پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۵ - Mar 8, 2007
هشدار
براي چاقي كودكان
محققان با بررسي بچه هايي كه در 3 سالگي اضافه وزن داشتند، متوجه شدند
اكثرآنها دچار بلوغ زودرس مي شوند
016614.jpg
گروه سلامت - دوران بلوغ، به خودي خود استرس و تنش به همراه مي آورد و با بحران هايي به خصوص براي دختربچه ها همراه است، چه برسد كه اين دوران خيلي زودتر از موقع و مثلاً در 9 سالگي اتفاق بيفتد. متأسفانه، اين پديده واقعيت دارد و علت آن هم اضافه وزن دختران است. محققان به تازگي نتايج پژوهشي را منتشر كرده اند كه نشان مي دهد دختراني كه در 3 سالگي اضافه وزن داشته اند، زودتر از بقيه همسن و سال هايشان پا به دوران بلوغ مي گذارند.
به طور طبيعي بلوغ در دختران بايد از سن 10 سال به بالا شروع شود، اما محققان دانشگاه ميشيگان با بررسي دختربچه هايي كه در سن 3 سالگي اضافه وزن داشتند، متوجه شدند اكثر اين دختران در سن 9 سالگي وارد بلوغ مي شوند. در بررسي هاي اين محققان كه در نشريه پدياتريكس چاپ شده است، آمده كه آنها در حين مطالعه خود با دختراني مواجه شدند كه مي شد علائم اوليه بلوغ را در سن نه، هشت و حتي هفت سالگي در آنها ديد. در بررسي هاي قبلي، رابطه بين چاقي با بلوغ زودرس دختران، مشخص شده بود، اما دانشمندان
نمي دانستند كه آيا چاقي باعث تسريع در بلوغ مي شود يا برعكس، شروع فرايند بلوغ باعث چاقي مي شود. اما اين مطالعه كه پي گيري دختران را از سن 3 سالگي شروع كرده است، نشان داد كه چاقي علت و بلوغ زودرس نتيجه آن است. توجيه اين محققان براي اين پديده اين است كه بافت چربي در اين كودكان، باعث آزاد شدن هورموني به نام لپتين مي شود كه مسؤل شروع فرايند بلوغ مي شود. به طور طبيعي، بافت چربي بايد تنها 20 تا 25 درصد وزن بدن را تشكيل دهد، اما در اين كودكان، گاه حتي 50 درصد وزن بدن، از چربي تشكيل شده كه اكثر آن اضافه است.
پايين آمدن سن بلوغ در دختران، زنگ خطري است كه باعث نگراني متخصصان مي شود. علتش هم در درجه اول، تنش ها و استرس هايي است كه اين ورود پيش از موعد به دنياي بزرگترها در اين كودكان ايجاد مي كند. بلوغ زودرس دختران، احتمال سر زدن رفتارهاي پرخطري مثل مصرف مواد مخدر، الكل و نيز ارتباط جنسي را هم در آنها بيشتر مي كند.اما موضوع به همين جا ختم نمي شود. شروع زودرس قاعدگي در دختران، مي تواند آنها را مستعد ابتلا به انواع سرطان ها كند كه شايع ترين و مهم ترين آنها، سرطان سينه است.همه اين مشكلات، اضافه مي شود بر عوارضي كه چاقي و اضافه وزن مستقيما براي فرد به وجود مي آورد. عوارضي چون بيماري هاي قلبي و عروقي و ديابت.

جكوزي عليه مردان
گروه سلامت- بچه دار شدن آرزوي همه زوج هاست و ناباروري، يك بيماري سخت دونفره كه كلي هزينه و دردسر خاص خودش را دارد. به همين دليل است كه محققان در سراسر دنيا دنبال متهم هاي اصلي ناباروري مي گردند تا به جاي درمان، بتوانند از آن پيشگيري كنند. اين بار محققان دانشگاه كاليفرنيا، انگشت اتهام را به طرف وان هاي پر از آب داغ حمام، جكوزي ها و حوضچه هاي آب گرم گرفته اند. آنها مي گويند حرارت اين مكان ها، روي تعداد و كيفيت اسپرم ها، حداقل تا چند ماه، تاثير مي گذارند و اين چيزي است كه مي تواند باروري مردان را كم كند.
به گزارش بي بي سي، اين محققان مرداني را كه به علت ناباروري به اين كلينيك ها مراجعه كرده بودند، بررسي كردند. آزمايش ها نشان داد در آنهايي كه حداقل 30 دقيقه در هفته در وان پر از آب داغ حمام خيس مي خوردند، هم تعداد اسپرم ها كم شده و هم شاخص هاي كيفيت اسپرم آنها پايين تر آمده است. شاخص هايي مثل تحرك، اندازه و غيره. بعد از 3 تا 6 ماه خودداري از اين گونه حمام ها، در نيمي از اين مردان تعداد اسپرم ها 5 برابر شده بود، نكته اي كه از نظر دانشمندان يك تاثير فوق العاده بود. در اين مردان همچنين تحرك اسپرم ها از 12 درصد به 34 درصد رسيده بود كه اين هم قابل توجه بود. نكته جالب اينكه 5 نفر از 6 نفري كه قطع اين حمام هاي داغ روي آنها تاثيري نگذاشته بود، سيگاري هاي قهاري بودند. محققان مي گويند اثر منفي سيگار بر كيفيت اسپرم ها آن قدر مهم هست كه ادامه ناباروري اين مردان را بتوان به آن نسبت داد.
البته اين كار تحقيقاتي كه در نشريه انجمن اورولوژي برزيل چاپ شده، هنوز براي صدور حكم نهايي براي حمام هاي داغ كافي نيست. مهم ترين علت آن است كه آناليز اسپرم مردان تنها يكي از عوامل تاثيرگذار بر باروري زوجين محسوب مي شود و هم براي بيماران و هم براي پزشك، نتيجه نهايي يعني باروري مهم است.
با اين حال آنچه كه در مورد اين مطالعه مي توان گفت اين است كه چنين اتهامي چندان هم بيراه نيست. تاثير منفي حرارت بر باروري مردان، از سالها قبل مشخص شده بود. در مطالعات قبلي، كه در سال 1965 انجام شده بود، محققان نشان دادند كه حرارت بالاي حمام مي تواند تعداد اسپرم ها را به طور موقت پايين بياورد ولي البته روي كيفيت اسپرم ها كاري انجام نشده بود. همچنين در هفته هاي گذشته، مطالعه اي درباره تاثير لپ تاپ روي باروري مردان منتشر شده بود كه اين تاثير هم از اثر حرارت روي كيفيت مايع اسپرم ناشي شده بود.
دانشمندان مي دانند كه اسپرم براي زنده ماندن و حفظ كيفيتش، نياز به دمايي اندكي پايين تر از دماي 37 درجه بدن دارد. به همين دليل است كه بيضه ها، يعني غدد توليدكننده آنها، در كيسه هايي به نام اسكروتوم، در خارج محيط داخلي مرد قرار گرفته اند. اگر به هر دليلي فرد در محيطي با دماي بالاتر قرار بگيرد، ممكن است روي كيفيت اسپرم ها تاثير منفي داشته باشد.بنابراين يك نكته در مورد نتايج چنين مطالعاتي قطعي به نظر مي رسد: زوج هايي كه مشكل ناباروري دارند، بهتر است به اين موضوع هم توجه داشته باشند. مردان از قرارگرفتن به مدت طولاني در محيط هاي با حرارت بالا مثل وان پر از آب داغ دوري كنند. به اين ترتيب شايد بتوانند از نگراني بي بچه بودن و نيز از درمان هاي سخت و پرهزينه ناباروري خلاص شوند.

اخبار كوتاه
جمع آوري داروهاي مازاد در جشن نيكوكاري
داروهاي مازاد خانگي در سراسر كشور جمع آوري مي شود. دكتر فرخ مختارزاده مدير بهداشت و محيط زيست سازمان بسيج سازندگي به مهرگفت: جمع آوري اين داروها همزمان در 5 هزار پايگاه جمع آوري هدايا و كمك هاي نقدي صورت مي گيرد.به گفته وي، جمع آوري داروها به منظور سم زدايي از منازل و پايش استفاده بهينه از داروها صورت مي گيرد و با اجراي اين طرح ميزان مراجعه به اورژانس ها، هزينه هاي سبدي و آمار مرگ و مير ناشي از مسموميت دارويي كاهش مي يابد.
افزايش 2 برابري بيماران كليوي طي 5 سال
رييس مركز مديريت پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت با اشاره به شعار روز جهاني كليه آيا از وضعيت كاركرد كليه هاي خود خبر داريد؟ به ايسنا گفت: از هر۱۰ فرد بالغ يك نفر به درجاتي از آسيب كار كليه دچار است كه با آزمايش هايي ساده و ارزان مي توان از صحت عملكرد كليه آگاه شد. وي اضافه كرد: مبتلايان به نارسايي پيشرفته كليه (نيازمندان به دياليز و پيوند) در دنيا طي 10 سال و در ايران طي 5 سال 2 برابر مي شود و ديابت و فشار خون علت مهم افزايش شيوع نارسايي  است كه بر اساس آمارهاي جهاني احتمال افزايش شيوع اين عوارض در سال آينده 17 درصد است.
نتايج آزمايش پرندگان پارك پرديسان منفي است
دكتر كامران باقري لنكراني با بيان اينكه تا كنون نتايج تست هاي اوليه درخصوص تاييد آنفلوانزاي پرندگان در پارك پرديسان منفي بوده است، گفت: در عين حال هم اكنون اقدامات لازم با فرض مثبت بودن نتايج در حال انجام است و در اين راستا، وزارت بهداشت،  جهاد كشاورزي، سازمان دامپزشكي و سازمان حفاظت محيط زيست با يكديگر همكاري مي كنند.

محققان مي گويند
بازي هاي رايانه اي زمينه ساز رانندگي پرخطر
بازي هاي رايانه اي، به خصوص اگر خوب طراحي شده باشند، خيلي خوب مي توانند آدمها را جوگير كنند. اين جوزدگي ها، چندان هم بي خطر نيست و ممكن است در دنياي واقعي كار دستمان بدهد. يك مطالعه جديد در موسسه آموزش رانندگي بي. اس .ام در انگليس نشان مي دهد بازي هاي رايانه اي در نحوه رانندگي واقعي افراد تأثير مي گذارد و باعث مي شود اين گونه افراد با سرعت هاي بالاتر رانندگي كنند. محققان اين مركز عقيده دارند بازي هايي كه شرايط اتومبيل راني را شبيه سازي كرده اند، مي توانند چنين تأثيري بر افراد داشته باشند.به گزارش بي بي سي ، بررسي وضعيت هزار راننده داوطلب نشان داد يك چهارم افرادي كه اين گونه بازي ها را به طور مرتب انجام مي دهند، مي گويند موقع راندن خودروهاي واقعي هم حسي شبيه حس انجام بازي رايانه اي به آنها دست مي دهد.
زلزله مصنوعي به بازماندگان زلزله كمك مي كند
خيلي از بازماندگان زلزله هاي بزرگ هستند كه آن چنان از اين واقعه ضربه خورده اند كه تا مدت ها بعد از آن، نمي توانند فراموشش كنند و دائم در حال اضطراب از آن هستند. محققان براي كمك به اين افراد وسيله اي ساخته اند كه با ايجاد زلزله مصنوعي باعث درمان اين اختلالات روحي ناشي از زلزله مي شود. اين وسيله كه كار محققان مركز تحقيقات رفتار و درمان استانبول است، تا به حال از آزمايش هاي مختلف سربلند بيرون آمده است.
به گزارش بي. بي. سي، افراد مي توانند با قرار گرفتن درون دستگاه، شخصاً شدت لرزه ها و مدت زمان رخ دادن آنها را كنترل كنند و همين مي تواند ترس و اختلالات رواني مربوط به زلزله را در آنها از بين ببرد.
مشكلات رواني، عامل مشكلات خانواده
شايد ما بتوانيم ادعا كنيم كه اين حرف برايمان تازگي ندارد، اين كه افراد با اختلال رواني، نمي توانند خوب از پس كنترل خانه و خانواده برآيند. اما محققان دانشگاه كالگري در كانادا تلاش كرده اند همين ادعا را ثابت كنند. نتيجه اين شده كه اين افراد نمي توانند بين كار و خانواده شان تعادل به وجود آورند.
خبرگزاري رويترز اين مطالعه را به اين شكل گزارش كرده است كه آنها بيش از 450 كارمند زن و مرد را انتخاب كردند. بررسي ها نشان داد حداقل 17 درصد اين افراد نوعي اختلال روانپزشكي داشته اند. از اختلالات خلقي مثل افسردگي گرفته تا اضطراب و سوءمصرف مواد مخدر. همين گروه هم بودند كه از همه بيشتر تعارض بين خانواده و كارشان را تجربه مي كردند.
چاقي مرگ مي آورد
هر طور كه حساب كنيد، اين چاقي به درد شما و هيچكس نمي خورد. هر روز هم دلايلمان براي اين حرف محكم تر مي شود. به تازگي محققان مركز مايوكلينيك در روچستر آمريكا گفته اند چاقي باعث وقفه تنفسي در موقع خواب مي شود و همين احتمال بروز نوعي ناراحتي قلبي به نام فيبريلاسيون قلبي را در آنها بالا مي برد. در فيبريلاسيون قلبي، ضربان قلب به طرز آشوبناكي به هم مي ريزد و همين ممكن است آن را از كار بيندازد.
خبرگزاري رويترز گزارش كرده است اين محققان وضعيت قلبي و نيز خواب بيش از 3 هزار و 500 نفر را براي نزديك به 5 سال بررسي كردند. در اين مدت، 133 نفر دچار اين عارضه خطرناك شدند. اينها همان كساني بودند كه بيشترشان در موقع خواب دچار وقفه تنفسي مي شدند. محققان مي گويند مهم ترين عامل در قطع شدن دوره اي تنفس اين افراد در موقع خواب، اضافه وزن اين گروه از افراد مورد مطالعه بوده است. البته اين موضوع در افراد زير 65 سال صدق مي كند، طوري كه در سالمندان، بيماري هاي زمينه اي ديگر باعث بروز اين مشكل مي شده است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |