جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۵
يادداشت جمعه
تيتر تكراري
باز هم سقوط. سالگرد برخورد هواپيماي توپولف ۱۵۴ به ارتفاعات خرم آباد در كوير كرمان برگزار شد. حال ديگر جمع آوري قطعات واپاشي شده پرنده هاي روسي به عادت بدل شده است. گرچه هربار خطاي انساني خلبان از ميان رفته به عنوان علت سانحه معرفي مي شود اما وضعيت صنعت هواپيمايي ايران كم كم از حالت بي اعتمادي به صورت بحران مي گرايد. تحريم ايالات متحده گزينه اي جز هواپيماهاي روسي و اوكرايني براي مسافرين ايراني باقي نگذاشته است. آن هم در شرايطي كه پروازهاي هفتگي ايرفلوت (خط هوايي روسيه) و هواپيمايي هاي اروپاي شرقي به تهران همگي با مدل هاي متنوع بويينگ و ارباس انجام مي شود.
۳۰۲ نفر از نظاميان كشور از دست رفته اند. رهبر معظم انقلاب در واپسين جمله پيام تسليت خود به فرمانده سپاه دقت و پيگيري علل حادثه را خواستار شده اند. حادثه اي كه در هنگامه بحران منطقه و در تقارن با سقوط هواپيماي فوكر ۲۸ پاكستاني كه فرمانده نيروي هوايي همسايه غربي را با خود داشت، رخ داد. چه شايد مردم پاكستان از دست رفتن فرمانده هوايي را در سانحه اي هوايي با ترديد و شايعه زمزمه كنند اما آسمان از مردم ايران در دو دهه گذشته فقط پاسداران نيروي هوايي سپاه را نگرفته است.
جهان آرا، كلاهدوز و فكوري همسفر يك سفير شهادت بودند و ستاري و شماري ديگر از فرماندهان اش قرباني سانحه غيرنظامي ديگر.
شاهچراغي رئيس سازمان هواپيمايي كشوري هم بر فراز همين خاك جان باخت و شهادت دادمان و نمايندگان گلستان ايران هم به آب و هوا و خطاي انساني نسبت داده شد. گرچه منتقدين دولت جمله تاريخي احمد خرم وزير راه و ترابري را به بي مسئوليتي تعبير كردند اما حرف آخر او جسارت بود كه گفت: تا تحريم هست پاسخگو نيستم.
در چنين فضايي ۱۶۳ نماينده مجلس در سالي كه دوباره دغدغه باز انتخاب شدن را به همراه دارند در نامه اي به رئيس جمهور خواستار ارزان ماندن سفر هوايي مي شوند.
آنان در شرايط سخت تحريم خواستار استفاده ارزان از پرنده هاي بيست و چندساله مي شوند. يعني حداقل امكان تعميرات اساسي و با حضور شركت هاي خارجي در ايران هم سلب شود. تا زماني كه ترابري هوايي در ايران اقتصادي نشود نوسازي ناوگان هم دردي را درمان نخواهد كرد. باز هم هواپيماها به پايان عمر نزديك خواهند شد و منبعي براي بازسازي و نوسازي آنها در دست نخواهد بود.
اما تمام معضلات صنعت ترابري هوايي هم استفاده مسافري و افزون بر ظرفيت از هواپيماي نظامي باري را توجيه نمي كند. قدر و قيمت اين فرماندهان براي ايران بيش از اينهاست...

البرادعي امروز وارد تهران مي شود
آغاز بازديد از تأسيسات هسته اي ايران
000468.jpg
ايران بارها به جامعه بين المللي تضمين داده كه برنامه هاي هسته اي اين كشور شفاف و صلح آميز ومطابق با قوانين بين المللي است و تحت نظارت سازمان بين المللي انرژي اتمي قرار دارد
محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي امروز وارد تهران مي شود.
به گزارش همشهري، البرادعي در اين ديدار كه به دعوت غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران انجام مي شود بازديدي از نيروگاه اتمي بوشهر خواهد داشت و بازرسان اين آژانس از تأسيسات هسته اي نطنز و اراك بازديد خواهند كرد. در همين زمينه خبرگزاري رسمي چين در تحليلي از اين ديدار خاطر نشان كرد كه ايران و روسيه تصميم گرفته اند همكاري هاي هسته اي خود را با هدف صلح آميز توسعه دهند اما اين تصميم براي واشنگتن ترديدبرانگيز است.
خبرگزاري شين هوا از تهران گزارش داد «آندره ماليشف» معاون وزارت اتمي روسيه كه براي مذاكره با مقام هاي سازمان انرژي اتمي ايران به تهران سفر كرده بر تسريع همكاري هاي دو كشور تأكيد ورزيده است.
ايران و روسيه همچنين براي ساخت دومين نيروگاه برق هسته اي بوشهر در جنوب ايران به توافق رسيده اند. اين در شرايطي است كه روسيه دسامبر سال ۲۰۰۲ نيز اعلام كرد اين كشور مايل به كمك به ايران براي ساخت نيروگاه هاي هسته اي ديگر در آينده است.
بر اين اساس دو كشور براي ساخت دو نيروگاه برق هسته اي ديگر در ايران با كمك هاي فني روسيه پس از تكميل نيروگاه بوشهر به توافق رسيده اند.
اين گزارش افزود: مقام هاي ايران در نشست سپتامبر سال گذشته در وين بر برنامه اين كشور به منظور ساخت شش نيروگاه هسته اي در چند سال آينده به منظور توليد برق تأكيد كردند.
اين در شرايطي است كه روس ها گفته اند در صورتي كه ايران براي اين منظور خواستار كمك هاي بين المللي باشد، روسيه مايل به همكاري خواهد بود.
خبرگزاري چين اضافه كرد كه مسكو و تهران در سال ۱۹۹۵ قرارداد ساخت نيروگاه بوشهر را به ارزش يك ميليارد دلار به امضا رساندند و صدها متخصص روس اكنون در بوشهر در حال ساخت نيروگاه مذكور هستند.
طبق قرارداد منعقد شده بين تهران و مسكو، روسيه تمامي سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر را در اختيار ايران قرار مي دهد. شين هوا ادامه داد: همكاري هاي ايران و روسيه مقام هاي واشنگتن را دچار نگراني و ترديد كرده است كه مبادا ايران به دنبال سلاح هاي هسته اي باشد.
اين در حالي است كه دولت آمريكا پيش از اين ايران را به تلاش براي دستيابي به تسليحات كشتار جمعي متهم ساخته است. روس ها مي گويند كه تمامي زباله هاي مصرفي از سوخت ارسالي به ايران به مسكو برگردانده خواهد شد، اما اين نيز واشنگتن را قانع نكرده است.
ايران و روسيه هر دو اتهامات آمريكا را رد كرده و همكاري هايشان را با اهداف صلح آميز و مطابق با اصول و مقررات بين المللي درباره فعاليت هاي انرژي هسته اي دانسته اند.
در گزارش خبرگزاري چين آمده است كه ايران بارها به جامعه بين المللي تضمين داده است كه برنامه هاي هسته اي اين كشور شفاف و صلح آميز بوده و مطابق با قوانين بين المللي است و تحت نظارت سازمان بين المللي انرژي اتمي قرار دارد.
به گزارش شين هوا، رئيس جمهوري ايران ۲۱ بهمن اعلام كرد كه اين كشور درصدد استخراج ذخاير اورانيوم در شهر «يزد» در مركز اين كشور است كه از آن در نيروگاه هاي برق هسته اي استفاده خواهد شد.
سيد «محمد خاتمي» همچنين خاطرنشان كرد كه اين كار با هدف كاهش اتكاي ايران به تأمين سوخت از خارج كشور انجام مي شود و هيچ كشوري حق ندارد ايران را از حق مشروع خود براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي بازدارد.
در همين حال «فرانسوا ريواسو» سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه گفت: فعاليت هاي هسته اي ايران در چارچوب قوانين بين المللي و در راستاي احترام به اين قوانين صورت مي گيرد.
به گزارش ايرنا وي عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاريس افزود: ما از سخنان آقاي خاتمي رئيس جمهوري ايران دريافتيم كه اين كشور فعاليت هاي خود را در چارچوب قوانين بين المللي انجام مي دهد.
سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه گفت: پاريس از كشور ايران مي خواهد كه توافقنامه هاي بين المللي را كه تاكنون امضا نكرده است، پذيرفته و به پيمان ممنوعيت كامل فعاليت هاي هسته اي و گسترش موشك هاي بالستيك بپيوندد.
وي افزود: فرانسه اميدوار است كه در سفر «محمد البرادعي» رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي در ۲۴ فوريه به ايران اقدام هاي مثبتي انجام شود. سخنگوي وزارت خارجه فرانسه افزود: به طور كلي ما توسعه سلاح كشتار جمعي و انشعاب هاي آن را تهديدي براي ثبات منطقه و خطري براي امنيت جهاني مي دانيم.

گزارش تلاش جمعي از نمايندگان براي استيضاح وزير خارجه
استيضاح خرازي رأي نمي آورد
به گفته رئيس جمهوري اگر وزير امور خارجه تصميمي مي گيرد آن تصميم از سوي نظام گرفته شده است و وي از او حمايت خواهد كرد
000471.jpg
درخواست يكصد نماينده مجلس شوراي اسلامي براي استيضاح كمال خرازي را مي توان نخستين استيضاح در ۲۴ سال فعاليت وزارت امور خارجه ايران تلقي كرد؛ استيضاحي كه به نظر مي رسد در صورت وقوع نيز رأي مثبت نخواهد آورد.
سه دوره سفر ناجي صبري وزير امور خارجه عراق به تهران كه به فاصله هاي تقريبا كوتاهي از يكديگر طي يكسال اخير صورت گرفته است، علت اصلي تقاضاي نمايندگان مجلس براي استيضاح خرازي عنوان شده است. گرچه كمال خرازي طي پنج سال گذشته در خصوص سياست خارجي ايران چندين بار به طور غيررسمي تهديد به استيضاح شده بود اما تداوم سفرهاي ناجي صبري اين بار مانع از آن شد كه استيضاح در قالب «تهديد» و «احتمال» عنوان شود. گرچه يكصد نماينده طرح استيضاح خرازي را امضا كرده اند و به نظر مي رسد كه در تصميم خود قاطع هستند اما اين اقدام را نمي توان چندان به حساب تصميم فراكسيوني يا جناحي در مجلس شوراي اسلامي گذاشت.
موسي قرباني يكي از اعضاي شاخص فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي چند روز پيش با تأكيد بر اينكه «دوستان وي با خرازي مشكلي ندارند» اظهار داشت كه «ممكن است خرازي از ناحيه كساني مورد انتقاد قرار گيرد كه در زمينه آمريكا و مسائل ديگر توقعات بيشتري از او دارند. . . اين دقيقا آن چيزي است كه ما عكس آن را مي خواهيم بنابراين با جناح اكثريت مجلس اشتراك نظر پيدا نخواهيم كرد. » همچنين چهره هاي شاخص فراكسيون هاي مشاركت و كارگزاران در مجلس شوراي اسلامي طي اظهاراتي مخالفت خود را با استيضاح خرازي اعلام كرده اند. محسن ميردامادي كه رياست كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را به عهده دارد بر اين اعتقاد است كه سفر ناجي صبري به ايران در حدي نيست كه بتوان وزير خارجه ايران را به خاطر آن استيضاح كرد. به باور وي، استيضاح وزيران زماني مناسب است كه عملكرد كلي آنها در زمينه هاي مختلف بررسي شود و پس از اين بررسي، اگر نقاط ضعف وزيران به حد معيني رسيد، استيضاح توجيه پذير است.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، رفت وآمد مسئولان خارجي به ايران را «امري معمولي و متعارف» مي داند و مي گويد: حتي تركيه كه عضو «ناتو» است و در صورت لزوم عليه عراق اقدام خواهد كرد، در سطح وزير با عراق رفت وآمد دارد و اين، امري پذيرفته شده در روابط بين المللي است. ميردامادي معتقد است كه هرچند اعتراض كشورها نبايد در سياست ما تأثيرگذار باشد اما موضوع سفر ناجي صبري به ايران، آنقدر مهم نبوده كه كشور، مرجع و يا سازماني در سطح بين المللي نسبت به آن به ايران اعتراض كند. ضمن آنكه سفرهايي مانند سفر وزير امور خارجه عراق به ايران نوعا با موافقت شوراي عالي امنيت ملي انجام مي شود و دستگاه هاي ديگر بدون نظر اين شورا عمل نمي كنند. وي همچنين ارتباط استيضاح خرازي با محتواي مذاكرات عراق و ايران در سفر بيستم بهمن ماه گذشته ناجي صبري را رد مي كند و مي گويد كه طرح استيضاح مربوط به قبل از اين سفر بوده است.
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري نيز در گفت وگوي اخير خود با خبرنگاران ضمن آنكه استيضاح را حق مسلم مجلس دانست اما گفت كه توقع دارد در موقعيت حساس كنوني از طرح مسائلي كه اصلا به مصلحت نيست پرهيز شود. وي در دفاع از عملكرد عضو كابينه خود اظهار داشت كه اگر وزير امور خارجه تصميمي مي گيرد آن تصميم از سوي نظام گرفته شده است و وي از آن حمايت خواهد كرد. با توجه به مخالفت هاي آشكار با استيضاح خرازي مي توان حدس زد كه اين استيضاح رأي مثبت نياورد مگر آنكه اتفاق خاصي در حوزه دستگاه ديپلماسي كشور رخ دهد با اين وجود بايد منتظر ماند و ديد كه چگونه استيضاح به مرحله اجرا درمي آيد.

از شنبه تا پنجشنبه
نقض يك حكم و ورود گزارشگران حقوق بشر
شنبه ۲۶ بهمن
• حداد عادل رئيس فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي در نامه به رئيس جمهوري به نقد لايحه اصلاح قانون انتخابات كه اخيرا در دستور كار مجلس قرار گرفته بود، پرداخت. وي در نامه خود موافقت با تغييراتي كه در اصلاحيه اين لايحه نسبت به قانون قبل صورت گرفته را «تعجب آور» خواند و به طرح اين پرسش پرداخت كه «آيا رواست درباره لايحه اي كه مقصود آن تا اين حد روشن و آشكار است، عده اي چنان وانمود كنند كه سرنوشت ملك، ملت، گذشته و آينده در گرو تصويب شدن يا نشدن آن است و اگر نشود چنين و چنان خواهد شد. »
• مستشار شعبه ۲۶ ديوان عالي كشور خبر داد كه حكم اعدام هاشم آقاجري با رأي اين مرجع نقض شد. آيت الله سيدمحمد سجادي تصريح كرد كه در اين كار كارشناسي كه مدت زمان قابل توجهي را به خود اختصاص داد چهار نفر از معاونان و مستشاران پس از بررسي هاي فراوان و دقت نظر كامل با سه رأي موافق و يك رأي مخالف، رأي صادره در مورد آقاجري را نقض كردند و اين پرونده به زودي به همدان ارسال و رأي جديد در مورد وي صادر خواهد شد.

يكشنبه ۲۶ بهمن
• محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت كه «مي توانستيم در بيست و چند سال گذشته گام هاي بسيار بلندي برداريم و اقدامات فعالانه تري در بستر قانون اساسي انجام دهيم ولي به دليل ناكارآمدي ها و دنياطلبي ها و تفكرات غيرواقعي رشد شتابنده انقلاب اسلامي در ايران كند شده است.» به اعتقاد وي «امروز انقلاب اسلامي بيشتر با موانع دروني مواجه است تا موانع بيروني. »
وي تصريح كرد «در عين حال كه نگاه مثبتي به عملكرد گذشته دارم اما به شدت منتقدم و به وضع موجود راضي نيستم و فكر مي كنم بسياري از مردم ما هم همين طور مي انديشند. »
• سعيد حجاريان عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت تصريح كرد كه «نگراني از روند اصلاحات همواره وجود دارد اما با وجود روند فعلي اصلاحات به خصوص تحولات جامعه پس از رويداد دوم خرداد جاي نااميدي وجود ندارد. وي گفت «گرچه همه دم از اصلاحات مي زنند اما دولت، احزاب و شخصيت ها هيچ كدام نسبت به ملزومات آن ملتزم نيستند. »
• مرتضي مبلغ رئيس ستاد انتخابات كشور در پاسخ به نامه حداد عادل با رد قضاوت هاي وي در خصوص لايحه اصلاح قانون انتخابات تأكيد كرد كه هدف لايحه قانونمند كردن و پاسخگو كردن دستگاه هاي مجري و ناظر است.
• هيأتي از سازمان ملل به رياست لويي ژوانه عضو ديوان عالي كشور فرانسه مذاكرات خود را در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران با مسئولان قضايي آغاز كردند.

دوشنبه ۲۸ بهمن
طرح استيضاح وزيران امور خارجه و اقتصاد تقديم هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي شد. همچنين طرح تحقيق و تفحص از اسناد محرمانه پرونده نظرسنجي به تصويب نمايندگان مجلس رسيد.
• رسيدگي به شكايت ايران عليه آمريكا درباره منهدم كردن چاه هاي نفت ايران در خليج فارس در سال هاي ۱۹۸۶ و ۱۹۸۸ ميلادي در دادگاه لاهه آغاز شد.
• مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت كه «خيال نكنيم حضور مردم در راهپيمايي ها و انتخابات به خاطر ماست. مردم از عملكرد ما بسيار ناراضي هستند. » وي از مسئولان كشور خواست «وفاداري مردم به نظام جمهوري اسلامي را با خدمت كردن به آنان در عمل پاسخ دهند. »
• جامعه مستقل وكلاي دادگستري در نامه اي سرگشاده به رئيس قوه قضاييه با انتقاد از احكام صادره عليه محمدعلي دادخواه و عبدالفتاح سلطاني تصريح كرد «اگر سريعا پرونده همكاران مطالبه و رسيدگي نشود به هر حال محكوميت آنها سپري مي شود اما در حافظه تاريخ مي ماند كه فرياد حق طلبي و درخواست رسيدگي قانوني آنها در پيشگاه حكومت اسلامي به جايي نرسيده است. » رئيس دادگستري استان تهران نيز در پاسخ به اين نامه نوشت كه «در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نصي دال بر مصونيت وكلاي دادگستري ديده نمي شود. »

سه شنبه ۲۹ بهمن
• غلامحسين الهام سخنگوي قوه قضاييه، علت نقض حكم صادره عليه آقاجري در ديوانعالي كشور را «نقص تحقيقات» دانست و گفت: شعبه صادره كننده رأي موظف است نقايص مورد نظر شعبه ۲۶ ديوانعالي كشور را مرتفع كرده و دوباره مبادرت به صدور رأي كند. وي افزود كه «تصميم ديوانعالي كشور فقط ناظر به محكوميت به اعدام بوده و در ساير محكوميت هاي پيش بيني شده در رأي دادگاه همدان، دادگاه تجديد نظر استان اظهارنظر خواهد كرد. »
• رئيس جمهوري در جمع روساي ستادهاي اجرايي انتخابات شوراها، شركت كردن و رونق بخشيدن به انتخابات شوراها را وظيفه و رسالت ملي، ديني و انقلابي دانست و تأكيد كرد كه روش هاي تبليغي به دور از مچ گيري، تخريب و اسراف باشد و اخلاق در فعاليت هاي سياسي فراگير شود.
• علي يونسي وزير اطلاعات در واكنش به سخنان اخير جورج تنت رئيس اداره اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) تأكيد كرد كه هيچ درگيري و بحران سياسي در كشور اتفاق نخواهد افتاد.

چهارشنبه ۳۰ بهمن
• اعضاي گروه اعزامي كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد در ديدار با اعضاي كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي خبر دادند كه با تمامي زندانيان سياسي و مطبوعاتي بدون حضور مأمور، ملاقات خواهند كرد.
• روزنامه نسيم صبا به صاحب امتيازي رسول منتجب نيا عضو مجمع روحانيون مبارز انتشار خود را آغاز كرد.
• فرزند محسن سازگارا مديرعامل سابق شركت جامعه روز و برخي روزنامه هاي توقيف شده از دستگيري پدرش خبر داد.
• نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به لايحه اصلاح قانون انتخابات ابراز وفاداري به قانون اساسي را به عنوان شرط داوطلبين براي شركت در انتخابات به جاي التزام به اسلام و ولايت فقيه قرار دادند.

ايران در جهان
بزرگترين سانحه هوايي
راديو بي بي سي: بنگاه سخن پراكني بريتانيا در گزارشي از سقوط هواپيماي ايليوشين كه روز چهارشنبه رخ داد گفت كه تحقيق درباره علت سقوط هواپيمايي كه در مسير زاهدان ـ كرمان در پرواز بود آغاز شده است. بي بي سي همچنين اعلام كرده كه از آغاز انقلاب اسلامي در سال ۱۹۶۹ تاكنون در ميان سقوط هواپيماها اين هواپيما بيشترين تعداد سرنشين را داشته است.

معارضين و ايران
روزنامه تايمز مالي: روزنامه انگليسي تايمز مالي در تحليلي از موضع ايران در قبال بحران عراق به نقل از منابع بريتانيايي نوشت كه هزاران تن از اعضاي اپوزيسيون عراق با موافقت دولت جمهوري اسلامي از طريق خاك ايران، وارد شمال عراق شده اند. اين روزنامه با استناد به گفته هاي مقامات بلندپايه ايراني گزارش داد كه حدود پنج هزار تن از اعضا و هواداران جنبش شيعه اپوزيسيون عراق كه رهبري آن را آيت الله محمد باقر حكيم برعهده دارد، وارد شمال عراق شده اند، تا در صورت بروز جنگ، از طريق خاك عراق، امنيت مرزي را تضمين كنند. يك سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، بدون ذكر جزئيات، حضور مبارزان اپوزيسيون در عراق را تاييد كرده است.

همكاري ايران با سازمان انرژي اتمي
راديو دويچه وله: راديو دويچه وله آلمان كه به زبان فارسي برنامه پخش مي كند در گزارشي از نيويورك اعلام كرد كه دولت جمهوري اسلامي در آستانه سفر محمد البرادعي، رئيس سازمان جهاني انرژي اتمي، به مسئولان اين سازمان اطمينان همكاري نزديك داد.
البرادعي در گفت وگويي با خبرگزاري رويتر در اين باره اظهار داشت: «مقامات ايراني به من قول داده اند كه نشان دهند، برنامه هاي اتمي ايران از شفافيت لازم برخوردار بوده و از انرژي اتمي تنها در زمينه هاي غيرنظامي استفاده خواهد شد.» وي متذكر شد كه طي سفر دو روزه اش به ايران كه از جمعه (امروز) آغاز خواهد شد، از دولت جمهوري اسلامي خواستار امضاي پروتكلي الحاقي در كنار قرارداد منع گسترش سلاح هاي اتمي خواهد شد كه به مسئولان سازمان جهاني انرژي اتمي امكان كنترل شديدتر تمامي تاسيسات اتمي ايران را مي دهد. البرادعي قرار است كه ضمن ديدار و گفت وگو با رئيس جمهور محمد خاتمي، از تاسيسات اتمي ايران از جمله دو نيروگاه اتمي در دست احداث در نزديكي اراك و نطنز بازديد كند.

ايران دموكراسي دارد
راديو آمريكا: بخش فارسي راديو آمريكا در گزارشي خبري در مورد واكنش وزارت خارجه آمريكا به سخنان معاون اين وزارتخانه در مورد ايران گفت كه وزارت خارجه آمريكا روز گذشته سخنان معاون اين وزارتخانه در مورد ايران را درباره اين كه در ايران دموكراسي وجود دارد تاييد كرد. ريچارد بوچر سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت كه در جمهوري اسلامي نشانه هايي از دموكراسي وجود دارد. بوچر با تاكيد بر آنكه در ايران انتخابات برگزار مي شود و ميزان معيني از آزادي بيان وجود دارد و ما از اين ويژگي ها به سود مردم ايران حمايت مي كنيم، گفت بنابر اين هر قدمي كه به سوي دموكراسي برداشته شود و هر حركتي كه به سوي دموكراسي و اقدامات دموكراتيك در ايران انجام شود از نظر ما بايد مورد حمايت قرار گيرد.

اصرار به ساخت و خريد هواپيماي روسي
راديو فرانسه: راديو بين المللي فرانسه با تحليل صنعت حمل و نقل ايران به بهانه سقوط هواپيماي ايليوشين گفت: تلفات سنگين ناشي از سقوط هواپيماي ايليوشين نظامي ايران در مسير زاهدان ـ كرمان بار ديگر بحث نسبتا قديمي بر سر گزينش هاي جمهوري اسلامي را در عرصه حمل و نقل هوايي، چه غير نظامي و چه نظامي، مطرح مي كند. هواپيماهاي ايليوشين، توپولف و آنتونوف، دستاوردهاي تكنولوژي هواپيماسازي روسيه و اوكراين، در ناوگان هوايي نظامي و غيرنظامي جمهوري اسلامي جايگاهي برجسته دارند، اما از شهرت خوبي در ميان ايرانيان برخوردار نيستند. در فوريه سال گذشته، در پي سقوط هواپيماي «توپولف» مسافري ايران در مسير تهران ـ خرم آباد، شماري از رسانه هاي تهران انگشت اتهام را به سوي مسئولان صنعت حمل و نقل كشور نشانه رفتند، با اين پرسش كه «چرا اصرار به ساخت و خريد هواپيماهاي روسي داريم؟» در واقع با توجه به موقعيت بين المللي ايران، مسئولان وزارت دفاع جمهوري اسلامي همچون مسئولان هواپيمايي كشور چاره اي ندارند جز روي آوردن به تكنولوژي روسي و اوكرايني يا هواپيماهاي دست دوم تركيه و امارات. قرار است هواپيماي «ايران ـ ۱۴۰»، كه با همكاري شركت اوكرايني آنتونوف در اصفهان ساخته مي شود و نخستين پرواز آن حدود دو ماه پيش انجام گرفت، بخشي از نيازهاي ايران را در عرصه حمل و نقل نظامي و غيرنظامي برآورده كند.

منافقين آمريكايي ها را هم كشته اند
راديو فردا: راديو ۲۴ ساعته فردا در يكي از بخش هاي خبري خود از قول يك مقام آمريكايي كه نامش را فاش نكرد گفت: اگر نيروهاي آمريكا عراق را اشغال كنند هيچ گوشه اي از اين كشور در اختيار سازمان مجاهدين خلق (منافقين) قرار نخواهد گرفت. وي گفت از نظر ما اين سازمان بخشي از مشكلي است كه بايد حل شود. آمريكا منافقين را يك گروه تروريستي مي داند اما اين سازمان در كنگره آمريكا حامياني دارد و داراي يك دفتر در پايتخت آمريكا است. اين مقام گفت: مجاهدين (منافقين) به خاطر كشتن چند آمريكايي پيش از انقلاب دستشان به خون آمريكايي ها آلوده است.

۳۰۲ سرنشين نظامي و غير نظامي در پرواز شماره ۲۶۵ نيروي هوايي سپاه بر فراز كرمان جان باختند
سقوط در كوير
پيام مقام معظم رهبري فرمانده سپاه مسئول تحقيق درباره سقوط هواپيما شد
پيام رئيس جمهوري نتايج بررسي ها به اطلاع مردم رسانده شود
000411.jpg
بي.بي.سي: اين بزرگترين سانحه هوايي پس از انقلاب اسلامي است
فرمانده نيروي هوايي پاكستان نيز در يك سانحه مشابه كشته شد
آخرين مكالمه خلبان: سعي مي كنم نزديك تر شوم تا هوا بهتر شود
گروه خبر، اميرحسين مهدوي: ساعت ۱۶ و ۴۵ دقيقه عصر چهارشنبه ۳۰ بهمن ۸۱ آفتاب زاهدان غروب كرده و پرواز شماره ۲۶۵ نيروي هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مركز سيستان و بلوچستان را به مقصد كرمان ترك مي كند. هواپيماي «ايليوشين ۶۶» كه غروب چهارشنبه سي ام بهمن ماه ۳۰۲ نفر از فرماندهان و پرسنل لشگر ۴۱ ثارالله به كرمان سفر مي كردند. ساعت ۱۸ و ۲۴ دقيقه ارتباط هواپيما با زمين قطع شد و ديگر خلبان موقعيت هواپيما را به برج گزارش نكرد. برطبق دستور برج مراقبت فرودگاه كرمان اين هواپيما بايد در ۳۵ كيلومتري شهر كرمان در ارتفاع هفده هزارپايي مي بوده اما در منطقه سيرچ ايليوشين در ارتفاع يازده هزارپايي به ارتفاعات شهداد استان برخورد كرده است.
000405.jpg
جاده منتهي به محل سقوط در كنترل نيرو هاي سپاه است

تجسس
هواي سرد، برف و بوران منطقه شهداد بعد از لوت زنگي عمليات تجسس را به شدت با مشكل روبه رو كرده است. به ويژه اينكه گويا هواپيما حامل ۴۰ تن سوخت بوده و پس از برخورد با كوه انفجار مهيبي پديد آمده كه احتمال كشف اجساد و دستگاه هاي ناوبري و جعبه سياه هواپيما را بسيار ضعيف مي سازد. باتوجه به اينكه خلبان پيش از سانحه هيچ گونه پيامي مبني بر اضطراري بودن وضعيت پرواز به كرمان مخابره نكرده بوده تاكنون اطلاعي از كيفيت سانحه و يا علل احتمالي آن در دست نيست. مسئول برج كنترل فرودگاه كرمان اظهار داشته سرعت باد بين ۳۰ تا ۴۰ «نات» بوده و در همان زمان يك فروند هواپيماي توپولف ۱۵۴ بدون مشكل در حال فرود بر روي باند فرودگاه مهرآباد بوده است. به گفته استاندار كرمان خلبان در آخرين مكالمه تنها اظهار داشته «سعي مي كنم نزديك تر شوم تا هوا بهتر شود.» ستاد اصلي تجسس با مديريت لشگر ۴۱ ثارالله در كرمان تشكيل شده است. همچنين نيروي زميني ارتش نيز تيپ مخصوص ۶۵ نوهد و يگان هاي خود در كرمان به اضافه دو فروند بالگرد به منطقه اعزام كرده است. ۵۴ صخره نورد و كوهنورد نيز از سوي مديريت تربيت بدني استان لرستان به منطقه اعزام شده اند. اين كوهنوردان كه پيشتر امدادرساني و انتقال اجساد قربانيان سانحه هوايي خرم آباد را در ارتفاعات ۱۰ هزارپايي سفيد كوه تجربه كرده بودند هم اكنون در منطقه سخت گذر سيرچ مشغول تفحص مي باشند.
كريمي، استاندار از تلاش براي ايجاد يك جاده سخن گفته تا نيروها بتوانند از طريق آن به بالاترين نقطه ارتفاعات به وسيله خودرو عزيمت كنند. او اظهار اميدواري كرده تا تردد در اين جاده حداكثر از صبح امروز آغاز گردد. زيرا مه روز پنج شنبه آستانه ديد امدادرسانان را به يك متر كاهش داده است. يك ستاد پشتيباني هم به منظور ساماندهي بخش هاي مختلف امدادرساني در پايين قله تشكيل شده است. تاكنون تنها بخشي از بال هواپيما در تونل شهداد پيدا شده است. اداره كل تربيت بدني استان كرمان طي فراخواني از تمامي كوهنوردان استان خواسته است تا هرچه سريع تر خود را به اين اداره معرفي كنند. پس از اين فراخوان ۲۰۰ كوهنورد از شهر جيرفت اين استان به منطقه وقوع سانحه اعزم شده اند.
سپاه پاسداران هم پيش از آن ۶۰۰ نفر از نيروهاي عملياتي فرماندهي قرارگاه قدس، ستاد فرماندهي تيپ يكم و سوم سيدالشهدا(ع)، جمعي از لشگر ۴۱ ثارالله، جمعيت هلال احمر، ستاد حوادث غيرمترقبه را به منطقه عمومي فرستاده است. سرهنگ محمد ميرزا اسماعيلي فرمانده هماهنگ كننده نيروهاي امدادگر اعلام كرد: فرمانده نيروي هوايي سپاه پاسداران و سردار سرلشگر رحيم صفوي فرمانده كل سپاه، فرمانده قرارگاه قدس، لشگر ۴۱ ثارالله و استاندار كرمان در محل حادثه حضور پيدا كرده اند. محمدجواد فدايي معاون استانداري كرمان هم گفت: به رغم اينكه براي حمل اجساد نياز چنداني به بالگرد نيست اما هر تعداد بالگرد كه نياز باشد آماده پرواز است. اداره كل راه و ترابري استان كرمان هم در منطقه فعال شده است. نيروهاي بسيجي نيز در قالب گردان هاي عاشورا از بخش هاي ماهان، شهداد و شهر كرمان به منطقه اعزام شده اند. علاوه بر اين ۵۰ دستگاه آمبولانس به همراه پزشكان و كادر پرستاري در منطقه مستقر شده اند. چند تيم جراحي هم به همراه پرسنل بهداشت محيط استان به سيرچ اعزام شده اند. مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري هم گفت: اين سازمان دخالتي در عمليات تفحص ندارد و تمامي عمليات در اختيار نيروهاي سپاه پاسداران است. اما اعلام آمادگي كرد تا در صورت لزوم متخصصين اين سازمان در عمليات مشاركت نمايند. همچنين «يوري كوپتف» مديرعامل سازمان هوافضاي روسيه روز پنج شنبه آمادگي كشورش را براي شركت در بررسي علت سقوط هواپيماي ايليوشين ۶۶ در كرمان اعلام كرد. به گزارش خبرگزاري اينترفكس، وي در گفت وگو با خبرنگاران گفت: ايران بايد در مورد مشاركت كارشناسان روسي براي تحقيق و بررسي اين سانحه هوايي تصميم گيري كند. وي افزود: اگر ايران چنين تصميمي اتخاذ نكرده ما مسلما در عمليات تحقيق شركت خواهيم كرد. به گفته كوپتف، شركت سازنده هواپيماي ايليوشين سرگرم جمع آوري اطلاعات در مورد اين حادثه است.
سرنشينان
000408.jpg
هواپيماي ساقط شده از نوع ايليو شين ۷۶ ساخت روسيه بوده است

تا لحظه تنظيم اين خبر هنوز خبر مشروح اعلام اسامي ۳۰۲ سرنشين پرواز ۲۶۵ مخابره نشده است. اما گفته مي شود ۳۰۲ سرنشين هواپيماي مذكور ۱۸ نفر كادر پرواز و ۲۸۴ نفر از پرسنل سپاه پاسداران بوده اند. از اين ميان ۲۴۰ نفر كادر و مسئولين بخش هاي مختلف لشگر ۴۱ ثارالله و مابقي از پرسنل سپاه تهران بوده اند. سردار سرهنگ خاجع از فرماندهان و كاربخش قاسم سلاجقه و اصغر خوارزمي معاون و مديران اطلاعات، محمدعلي عسگرپور معاون عمليات و همچنين از افراد لشگر ۴۱ و خاتم از سپاه تهران از جمله شهداي اين حادثه هستند. مقر لشگر ۴۱ ثارالله در استان سيستان و بلوچستان است. حدود ۲۴۰ نفر از پرسنل براي ۴۸ ساعت استراحت به كرمان عزيمت مي كرده اند. گفته مي شود اين پرنده نظامي از جمله هواپيماهاي ناوگان ترابري نيروي هوايي سپاه پاسداران بوده است. از امروز به مدت سه روز در استان كرمان عزاي عمومي اعلام شده است و استاندار اظهار اميدواري كرده كه با جمع آوري و انتقال جنازه ها تسلاي خاطر بازماندگان فراهم شود. امام جمعه زاهدان هم با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به اين استان گفت: مردم سيستان و بلوچستان آماده استقبال از مقام معظم رهبري هستند و براي ديدار معظم له لحظه شماري مي كنند. امام جمعه زاهدان گفت: اقشار مختلف مردم زاهدان روز جمعه در عزاي عزيزان از دست رفته سانحه هوايي به عزاداري مي پردازند و روز يكشنبه در جشن و شادي حضور رهبر و مقتداي خويش شركت مي كنند. هم اكنون در فاصله ۲۰ كيلومتري محل وقوع حادثه تعداد زيادي از خانواده هاي قربانيان به انتظار نشسته اند و مأمورين انتظامي به منظور برقراري نظم و هماهنگي از پيشروي آنان جلوگيري مي كنند. تجمع و حضور بيش از حد اعضاي خانواده هاي قربانيان سانحه هوايي نيز در جاده هاي منتهي به ارتفاعات سيرچ كرمان مشكل آفرين شده است. گزارش خبرنگاران اعزامي به منطقه سيرچ حاكي است از صبح امروز جمع زيادي از خانواده ها اعم از زن و مرد به محل حادثه سرازير شده اند و خواهان حضور خود در محل حادثه هواپيما هستند. نيروهاي انتظامي و راهنمايي و رانندگي با ايجاد پست هاي سيار انتظامي در فاصله ۲۰ كيلومتري محل حادثه اقدام به جلوگيري از ورود آنان به منطقه كرده اند. يكي از مأمورين انتظامي در منطقه هدف از جلوگيري از حضور خانواده هاي داغدار به محل حادثه را جلوگيري از بي نظمي و اختلال و نيز تسريع در عمليات امدادرساني عنوان كرد. اين گزارش حاكي است هر لحظه ازدحام جمعيت وارد شده به منطقه جهت كسب اطلاع از بستگان خود در اين سانحه هوايي كه جان خود را از دست داده اند رو به افزايش است. جانشين فرماندهي لشكر ۴۱ ثارالله در گفت وگويي از مردم به ويژه خانواده هاي داغدار خواست براي جلوگيري از اختلال در امر كمك رساني از تجمع و حضور در منطقه خودداري نمايند.
روزنامه همشهري وقوع اين ضايعه و شهادت ۳۰۲ تن از هم وطنانمان را تسليت مي گويد.
سرنشينان
نوع هواپيما
تاريخ سقوط
۱۲۸ نفر در مسير تهران ـ مشهد
۶۲۶
۲ بهمن ۵۸
تيمسار فلاحي ـ سرتيپ فكوري ـ جهان آرا
۱۳۰-C
۶ مهر ۶۰
۱۰۳ نفر قبل از فرود در زاهدان برخورد به كوه
۱۳۰ـC
۱۲ آبان ۶۵
۱۳۴ نفر در برخورد با يك جنگنده نظامي
توپولوف
۱۴ بهمن ۶۱
۳۲ نفر
۱۳۰ـC
۲۶ اسفند ۶۲
۶۶ نفر در مسير تهران ـ اصفهان
فوكر- ۲۸
۲۰ مهر ۶۳
۸۵ نفر در حوالي نيشابور
هواپيماي نظامي
۲۳ اسفند ۶۵
۶ نفر در برخورد با يك ايرباس روي باند مهرآباد
۱۳۰ـC
۱۳ بهمن ۶۸
۲۹ نفر در استان مازندران
فوكر ۲۹
۲۶ ارديبهشت ۸۰
۱۱۶ نفر در حوالي خرم آباد
توپولوف ۱۵۴
۲۳ بهمن ۸۰
۴۶ نفر اوكرايني در حوالي اصفهان
آنتونوف ۱۴۰
۲ دي ۸۱
۳۰۲ نفر كادر سپاه پاسداران در ۳۵ كيلومتري كرمان
ايليوشين ۶۶
۳۰ بهمن ۸۱

نگاه جمعه
كاريكاتور: عليرضا كريمي مقدم
000402.jpg

خاتمي در جمع خبرنگاران اعلام كرد
مخالفت مجدد ايران با حمله به عراق
در سخنراني ۲۲ بهمن نيز بر اين نكته تاكيد كردم كه اگر اختلافي در كشور وجود دارد آن اختلاف بر سر اين است كه چگونه آزادي را بهتر نهادينه كنيم
000459.jpg
رئيس جمهوري گفت: هيچ كس از رژيم صدام طرفداري نمي كند اما انگيزه هاي آمريكا براي حمله به عراق، واكنش كشورهاي اروپايي، عربي و اسلامي را برانگيخته است. سيدمحمد خاتمي چهارشنبه پس از جلسه هيأت دولت در گفت وگو با خبرنگاران داخلي و خارجي بار ديگر بر مواضع جمهوري اسلامي ايران مبني بر جلوگيري از هرگونه جنگ و اقدام يك جانبه عليه عراق تاكيد كرد.
خاتمي با اشاره به موج مخالفت هاي جهاني با اقدام يك جانبه آمريكا عليه عراق تصريح كرد: افكار عمومي با ايجاد جنگ و درگيري مخالف است و حتي سياستمداران دنيا اين روش را كه روش بسيار خطرناكي است، نمي پذيرند. خاتمي با بيان اين مطلب كه «اميدوارم تصميم گيرندگان آمريكايي به خود آيند»، اظهار داشت: يقين دارم افكار عمومي آمريكا دير يا زود متوجه اين مسئله خواهند شد.
خاتمي ابراز اميدواري كرد با شناخت وضعيت دنيا از سوي سياستمداران آمريكايي، جهان با هزينه كمتر به وضعيت بهتري برسد. خاتمي در پاسخ به سوالي در خصوص اجلاس غيرمتعهدها كه قرار است هفته آينده در مالزي برگزار شود، اظهار داشت: بايد روح جديدي به غيرمتعهدها دميد. سيدمحمد خاتمي در ادامه اين گفت وگو در پاسخ به سؤالي درباره نامه سرگشاده اخير رئيس فراكسيون اقليت مجلس اظهار داشت: من از اين كار استقبال مي كنم. رئيس جمهوري افزود اصل كار درست است گرچه اجمالا آنچه را كه خوانده ام معتقدم مي شود منصفانه تر و علمي تر با مسائل برخورد كرد.
وي گفت: معتقد نيستم هر كاري كه انجام مي دهيم بدون عيب است ولي توقع دارم در انتقاد رعايت جنبه هاي انصاف نيز بشود.
خاتمي خاطرنشان كرد كه اين نامه را براي بررسي بخش هاي مختلف آن به دستگاه هاي مربوطه ارجاع داده است و افزود: ما اگر نگراني نسبت به قسمتي داريم نبايد از قسمت هاي ديگر غفلت كنيم. رئيس جمهوري پرسيد: آيا وضعيتي كه در آن احساس كنيم با نظرات و مصلحت انديشي هاي خاص، آزادي هاي مردم محدود شود به مصلحت نظام است؟ ما بايد در دفاع از آرا و آزادي مردم در چارچوب قوانين و موازين بكوشيم.
وي تاكيد كرد: من خودم را موظف مي دانم تا آنجا كه مي توانم از اين حق به دست آمده در انقلاب كه «مردم صاحب انقلابند، قابل اعتماد هستند، بايد مشاركت داشته باشند و بر سرنوشت خويش نيز حاكميت داشته باشند، دفاع كنم. »خاتمي در عين حال گفت كه «اصول، معيارها و ارزش ها نيز بايد محفوظ بماند. » رئيس جمهوري در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره نامه اخير عزت الله سحابي به سران سه قوه گفت: اين نامه براي بررسي به قوه قضاييه ارجاع شده است.
وي افزود: همان طور كه آقاي هاشمي شاهرودي نيز گفتند، اين حق هر كسي است كه شكايت كند و فكر مي كنم همان نامه اي كه براي سران سه قوه نوشته شد، به منزله طرح شكايت است. رئيس شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: وقتي به سران قوا نامه اي نوشته مي شود، به اين معنا است كه اعتراضي دارند، و بايد به اين اعتراض ها رسيدگي شود و جاي رسيدگي آن هم در قوه قضاييه است.
در ادامه اين گفت وگو، خبرنگاري از رئيس جمهوري سوال كرد: «جورج تنت» رئيس سازمان سيا مدعي شده است كه تنازع دو جناح در ايران به دگرگوني سياسي در كشور منجر مي شود. نظر شما در اين باره چيست؟ رئيس جمهوري پاسخ داد: در سخنراني ۲۲ بهمن نيز بر اين نكته تاكيد كردم كه اگر اختلافي در كشور وجود دارد، آن اختلاف بر سر اين است كه چگونه آزادي را بهتر نهادينه كنيم و چگونه از استقلال، حاكميت مردم بر سرنوشت خويش و اصول و ارزش ها دفاع كنيم. وي افزود: در ايران هيچ اختلافي بر سر اصول، از جمله مردم سالاري ديني، استقلال و تماميت ارضي نيست و هيچ جناحي در اصول اختلاف ندارد. اختلاف هايي در شيوه هاي رسيدن به اهداف وجود دارد كه امري طبيعي است. خاتمي گفت: اينها خواب هايي است كه آمريكاييان مي بينند و متناسب با واقعيات ايران نيست. رئيس جمهوري با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي همچنان حركت خود را به سوي اهدافش ادامه مي دهد، اظهار داشت: از مهم ترين اهداف انقلاب اسلامي استقرار مردم سالاري ديني است. وي وجود اختلاف سليقه ها در كشور را امري طبيعي دانست و گفت: كساني كه نظر دارند، بايد ديدگاه خود را به قضاوت مردم بگذارند. اگر مردم يك شيوه و روش را برگزيدند، انصاف و فرهنگ مردم سالاري ايجاب مي كند كه همه در عين حالي كه مي توانند انتقاد كنند، كارشكني نكنند تا مسير به درستي پيش برود. خاتمي گفت: شايعاتي كه عليه نظام مطرح مي شود، تاكنون تاثيري در سرنوشت انقلاب و نظام نداشته و از اين پس نيز نخواهد داشت.
وي اضافه كرد: اگر قصد و اراده خارجي در مقابل كل تماميت كشور و استقلال ما وجود داشته باشد، با اراده و مقاومت كل جامعه روبه رو خواهد شد. خبرنگاري پرسيد: گفته مي شود شما محور اصلاحات هستيد. آيا جنابعالي چنين تعبيري را قبول داريد؟ خاتمي جواب داد: مردم، محور و مدار اصلاحات هستند. اصلاحات تداوم انقلاب است. خاتمي با فراخوان ملت ايران براي شركت گسترده در انتخابات شوراها اظهار داشت: شوراها هسته هاي اوليه مردم سالاري هستند و اگر مردم سالاري استوار بر شوراها باشد، تداوم خواهد يافت. وي گفت: وجود برخي اختلافات نبايد در اراده ملت اثر بگذارد. مردم هر چه بيشتر در انتخابات شركت كنند، شوراها نمايندگي بيشتري از اراده ملت خواهند داشت و مردم سالاري نيز مستحكم تر خواهد شد.

براي شركت نكردن در انتخابات بهانه اي نيست
از حدود ۶ ماه قبل همه احتمالات را در مورد وضعيت اقتصادي محتمل در صورت بروز جنگ در منطقه مطرح كرده و در اين خصوص تصميم گيري هاي لازم انجام شده است
عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت در جمع خبرنگاران گفت: «هيچ جاي سياست هاي ما به عنوان دفاع از رژيم صدام نبايد مطرح شود.»
به گزارش ايرنا خبرنگاري سوال كرد: آيا تاييد مي كنيد كه ايران از سرنگوني صدام خوشحال خواهد شد؟ سخنگوي دولت در پاسخ گفت: «اين جمله شماست.» رمضان زاده در پاسخ به سوال يكي ديگر از خبرنگاران در خصوص ارزيابي فضاي كنوني كشور در خصوص انتخابات شوراها گفت: انتخابات شوراها يكي از مهمترين انتخابات است و خوشبختانه مقدمات كار به نحوي فراهم شده كه مي توان گفت: «رقابت آميزترين و آزادانه ترين» انتخابات است كه در بعد از انقلاب در كشور برگزار مي شود. رمضان زاده افزود: هيچ گروهي نيست كه مدعي باشد، كانديداها و نمايندگانش در اين انتخابات تاييد صلاحيت نشده اند. بنابراين صحنه رقابت كاملي براي همه فراهم شده و اين نشان از گسترش ظرفيت نظام سياسي كشور دارد. وي تاكيد كرد: اين امر نشان از تجلي برنامه توسعه سياسي دولت و رئيس جمهوري دارد چرا كه مي بينيد همه گروه هاي سياسي كه تعهد خودشان را به اقدام در چارچوب قانون اساسي اعلام كردند، توانستند نمايندگان خودشان را براي انتخابات شوراها معرفي كنند كه تاييد صلاحيت هم شده اند. سخنگوي دولت اظهار داشت: اين امر يك نقطه بارز و تحولي در انتخابات كشور است كه ما هيچ رد صلاحيت شده سياسي نداريم.
وي افزود: همه كساني كه داوطلب شده بودند، مورد تاييد قرار گرفتند و افتخار دولت اين است كه يكي از فصول معطل مانده قانون اساسي را به اجرا درآورده است. وي اضافه كرد: ما فكر مي كنيم، روزبه روز فضا براي مشاركت همگاني بيشتر مي شود و صحنه رقابت كاملا صحنه رقابت يك نظام توسعه يافته سياسي مي شود. رمضان زاده گفت: همه احزاب براي اولين بار، كانديداهاي خود را در اين انتخابات معرفي كرده اند و اين نشان مي دهد كشور گام هاي بلندي به سوي تضمين حاكميت عمومي برداشته است. وي افزود: همانطور كه رئيس جمهوري گفته اند، ما شورا را بنيان مردمسالاري مي دانيم و نظرسنجي ها نيز نشان مي دهد، مشاركت مردم در انتخابات شوراها در حد بسيار خوبي خواهد بود. وي تصريح كرد: «ما فكر مي كنيم شركت كردن در انتخابات بهانه نمي خواهد، شركت نكردن در انتخابات بهانه مي خواهد كه خوشبختانه هيچ بهانه اي نيست چون رقابت كامل است. » رمضان زاده در خصوص دستگيري «عليرضا اشراقي» يكي از اعضاي هيات تحريريه روزنامه توقيف شده «حيات نو» نيز گفت: وزارت اطلاعات در اين مورد، با توجه به نوع اتهامي كه متوجه تعدادي از اعضاي تحريريه و مسئولان روزنامه حيات نو بود بر اساس دستور قضايي اقدام كرد و در همان ۲۴ ساعت اول ۱۱ نفر از كساني كه مطرح بود، متهم هستند از نظر وزارت اطلاعات اعلام شد كه مسئله اي ندارند. وزارت اطلاعات در مورد آقاي اشراقي، كار خود را به اتمام رسانده و نظرش را به دستگاه قضايي اعلام كرده است. وي اظهار اميدواري كرد: در اين زمينه دستگاه قضايي اعلام نظر كند. به گفته رمضان زاده، قرار است «لايحه وفاق» هفته آينده در دستور كار دولت قرار گيرد. سخنگوي دولت در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در خصوص اقدامات وزير امور خارجه در خصوص مسئله عراق، بار ديگر تاكيد كرد «دولت اقداماتي را كه آقاي خرازي در مورد عراق انجام داده، مورد تاييد قرار مي دهد. » وي تصريح كرد: «اقدامات وي با هماهنگي و تصويب شخص رئيس جمهوري بوده و در برخي موارد سياست هاي مربوط به مسائل امنيت كشور و منافع ملي كلان مطرح مي شود كه در شوراي عالي امنيت ملي به تصويب مي رسد. » وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در صورت آغاز جنگ، اقتصاد ايران پايداري لازم را دارد، گفت: ما از حدود ۶ ماه قبل، همه احتمالات را در مورد وضعيت اقتصادي محتمل در صورت بروز جنگ در منطقه مطرح كرده و در اين خصوص تصميم گيري هاي لازم انجام شده است.
رمضان زاده گفت: همه اقدامات احتياطي لازم براي پايداري اقتصاد كشور و حفظ ثباتي كه در سه سال اخير بر اقتصاد كشور حاكم شده، انجام داديم و مطمئن هستيم اين بحران در كوتاه مدت به هيچ وجه تاثير خاصي بر اقتصاد ما نخواهد داشت. رمضان زاده در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد شايعه عبور پنج هزار نفر از نيروهاي مجلس اعلاي عراق از مرز ايران به كردستان عراق گفت: ما به هيچ وجه تردد نظامي هيچ ايراني يا غيرايراني را در مرزهاي عراق نداشتيم لذا اين مسئله را تكذيب مي كنيم. وي در خصوص قطع اعزام زائران كربلا معلا به عراق گفت: ما به دلايل امنيتي تشخيص داديم ديگر ضرورتي به حضور زائران ايراني در عراق نيست.

لايحه اختيارات رئيس جمهوري ۱۰ روز ديگر
توضيحات «محمد نعيمي پور» درباره سرنوشت لوايح خاتمي و رويكرد محافظه كاران در حالي كه شايعاتي مبني بر احتمال پس گرفتن لايحه اختيارات رئيس جمهوري طي روزهاي اخير در محافل سياسي مطرح شده است، يك عضو هيأت رئيسه مجلس ديروز از مطرح شدن اين لايحه طي ۱۰ روز آينده در صحن علني خبر داد.
«محمد نعيمي پور» كه به دعوت شاخه حزب مشاركت در شهرستان كلاله در استان گلستان سفر كرده است، علت تأخير در تصويب اين لوايح را طولاني شدن بحث هاي كارشناسي در كميسيون هاي مربوطه ارزيابي كرد. او افزود: بحث هاي كارشناسي لايحه تبيين اختيارات رياست جمهوري به پايان رسيده و در ۱۰ روز آينده در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد. وي همچنين گفت: لايحه اصلاح قانون انتخابات نيز در صحن مجلس مطرح شده و تاكنون ۱۲ ماده از مواد ۳۲گانه آن به تصويب نمايندگان رسيده است. وي همچنين گفت: جريان اقليت بايد در تصويب نهايي لوايح تبيين اختيارات رئيس جمهوري و اصلاح قانون انتخابات انعطاف لازم را داشته باشند.
نعيمي پور افزود: بايد اين مفهوم در اذهان عمومي تلقي نشود كه شوراي نگهبان در برابر خواست قانوني مردم مقاومت مي كند. نماينده مردم تهران در مجلس كه با ايرنا گفت وگو مي كرد، همچنين با اشاره به حضور نمايندگان كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد در ايرن، همكاري و تعامل قوه قضاييه با اين نهاد بين المللي را مثبت ارزيابي كرد. وي تصريح كرد: در صورت همكاري و تعامل نهادهاي داخلي مي توانستيم اين گونه مسائل را به سهولت حل كنيم و از بازتاب مثبت بين المللي آن نيز برخوردار شويم. وي همچنين چهارشنبه شب در جمع مردم كلاله، شوراهاي اسلامي شهر و روستا را يكي از اصول نهادينه كردن مردم سالاري خواند و بر اصرار اصلاح طلبان بر اين امر تأكيد كرد.
نعيمي پور گفت: براي حل مشكلات مردم، بايد از تمام ظرفيت ها و امكانات مردم استفاده شود و يكي از اين روش ها متشكل كردن مردم در نهادهاي مدني از جمله شوراهاي اسلامي است.
عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تأخير و عدم اجراي ۲۰ ساله قانون شوراها گفت: عليرغم اينكه برخي گروه ها و افراد تمايلي به اجراي قانون شوراها نداشتند و اجراي آن را خطرناك و تنش زا مي دانستند با تأكيد آقاي خاتمي اين قانون به مرحله اجرا درآمد. وي افزود: اولين دوره شوراها، عليرغم برخي كاستي ها كارنامه موفقي از خود برجاي گذاشت.
رئيس فراكسيون مشاركت مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نقش نظارتي و تصميم سازي شوراها در ابعاد محلي، منطقه اي و كلان كشور آن را بنيان دموكراسي خواند و افزود: اين حق مردم است كه در جهت اجراي اين اصل قانون اساسي تلاش و مبارزه نمايند و مدعيان اصلاح طلبي بايد به اين فرآيند، كمك كنند. نعيمي ادامه داد: اگر به مردم سالاري اعتقاد داريم فضا را بايد باز كنيم و اجازه دهيم شوراها آزادانه فعاليت كنند.

با آغاز به كار «ياس نو» و «نسيم صبا»
ارگان هاي غيررسمي مشاركت و روحانيون مبارز فردا منتشر مي شوند
با انتشار روزنامه هاي «ياس نو» و «نسيم صبا» جبهه مشاركت و مجمع روحانيون مبارز از روز شنبه ارگان هاي غيررسمي خود را در آستانه انتخابات شوراها منتشر مي كنند.
به گزارش خبرنگار «همشهري»، روزنامه «ياس نو» به مدير مسئولي «محمد نعيمي پور» رئيس فراكسيون مشاركت مجلس و عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت منتشر مي شود. نعيمي پور پيش از اين صاحب امتياز روزنامه «روز نو» بود كه به علت شباهت اسمي با روزنامه توقيف شده «نوروز» امكان انتشار پيدا نكرد. پيش از اين، قرار بود جبهه مشاركت روزنامه «نوروز» را با پايان دوران ممنوعيت انتشار ۶ ماهه از ۵ بهمن ماه منتشر كند كه با حكم قضايي اين مسئله منتفي شد.
از سوي ديگر، روزنامه «نسيم صبا» به صاحب امتيازي «رسول منتجب نيا» سخنگوي مجمع روحانيون مبارز نيز احتمالا از فردا انتشار رسمي خود را آغاز مي كند. پيش شماره اين روزنامه، روز سه شنبه منتشر شده بود. گفته مي شود جمعي از نيروهاي روزنامه «بيان» به مدير مسئولي «علي اكبر محتشمي» و نيز هفته نامه «مبين» به مديريت «علي محمد غريباني» نماينده اردبيل با اين روزنامه همكاري خواهند داشت.
انتشار اين دو روزنامه در آستانه انتخابات شوراها درحالي صورت مي گيرد كه روزنامه هاي «همبستگي» و «آفتاب يزد» ديروز (پنج شنبه) و در اولين روز تبليغات انتخاباتي با وجود تعطيلي رسمي عيد غدير منتشر شدند.

دروازه بان خبر
فرمانده سپاه مسئول تحقيق
سقوط هواپيما شد
در پي سقوط يك فروند هواپيما و جان باختن جمعي از سپاهيان پاسدار، رهبر معظم انقلاب در پيام تسليتي خطاب به فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، اين حادثه را موجب اندوه و تاثر عميق خواندند.
متن پيام مقام رهبري به فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به شرح زير است.
بسم الله الرحمن الرحيم
سردار سرلشگر يحيي صفوي، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي.
حادثه مصيبت بار سقوط هواپيما كه در آن جمعي از فرزندان عزيز سپاهيم جان خود را از دست داده اند، موجب اندوه و تاثر عميق اينجانب گشت. بي شك اين عزيزان كه عمر و جواني خود را در راه خدمات دشوار به انقلاب و كشور خود مصروف مي كردند، در جوار رحمت الهي و برخوردار از پاداش خداوند هستند. ان شاءالله به خانواده ها و بازماندگان اين عزيزان و به خانواده بزرگ سپاه پاسداران تسليت مي گويم و بردباري و آرامش قلبي آنان را از خداوند رحيم و كريم مسئلت مي كنم.
لازم است به مسئولان امر دستور دهيد درباره اين حادثه به طور كامل تحقيق كنند و گزارش نمايند.
سيدعلي خامنه اي
۱/۱۲/۸۱
پيام تسليت رئيس جمهور
رئيس جمهوري صبح ديروز به مناسبت حادثه سقوط هواپيماي نيروي هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و كشته شدن تعدادي از اعضاي سپاه پاسداران و خانواده هاي آنها پيام تسليتي به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي صادر كرد.متن پيام رئيس جمهوري به شرح زير است:
سردار سرلشگر پاسدار رحيم صفوي
فرمانده محترم كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
خبر تاسف انگيز سانحه هواپيماي نظامي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه منجر به از دست دادن ۳۰۳ تن از عزيزان سرافراز پاسدار شد موجب تاثر فراوان گرديد. بدين وسيله ضمن طلب علو درجات براي آن عزيزان تسليت خود را به خانواده هاي ارجمند و داغديده، مردم شريف كرمان و نيز همرزمان گرانقدر آنان اعلام و از خداوند بزرگ براي همه آنان اجر و صبر مسئلت دارم. اينجانب پيگيري مجدانه علت اين حادثه دردناك را با همكاري همه دستگاه هاي لشگري و كشوري خواستارم.اميدوارم هرچه سريع تر نتايج بررسي ها به اطلاع رسانده شود.

پيام ديگر مسئولان نظام
رئيس مجلس شوراي اسلامي و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در پيام هاي جداگانه اي سانحه سقوط هواپيماي نظامي را به مقام معظم رهبري، فرماندهان و اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بازماندگان قربانيان و ملت ايران تسليت گفتند.

انتقاد مقام معظم رهبري
از بي اعتنايي استكباربه عقايد انسان ها
رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار مسئولان نظام و قشرهاي مختلف مردم با تبريك عيد سعيد غدير خم به فرد فرد ملت ايران، مسلمانان جهان و همه طرفداران حق و عدالت در هر دين و آيين و مذهب، تاكيد كردند: روح حقيقي غدير، حاكميت ولايت الله و حاكميت عدالت و فضيلت است و به همين علت غدير تنها به شيعيان اختصاص ندارد و متعلق به همه دنياي اسلام است.
حضرت آيت الله خامنه اي واقعه غدير را به عنوان حركتي تاريخ ساز، برخاسته از مضمون حقيقي اسلام خواندند و افزودند: نصب امير مومنان كه به فرمان خداوند و به دست نبي اكرم (ص) صورت گرفت، پرتوي از ولايت ذات مقدس پروردگار و ناشي از حضور ولايت الهي در وجود امير مومنان بوده است. ايشان با اشاره به معيارهاي نصب حضرت علي بن ابيطالب (ع) افزودند: معناي حقيقي ولايت پيوند و ارتباط و اتصال است اما همه مضمون ولايت در سياست خلاصه نمي شود و به همين دليل در فرهنگ اسلامي «ولي» تنها حاكم و فرمانروا نيست بلكه محل اتكاي دل و جان مردم است. رهبر معظم انقلاب اسلامي امير مومنان را مظهر حقيقي عدالت فردي، معنوي و اجتماعي خواندند و خاطرنشان كردند: همه عالم و تمام هستي، قائم به عدل است. در تعريف عدالت نيز هيچ مثالي گوياتر و رساتر از رفتار علي بي ابيطالب (ع) نيست به همين علت، پيامبر مكرم اسلام، آن امام همام را به امر پروردگار و با نصب الهي، به عنوان ولي به مردم معرفي كردند.ايشان تلاش هر چه بيشتر براي استقرار عدل در جامعه را به معناي تمسك بيشتر به ولايت برشمردند و افزودند: بشر امروز به رغم پيشرفت هاي «علمي خيره كننده» بيش از هر زمان تشنه عدالت است. حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ظلم و ستم قدرت هاي استكباري و بي اعتنايي آنها به آراء و عقايد انسان ها افزودند: زورگويان جهاني با وقاحت اعلام مي كنند افكار عمومي دنيا نمي تواند مانع از حمله ما به عراق شود اما برخلاف جنجال هاي تبليغاتي آنها، ظلم و زور پايدار نخواهند ماند و تصميم و اراده ملت هاي عدالت طلب سرانجام پيروز خواهد شد.در اين ديدار قبل از سخنان مقام معظم رهبري رئيس جمهوري با تبريك عيد سعيد غديرخم، به رهبر معظم انقلاب، ملت ايران و تشنگان عدالت و آزادگي گفت: بشر امروز بيش از هر زمان ديگر به شناخت مولاي متقيان نيازمند است.

از قاسطين تا سكولارها
فرمانده سپاه پاسداران از افراد «سكولار، ليبرال و منافقين»، به عنوان نمونه هاي امروز گروه هاي «قاسطين، ناكثين و مارقين» ياد كرد.
سردار «يحيي رحيم صفوي» در جمع بسيجيان يزد افزود: امروز نمونه گروه «قاسطين» همان «سكولارها» هستند كه به نظرشان، دين بايد از سياست جدا باشد و دين را تا جايي قبول دارند كه منافع شان را تامين كند.وي با اشاره به ناكثين كه «پيمان شكن و دنبال زر هستند»، گفت: «ناكثين امروز، عرصه اقتصادي را بر مردم تنگ مي كنند و جامعه را به سمت و سويي مي برند كه در جهت دنياطلبي است. »صفوي گفت: «گروه ليبرال به نام دموكراسي به ترويج تساهل، تسامح و بي بند و باري روي مي آورند تا در لواي آن، به مقصود خود برسند. »

بلژيك در انتظار خاتمي
«لويي ميشل» وزير امور خارجه بلژيك در گفت وگويي تلفني با همتاي ايراني خود دعوت دولت آن كشور از خاتمي براي سفر به «بروكسل» را تكرار كرد و گفت: «رايزني با ايران حائز اهميت است و بلژيك نيز در انتظار سفر خاتمي است. »

بازنگري در سياست هاي سيما
رئيس سازمان صدا و سيما گفت: «به دنبال فرمايشات مقام معظم رهبري سياست هاي اين سازمان بازنگري مي شود. » دكتر «علي لاريجاني» چهارشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران در سمنان افزود: «برنامه هاي سازمان صدا و سيما در سال آينده براساس سياست گذاري هاي رهبر معظم انقلاب تدوين و اولويت بندي شبكه ها مشخص مي شود. »وي اضافه كرد: «در اين سياست گذاري ها، معاونت هاي مختلف سازمان برنامه هاي درازمدت ۱۰ ساله خود را براساس بيانات مقام معظم رهبري تدوين مي كنند. »

مرزهاي ايران قطعا بسته است
«علي شمخاني» وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به تاكيد گفت: «مرزهاي ايران هيچ گاه به روي آمريكا باز نخواهد بود. »وي كه روز چهارشنبه پس از جلسه هيأت وزيران در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، در مورد «باز بودن مرزهاي هوايي و زميني ايران به روي آمريكا در صورت تصويب سازمان ملل» تاكيد كرد «حتي در صورت تصويب سازمان ملل هم، مرزهاي ايران به روي آمريكا باز نخواهد بود و قطعا بسته است. »

وزير دادگستري آذربايجان مي آيد
«سپهبد فكرت محمداف» وزير دادگستري جمهوري آذربايجان فردا به دعوت «محمد شوشتري» همتاي ايراني خود راهي ايران مي شود. به گزارش سفارت ايران در باكو، وي در جريان سفر چهار روزه خود با وزير دادگستري، مسئولان قضايي و ديگر مقامات رسمي ايران ديدار و گفت وگو خواهد كرد.براساس اين گزارش، طرفين همچنين در مورد اجراي موافقتنامه هاي امضا شده ميان نهادهاي قضايي دو كشور، از جمله تبادل زندانيان مذاكره خواهند كرد.

ايران، فرانسه و عراق
«صادق خرازي» سفير ايران در پاريس عصر چهارشنبه با «ژان لويي دوبوره» رئيس مجلس ملي فرانسه ديدار و بر آمادگي دولت و مجلس ايران مبني بر گسترش مناسبات دوجانبه سياسي، پارلماني، اقتصادي و فرهنگي با فرانسه تاكيد كرد. در اين ديدار، رئيس مجلس ملي فرانسه در خصوص بحران عراق گفت: «هدف ديپلماسي فرانسه خلع سلاح عراق از طريق سازمان ملل است و مداخله نظامي در اين كشور موجب افزايش مشكلات منطقه خاورميانه و نيز گسترش خطر عمليات هاي تروريستي مي شود، نمي توان از راه جنگ به صلح رسيد. »

تروريسم دولتي
دكتر «حميدرضا آصفي» سخنگوي وزارت امور خارجه روز پنج شنبه كشتار گسترده مردم مظلوم فلسطين توسط ارتش متجاوز رژيم صهيونيستي در نوار غزه را يكي از مظاهر تروريسم دولتي خواند و آن را شديدا محكوم كرد و گفت: «در شرايطي كه جهان و منطقه خاورميانه پيگير تحولات بحران عراق و تهديد نظامي آمريكا عليه اين كشور است، نظاميان ارتش صهيونيستي با بهره برداري از اين شرايط، مردم بي دفاع غزه را با سلاح هاي سنگين خود قتل عام مي كنند. »

آمريكا: به مخالفان ايران پناه نمي دهيم
يك مقام آمريكا روز چهارشنبه اعلام كرد اگر نيروهاي آمريكايي به عراق حمله كنند، به مخالفان ايران مستقر در آن كشور پناه نمي دهند. به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، اين مقام آمريكا كه خواست نامش فاش نشود، گفت: «ما «سازمان مجاهدين حلق» (منافقين) را بخشي از مشكل موجود مي دانيم و بايد برچيده شود. » براساس اين گزارش، سازمان منافقين كه در نخستين سال هاي انقلاب ايران ارتباط خود را با دولت تهران قطع كرد، نيروي مسلح و پايگاه هاي نظامي در عراق دارد.
مقام ياد شده آمريكا افزود: «دست هاي گروه مجاهدين (منافقين) به خون آمريكايي ها آلوده است زيرا اعضاي اين گروه در حملاتي در تهران در اواخر سال هاي ،۱۹۶۰ پيش از انقلاب اسلامي، برخي از آمريكايي ها را به قتل رساندند. »

اعتراض به رد صلاحيت كردها
سه تن از اعضاي هيات نظارت بر انتخابات استان كردستان در نامه اي خطاب به «علي تاجرنيا» رئيس هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها، رد صلاحيت هشت كانديداي كردستاني را كه توسط هيات نظارت استان كردستان تاكيد شده اند، مورد اعتراض قرار داده اند. «محمد محمد رضايي»، «جلال جلالي زاده» و «سيد مسعود حسيني» اعضاي هيات نظارت بر انتخابات شوراها در كردستان در نامه خود عمل هيات مركزي را خلاف قانون، مردمسالاري و مباني دموكراسي دانسته و تا تعيين تكليف نهايي صلاحيت هشت نفر مزبور از مسئوليت خود كناره گيري كردند.

بازداشت هاي خودسرانه نداريم
000462.jpg

سخنگوي قوه قضاييه در مورد سفر گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل به تهران گفت كه در كاركرد اين قوه هيچ موردي از «بازداشت خودسرانه» و يا «خلاف موازين» وجود ندارد و قوه قضاييه اين موضوع را جرم مي داند و با هر گونه قرار بازداشت غيرقانوني و يا حكم خلاف موازين حقوقي، قاطعانه برخورد مي كند. «غلامحسين الهام» در گفت وگو با روزنامه «جمهوري اسلامي» افزود: از آن جا كه هيچ بازداشت خودسرانه و غيرقانوني و خلاف مقررات در قوه قضاييه وجود ندارد و كارنامه اين قوه روشن و قانوني است، لذا ما آماده هر نوع همكاري در اين زمينه هستيم و از هر داوري منصفانه استقبال مي كنيم. وي ادامه داد: ديدارهاي هيات سازمان ملل موجب خواهد شد كه هر گونه شائبه نقض حقوق بشر كه به قوه قضاييه نسبت داده مي شود، از بين برود. ما در مورد مقررات و قوانين خودمان مشكلي نداريم، لذا راه را براي بازرسي هاي اين هيأت باز گذاشتيم تا بهانه اي به دست آن ها داده نشود.

درمان قاضي چقدر طول مي كشد
عضو فراكسيون روحانيون مبارز مجلس از عدم رسيدگي به پرونده «المكاسب» انتقاد كرد. «محمد باقر ذاكري» نماينده قوچان گفت: «رسيدگي به اين پرونده تاكنون چندين بار به تعويق افتاده است. گفته شده كه جلسه اول دادگاه به علت بيماري قاضي برگزار نشد اما مردم اين حرف ها را قبول نمي كنند.» نماينده قوچان افزود: «حتي اگر بيماري قاضي در جلسه اول دادگاه نيز درست باشد، پرسش اين است كه مگر درمان يك بيماري چقدر طول مي كشد؟»

يك لايحه، يك كميته
000465.jpg

«احمد شيرزاد» عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس روز چهارشنبه از رايزني هاي سياسي براي حل مشكل لايحه اصلاح قانون وظايف و تشكيلات وزارت علوم خبر داد. به گزارش خبرنگار «همشهري» وي با اشاره به ايرادهاي متعدد شوراي نگهبان به اين لايحه، كه كار بررسي نهايي آن را با مشكل مواجه كرده است، گفت: موضوع اين لايحه در سطح سران نظام دنبال مي شود. شيرزاد با اشاره به رايزني هاي مثبت انجام شده با رئيس مجلس و رئيس جمهوري گفت: ملاقات و مذاكرات وزير علوم با مقام معظم رهبري منجر به صدور نامه اي از سوي ايشان براي تشكيل كميته اي جهت رسيدگي به اين موضوع شد.
عضو فراكسيون مشاركت، اعضاي كميته مزبور را متشكل از وزير علوم، نماينده اي از شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نماينده اي از شوراي نگهبان عنوان كرد و گفت: كميسيون آموزش و تحقيقات نيز تاكيد دارد كه نماينده اي از مجلس براي عضويت در اين كميته حضور داشته باشد. شيرزاد علت اين درخواست را تصميم گيرنده بودن مجلس در اين رابطه ذكر كرد.
وي همچنين از انتخاب دو عضو كميسيون آموزش براي عضويت در شوراي عالي آموزش و پرورش خبر داد و گفت: راهيابي دو نماينده به اين شورا تحول مهمي در عرصه آموزش و پرورش خواهد بود.

مجوز «شنود اشباح» لغو شد
وزارت ارشاد انتشار دوباره كتاب «شنود اشباح» را لغو كرد. رضا گلپور با اعلام اين مطلب به خبرنگار بازتاب گفت: هفته گذشته در حالي كه مقدمات چاپ دوم كتاب را فراهم مي كرديم از طرف وزارت ارشاد با ناشر كتاب تماس گرفتند و از وي خواستند تا با انجام هماهنگي هاي بيشتر از چاپ دوم كتاب خودداري كند. بعد از اين تماس وقتي ناشر به وزارتخانه مراجعه كرد، در يك اقدام بي سابقه كارت مجوز انتشار كتاب را كه پيشتر صادر شده بود از وي گرفته و باطل كردند.
نويسنده كتاب «شنود اشباح» درباره دليل اين كار گفت: «توجيه آنان اين بود كه چون احتمال مي دهيم از شما شكايت شود، مجوز را پس گرفتيم.» وي اين توجيه را غيرقابل قبول و بي سابقه دانست.

«انجمن حجتيه» به دنبال كسب مجوز
سايت «رويداد» به نقل از منابع آگاه خبر داده كه «انجمن حجتيه» درصدد كسب مجوز فعاليت سياسي است. مدتي پيش نيز يك شخصيت نزديك به حجتيه خبر داده بود كه «دستگاه براي همكاري از اعضاي انجمن حجتيه دعوت كرده است و در اين مورد تمايل دارد».

ايران
اقتصاد
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
ايران
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  ايران  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |