چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۹ - Mar.19,2003
يونيسف  پيش  بيني  كرد
۵۰۰ هزار عراقي  به  مرزهاي  ايران  پناه مي آورند
006310.jpg
گروه اجتماعي: صندوق  كودكان  سازمان  ملل  متحد ( يونيسف  ) اعلام  كرد: تخمين  زده  مي شود در صورت  وقوع  بحران  در عراق  ، ۵۰۰ هزار عراقي  به  اردوگاه هاي  غرب  وجنوب  غربي  ايران  پناه  آورند.
در اطلاعيه  يونيسف، پيش بيني  شده  كه  حدود يك  ميليون  نفر نيز در داخل  خاك عراق  آواره  شوند.
يونيسف  دراطلاعيه  خود از ارسال  يك  فروند هواپيماي  حامل  اجناس  اضطراري جهت  كمك  رساني  به  پناهندگان  احتمالي  عراق  خبر داد و گفت : اجناس  ارسالي براي  كمك  به  پناهندگان  عراقي  در اختيار سازمان هاي  فعال  در اردوگاه ها ازجمله  جمعيت  هلال  احمر جمهوري  اسلامي  ، وزارت  بهداشت  و سازمان هاي  غيردولتي  بين المللي  قرار مي گيرد.
كمك  رساني  به  كودكان  و زنان  پناهنده  به  خصوص  در زمينه  بهداشتي  ، تغذيه  ، بهداشت  آب  و محيط ، ارتقاي  آگاهي  در زمينه  خطرات  مين  ، پشتيباني از عمليات  كمك  به  كودكان  و زنان  عراقي  در پشت  مرزها و درگير در جنگ  از اهداف  پاسخگويي  سريع  و موثر در بحران  احتمالي  عراق  شمرده  شده  است  .
بر اساس  اين  گزارش  ، يك  فروند هواپيماي  باري  حامل  اجناس  اضطراري  به وزن  ۴۵ تن و به  ارزش  ۲۶/ ۱ ميليارد ريال  روز سه  شنبه  در فرودگاه كرمانشاه  بر زمين  نشست  .
اين  اجناس  شامل  ۶۵۰ هزار جعبه  پودر (ORS)، يكهزار و ۲۰۰ توالت  صحرايي  ۱۵، عدد چادر ۷۲ متري  و ۱۵۰ كيت  بهداشت  اوليه  است  كه  از انبار اصلي لوازم  يونيسف  در كپنهاك  دانمارك  جهت  كمك  رساني  به  كودكان  و زنان  پناهنده كه  احتمالا در روزها و هفته هاي  آينده  به  سمت  ايران  خواهند آمد ارسال  شده است  .

با تقاضاي تعدادي از نمايندگان مجلس
خانواده عباس عبدي به تحصن خود پايان دادند
ايرنا: بدنبال پايان تحصن خانواده عباس عبدي در مقابل مجلس، مريم عبدي دليل اين اقدام را درخواست تعدادي از نمايندگان مجلس عنوان كرد.
وي كه ديروز (سه شنبه) با خبرنگار سياسي ايرنا گفت وگو مي كرد اظهار داشت:  آقايان نعيمي پور و صفايي فراهاني نمايندگان تهران از ما خواستند كه به تحصن خود پايان دهيم. وي افزود:  آنان به نمايندگي از سوي تعدادي از نمايندگان مجلس به ما قول دادند كه درخواستهاي ما را پيگيري كرده و در مدت كوتاهي پاسخ آنها را بدهند.

خانه تكاني عيد
006100.jpg
آينه وار مي گوييم، ما ايراني ها هركجا باشيم فرق نمي كند غالبا قاطعيت لازم را نداريم كه در طول سال بدرد نخورها، آت و آشغال ها، اشياء فرسوده و رنگ و
رو رفته خانه خود را با خيال راحت بگذاريم سركوچه يا اگر هنوز هم قابل استفاده اند بدهيم به طالبش تا زندگيمان پاكيزه  و تر و تميز شود. غربي ها از اين نظر مطلقا مثل ما نيستند لابد ديده ايد من هم ديده ام چند بارش هم ديده ام بهرحال چنين برخوردي با وسايل خانه شايد از نسل هاي پيش به ما رسيده است اگر در اين راه دل و جرات لازم را نداريم يا دلمان نمي آيد بخاطر آن است كه دور ريختن اشياء قديمي خانه را بويژه اگر متعلق به مادر بزرگ يا پدر بزرگ ما باشد كاملا ضد ارزش به حساب مي آيد و اگر اين كار را بكنيم سرزنش ها هم خواهيم شد.
حالا كه وضعيت اين طور است ما خودمان هم در چنين مواقعي حرف هايي مي زنيم كه مانع انجام هر نوع دور ريختن ما مي شود بخشي از آن حرف ها چنين است:
- نذاري بيرون،حيفه
- بدرد مي خوره بذار باشه
- هرچيز كه خوار آيد روزي بكار آيد
- بذارش شايد بدرد تقي بخوره
- ديگ كهنه مامان بزرگ را ندي به كسي قيامت مي كنه
به هرحال غالب كساني كه به انبار يا انبارك خانه شان به هر دليل هم مي روند با عصبانيت از آنجا بيرون مي آيند و بيشتر هم مي گويند ما نفهميديم اين همه آشغال چرا جمع كرديم و تا كي اينكار ادامه دارد.
اين مجموعه غالبا نا زيبا و پردردسر وقتي چهره ناجور خود را بما نشان مي دهد كه ما بخواهيم به خانه ديگري اسباب كشي كنيم آنوقت هم خودمان از داشتن اين همه خرت و پرت اعصابمان خط خطي مي شود هم بعضي از بينندگان محترم كه غالبا همسايه ها باشند از ماخرده ها خواهند گرفت . چه كسي مي تواند اين انتقادات بجا را پاسخ قانع كننده بدهد اما آنچه به كمك ما در اين ماجرا مي رسد و مانند بولدوز همه موانع اين كار را از جلو پاي ما برمي دارد رسم كارساز و نيرومند خانه تكاني نوروز است اين رسم ماندگار است كه خانه ها را حقيقتا زيبا و دلنشين مي كند و خيلي راحت به ما اجازه مي دهد يا حتي دستور مي دهد بينداز بيرون و نترس. چنين است كه علاوه بر خانه ها انبارها هم قيافه بهتري به خود مي گيرند به طوري كه اعصاب صاحبخانه تا مدتي بسيار آرام و بي اشكال مي شود.
به اين دليل من در ليست مخلص عاشقان اين رسم عالي هستم ضمنا به عرضتان مي رسانم چنانچه بخواهيد بدانيد نيروي دور انداز خانه تكاني چقدر است لطفا بخصوص از نيمه دوم اسفند سري به كوچه ها، خيابان ها و محله ها بزنيد و به تماشاي آشغال ها و نكبت ها بپردازيد سلام به آنهايي كه زندگي را زيبا مي دانند و آنرا زيبا مي كنند به هرحال در بهاران مثل گل هاي باغچه زيبا و معطر باشيد و عيدتان بهترين باد.
حسينعلي مكوندي

نوروز و روايت هاي اسلامي
ايرنا: نوروز از جشن هاي  ملي  ايرانيان  بشمار مي رود و ازروزگار باستان  درميان ملت  ايران  وجود داشته  است .
با ورود دين  اسلام  به  اين  سرزمين ، اين  جشن  رنگ  و بوي  مذهبي  به  خود گرفت  و از آن  پس  سفره هاي  هفت  سين  ايرانيان  مزين  به  كتاب  آسماني  مسلمانان  «قرآن » شد و لحظه هاي  تحويل  سال  با دعاي  «يا مقلب القلوب  و الابصار»، حالتي  روحاني به  خود گرفت .
وقتي  ايران  به  دست  مسلمانان  فتح  شد، اسلام  كه  همه  رنگهاي  قوميت  را ازبين  برده  بود، به  نوروز جلاي  بيشتري  بخشيد.
روايات  زيادي  درباره  مباركي  اين  جشن  فرخنده  از پيامبر اسلام  (ص ) و ائمه  معصوم (ع ) نقل  شده  است  كه  در اين  گزارش  به  چند نمونه  از اين  روايات  اشاره  شده است .
روايتي  از عبدالصمد بن  علي  به  نقل  از جدش  نقل  مي شود كه  «در نوروز جامي سيمين  كه  پر از حلوا بود، براي  پيغمبر(ص ) هديه  آوردند و آن  حضرت  پرسيد كه اين  چيست  ؟ گفتند عيد بزرگ  ايرانيان  است  ، فرمود آري  ، در اين  روز بود كه خداوند «عسكره » را زنده  كرد.
از پيامبر خدا پرسيدند عسكره  چيست  ؟ فرمودند، عسكره  هزاران  مردمي  بودند كه  از ترس  مرگ ، ترك  ديار كردند و سر به  بيابان  نهادند و خداوند به  آنان  گفت  بميريد و مردند، سپس  آنان  را زنده  كرد و ابرها را امر فرمود كه  به آنان  ببارد، از اين  روست  كه  پاشيدن  آب  در اين  روز رسم  شده  است  .
پيامبر پس  از آن  از حلوا تناول  كردند و آنرا ميان  اصحاب  خود قسمت نمودند و گفتند كاش  هر روزي  برما نوروز بود.(آثار الباقيه  صفحه  ۳۲۵ )
حديث  ديگر از معلي  بن  خنيس  روايت  شده  است  كه  گفت : «روز نوروز بر حضرت جعفر بن  محمد   (ع ) درآمدم  و ايشان  فرمودند «آيا اين  روز را مي شناسي ؟ گفتم  فداي  تو شوم  ، اين  روزي  است  كه  ايرانيان  آن  را بزرگ  مي دارند و به يكديگر هديه  و ارمغان  مي دهند.»
سپس  حضرت  صادق  فرمودند كه  «سوگند به  خداوند كه  اين  بزرگداشت  نوروز به علت  امري  كهن  است  كه  برايت  بازگو مي كنم  تا آن  را دريابي . پس  گفت  كه اي  معلي ، روزنوروز روزي  است  كه  خداوند ازبندگان  خدا پيمان  گرفت  كه  او را بپرستند و او را شريك  و انبازي  نگيرند و به  پيامبران  و راهنمايان  او بگروند و به پيشوايان  دين  ايمان  بياورند.»
«همان  روزي  است  كه  آفتاب  درآن  طلوع  كرد و بادها وزيدن  گرفت  و زمين  درآن  شكوفا و درخشان  شد.»
همان  روزي  است  كه  كشتي  نوح  (ع ) در كوه  آرام  گرفت  ، همان  روزي  است  كه پيامبر خدا، اميرالمومنين  علي  (ع ) را بر دوش  خود گرفت  تا بت هاي  قريش  رااز كعبه  به  زير افكند و بتان  را خرد كند، چنان  كه  ابراهيم  (ع ) نيز اين كار را كرد .
همان  روزي  است  كه  پيامبر به  ياران  خود فرمودند كه  با علي  (ع ) به  عنوان اميرالمومنين  بيعت  كنند (عيد غديرخم ).
همان  روزي  است  كه  حضرت قائم  (عج ) بر دجال  پيروز شود و او را در كنار كوفه بر دار كشد و هيچ  روز نوروزي  نيست  كه  ما درآن  متوقع  گشايش  و فرجي  نباشيم ، زيرا نوروز از روزهاي  ما شيعيان  است .»
(بحار الانوار - علامه  مجلسي  جلد ۱۴ مبحث  نوروز )
بزرگداشت  و برگزاري  نوروز، بويژه  در نزد شيعيان  تا به  امروز ادامه دارد و هيچ  گاه  سفره  هفت  سين  بدون  قرآن  و تحويل  سال  بدون  گفتن  «يا محول الحول  و الاحوال  ، حول  حالنا الي  احسن  الحال » برگزار نشده  است .

در سال نو چگونه باشيد؟
006125.jpg
سال نو، زمان بررسي گذشته و برنامه ريزي براي آينده است. اميدوارم كه در سال جديد موارد زير را در زندگي تان به كار بنديد:
۱- زماني را براي روياها اختصاص دهيد تا روح تان را به ستارگان پيوند دهد.
۲- زماني را براي كاركردن اختصاص دهيد زيرا بهاي آن موفقيت است.
۳- زماني را براي فكر كردن اختصاص دهيد. زيرا سرچشمه قدرت است.
۴- زماني را براي بازي كردن اختصاص دهيد. زيرا راز جواني است.
۵- زماني را براي مطالعه اختصاص دهيد. زيرا سرچشمه دانش است.
۶- زماني را براي خنديدن اختصاص دهيد. زيرا سختي ها و مشكلات را كم رنگ مي كند.
۷- زماني را براي بهداشت و سلامتي اختصاص دهيد. زيرا گنجينه زندگي است.
۸- زماني را براي نيايش و عبادت اختصاص دهيد. زيرا گرد و غبار زندگي مادي را از چشمان شما مي زدايد و شما را به ذات الهي پيوند مي دهد.
۹- زماني را براي دوستان اختصاص دهيد. زيرا باعث شادي و نشاط مي شوند.
۱۰- زماني را براي مهرورزي اختصاص دهيد. زيرا لذت بخش است.
نويسنده: فيليپ همبرت
مترجم: الهام مؤدب ـ منبع: اينترنت

سنت خوش عيدي دادن
006120.jpg
تصور نكنيد هر رسم و سنت خوش آيند قومي و فرهنگي ما از روز نخست همه جنبه هايش كامل و بي نقص بوده است و هيچ نوع ايراد يا كم و كسري نداشته اند اختراعات بشري هم روند تكامل را طي كرده اند. بيشتر آئين ها و سنت هاي ما هم با حفظ چارچوب و كيفيت اصلي آنها در چرخه زمان منظما كاملتر و بيشتر شده اند. به هرحال در آئين و مراسم نوروز ما عيدي دادن و عيدي گرفتن يك سنت ماندگار و زيبائيست و از جذابترين رسوم روزهاي خوش نوروز است. خوشبختانه تا امروز هم هيچ كس از هيچ ديدگاهي به اين سنت ارزنده خرده اي نگرفته و دولت هاي ما هم اين آئين را قبول دارند و خود نيز هر ساله به كاركنان تحت پوشش خود عيدي مي دهند از طرفي همه ساله عيدي دادن در كل جامعه ما به اشكال مختلف رواج كامل دارد و كسي نيست كه عيدي دادن يا عيدي گرفتن برايش خوش آيند نباشد.
آنچه راهم كه به عنوان عيدي داده مي شود يا پولي است يا سكه و يا هداياي مختلف ديگر. من خود پارسال كه قصد داشتم به تناسب توانم مبلغي عيدي به عزيزانم بدهم هرچه گشتم نتوانستم پاكت مناسب و زيبايي پيدا كنم تا مبلغ عيدي خودم را در آن بگذارم و تقديم كنم. اينك از طراحان صاحب ذوق، همه اهل هنر و چاپ و انتشار مي خواهم شما بياييد اين آئين زيبا را زيباتر كنيد و به چاپ پاكت ويژه دادن عيدي بپردازيد. پيشنهاد مشخص من اينست كه چنين پاكتي بايد مستطيل باشد و در آن از عرض باز شود و روي آن طرح هاي زيبا بيايد و پشت آنرا به معرفي كتاب هاي تازه اختصاص دهند تا در فراغت نوروز كتابخواني هم به نوعي رونق بيشتر پيدا كند من اطمينان دارم اگر پاكت هاي چشم نواز براي دادن عيدي چاپ و توزيع شود اين رسم خوش آيند با استقبال فراوان تري مواجه خواهد شد و ديگر كسي نيست كه يا عيدي نداده يا عيدي نگرفته باشد. باور نداريد پيشنهاد مرا عملي كنيد تا نتايج مثبت آنرا ببينيد ما كه اين مو را در آسياب سفيد نكرده ايم به شرط آنكه وقتي اين پاكت را براي نخستين بار به شكل زيبا و جذاب چاپ كرديد كاري كنيد كه مردم نمونه هاي عالي آنرا قبل از آنكه عيدي هاي خود را پرداخت كرده باشند حسابي ببينند و اين پاكت را بشناسند و بدانند وجود دارد. مطمئن باشيد من خود اولين خريدار اين نوع پاكت ها خواهم بود شما چطور؟

راههاي يك زندگي شاد
شاد باش! دنيا پر از آفتاب است
006105.jpg
غالبا در زندگي اتفاق هايي مي افتد كه واقعا از اختيار ما خارج است. فعاليت شركتي كه ما در آن كار مي كنيم محدودتر مي شود و ما را كنار مي گذارد، همسرمان ما را ترك مي كند، يكي از اعضاي خانواده بيمار مي شود، يكي از نزديكانمان مي ميرد و يا دولت جلو يكي از طرحهاي ما را مي گيرد و...
در چنين شرايطي است كه حس مي كنيم كاري از دستمان ساخته نيست و نمي توانيم بهبودي در وضع خود ايجاد كنيم.
وقتي راه تازه اي را امتحان مي كنيم تمام تواناييهاي خود را به كار مي گيريم و باز به هدف خود نمي رسيم، غالبا از اينكه به كوشش تازه اي دست بزنيم مي ترسيم. چرا؟
علتش اين است كه از رنج گريزانيم! هيچ كس دلش نمي خواهد شكست بخورد. اغلب ما پس از چندبار تلاش و تقلا نوميد مي شويم و دست از كوشش مي كشيم! و در اين وقت است كه شما خود را درمانده مي پنداريد. اما در اشتباهيد. شما قادر به انجام كارهايي هستيد كه مي توانيد از همين امروز شروع كنيد. توماس اديسون مي گفت: «من دلسرد نمي شوم زيرا هر اشتباهي كه مي كنم مرا يك قدم به جلو مي راند.»
اغلب اوقات اشخاص به اين دليل مي گويند قادر به انجام كاري نيستند كه در گذشته كارهايي را انجام داده و نتيجه نگرفته اند. اما به خاطر داشته باشيد كه گذشته شما با آينده تان فرق دارد. كاري كه ديروز كرده ايد مهم نيست، بلكه كاري كه هم اكنون انجام مي دهيد، داراي اهميت است.
«جين وبستر» در كتاب «بابالنگ دراز» مي نويسد: «بايد براي حال زندگي كرد نبايد به خاطر گذشته ها افسوس خورد و نبايد چشم به راه آينده ماند. بلكه بايد از همين لحظاتي كه داريم حداكثر استفاده را ببريم. بيشتر مردم زندگي نمي كنند بلكه فقط با سرعت مي دوند آنها سعي مي كنند به هدفي دست يابند كه در افقي دور دست قرار گرفته و در گرماگرم تلاش خود به حدي هيجان زده و خسته مي شوند كه تمام مناظر زيباي محيط آرامي كه در آن عبور مي كنند از نظرشان دور مي ماند و بعد وقتي به خود مي آيند كه پير و فرسوده شده اند و در آن زمان ديگر رسيدن يا نرسيدن براي آدم فرقي نمي كند.»
براي اين منظور كافي است مطالعه اي بر روي زندگي افراد موفق كه در گوشه وكنار ما زندگي مي كنند انجام دهيد.
بيشتر افراد موفق چندين و چند بار شكست خورده اند ولي با نيروي عظيمي به نام «پشتكار» باز هم دست از تلاش بر نداشته اند و موفق شده اند.
يك تصميم واقعي:
خيلي از مردم فكر مي كنند افراد ثروتمند و موفقي كه در زمينه اي صاحب شهرت شده اند از اول ثروتمند بوده اند اما اين يك فكر منفي است. خيلي ها با وجود داشتن ثروت بي شمار بدون فكر و عمل تمام دارايي خود را از دست مي دهند. افراد موفق يك تصميم واقعي گرفته اند.
تصميم مي تواند زندگي همه را تغيير دهد. مي تواند روياهاي ما را به واقعيت تبديل كند. امور نامرئي را به امور مرئي تبديل كند و اينكه مي تواند ما را به عنوان يك انسان بيش از آن چيزي كه هستيم تبديل كند.
از تصميم گيري غلط نبايد بترسيم. هر كسي حتي بهترين افراد هم هميشه تصميم درست نگرفته اند. بلكه گاهي آنها هم تصميم اشتباه گرفته اند. به علت اينكه موفقيت نتيجه قضاوت صحيح است و قضاوت درست ناشي از تجربه است و تجربه غالبا چيزي به جز قضاوت غلط نيست.
متأسفانه عده اي وقتي دچار مشكل مي شوند دنيا در نظرشان به پايان مي رسد و تصميم به خودكشي مي گيرند. ولي هيچ شخص يا هيچ مشكلي ارزش آن را ندارد كه به خاطرش دست به خودكشي بزنيم. زندگي هميشه ارزش زيستن دارد و هميشه چيزي هست كه مي توان به خاطرش سپاسگزار بود چون مي دانيم خداوند بندگانش را دوست دارد. بنابراين چيزي به نام شكست وجود ندارد اگر دست به كاري بزنيد كه ظاهرا هيچ نتيجه اي نگرفته ايد، دست كم نكته اي مي آموزيد كه در آينده  به دردتان خواهد خورد و  آن وقت واقعا موفق خواهيد شد.
پس همه چيز به خود ما بستگي دارد. ما يك زندگي ارزشمند و واقعي در اختيار داريم كه با هيچ چيز ديگر قابل معاوضه نيست. به ما امتيازات و فرصتهايي اعطا شده است كه مسئوليم با توسعه وجود خود بخشي از ديني را كه به گردن داريم ادا نماييم.
آقاي «آنتوني رابينز» در كتاب «يادداشت هاي يك دوست» مي نويسد:
دوست من «دابليو ميچل» در يك حادثه وحشتناك موتورسيكلت دو سوم بدنش سوخت. هنگامي كه در بيمارستان بستري بود تصميم گرفت به هر قيمتي كه شده، راهي براي كمك به اطرافيان خود پيدا كند، صورت او چنان سوخته بود كه شناخته نمي شد. معذالك اعتقاد داشت كه لبخندش مي تواند دنياي ديگران را روشن كند و چنين شد. او معتقد بود كه مي تواند موجب شادماني ديگران شود، به درد دل مردم گوش كند و به آنان آرامش ببخشد و چنين كرد. چند سال بعد حادثه ديگري برايش اتفاق افتاد. در يك سانحه هوايي از كمر به پايين فلج شد. آيا اميد خود را از دست داد.
خير. بلكه توجه او به پرستار زيبايي كه در بيمارستان خدمت مي كرد جلب شد. از خود پرسيد:«چگونه مي توانم دل او را به دست آورم؟»
دوستانش او را ابله خواندند. شايد در دل خود حرف آنها را تصديق مي كرد، با وجود اين هرگز از روياهاي خود دست بر نداشت. دابليو ميچل آينده خود را در كنار اين زن بسيار تابناك مي ديد. بنابراين از فنون جلب توجه و هوش و شوخ طبعي، روح آزاده و شخصيت پوياي خود براي جلب توجه او كمك گرفت و سرانجام با وي ازدواج كرد.
بيشتر مردم اگر در شرايط او باشند براي رسيدن به چنين هدفي كمترين تلاشي هم نمي كنند اما او بخت خود را آزمود و زندگيش براي هميشه تغيير كرد.
پس تعلل نكنيم و بدانيم كه ما بهترين افراد براي داشتن يك زندگي عالي هستيم. بنابراين نبايد خود را محدود كنيم. با خودتان دوست شويد،  بابت اتفاق هايي كه در گذشته افتاده است خود را مجازات نكنيد بلكه خود را از مشكلات برگيريد و به راه حلها فكر كنيد. اهداف و آرزوهاي خود را دربرگه سفيدي بنويسيم و براي آنها زمان معين كنيد. باور كنيد اگر روزي دوبار در جاي آرامي بنشينيد و چند دقيقه اي به هدفتان فكر كنيدحتما به آنها دست مي يابيد. لذت، غرور، هيجان ناشي از رسيدن به آرزوها را احساس كنيد و در صفحه ذهن خود جزئيات شگفت انگيز آن موفقيت را به چشم ببينيد و به گوش بشنويد. لازم نيست تنها به خودتان فكر كنيد بلكه كسان ديگري را هم كه در زندگيتان نقشي دارند در نظر بگيريد. اگر دليل كافي براي نيل به هدفهاي خود داشته باشيد واقعا مي توانيد هر كاري را در اين جهان انجام دهيد.
پس به اميد آرزوهاي شاد براي همه شما
گردآورنده: فهيمه سرجوقيان علويجه
منابع:
۱- به سوي كاميابي، آنتوني رابينز، ترجمه: مهدي مجردزاده كرماني
۲- يادداشتهاي يك دوست، آنتوني رابينز، ترجمه: مهدي مجردزاده كرماني

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |