سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۸ - Mar 13, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
از جمله صدقه اين است كه به مردم سلام كني و گشاده رو باشي.
نهج الفصاحه، حديث 3068
امروز با حافظ
راحت جان طلبم وز پي جانان بروم
خرم آن روز كزين منزل ويران بروم
به هوا داري آن سرو خرامان بروم
چون صبا بادل بيمار و تن بي طاقت
آب و هوا
017025.jpg

عكس
017031.jpg
عكس: همشهري‎/ جواد گلزار
تهران، ديروز، خيابان آفريقا- سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران با انتشار اطلاعيه اي به شهرونداني كه قصد انجام خانه تكاني دارند توصيه كرد حين پاك كردن شيشه و پنجره ها، احتياط كرده و از رفتن برروي نرده ها و يا قرنيزها جداً خودداري كنند. اما ظاهراً اين شهروند، هم نسبت به توصيه هاي ايمني بي توجه است و هم نسبت به سلامتي خود.

در شهر چه خبر
تعرفه كرايه خودرو
اگر چه اغلب رانندگان آژانس ها با كرايه پايين 3هزارتومان ميانه خوبي ندارند، اما به گفته داود شيريني معاون اتحاديه موسسات توريستي و اتومبيل كرايه، نرخ كرايه خودرو در آژانس ها ساعتي 2500 تومان است. به نظر مي رسد اين نرخ در بهمن ماه سال جاري در مجمع امور صنفي تصويب شده و بر اساس آن، ورودي آژانس ها 700 تومان است. نرخ خودرو هاي كرايه اي بايد سالانه 10 تا 20 درصد افزايش يابد درحالي كه بسياري از رانندگان بدون هماهنگي با مدير آژانس، كرايه هاي بالايي دريافت مي كنند. هم اكنون در تهران بيش از 3هزار آژانس كرايه اتومبيل بدون مجوز در حال فعاليت هستند كه عمده شكايت هاي مردمي نيز مربوط به اين واحدهاست.

آموزش جزيره اي
افسران راهنمايي و رانندگي درايام تعطيلات نوروزي تمام رانندگاني را كه از طريق دريا وارد جزيره كيش مي شوند آموزش مي دهند. در اين طرح به منظور آشنايي بيشتر رانندگان با مقررات رانندگي، هنگام حمل خودرو سي دي هاي آموزشي براي آنها پخش مي شود. از سوي ديگر تمام رانندگان در جزيره كيش ملزمند هنگام گذر عابرين پياده، قبل از خط كشي توقف كامل كنند. همچنين ??دوربين ثابت و 2 دوربين سيار در سطح معابر سرعت رانندگان را، ثبت مي كنند. از آنجا كه هنگام خروج از كيش ارائه برگ خلافي الزامي است لذا به منظور رفاه حال رانندگان، ماموران راهنمايي و رانندگي در بندرگاه كيش اقدام به صدور برگ خلافي مي كنند تا ميهمانان نوروزي در زمان خروج از جزيره با مشكلي مواجه نشوند.

بازرسي رستوران ها
شايد از اين پس حرف و حديث هاي پيرامون غذا هاي بين راهي با هفته اي 2بار سركشي بازرسان كمترشود. گويا نظارت بر رستوران ها و مراكز خدماتي بين راهي به 2 صورت انجام مي شود. يكي از طريق بازرسان خود استان ها و يكي هم به صورت متمركز از طرف كارشناساني كه با اكيپ هاي مختلف ستاد تسهيلات سفر هاي كشور فرستاده مي شوند. اگر رستوران يا واحد خدماتي بين راهي، متخلف باشد با آن  برخورد مي شود و احتمال توقيف نيز وجود دارد.

هجوم به بانك ها
تشكيل صف هاي نسبتا طولاني براي انجام امور بانكي و نداشتن پول نقد از جمله ويژگي هاي خاص بانك ها در روزهاي پاياني سال است. شايعاتي مبني بر احتمال كمياب شدن چك هاي مسافرتي نيز به گوش مي رسد و خبرهاي منتشر شده در مورد اين احتمال، بيش از پيش مردم را به سمت باجه هاي بانك سرازير كرده است. دراين باره رئيس يكي از بانك ها مي گويد: براي پرداخت پول نقد به مردم در روزهاي پاياني سال تدابير لازم از سوي مسئولان بانك مركزي انديشيده شده است. اين نگراني نبايد در مردم ايجاد شود كه در تعطيلات نوروزي براي گرفتن پول نقد در بانك هاي شهرستان هاي مختلف با مشكل روبرو مي شوند. مردم در هر زمان ممكن كه بخواهند پول نقد در بانك هاي كشور وجود دارد و بي دليل نگران كمبود پول نقد در بانك ها و دريافت پول درخواستي خود از بانك ها نباشند.

زيارت اهل قبور
علاوه بر سرويس هاي 6 دقيقه اي مترو براي پنجشنبه آخر سال، اتوبوس هاي شركت واحد نيز خدمات ويژه ارائه مي دهند. سرويس هاي ويژه  اي در روز هاي پنجشنبه و سه شنبه۲۴و 29 اسفندماه از ساعت 13و در روز چهارشنبه اول فروردين سال 86 از ساعت 5 و 30دقيقه بامداد از ميادين امامره، خراسان، انقلاب اسلامي، محمديه، شمشيري، امام حسين ع، پايانه خاوران، آزادي، بازاردوم نازي آباد و شهرري به سمت بهشت زهراس حركت مي كنند.

بازار
017040.jpg
قيمت هاي تلخ شكلات
در حالي كه شكلات هاي معمولي حدود 5 درصد و شكلات هاي مغزدار 11تا 15 درصد نسبت به اسفند ماه گذشته گران تر شده اند، طي هفته گذشته قيمت روغن نباتي نيز حدود 8 درصد گران شد و از حدود 16 هزار و 550 تومان به 17 هزار و 850 تومان در هر حلب 16 كيلويي رسيد.
مطابق معمول، اين موضوع در افزايش قيمت تمام شده شيريني و شكلات تاثير خواهد گذاشت. از سوي ديگر نوسان قيمت شكر و افزايش قيمت ديگر مواد اوليه مورد استفاده در اين صنف موجب از بين رفتن سودآوري و ايجاد ركود در صنف شيريني و شكلات و تلخي قيمت هاي توليدات آن ها شده است. اما از آنجا كه افزايش قيمت در بازار شيريني و شكلات موجب كاهش تقاضا و كاهش سودآوري اين بازار براي اعضاي صنف خواهد شد و صنف قنادان هم روز هاي كم رونقي را پشت سر گذاشته اند، احتمال دارد شيريني پزها گراني روغن را بيشتر تحمل كنند تا تقاضاي شب عيد را از دست ندهند.

سكه، طلا و ارز
017043.jpg

رسانه
017049.jpg

نظر شما
017034.jpg
چهارشنبه سوري
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در تاريخ 14تا 17 اسفند  ماه سال جاري اقدام به اجراي يك نظر سنجي تلفني در باره چهارشنبه سوري كردند. در اين  نظر سنجي  بطور تصادفي با 1000 نفر از مردم تهران تماس گرفته شد. نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد كه 40 درصد از پاسخگويان در چهارشنبه آخر سال به برگزاري مراسمي به شكل سنتي اقدام مي كنند. بيش از 94درصد از كل پاسخگويان معتقد بودند كه برگزاري مراسم چهارشنبه سوري به شيوه اي كه در چند سال گذشته باب شده موجب بروز مشكلاتي در شهر مي شود از جمله 37درصد آلودگي صوتي، 32درصد حوادث و آتش سوزي، 23درصد نداشتن امنيت جاني و 2درصد ترافيك است.
نظر پاسخگويان درباره نقش شهرداري در كاستن از خطرات برگزاري مراسم چهارشنبه سوري در نمودار نشان داده شده است.
اين نظرسنجي ها ادامه دارد. ممكن است در روزهاي آينده، پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري، با تلفن شما هم تماس بگيرند.
متن كامل اين خبر را در www.hamshahri olie.ir بخوانيد

مسابقه با جايزه
واكسن هپاتيت B
چه كساني حتماً بايد واكسن هپاتيت B تزريق كنند؟
(پاسخ را در صفحه 28 روزنامه امروز بيابيد.)
A) نوزادان و نوجوانان زير 18 سال
B) والدين، فرزندان و همسر شخص مبتلا به هپاتيت B
C) فعالان در گروه هاي پزشكي، بيماران دياليزي و دريافت كنندگان خون
D) همه موارد
نحوه شركت در مسابقه:شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 19 امروز به شماره 3000251 (بدون پيش شماره) و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 12 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران ، 5 نفر از شهرستان ها و 2 نفر از مشتركان سرويس SMS خبري) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان در شماره بعدي روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
۲ جايزه ويژه براي مشتركان SMS خبري: اين مشتركان بايد در صورت شركت در مسابقه پس از تايپ گزينه صحيح، عبارت SMS را درج و سپس ارسال كنند. گفتني است شانس مشتركان SMS خبري، 10 برابر بيش از ساير شركت كنندگان است.
شماره تلفن برندگان مسابقه 45
017046.jpg


فرهنگسرا
ترنم بهار
مجتمع فرهنگي هنري بعثت در آستانه سال نو اقدام به برگزاري شب شعري با عنوان ترنم بهار كرده است. اين برنامه با هدف معرفي شاعران جوان، تشويق و ترغيب آنها و تبادل نظر اعضاي كانون هاي ادبي فعال در منطقه برگزار مي شود. اين برنامه روز چهارشنبه مورخ 23 اسفند از ساعت 14 تا 16 در سالن آمفي تئاتر مجموعه فرهنگي هنري بعثت برگزار خواهد شد. علاقه مندان براي شركت در اين برنامه مي توانند به نشاني ميدان بهمن، اتوبان شهيد تندگويان، بوستان بعثت، مجموعه فرهنگي هنري بعثت مراجعه كنند و يا با شماره تلفن هاي 55022500 و 55033900 تماس بگيرند.

چشم اندازهاي طبيعي
فرهنگسراي طبيعت به مناسبت آغاز سال نو، ششمين جشنواره چشم اندازهاي طبيعي ايران را از تاريخ 25 اسفند ماه تا 25 فروردين ماه برگزار مي كند. عموم مسافران نوروزي مي توانند مشاهدات، خاطرات و رويدادهاي ديدني در مسافرت خود را در قالب عكس، فيلم و خاطره حداكثر تا تاريخ 25 فروردين ماه سال 86 براي شركت در ششمين جشنواره چشم اندازهاي طبيعي ايران به نشاني:  فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت ارسال كنند .

آلودگي هواي تهران
017028.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
هديه مورد علاقه
با صداي زنگ قبل از همه، وروجك كه منتظر بچه همسايه بود از جا پريد و در را باز كرد. اما با ديدن پدر بزرگ گفت: اه، شما هم كه همش مياين اينجا. مگه خودتون خونه ندارين؟
مادر پرخاش كرد: بي  ادب، اين چه طرز صحبته...؟
هر 3 دلگير شدند. لحظه اي بعد خبري از وروجك نبود و كسي متوجه نشد او از خانه خارج شده است. وقتي برگشت بسته اي كادو پيچ كه با پول روزانه اش تهيه شده بود در دست داشت. آن را تقديم پدر بزرگ كرد و گفت كه از او دلخور نباشد. كادو باز شد. روزنامه مورد علاقه پدر بزرگ بود.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
نوشيدني ضد سرطان
پاناما: دانشمندان پس از انجام تحقيقات گسترده روي افراد قبيله اي در كشور پاناما به اين نتيجه رسيدند كه نوشيدن چند ليوان كاكائو در روز احتمال ابتلاي افراد را به سرطان، حمله قلبي و ديابت به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد. به گفته دانشمندان افرادي كه در اين قبيله 40 ليوان نوشيدني كاكائو در هفته ميل مي كردند احتمال ابتلايشان به بيماريها به شدت كاهش يافت.
راننده 100 ساله
لندن: پيرترين راننده زنده كشور انگليس ديروز يكصدمين سال تولدش را جشن گرفت. جالب است بدانيد كه اين پيرمرد فاقد گواهينامه رانندگي خودرو است. وي در سال 1952 گواهينامه رانندگي با موتورسيكلت دريافت كرد و از آن زمان تاكنون تنها با وسايل نقليه موتوري سه چرخ رانندگي كرده است. او حتي يك بار هم جريمه نشده و تصادف نداشته است.
كم كاري  سيگاري ها
توكيو: نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد كارمندان سيگاري شركت هاي دولتي و خصوصي در طول روز دست كم 30 دقيقه را صرف سيگار كشيدن مي كنند. به عبارتي ديگر آنها 30 دقيقه نسبت به همتايان غيرسيگاري خود كمتر كار مي كنند. همين موضوع باعث اعتراض كارمندان غيرسيگاري شده است. به طور متوسط كارمندان سيگاري 3 بار در روز هر بار به مدت 10 دقيقه محل كار خود را براي سيگار كشيدن ترك مي كنند كه دفعات سيگار كشيدن برخي كارمندان در وقت اداري حتي به 7 بار هم در روز مي رسد. البته به گفته پزشكان، ترك محل كار توسط كارمندان سيگاري براي سيگار كشيدن به سود كارمندان غيرسيگاري است چون كمترين فايده آن اين است كه دود سيگار را استنشاق نمي كنند. گفته مي شود در برخي شركت ها سيگار كشيدن تا پس از پايان ساعت اداري ممنوع خواهد شد تا در حق كارمندان غيرسيگاري اجحاف نشود.
عطر بدون رايحه
پاريس: يك فروشگاه زنجيره اي كه كالاهاي گران قيمت مي فروشد از هفته آينده عطر بدون رايحه عرضه خواهد كرد. قيمت هريك از شيشه هاي 100 ميلي اين عطر 40 پوند اعلام شده است. هنگامي كه مصرف كننده از اين عطر استفاده مي كند رايحه بسيار ملايم آن پس از چند دقيقه از بين مي رود و در حقيقت كاركرد آب را دارد. نام اين عطر بدون بو چو ايكس است.
اعتياد به خريد گوشي
پكن: يك دانش آموز در چين طي 9 سال اخير بيش از 500 دستگاه گوشي تلفن همراه خريداري كرده و جالب اين كه از هيچ يك از اين گوشي ها بيش از يك ماه استفاده نكرده است. وي در توجيه اين عمل خود مي گويد: من دوست دارم نحوه كار با گوشي هاي مختلف را ياد بگيرم به همين دليل مدل هاي مختلف را خريداري و دفترچه راهنماي هريك از آنها را حفظ مي كنم.
شادي اندك پس از طلاق
گلاسكو: چندي پيش يك زن 54 ساله در اسكاتلند سرانجام حاضر شد در ازاي دريافت 48 ميليون پوند، از همسر ثروتمند خود جدا شود. با آن كه دريافت چنين مبلغي براي رضايت دادن به طلاق يك ركورد به شمار مي آيد اما شادي اين زن تنها چند روز به طول انجاميد. ديروز خبر رسيد يك سارق مسلح با ورود به منزل 3 ميليون پوندي اين زن مقدار زيادي طلا و جواهرات وي را به سرقت برد. با وجود اين كه سيستم حفاظتي و امنيتي اين خانه بسيار مدرن و مجهز بود اما مرد مسلح با ورود به آن، دست و پاي صاحب  خانه را با طناب بست و سپس طلا و جواهراتش را به ارزش صدها هزار پوند به سرقت برد. به هر حال اين خانم تا ساعت 10شب در بند بود تا اين كه پسرش به خانه آمد و او را نجات داد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |