گزارشي از نمايشگاه عكس آيينه حضور
در موزه هنرهاي معاصر فلسطين
سفرنامه شقايق ها
|
|
الهه رحماني خاكي- كلاهخودهاي بي سر كه سرتاسر جاده را پوشانده بود، رزمنده اي كه در ميان ويرانه هاي برجاي مانده از يك خانه بر كمين دشمنان بعث ايستاده بود، تپه اي از پوكه هاي خالي كه نشاندهنده يك رزم طولاني شبانه بوده و رزمنده نوجواني كه تنها در سنگر مشغول خواندن قرآن است.
همگي اين صحنه ها تصاوير مستندي از هشت سال دفاع مقدس است كه به وضوح تيزبيني عكاس را در هر لحظه از جنگ نشان مي دهد و همين تصاوير است كه تاريخ مصور جنگ را براي ما زنده نگه داشته و شجاعت و دليري رزمندگان را در تمام مراحل ثبت كرده است. تصاويري به يادماندني و تاثيرگذار كه هر يك دريچه اي است تا هر صاحبدلي را براي مدتي هرچند كوتاه به حال و هواي آن روزها ببرد؛ عكس هايي از عمليات هاي مختلف والفجر، خيبر، عمليات بدر، عمليات فتح، عمليات آزادسازي بستان و.... شايد اينها براي ما فقط يك نام باشند با يكسري تصاوير و گفته ها، ولي براي آنهايي كه در آن دوران بوده و جنگيده اند خاطره است به همراه حسي معنوي و عالمي روحاني كه ما هر چه كنيم نمي توانيم به دنياي آنها دست پيدا كنيم، خوشا به حال آن عاشقان.
نمايشگاه عكس آيينه حضور سفرنامه شقايق ها به همت انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس تا 25 مهرماه در محل موزه هنرهاي معاصر فلسطين برگزار است.
اين نمايشگاه بخشي از تلاش خودجوش عكاسان انقلاب و دفاع مقدس است و با توجه به نوپا بودن اين حركت، تعداد قابل توجهي از عكاساني كه از جنگ و انقلاب عكاسي كرده اند شناسايي و تعداد كثيري از آثار به دست آمده ساماندهي شده است كه البته تعدادي از اين تصاويرگران تاريخ، گمنام و ناشناخته باقي مانده اند كه با برپايي چنين نمايشگاه هايي مي توان به حضور و معرفي اين عكاسان عرصه جنگ كمك كرد تا شايد از اين طريق بتوان از نابودي تاريخ مصور آن دوران با ارزش ميهن عزيزمان جلوگيري شود.
در اين نمايشگاه 83 عكاس هر كدام با يك اثر شركت داشته اند كه آثار عكاساني همچون كاظم اخوان، بهمن جلالي، محمود كلاري، رضا برجي، اميرعلي جواديان، محسن راستاني، كاوه گلستان و سعيد صادقي در آن به چشم مي خورند.
عكس هاي به نمايش درآمده در اين نمايشگاه علاوه بر ثبت لحظه هايي به ياد ماندني، هر يك گوياي پيامي خاص بوده اند؛ چنانچه در ميان آنها به نقش زنان فداكار و قهرمان انقلاب نيز اشاره شده است كه چه ايثارگرانه همسران خود را روانه جبهه حق مي كردند و خود تنها حامي خانواده مي شدند. در تصوير ديگر سجده شكر رزمندگان را بر ويرانه هاي خرمشهر پس از آزادي آن شاهد هستيم، خرمشهري كه پس از آزادي بر تمام ديوارهاي آن فقط آثار گلوله و خمپاره و خون ديده مي شد ولي در نهايت همين رزمندگان دلير و جان بركفمان بودند كه اين شهر را آزاد كردند.
با گذري در اين نمايشگاه مي توان سفري در سال هاي جنگ داشت و هر برگ سبز اين سفر را با هر عكس ورق زد و از آن درس ها آموخت.
با اين تصاوير مي توان اين دوران مقدس تاريخ كشورمان را به دوره كنوني گره زد تا مبادا فراز و نشيب آن روزگار و ياد آن ايام از ذهن محو گردد.
اين نمايشگاه به عنوان نخستين بخش از فرهنگ مصور عكاسان جنگ روي ديوار رفته است و براساس تحقيقات صورت گرفته گمان مي رود كه حدود 350 عكاس از صحنه هاي مختلف جنگ عكاسي كرده باشند.
نزديك به 300 نفر از اين افراد شناسايي شده اند كه در نمايشگاه هاي آينده، آثارشان به ترتيب به معرض نمايش گذاشته خواهند شد.
|