد؟
- ما در تيم ملي، پيش از ديدار بعدي مان در ماه اكتبر مدت زيادي را با هم خواهيم بود و تمرينات را در دسته هاي كوچك و بيشتر بصورت انفرادي هدايت خواهيم كرد. بايد روي موقعيت ها و وضعيت هاي خاص هر بازيكن توجه داشته باشيم، به همين خاطر نگراني ويژه اي در مورد بازيكناني چون كلوزه، فرنيگس يا پودولسكي ندارم چون در ماه هاي اخير تمرينات زيادي داشته و كارهاي زيادي انجام داده اند.
* تا آن موقع هم تصميم گيري خواهد شد كه آيا برنارد پترز، سرمربي تيم ملي  هاكي آلمان (قهرمان جهان)، به عنوان مشاور تيم ملي فوتبال به كار گرفته شود. شما با اين تصميم موافقيد؟
- من معتقدم كه استفاده از تجارب ديگر ورزش ها مي تواند مهم و مفيد باشد. بخصوص در تشخيص توانايي هاي تيم، هاكي جلوتر از فوتبال قرار دارد، يك متخصص هاكي مي تواند براي ما مفيد باشد. در پايان سپتامبر در جلسه اي كه با كارشناسان تيم ملي خواهيم داشت، بررسي خواهيم كرد كه آيا اين كار با طرح هاي ما همخواني و هماهنگي دارد يا نه.

نگاه

قهرمانان جام حذفي
از آغاز تاكنون
گروه ورزشي - در فوتبال ايران نزديك ترين راه براي رسيدن به رقابت هاي آسيايي حضور در جام حذفي است. اين بازي ها به واسطه داشتن يك سهميه براي حضور در ليگ قهرمانان آسيا از اهميت ويژه اي برخوردار است. اولين دوره بازي هاي جام حذفي به سال 1355 برمي گردد و از زمان آغاز اين بازي  ها تاكنون بين سالهاي 1356 تا سال 64برگزار نشد و در سال هاي 68، 71 و 76 نيز در برگزاري آن وقفه ايجاد شد.
تيم استقلال ركورددار حضور در فينال اين بازي ها با 7 بار حضور است كه براي اين تيم 4 عنوان قهرماني در پي داشته و در سه دوره نيز نايب قهرمان شده است.
بعد از استقلال تيم ملوان به همراه پرسپوليس هر كدام با سه عنوان قهرماني در رديف هاي بعدي قرار دارند. تيم هاي شاهين اهواز، سايپا، بهمن كرج، برق شيراز و فجر شهيد سپاسي اين شهر، ذوب آهن و سپاهان اصفهان و صباباتري از جمله قهرمانان ادوار گذشته جام حذفي به شمار مي روند.
البته تيم هاي تراكتورسازي (2 بار)، خيبر خرم آباد، جنوب اهواز و ابومسلم مشهد نيز تا فينال اين بازي ها راه يافته اند اما به توفيقي دست نيافته اند.
۱۳۵۵ - ملوان انزلي 4- تراكتورسازي 1
۱۳۵۶ - تاج 2 - هما صفر
۱۳۶۵ - ملوان انزلي 2 - خيبر خرم آباد صفر
۱۳۶۶ - پرسپوليس يك- ملوان بندر انزلي صفر
۱۳۶۷ - ملوان انزلي 3- شاهين اهواز 5
۱۳۶۹ - ملوان انزلي 6- استقلال تهران 5 (در ضربات پنالتي)
۱۳۷۰ - پرسپوليس 2 - ملوان بندر انزلي 1
۱۳۷۲ - سايپا 2- جنوب اهواز 1
۱۳۷۳ - تراكتورسازي تبريز يك- بهمن 2
۱۳۷۴ - برق شيراز يك- استقلال تهران 5
۱۳۷۵ - برق شيراز 4- بهمن 2 (در ضربات پنالتي) 
۱۳۷۷ -پرسپوليس۲- استقلال 1
۱۳۷۸ - استقلال تهران 3- بهمن 1
۱۳۷۹ - فجر سپاسي۳- ذوب آهن 1
۱۳۸۰ -فجر سپاسي 3- استقلال تهران 4
۱۳۸۱ - ذوب آهن 7- فجر سپاسي شيراز 6 (در ضربات پنالتي)
۱۳۸۲ - سپاهان 3- استقلال 2 (بازي رفت)
۱۳۸۲ - استقلال تهران صفر- سپاهان 2 (بازي برگشت)
۱۳۸۳ - صبا باتري يك- ابومسلم يك (بازي رفت)
۱۳۸۳ - ابومسلم يك- صباباتري 1
در ضربات پنالتي ابومسلم 2 - صباباتري 4
۱۳۸۴ - پرسپوليس 1 - سپاهان يك (بازي رفت)
۱۳۸۴ - سپاهان ؟ پرسپوليس ؟ (بازي برگشت) 

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   علم  |   كتاب  |   شهرآرا  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |