پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۵ - Mar 8, 2007
وعده مديركل امور رفاهي آموزش و پرورش به فرهنگيان:
فرهنگيان تا 5 سال ديگر صاحب خانه مي شوند
۵۰ درصد حقوق معلمان صرف هزينه اجاره خانه مي شود
016620.jpg
گروه اجتماعي- مدير كل امور رفاهي و تعاون فرهنگيان آموزش و پرورش به 360 هزار فرهنگي فاقد مسكن وعده دادكه تا 5 سال آينده صاحب خانه مي شوند.
علي قطب الديني با بيان اين كه نيمي از درآمد فرهنگيان ، صرف اجاره خانه مي شود، گفت: هيچ فرهنگي تا 5 سال آينده بدون مسكن نمي ماند.
به گزارش مهر، وي در مراسم كلنگ زني پروژه مسكوني 1200 واحدي پونك فرهنگيان زنجان با بيان اين كه در حال حاضر 360 هزار، يعني يك سوم فرهنگيان كشور فاقد مسكن هستند، اظهار كرد: واحد هاي 50 تا۶۰ متري جوابگوي نياز مسكن فرهنگيان نيست؛ چرا كه با فرهنگ و مسائل شرعي و ديني همخواني ندارد و اين واحدها بايد به حداقل 80 تا۹۰ متري افزايش يابد.
ارتقاي شغلي معلمان
همچنين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: بحث ارتقاي شغلي حل شد و حق جذب 20 درصد معلمان نيز برطرف شده است .
فاطمه آجرلو اظهار داشت: از سوي ديگر وديعه مسكن فرهنگيان كه 30 ميليون ريال بود به 70 ميليون ريال اصلاح شد كه اين قدم خوبي براي حل مشكلات مسكن فرهنگيان است.
وي از تهيه لايحه بازنشستگي كامل با 25 سال سابقه خبر داد و اظهار داشت: اين طرح نيز آماده طرح در صحن علني مجلس است .
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ، مصوبه مستمري بگيران ، نظام هماهنگ پرداخت حقوق با تاكيد بر فرهنگيان و كاركنان آموزش و پرورش و به روز شدن حقوق بازنشستگان آموزش و پرورش را از ديگر اقدامات كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس براي فرهنگيان دانست.
وي تصريح كرد: زمان دست به دست كردن مسائل آموزش و پرورش به پايان رسيده و مسائل اين وزارتخانه كه زير ساخت تمام مسائل كشور محسوب مي شود بايد با درايت و تعامل مسئولان بخش هاي مختلف برطرف شود.
آموزش تخصصي و مهارتي
مديركل دفتر ارتقاء مهارت هاي حرفه اي و تربيت معلم وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد : 84 درصد از 5700 هزار ساعت دوره آموزش ضمن خدمت معلمان در سال تحصيلي جاري ، تخصصي و مهارتي بوده است.
حسين نقوي درباره چگونگي ارتقاء علمي معلمان يادآور شد: كلاس هاي ذكر شده تا 2 سال پيش بر اساس نياز سنجي از اين افراد بر گزار مي شد و اكنون 2 سال است كه كلاس هاي ضمن خدمت فرهنگيان هدفمند شده است.

وسايل پزشكي در بيمارستان ها در اختيار بيماران قرار مي گيرد
اصلاح اساسنامه سازمان تأمين اجتماعي
بانك اطلاعات شخصي بيمه شدگان در وزارت رفاه ايجاد مي شود
016605.jpg
گروه اجتماعي - اصلاح اساسنامه سازمان تأمين اجتماعي در وزارت رفاه هفته آينده آغاز مي شود.
محمد حسن طريقت منفرد، معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، با اعلام اين خبر گفت: اصلاح اساسنامه هاي سازمان بيمه خدمات درماني و صندوق بيمه اجتماعي روستاييان در هفته هاي گذشته به پايان رسيده  است و اصلاح اساسنامه سازمان تأمين اجتماعي نيز هفته آينده در وزارت رفاه شروع مي شود.
وي با اشاره به اينكه اين اصلاحات در جهت رفع موانع و مشكلات پيش روي افراد تحت پوشش اين صندوق ها انجام مي شود افزود: در صورتي كه مشكل پيش بيني نشده اي به وجود نيايد اصلاح اساسنامه سازمان تأمين اجتماعي در سال جاري به پايان خواهد رسيد در غير اين  صورت پايان يافتن اين اساسنامه به سال آينده موكول مي شود.
طريقت يكي از مهم ترين چالش هاي پيش روي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي را غيرمنطقي بودن تعرفه هاي پزشكي عنوان كرده و گفت: يكي از برنامه هاي پيشنهادي وزارت رفاه براي سال آينده تصحيح تعرفه هاي پزشكي است چرا كه عدم واقع بيني موجود در اين تعرفه ها سبب شده است تا برخي رشته هاي مادر تخصصي پزشكي با تهديد جدي روبه رو شده اند.
به اعتقاد معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي عدم تعادل در اين تعرفه ها توانسته است آثار جبران ناپذيري بر نظام سلامت كشور بگذارد تا آنجا كه بسياري از رشته هاي تخصصي مورد نياز كشور از سوي دانشجويان رشته پزشكي براي ادامه تحصيل انتخاب نمي شود.
وي افزود: واقعيت اين است كه اين تعرفه ها به لحاظ علمي تا به امروز پاسخگوي نياز سلامت كشور نبوده است. در واقع عدم برخورداري تعرفه هاي پزشكي از تعادل مورد نياز سبب مضمحل شدن برخي رشته هاي مورد نياز نظام سلامت كشور و برجاي گذاشتن آثار سوء بر سياست هاي سلامت كشور شده است.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه خبر داد: بر اساس قانون، تعرفه خدمات درماني بايد پس از تعيين سرانه و با در نظر داشتن سطح درآمد گروههاي بيمه شده، به پيشنهاد مشترك سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت رفاه به شوراي عالي بيمه ارائه شود. وي با تأكيد بر اين كه تعرفه درمان بر مبناي سرانه سامان مي گيرد، گفت: سال گذشته شوراي عالي بيمه سرانه 7 هزار توماني را براي درمان پيشنهاد داد؛ اما اين رقم قبل از تصويب نهايي اعلام و در نتيجه سبب شد فضاي مبادلات بر مبناي آن، عليرغم تأمين اعتبار شكل گيرد و در نتيجه بار سنگيني بر مردم تحميل شد.
به گفته معاون سياستگذاري وزارت رفاه بازنگري در اين تعرفه ها حداكثر تا پايان خردادماه سال آينده توسط اين وزارتخانه به پايان خواهد رسيد و پس از آن تمامي مراكز ملزم به تبعيت از تعرفه جديد خواهند بود.
ديگر چالش پيش رويي كه وزارت رفاه سعي در حل آن براي سال آينده خواهد داشت ايجاد يك بانك اطلاعات بيمه اي است، از اين رو وزارت رفاه از تمامي دستگاه هاي بيمه اي خواسته است تا نسبت به تكميل اطلاعات شخصي بيمه شدگانشان با درج كد ملي اقدام و نتيجه را به وزارت رفاه و تأمين اجتماعي اعلام كنند.
طريقت منفرد در اين باره گفت: تمامي بيمه ها بايد فهرست كامل و دقيقي از بيمه شدگانشان را به منظور رفع همپوشاني هاي بيمه اي به وزارت رفاه ارائه دهند تا با تشكيل يك بانك اطلاعات بيمه اي تشكيل شود.وزارت رفاه و تأمين اجتماعي سال آينده براي حل مشكل وسايل پزشكي نيز چاره اي انديشيده است به اين ترتيب كه اين وسايل از طريق بيمارستان ها و مراكز درماني در اختيار بيماران قرار مي گيرد.

۶ درصدمعتادان زن هستند
گروه اجتماعي - مديركل مركز مطالعات، تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: بيش از ???هزار نفر از بانوان كشور معتاد به مصرف مواد مخدر هستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مبارزه با موادمخدر روشنك وامقي گفت: بر اساس آمار غيررسمي و مطالعات پراكنده در رابطه با اعتياد، حداقل شش درصد كل معتادان جامعه را بانوان تشكيل مي دهند.
وي با بيان اينكه آمارگيري در مورد اعتياد در كشور با مشكل مواجه است افزود: بر اساس آمار رسمي حدود دو ميليون نفر در كشور معتاد به مصرف مواد مخدر هستند.
مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان، بدون ارائه آماري از افزايش آمار بانوان معتاد كشور نسبت به سال گذشته گفت: با شيوع مواد اعتيادآور جديد كه دسترسي و مصرف آساني دارند آمار ابتلاي زنان به اعتياد در كشور افزايش يافته است.
وي تصريح كرد: بانوان بويژه جوانان در سال هاي اخير به تصور اينكه مواد جديد نيروزا هستند استقبال بيشتري از اين مواد مي كنند. وامقي خاطرنشان كرد: در گذشته ترياك بيشترين ماده مخدر مصرفي بانوان بود ولي با ورود مواد جديد، مصرف كراك بيشتر از ساير مواد مخدر در بين بانوان شايع شده است. وي افزود: تحقيقات نشان مي دهد زنان تمايل بيشتري به مصرف مواد مخدر استنشاقي و خوراكي دارند. وامقي با انتقاد از بي توجهي به امور پژوهشي در رابطه با علل و عوامل اعتياد بانوان گفت: امسال تنها دو طرح در رابطه با اين موضوع به دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور ارائه شده است.
مدير كل مركز مطالعات، تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور، تدوين اولويت هاي پژوهشي در رابطه با زنان و مصرف مواد مخدر و نيز ترويج راه هاي پيشگيري و درمان اعتياد با توجه به شرايط زنان را از برنامه هاي جديد اين ستاد عنوان كرد.

هاشمي رفسنجاني: دانشگاه آزاد
با قوت به كار خود ادامه دهد
گروه اجتماعي هاشمي رفسنجاني طي پيامي به چهاردهمين همايش سراسري مديران فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي در مشهد مقدس بر ادامه مسير بالندگي و كمال اين دانشگاه تاكيد كرد.
در بخشي از اين پيام رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام آمده است: بر مديران فرهنگي دانشگاهي فرض است كه با ترسيم دورنما و تدوين راهكارهاي اجرايي مناسب، روند كيفيت بخشي به برنامه ها و ايجاد اعتلا و رشد را مدنظر قرار داده و با بهره گيري از توان وسيع فرهنگي و علمي دانشگاه از تزريق مباني پژوهشي و خردورزي همراه با اعتدال و موازنه در جميع حركات غفلت نورزند.
در اين پيام كه توسط رئيس دانشگاه آزاد اسلامي قرائت شد ضمن اشاره به ربع قرن حضور موثر دانشگاه در عرصه دانش و فرهنگ، تاكيد شده است كه دانشگاه اكنون به درخت تناوري از تجربه و افتخار مبدل شده كه دايره تنگ برخورداري از تحصيلات دانشگاهي را درهم شكسته و گستره تعليم و تربيت را تا دورترين نقاط و كرانه هاي محروم كشور به ارمغان برده است.عبدالله جاسبي، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي نيز در اين همايش به فعاليت هاي متعدد و موثر معاونت فرهنگي اشاره كرد و الگوسازي در سياستگذاري هاي فرهنگي، تعميق پژوهش محوري در عرصه فرهنگي، استفاده از نمادهاي انقلاب اسلامي در دانشگاه ها و بناي مسجد در هر واحد دانشگاهي را به عنوان اولويت هاي مهم معاونت فرهنگي دانشگاه عنوان كرد.

فصل بودجه
و مشكلات معيشتي فرهنگيان
گروه اجتماعي: چهارمين اجتماع اعتراضي معلمان روز سه شنبه در مقابل مجلس برگزار شد. اين اجتماعات در اعتراض به تاخير در تصويب لايحه نظام هماهنگ پرداخت و همچنين پايين شمردن منزلت معلمان برگزار شده است. در اجتماع روز سه شنبه هزاران تن از معلمان شركت كرده بودند. تعداد شركت كنندگان در تجمع از 7 تا 10 هزار نفر تخمين زده شده است. بررسي لايحه بودجه در مجلس علت انتخاب اين زمان از سوي معلمان جهت طرح درخواستهاي مالي خود بوده است .
دولت كه لايحه خدمات كشوري را به مجلس ارائه كرده بود در پي ناتواني از تخصيص اعتبار آن خواستار پس گرفتن لايحه از مجلس شد تا با تغييراتي دوباره به مجلس بدهد، اما نمايندگان با ارجاع لايحه به دولت مخالفت كرده و آن را در جلسه علني با تغييراتي در جهت اعمال نظر دولت بررسي و تصويب كردند. اين تغيير در نحوه اجراي نظام هماهنگ به گونه اي بود كه بار مالي زيادي براي دولت نداشته باشد. حداد عادل هم پس از تصويب اين لايحه خطاب به كاركنان دولت گفت كه انتظار نداشته باشند با قانوني شدن اين مصوبه كل مطالباتشان به يكباره پرداخت شود. مصوبه به شوراي نگهبان رفت و اين شورا بيش از 20 ايراد قانوني از آن گرفت و لايحه را به مجلس برگرداند. از آنجا كه اگر اين لايحه بخواهد در مسير عادي بررسي شود فرهنگيان نمي توانند اميدواري چنداني به حل مشكلات خود در كوتاه مدت داشته باشند بنا براين آنها بهترين راهكار را تجمع در مقابل مجلس در فصل بودجه ديده اند. تنها راه قانوني براي انجام خواسته فرهنگيان، گنجاندن موضوع در لايحه بودجه و تخصيص اعتبار آن است. كه در آن صورت بررسي اين لايحه در مجلس در سال آينده با مشكلات كمتري روبه رو شده و پس از تصويب مي توان از ابتداي سال 86 قابليت اجرايي پيدا كند. مجلسي ها قول داده اند كه تا پايان دوره هفتم نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت را قانوني كنند. پايان دوره مجلس هفتم، هفت خرداد 1387 است.

تصويب آيين نامه تكريم
استادان بازنشسته دانشگاه ها
گروه اجتماعي- شوراي عالي انقلاب فرهنگي در نشست سه شنبه شب خود كه به رياست محمود احمدي نژاد تشكيل شد چند مصوبه داشت كه آيين نامه تكريم استادان بازنشسته دانشگاه ها ، اعطاي جايزه ادبي پروين اعتصامي و راه اندازي پايگاه استنادي علوم ايران و جهان اسلام از جمله آنهاست.
در اين آيين نامه به منظور قدرداني و سپاس از زحمات ارزشمند اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و تحقيقاتي كه با رتبه استاد تمامي بازنشسته مي شوند ،  مزاياي برخورداري از كانون استادان و همسرانشان،  استفاده از تخفيف ويژه در برخي هزينه ها نظير بازديد از موزه ها، استفاده از اماكن گردشگري، كتابخانه ها و سفرهاي علمي داخلي و خارجي با خطوط پروازي داخلي در نظر گرفته شده است.
بر اساس اين گزارش كليات راه اندازي پايگاه استنادي علوم ايران و جهان اسلام (ISC) با هدف انتشار و ترويج علم از طريق ايجاد نشريات علمي كيفي، حفاظت از جريان سالم توليد علم از طريق داوري تخصصي مقالات توسط جامعه علمي و تبادل آرا و نظريه هاي دانشمندان ايراني و اسلامي در راستاي نهضت نرم افزاري و توليد علم در كشور، در اين نشست به تصويب شورا رسيد.
بر اساس اين گزارش شوراي عالي انقلاب فرهنگي در راستاي تحقق رسالت نبوي و تكميل مكارم اخلاقي ،  سالروز ولادت اسوه حسنه و الگوي شايسته انساني، پيامبر اعظم(ص) را به عنوان روز اخلاق و مهرورزي نامگذاري كرد. در ادامه اين جلسه اعطاي جايزه ادبي پروين اعتصامي مطرح شد و كليات آن به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد. اين جايزه با هدف ترغيب و تشويق بانوان جهان به ويژه بانوان مسلمان و ايراني در راستاي ايجاد و تقويت پيوند ميان فرهنگ و ادبيات ملل مختلف در سه گروه سني كودك ،  نوجوان و بزرگسال در نظر گرفته شده است.

با مردم
۲۳۰۲۳۳۳۷
۹ تا 12 به استثناءروزهاي تعطيل
فرهنگ سازي براي كاهش مشكلات ترافيك
عدم استفاده عابران از پل هاي ويژه عابر پياده موجب سنگيني و آشفتگي بيشتر ترافيك در شهر تهران است، پيشنهاد مي كنيم، براي ايجاد رغبت بيشتر به منظور استفاده از پل هاي عابر پياده، فرهنگ سازي شود. البته رفع برخي مشكلات و كمبودهاي فني اين پل ها براي راحتي رفت و آمد عابران بويژه بيماران و كهنسالان ضروري است.
مهدي ميرزاحسيني- تهران
واردات بي رويه چاي و برنج
بر پايه اخبار رسمي، چند برابر نياز كشور برنج وارد شده است. واردات  چاي، به مراتب بيشتر از اين است، اين قبيل واردات بي  رويه، به توليدات داخلي لطمه مي زند و سبب مي شود، عده زيادي كه در اين بخش ها سرگرم توليد به سود اقتصاد ملي هستند، به كارهاي غيرمولد روي بياورند. در اين موارد بايد مصالح ملي و ملاحظات اقتصادي رعايت شود.
قنبري عسلي- رشت
براي مردم كم درآمد خانه  ارزان بسازيد
@ يكي از راه هاي حل مشكلات مسكن، احداث خانه هاي ارزان قيمت به صورت انبوه، براي تأمين مردم كم درآمد و فاقد مسكن است و دولت بايد، با ايجاد تمهيدات لازم بخش خصوصي حتي سرمايه هاي كوچك را به سمت اجراي چنين طرحي سوق دهد، تا مردم بي خانه، همچنان با مشكل بغرنج روبه رو نباشند.
ن. جليلي- كرمانشاه
مطالبات بازنشستگان كشوري
با عنايت به بحث هاي بودجه در مجلس شوراي اسلامي، اميدوارم، مطالبات بازنشستگان كشوري از قبيل پاداش پايان خدمت سال 79، 12درصد سال 1380، بيمه عمر، سهام عدالت و وام ضروري هم مورد توجه نمايندگان محترم و مسئولان عزيز باشد.
محمد كشاورزي آزاد- تهران
راهي براي كاهش بيكاري
فارغ التحصيل رشته كشاورزي و ساكن ايلام هستم. بايد امكانات كافي، براي ايجاد اشتغال امثال من در استان ايلام فراهم شود تا جوانان ناچار به مهاجرت به تهران نشوند. راه چاره نيز، سوق دادن بخش وسيعي از فعاليت هاي اقتصادي تهران به استان هاست.
س- ت- ايلام
در انتظار خودرو جديد
بسياري از دارندگان خودروهاي فرسوده كه از راه جابه جايي مسافران امرار معاش مي كردند، با انجام تشريفات لازم، در انتظار دريافت خودرو جديد به سر مي برند. قرار بود ايران خودرو، اين خودروها را 15 روزه به متقاضيان تحويل دهد، اما با وجود اين كه موعد قسط اول براي متقاضيان فرا رسيده، هنوز موفق به تحويل خودرو جديد نشده اند.
۴ مورد تلفن به همشهري
تشكر و پيشنهاد
ضمن تشكر از شهرداري تهران در مورد بهسازي پياده روهاي خيابان ولي عصر، پيشنهاد مي كنم، براي مراقبت از درختان چنار اين خيابان، از روش هاي فني و تخصصي كارشناسان استفاده به عمل آيد تا اين درختان كه موجب سرسبزي و زيبايي شهر تهران هستند، محفوظ بمانند.
ماه منير- ح-تهران
ميراث هاي تاريخي يزد
@ در توسعه شهر يزد و ساخت و سازهاي جديد، مراقبت  از ميراث هاي فرهنگي و ابنيه قديمي ضروري است و اين مسأله بايد در سطح ملي مورد توجه قرار بگيرد.
محسن مودتي- يزد
كمبود آسفالت و روشنايي
در سطح بزرگراه شهيد بابايي دست اندازهاي زيادي وجود دارد و علاوه بر اين، اين بزرگراه از روشنايي برخوردار نيست كه اميد است با توجه مسئولان، اين قبيل كمبودها برطرف گردد.
علي محمدي- تهران
متقاضي تأسيس دارالترجمه
@ از 2 سال پيش براي تأسيس دارالترجمه طبق ضوابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اقدام كردم، اما پس از اين مدت،  اعلام شده كه طبق بخشنامه تا اطلاع ثانوي صدور مجوز دارالترجمه متوقف شده است. خواستار حل اين معضل هستم.
م. قاسمي- ساوه
غلط هاي چاپي در كتابهاي كارشناسي ارشد
@ كتاب هاي دوره كارشناسي ارشد سنجش 3 در رشته علوم سياسي و روابط بين الملل داراي غلط هاي چاپي زيادي است. اميدوارم با اعمال دقت بيشتر از سوي دست اندركاران چاپ و انتشار اين كتاب ها شاهد چنين مسائلي نباشيم.
ن.م- تهران
جايگاه سوخت
با توجه به كمبود ايستگاه سوختگيري گاز مايع براي خودروها در شميران، پيشنهاد مي كنم با تمهيدات لازم يك جايگاه سوختگيري گاز CG در منطقه يك- شميرانات احداث گردد.
رضا صادقي

پاسخ مسئولان
توضيح و تصحيح
در پاسخ مطلب درج شده به عنوان شرح كاريكاتور در همشهري مورخ 29/11/85 با موضوع خط فقر به اطلاع مي رساند، خبر نقل شده در خصوص رقم خط فقر از قول دكتر راغفر مشاور وزير رفاه و بهزيستي مي باشد كه سهواً از سوي معاون وزير رفاه و بهزيستي، نقل شده بود.
اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل وزارت رفاه و تأمين  اجتماعي
لكه گيري و آسفالت انجام مي شود
در پاسخ به مطلب درج شده در ستون با مردم همشهري مورخ 19/11/85 تحت عنوان تقاضاي آسفالت يك خيابان به اطلاع مي رساند: با توجه به استعلام به عمل آمده در خصوص آسفالت خيابان رودبار شرقي نرسيده به تقاطع ميرداماد لكه گيري صورت گرفته و در سال آينده نسبت به روكش محل مذكور اقدام لازم به عمل مي آيد.
روابط عمومي شهرداري منطقه 3 تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |