سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره۳۰۰۸
پانزده سال با ويندوز NT
000420.jpg
ديويد تامپسون

نوامبر سال ۱۹۸۸ دو دانشجوي جوان تمام پس انداز خود را براي خريد يك دستگاه رايانه IBM كه با يك پردازنده ۲۵ مگاهرتزي كار مي كرد خرج كردند. در آن زمان اين IBM براي خود يك ابررايانه به شمار مي رفت. دو هفته بعد مراحل پروژه و تقسيمات كار به روي يك ديسك سه اينچي با فرمت نرم افزار Word قرار داشت. در حقيقت اين ديسكت اگر توسط يكي از اين دو نفر فرمت نمي شد هم اكنون به عنوان يك سند ارزشمند مي توانست در موزه تاريخ كامپيوتر قرار بگيرد. اين سند كوچك ۱۰ صفحه اي بعدا پايه گذار فناوري بنام NT شد. فناوري كه هم اكنون ميليون ها رايانه و كاربر را در سراسر جهان به هم متصل كرده است. مارك لاكوسكي و ديويد تامپسون بقيه وقت خود را صرف كدنويسي اين برنامه كردند. هنگامي كه كار به پايان رسيد متوجه شدند تنها دستگاهي كه قدرت اجراي برنامه آنها را دارد يك i860  با پردازنده اينتل است در آن زمان دستگاه i860  به نام Ten -Nخوانده مي شد. گروه كوچك ما تقريبا نااميد شده بودند زيرا با فروش تمام وسايل زندگي خود نمي توانستند چنين دستگاهي را خريداري كنند. اما ديويد دست به كار شد و برنامه اي نوشت تا يك i860  واقعي بر روي دستگاه كوچك آنها شبيه سازي شود. به هر ترتيب نخريدن دستگاه Ten -Nو آرزوي داشتن چنين رايانه اي در آن زمان باعث شد تا پروژه آنها NT نام بگيرد. پيشرفت آنها درسال بعد شگفت آور بود.
000430.jpg

شركت كوچك آنها در عرض يك سال ۵۰ كارمند جديد استخدام كرد و بالاخره موفق شدند يك دستگاه Ten -N واقعي خريداري كنند. اما همان وقت بود كه دو نابغه جوان دريافتند اگر ثمره تلاش آنها فقط به روي i860 اجرا شود به موفقيت بزرگي دست نخواهند يافت. بنابر اين Ten -N را كنار گذاشتند و به سراغ دستگاههاي ديگري رفتند. سال ۱۹۹۰ هنگامي كه مايكروسافت نسخه سه ويندوز را به بازار عرضه كرد. گروه NT به شدت مجذوب آن شدند. آنها به سرعت يك گروه برنامه نويس و گرافيست استخدام كردند و يك برنامه كوچك تحت سيستم عامل ويندوز ۳ نوشتند. اين برنامه كوچك به كاربران اجازه مي داد از طريق يك رايانه به امكانات رايانه هاي ديگر دسترسي پيدا كنند. آنها نام برنامه را win32 گذاشتند و به سراغ مايكروسافت رفتند. بيل گيتس جوان آنقدر باهوش بود كه متوجه شود يكي از شانس هاي بزرگ زندگي به سراغش آمده. ولي در آن زمان مايكروسافت هنوز تحت سلطه IBM بود و تصميمات مهم هنوز بايد به تصويب هيأت مديره خشك و رسمي IBM مي رسيد. ديويد و مارك يك برنامه معرفي با استفاده از بيست اسلايد ترتيب دادند. نتيجه كار چندان براي هيأت مديره IBM جالب نبود آنها كه با اشتباهات خود بعدها IBM را به دردسرهاي زيادي انداختند بالاخره با اصرار بيل گيتس پروژه را قبول كردند. سه سال طول كشيد تا اولين نسخه Windows NT كه به نام نسخه ۳.۱ روانه بازار شد. با اينكه براي تهيه اين ويندوز نزديك به ۵۰ مهندس حدود سه سال وقت گذاشته بودند ولي باز اشكالات زيادي به چشم خورد. به طوري كه كسي حاضر نشد Netware و يا Novell را كنار بگذارد و به سوي ويندوز NT بيايد. اما نسخه ۳.۵ كه سال بعد يعني در سال ۱۹۹۴ عرضه شد و به نام Daytona نام گذاري شد يك موفقيت بزرگ بود. در حقيقت از كد اصلي ويندوز NT ۳.۵ در تهيه ويندوز ۲۰۰۰ و يا XP استفاده شده است.
اما لحظه حساس هنوز فرا نرسيده بود با ورود ويندوز ۹۵ به بازار نرم افزار و تشكيل شدن صفهاي طولاني براي خريد آن تيم بزرگ NT دريافتند كه بايد در طي مدت كوتاهي نسخه جديدي از ويندوز NT با قابليت هاي بي نظير ويندوز ۹۵ و با همان شكل و شمايل آماده شود. در غير اين صورت NT براي هميشه از صحنه حذف خواهد شد. ديويد در مورد آن سالها مي گويد: «حتي فكر كردن بر روي چنين پروژه اي آدم را دچار سر درد مي كند ولي ما آن را انجام داديم.» ويندوز NT4 در جولاي سال ۱۹۹۶ به بازار آمد.
000435.jpg
متن برنامه ويندوز ۲۰۰۳ حاصل تلاش بيش از پنج هزار برنامه نويس است
و نزديك به ۵۰ ميليون خط كدنويسي شده است
سايت رسمي ويندوز سرور۲۰۰۳

بعد از آن ديگر مراحل ساده كار فرا رسيده بود ويندوز ۹۵ و NT4 توجه همه كاربران را به خود مشغول كرده بود و سيستم عامل ناول در سراشيبي سقوط افتاد. نتيجه كار گروه NT به قدري موفقيت آميز بود كه بيل گيتس تصميم گرفت NT را از صفحه روزگار محو كند. به عقيده او زمان آن فرا رسيده بود تا ويندوز معمولي و ويندوز NT يكي شوند و تحت عنوان نام ويندوز به بازار عرضه شوند. در ابتدا تيم NT كه خود را بالاتر از تيم ويندوز مي دانست به شدت به اين تصميم اعتراض كرد. آنها عقيده داشتند نام NT احترام هركاربري را كه از آن استفاده مي كند بر مي انگيزد و نبايد حذف شود ولي اين تصميم غيرقابل برگشت بود. گروه بازرگاني مايكروسافت نيز اعلام كرده بود بايد نام ويندوز كوتاه تر شود و بالاخره اين تصميم عملي شد. نسخه بعدي ويندوز NT در سال ۲۰۰۰ با نام ويندوز ۲۰۰۰ به بازار آمد و گرچه نام NT را همراه خود يدك نمي كشيد ولي همه كاربران حرفه اي در اولين نگاه به اين ويندوز خصوصيات بارز NT آن را مشاهده كردند. ولي وضع به همين ترتيب باقي نمانده با ارايه نسخه XP ويندوز اعلام شد نسخه سه در ويندوز XP با نام ويندوز سرور ۲۰۰۳ در پايان سال ۲۰۰۳ به بازار خواهد آمد.
البته شرايط ويندوز سرور ۲۰۰۳ كمي با نسخه هاي قبلي خود متفاوت است. بيش از پنج هزار برنامه نويس برنامه اي تهيه كرده اند كه نزديك به ۵۰ ميليون خط كدنويسي شده است. در حقيقت پروژه ويندوز سرور ۲۰۰۳ بزرگترين پروژه صنعت  نرم افزار در تاريخ است البته سرپرستان اين پروژه عظيم همان دو جوان سالهاي پيش هستند كه فناوري NT را ابداع كردند. ساختمان كوچكي كه آنها قبلا در آن كار مي كردند به هفت آزمايشگاه بزرگ و بسيار مجهز تبديل شده است و هر كدام از سرپرستان در يك آزمايشگاه بزرگ كه بيشتر از ۱۲۰۰ برنامه نويس در آن مشغول به كار هستند جاي گرفته اند.
واضح است كه در چنين پروژه بزرگي نحوه پيدا كردن و رفع خطاها بسيار مهم است. روشهاي معمول رفع خطا (debug) در مورد ويندوز سرور ۲۰۰۳ كه قبلا نام ويندوزNet . را داشت به هيچ وجه كارساز نيست.
بنابر اين تيم مديريت مكاني را به عنوان اتاق جنگ براي رفع خطاهاي برنامه در نظر گرفته است. در اتاق جنگ ويندوز سرور نزديك به ۵۰ نفر كار يافتن خطاها و گزارش آن به مسئول اتاق جنگ را بر عهده دارند.
هر روز در دو نوبت صبح و عصر اين خطاها به فرماندهان جنگ (مارك و ديويد) گزارش مي شود و آنها همراه با مهندسان خود به اتاق كنفرانسي كه در كنار اتاق جنگ قرار دارد مي روند تا ترتيب رفع خطاها را بدهند.
در حال حاضر كمتر از يك ماه تا ارايه ويندوز سرور ۲۰۰۳ به بازار باقي مانده است و اتاق جنگ در تمام ساعات روز مملو از جمعيت است.
تمام خطاهاي يافت شده در برنامه تا زماني كه رفع نشوند هر روز به ديويد و مارك گزارش مي شود و در سيستم آرشيو حفظ مي شوند.
اگر خطاها توسط مهندسان قسمت مربوطه در مدت زمان معين رفع نشود بلافاصله تيم جديد و تيم بحران جايگزين شده تا در اسرع وقت به حل مشكل بپردازند. البته به ندرت چنين اتفاقي رخ مي دهد. اما تيم IIS تاكنون يكبار چنين تجربه تلخي داشته اند. در شماره هاي آينده بيشتر در مورد ويندوز ۲۰۰۳ خواهيم نوشت.

پي نوشت:
David, Tompson
Mark, Lucovsky

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
000405.jpg

* من يك وب لاگ در پرشين بلاگ دارم و مي خواهم آن را به فضاي جديد و دومين خودم منتقل كنم؟ شما براي ايجاد يك وب لاگ و مديريت آن چه برنامه اي را پيشنهاد مي كنيد؟ بهتر نيست از امكانات فعلي پرشين بلاگ براي ارسال مطالب به سايت خودم استفاده كنم؟
علي بصيرت
همان طور كه مي دانيد سايت پرشين بلاگ به تازگي امكانات ftp براي ارسال مطالب بر روي دومين هاي خارج از پرشين بلاگ را ارائه كرده است. اما اين سرويس هنوز كامل نيست. مثلا هنوز تبليغات پرشين بلاگ بر روي سايت شما كه خارج از دومين پرشين بلاگ است ديده مي شود. البته مديران اين سايت در حال رفع اين گونه مشكلات هستند. اما در مورد استفاده از نرم افزارهاي مديريت محتوا. نرم افزار Movable type نرم افزار بسيار قابل و مطمئني براي ايجاد وب لاگ است. البته براي نصب اين برنامه بايد از پشتيباني CGI ، Perl و My SQL توسط سرور خودتان مطمئن شويد. براي دريافت اين نرم افزار مي توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد.
www.Movabletype.org
نكته اي كه در مورد اين نرم افزار بايد درك شود اين است كه راه اندازي آن كمي مشكل است و نياز به كمي دانش فني دارد. در عين حال نرم افزارهاي ديگري مانند b2 وجود دارند كه با استفاده از فناوري php كار مي كنند و كار كردن با آنها ساده تر است. مشكل ديگري كه شما با آن روبه رو خواهيد بود، مسئله انتقال آرشيو از سايت پرشين بلاگ به سايت خودتان است. سيستم فعلي پرشين پلاگ اين كار را بسيار سخت كرده است. اما قرار است آرشيو اين سايت به زودي به حالت Html درآمده و به اين ترتيب انتقال آرشيو بسيار ساده مي شود. اما در مورد سيستم هاي مديريت محترمي كه با فناوري asp تهيه شده باشند در حال حاضر برنامه مطمئن و قدرتمندي پيدا نكرده ايم. گرچه يك برنامه نويس خوش ذوق ايراني نرم افزاري به نام asp-Rider را تهيه كرده كه در مراحل آزمايش به سر مي برد به  محض نهايي شدن در ويژه نامه معرفي خواهد شد.
000425.jpg

* در هنگام اجراي مرورگر اينترنت با پيغام خطاي Security Active x مواجه مي شوم.
مهسا رضايي
براي حل اين مشكل به Internet option در منوي Tools برويد. گزينه Security را انتخاب كنيد و بر روي دكمه Custom level كليك كنيد. حالا مي توانيد گزينه هاي مربوط به Active x را مشاهده كنيد و تغيير دهيد. اگر با تنظيمات مربوط به Active x آشنا نيستيد، بر روي دكمه Reset كه در پائين پنجره قرار دارد كليك كنيد و آن را در وضعيت medium قرار دهيد.
عده اي از دوستان سؤالاتي در مورد نحوه اجراي فايل ها و پسوندهاي مختلف مطرح مي كنند. همان  طور كه قبلا هم مطرح كرده بوديم سايت http://filext.com حاوي مشخصات انواع فايل ها و خصوصيات آنها با توجه به پسوند فايل است. حتي مايكروسافت نيز از بانك اطلاعاتي اين سايت براي تشخيص نرم افزارهاي مخصوص در سايت استفاده مي كند.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |