يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۶ - Mar.16,2003
طرح جمع آوري ماليات براي احداث مدارس در شيكاگو
005525.jpg
ماليات هاي شهري ۸۱ درصد از هزينه  مدرسه سازي، نوسازي و تجهيز مدارس در شيكاگو را تأمين مي كنند.
به گزارش سايت خبري «City Of Chicago» در ۵ سال اخير با حمايت پرداخت كنندگان ماليات در شيكاگو و جمع آوري سرمايه حاصل از پرداخت ماليات ها در اين شهر بالغ بر ۳ ميليارد دلار سرمايه گذاري شده است.اين سرمايه از سال ۱۹۹۸ تاكنون صرف ساخت ۲۱ مدرسه جديد و نيز تجهيز پشت بام و پنجره هاي ۳۰ مدرسه قديمي و ۲۷ ساختمان فرعي در مدارس شده است.
طي اين دوره زماني ۲۸۳/۱ كلاس درس جديد به مدارس اضافه شده است كه ظرفيت پذيرش دانش آموزان را به ۱۹۸/۳۶ نفر افزايش داده است.
اين گزارش شيكاگو را پيشرو در آموزش و گسترش راهكارهاي زيست محيطي و نيز توسعه شهري در ايالت ايلي نويز اعلام كرده است.
شيكاگو اصلي ترين بندر تجاري، مالي، صنعتي و عظيم ترين مركز فرهنگي ايالات مركزي آمريكا را در خود جاي داده است. اين شهر سومين شهر بزرگ آمريكا است و جمعيتي بالغ بر ۲ ميليون و هفتصد هزار نفر دارد.

خيابان «پيروزي» تعريض مي شود
شهرداري منطقه ۱۳ قصد دارد ميدان «شهدا» و خيابان «پيروزي» را تعريض كند.
معاون حمل و نقل اين منطقه همچنين خبر داد كه خيابان هاي پيروزي، سه راه تهرانپارس و ميدان شهدا به دليل بافت طولي آنها به بيشترين مشكلات ترافيكي در اين بخش از شهر دچار هستند.

رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس هشدار داد:
جنگ عراق، شيوع بيماري هاي عفوني جديد را در ايران محتمل مي كند
وزارت بهداشت بايد از امكانات دولت به گونه اي استفاده كند كه از نگراني مردم در خصوص شيوع بيماريهاي واگيردار كاسته شود .
علي باغبانيان رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب احتمال ورود مهاجران عراقي را به ايران حتمي دانست و تصريح كرد: اين مهاجران ممكن است از كانال هايي غير از مرزهاي غربي و بسته شده وارد كشور شوند. نگراني عمده اي كه در اين زمينه به وجود خواهد آمد اين است كه معمولا در وضعيت جنگي و در بين اردوگاه هاي مهاجرتي يك سري از بيماري هاي عفوني ايجاد مي شود، و چون تراكم جمعيتي بسيار بالاست خواه ناخواه احتمال سرايت آن بسيار بيشتر از يك جامعه عادي و طبيعي است.
نماينده مردم قمصر، نطنز و بادرود ادامه داد: از طرف ديگر به هر دليل ممكن در جهت سرپرستي از اين افراد بين مسئولين و مردم ما با مهاجرين ارتباطي ايجاد خواهد شد و به اين وسيله احتمال انتقال و شيوع برخي بيماري ها را بيشتر مي كند، و باعث انتقال آن به داخل مرزها خواهد شد. نوع مشخص آن نحوه انتقال بعضي از بيماري ها بوده كه از مهاجران افغاني وارد كشور شده است.
وي افزود: اين امر يك سري از مشكلات و معضلات بهداشتي و درماني زيادي را براي ما ايجاد كرد،لذا از مجموعه وزارت بهداشت و درمان كه نهايتا مسئول حفظ سلامتي مردم كشور هستند، اين توقع وجود دارد كه به گونه اي برنامه ريزي نمايند و از امكانات دولت و نظام طوري استفاده كنند تا نگراني ناشي از انتقال و شيوع بيماري هاي واگيردار از بين برود،  و در اين شرايط حساس كه نگراني هاي فراواني حداقل از حيث مسايل بهداشتي بر مردم كشور حاكم است، اين امر را كاهش دهند.

۹۰ درصد آمبولانس هاي كشور فاقد استانداردهاي روز دنيا هستند
سرپرست اداره خدمات درماني و هماهنگي اورژانس استان اصفهان گفت: متأسفانه ۹۰ درصد آمبولانس هايي كه توسط مراكز خدمات اورژانس كشور به كار گرفته مي شود، فاقد استانداردهاي روز دنيا هستند.
دكتر «رضا اطميناني» در گفت وگو با ايرنا افزود: بيشترين آمبولانس هايي كه توسط مراكز اورژانس به كار گرفته مي شود، خودروهاي نيسان يا پاترول هستند كه با استانداردهاي خدمات اورژانسي تطبيق ندارند.

دوربين هاي كنترل نامحسوس۴۷۰۰ تخلف رانندگي در يك هفته ثبت كردند
تهرانشهر - دوربين هاي كنترل نامحسوس از ۱۵ اسفندماه تاكنون ۴۷۰۰ مورد تخلف ثبت كرده اند.
سرهنگ تقوي، رئيس دفتر معاونت امورحمل و نقل ناجا در گفت و گو با تهرانشهر درخصوص تعداد دوربين هاي كنترل نامحسوس مستقر در شهر گفت: «فعلا تعداد دقيقي را نمي توان مشخص كرد چون تعداد اين دوربين ها در حال افزايش است.»
وي درخصوص تخلفات ثبت شده توسط اين دوربين ها گفت: حدود ۱۲۰۰ فقره تخلف در بزرگراه ها و ۳۵۰۰ تخلف ساكن داخل شهر ثبت شده است.»
وي افزود: «اين دوربين ها پلاك اتومبيل، نوع تخلف، زمان و محل تخلف را ثبت مي كنند و از روي شماره اتومبيل آدرس راننده مشخص شده و برگ جريمه براي راننده متخلف ارسال مي شود.»
وي درخصوص فاصله زماني تخلف و ارسال جريمه گفت: برگه هاي جريمه ظرف ۲ الي ۳ روز براي متخلفان ارسال خواهد شد.

راه ياب شهر تهران منتشر شد
ويرايش دوم راه ياب شهر تهران توسط مركز اطلاعات جغرافيايي شهر تهران منتشر شد.
ويژگي اين راه ياب نسبت به ويرايش اول آن امكان جستجوي آسان تر مسير مناسب براي تردد در شهر است.
راه ياب به گونه خاصي از كتاب هاي راهنما گفته مي شود كه در آنها اطلاعات مكاني به صورت خطي و همراه با نقشه ارائه مي شود. البته راه ياب كنوني شهر تهران فقط شامل نقشه هاي راه ياب بوده و اطلاعات «خطي» ندارد.تحقيق و طراحي اين راه ياب پانصد ميليون ريال هزينه دربر داشته و از جمله زيرمجموعه هاي پروژه عظيم تهيه نقشه هاي بزرگ مقياس يك دوهزارم شهر تهران به شمار مي رود.

شهرسازان واقعي
ناصر كرمي
براساس آنچه كه دفتر مربوطه در سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور همه ساله اعلام مي كند، شمار مهندسان مشاور شهرساز در تهران بسيار قابل توجه است. بسياري از اين مهندسان مشاور، از تجربه اجراي پروژه هاي بزرگ و موفق برخوردار بوده و از مشاوران و كارشناسان سرشناس بهره مي برند. كارشناساني كه بعضا داراي موقعيت علمي و دانشگاهي قابل احترام و تأليفات و تحقيقات در خور اعتنا هستند، با اين همه سازه هاي شهر تهران همچنان اغلب زشت و ناايمن هستند.
گفته شده كه سست بودن سازه ها در حدي است كه حتي در موارد زيادي در مرحله تحويل بنا از پيمانكار به كارفرما نيز مي توان آن را «فرسوده» ناميد. چرا اينچنين است؟ پاسخ ساده است:  شهر را عمدتا نه آن مهندسان مشاور تحصيلكرده و دانشگاهي، و بلكه بساز و بفروش ها مي سازند. بساز وبفروش هايي كه بضاعت فني معماران و مديران بسياري از آنها از بضاعت فني كارگراني كه با آنها كار مي كنند، چندان افزون تر نيست.
اين حكايت كه چگونه شهر در سيطره بسازوبفروش ها قرار گرفت، حكايتي شنيدني است كه به ويژه وزارت و شوراي عالي «مسكن و شهرسازي» بايد پاسخگوي آن باشند. اينكه اين وزارتخانه به فكر ساماندهي بساز و بفروش ها افتاده، البته قابل تقدير است. اما به راستي، چرا اينقدر دير؟

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |