سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵
شهرآرا
Front Page

مسابقات جهاني آتش نشانان و امدادگران۲۰۰۶- تهران
رقابت در ميان دود وآتش
006342.jpg
عكس ايرانيوز-حميد هراشي
جواد عزيزي
سومين دوره مسابقات جهاني آتش نشانان و امدادگران جهان روز شنبه در ورزشگاه شهيد دستگردي در حالي پايان يافت كه يك مدال طلا در رشته آبرساني و يك مدال برنز در ماده 4 در 400 متر حاصل 6 ماه تمرين شبانه روزي ورزشكاران كشورمان در اين مسابقات بود.
شايد اگر بدشانسي گريبانگير ورزشكاران كشورمان نبود و در رشته 4 در 400 متر امدادي درست در آخرين لحظه تشك، بار ديگر شعله ور نمي شد تيم ما اندوخته بيشتري از اين مسابقات كسب مي كرد و در جايگاه بالاتري قرار مي گرفت. اما كسب يك مدال طلا و يك برنز در اين مسابقات از سوي آتش نشانان ورزشكار ايراني كه تنها دو سال از آشنايي آنها با مسابقات مي گذرد نيز كاري بزرگ و در خور ستايش است.
سومين دوره مسابقات جهاني آتش نشانان و امدادگران از روز پنج شنبه با حضور بيش از 100ورزشكار از 10 كشور جهان در ورزشگاه شهيد شيرودي آغاز شد. در نخستين روز اين بازي ها ورزشكاران در رشته دو 100 متر با مانع به رقابت پرداختند كه در پايان شركت كننده بلاروس به مدال طلا دست يافت و ورزشكاران روسي نقره و برنز گرفتند. در اين رشته، ورزشكاران در 22 گروه 4 نفره به رقابت پرداختند و مي بايست با عبور از خرك و متصل كردن شيلنگ هاي آتش نشاني به مخزن آب در كمترين زمان ممكن خود را به خط پايان برسانند.
مهيج ترين رشته اين مسابقات كه دو 400متر با مانع امدادي است در روز دوم و در ورزشگاه آزادي برگزار شد. جايي كه هزاران تماشگر خود را به سكوهاي ورزشگاه رسانده بودند تا نظاره گر مسابقه فوتبال بين تيم هاي استقلال و پيروزي باشند. در اين رقابت نفس گير ورزشكاران مي بايست پس از عبور از روي خرك، خود را به كنده رسانده و پس از پرش از روي آن و گذشتن از ديوار به وسيله كپسول هاي آتش نشاني، آتش را خاموش كنند. در اين رقابت تنگاتنگ كه با تشويق هاي بي امان 60 هزار تماشاگر همراه بود ملي پوشان ايران نمايش خيره كننده اي را به اجرا گذاشتند و تنها يك بدشانسي باعث شد تا مدال طلاي اين مسابقات را از دست دهند. درست زماني كه آنها قبل از ديگر شركت كنندگان به مرحله پاياني رسيده و آتش را خاموش كرده بودند ناگهان تشك دوباره آتش گرفت و باعث شد تا تيم الف كشورمان از اين رقابت ها كنار رود. اما تيم ب كشورمان توانست در اين رشته مدال برنز را از آن خود كند. در پايان اين رقابت ها شركت كنندگان روسيه مقام اول را به دست آوردند، چك ها دوم شدند و ايران و اكراين مشتركاً گردن آويز سوم را از آن خود كردند.
سومين و آخرين روز از مسابقات جهاني آتش نشانان و امدادگران از صبح شنبه با انجام مسابقات ماده بالا رفتن از برج آغاز شد. در اين رقابت 88 ورزشكار در قالب 22 گروه با هم به رقابت پرداختند كه در پايان 8 نفر برتر كه موفق شدند ركورد زير 80/ 13 ثانيه را به ثبت برسانند ، راهي نيمه نهايي شدند.
مرد عنكبوتي روسيه ،آلكسي كالينين با زمان 45/13 ثانيه به عنوان سريع ترين ورزشكار اين ماده از دور مقدماتي صعود كرد. ديگر صعودكنندگان به مرحله نيمه نهايي را سرگئي كورچنكوف، يوگني مانكوف، كنستانتين خورشكو ،سرگئي شربينكي و روسلان گوتبسوف از روسيه، سرگئي سوراكوف از بلاروس و ايگور نوگروچنكو از اوكراين تشكيل مي دادند.ورزشكاران ايراني نيز در اين ماده به رقابت با حريفان پرداختند اما نتوانستند حتي از مرحله مقدماتي صعود كنند.
رشته آبرساني آخرين رشته اين مسابقات بود كه روز شنبه در ورزشگاه شهيد دستگردي برگزار شد. در اين رشته ورزشكاران كشورمان عزم خود را جزم كرده بودند تا سهم خود را از مدال هاي زرد رنگ اين مسابقات كسب كنند. آنها به رغم تجربه اندكشان از حضور در رقابتهاي جهاني در اين مسابقات به مصاف حريفان بزرگ خود مخصوصاً شركت كنندگان جمهوري چك كه قهرمان بلامنازع اين رشته محسوب مي شوند رفتند و موفق شدند مدال طلاي اين مسابقات را از آن خود كنند.
در اين مسابقات، تيم ملي كشورمان توانست با ركورد 48/30 ثانيه عنوان نخست را از آن خود كند، جمهوري چك با زمان 63/30 ثانيه به عنوان نايب قهرماني رسيد و اوكراين با 19/31 سوم شد. پس از كسب عنوان قهرماني كشورمان، ورزشگاه شهيد دستگردي يكپارچه ملي پوشان را تشويق مي كرد كه البته در اين ميان حتي هيجان هاي مربوط به جايگاه مهمانان ويژه نيز جالب توجه بود.
قهرمانان آتش نشان ايراني به همراه پرچم كشورمان به پاس اين قهرماني باارزش دور افتخار زدند و مهندس حاجي بيگي مدير عامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني لحظاتي پس از عنوان قهرماني ايران در گفت وگو با خبرنگاران تصريح كرد: خوشحالم كه شاهد شگفتي آفريني دلاوران كشورمان بودم.
ملي پوشان ايراني، آبرسان ترين تيم جهان
ملي پوشان ايراني در مسابقات آبرساني، با كسب بهترين ركورد، عنوان قهرماني جهان را براي كشورمان به ارمغان آوردند.
در اين مسابقات، تيم ملي كشورمان توانست با ركورد 48/30 ثانيه عنوان نخست را از آن خود كند، جمهوري چك نيز كه قهرمان قطعي اين قسمت به حساب مي آمد، با زمان 63/30 ثانيه به عنوان نايب قهرماني رسيد و اوكراين با 19/31 ثانيه سوم شد.
ملي پوشان كشورمان در حالي عنوان قهرماني جهان را كسب كردند كه از نظر سابقه، جزو تيم هاي نوپاي ورزش آتش نشانان به حساب مي آمدند.
عباس ميربزرگي، يكي از ملي پوشان تيم ملي ايران با اشاره به قهرماني تيم كشورمان، گفت: برنامه ريزي ما به گونه اي بود كه تلاش مي كرديم در ميان سه تيم برتر جهان باشيم اما خوشحاليم كه با كسب عنوان قهرماني، خستگي شش ماه تلاش شبانه روزي مان به ثمر نشست.
اما اگر تجربه حضور در چنين رويدادهايي براي ما وجود داشت، عنوان طلاي دوي 4 در 100 متر را نيز كسب مي كرديم.

در حاشيه
راه حل آسان مجارها: ورزشكاران مجارستان به علت آماده نشدن به موقع نردبان از شركت در اين رقابت ها انصراف دادند.
دوپينگ آتشين: خيلي عجيب است كه آتش نشانها و امدادگرها هم دوپينگي از آب دربيايند، اما متأسفانه اين اتفاقي بود كه سال قبل رخ داده بود و چند ورزشكار بلاروسي، روس و اكرايني براي حضور در رقابتهاي نفس گير جهاني قبلي دوپينگ كرده بودند، يكي از موضوعات بحث برانگيز در آستانه شروع بازيها هم حضور يا عدم حضور دوپينگي ها بود كه اين مسئله باعث شد تا روسها و اوكرايني ها دو ورزشكار دوپينگي خود را به تهران نياورند، اما بلاروس ها كه قهرمان دوره قبل بودند اصرار داشتند تا ورزشكاران دوپينگي اشان هم در اين رقابتها شركت كنند، اما خب دست آخر منصرف شدند.
قهرماني دوباره مرد عنكبوتي: الكسي كالينين قهرمان صعود از برج رقابت هاي جهاني و دارنده ركورد اين رشته از مسابقات جهاني، هرچند اين بار نتوانست ركورد جهاني خود را ترقي ببخشد، اما با 45/13 ثانيه، بار ديگر نشان داد همچنان مي تواند يكه تاز اين رشته در جهان باشد.
عملكرد مرد عنكبوتي در مرحله مقدماتي، همه را واداشت تا مرحله دوم مسابقه اين ورزشكار روس را با جديت بيشتري دنبال كنند، اما در دور دوم شانس با ورزشكار مشهور روس يار نبود.

تاريخچه
دويدن با نردبان

006345.jpg
شايد براي خيلي از ما كه هر وقت عبارت مسابقات جهاني را مي شنويم ياد فوتبال مي افتيم، مسابقات جهاني آتش نشانان خيلي عجيب و غريب به نظر برسد اما باور كنيد كه آتش نشان ها هم رقابت هاي جهاني اي دارند كه شايد خيلي جذاب تر و هيجان انگيزتر از فوتبال هم باشد.
بر اساس تصميم فدراسيون جهاني ورزش هاي آتش نشانان و امدادگران كه مقر آن در روسيه است، اين رقابت هاي جهاني هر 2سال يك بار برگزار مي شود.اولين دوره اين مسابقات در سال ۲۰۰۲ با حضور 16تيم و به ميزباني روس ها انجام شد. دومين دوره مسابقات هم در سال۲۰۰۴ در شهر مينك بلاروس با حضور 18تيم برگزار شد كه در همين دوره، ميزباني سومين دوره رقابت ها در سال۲۰۰۶ به ايران سپرده شد كه كميته اجرايي رقابت ها از 25عضو فدراسيون جهاني دعوت كرد تا در مسابقات ايران حاضر شوند، اما تنها 9تيم اعلام آمادگي كردند كه با 2تيمي كه از كشورمان شركت كرده مجموعاً مسابقات جهاني ايران با 11تيم از يازدهم تا سيزدهم آبان در دو مجموعه آزادي و دستگردي برگزار شد.
006351.jpg


|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   شهرآرا  |   موسيقي  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |