سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره۳۰۰۸
آموزش نرم افزار Clone CD
000440.jpg

سادگي و ابداع را با هم بياميزيد و اطلاعات خود را با نرم افزار ساده Clone CD كپي نماييد. اين برنامه يكي از قدرتمندترين برنامه ها براي كپي سي دي هاي خش دار و قفل دار مي باشد. مي توانيد اكثر فرمت هاي فايل هاي صوتي، اطلاعات، تصاوير و فايل هاي ويديويي را با اين برنامه كپي كنيد. Clone CD كيفيت بالايي را در كپي كردن سي دي ارايه مي دهد. اين برنامه مي تواند انتخاب هاي زيادي را براي كپي سي دي در اختيار شما قرار بدهد. اكثر اطلاعاتي كه اين برنامه كپي مي كند در انواع CD-Rom ها خوانده مي شود.
در اين قسمت تصميم داريم كار با اين برنامه ساده و كاربردي را با هم بياموزيم: پس از اجراي آن كادر كوچكي باز مي شود كه چهار شمايل گرافيكي در آن مشاهده مي شود. اگر با ماوس توقف كوتاهي بر روي هر يك از آنها داشته باشيد در قسمت پايين كادر عملكرد آن را مشاهده خواهيد نمود. در صورتي كه كاربا ساير برنامه هاي كپي سي دي مانندNero و يا Easy CD Creator را بدانيد طبيعتا مشكلي در اين برنامه كوچك نخواهيد داشت.
ايجاد فايل شبيه سازي شده
از يك سي دي
000455.jpg

۱- اولين شمايل گرافيكي Clone CD يعني Read to lmage file را انتخاب كنيد تا كادري باز شود. در اين قسمت مي توانيد نوع سي دي مبدأ خود را مشخص كنيد و سپس دكمه Next را بفشاريد. زمان كوتاهي صرف مي شود تا ديسك در ديسك گردان خوانده شود.
۲- سپس در كادر بعدي مي توانيد نوع فرمت فايل را انتخاب كنيد كه در اينجا چهار فرمت وجود دارد (Multimedia, Game CD Audio CD, Data CD) پس از انتخاب مورد دلخواه روي دكمه Next كليك كنيد.
۳- كادر بعدي شامل محل ذخيره سازي فايل تصويري و ايجاد راهنما براي آن است.
۴- پس از فشردن دكمه OK كادر ديگري گشوده مي شود كه پيشرفت مراحل ايجاد فايل تصويري را نمايش مي دهد و بعد پيغام به پايان رسيدن آن ظاهر مي شود. به اين صورت تصويري از سي دي شما ساخته شده است. توجه داشته باشيد كه مسير ذخيره سازي آن را فراموش نكنيد.
كپي كردن فايل تصويري
ايجاد شده
۱- شمايل گرافيكي Write from lmage file را انتخاب كنيد تا كادر انتخاب فايل بر روي صفحه نمايشگر باز شود. با فعال كردن عبارت Delete after a successful write فايل تصويري پس از كپي موفقيت آميز حذف مي شود.
000515.jpg

۲- حال Next را بفشاريد و در كادر بعدي در قسمت Write Speed سرعت كپي شدن فايل را انتخاب كنيد. سرعت هاي متفاوتي در اينجا براي كپي سي دي وجود دارد. سرعت هاي بالا به شرطي قابل اجرا هستند كه ديسك گردان شما نيز بتواند با اين سرعت كار كند. سعي كنيد سرعت متوسطي را انتخاب كنيد تا كپي شما با دقت بيشتري انجام شود. پس از انتخاب نوع فرمت فايل انتخابي روي دكمه OK كليك كنيد تا مراحل ضبط شروع شود.
كپي سي دي به سي دي
در صورتي كه دستگاه شما دارايCD-RW و CD-R باشد مي توانيد يك سي دي را به  طور كامل بر روي سي دي ديگر ذخيره كنيد. (البته در غير اين صورت مي توانيد از روش هايي كه در قسمت هاي گذشته در آموزش Easy CD Ceator و Nero گفته شد نيز استفاده نماييد.
۱- براي اين كار روي Copy CD كليك نماييد تا كادر انتخاب CD-Reader باز شود. پس از انتخاب مبدأ خود روي دكمه Next كليك كنيد و در كادر بعد نوع فرمت دلخواه را انتخاب نموده و سيس Next را بفشاريد.
در كادر بعدي مي توانيد از فايل تصويري براي كپي كردن استفاده كنيد و يا با فعال نمودن عبارت Copy on the fly از روش پروازي كه در نرم افزار Nero به توضيح آن پرداختيم استفاده نماييد. سپس Next را بفشاريد تا مراحل كپي سي دي انجام شود.
حذف اطلاعات از روي سي دي
آخرين شمايل گرافيكي Erase CD مي باشد كه قدرت حذف اطلاعات از روي سي دي هاي CD-RW را دارد، تا بتوانيد مجددا بر روي آنها اطلاعات جديدي را ذخيره سازيد. پس از گشوده شدن يك كادر مراحل حذف اطلاعات آغاز مي شود.

آشنايي با Digital Video Disc
DVD چيست؟
000445.jpg

اين سه حرف زماني علامت اختصاري ديسك ويديويي ديجيتال Digital Video Disc بود. اما امروزه فقط DVD است، در واقع نسل بعدي فن آوري ذخيره سازي ديسك نوري است.
DVD لوح فشرده اي است كه از ظرفيت بسيار بالايي برخوردار مي باشد و مي تواند مانند نوار ويدئويي(VHS) فيلم را در خود ذخيره نمايد و نسبت به سي دي هاي صوتي و كامپيوتري برتري دارد.
هدفي كه DVD دنبال نموده، اين است كه همه سرگرمي هاي خانگي رايانه اي، اطلاعات رايانه اي و اطلاعات تجاري و كاري را با يك فرمت واحد ديجيتال ذخيره كند، تا بتواند جايگزين سي دي هاي صوتي، نوار ويدئويي، ديسك ليزري، بازي هاي رايانه اي و ساير موارد بشود.
امروزه DVD از بيشترين پشتيباني شركت هاي الكترونيكي، نرم افزاري و استوديوهاي بزرگ صوتي و تصويري برخوردار است.
با چنين پشتيباني بزرگ و بي سابقه اي، DVD بدل به موفق ترين كالاي مصرفي الكترونيكي در دوران كوتاه پيدايش خود مي باشد. DVD فرمتي است كه اوايل براي فيلم هاي سينمايي ظاهر شد و كيفيت بهتري نسبت به VHS داشت. در واقع فناوري مورد استفاده در، DVD ليزر قرمز (با طول موج ۶۳۵ يا ۶۵۰ نانومتر) و فشرده سازي MPEG2 است.
اولين دستگاه هاي DVD در نوامبر سال ۱۹۹۶ در ژاپن و در مارس سال ۱۹۹۷ در آمريكا ساخته شد. توشيبا، پايونير، پاناسونيك، هيتاچي و سوني اولين سازندگاني بودند كه دستگاه هاي DVD-ROM را در ژانويه سال ۱۹۹۷ به بازار عرضه كردند.
000450.jpg

امروزه بيش از دويست نوع دستگاه هاي صوتي و تصويري DVD در بازار دنيا موجود است، هر چند كه اين دستگاهها از كيفيت مشابه و استانداردي برخوردار نيستند.
ويژگي هاي DVD چيست؟
DVD- بيش از دو ساعت فيلم ويدئويي را با عالي ترين كيفيت ذخيره مي كند. (البته يك DVD دوطرفه (دولايه ) مي تواند هشت ساعت فيلم ويدئويي با كيفيت عالي را در خود ذخيره كند.(
- فيلم هاي Wide Screen سينمايي را براي نمايش در تلويزيون هاي Wide Screen استاندارد پشتيباني مي كند.
- قابليت انتخاب نه زاويه دوربين از زاويه ديدهاي مختلف هنگام اجرا را دارا مي باشد.
- مقدار ظرفيت DVD برابر ۷/۴ گيگا بايت در هر لايه ديسك است.(با در نظر گرفتن اين كه لايه بالايي نيمه شفاف  است وليزر بر روي لايه پاييني دوم نيز تأثير مي گذارد، بنابراين مقدار ظرفيت تا ۹ گيگابايت افزايش مي يابد.)
مشكلات DVD چيست؟
- سالها طول خواهد كشيد تا فيلم ها، كليپ ها، برنامه هاي ويدئويي و نرم افزارهاي رايانه اي به طور وسيع به صورت DVD در اختيار همگان قرار گيرد.
- پاره اي ابهامات در مشخصات فني اجرا كننده ها و ناكافي بودن آنها و همين طور ديسك ها باعث نارسايي ها مي شود كه بعضي از ديسك ها يا به طور كامل اجرا نمي شوند و يا اصلا روي بعضي اجراكننده ها عمل نمي كنند.
-دستگاه هاي ضبط DVD هنوز بسيار گران قيمت هستند.
- به اين علت كه DVD از سيستم فشرده سازي ديجيتال با كيفيت عالي استفاده مي كند، در نتيجه منابع اصلي صوتي و تصويري كه با كيفيت پاييني تهيه شده باشند در DVD مشكل خواهند داشت.
000415.jpg

- تعداد بسيار كمي از اجرا كننده هاي DVD مي توانند با سرعت نرمال فيلم را به عقب برگردانند.
ميزان كيفيت DVD تا چه
ميزان است؟
DVD قادر است كيفيت تصويري نزديك به كيفيت برداشت فيلم در استوديو را ارائه دهد و حتي بهتر از سي دي هاي صوتي، اما به هر حال اين كيفيت بستگي به عوامل متعددي در توليد دارد. به موازات پيشرفت فناوري فشرده سازي اطلاعات، ما شاهد هستيم كه هر مقدار كيفيت افزايش يابد قيمت نيز افزايش مي يابد و هر ميزان هزينه توليد كاهش يابد، ديسك ها با كيفيت پايين تري به بازار مي آيند.
در چنين ديسك هاي DVD از سيستم فشرده سازي MPEG1 كه چيزي در حد فيلم  هاي VHS است به جاي MPEG2 استفاده مي شود.(ويدئوهاي DVD به طور معمول از روي نسخه اصلي استوديو در فرمت MPEG2 استفاده مي شود.) هر ميزان كه فناوري فشرده سازي MPEG پيشرفت كند، كيفيت هاي برتري به دست خواهد آمد.
از چه نرم افزارهايي براي اجراي DVD مي توان استفاده نمود؟
اگر نرم افزار خوبي در دست داشته باشيد، مي توانيد بهره بيشتري از DVD  بگيريد. به طور معمول از چند نرم افزار رايج براي اجراي DVD استفاده مي شود. ( البته ممكن است، شما از برنامه ديگري نيزجهت ضبط و يا اجراي دي وي دي استفاده كنيد.)
اما در هر صورت برنامه Media Player XP - Jet Audio كه در قسمتهاي قبلي به آموزش آنها پرداختيم وبرنامه Power DVD و Xing DVD در بين كاربران از محبوبيت بيشتري برخوردارند.(فراموش نكنيد كه نوع ويندوز و نسخه برنامه مورد استفاده شما نيز در اجراي DVD مهم مي باشد.) مي توانيد از نسخه جديد برنامه Nero جهت كپي DVD استفاده نماييد.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |