شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۰
بهشت خودروسازان
000042.jpg
در اين كشور در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۰۲ بيش از يك ميليون و ۲۰ هزار دستگاه خودرو فروخته شده،  كه اين ميزان به نسبت مدت مشابه سال ۲۰۰۱، ۴/۵۵ درصد رشد نشان مي دهد؛ يعني سريع ترين رشد فروش اتومبيل در ميان كشورهاي دنيا.
اما آنچه پرجمعيت ترين كشور جهان را به بهشت خودروسازان تبديل كرده دو عامل بسيار مهم است؛ يكي افزايش قدرت خريد طبقه متوسط شهري و ديگري وجود اتومبيل هاي اقتصادي و ارزان قيمت در بازار چين.
خودروسازان در سال ۲۰۰۲ حدود يك ميليون و دويست هزار دستگاه خودرو در چين فروختند، در حالي كه اين ميزان در سال ۲۰۰۱ به ۷۲۱ هزار دستگاه رسيد.
اين رشد سريع و قوانين سهل سرمايه گذاري منجر به توجه ويژه خودروسازان معتبر دنيا به اين كشور شده است.
يكي از اين خودروسازان مرسدس بنز است كه روزي حتي براي چيني ها ديدن آن نيز يك آرزو محسوب مي شد، اما امروز كار به جايي رسيده كه طبقه مرفه چين و گاهي متوسط مايل به بالا خريدن يك مرسدس را آرزويي كاملا دست يافتني مي دانند.
دايملر كرايسلر در حال حاضر در تلاش براي افتتاح يك كارخانه به ظرفيت ۳۰ هزار دستگاه مرسدس لوكس در چين است. اين كارخانه براي مصرف داخلي چين تدارك ديده شده است.
ظاهرا قرار است مرسدس ها به صورت >سي كي دي< وارد چين شده و در آنجا مونتاژ شود، اما آيا مرسدس آنقدر ارزان است كه چيني ها بتوانند آن را بخرند؟ يكي از مسوولان شركت >آاودي< در چين با اشاره به قيمت هر مرسدس E-class كه حدود يك صد هزار دلار است گفت: در صورتي كه اين اتومبيل در چين توليد شود مطمئنا قيمت تمام شده آن پايين تر خواهد آمد. وي با اشاره به قيمت آاودي۶ A كه حدود ۳۵ هزار دلار است گفت: ما از سال ۱۹۹۲ در چين فعاليت داريم و اين كشور به عنوان بزرگترين بازار ما محسوب مي شود.
اما آنچه مردم از يك اتومبيل مي خواهند زيبايي و قدرت است كه مرسدس همه اينها را دارد. مردم چين براي نشان دادن ثروت و اقتدار خود به سوسياليست ها، به هر قيمتي كه شده مي خواهند سمبل شكوه و ثروت غرب را به زير كشيده و با سوار شدن بر آن شكوه آن را به رخ امپراتوري سوسياليست بكشانند. اما مرسدس به المپيك ۲۰۰۸ چشم دوخته است و اميدوارند چين در پي شكوفايي اقتصادي در سال ۲۰۰۸ به بازار بي انتها براي آلمان ها تبديل شود.
اين در حالي است كه خودروسازان ژاپني نيز به بازار چين توجه ويژه اي دارند. يكي از اينها نيسان موتورز است كه به همراه شريك اروپايي اش رنو قصد دارد گستره فعاليت خود در چين را افزايش دهد. در حال حاضر ۱ درصد خودروهاي نيسان در چين به فروش مي رسد و با توجه به فروش سالانه ۵ ميليون خودرو در چين تا سال ۲۰۱۰ اين شركت قصد دارد هرچه سريع تر به توليد اتومبيل در اين كشور اقدام كند. در صورت فروش ۵ ميليون خودرو در چين، اين كشور پس از آمريكا در ژاپن به سومين بازار خودرو در جهان تبديل خواهد شد.
به عقيده خودروسازان ژاپني توليد اتومبيل در چين به مراتب مقرون به صرفه تر از ژاپن است، چرا كه كارگر در آنجا ارزان تر، قوانين سهل تر و بازار فروش در دسترس است.
اما بزرگترين فروشنده خودرو در چين كماكان فولكس واگن است كه بيش از ۴۰ درصد بازار اتومبيل را در اختيار دارد و معتقد است بازار خودرو در چين در سال ۲۰۰۳ معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد خواهد كرد.
بازار جذاب چين باعث شده تا بسياري از رقباي سرسخت جهاني براي منفعت بيشتر به سرمايه گذاري و نوعي دوستي مصلحتي دست بزنند.
يكي از اين نمونه ها دومين خودروساز برتر جهان يعني فورد است كه در روز ۱۸ ژانويه از خط توليد فورد فيستا در جنوب غرب چين پرده برداري كرد.
فورد قصد دارد در اين كارخانه و در سال ۲۰۰۳ بيش از ۲۰ هزار دستگاه و در سال ۲۰۰۴ بيش از ۵۰ هزار دستگاه اتومبيل توليد كند كه احتمالا مدل >موندو< نيز بخشي از اين توليدات است.
اما گويا فورد كمي دير از خواب بيدار شده چراكه در اين بازار رقبايي مانند فولكس واگن بيش از ۲۰ سال است كه حضور دارند و بزرگترين خودروساز جهان، يعني جنرال موتورز نيز حدود ۵ سال است كه در اين كشور يك مدل بيوك سدان را توليد مي كند. با اين حال كارشناسان معتقدند هنوز هم براي ورود دير نيست چرا كه فيستا به قيمت حدود ۱۲ هزار دلار در چين عرضه مي شود و توانايي رقابت با بيوك >سيل< فولكس واگن پولو و خودروهايي مانند هوندا و تويوتا را دارد.
به عقيده متخصصان هنوز هم فروش خودرو در چين با ايالات متحده قابل مقايسه نيست. در سال ۲۰۰۲ در چين يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فروخته شد در حالي كه اين ميزان در آمريكا معادل ۸ ميليون دستگاه بود، كل خودروهاي سواري، كاميون و اتوبوس فروخته شده در چين به ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر رسيد در حالي كه اين ميزان در آمريكا ۱۸ ميليون دستگاه بوده است. با مقايسه اين مقياس ها پي مي بريم اگرچه بازار چين پراهميت است، هنوز هم يك بازار كوچك است. ولي مسؤولان فورد نظر ديگري دارند. آنها به بازار ۵ ميليوني در سال ۲۰۱۰ و كسب حداقل ۱۰ درصد از اين بازار، يعني ۵۰۰ هزار خودرو در سال چشم دوخته اند. فورد كه در سال ۲۰۰۱ بيش از ميليارد و ميليون دلار زيان ديده اين ميزان را در ماه ابتدايي سال به ميليون دلار رساند و سعي دارد با اخراج كاركنان و كاهش قيمت، سوددهي خود را افزايش دهد.
فورد در چين تنها ميليون دلار براي ساخت كارخانه سرمايه گذاري كرده است. اين در حالي است كه رقيب هميشگي او جنرال موتورز، يك ميليارد و ميليون دلار در اين كشور سرمايه گذاري كرده است.
جنرال موتورز در سال گذشته يك صد و ده هزار دستگاه اتومبيل در كارخانه  خود در شانگهاي توليد كرده كه اين ميزان درصد بيش از خودروهاي توليد شده توسط اين شركت در سال است. فولكس واگن نيز در سال بيش از هزار دستگاه اتومبيل در چين توليد كرد.
بايد ديد فورد در چنين بازاري با اين رقابت فشرده خواهد توانست با ميليون دلار سرمايه گذاري مقاومت كند؟ اما آنچه مسلم است بازار خودرو در چين سريع ترين رشد را دارد و اين خود بهانه كافي را به شركت هاي بزرگ براي ورود به آن خواهد داد.

ظرف سه ماه آينده صورت مي گيرد
گشايش دفاتر نمايندگي شركت بازرگاني پتروشيمي در آفريقا
رئيس هيأت مديره و مديرعامل شركت ملي بازرگاني پتروشيمي ايران گفت: دفاتر نمايندگي شركت  ملي بازرگاني پتروشيمي ايران ظرف سه ماه آينده در ده كشور آفريقايي گشوده مي شود.
محمد احتياطي در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: آفريقا به عنوان يك مجموعه بسيار بزرگ جمعيتي و نيازمند صنايع پتروشيمي، بازار بسيار خوبي براي محصولات پتروشيمي توليد داخل محسوب مي شود. به اين دليل از نمايندگان ۱۴ كشور آفريقايي براي حضور در نمايشگاه ايران پلاست دعوت كرديم كه بازتاب هاي بسيار خوب و مثبتي به همراه داشته است.
وي در ادامه گفت: عقد قرارداد يك فرآيند طولاني دارد. مذاكرات بسيار خوبي براي عقد قرارداد انجام شده است و پس از طي مراحل مختلف، تاكنون ۱۰ شركت آفريقايي انتخاب شدند تا به آنها براي حضور در بازار آفريقا به نمايندگي از شركت  ملي بازرگاني پتروشيمي ايران مجوز داده شود.
وي در خصوص نتايج نهايي نمايشگاه ايران پلاست و قراردادهاي تجاري منعقد شده ميان طرف هاي ايراني و خارجي شركت كننده در نمايشگاه گفت: از ميزان و رقم قراردادهايي كه صنعت پايين دستي در اين نمايشگاه منعقد كرده است متأسفانه آماري گردآوري نشده اما غرفه گذاران صنايع پايين دستي از نتيجه نهايي نمايشگاه بسيار راضي بودند.
وي در خصوص صدور يا انتقال فناوري در صنايع پايين دستي به كشور در خلال نمايشگاه گفت: با حضور قوي توليدكنندگان خارجي كه چند گام جلوتر از ما هستند، با ارائه محصولات و دانش روز در بخش ماشين سازي دانش هاي جديد را به صنايع پايين دستي ما عرضه كردند.
در نخستين نمايشگاه بين المللي محصولات پلاستيك و لاستيك با نام ايران پلاست ۲۰۰۲ بيش از ۳۰۰ شركت كننده ايراني و خارجي محصولات خود را در معرض ديد بازديدكنندگان قرار دادند.

افزايش بيكاران ژاپني
نرخ بيكاري ژاپن در آخرين ماه سال ميلادي ۲۰۰۲ به ۵/۵ درصد رسيد كه اين ميزان در ماه قبل از آن ۳/۵ درصد بود.
به گزارش بلومبرگ ميزان خرج كردن كارگران حقوق بگير نيز در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل از آن ۱/۶ درصد كاهش يافت كه اين ميزان خرج كردن از ژانويه سال ۱۹۸۲ تا اين ماه بي سابقه بوده است.
اما احتمالا در ماه هاي آينده و با اجراي برنامه اصلاحات دولت، نرخ بيكاري افزايش يابد. اين درحالي است كه همزمان با كاهش ارزش برابري دلار در برابر يورو در ماه هاي اخير، ارزش برابري ين در برابر دلار نيز تضعيف شده و ۹۶/۱۱۸ ين در برابر يك دلار به ۳۷/۱۱۹ ين در برابر دلار رسيد.
براساس پيش بيني هاي قبلي نرخ بيكاري در ماه دسامبر بايد به ۴/۵ درصد مي رسيد كه اين رقم در واقعيت ۱/۰ درصد افزايش يافت. در ماه دسامبر ۱۰ هزار شغل جديد ايجاد شد در حالي كه ۸۰ هزار نفر به نيروي كار اضافه شده است. متوسط نرخ بيكاري براي سال ۲۰۰۲ در دومين اقتصاد برتر جهان به ۴/۵ درصد رسيد.
يكي از كارشناسان اقتصادي با اشاره به وخامت اوضاع اقتصادي و بازار كار در ژاپن گفت: به احتمال زياد نرخ بيكاري در ماه مارس ۲۰۰۴ به بيش از ۶ درصد خواهد رسيد.
به گزارش بلومبرگ با اين كه نرخ بيكاري ژاپن در ده سال گذشته به بيش از دو برابر افزايش يافته است اما اين ميزان باز هم از متوسط نرخ بيكاري در اروپا و آمريكا پايين تر است. نرخ بيكاري ايالات متحده در ماه دسامبر معادل ۶ درصد و نرخ بيكاري ۱۲ كشور حوزه يورو به ۴/۸ درصد رسيد.
افزايش نرخ بيكاري به همراه كاهش دستمزدها به پايين ترين ميزان در ۱۹ ماه گذشته، ميزان هزينه هاي مصرف كنندگان را كه بيش از نيمي از اقتصاد اين كشور را دربر مي گيرد شديدا كاهش داده است. اين امر بهبود اوضاع اقتصادي را در سومين ركود دهه اخير بي رمق ساخته است.
رشد اقتصادي ژاپن در ۳ ماه پاياني سال ۲۰۰۲ بيش از ۳/۰ درصد كاهش يافت اين در حالي است كه در سه ماه سوم اين كشور رشد ۸/۰ درصدي را تجربه كرد. در سه ماه سوم سال گذشته رشد اقتصادي منطقه يورو به ۳/۰ درصد و ايالات متحده به ۴ درصد رسيد. اين در حالي است كه در سه ماه چهارم، ايالات متحده رشد اقتصادي ۷/۰ درصد را تجربه كرد.
در ماه دسامبر بيش از ۵۰ هزار نفر در ژاپن از بخش هاي عمده فروشي، خرده فروشي و رستوران ها اخراج شدند.
اين گزارش با اشاره به فروش بسيار ضعيف خرده فروشان براي كريسمس، از اخراج احتمالي كاركنان پاره وقت فروشگاه ها خبر داد.
در همين زمينه ميتسوكوشي كه دومين فروشگاه زنجيره 
 اي ژاپن است از اخراج ۴۶۰ نفر تا فوريه ۲۰۰۴ خبر داد كه اين ميزان ۷/۳ درصد كل كاركنان اين شركت است.
اين شركت در ماه اكتبر پيش بيني سود سالانه خود را تا ۲۸ فوريه، بيش از ۳/۸ درصد كاهش داد. اين در حالي است كه در شش ماه اول سال نيز سود خود را ۱۶ درصد كاهش داد كه اين امر عمدتا از كاهش فروش مواد غذايي ناشي مي شد. سهام شركت ميتسوكوشي نيز در سال ۲۰۰۲ بيش از ۱۵ درصد كاهش يافت.
شركت ساختماني >تاي هي< نيز از برنامه كاهش هزينه هاي خود خبر داد كه به موجب آن اين شركت تا مارس ۲۰۰۶ بيش از ۲۲ درصد نيروي كار خود را اخراج خواهد كرد.

افزايش توليد ناخالص داخلي امارات
امارات متحده عربي در ده سال گذشته به منظور حفظ رشد مثبت اقتصادي و همين طور افزايش توليد ناخالص داخلي، بيش از ۵۰۰ ميليارد درهم در بخش تأسيسات زيربنايي و صنايع اين كشور سرمايه گذاري كرده است.
به گزارش >گلف نيوز< بيش از ۸۳ درصد از اين سرمايه گذاري توسط ابوظبي و دبي صورت گرفته است.
در فاصله سال هاي ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ كل سرمايه گذاري در اين كشور به ۴۴۱ ميليارد و ۷۰۰ ميليون درهم رسيد و در سال ۲۰۰۲ نيز حدود ۶۱ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاري انجام شد كه به اين ترتيب كل سرمايه گذاري انجام شده امارات متحده عربي در فاصله سال هاي ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ به ۵۰۳ ميليارد و ۳۰۰ ميليون درهم معادل ۱۳۷ ميليارد و يكصد ميليون دلار رسيده است.
اين در حالي است كه ابوظبي، بزرگترين صادركننده نفت اين اميرنشين با ۲۷۹ ميليارد و ۳۰۰ ميليون درهم معادل ۷۶ميليارد و يكصد ميليون دلار، بيش از ۵۰ درصد از اين سرمايه گذاري را انجام داده است. دبي نيز با ۱۴۱ ميليارد و ۱۰۰ ميليون درهم معادل ۳۸ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار حدود ۲۸ درصد سرمايه گذاري ها را انجام داده است.
دراين مدت اميرنشين شارجه ۱۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار (۲/۴۵ ميليارد درهم) را‡س الخيمه ۳ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار (۲/۱۲ ميليارد درهم)، عجمان ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار (۳/۱۰ميليارد درهم)، فجيره ۲ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار (۹/۸ ميليارد درهم) وام القوين ۹۵۳ ميليون دلار (۵/۳ ميليارد درهم) سرمايه گذاري كرده اند.
بنابراين گزارش اين سرمايه گذاري عظيم، توليد ناخالص داخلي امارات را بيش از ۸۷ درصد افزايش داده و از ۳۷ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار ( ميليارد درهم) در سال به ميليارد و ميليون دلار ( / ميليارد درهم) در سال و ميليارد دلار در سال رساند.
گلف نيوز در ادامه با ذكر اين مطلب كه بخش ساختمان پرجاذبه ترين بخش براي سرمايه گذاري در امارات بوده است اضافه كرد كه اين قسمت در فاصله سال هاي تا بيش از ميليارد و ميليون دلار از كل سرمايه گذاري انجام شده را جذب كرده است.
در اين مدت به منظور حفظ ظرفيت كنوني و همين طور افزايش توليد، بيش از ميليارد دلار نيز در بخش اكتشاف و توسعه ميادين نفتي اين كشور هزينه شده است.
سرمايه گذاري صنعتي اين كشور نيز از حدود يك ميليارد دلار در سال به بيش از دو ميليارد و ميليون دلار در سال رسيد

بين الملل
اقتصاد
گزارش
گفت وگو
|  اقتصاد  |  بين الملل  |  گزارش  |  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |