شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۳ - Oct 7, 2006
تلاش براي بهبود ترافيك در جنوب شرق تهران
آغاز عمليات اجرايي بزرگراه امام علي (ع) در
محدوده منطقه 13
گروه شهري- شهردار منطقه 13، از اجرايي شدن عمليات احداث بزرگراه امام علي(ع) در محدوده اين منطقه خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه،۱۳ جعفري ضمن بيان مطلب فوق افزود: طرح بزرگراه امام علي (ع) حد فاصل خيابانهاي دماوند و پيروزي به طول 1580 متر در محدوده منطقه 13 است كه تاكنون نسبت به تملك عرصه و اعيان واحدهاي مسكوني و تجاري هزينه گرديده است.وي همچنين بيان كرد: در بزرگراه امام علي (ع) تعداد 68 مورد واحد مسكوني و تجاري شامل 52 هزارمترمربع عرصه و 65 هزارمترمربع عياني توافق شده است كه تعداد 8 مورد معارض در قسمت دسترسي هاي جانبي طرح باقي مانده است كه در دست خريداري و تملك مي باشد.مهندس جعفري در ادامه افزود: با توجه به دستورالعمل اجرايي از سوي معاونت فني و عمراني شهرداري تهران، طرح بزرگراه امام علي (ع) به صورت بستر 45متري با دو باند كندرو 17 متري در دست بررسي و اقدام است.
شهردار منطقه 13 گفت: در بزرگراه امام علي(ع) ضمن احداث باند كندرو و تندرو، پل هوايي روگذر در تقاطعهاي پيروزي و دماوند و پل زيرگذر در تقاطع صفا و همچنين احداث فضاي سبز و مبلمان شهري پيش بيني شده است.
جعفري در پايان اضافه كرد: خيابانهاي دماوند و پيروزي داراي بار ترافيكي زيادي مي باشد كه در همين راستا اين منطقه در نظر دارد تا شروع اجراي ادامه تعريض و تملك املاك واقع در طرح بزرگراه امام علي(ع) باند رفت و برگشت بزرگراه مذكور را اجرا نمايد تا بتوان مقداري از حجم ترافيك منطقه را كاهش داد.
لازم به ذكر است به زودي با بهره برداري از باند رفت و برگشت بزرگراه امام علي (ع) در منطقه 13 و ادامه آن از طريق منطقه 14 تا بزرگراه شهيد محلاتي، حجم قابل توجهي از ترافيك خيابان هاي دماوند و پيروزي و 17 شهريور كاسته خواهد شد.

در نخستين همايش پليس محله اعلام شد:
۳۷۰ ايستگاه پليس محله در تهران راه اندازي مي شود
عكس : عليرضا بني علي
002190.jpg
گروه شهري- رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: شوراياري ها مي توانند با همكاري نيروي انتظامي و مشاركت خود مردم در حل مشكلات و كاهش آسيب هاي اجتماعي نقش موثري ايفا كنند و نظم عمومي را در جامعه برقرار سازند.مهدي چمران پنجشنبه گذشته در نخستين همايش پليس محله كه با حضور اعضاي شوراي شهر، شهردار تهران و فرمانده انتظامي تهران بزرگ و دبيران انجمن هاي معتمدين محلات در تالار حجاب برگزار شد افزود: كاهش آسيب هاي اجتماعي بايد از درون خانواده به عنوان هسته هاي تشكيل دهنده محلات شروع شود و از اين رو محله محوري و كاركردن روي محله اقدام بسيار درستي است.وي گفت: محلات مي توانند هسته اصلي نظم اجتماعي باشند و هرگونه نظم اجتماعي از محله شكل بگيرد و مشكلات شهري با همكاري خود مردم حل شود.چمران ايجاد شوراياري ها و گسترش آنها را در 371 محله تهران از افتخارات و دستاوردهاي شوراي شهر به ويژه در دوره دوم دانست و گفت: مردم به دليل آشنايي با مسايل و مشكلات محله خود بهتر مي توانند آسيب ها را شناسايي و براي آنها راه حل ارائه دهند.شهردار تهران نيز در اين همايش امنيت را مهمترين نياز هر جامعه و يكي از دغدغه هاي شهروندان دانست و گفت: از اين حيث توجه مديريت شهري به موضوع امنيت بسيار مهم است.
محمدباقر قاليباف در همايش پليس محله افزود: امنيت عمومي همان امنيت اجتماعي با رويكرد اجتماعي است و بايد امنيت جامعه محور را دنبال كنيم و اين موضوع از سياست هاي اصلي بنده در زمام مسئوليتم در ناجا بود و معتقدم بگيروببند مرحله آخر كار پليس است. به گفته وي همان قدر كه رويكرد جامعه محور در حوزه امنيت مهم است رويكرد محله محوري در مديريت شهري نيز مهم است و از اين رو توسعه پايدار شهري جز بر بستر محله بر هر محور ديگري استوار شود ثمربخش نخواهد بود.
شهردار تهران گفت: پليس محله به دنبال اين نباشد كه الزاماً در يك محل فيزيكي با يونيفرم، بي سيم و دستبند ميرغضب محله باشد بلكه پليس محله، پليس پيشگيري و نه پليس كنترلي و برخوردي است.
قاليباف همچنين از آموزش الگوي مديريتي براي انجمن هاي شوراياري محلات در آينده خبر داد و گفت: اين آموزش براي كليه اعضاي شوراياري هاي محلات برگزار خواهد شد تا آنها چگونگي بهتر اداره كردن محله را بياموزند و در راستاي آن محله را اداره كنند.
ايجاد ايستگاه پليس در محلات تهران
از سوي ديگر فرمانده انتظامي تهران بزرگ با بيان اين كه برابر توافقات انجام شده قرار است در هر محله تهران يك ايستگاه پليس داير شود اعلام كرد: يكصد ايستگاه پليس تا پايان سال در يكصد محله از 370 محله تهران راه اندازي مي شود.
سردار مرتضي طلايي در همايش پليس محله افزود: پليس محله و همياران پليس توسط نيروهاي داوطلب مردمي و معتمدين محلات در 370 محله تهران و يكصد ايستگاه پليس براي ارتقاي امنيت عمومي فعاليت خواهند كرد.وي افزود: براساس هماهنگي هاي به عمل آمده با شوراي اسلامي، شهرداري تهران، شهروندان داوطلب براي عضويت به عنوان پليس افتخاري ثبت نام كرده و از طريق شوراي محله، بسيج، روحانيون مساجد معرفي مي شوند و در زمينه موضوعات تعريف  شده براي پيگيري مسايل عمومي و انتظامي مردم فعاليت مي كنند. فرمانده انتظامي تهران بزرگ با بيان اين كه پليس محله با همياري پليس تحت هيچ شرايطي وارد مسايل خصوصي مردم نخواهند شد گفت: پليس محله ناظر بر حفظ هنجارها و ارزش ها خواهد بود و نيروي انتظامي را در اين زمينه ياري خواهند كرد.
وي گفت: به عنوان مثال پليس محله با هميار پليس شماره پلاك خودرو فردي كه با رانندگي غيرعادي در خيابان يا بزرگراه منجر به تصادف مي شود را يادداشت و با كد مشخص به نيروي انتظامي اطلاع مي دهد تا از اين طريق شاهد كاهش تخلفات باشيم. سردار طلايي افزود: شوراياري  ها به عنوان رابط ميان مردم و نهاد مديريتي شهري براي ما مهم هستند و ما به آنها اعتماد و اعتقاد داريم.
گفتني است، نماينده شوراياري محل، امام جماعت محل، نماينده كلانتري محل، فرمانده بسيج پايگاه، نماينده شهردار محل، نماينده شوراي حل اختلاف محل و پليس هاي افتخاري اعضاي تشكيل دهنده پليس محلات هستند.

با امضاي توافقنامه ميان آموزش و پرورش و راهنمايي و رانندگي صورت مي گيرد
آموزش فرهنگ ترافيك به جوانان و نوجوانان
ايسنا: جانشين هماهنگ كننده ناجا گفت: حدود 65 درصد از تصادفات كشور از 8 صبح تا 8 شب اتفاق مي افتد ضمن اين كه 5/ 89 درصد تصادفات تنها در 18 استان كشور رخ مي دهد.
سردار جزيني در مراسم تقدير از نمونه هاي ترافيكي گفت: در كشور حدود 14 سازمان مؤثر در ترافيك فعاليت مي كنند كه با يك تعامل مناسب فرهنگ ترافيك نشأت گرفته از اين مشاركت را مي توانند گسترش دهند.
وي مبادله اطلاعات به صورت مستمر، توزيع منابع در سطح يكسان و يادگيريهايي كه اساساً منجر به تغيير رفتار مي شود را از موارد ايجاد مشاركت دانست و افزود: اگر در ناجا با ساير سازمانها يك تعامل مناسب برقرار شود زيرساختها اصلاح شده و فرهنگ ترافيك نهادينه مي شود. سردار رويانيان، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا نيز در اين مراسم تأكيد كرد: آنچه كه در دنيا توانسته كشورهاي پيشرفته را بر يك انضباط اجتماعي پايدار و فرهنگ نهادينه برساند، اقدامات فرهنگي و آموزشي بوده است. وي ادامه داد: تنها راه موفقيت در جهت ايجاد فرهنگ ترافيك براي نسلهاي آينده بهره گيري از استعدادها و توانمنديهاي بالقوه و بالفعلي است كه ابعاد بارز آن در نخبگان جامعه مانند دانشگاهيان و اصحاب جرايد وجود دارد. رئيس پليس راهور از امضاي يك توافقنامه يكساله ميان وزارت آموزش و پرورش و راهنمايي و رانندگي خبر داد و گفت: در اين توافقنامه نطفه توسعه فرهنگ اجتماعي و ترافيكي بسته خواهد شد چرا كه در آن كار بزرگي براي آموزش فرهنگ ترافيك به روي جوانان و نوجوانان انجام مي شود.
وي اظهار داشت: پليس راهنمايي و رانندگي نمي تواند رفتاري را اصلاح كند يا تغيير دهد، مگر با كمك مردم؛ بنابراين با مشاركت خود آنها و نهادينه شدن فرهنگ ترافيك قطعاً در سالهاي آينده تعداد كشته ها در تصادفات كاهش و رفتار فرهنگي نيز توسعه مي يابد.

نگاه
داود كاظمي
وجود 400 هزار بيكار در تهران !
002187.jpg

شهر نگار
مبحث 19
سيد محمد كريمي
شوراي شهر تهران، از اواخر هفته گذشته آيين نامه مربوط به نماي شيشه اي ساختمان ها را تصويب كرد. اين مهم با رويكرد به مواردي ازجمله مبحث نوزدهم مقررات ملي ساختمان مبني بر استفاده بهينه از انرژي هاي حرارتي، برودتي و نور مصوب شد.
واقعيت در اين است كه امروزه در بسياري بناها، مقوله بهره گيري از انرژي در ساختمان ها مغفول مانده و از اين رو ايرانيان در بخش مصرف انرژي، جزو مصرفين بي مهابا به شمار مي آيند.
آمارهاي رسمي اعلام شده نشان مي دهد كه بخش خانگي و تجاري يكي از عمده ترين بخش هاي مصرف كننده انرژي مي باشد. مصرف انرژي در اين بخش با رشد 5/7 درصد در دهه گذشته 39 درصد از كل انرژي مصرفي را در كشور به خود اختصاص مي دهد. در ايران نزديك به برق توليد شده به مصرف روشنايي مي رسد كه از اين مقدار 70 درصد فقط براي روشنايي منازل به كار مي رود. سئوال اين است كه چرا در شرايطي كه دولت اجراي مبحث 19 را الزامي كرده است، ميزان مصرف انرژي همچنان غيرمتعارف است؟
اكثر مردم بر اين تفكرند كه اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان سبب افزايش هزينه هاي ساختمان مي شود و اين درحالي است كه چنانچه اين مبحث در ساختمان به درستي اجرا شود، افزون بر اين كه هزينه هاي اوليه ساخت را كاهش مي دهد، باتوجه به صرفه جويي انجام شده در هزينه هاي بهره برداري و مصرف انرژي ساختمان، براي مصرف كننده سودآور نيز خواهد بود. با توجه به پتانسيل هاي صرفه جويي موجود در بخش صنعت سالانه مي توان 670 ميليارد تومان در اين بخش صرفه جويي كرد. در بخش خانگي نيز مي توان با به كارگيري راهكارهاي استفاده بهينه از لوازم خانگي انرژي بر تا حد زيادي از اتلاف سرمايه هاي ملي جلوگيري كرد. لازم به ذكر است در كشور ما در خانه و مكان هاي تجاري، سالانه در حدود 200 ميليون بشكه نفت خام براي توليد حرارت و سرما مصرف مي شود. درصورتي كه اگر با روش هاي صرفه جويي فقط 10 درصد در طول سال در مصرف انرژي وسايل گرمازا و سرمازاي خود صرفه جويي كنيم در حدود 20 ميليون بشكه نفت خام صرفه جويي كرده ايم .
به هر تقدير كمك به اقتصاد خانواده، افزايش رفاه نسبي در نتيجه مصرف صحيح انرژي، كمك به اقتصاد ملي، كاهش مصرف سوخت و درنتيجه كاهش آلودگي هاي ناشي از آن، امكان برقراري دماي ثابت در اتاق، كاهش ظرفيت اوليه سيستم گرمايش و سرمايش تا 40 درصد، كاهش استهلاك سيستم گرمايش و سرمايش، توزيع متعادل حرارت و حداقل 50 درصد كاهش مصرف سوخت و هزينه هاي مربوط ازجمله مزاياي اجراي مبحث 19 مقررات ملي در ساختمان است.

در حاشيه عمليات جهادي 137 در منطقه يك اعلام شد:
طرح جديد شهرداري براي
حفظ حريم رودخانه هاي تهران
002214.jpg
گروه شهري- شهردار تهران گفت: براي حفاظت از رودخانه هاي شمال شهر تهران، قصد داريم حاشيه رودخانه ها را در تصرف شهرداري در آوريم و با ايجاد موانعي چون ديوار از آنها حفاظت كنيم.
به گزارش سما، دكتر قاليباف در مراسم افتتاح نماد تجريش و در حاشيه اجراي طرح جهادي 137 در منطقه 1 درجمع خبرنگاران گفت: كسي نبايد با هر سليقه اي مبادرت به نصب نمادي در شهر تهران كند و ما با شناسايي مناطقي در محلات شهر تهران امكان نصب نمادها را بررسي خواهيم كرد. وي افزود: نصب نمادهاي شهري به طور جدي مورد كنترل قرار مي گيرند چرا كه اين نمادها جزو فضاهاي عمومي شهر تهران محسوب مي شوند.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: در طرح جهادي 137 سعي داريم مجموعه المان هاي غير ضروري شهر را جمع آوري كنيم، چرا كه داراي حجم زيادي هستند و چهره شهر را نازيبا كرده اند. وي درخصوص بازسازي پياده روي ميدان راه آهن تا ميدان تجريش گفت: پس از بازسازي پياده روي خيابان ولي عصر(عج) از ميدان راه آهن تا ميدان تجريش، بازسازي پياده رو خيابان شريعتي را آغاز خواهيم كرد و بازسازي پياده روهاي محلات نيز در دستور كار قرار گرفته است.
قاليباف درخصوص زيباسازي اطراف دره رود هاي مناطق شمالي تهران گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته زيباسازي دره رود هاي منطقه شمال شهر تهران در حال انجام است و حدود 90درصد عمليات زيباسازي دره رود دارآباد انجام گرفته است و همچنين بيش از 40درصد مرحله اجرايي زيباسازي دره رود مقصود بيگ نيز پيش رفته است. وي تصريح كرد: زيباسازي و بازسازي 9 دره رود ديگر نيز در مرحله اجرايي قرار دارد.
شهردار تهران درادامه افزود: در شهر تهران انجام فعاليت هاي زيباسازي زمانبر است ولي بر اساس سياست هاي مشخص در طول زمان شاهد بهسازي و بازسازي نماي شهر تهران در همه ابعاد خواهيم بود كه در اين راستا حتما با هنرمندان مشورت و همكاري خواهيم كرد. وي درخصوص نصب بيلبورد در بزرگراه ها گفت: براي نصب بيلبوردها كميته اي متشكل از معاونت حمل ونقل و ترافيك، سازمان زيباسازي، معاونت شهرسازي و معماري و نيروي انتظامي تشكيل شده است تا نصب آن ها پس از بررسي هاي فني، كنترل و قطعي شود. قاليباف تصريح كرد: تابلوهاي بيلبورد عمدتا در اتوبان هاي مدرس و همت متمركزند و بيشتر در مكان هايي كه خودرو ها متوقف يا با كمترين سرعت حركت دارند نصب شده اند.
وي گفت: براي توزيع بيلبوردها در سطح شهر تهران جهاد دانشگاهي مطالعاتي ارائه كرده است تا تابلوها در سطح شهر تهران در مكان هاي مناسب نصب شوند.
شهردار تهران اظهار داشت: نصب تابلوها عمدتا با نگاه اقتصادي نيست بلكه آموزش شهروندي و مباني فرهنگي و مذهبي در ارجحيت قرار دارند كه البته برخي موارد تجاري هم در كنار آنها قرار گرفته اند. شهردار تهران درخصوص تعيين تكليف ساخت وساز در بخش سوهانك گفت: آن بخش از زمين هاي اين منطقه كه در داخل محدوده است طبق ضوابط شهرسازي اگر در ارتفاع 1800 متر باشد اجازه ساخت وساز داده نمي شود. قاليباف تاكيد كرد: با هرگونه ساخت و ساز غير مجاز در شهر تهران برخورد قانوني و جدي خواهد شد.
كتيبه نمادين در ميدان تجريش
همزمان با اجراي طرح جهادي 137 در منطقه 1 شهرداري، در مراسمي با حضور شهردار تهران، از كتيبه نمادين ميدان تجريش پرده برداري شد.
شهردار منطقه يك درباره ويژگي هاي اين نماد گفت: در طرح سمبليك تجريش بزرگترين نمادهاي منطقه كه حرم مطهر امامزاده صالح(ع) و امامزاده قاسم(ع) و مجموعه ديگري از امامزاده هاي منطقه است نقش زده شده و همچنين نقوشي از گل، برگرفته از طرح قالي و گليم، درختان با حركت بالا رونده، كوه و رود و سبزه با خطوط ارتباط با يكديگر و پرندگان با بال هاي باز به نشانه آزادي و تكامل و رستگاري و نمادي از كوهستان البرز در اين كار مشهود است.
بمانيان تصريح كرد: ايجاد اختلاف سطح در عناصر موجود كه با روش هاي اجرايي پيشين بسيار متفاوت است و كاربرد لعاب و اكسيد با حفظ هويت خاك از ويژگي هاي اين اثر است.
شهردار منطقه 1 گفت: اين كار هنري به منظور مقاوم شدن در شرايط اقليمي مختلف از جمله حرارت، باد، باران و برف در 3 مرحله و با درجه حرارت هاي متفاوت در كوره پخته شده است. ابعاد نماد ميدان تجريش 45/2 در 40/3 است و در مركز اين ميدان نصب شده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |