سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۸ - Mar 13, 2007
توصيه هاي كارشناسان براي كاهش
آسيب هاي چهارشنبه سوري
016959.jpg
مريم غفاري
هشدارها تكراري است، اما بايد بازهم تكرار شود، مثل هر سال. در حالي كه مطابق اعلام پزشكي قانوني، در سال گذشته 8 نفر در حوادث چهارشنبه سوري جان خود را از دست دادند، آمارهاي اورژانس نشان مي دهد بيشترين گروه آسيب ديده در حوادث چهارشنبه سوري، گروه سني ?? تا ?? سال، سپس گروه سني ? تا ?? سال و بعد از آن گروه سني ?? تا ?? سال قرار دارند.
كارشناسان مي گويند سوختگي هاي ناشي از بازي با مواد محترقه خطرناك در چهارشنبه سوري داراي دو نوع عوارض هستند. برخي از آنها به عنوان عوارض زودرس مطرح هستند و برخي در درازمدت بر افراد عوارض ايجاد مي كند .  قطع عضو بدن از عوارض زودرس سوختگي ها است. عفونت ثانويه در محل زخم ناشي از سوختگي يك عارضه زودرس ديگر است.
آسيب هاي چشم
كوري چشم در صورت اصابت مستقيم تركش هاي ناشي از انفجار مواد محترقه يكي از مواردي است كه زياد در چهارشنبه سوري ديده مي شود. ميزان كوري هاي ايجاد شده به حدي است كه عنوان نابينايي در چهارشنبه سوري را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار موجود 44 درصد از آسيب هايي كه در اين مراسم وارد مي شود، در چشم راست، 37 درصد در چشم چپ و 19درصد در هر دو چشم است، كه 26 درصد آسيب ها به دليل نارنجك، 51 درصد به دليل سيگارت و 6 درصد نيز به علت فشفشه اتفاق مي افتد. همچنين 58 درصد آسيب ديدگان مرداني با ميانگين سني 17 سال بوده اند. مراجعه سريع به چشم پزشك در صورت برخورد هر شيئي با چشم مي تواند شدت ضايعه را كاهش دهد. در موارد خفيف با انجام مراقبت هاي طبي يا انجام اعمال جراحي مي توان بينايي فرد را به او بازگرداند ولي متاسفانه در موارد شديد چاره اي جز تخليه چشم باقي نمي ماند.
بعد از هر گونه آسيب به چشم تنها كاري كه بايد بكنيد آن است كه چشم را با يك كاور ، بدون آنكه با خود چشم آسيب ديده تماس داشته باشد بپوشانيد و بيمار را سريعاً به يك مركز چشم پزشكي بفرستيد. مراكز تخصصي چشم پزشكي در تهران عبارتند از: بيمارستان فارابي(خيابان كارگر، نبش ميدان قزوين)، بيمارستان امام حسين(ع)(خيابان نظام آباد)، بيمارستان لبافي نژاد(خيابان پاسداران.)
ضايعات پوستي و ريوي
كارشناسان مي گويند هيچ ماده شيميايي غيرخطرناكي وجود   ندارد .  نيترات پتاسيم، كلرات باريم،   ارسنيك، نيترات ساليسيوم و پركلرات پتاسيم به كار رفته در مواد محترقه و منفجره به   علت تركيب با اكسيژن و كربن همگي به نوعي خطرناك هستند و ممكن است حتي هنگام كار و   تهيه، عوارضي را براي كارگران به همراه داشته باشد .
 به عنوان مثال مواد شيميايي   با پايه كلروكلرات به لحاظ درجه آتش گيري بسيار پايين ناراحتي هاي پوستي - ريوي   ايجاد مي كند؛ حتي در مقياس بالاتر آثار خوني را بجا مي گذارند. دردهاي شكمي،   سرگيجه، حالت استفراغ و اسهال و در برخي موارد ناراحتي هاي تنفسي پيشرفته از آثار   اين مواد شيميايي براي توليد كنندگان است . تماس با   تركيبات نيتراته سبب خوردگي پوست مي شود. حساسيت هاي پيشرفته بر روي غشاي پوستي و حتي در صورت جذب از راه پوست سوختگي هاي   پيشرفته پوست از عوارض تركيبات نيتراته است .  تنفس پودرهاي گوگردي هم آثار تنفسي، سرفه هاي   شديد و تنگي نفس را در پي دارد. در صورتيكه مواد شيميايي با پوست شما برخورد كرد بلافاصله آن را با آب فراوان شستشو دهيد و به يك مركز درماني مراجعه كنيد.
كمك هاي اوليه
پزشكان مي گويند  اگر پس از شنيدن صداي بلند ناهنجار دچار تپش قلب يا وزوزگوش يا كاهش شنوايي و علا يمي شبيه اين شديد، تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه در يك فضاي آرام استراحت كنيد. در صورتي كه علا يم بيش از 42ساعت ادامه يافت به پزشك مراجعه كنيد. زنان باردار بهتر است در اين شب به جز موارد ضروري از منزل خارج نشوند چون شوك ناشي از انفجارهاي مواد محترقه باعث سقط جنين مي شود.
همچنين پزشكان توصيه مي كنند از جمله راههاي به حداقل رساندن جراحات مي توان به دور كردن بيمار از منبع ايجاد ضايعه ، متوقف ساختن روند سوختگي (با لحاف يا پتو يا كت ، با آب، غلطاندن روي زمين) در آوردن تمامي لباس ها و محل هاي چسبيده را قيچي كردن، درآوردن تمامي زيور آلات و سرد كردن سريع با آب تميز در طي 10 تا 15 دقيقه اول اشاره كرد. هدف از درمان سوختگي به حداقل رساندن ريسك عفونت، التيام بخشيدن هر چه سريع تر زخم، حفظ كردن حركات فيزيكي اعضاء، به حداقل رساندن ناهنجاري ها از نظر زيبايي و باز گردانيدن هرچه سريع تر نو تواني فيزيكي و روحي و اجتماعي بيمار است.
آماده باش اورژانس
رييس اورژانس كشور، گفته است براي ارائه خدمات در چهارشنبه آخر سال، حدود 2 هزار و 25 دستگاه آمبولانس و يك هزار و 231 پايگاه آماده ژباش خواهند بود.  ژبراي امدادرساني به مصدومان احتمالي شب چهارشنبه سوري، نيروي انتظامي، ژ آتش ژنشاني، واحدهاي امدادي و بيمارستان ژها هم آمادگي دارند. اورژانس حدود 9 هزار نفر از پرسنل خود را براي ارائه خدمت آماده كرده و حدود 50 هزار نيروي بيمارستان هم به آنان كمك مي ژكنند.

ژن خوش خوابي كشف شد
فرنوش صفوي فر
ديده ايد بعضي آدمها انگار ذاتا خوش خوابند و با ده ساعت خواب در شبانه روز هم سيرخواب نمي شوند؟ برعكس بعضي آدم ها هم هستند كه برايشان 4 ساعت خواب هم كافي است و همين قدر كم هم مي تواند آنها را سرحال و پرانرژي نگه دارد. اين تصور ما را اخيراً محققان هم تاييد كرده اند. آنها به تازگي دريافته اند اين كه هر فرد در شبانه روز نياز به چند ساعت خواب دارد، به وسيله محتواي ژنتيكي هر كس تعيين مي شود. يعني همان ذاتي كه خودمان فكر مي كرديم.
بي.بي.سي چند روز پيش اعلام كرد پژوهشگران انگليسي در دانشگاه Surrey، موفق به يافتن ژني شده اند كه هر كس نسخه طويل آن را داشته باشد، نياز كمتري به خواب دارد.
ظاهرا خانم مارگارت تاچر، نخست وزير اسبق انگلستان هم جزء همين افراد بوده، چون شايع است كه ايشان بيشتر از 4 ساعت در شبانه روز نمي خوابد و اين تاثيري در دقت و سلامت ايشان نگذاشته است.
محققان براي نشان دادن اين رابطه، تعدادي از افراد داوطلب را براي 48 ساعت در آزمايشگاهشان بيدار نگه داشتند و آنها را زير نظر گرفتند. مشاهده هاي دانشمندان و همين طور آزمون هاي تمركز و واكنش در اين افراد نشان داد كساني كه نسخه كوتاه اين ژن، موسوم به Period 3 را داشته اند، بيشتر از سايرين تحت تاثير اين بي خوابي قرار گرفته اند و به شدت كلافه و بي حواس شده اند.نكته جالب ديگر در اين بررسي آن است كه امتياز افراد در آزمون تمركز و واكنش، در بين ساعت 4 تا 8 صبح از همه ساعت هاي ديگر كمتر بوده است. اين نشان مي دهد كه اكثر افرادي كه كم خوابي دارند، در اين ساعت ها تمركز و دقتشان به شدت پايين مي آيد. اين ساعت، يعني بين 4 تا 8 صبح، درست همان زماني است كه كارگران شيفت شب، رانندگان بين شهري و همه كساني كه ناچارند شب ها را هم كار كنند و بيدار باشند، كم حواس تر مي شوند. به همين علت، در اين ساعت ها كار با وسايل پرخطر و نيز رانندگي بايد با احتياط بيشتري انجام شود. آمارها هم نشان مي دهد اكثر تصادف هاي رانندگي كه به علت خواب آلوده بودن راننده اتفاق افتاده، در همين ساعت ها قرباني گرفته است.

سلامت در ايران
توصيه هاي وزارت بهداشت
درباره داروهاي خانگي
روابط عمومي وزارت بهداشت، به مردم توصيه كرد داروهايي كه تاريخ انقضاي آنها فرا رسيده است از بسته بندي اصلي خارج كرده و داخل نايلون زباله و يا چاه فاضلاب معدوم كنند و همچنين شربت ها را در فاضلاب خالي كرده شيشه هاي آن را دور بريزند. بر اساس اين توصيه ها، قطره هاي چشمي كه از تاريخ باز شدن در  آنها بيش از يك ماه گذشته است ديگر استريل نيست و بايد دور ريخته شوند، تاريخ انقضاي پمادها و كرم هاي موضعي را از روي جعبه مقوايي آنها و يا از روي تاريخ حك شده روي انتهاي تيوپ پماد كنترل كنند.
آماده باش 100 دستگاه آمبولانس در مراكز پر ترافيك
معاون پزشكي مركز اورژانس تهران با اعلام اين كه همزمان با مراسم چهارشنبه آخر امسال ظرفيت عملياتي اورژانس تهران با تزريق 20 دستگاه آمبولانس 25 درصد افزايش مي يابد، گفت: بدين ترتيب از آمبولانس هاي رزرو استفاده و پرسنل ستادي نيز وارد ماموريت عملياتي مي شوند. دكتر نادر حقي با تاكيد بر اين كه 30 دستگاه موتور آمبولانس و اتوبوس آمبولانس نيز در اين شب مستقر مي شوند،  گفت: اين آمادگي از ساعت 4 بعد از ظهر تا پايان برنامه (احتمالاً تا 2 بامداد) حفظ مي شود.
تدوين پروتكل درماني در دولت، عامل قانون گريزي
در تمامي كشورهاي توسعه يافته تدوين پروتكل درماني بيماران خاص توسط مراكز تحقيقاتي و سازمان هاي غير دولتي و تخصصي كه وابستگي به نهادهاي دولتي ندارند صورت مي گيرد و دولت نمي تواند هم قانونگذار ، هم مجري و هم ناظر باشد. محمود هادي پورعضو هيأت مديره انجمن تالاسمي به مهر گفت: در صورتي كه دولت پروتكل درماني براي بيماران خاص تدوين كند ، به طور حتم باعث قانون گريزي در جامعه مي شود چون در اين صورت به علت عدم تدوين اين پروتكل توسط افراد متخصص، به دليل غير علمي بودن برخي از پزشكان آن را قبول نخواهند داشت.

محققان مي گويند
سير با بي مويي مي جنگد
بر اساس يافته هاي پژوهشگران ژل 5 درصد سير مي تواند باعث تحريك رشد مو در بيماران مبتلا به آلوپسي آرئاتا گردد. به گزارش ايسنا، در اين پژوهش كه توسط متخصصان پوست دانشگاه علوم پزشكي مازندران انجام شده، مشخص شده كه ژل سير بعد از سه ماه بهترين اثربخشي را روي بيماران دارا بوده است.
آلوپسي آرئاتا يك بيماري شايع و بدون علامت است كه به شروع ناگهاني ريزش مو در يك ناحيه كاملا مشخص و معمولاً گرد تشخيص داده مي شود.
علت دقيق بيماري مشخص نيست ولي نقش عواملي چون سيستم ايمني، وراثت و استرس مطرح شده و تاكنون درمان هاي مختلفي براي اين بيماري ارائه شده كه هنوز درمان قطعي شناخته نشده است.
مشكل رواني يك چهارم جوانان
كشورهاي توسعه يافته
مطالعات موسسه سلامت روان در سنگاپور نشان مي دهد: 25 درصد از جوانان در سنين نوجواني و اوايل 20سالگي در كشورهاي توسعه يافته با مشكلات و ناراحتي هاي رواني دست به گريبان هستند.
به گزارش ايسنا، اين موسسه در يك فراخوان بين المللي از متخصصان و كارشناسان خارجي و محلي براي شناسايي علائم مشكلات و اختلالات رواني از جمله اضطراب، افسردگي، بي اشتهايي، روان پريشي و اختلالات شخصيتي و همچنين درمان زود هنگام اين مشكلات دعوت كرده است. پژوهش ها نشان داده است اغلب اين ناراحتي ها موقتي است، اما در 10درصد موارد خطر ابتلا به مشكلات جدي روان پريشي و ناراحتي هاي رواني بلندمدت از قبيل شيزوفرني وجود دارد. ريچارد كيف، استاديار دانشگاه دوك در آمريكا در اين رابطه گفته است: اكثر بيماري هاي جدي رواني در سنين نوجواني و اوايل 20سالگي افراد را مبتلا مي كنند و اين دوران زماني است كه ناحيه اي از مغز كه مسئول كنترل رفتار و احساسات است، يعني لوب پيشاني مغز، در حال رشد است.
مثلث شوم ديابت، بيماري قلبي و افسردگي
محققان دانشگاه دوك در دورهام آمريكا، اعلام كرده اند افرادي كه تنگي عروق تغذيه كننده قلب دارند، اگر همزمان ديابت و افسردگي شديد داشته باشند، كمتر از بقيه بيماران زنده مي مانند. بررسي هاي آنان، كه در نشست سالانه انجمن بيماري هاي روان تني در بوداپست ارائه شده، مشخص كرده است خطر مرگ ديابتي هاي مبتلا به بيماري قلبي، با افسردگي، حدود 25درصد زياد مي شود. خبرگزاري رويترز گزارش كرده اين محققان ارتباطي بين افسردگي خفيف و متوسط و كاهش طول عمر اين بيماران پيدا نكرده اند اما به هر حال اين مطالعه اهميت پيگيري بيماري هاي رواني را در همه افراد به پزشكان توصيه مي كند.
خروپف، دو سال از خواب همسر را كم مي كند!
انجمن خواب و خروپف انگلستان به تازگي آمار جالبي از خروپف انگليسي ها منتشر كرده است. در اين آمار آمده كه خروپف شبانه هر فرد به طور متوسط دو ساعت از خواب شبانه همسر او را مختل مي كند. بنابراين اگر طول زندگي مشترك را 24 سال بگيريم، اين همسر ناچار است 2 سال از خوابش را فداي خرخرهاي همسرش  كند.بي بي سي گزارش كرده كه در اين آمار همچنين آمده يك سوم بريتانيايي ها، يعني حدود 15 ميليون نفر، چنين مشكلي با همسرشان دارند. نيمي از افراد مورد مطالعه كه همسرشان اين ناراحتي را داشته اند اظهار كرده اند كه خرخرهاي همسر باعث افت روابط زناشويي آنها شده و 85 درصد هم گفته اند اگر اين خرخرها نبود، رابطه عاطفي بهتري با همسرشان داشتند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |