چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۹ - Mar.19,2003
لاخير في الصمت عن الحكم كما أنه لاخير في القول بالجهل.
نيكو نيست خاموشي آنجا كه سخن گفتن بايد، چنانكه نيكو نيست گفتن در آنچه نادانسته است.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
رونق ميكده از درس و دعاي ما بود
سال ها دفتر ما در گرو صهبا بود
هر چه كرديم به چشم كرمش زيبا بود
نيكي پير مغان بين كه چو ما بدمستان
فيلم هاي نوروزي از امروز اكران مي شود
يك كارشناس امور فرهنگي تصريح كرد فيلمهاي نوروزي سينماها از امروز در سينماها اكران مي شود.
براساس گزارش هاي رسيده طبق نظر شوراي صنفي، فيلم واكنش پنجم به كارگرداني تهمينه ميلاني، فيلم صورتي ساخته فريدون جيراني، فيلم دنيا از منوچهر مصيري، فيلم خانه اي روي آب به كارگرداني بهمن فرمان آرا، در تعطيلات نوروزي به اجرا درمي آيد.
گفتني است فيلمهاي واكنش پنجم، صورتي و خانه اي روي آب در جشنواره فيلم فجر نيز اكران شده بودند.

انجمن منتقدان تئاتر به آثار برتر مطبوعاتي در زمينه نمايش جايزه مي دهد
نويسندگان  حوزه  تئاتر در مطبوعات  و رسانه ها تا ۳۱ ارديبهشت  ماه  سال  ۸۲ فرصت  دارند تا آثار خود را براي  شركت  در مسابقه  سالانه  انجمن  منتقدان  و نويسندگان  تئاتر ارسال  كنند.
انجمن  منتقدان  و نويسندگان  تئاتر وابسته  به  خانه  تئاتر است  و در محل  خانه  هنرمندان  واقع  شده  است .
عضو هيأت  مديره  انجمن  منتقدان  تئاتر به  ايرنا گفت كه  اين  مسابقه  در بخش هاي  مختلف  خبر، گزارش، گفت وگو، نقد و عكس  برگزار مي شود و نفرات  برتر، همزمان  با روز خبرنگار (۱۷مرداد) معرفي  مي شوند.
محمدرسول  صادقي  تصريح  كرد: در اين  روز همچنين  از سه  چهره  معتبر عرصه  تئاتر ادبيات  نمايشي  بهرام  بيضايي ، نجف  دريابندري  و جمشيد لايق  تجليل  مي شود.
اجراي  عمومي  نمايش  برتر سال  ۸۱ از ديگر برنامه هاي  انجمن  منتقدان  و نويسندگان  حوزه  تئاتر در روز خبرنگار است .

جايزه جشنواره آمريكا به سينماي ايران
فيلم ايراني« نوار خالي» به كارگرداني فريبرز كامكاري جايزه هيأت داوران سينه كوئيست سن خوزه آمريكا را به خود اختصاص داد.
به گزارش خبرگزاري ها از رم، در اين جشنواره كه در شهر سن خوزه كاليفرنيا برگزار شد، ۲۴ فيلم بلند از كشورهاي مختلف جهان شركت داشتند.
فيلم نوارخالي تنها فيلم ايراني حاضر در بخش اصلي اين جشنواره بود.
دفتر روابط عمومي موسسه فار اوت فيلم در رم كه پخش كننده اروپايي  فيلم هاي ايراني است با اعلام اين مطلب افزود: اين فيلم ۸۴ دقيقه اي پيش از اين در نخستين حضور جهاني خود در جشنواره ونيز سال ۲۰۰۲ ميلادي در بخش مسابقه فيلم  هاي اول حضور است.

رقابت ۴۷ فيلم در جشنواره يادگار
۴۷ فيلم در بخش مسابقه جشنواره فيلمهاي مستند «يادگار» به نمايش گذاشته مي شود.
دومين جشنواره فيلمهاي مستند يادگار قرار است از ۲۸ ارديبهشت تا چهارم خردادماه در تهران، سنندج و شيراز برگزار شود.
به گزارش روابط عمومي مركز سينماي مستند و تجربي، هيأت انتخاب جشنواره فيلمهاي مستند «يادگار» از ميان ۳۲۷ اثر ارسالي، ۴۷ فيلم را براي بخش مسابقه برگزيد.
«احمد ضابطي جهرمي»، «ارد عطارپور» و «اكبر نبوي» هيأت انتخاب جشنواره فيلمهاي مستند «يادگار» هستند.
فيلم هاي مستند، «آخرين تيرآرش»، «آفتاب آمد دليل آفتاب»، «آواي معدن»،  «ارنان»، «اسبهاي آتش نوش»، «اسبهاي ايراني»، «اصفهان شهري كه ساخته ايم»، «افسونگران هزار ساله»، «امتداد تاريكي»،  «به فراو»، «به فرمان ارابه ران آريايي»، «پير حرا»،  «تاري از حيات» و «تخت جمشيد» از جمله آثار بخش مسابقه اين جشنواره هستند.
«توفان سرخ»، «چشم اندازهاي سياوش آباد»، «خاك گرم»، «داوت»،  «دره رويايي»،  «سفر بي پايان»،  «كاروان»،  «ميان سايه و نور»، «نقش كوير»، «ياد و يادگار» و «يك قفس آزادي»،  ديگر فيلمهاي بخش مسابقه را تشكيل مي دهد.

«جيمز باند» در نقش پدر فداكار
006330.jpg
پيرس برازنان، بازيگر سرشناس بريتانيايي، در حالي در مراسم افتتاح نمايش فيلم تازه اش «اولين» در لندن حاضر شد كه گفته مي شد ممكن است اين مراسم به دليل احتمال آغاز جنگ عراق لغو شود.
به گزارش بي بي سي، برازنان در اين مورد گفت: «به نظرمان رسيد مراسم را لغو كنيم، اما راستش ديديم لغو كردن چنين مراسمي كار آساني نيست.»
فيلم «اولين» ماجراي مبارزه پدري را در برابر سيستم قضايي و كليساي ايرلند در دهه ۱۹۵۰ نشان مي دهد. وي براي گرفتن حضانت سه فرزندش در دادگاه مبارزه مي كند و پيروز مي شود.
برازنان علاوه بر تهيه فيلم، در نقش اصلي آن هم بازي كرده است.
وي كه به خاطر ايفاي نقش باند در سري فيلم هاي محبوب جيمزباند شهرت دارد گفت: «من واقعا عاشق شخصيت دزموند دويل شدم و احساس كردم كه دلم مي خواهد آن را بازي كنم. چيزهاي زيادي در ماجراي او وجود داشت كه شبيه زندگي من بود.»
فيلم «اولين» براساس يك ماجراي واقعي ساخته شده كه در آن شخصي به نام دزموند دويل در سال ۱۹۵۳ وزير آموزش ايرلند را به دادگاه كشيد. وي پس از اينكه همسرش او را ترك كرد مي خواست دخترش اولين و دو پسر كوچكش را نزد خود نگاه دارد، اما براي اين كار صالح شناخته نشد.
در طول مدتي كه دويل براي به عهده گرفتن حضانت فرزندانش تلاش مي كرد، آن ها در جايي تحت مراقبت نگاه داشته مي شدند.
برازنان گفت كه احساس چنين پدري را به خوبي درك مي كند: «من به عنوان يك مرد، يك پدر و شخصي كه چيزهاي جدي برايش مهم هستند با دويل احساس همذاتي مي كنم و مي دانم شانس بازي كردن در چنين نقشي چيزي نيست كه مدام در اختيار يك بازيگر قرار گيرد. او با شجاعت ايستاد و با سرسختي از حق خودش دفاع كرد.»
وي افزود: «به اين فيلم عميقا افتخار مي كنم و همچنين به تمام همكارانم كه در ساخت فيلم از هيچ كوششي دريغ نكردند و كارشان را به طرز درخشاني انجام دادند.»
اولين، دختر دويل چند سال قبل ماجراي مبارزه پدرش را نوشته بود تا براساس آن فيلمنامه اي نوشته شود. اما به رغم وعده هايي كه مدام به او داده مي شد، ساخت فيلم آغاز نمي شد و او تقريبا نااميد شده بود. اما هنگامي كه برازنان شخصا با او تماس گرفت فهيمد كه اين بار قضيه جدي است. وي در اين باره مي گويد: «خيلي خوشحال و هيجانزده شدم. اين كه كسي مانند پيرس برازنان مي خواست به جاي پدرم بازي كند به نظرم فوق العاده آمد.»
فيلم «اولين» از روز جمعه در سراسر بريتانيا بر پرده سينماها به نمايش درمي آيد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
چند رويداد و تصميم مهم در رابطه با نوروز ايرانيان:
_ سال ۵۴۰ پيش از ميلاد، كوروش بزرگ نوروز را آيين رسمي ايرانيان اعلام داشت و از سال ۵۳۴ پيش از ميلاد سان و رژه نظامي و ابلاغ ترفيع نظاميان و انتصابات دولتي و عفو مجرمان پشيمان را به اين روز اختصاص داد.
_ سال ۵۱۵ پيش از ميلاد داريوش يكم تصميم گرفت كه جشن نوروز در همه قلمرو ايران برگزار شود و شرح قلمرو ايران را بر كوه حك كنند كه تا ابد باقي بماند.
_ مهستان ( سناي ايران ) نخستين جلسه خود را در نوروز ۱۷۳ پيش از ميلاد برگزار كرد.
_ اردشير بابكان در سال ۲۲۶ ميلادي سناي روم را وادار كرد كه نوروز ايراني را به رسميت بشناسد. به دستور اردشير اعدام مجرمين در ايام نوروز ممنوع شد.
ــ دادن سكه به عنوان عيدي از سال ۳۰۴ ميلادي، زمان شاهي هرمز دوم، رسم شد.
_ پيمان ايران و روم معروف به صلح پايدار در نوروز ۵۳۲ در كاخ تيسفون (طاق كسري ) ميان دو دولت مبادله شد.
ـ شاه اسماعيل صفوي ۹ روز مانده به نوروز درسال ۱۵۰۲ ميلادي شيعه اثني عشري را مذهب رسمي ايران اعلام داشت.
_ شاه عباس اول در سال ۱۵۹۷ ميلادي در مراسم نوروز در عمارت نقش جهان اعلام كرد كه اصفهان پايتخت ايران است.
_ نادر شاه افشار پس از شكست دادن ارتش هند در دشت كرنال در سال ۱۷۳۹ چند روز منتظر شد تا روز نوروز وارد دهلي شود و شكست خوردگان را عفو كند.
_ آغا محمد خان قاجار با همه سفاكي تاجگذاري اش را به نوروز ۱۱۷۴موكول كرد.
_ نوروز سال ۱۲۰۷ به علت از دست رفتن شهرهاي قفقاز و نوروز ۱۲۹۰ به سبب اجراي موافقتنامه انگلستان و روسيه مبني بر تقسيم ايران، به جاي جشن عزاي عمومي بود.
_ نوروز ۱۳۳۰ مردم ايران سرمست از پيروزي ملي كردن نفت خود بودند، نوروز ۱۳۴۶ را در اندوه فوت دكتر مصدق گذرانيدند و نوروز ۱۳۵۸ را سرمست از پيروزي انقلاب،بهار آزادي نام نهادند.

ماندگار
« نوروز »كهنسال ترين آيين ملي در جهان است كه جاودانه مانده و آيين هاي برگزاري آن در عصر حاضر با سه هزار سال پيش تفاوت چنداني نكرده است.بسياري از گذشته نگاران آيينهاي نوروزي را به جمشيد، شاه افسانه اي، نسبت داده اند كه به دليل از سرگرفته شدن درخشش خورشيد، برابر شدن روز و شب و اعتدال طبيعت، آن را بهترين روز سال دانست. ترويج آموزش هاي زرتشت به نوروز چهره معنوي بخشيد و آن را به صورت فرصتي براي زدودن انديشه بد از روح و روان، پايان دادن به دشمني ها از طريق تجديد ديدارها، بوسيدن دست سالخوردگان و شاد كردن آنان در آورد. در دوران هخامنشيان يازده روز اول سال نو ويژه انجام مراسم نوروز بود. در دوره اشكانيان ايام نوروز به پنج روز محدود شد. اردشير ساساني ششم فروردين را كه زادروز زرتشت بود بر اين ايام اضافه كرد و چون ايرانيان از قديم الايام هفتم نوروز را خوش يمن مي دانستند و بيشتر ازدواج ها را به اين روز موكول مي كردند ايام نوروز در هفت روز تثبيت شد. در زمان ساسانيان اهميت نوروز افزايش يافت و تميز كردن محيط زيست، پوشيدن لباس نو و استغفار از گناهان بر مراسم آن اضافه شد. در اين عهد، آيين هاي نوروزي به صورت تشريفات دولتي هم درآمد. « مرداويز » در اصفهان دوباره تشريفات دولتي (رسمي ) نوروز را برقرار كرد و از زمان صفويه رسم شد كه بزرگان كشور شب نوروز را در مشهد و قم و شاهچراغ شيراز حضور داشته باشند و نوروز دوباره جنبه مذهبي به دست آورد.

روزگار
با اين كه رئيس جمهوري ايالات متحده دوشنبه شب در آخرين اخطار خود به عراق گفت كه زمان حمله نظامي را خود او تعيين مي كند و تاريخي براي آن به دست نداد، از قرائن چنين بر مي آيد كه جنگ تازه با عراق در ايام نوروز ايرانيان آغاز مي شود . جنگي كه آغاز خواهد شد با همه جنگ هايي كه ما درباره آن ها خوانده و شنيده ايم تفاوت دارد، زيرا كه علل آشكار ندارد و عللي كه براي آن ذكر مي شود جز «بهانه جنگ » نيست. رئيس جمهوري آمريكا در اظهارات دوشنبه شب خود شرط مقدماتي خودداري از حمله نظامي را خروج ۴۸ساعته صدام حسين و پسرانش از عراق قرارداد. اگر تاريخ مدون سه هزارساله جهان را مرور كنيم چنين موردي را در هيچ جنگي نخواهيم ديد. دولت آمريكا كه خود باني اصلي سازمان ملل است، اين بار براي جنگ با عراق آن را ناديده گرفت و دور زد كه به نظر بسياري از اصحاب نظر آغازي بر تغيير ماهيت اين سازمان است . رئيس جمهوري آمريكا به اعتراض و اندرز سران دولت ها و مردم عادي در گوشه و كنار جهان از جمله دو همسايه ديوار به ديوارش مكزيك و كانادا و سران كشورهاي توانمندي همچون فرانسه، آلمان، روسيه و چين عنايت نكرد.

پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده است كه آيا قهوه برطرف كننده خشم و حالت عصبي است و او پاسخ منفي داده و گفته است كه بر عكس، كافئين خشم را تشديد مي كند. مخلوط شيرگرم و عسل و يا آب قند است كه خشم را تسكين مي دهد. روزنامك بعدي را ۱۶ فروردين ۸۲ خواهيد خواند.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

گنجينه
نوروز بزرگ
و چنين گويند كه چون كيومرث اين روزها (نوروز) آغاز تاريخ كرد هر سال آفتاب را و چون يك دوره آفتاب بگشت در مدت سيصد و شصت و پنج روز به دوانزده (دوازده) قسمت كرد. هر بخشي سي روز،  و هر يكي را از آن نامي كرد و به فرشته اي باز بست از آن دوانزده فرشته كه ايزد تبارك و تعالي ايشان را بر عالم گماشته است.
پس آنگاه دور بزرگ را كه سيصد و شصت و پنج روز و ربعي از شبانروز است سال بزرگ نام كرد و به چهار قسمت كرد، چون چهار قسم از اين سال بزرگ بگذرد، نوروز بزرگ و نو گشتن احوال عالم باشد.
حكيم عمرخيام نيشابوري
نوروزنامه

گشتي در دنياي خبرها
انتقام فرانسوي ها
پاريس: دولت فرانسه يكي از مخالفان سرسخت حمله آمريكا به عراق است. برخي از مردم آمريكا نيز براي اينكه اعتراض خود را نسبت به تصميمات دولت فرانسه نشان دهند از مصرف غذاهاي فرانسوي خودداري كردند.
البته فرانسويها نيز بيكار ننشسته اند و قصد دارند اين اقدام آمريكايي ها را تلافي كنند.
اخيرا يك سايت فرانسوي از مردم اين كشور خواسته تا چوب شور تهيه كرده و براي جورج بوش به كاخ سفيد ارسال كنند.
چندي پيش، هنگامي كه بوش مشغول خوردن چوب شور بود، قطعه اي از آن به گلويش پريد و او را دچار مشكل تنفسي كرد. بوش در اين حادثه براي لحظه اي بيهوش شد و صورتش در اثر برخورد با زمين زخم برداشت.
۲۰ تن ني در اقيانوس آرام
سانتياگو: يك مرد ماجراجوي آمريكايي به همراه ۸ نفر از دوستانش قصد دارند با قايقي كه از ني ساخته شده، عرض اقيانوس آرام را طي كنند.
براي ساخت اين قايق از ۲۰ تن ني استفاده شد و عمليات آماده سازي آن در كشور شيلي صورت گرفت.
اين مرد ماجراجو در آغاز سفر خود گفت: در حال حاضر، همه جا صحبت از حمله آمريكا به عراق است و مردم جهان ذهنيتي بسيار منفي از آمريكا پيدا كرده اند. اما ما قصد داريم كاري مثبت در جهان انجام دهيم تا شايد مردم، خطاهاي دولت آمريكا را فراموش كنند.
پول خرج كنيد، اسكار بگيريد
لس آنجلس: مريل استريپ يكي از برندگان جايزه اسكار مي گويد، برنده شدن اين جايزه مانند برنده شدن در انتخابات سياسي است.
براي دريافت جايزه اسكار بايد پول خرج كرد و تنها با تكيه بر استعداد نمي توان صاحب اين جايزه شد. متأسفانه در عالم سياست هر نامزدي كه پول بيشتري خرج كند، برنده مي شود و بيم آنرا دارم كه چنين موضوعي در مورد جايزه اسكار نيز صدق كند.
006335.jpg

كباب و آلودگي هوا
هيوستون: مردم ايالت تگزاس آمريكا علاقه عجيبي به كباب دارند و اغلب در خانه هايشان كباب درست مي كنند.
دانشمندان اخيرا اعلام كرده اند علت اصلي آلودگي هواي اين ايالت و به ويژه هيوستون،  همين كباب درست كردن است چون در جريان كباب كردن گوشت روي آتش، اسيدهاي چرب در هوا منتشر شده و باعث آلودگي آن مي شود.
اين ذرات معلق وارد شش ها شده و به دستگاه تنفسي انسان صدمه وارد مي كند.
سگ الكترونيكي در فرودگاه
لندن: فرودگاه هيترو شهر لندن، پر رفت وآمدترين فرودگاه جهان به شمار مي آيد.
ديروز در اين فرودگاه از يك سگ الكترونيكي استفاده شد كه وظيفه اين سگ الكترونيكي، كشف موادمخدر و موادمنفجره است.
هر مسافري كه از مقابل اين سگ الكترونيكي عبور مي كند توسط اين سگ بو مي شود و اگر مواد مخدر و ممنوع در داخل لباس و يا بدن مسافر جاسازي شده باشد، سگ آنرا اعلام خواهد كرد.
قرار است از اين سگ به طور آزمايشي استفاده شود و در صورت موفقيت،  استفاده از آن گسترش يابد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۴و۴۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۰ دقيقه

گل و گياه
گل راعي
006325.jpg
نام علمي: Hypericum calycinum
خانواده: HYPERICACEAE
درختچه اي كوتاه قد، هميشه سبز يا نيمه هميشه سبز (وابسته به شدت سرماي زمستان) كه گياه پوششي خوبي به شمار مي رود. گلهاي بزرگ و زردرنگ آن اواسط تابستان تا اواسط پائيز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۳۰ و گستردگي آن به ۱۵۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه خيلي خشك نگردد ولي زهكشي خوبي داشته باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در بهار يا پائيز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |