چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۹ - Mar.19,2003
مذاكرات ايران و يمن درباره بحران عراق
كمال خرازي وزير امور خارجه ايران و «علي عبدالله صالح» رئيس جمهوري يمن روز گذشته در صنعا آخرين تحولات بحران عراق و روابط دو جانبه را بررسي كردند.
به گزارش ايرنا در اين ديدار طرفين پيشرفت روابط دو كشور را مرهون اراده سياسي مسئولان دو كشور دانستند و اين همكاريها را در جهت منافع امت اسلامي و كشورهاي منطقه ارزيابي كردند.
علي عبدالله صالح در اين ديدار با تشريح ديدگاه هاي كشورش در مورد عراق گفت: اكنون روشن شده است كه مساله، نابودي سلاحها نيست، بلكه خصومت هاي شخصي و انتقام جويي در پشت پرده اين وقايع قرار دارد.
خرازي نيز در اين ديدار در مورد تحولات منطقه گفت: حكومت عراق براي ايران و منطقه بحران و دشواري و خسارت به بار آورده است. اما دليلي وجود ندارد كه با اقدام آمريكا مخالفت نشود؛ زيرا آمريكا درپي اهداف ديگري است.خرازي تبليغات وسيع در مورد توانمندي هاي هسته اي ايران را نيز يك بازي صهيونيستي دانست و گفت: برنامه ما در زمينه انرژي هسته اي كاملا شفاف است.
خرازي در ديدار با نخست وزير يمن هم ضمن تشريح ديدگاههاي دولت متبوع خود درباره موضوعات مورد علاقه دو كشور، آخرين وضعيت روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
خرازي همچنين در يك گفت وگوي مشترك مطبوعاتي با «ابوبكر عبدالله القربي» وزير امور خارجه يمن تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران با هرگونه اقدام نظامي عليه عراق مخالف است و نقش سازمان ملل متحد براي خلع سلاح عراق اساسي است.
وزير خارجه ايران با بيان اينكه «آمريكا، شوراي امنيت را به اتاق جنگ خود تبديل كرده است» گفت:  در حالي كه اكثر ملتها و حكومتهاي دنيا مخالف جنگ آمريكا با عراق هستند، دولتمردان آمريكا توجهي به افكار عمومي دنيا نمي كنند.
وزير امور خارجه يمن نيز در اين گفت وگوي مطبوعاتي و راديو تلويزيوني اظهار داشت: گفت وگو با همتاي ايراني با هدف تقويت روابط دو جانبه و چگونگي نقش آفريني دو كشور در امنيت و صلح و مقابله با چالش هاي منطقه به ويژه موضوع فلسطين و عراق است.وي افزود:  ايران و يمن با هرگونه عمليات نظامي عليه عراق مخالف هستند و معتقدند سازمان ملل متحد مي تواند نقش خود را در خصوص خلع سلاح عراق ايفا كند.
كمال خرازي عصر دوشنبه به منظور بررسي راه هاي حل مسالمت آميز بحران عراق و مسائل في مابين ايران و يمن وارد صنعا پايتخت يمن شد و ديروز با بدرقه رسمي همتاي يمني خود صنعا را به مقصد جده در عربستان سعودي ترك كرد.

بازتاب جهاني اولتيماتوم بوش به صدام
عراق، اولتيماتوم را نپذيرفت
فرانسه و آلمان بار ديگر بر مخالفت خود با حمله آمريكا به عراق تأكيد كردند
در سراسر آمريكا آماده باش امنيتي اعلام شد
تظاهرات ضد جنگ ديروز نيز ادامه يافت
يونيسف پيش بيني كرد نيم ميليون عراقي به مرزهاي ايران پناه مي  آورند
توني بلر :جنگ آمريكا عليه عراق نظم نويني را در روابط بين الملل پايه ريزي خواهد كرد
ضرب الاجل ۴۸ ساعته جرج بوش رئيس جمهور آمريكا به صدام حسين رئيس جمهور عراق كه صبح فردا به پايان مي رسد، واكنش هاي بسيار متفاوتي در سطح جهان برانگيخت.
006265.jpg

به گزارش خبرگزاريها، جرج بوش در نطق ۱۵ دقيقه اي خود با متهم  كردن صدام حسين به ناديده گرفتن قطعنامه هاي سازمان ملل، توليد تسليحات كشتار جمعي، حمايت از تروريسم و نفرت نسبت به آمريكا و متحدانش گفت: دهه ها ظلم و فريبكاري اينك به پايان رسيده است و صدام حسين و پسرانش بايد طي ۴۸ ساعت عراق را ترك كنند و در صورت خودداري از اين كار، بحران عراق به حمله نظامي منجر خواهد شد.
رهبري عراق در نخستين واكنش خود با رد ضرب الاجل بوش پيروزي بر آمريكا را در آخرين نبرد اين كشور وعده داد. پسر ارشد صدام نيز گفت: هر نيروي آمريكايي كه به عراق حمله كند با جنگي خونين روبرو خواهد شد. فرانسه عضو دائم شوراي امنيت و سرسخترين مخالف حمله به عراق به آمريكا درباره تلاش براي ناديده گرفتن مشروعيت سازمان ملل و ترجيح دادن زور بر قانون هشدار داد. فرانسه تأكيد كرد كه از ضرب الاجل بوش به صدام حمايت نمي كند. روسيه ديگر عضو دائم شوراي امنيت نيز با ناموجه دانستن حمله به عراق اعلام كرد كه زمان حل بحران عراق از راه ديپلماتيك هنوز به پايان نرسيده است.
006320.jpg

پارلمان روسيه در عين حال تصويب پيمان كاهش تسليحات هسته اي با آمريكا را به تعويق انداخت. چين در موضعي ملايمتر در برابر آمريكا ضمن ابراز نگراني از وضع عراق تأكيد كرد كه درهاي صلح هنوز بسته نشده است. اين در حالي است كه گرهارد شرودر صدراعظم آلمان جهان را در آستانه جنگ دانست و گفت: جنگ عليه عراق كه بر اثر آن هزاران بي گناه جان خود را از دست خواهند داد، توجيه پذير نيست.
نخست وزير يونان به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا ضرب الاجل بوش به صدام را باعث بحران بزرگ جهاني دانست و در عين حال تأكيد كرد كه هيچ اميدي براي جلوگيري از جنگ وجود ندارد. دبيركل ناتو نيز بدون موضعگيري عليه آمريكا، صرفا به بيان اين نكته اكتفا كردكه مرحله بعدي بحران به تصميم صدام حسين براي خروج از عراق بستگي دارد.
لويي ميشل وزير خارجه بلژيك هم كه كشورش از مخالفان جنگ با عراق است، از صدام حسين دعوت كرد براي جلوگيري از بروز جنگ از قدرت كناره گيري كند.
اين در حالي است كه توني بلر نزديكتري متحد جرج بوش در جلسه توجيهي پارلمان اين كشور گفت: بحران عراق عصر جديدي را در سياست بين الملل رقم خواهد زد. بلر كه با استعفاي سه تن از اعضاي كابينه اش در اعتراض به شركت انگليس در جنگ عليه عراق روبرو شده است، گفت: بسيار بي معنا و مضحك است كه تصور كنيم صدام سلاحهاي كشتار جمعي خود را منهدم كرده است.
افزون بر رابين كوك رئيس مجلس عوام انگليس، دو وزير مشاور نيز به دليل همراهي بلر با بوش، از كابينه كارگري دولت انگليس كناره گيري كردند، اما كلرشورت وزير توسعه بين المللي انگليس كه قبلا تهديد به استعفا كرده بود، اعلام كرد كه به فعاليت خود در دولت توني بلر ادامه خواهد داد.
ژاپن ديگر متحد آمريكا با پشتيباني از موضع بوش اعلام كرد، قطعنامه هاي موجود سازمان ملل جنگ عليه عراق را توجيه مي كنند. جان هوارد نخست وزير استراليا هم كه به شدت از آمريكا حمايت مي كند، براي شركت در جنگ عليه عراق اعلام آمادگي كرد. دولت استراليا در عين حال به همه ديپلماتهاي عراقي مقيم اين كشور دستور داد كه به سرعت خاك اين كشور را ترك كنند.
006315.jpg

الكساندر كواشينفسكي رئيس جمهور استراليا نيز از اعزام دويست سرباز اين كشور به منطقه خليج فارس براي كمك به ارتش آمريكا خبر داد و بلغارستان تأكيد كرد از عمليات نظامي عليه عراق حمايت تداركاتي خواهد كرد.
در همين حال، كره جنوبي با حمايت از مواضع واشنگتن، از اعزام احتمالي تجهيزات و نيروهاي مهندسي ارتش خود براي كمك به نيروهاي آمريكا در خليج فارس سخن گفت. وزير خارجه دانمارك هم گفت؛ كشورش از جنگ عليه عراق بدون قطعنامه جديد شوراي امنيت حمايت مي كند و از اعلام آمادگي اين كشور براي مشاركت در حمله نظامي به عراق خبر داد. سيليو برلوسكوني نيز به دليل حمايتش از آمريكا مورد قدرداني جرج بوش قرار گرفت. جمهوري چك اعلام كرد كه بدون مجوز سازمان ملل در حمله به عراق شركت نخواهد كرد. آرژانتين هم درخواست انگليس را جهت پيوستن به ائتلاف لندن-واشنگتن براي حمله به عراق رد كرد. كانادا در واكنش به ضرب الاجل جرج بوش به صدام اعلام كرد، بدون مجوز سازمان  ملل در جنگ با عراق شركت نمي كند. بيل گراهام وزير خارجه كانادا در عين حال گفت: وظيفه كاناد ا نيست كه تعيين كند آيا جنگ با عراق مشروع است يا نه. رئيس جمهور مكزيك از اينكه آمريكا گزينه جنگ را انتخاب كرده است، ابراز تأسف كرد اما بر لزوم حفظ روابط با همسايگان، دوستان و شركاي خود، اصرار نمود. اندونزي به عنوان پرجمعيت ترين كشور اسلامي، جنگ با عراق را غيرقانوني دانست و مالزي نيز موضع مشابهي اتخاذ كرد. اسلامگرايان پاكستان از جامعه بين المللي خواستند تا در برابر «تجاوز آمريكا بر ضدبشريت» مقاومت كنند. اين در حالي است كه وزارت دفاع جمهوري آذربايجان از امكان همكاري اين كشور با آمريكا براي حمله به عراق خبر داد. سنگاپور و نيوزيلند از صدام حسين خواستند كه فرصت را غنيمت شمرد و براي جلوگيري از بروز جنگ، قدرت را رها سازد. ساير كشورهاي جهان نيز مواضعي كمابيش مشابه كشورهاي فوق اتخاذ كردند. در اين حال، در ميان سكوت كشورهاي عرب، اتحاديه عرب ضمن مخالفت با ضرب الاجل بوش، آمريكا را متهم كرد كه خارج از قوانين بين المللي عمل مي كند. واتيكان هم هشدار داد هر كس كه معتقد به جنگ باشد در برابر خدا، وجدان خود و تاريخ به شدت مسئول خواهد بود. گروه پارلماني حزب حاكم تركيه نيز در پشت درهاي بسته تشكيل جلسه داد تا درباره همكاري با آمريكا تصميم بگيرد. يك مقام ترك نسبت به توافق پارلمان تركيه با استقرار سربازان آمريكا در خاك اين كشور ابراز خوش بيني كرد.
اين در حالي است كه وزارت امنيت داخلي آمريكا اعلام كرد، كه عمليات موسوم به «سپر آزادي» به منظور تأمين امنيت شهروندان آمريكايي آغاز شده است .اين وزارتخانه تأكيد كرد: اين عمليات بي سابقه در سراسر خاك آمريكا به منظور حفاظت از جان شهروندان آمريكايي و تأسيسات زيربنايي اين كشور در عين تردد آزادانه افراد و كالاها از مرزها با كمترين خسارت ممكن به اقتصاد آمريكا صورت مي گيرد. يك ژنرال ارتش آمريكا نيز اعلام كرد: نيروهاي آمريكا پس از آغاز جنگ در عراق طي چند روز پيروز خواهند شد.
اين در حالي است كه درپي ضرب الاجل بوش به صدام حسين، بهاي نفت در بازارهاي جهاني كاهش يافت، دلار تقويت شد و قيمت سهام در بازارهاي آمريكا بالا رفت.

شركت هاي نفتي جهان خريد نفت عراق را متوقف كردند
تهران  - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي: در پي  به  تعليق  درآمدن  برنامه  نفت  در برابر غذاي  سازمان  ملل  در عراق ، شركت هاي  نفتي  خارجي  خريد نفت  خام  اين  كشور را متوقف  كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از قاهره ، به  گفته  معامله  گران  نفتي  در لندن ، با توجه  به  اينكه  قراردادهاي  نفتي  با عراق  بيش  از اين  از سوي  برنامه  تحت  نظارت  سازمان  ملل  تامين  مالي  نمي شود، شركتهاي  نفتي  نفت  عراق  را خريداري  نمي كنند.
يك  مقام  مرتبط با امور نفتي  در منطقه  نيز گفت : با توجه  به  اين كه  بيمه  شرايط جنگي  را پوشش  نمي دهد، صدور نفت  عراق  از پايانه  نفتي  بندر البكر عراق  از روز يكشنبه  متوقف  شد. بنادر البكر در خليج  (فارس ) و جيهان  تركيه  از مراكز اصلي  صدور نفت  عراق  تحت  برنامه  نفت  در برابر غذاي  سازمان  ملل  است .
به  گفته  اين  مقام ، با توجه  به  قراردادها و بارگيري  قبلي  نفت  در بندر جيهان  در حال  حاضر صدور نفت  از اين  بندر ادامه  دارد اما پيش بيني  مي شود كه  اين  جريان  نيز متوقف  شود. به  گفته  معامله  گران  نفتي ، در هرحال  صدور نفت  عراق  از مسير زميني  به  اردن  و از طريق  لوله  به  سوريه  كه  تحت  نظارت  سازمان  ملل  نيست ، ادامه  دارد. به  گفته  يك  كارشناس  نفتي ، باتوجه  به  اين كه  واشنگتن  بزرگترين  خريدار نفت  عراق  است ، بيشترين  لطمه  از توقف  صادرات  نفت  عراق  متوجه  آمريكا خواهد شد. عراق  در حال  حاضر توان  استخراج  حدود ۸/ ۲ ميليون  بشكه  و صدور حدود ۲ميليون بشكه  نفت  در روز  را دارد.

تصويب قانون اختيارات نخست وزير فلسطين
مجلس قانونگذاري فلسطين ديروز با ۶۹ رأي موافق در برابر يك رأي مخالف، قانون اختيارات نخست وزير جديد را تصويب كرد.
به گزارش ايرنا از بيت المقدس، در جلسه روز دوشنبه مجلس قانونگذاري، اختلافهاي شديدي بين نمايندگان درباره ميزان اختيارات نخست وزير بروز كرد و به دنبال آن احمد قريع رئيس مجلس بحث در اين باره را به جلسه ديروز موكول كرد.
اين اختلاف به دنبال آن بروز كرد كه ياسر عرفات خواستار اجراي تغييراتي در ارتباط با تشكيل كابينه شد و خواست به وي اجازه دهند پيش از تصويب پارلمان اعضاي كابينه را تأييد كند.
محمد الحوراني از نمايندگان مجلس قانونگذاري فلسطين پس از جلسه ديروز اعلام كرد: عرفات در اين جلسه درخواست خود را پس گرفت كه به تصويب نهايي قانون اختيارات نخست وزير منجر شد.
الحوراني درباره اختياراتي كه مجلس به نخست وزير داده است، اظهار داشت: بر بنياد قانون جديد،  نخست وزير از اختيارات لازم براي انجام مأموريت خود برخوردار است.
وي اضافه كرد: ابومازن در تشكيل كابينه آزادي كامل دارد و براي گرفتن رأي اعتماد از مجلس قانونگذاري بايد اعضاي كابينه اش را به اين مجلس معرفي كند.
الحوراني پيش بيني كرد كه رايزنيهاي سياسي با گروههاي مختلف فلسطيني براي تشكيل كابينه از امروز آغاز شود. پس از تصويب قانون اختيارات نخست وزير، مجلس قانونگذاري اين قانون را براي تأييد عرفات ارسال مي كند تا پس از آن ابومازن را به طور رسمي مأمور تشكيل كابينه كند.
براساس قانون حكومت خودگردان، نخست وزير منتخب، سه تا پنج هفته مهلت دارد تا كابينه خود را تشكيل دهد.
عرفات اوايل اسفندماه با ايجاد پست نخست وزيري در حكومت خودگردان موافقت و در نشست روز هفدهم اسفندماه مجلس قانونگذاري فلسطين نيز ابومازن را براي تصدي پست نخست وزيري به مجلس معرفي كرد.
در همين حال، سخنگوي توني بلر نخست وزير انگليس ديروز گفت: «نقشه راه» براي صلح در خاورميانه، احتمالا از امروز به بعد در واشنگتن منتشر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، جرج بوش رئيس جمهور آمريكا روز جمعه اعلام كرده بود نقشه راه براي صلح در خاورميانه به محض آغاز به كار نخست وزير دولت خودگردان فلسطيني منتشر خواهد شد.

درباره استقرار نيروهاي آمريكايي پارلمان تركيه بارديگر تصميم مي گيرد
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديروز گفت: پارلمان اين كشور امروز يا فردا درباره درخواست جديد دولت براي حمايت لجستيكي از آمريكا در جنگ با عراق رأي گيري خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آنكارا، دولت اردوغان ديروز پس از تشكيل جلسه ويژه كابينه براي بحث و گفتگو درباره اين مسئله درخواست خود را تقديم پارلمان كرد.
اردوغان در پاسخ به اين سئوال كه آيا پارلمان امروز يا فردا در اين باره رأي گيري خواهد كرد يا خير گفت: من چنين اعتقادي دارم. پارلمان تركيه در رأي گيري اول ماه مارس با درخواست دولت براي استقرار
۶۲ هزار سرباز آمريكايي در خاك اين كشور مخالفت كرد كه اين مسئله ضربه اي جدي به طرح هاي جنگي آمريكا بود. در پي مهلت ۴۸ ساعته آمريكا به صدام حسين رئيس جمهوري عراق براي ترك اين كشور با مواجهه با حمله، رهبران تركيه در نشست شب سه شنبه خود تصميم گرفتند بار ديگر از پارلمان درباره حمايت از آمريكا درخواست رأي گيري كنند.

كشف سلاح و مواد منفجره در رياض
نايف بن عبدالعزيز وزير كشور عربستان سعودي گفت: نيروهاي امنيتي اين كشور در خانه اي كه ديروز انفجار در آن رخ داد، سلاح و مواد منفجره كشف كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رياض، نايف به خبرنگاران گفت: انفجار ديروز در خانه اي واقع در شمال رياض صورت گرفت كه ساكنان آن يك زن و يك مرد بودند. وي افزود: نيروهاي امنيتي در اين خانه سلاح و مواد منفجره پيدا كردند. نايف گفت اطلاعي از تلفات احتمالي ندارد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |