جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۵
يادداشت جمعه
تيتر تكراري
باز هم سقوط. سالگرد برخورد هواپيماي توپولف ۱۵۴ به ارتفاعات خرم آباد در كوير كرمان برگزار شد. حال ديگر جمع آوري قطعات واپاشي شده پرنده هاي روسي به عادت بدل شده است. گرچه هربار خطاي انساني خلبان از ميان رفته به عنوان علت سانحه معرفي مي شود اما وضعيت صنعت هواپيمايي ايران كم كم از حالت بي اعتمادي به صورت بحران مي گرايد. تحريم ايالات متحده گزينه اي جز هواپيماهاي روسي و اوكرايني براي مسافرين ايراني باقي نگذاشته است. آن هم در شرايطي كه پروازهاي هفتگي ايرفلوت (خط هوايي روسيه) و هواپيمايي هاي اروپاي شرقي به تهران همگي با مدل هاي متنوع بويينگ و ارباس انجام مي شود.
۳۰۲ نفر از نظاميان كشور از دست رفته اند. رهبر معظم انقلاب در واپسين جمله پيام تسليت خود به فرمانده سپاه دقت و پيگيري علل حادثه را خواستار شده اند. حادثه اي كه در هنگامه بحران منطقه و در تقارن با سقوط هواپيماي فوكر ۲۸ پاكستاني كه فرمانده نيروي هوايي همسايه غربي را با خود داشت، رخ داد. چه شايد مردم پاكستان از دست رفتن فرمانده هوايي را در سانحه اي هوايي با ترديد و شايعه زمزمه كنند اما آسمان از مردم ايران در دو دهه گذشته فقط پاسداران نيروي هوايي سپاه را نگرفته است.
جهان آرا، كلاهدوز و فكوري همسفر يك سفير شهادت بودند و ستاري و شماري ديگر از فرماندهان اش قرباني سانحه غيرنظامي ديگر.
شاهچراغي رئيس سازمان هواپيمايي كشوري هم بر فراز همين خاك جان باخت و شهادت دادمان و نمايندگان گلستان ايران هم به آب و هوا و خطاي انساني نسبت داده شد. گرچه منتقدين دولت جمله تاريخي احمد خرم وزير راه و ترابري را به بي مسئوليتي تعبير كردند اما حرف آخر او جسارت بود كه گفت: تا تحريم هست پاسخگو نيستم.
در چنين فضايي ۱۶۳ نماينده مجلس در سالي كه دوباره دغدغه باز انتخاب شدن را به همراه دارند در نامه اي به رئيس جمهور خواستار ارزان ماندن سفر هوايي مي شوند.
آنان در شرايط سخت تحريم خواستار استفاده ارزان از پرنده هاي بيست و چندساله مي شوند. يعني حداقل امكان تعميرات اساسي و با حضور شركت هاي خارجي در ايران هم سلب شود. تا زماني كه ترابري هوايي در ايران اقتصادي نشود نوسازي ناوگان هم دردي را درمان نخواهد كرد. باز هم هواپيماها به پايان عمر نزديك خواهند شد و منبعي براي بازسازي و نوسازي آنها در دست نخواهد بود.
اما تمام معضلات صنعت ترابري هوايي هم استفاده مسافري و افزون بر ظرفيت از هواپيماي نظامي باري را توجيه نمي كند. قدر و قيمت اين فرماندهان براي ايران بيش از اينهاست...

يادداشت
اقتصاد
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
ايران
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  ايران  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |