يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۶ - Mar.16,2003
يكي از رهبران القاعده در پاكستان بازداشت شد
وزير اطلاعات  و توسعه  رسانه هاي  پاكستان  بازداشت  يكي  از رهبران  شبكه  القاعده  را در شهر لاهور اين  كشور تأييد كرد.
به گزارش ايرنا شيخ  رشيد احمد
شنبه شب  به  گروهي  از خبرنگاران  گفت : اين  مظنون  القاعده «ياسر الجزيري»  نام  دارد كه  ساعت  شش  عصر امروز(شنبه) در منطقه  «گلبرگ»  شهر لاهور بازداشت  شد.
وي  افزود: عمليات  براي  بازداشت  اين  مظنون  القاعده  كه  اهل  مراكش  است ، توسط ماموران  امنيتي  و انتظامي  پاكستان  انجام  شد و نيروهاي  آمريكايي دخالتي  در اين  عمليات  نداشته اند.

انگليس گزارش  عراق  را در خصوص  نابودي  مواد شيميايي  نپذيرفت
انگليس  گزارش  اخيرا ارائه شده  از سوي  عراق  درخصوص  نابودي  موجودي  گاز اعصاب  موسوم  به  وي  ايكس  در اختيار اين  كشور را ، نپذيرفت .
بغداد روز شنبه  گزارشي  ۲۵صفحه اي  را تسليم  هانس  بليكس  رئيس  گروه  بازرسان  تسليحاتي  سازمان  ملل  در عراق  نمود كه  در آن اعلام  شده  تمام  موجودي  گاز اعصاب  را كه  در اختيار عراق  بوده ، ۱۲ سال  پيش  نابود كرده  است . به  گزارش رسانه هاي  انگليس ، صحت  ادعاي  عراق  در اين  گزارش  به  فوريت  از سوي  وزير خارجه  انگليس  و رئيس  تشكيلات  اداري  حزب  حاكم  كارگر غيرقابل  قبول  اعلام  شد.
جك  استراو وزير خارجه  انگليس 
به  شبكه  چهار راديو بي . بي .سي  گفت : عراق  در هر مرحله  از همكاري  خود تلاش  مي كند در موضع  جامعه بين الملل  در قبال  خود شكاف  ايجاد كرده  و بحث  راه اندازد تا از فشار بر خود بكاهد.
رئيس  تشكيلات  اداري  حزب  كارگر نيز طي  سخناني  در نشست  يكي  از شعب  محلي  اين  حزب  ادعاي  اخير عراق  را بازي  خواند. جان  ريد گفت : اگر عراق  واقعا موجودي  گاز اعصاب  خود را ۱۲ سال  پيش  نابود كرده  است  پس  چرا آن را در گزارش  مطولي  كه  چندي  پيش  درخصوص  تسليحات  كشتار جمعي اش  به  سازمان  ملل  ارائه  نمود، اعلام  نكرده  بود.
عراق ليست  جديدي  از دانشمندان  اين  كشور به  سازمان  ملل  داد
يك  سخنگوي  سازمان  ملل  روز شنبه  گفت : عراق  ليست  جديدي  شامل  اسامي  ۱۸۳دانشمند اين  كشور را كه  قبلا در برنامه  سلاح هاي  شيميايي  فعاليت  مي كردند، به  اين  سازمان  ارائه  كرده  است .
به  گزارش  ايرنا، هيرو اوكي ، سخنگوي  سازمان  ملل  گفت : دولت  عراق  ليست  مذكور را روز جمعه  به  كميسيون  نظارت ، تحقيق  و بازرسي سازمان  ملل  ارائه  كرده  است .
اوكي  افزود: كميسيون  مذكور در
۶ مارس  (۱۵ اسفند) طي  سندي  خاطرنشان  كرد عراق  ليستي  شامل  اسامي  كمتر از ۱۳۲ نفر را كه  در برنامه هاي  تسليحات  شيميايي  اين  كشور فعاليت  مي كردند، ارائه  كرد.

تظاهرات ضدجنگ در كشورهاي مختلف
تهران  - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي: دهها هزار نفر از مردم  كشورهاي  مختلف  جهان  روز شنبه  در اعتراض  به  جنگ احتمالي  عليه  عراق  دست  به  تظاهرات  زدند.
خبرگزاري  فرانسه  از قاهره  گزارش  داد صدها تن  از مردم  مصر در قاهره  در حالي  كه  پرچم هاي  عراق  و فلسطين  و تصاوير جمال  عبدالناصر رئيس  جمهوري  فقيد مصر را حمل  مي كردند، شعارهايي  عليه  آمريكا و همپيمانانش  سر دادند.
همچنين  اين  عده  پلاكاردهايي  را حمل  مي كردند كه  بر روي  آن نوشته  شده  بود: آمريكا با تاريخ  سياه  خود خواهان  جنگ  است ، ننگ  بر بريتانياي  كبير.
تظاهركنندگان  مصري  در نزديكي  در ورودي  دانشگاه  قاهره  اجتماع  كردند درحالي كه  ۱۵۰۰ نفر از نيروهاي  پليس  آنان  را احاطه  و خودروهاي  پليس  جاده  منتهي  به  سفارت  اسرائيل  را كه  در يك  كيلومتري  محل  تظاهرات  قرار داشت ، مسدود كرده  بودند.
از دو هفته  قبل  تاكنون  تقريبا هر روز در دانشگاههاي  مصر در همبستگي  باعراق  و فلسطينيان  تظاهرات  برگزار مي شود.
خبرگزاري  فرانسه  از الخليل  گزارش  داد: صدها فلسطيني  كه  اغلب  آنان  را زنان  تشكيل  مي دادند ديروز در جاده  اصلي  الخليل  در كرانه  باختري  رود اردن  در اعتراض  به  حمله  احتمالي  آمريكا عليه  عراق  تظاهرات  كردند.
بنابر اين  گزارش ، در ايتاليا دهها هزار تن  در شهر ميلان  مركز اقتصادي  اين  كشور تجمع  كردند.
در شهر مسكو پايتخت  روسيه  هزار نفر كه  اغلب  از فعالان  حزب  بين المللي  كارگران  و حزب  كمونيست  بودند در برابر سفارت  آمريكا در اين  شهر اجتماع  كردند.
در مارسي  فرانسه  ده هزار نفر عليه  جنگ  به  خيابانها ريختند.
در كپنهاگ   پايتخت  دانمارك  نيز حدود پنج  هزار نفر در برابر سفارت  آمريكا دست  به  تظاهرات  زدند.
نيكوزيا پايتخت  قبرس  نيز شاهد برگزاري  تظاهرات  حدود دو هزار نفر دربرابر سفارت  آمريكا بود.
همچنين  هزاران  تن  در شهرهاي  سيدني  و ملبورن  استراليا عليه  جنگ  دست  به  تظاهرات  زدند. در هانوي  پايتخت  ويتنام  نيز هزاران  نفر به  دعوت  جبهه  وطن  شاخه  حزب  كمونيست  تظاهرات  كردند. از سوي  ديگر حدود ۵۵۰۰ نفر در ناها از بزرگترين  شهرهاي  واقع  در جزيره  اوكيناواي  ژاپن  كه  بيشترين  تعداد از نيروهاي  آمريكايي  در اين  كشور را در خود جاي  داده  است ، عليه  حمله  به  عراق  راهپيمايي  كردند. بنا بر اين  گزارش ، در غزه  و خان  يونس  نيز بيش  از پنج  هزار نفر در همبستگي  با ملت  عراق  و به  دعوت  گروههاي  فلسطيني  و اتحاديه  كميته هاي  زنان  فلسطيني  عليه  جنگ  دست  به  تظاهرات  زده  و سكوت  جامعه  جهاني  و جنگ  احتمالي عليه  عراق  را محكوم  كردند.

شوراي امنيت سازمان ملل عراق را با آمريكا تنها گذاشت
عراق فهرست جديدي از دانشمندان اين كشور به سازمان ملل داد
انگليس گزارش عراق را درباره نابودي مواد شيميايي آن كشور نپذيرفت
موافقان و مخالفان تهاجم نظامي آمريكا به عراق به تدريج خود را براي مواجهه با جنگ اجتناب ناپذير آماده مي كنند. اين آمادگي در سخنان ديروز مقام هاي سازمان ملل بيش از ديگران ديده مي شد. به گفته اين مقام ها، ديگر در شوراي امنيت سازمان ملل مذاكره اي براي جلوگيري از جنگ انجام نخواهد شد. معناي اين اظهارات نوميدانه اين است كه آمريكا بيش از اين حاضر نيست خود را در معرض آراء فرانسه و روسيه در شوراي امنيت قرار دهد و روسيه و فرانسه ديگر مايل نيستند قطعنامه اي را وتو كنند كه به هر حال آمريكا و انگليس آن را اجرا خواهند كرد. بنابراين، از امروز بحران عراق حول منازعه صدام حسين با آمريكا و انگليس شكل مي گيرد و مخالفان جنگ فقط مي توانند مخالفت خود را با تظاهرات نشان دهند. مشروح اين تحولات را در همين صفحه و صفحه ۲ بخوانيد.

آخرين سفارش هاي يك رهبر خونسرد و مطمئن
005510.jpg
صدام حسين پشت يك ميز نعلي شكل نشسته و در حاليكه به سيگارش پك مي زند به گزارش هاي فرماندهان بلندپايه ارتش گوش مي دهد. در جايي با گوينده موافق نيست و به نشانه عدم تأييد دستش را بالا مي برد تا او سكوت كند. اين فرمانده بسيار هيجان زده شده بود و زمان آن بود كه كمي نصيحت شود.
صدام گفت: مي دانم يك عراقي غيور و دلاور است، اما گاهي عجله مي كند و اين عجله در زمان مناسبي انجام نمي شود. وقتي دشمن را مي بينيد بايد اعصابتان را كنترل كنيد تا بتوانيد از سلاحتان در زمان مناسب عليه او استفاده كنيد.
پيام صدام را نه تنها آنها كه در اتاق بودند بلكه همه عراقي هايي كه اخبار ساعت ۹ شب تلويزيون را مي ديدند، شنيدند. تلويزيون دولتي عراق در ساعات شب ديدارهاي طولاني صدام را با گروه هاي مختلف و فرماندهان نظامي پخش مي كند.
در اين نشست ها، صدام خونسرد و آرام است و علي رغم تهديد جنگ برخود كنترل دارد. هيچ نشانه اي از مردي كه وحشت زده است در او ديده نمي شود. برعكس، بسيار آرام و حتي شوخ طبع است، سيگار روشن مي كند و چاي شيرين مي نوشد.
صدام ۶۵ ساله در دوران طولاني قدرتش همواره وقتي تحت فشار بوده خود را خونسرد نشان داده است. او در جديدترين زندگينامه اش به نام «مردان و يك شهر» از زماني سخن مي گويد كه فرماندهي نيروهاي امنيتي را در سال ۱۹۵۹ همزمان با كودتاي نافرجام حزب بعث به عهده داشته است. بعد از شكست كودتا در حاليكه گلوله اي در پايش بوده به مصر گريخته است. در سال ۱۹۶۸، بعد از به قدرت رسيدن حزب بعث، ظاهر شدن او در مقابل دوربين فيلمبرداري و نام بردن از دشمنان كمونيستش كه دستگير و يك به يك اعدام شدند، تصوير فردي بي رحم را از او به نمايش گذاشت.
نمي توان فهميد كه صدام واقعا چه ديدگاهي نسبت به جنگ عليه خود دارد. حلقه اي از مشاوران متشكل از اعضاء خانواده اش از تكريت و قصي پسر دومش گرد او را گرفته اند. خبرنگاران و ديپلمات ها امكان ارتباط با مقامات نزديك به صدام را ندارند.
اما يك خارجي كه اخيرا با صدام ديدار كرده، او را مطمئن و با اعتماد به نفس توصيف مي كند و مي گويد: او به ارتش اطمينان دارد و مطمئن است كه نيروهاي مسلح مي توانند در خيابان هاي بغداد دفاع كنند و خسارات بسياري به نظاميان آمريكايي وارد نمايند.
او كه نخواست نامش فاش شود مي گويد: انگار كه خطري پيش روي او نيست. اما خواندن دست كسي مثل صدام اصلا آسان نيست. تلويزيون عراق مردي را نشان مي دهد كه با قدرت فرماندهي افسران ارشد نظامي اين كشور را به عهده دارد؛ همان كساني كه دولت بوش اميدوار است قبل و يا در جريان حمله عليه او كودتا كنند.
افسران ارتش عراق به نشانه دهن كجي به خواسته آمريكا، جلوي صدام مي ايستند و اداي احترام مي كنند. وقتي او سخن مي گويد آنها يادداشت برمي دارند. وقتي دستور مي دهد كه چايشان را بنوشند، اتاق پر از صداي به هم خوردن استكان ها مي شود. وقتي او دستور مي دهد، پاسخ مي شنود: بله قربان!
سه ماه پيش، چنين صحنه هايي از تلويزيون پخش نمي شد.
تلويزيون عراق تنها تصاوير قديمي از صدام پخش مي كرد. صدام از سال ۲۰۰۱، وقتي در جمع نظاميان حضور يافته بود، تاكنون در انظار حاضر نشده بود. مكان و محل اقامت او همواره يك راز سر به مهر است.
در نشست هايي كه از تلويزيون پخش مي شود، آنچه در فكر فرماندهان عراقي مي گذرد معلوم نيست اما مخالفت با صدام مجازات سنگيني دارد.
اين برنامه ها مي تواند بر واكنش مردم و سربازان در اين كشور ۲۳ ميليوني، در هنگام جنگ تأثير بگذارد. آنها رئيس جمهور هشياري را مي بينندكه بر همه چيز كنترل دارد.
مقامات عراقي پيشنهادات مطرح شده از سوي دولت هاي همسايه براي استعفا يا تبعيد صدام را رد كرده اند. دولت عراق به هيأتي از وزراي خارجه كشورهاي عربي كه قصد سفر به اين كشور را داشتند گفت، اگر براي درخواست كناره گيري صدام مي آيند، بهتر است نيايند.
اگرچه برخي ديپلمات ها مي گويند هنوز احتمال اندكي وجود دارد كه صدام به تبعيد راضي شود، اما به احتمال زياد او در پي آن است كه يا مانند سال ۱۹۹۱ در بغداد در يكي از خانه هاي مسكوني پنهان شود و يا در خيابان ها ژست مقاومت بگيرد.
نظريه ديگر آن است كه تلاش كند فتح بغداد را براي آمريكايي ها تا حد امكان پرتلفات و خونين كند.
او در نشست هاي تلويزيوني اش از دورنماي مرگ در جنگ سخن مي گويد. در يكي از اين نشست ها وقتي فرماندهي گفت پس از تمام شدن گلوله ها با سنگ مي جنگيم، صدام گفت: سلاح به اندازه كافي وجود دارد.
او به افسران گفته است مواظب باشند كه سربازان مرتب حمام كنند، به اندازه كافي بخوابند و كتاب مطالعه كنند.
در حاليكه همه افسران لباس نظامي به تن دارند، صدام كت و شلوار و جليقه مي پوشد. به نظر مي رسد، آمادگي براي جنگ در شهر بسيار مورد توجه و علاقه صدام است.
وقتي گزارش شد كه سربازان در بغداد، براي دوماه سلاح و مهمات و دارو و تجهيزات دارند، صدام گفت كه آموزش بيشتري نياز است. صدام مي گويد، مي داند كه آمريكايي ها (به اين برنامه ها) گوش مي دهند.
او مي گويد: خوب است. آنها بايد بدانند كه اگر حمله كنند، گردنشان را مي شكنيم. آنها شكست مي خورند، شكست، شكست.
واشنگتن پست

وضعيت فوق العاده در بلگراد دو روز بعد از ترور نخست وزير صربستان
005505.jpg
بلگراد مركز صربستان  و مونته  نگرو در پي  ترور   نخست  وزيرصربستان  تحت  تدابير شديد امنيتي  قرار دارد.
به گزارش ايرنا، اين  شهر كه  پس  از ترور زوران  جينجيچ  نخست  وزير صربستان  به يكباره  در بهت  و حيرت  فرو رفت  طي  روزهاي  گذشته  شاهد حضور و استقرار گسترده  نيروهاي  نظامي  و انتظامي  است .
اين  در حالي  است  كه  نيروهاي  نظامي  با چهره هاي  نقاب  زده  ، جليقه هاي ضد گلوله  برتن  و سراپا مسلح  در خيابانهاي  بلگراد به  همراه  نيروهاي انتظامي  كنترل  كامل  شهر را در دست  دارند.
خودروهاي  ضد شورش  در اكثر خيابانهاي  اصلي  شهر مستقر شده اند و به اين  ترتيب  شهر خود را براي  انجام  مراسم  تدفين  نخست  وزير صربستان  آماده مي كند.
مقامات  بسياري  از كشورهاي  جهان  براي  حضور در مراسم  تدفين  نخست وزيرصربستان  اعلام  آمادگي  كرده اند.
تردد خودروهاي  عمومي  و شخصي  در خيابانهاي  اصلي  بلگراد كاملا ممنوع است .
اتوبوسراني  و خطوط راه  آهن  شهري  در مركز شهر به  حال  تعطيل  در آمده و از شهروندان  بلگراد نيز خواسته  شده  است  در صورت  امكان  كمتر در سطح شهر به  آمد و شد بپردازند.
زوران  جينجيچ  چهارشنبه گذشته  در برابر ساختمان محل  كار خود مورد سوء قصد قرار گرفت  و كشته  شد.
وي  در سال  ۲۰۰۰ ميلادي  به  عنوان  يكي  از رهبران  برجسته  اصلاح  طلبان  يوگسلاوي  نقش  بسزايي  در سقوط رژيم  ميلوشويچ  ايفا كرد.
جينجيچ  بر انجام  اصلاحات  اقتصادي  ، سياسي  و نيز همكاري  با دادگاه لاهه  تاكيد مي ورزيد.
نخست  وزير صربستان  تلاش  بسياري  را براي  مبارزه  با گروههاي  مافيايي  دراين  كشور آغاز كرده  بود.
وي  چندي  پيش  نيز هنگام  عزيمت  به  جمهوري  صربسكا مورد سوء قصد قرارگرفت  ولي  از اين  حادثه  جان  سالم  بدر برد.
از سوي ديگر، محل  اقامت  عاملان  سوء قصد به  نخست وزير صربستان  بعدازظهر جمعه  توسط نيروهاي  پليس  و ارتش  محاصره  و تخريب  شد.
نيروهاي  ارتش  و پليس  صربستان  در حالي  كه  نقاب  به چهره  داشتند محل  اقامت  گروه  مافيايي  زمون  را محاصره  و تخريب  كردند.
نيروهاي  امنيتي  صربستان  پس  از سوء قصد به  نخست وزير صربستان  ، اعضاي گروه  مافيايي  زمون  را عامل  اين  حادثه  معرفي  كردند.
اين  در حالي  است  كه  تاكنون  بيش  از ۱۸۰  نفر در ارتباط با حادثه  سوءقصد به  نخست  وزير صربستان  دستگير شده اند.
اعضاي  گروه  مافيايي  زمون  به  قاچاق  مواد مخدر، ايجاد شبكه  فروش مواد مخدر در جمهوريهاي  سابق  يوگسلاوي  و ارتكاب  به  اقدامات  تروريستي  متهم شده اند.
در همين حال كفيل نخست وزير صربستان اعلام كرد: برخي از مقامات پيشين امنيتي اين كشور به منظور تحقيقات در خصوص سوءقصد به نخست وزير صربستان مورد بازجويي قرار گرفتند.
نبويشا چوويچ كفيل نخست وزير صربستان اعلام كرد: رئيس پيشين سازمان امنيت و موسس واحدهاي ويژه پليس صربستان به منظور تحقيقات در خصوص حادثه سوءقصد به نخست وزير اين كشور مورد بازپرسي قرار گرفتند.
بنابراين گزارش، اين افراد در رژيم ميلوشويچ رئيس جمهوري پيشين يوگسلاوي از مقامات امنيتي بلندپايه محسوب مي شدند.

با تصويب نهايي كنگره خلق
رهبران جديد چين كار خود را آغاز كردند
كنگره خلق چين در نشست ديروز خود، هوجينتائو ۶۰ ساله را بعد از ۱۰ سال در سايه بودن به جاي جيانگ زمين ۷۶ ساله، به رياست جمهوري پر جمعيت ترين كشور جهان منصوب كرد.

005560.jpg

به گزارش خبرگزاري ها، جيانگ زمين كه طبق قوانين چين به همراه گروهي از رهبران اين كشور دوران بازنشستگي خود را آغاز مي كند، همچنان قدرت خود را به عنوان رئيس كميسيون نظامي دولت و به عبارتي فرماندهي كل قوا،  حفظ خواهد كرد.
نمايندگان كنگره در انتخاباتي كه همه چيز آن از پيش تعيين شده بود با ۲۹۳۷ رأي موافق در برابر ۴ رأي مخالف، هوجينتائو را به رياست جمهوري منصوب كردند.



005500.jpg

بعد از اعلام نتيجه آرا، هوجينتائو و جيانگ زمين در ميان تشويق حاضران با يكديگر دست دادند و به آ رامي در گوش هم زمزمه اي كردند.
اين نخستين انتقال منظم قدرت در تاريخ ۵۴ ساله چين كمونيست است.
هوجينتائو ابتدا در اوائل دهه ۱۹۹۰ توسط دنگ شيائوپنگ رهبر سابق چين به عنوان جانشين جيانگ انتخاب شد. او دهه گذشته را در مقام معاون رئيس جمهور و در سكوت خبري گذراند، در حاليكه رقباي سياسي و تحليلگران داخلي و خارجي همواره درباره خصوصيات فردي و سياست هاي او به گمانه زني مي پرداختند.


005565.jpg

در انتخابات ديروز، همچنين «ووبانگ گو» به سمت رياست جديد كنگره انتخاب شد.

ابومازن به كاخ سفيد مي رود
كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي جورج بوش رئيس جمهور آمريكا در گفتگو با شبكه تلويزيوني الجزيره از احتمال ديدار نخست وزير جديد دولت خودگردان فلسطيني از كاخ سفيد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، محمود عباس (ابومازن) كه به تازگي به نخست وزيري دولت خودگردان منصوب شده است ابراز اميدواري كرد به زودي كار خود را آغاز كند.
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا روز جمعه انتشار طرح صلح خاورميانه را به آغاز به كار نخست وزير جديد فلسطيني مشروط كرد.
رايس گفت: به نظر ما، با تشكيل كابينه جديد اسرائيل و همچنين تصميم شجاعانه دولت خودگردان فلسطيني در ايجاد سمت نخست وزيري، فرصت تازه اي براي پيشبرد روند صلح به دست آمده است.

امريكا تحريم هاي پاكستان را لغو كرد
جورج بوش رئيس جمهور  آمريكا، تحريم هاي اعمال شده عليه پاكستان را كه بعد از كودتاي نظامي ژنرال پرويز مشرف در سال ۱۹۹۹ از سوي آمريكا عليه اين كشور اجرا شد، لغو كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اين اقدام بوش تلاش براي جلب حمايت پاكستان از اعضاء غيردائم شوراي امنيت در راي گيري براي تصويب قطعنامه جديد عليه عراق است. با لغو اين تحريم ها، پاكستان مي تواند ۲۵۰ ميليون دلار كمك اقتصادي كه كنگره اخيرا آن را تصويب كرده بود ، دريافت كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |