جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۵
ايران را بشناسيم
تپه چشمه علي
000438.jpg
تپه و محوطه باستاني چشمه علي مجاور شهرري و در كنار چشمه اي به همين نام نزديك به ابن بابويه قرار دارد. در سال هاي ۱۹۱۲ و ۱۹۲۵ ميلادي ژاك دو مورگان باستان شناس فرانسوي كاوش هايي در منطقه انجام داد. از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۶ ميلادي هياتي از باستان شناسان موزه هنرهاي زيباي بوستون و موزه دانشگاه فيلادلفيا به سرپرستي دكتر اريك فردريك اشميت اين ناحيه را با دقت بيشتر مطالعه كرد. در اين محوطه اشيا و آثاري از دوره ماقبل تاريخ به دست آمده است.

ادامه بارش برف و باران تا اواسط هفته آينده
000447.jpg
سازمان هواشناسي اعلام كرد بارش برف و باران تا اواسط هفته آينده ادامه مي يابد.
در نقشه سطح زمين روز گذشته بيشتر مناطق كشور تحت تاثير توده هواي كم فشار است و تصاوير دريافتي از ماهواره هواشناسي پوشش ابر را در اكثر مناطق ايران نشان مي دهد.
نقشه هاي پيش يابي بيانگر نفوذ ناوه اي است كه با كم فشار سطح زمين همراهي مي شود و سبب افزايش ابر و بارش برف و باران در اكثر مناطق كشور تا اواسط هفته آينده خواهد شد.

تسهيلات ۵۰۰ ميليون ريالي براي اتوبوس هاي فرسوده
000441.jpg
رئيس سازمان حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران از پرداخت تسهيلات ۵۰۰ ميليون ريالي اين سازمان براي از رده خارج شدن اتوبوس هاي فرسوده بالاي ۳۰ سال عمر خبر داد. ضديقي گفت سازمان حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران به علت ممنوع شدن تردد اتوبوس هاي فرسوده بين شهري بالاي ۳۰ سال عمر از اول اسفند براي اجراي اين طرح تسهيلاتي در نظر گرفته است. وي افزود: تاكنون حدود ۱۳۶۰ نفر از مالكان اتوبوس هاي فرسوده تقاضاي اسقاط وسيله نقليه خود را داده اند كه تا به حال بيش از ۸۲۵ دستگاه اتوبوس بالاي ۳۰ سال عمر از رده خارج شده و اتوبوس بنز مدل سي ۴۵۶ به آن ها تحويل داده شده است. ضديقي خاطرنشان كرد مالكان خودروهاي فرسوده مي توانند براي دريافت اين اتوبوس ها ۵۰۰ ميليون ريال تسهيلات با سود ۴ درصد از سازمان حمل و نقل و پايانه ها دريافت كنند.
وي دوره انتظار دريافت خودروهاي جديد را از زمان انعقاد قرارداد، ۳ ماه دانست و اظهار داشت براي تعويض اتوبوس هاي فرسوده بالاي ۳۰ سال عمر كه مالكان آن ها از بضاعت مالي خوبي برخوردار نيستند اتوبوس هاي مدي باس اويكو در نظر گرفته شده است.
رئيس سازمان حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران در پايان افزود: در صورت تاخير در زمان تحويل اتوبوس هاي جديد اگر بيش از ۲ ماه ديگر باشد ۳۰ درصد سود ساليانه و اگر اين مدت بيش از چهار ماه باشد ۴۸ درصد سود ساليانه به متقاضيان پرداخت مي شود.

دور دنياي خبر
• تنسي
فرودگاهي در ايالت تنسي به منظور فراهم كردن رفاه بيش از حد مسافرين خود به هنگام بازرسي كفش هاي آنها به هر نفر يك جفت جوراب رايگان هديه مي دهد. در حقيقت مسئولان فرودگاه با اين شعار كه «ما به مسافرين خود احترام گذاشته، براي آنها ارزش قائل هستيم» از اين ترفند استفاده مي نمايند تا هيچ مسافري بدون بازرسي كفش و پاهايش از فرودگاه خارج نشود!

• لنكشاير
مسئولين كليساي لنكشاير به اولين زوج جواني كه از تاريخ ۱۴ فوريه ۲۰۰۳ اين كليسا را براي مراسم ازدواج خود انتخاب نمايند ۱۵۰ پوند جايزه مي دهد. منشي بخش ازدواج كليسا مي گويد: «من از سال ۱۹۶۱ در اينجا مشغول به كار هستم، از آن زمان تا به حال تنها يك جشن ازدواج آن هم حدود بيست سال پيش انجام گرفته و تاكنون به غير از چند غسل تعميد هيچ مراسم ديگري برپا نشده است. به همين منظور براي جلب زوج هاي جوان و از بين نرفتن ارزش و اعتبار كليسا مجبور شديم مبلغي را به عنوان جايزه در نظر بگيريم. »

• انگلستان
يكي از آثار نقاشي «ونسان ونگوگ» كه تا دو روز پيش از مزايده ناشناخته باقي مانده بود به قيمت ۳۶۶ هزار پوند به فروش رسيد. قيمت اين تابلو كه چهره زني روستايي را به تصوير مي كشد پيش از اين در يك گالري نقاشي ژاپني ۵۱ پوند در نظر گرفته شده بود. طبق تحقيقات موزه ونگوگ و پس از بررسي عكس هايي كه با پرتوايكس از نقاشي تهيه شده بود مشخص گرديد كه اثر متعلق به ونگوگ، استاد نقاشي هلندي است.

• هندوستان
«هيرا راتان» ۶۵ ساله كه از سال ۱۹۹۵ تاكنون لب به غذاي جامد نزده است ادعا مي كند انرژي مورد نياز بدنش را از طريق نور خورشيد تامين مي نمايد. وي معتقد است انسان ها مي توانند انرژي مورد نياز خود را با خيره شدن به نور خورشيد در ساعات اوليه طلوع و يا ساعات پاياني غروب آن در بدن ذخيره نمايند. او هر روز صبح پاي برهنه روبه روي خورشيد مي ايستد و ساعت ها به آن خيره مي شود. به گفته پزشك معالجش، وي هم اكنون در سلامت كامل به سر برده، از لحاظ جسمي هيچ گونه مشكلي او را تهديد نمي كند.

• شيلي
«خوزه آگوستين» اهل شيلي، در پي جناياتي كه مرتكب شده بود به منظور ابراز پشيماني و ندامت يكي از كليه هايش را براي پيوند به بيمارستان اهدا كرد. وي كه سابقا به حرفه كفاشي مشغول بود در پي دو فقره سرقت و حمله به يك مامور پليس به ۲۰ سال حبس محكوم گرديد. دادگاه شيلي معتقد است اگر چه عمل اهداي كليه امري انسان دوستانه تلقي مي شود اما تحت هيچ شرايطي از جرم مجرم نكاسته، همچنان بايد طبق دستور دادگاه ساليان متمادي را در زندان سپري نمايد.

برنامه سينماهاي تهران در يك نگاه
فيلم سينمايي بي تو تنهايم در سينماهاي: آفريقا (۸۹۰۶۱۶۱)، ايران ۱ (۳-۶۵۳۸۶۱۱)، بلوار (۸۹۶۵۲۹۲)، بهمن ۲ (۶۴۱۸۸۰۱)، توسكا (۵۶۴۳۸۳۶)، جي ۲ (۶۶۹۶۲۰۶)، صحرا (۶۵۰۶۶۶۶)، عصر جديد ۲ (۸۹۵۱۵۵۰)، فرودسي (۸۸۲۹۶۸۵)، گلريز ۲ (۸۶۱۸۶۱۳).
فيلم سينمايي روزگار ما ساخته رخشان بني اعتماد در سينماهاي: پارس ۲ (۶۹۲۶۹۵۳)، سروش (۶۵۰۲۹۲۹)، قيام (۶۴۰۸۳۲۱).
فيلم سينمايي بماني ساخته داريوش مهرجويي در سينماهاي: عصر جديد ۱ (۸۹۵۱۵۵۰) و فرهنگ (۰۵ ).
فيلم سينمايي ازدواج غيابي با بازي احمدرضا عابدزاده در سينماهاي: جمهوري ( ) جوان ( ) جي ( ) رودكي ( ) قدس ( ) ناهيد ( ).
فيلم سينمايي خاكستري با بازي مهناز افشار و رامبد شكرابي در سينماهاي: آستارا ( ) آسمان آبي ( ) استقلال ( ) ايران ( - ) بهاران ( ) بهمن ( ) پيام انقلاب ( ) جام جم ( ) حافظ ( ) سارا ( ) شاهد ( ) شهر تماشا ( ) شيرين ( ) كارون ( ).
فيلم سينمايي كلاه قرمزي و سروناز ساخته ايرج طهماسب و بازي ايرج طهماسب و فاطمه معتمدآريا در سينماهاي: اروپا ( ) ايران ( - ) پيروزي ( ) پيوند ( ) تهران ( ) جي ( ) شاهد ( ) شهر قشنگ ( ) فلسطين ( ) كانون ( ) گلريز ( ) مركزي ( ) ماندانا ( ) ملت ( ).
در فرهنگسراهاي تهران اين فيلم ها به نمايش گذاشته شده است:
فرهنگسراي ابن سينا (رز زرد) فرهنگسراي اشراق (بي تو تنهايم) فرهنگسراي خاوران (عزيزم من كوك نيستم) فرهنگسراي گلستان (كلاه قرمزي و سروناز) فرهنگسراي نياوران (روزگار ما).
برنامه آينده سينماهاي تهران بدين قرار است:
فيلم سينمايي تيك ساخته اسماعيل فلاح پور فيلم سينمايي زنداني ساخته حبيب الله بهمني فيلم سينمايي خانه اي روي آب ساخته بهمن فرمان آرا.

اجراي طرح بسيج سلامت نوروزي در كشور
روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از برگزاري طرح بسيج سلامت نوروزي در كشور خبر داد.
يكي از مسئولان روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: اين طرح با هدف حفظ سلامت شهروندان و مسافران ايام نوروزي از اول اسفند امسال تا پانزده فروردين سال ۸۲ به اجرا درمي آيد. وي افزود بر اساس اين طرح، تمامي مراكز ارائه دهنده خدمات به مسافران نوروزي تحت نظارت و كنترل بهداشتي قرار مي گيرند.

تدوين طرح جامع امداد و نجات كشور
دكتر نوربالا گفت: دولت و مجلس ماموريت تدوين طرح جامع امداد و نجات كشور را در برنامه سوم توسعه اقتصادي و اجتماعي به اين جمعيت محول كرده اند. در اين طرح مسئوليت عمليات امداد و نجات و آموزش هاي همگاني امدادي و مسئوليت رياست، دبيرخانه و دبيري كميته ملي حقوق بشردوستانه به جمعيت هلال احمر واگذار شده است. نوربالا همچنين از آمادگي جمعيت هلال احمر براي شركت در فعاليت هاي منطقه اي و فرامنطقه اي صليب سرخ و مبارزه با بيماري هاي خطرناك، از جمله ايدز، خبر داد. رئيس جمعيت هلال احمر گفت: همچنين حضور در هيات حاكمه جمعيت هاي هلال احمر و صليب سرخ، راه اندازي مركز امداد استراتژيك منطقه اي فدراسيون شبكه ارتباطات زنان منطقه شمال آفريقا و خاورميانه در تهران و حضور موثر در بحران هاي منطقه اي سبب شده است تا به عنوان يكي از جمعيت هاي مهم و موثر صليب سرخ جهاني مورد ارزيابي قرار گيرد.
همچنين رئيس فدراسيون بين المللي صليب سرخ جهاني گفت: هلال احمر ايران در پاسخگويي به نيازهاي بشردوستانه، ارتقاي اهميت پيام هلال احمر و صليب سرخ و در احترام به كرامت انساني و همكاري و صلح پايدار، پيشينه طولاني دارد.
وي همچنين از تاسيس مركز امداد استراتژيك منطقه اي فدراسيون در تهران به عنوان عامل همكاري قوي بين دولت و جمعيت هلال احمر ايران و فدراسيون بين المللي جمعيت هاي صليب سرخ ياد كرد و متذكر شد: راه اندازي اين مركز، دستاوردي مهم در ارتقاي توانمندي هاي صليب سرخ جهاني است و به فدراسيون بين المللي نيز اجازه مي دهد تا سريعتر به سوانح و موارد اضطراري منطقه رسيدگي كند. دكتر سوارز دل ترو افزود: اين جمعيت همچنين در زمينه هاي امدادرساني به جمعيت هاي ملي ديگر زمان سوانح، منازعات و. . . ، تدوين و اجراي برنامه هاي آموزشي در منطقه، توانمند ساختن منطقه در پاسخگويي به سوانح تشكيل ارتباطات جنسيتي و فراهم سازي فرصت هايي براي مشاركت زنان در جمعيت اقدامات مثبت و مفيدي انجام داده است.

مشاركت بانك جهاني در مديريت مواد زايد
مدير عامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران، گفت: شيوه مديريت فعلي مواد زايد جامد، پاسخگوي نياز شهر تهران نيست و بايد با استفاده از دانش و فناوري نوين در مسير جلب و جذب سرمايه ها در اين بخش تلاش كرد.
«حميدالدين ملازهي» روز گذشته افزود: سازوكار جمع آوري، حمل و دفع مواد زايد جامد در شهر تهران در قالب اجراي طرح ها و برنامه هاي متنوع و جلب مشاركت و همكاري بانك جهاني، متحول مي شود.

مدار صفر درجه
هميشه در خدمت
«ميشه بچه من رو معاينه كنيد؟»
«رجينا بنيامين» در حالي كه مشتي ميخ در دست و سر و صورتي خاكي داشت، سرش را بلند نمود و به چشمان زن نگران و هراسان نگاه كرد. بنيامين و دوستش مشغول نصب طبقات چوبي درمانگاه بودند.
«شنيدم شما دكتريد. . . »
زن تنها در دل سياه شب، اين كلمات را با صدايي لرزان ادا كرد. مضطرب و وحشت زده در پلكان خاكي درمانگاه نيمه ساز ايستاده، دختر كوچكش را در آغوش گرفته بود.
بنيامين به خاك اره هاي روي زمين اشاره كرد و گفت: «همه جا كثيف و نامرتب است. هنوز آماده نشديم. » زن با اصرار فراوان گفت: «نمي تونم به بيمارستان برسونمش. تا اون جا ۲۵ مايل راهه. اگه شما بچه ام رو معاينه نكني. . . » گريه مجالش نداد.
ـ «صبر كنيد گوشيم رو بيارم. »
همان شب بود كه آوازه بنيامين دهان به دهان در شهر كوچك «بابو لا باتره» واقع در «آلاباما» چرخيد. همه مي گفتند: «پزشك جديدي به شهر آمده. او با همه پزشكان فرق مي كند. »
اين در حالي بود كه همه دوستان بنيامين به او مي خنديدند و از او مي پرسيدند كه چرا به آن نقطه دورافتاده رفته و چرا كار مناسب تر و آسان تري براي خود دست و پا نمي كند. وقتي بنيامين رسما اعلام كرد كه مي خواهد به آن شهر ماهيگيري دورافتاده برود دوستانش در جواب گفتند: «جاي بهتري هم مي تواني پول در بياوري» پول! چيزي كه بنيامين در حرفه مقدسش اصلا به آن فكر نمي كرد.
از زماني كه درسش را تمام كرد و قرض هاي دانشجويي اش را پرداخت نمود تنها يك انديشه را در ذهن مي پروراند: «مي خواهم متفاوت باشم. » همه پيشنهادهاي پول ساز را رد كرد. وي در شهر «دافنه» آلاباما بزرگ شده بود و تا حدودي با زندگي مردم آن حوالي آشنايي داشت. مي دانست مردم لاباتره با چه سختي و مرارتي روزگار مي گذرانند. چقدر به يك پزشك نيازمندند و مي دانست كه تنها پزشك آن منطقه مدت درازي است كه آن جا را ترك كرده است.
بي درنگ به لاباتره رفت. محل سابق داروخانه شهر را اجاره كرد ۱۰۰۰ دلار از پس اندازش را برداشت. يك ميز كهنه و قديمي و يك دستگاه مخصوص ضدعفوني لوازم كارش را خريداري كرد. بيماران يكي پس از ديگري مي آمدند: كامبوجي ها، ويتنامي ها، آفريقايي ها، سياه و سفيد، بيماراني با امراضي متفاوت كه هرگز آن ها را در دانشكده مورد مطالعه قرار نداده بود. بيماري هايي كه هيچ كس هيچ از آن ها نشنيده بود، جراحت هاي عجيب و دردهاي وخيم، مسموميت غذاهاي دريايي، گيركردن قلاب ماهيگيري در ابرو، زخم هاي عميق در اثر حمله كوسه و هزاران درد و مرض ديگر، چيزهايي بود كه بنيامين هر روز به درمانشان مي پرداخت.
بنيامين با زناني سر و كار داشت كه هرگز در زندگيشان تست سرطان رحم يا سينه نداده بودند و مرداني كه اصلا نمي دانستند چك كردن پروستات چه مفهومي دارد.
روزي يك صياد ميگو به درمانگاه مراجعه كرد. وي سه هفته را در دريا با زخمي بسيار عميق در دستش گذرانده بود. ماجرا را براي بنيامين تعريف كرد و گفت كه براي جلوگيري از خونريزي زخمش، دستش را در آب اكسيژنه فرو برده و روي زخم چسب قطره اي ريخته بود!! وي با خنده مي گفت: «چيزي نيست، خوب ميشه!»
كار بنيامين از ۶ صبح آغاز مي شد و تا نيمه شب ادامه داشت. بيماران را معالجه مي كرد و به تحقيق و بررسي مي پرداخت. در مورد وضع و حال همه آن ها گزارش مي نوشت. شب كه مي شد از حال مي رفت. دوستانش اشتباه مي كردند. اين كار با اين كه او را بسيار خسته مي كرد و سود چنداني هم نداشت، رضايت خاطري وصف ناشدني به وي مي بخشيد.
البته براي گذران زندگيش نيازمند پول بود. چون مردم لاباتره فقير بودند و نمي توانستند هزينه درمانشان را پرداخت كنند، بنيامين آخر هفته ها به بيمارستاني در «لوئيزيانا» مي رفت، در آن جا كار مي كرد و دستمزد مي گرفت. بدين ترتيب چرخ زندگيش را مي گرداند.
اما، شبي از شب ها گرداب شديدي لاباتره را فرا گرفت و همه چيز را در مسيرش ويران كرد.
همه وسايل درمانگاه از بين رفت. كامپيوتر، دستگاه راديوگرافي، حتي دماسنج هايي كه بنيامين به سختي تهيه كرده بود. چهار روز بعد، توانست وارد درمانگاه شود. ديگر چيزي به درد نمي خورد. فقط پرونده هاي آغشته به آب شور بيماران را برداشت و سعي كرد آن ها را در نور خورشيد خشك كند تا بتواند به اطلاعات ارزشمندي كه در آن مدت كسب كرده بود، دست پيدا كند. بيمه تنها مبلغ ۲۰ هزار دلار به او خسارت داد.
خسارت وارده به آساني قابل جبران نبود. كار جديد پزشك قهرمان آغاز شد. ديگر جاي ثابتي نداشت. تلفن ها را جواب مي داد و از اين خانه به آن خانه بيماران را ويزيت مي كرد. مردم لاباتره، عاشق چهره باز و هميشه خندان او بودند. بيماران، در عوض حق الزحمه به او خرما، ميگو، صدف و گردو مي دادند. بعضي ها هم، ساليانه، ۵ دلار در پاكت مي گذاشتند و تقديمش مي كردند.
بنيامين در ۴۵ سالگي، به پاس زحماتش، مدير مركز پزشكي آلاباما شد. وي مي گويد: «من عاشق مردم هستم. دوست دارم آن ها را بشناسم، درد دلشان را بشنوم و باري از دوششان بردارم. بزرگ ترين لذت من در زندگي، خدمت است. »

طرح جامع اينترنت تهيه شد
000444.jpg
سومين همايش سراسري مديران شبكه هاي اطلاع رساني كشور با تاكيد بر توجه همه جانبه به صنعت نوظهور سيستم اينترنت و پرهيز از ساده انگاري در مورد آن در اصفهان به كار خود پايان داد.
همايش مذكور در قطعنامه پاياني خود انجام مطالعات و بررسي هاي علمي و فرهنگي توسط متخصصان و دانش پژوهان را با حمايت دانشگاه ها براي تبيين تاثيرهاي فناوري اطلاعات در ابعاد مختلف جامعه لازم دانسته و بر تهيه يك طرح جامع با هدف بررسي منافع و مضرات اين صنعت تاكيد كرده است.
در اين قطعنامه همچنين ايجاد اينترنت ملي و اتصال آن به پايگاه هاي اطلاع رساني و تدارك زيرساخت هاي فني آن با اهميت تلقي شده و از دستگاه هاي مسئول ذي ربط دولتي خواسته شده زمينه هاي اجراي اين مهم را فراهم كنند.
تسهيل و رفع محدوديت ها در امور اعطاي مجوز فعاليت ها به داوطلبان آموزش دهنده، آموزش عمومي كاركنان دولت و فارغ التحصيلان دانشگاه ها، مساعدت دولت براي تشكيل موسسات آموزشي، تهيه طرح جامع آموزش فناوري اطلاعات در نظام آموزش رسمي كشور، فراگير نمودن استفاده اينترنت و بومي كردن آن و نيز فارسي سازي مطالب مورد نياز كاربران از ديگر مواردي است كه در اين قطعنامه بر انجام آنها تاكيد شده است.
قائم مقام صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران كه رياست اين همايش را به عهده داشت به خبرنگار ايرنا گفت: اين همايش در جمع بندي موارد مطرح شده خود به اين نتيجه رسيد كه تشكيل انجمن كامپيوتر در مساجد و ايجاد مراكز خاص براي توليد محتواي فكري و مذهبي جامعه با هدف پاسخ به شبهات در اينترنت يك نياز اساسي جامعه است.
«آقامحمدي» گفت: در اين همايش بر تشكيل گروه هاي تخصصي در جهت كامل كردن ضوابط انتخاب و معرفي سايت هاي برتر در رشته هاي مختلف تاكيد شد.
وي افزود: برنامه ريزي جامع براي طرح هاي فناوري اطلاعات با توجه به بازدهي اقتصادي آن ضرورتي است كه در جهت حفظ منابع مالي كشور بايد به آن توجه شود و از پراكنده كاري كه منجر به رها شدن طرح ها به صورت نيمه تمام مي شود، به شدت پرهيز كرد.
در سومين همايش سراسري مديران شبكه هاي اطلاع رساني كشور در زمينه هاي مختلف مطالعه و بررسي موضوع زن در اينترنت، پياده سازي دولت الكترونيك كشور، بررسي توصيف سايت هاي فارسي زبان، شبكه هاي اطلاع رساني عمومي، آشنايي با بانك اطلاعات مديران كشور، تجارت الكترونيك در كشورهاي اسلامي و تاثير فناوري اطلاعات بر انجام تعاملات فرهنگي مطالب مهمي به بحث گذارده شد.

شهر
اقتصاد
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
ايران
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  ايران  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |