دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۲ - April.1,2003
نگاه روزنامه نگار
جبهه جديد ناتو
006940.jpg
توماسن فريدمن
ترجمه: غلامرضا رضايي نصير
در اين برهه از جنگ به نظرم رسيد كه بد نيست كمي به عقب بازگرديم. بنابراين هفته گذشته به مقر مركزي ناتو در بروكسل رفتم و بايد بگويم آنچه در آنجا ديدم بسيار روشنگرانه بود. به نظرم رسيد كه لايه هايي از تاريخ به صورت فيلمي تكرار مي شود؛ در اين فيلم يازده سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز جنگ جهاني سوم مثل حمله پرل هاربر بود؛ حمله آمريكا به افغانستان واكنش اوليه به شيوه نبرد شمال آفريقا و حمله به عراق شبيه روز ششم ژوئن ،۱۹۴۴ روز پياده شدن نيروهاي آمريكايي، انگليسي و ديگر نيروهاي متفقين در شمال فرانسه بود (اميدوارم پايان آن نيز مشابه باشد)؛ اكنون ما در آستانه ايجاد ساختار جديد قدرت در جهان هستيم.
در اين نقطه حساس از تاريخ ما هنوز با جهاني دوقطبي روبه رو هستيم، با اين تفاوت كه اين بار تقسيم بندي بين شرق و غرب نيست بلكه رويارويي جهان نظم در برابر جهان بي نظمي است. اما آنچه در اين ميان شگفت انگيز مي نمايد اين است كه آن ابزار اصلي كه جهان نظم از طريق آن سعي دارد با تهديدهاي جهان بي نظمي مقابله كند هنوز هم ناتو خواهد بود. تنها با اين تفاوت كه در اين ناتوي جديد گسترش يافته، روسيه به تدريج جاي فرانسه را خواهد گرفت و حوزه عمليات پاسداري از صلح ناتوي جديد از شرق به جنوب تغيير خواهد يافت. آري، ناتو همچنان در اروپا باقي خواهد ماند اما صحنه هاي اصلي عمليات آن بالكان، افغانستان، عراق و احتمالا جبهه اعراب و اسرائيل خواهد بود.
نه، باور كنيد عقلم را از دست نداده ام. آنچه اتفاق مي افتد از اين قرار است: از زمان آغاز حمله آمريكا به افغانستان كشورهاي منفرد - در آغاز انگلستان، سپس تركيه، هلند و آلمان - مسئوليت تهيه ۵۶۰۰ نيروي حافظ صلح در كابل را به عهده گرفته اند. چنين ماموريتي براي يك كشور تنها بسيار هزينه بر و تغيير هر شش ماه يكبار واحدهاي نظامي بسيار ناكارآمد است، اما گروه بوش اين طور مي خواست. آنها نمي خواستند ناتو سر راه سربازان جنگي و برنامه ملت سازي آنها قرار بگيرد. اما در ماه فوريه، بوش به طور خصوصي به لرد رابرتسون، رئيس ناتو گفت كه از آغاز ماه اوت، زماني كه نيروي آلماني - هلندي فعلي قرار است افغانستان را ترك كنند، آمريكا مايل است ناتو به طور دائمي وظايف پاسداري از صلح را در اين كشور به عهده بگيرد و با سربازان آمريكايي همكاري كند. اگر ناتو اين را تصويب كند، براي نخستين بار سازمان پيمان آتلانتيك شمالي در خارج از اروپا و در قلب جهان اسلام به ماموريت خواهد پرداخت.
فرانسه با اين موضوع به مخالفت برخواهد خواست، زيرا خواستار آن است كه ناتو، لنگر حضور نظامي آمريكا در اروپا، ضعيف تر شود. اما بسياري از اعضاي اصلي ناتو با اين امر موافقت خواهند كرد و آنچه واقعا جالب مي نمايد اين است كه روسيه گفته است اعزام يك گروه نظامي روسي را تحت مشاركت روسيه با ناتو مورد بررسي قرار خواهد داد.
حتي چيني ها نيز چراغ سبز نشان داده اند. هر دو قدرت بزرگ از بي نظمي هايي از جانب بخش هايي از آسياي ميانه و خاورميانه احساس خطر مي كنند. اگر فرانسه بخواهد به صورت مانعي در برابر اين طرح عمل كند، مقامات ناتو اين كشور را دور خواهند زد.
آنچه آمريكا در افغانستان انجام مي دهد، بين المللي كردن فرايند ملت سازي در آنجاست، زيرا دريافته ايم كه به تنهايي نمي توان اين مهم را پيش برد. در عراق نيز در نهايت ناچار خواهيم بود همين كار را بكنيم. اين همان چيزي است كه توني بلر، نخست وزير انگلستان هفته گذشته در ديدار با جورج بوش مطرح كرد. گروه بوش همچنان استدلال مي كند كه ائتلاف احمقانه اي كه براي جنگ با عراق گردآورده است نوعي چندجانبه گرايي است و بنابراين همان ارزش اخلاقي سازمان ملل را دارد. بايد گفت ياوه مي گويند. غير از انگلستان بقيه نيروهاي ائتلاف با پول خريداري شده اند. تقريبا همه دولت هايي كه در ائتلاف شركت كرده اند بدون حمايت مردم خود عمل مي كنند. انجام اين جنگ بدون مشروعيت بين المللي به قدر كافي دشوار هست، اما تلاش براي ملت سازي در عراق پس از جنگ بس دشوارتر است.
با اين همه گروه بوش در يك مورد حق دارند. سازمان ملل قادر نيست وظيفه ملت سازي در عراق را انجام دهد. اين كار از عهده يك كميته برنمي آيد. بنابراين آنچه در نهايت در عراق به آن احتياج خواهيم داشت نيروي معتبر حافظ صلحي است كه چند جانبه، مشروع و در عين حال به رهبري ايالات متحده آمريكا باشد. اين امر ما را به سوي ناتو بازمي گرداند، احتمالا با همكاري ارتش برخي كشورهاي عرب و مسلمان. اين ناتوي جديد ديگر ناتوي زمان پدربزرگ ما نخواهد بود. آن ناتوي قديمي در مرزهاي آلمان و شوروي گشت مي داد. اين يكي در كابل و بغداد انجام وظيفه خواهد كرد.
با تغيير ناتو، خيلي چيزهاي ديگر ممكن است تغيير كند. لرد رابرتسون، رئيس كنوني ناتو در سال جاري بازنشسته خواهد شد (كه ضايعه اي واقعي براي ناتو محسوب مي شود).
جانشين احتمالي و مطلوب او وزير دفاع نروژ، خانم كريستين كرون دولد است. بنابراين خود را براي ديدن عنوان خبري اينچنيني در سي ان ان آماده كنيد: «ائتلاف ناتو كه براي نخستين بار يك زن آن را رهبري مي كند و شامل دسته اي نظامي از روسيه هم هست، امروز عمليات پاسداري از صلح را در افغانستان به عهده گرفت و اين پيش درآمدي است براي به عهده گرفتن عمليات پاسداري از صلح در عراق. فرانسه از شركت در اين ائتلاف خودداري كرد. »
آري ممكن است ما در آستانه ايجاد يك جهان خيلي نو باشيم و باور كنيد من عقلم را از دست نداده ام.
منبع: نيويورك تايمز

استالينگراد حزب بعث
فرزانه روستايي

006920.jpg

صبح روز ۲۹ اسفند ۲ ميليارد دلار موشك كروز و تام هاوك چند نقطه بسيار حساس و به دقت محاسبه شده بغداد را هدف قرار دادند. سايت هاي مورد اصابت نقاطي بودند كه كليه تجهيزات جاسوسي سيا و پنتاگون ماه ها آن را زيرنظر داشتند و هر تحرك و صدايي را در اطراف آن با ماهواره هاي جاسوسي مونيتور مي كردند. قرار بود صدام حسين در يكي از اين مراكز حضور داشته باشد ولي حضور نداشت.
آمريكايي ها جنگ دوم خليج فارس را جنگ سايبرنتيكي يا اولين هماوردگاه نبردهاي مبتني بر اطلاعات فوق دقيق و بمب ها و موشك هاي بسيار بسيار هوشمند و دقيق مي ناميدند. اما سكوت چند ساعته اتاق جنگ پنتاگون با اين همهمه خاتمه يافت كه نبرد سايبرنتيكي هنوز بايد مورد ارزيابي هاي دقيق تري قرار گيرد، هر چند كمي دير شده بود زيرا آرايش نيروهاي آمريكايي دقيقا بر همين اساس و نه بر بنيان نبردهاي پيش از سايبرنتيك سازماندهي شده بود، يعني: تصرف شهرها و نقاط حساسي كه موشك ها و بمب ها تهديد آن را از قبل قطعا خنثي كرده بودند. نبردي كه قرار بود سرنوشت آن را بمب هاي هوشمند و بمب افكن هاي استليت و جنگ الكترونيك و فرماندهي كارآمد نظامي پنتاگون طي دو يا سه ۲۴ ساعت رقم بزند بعد از چند روز كوتاه تبديل به صحنه عمليات فدائيان پابرهنه صدام حسين عليه سربازان آمريكايي شد كه به آنها گفته بودند عراقي ها ابتدا چند نفر چند نفر ولي خيلي زود دسته دسته و با تكان دادن پرچم هايشان به استقبال شما خواهند آمد. سه روز پس از اولين تجربه تاريخي ولي ناموفق نبرد سايبرنتيكي، تصوير جنازه سربازان آمريكايي و انگليسي و مصاحبه چهار سرباز اسير و وحشت زده آمريكايي از تلويزيون الجزيره پخش شد. اين تصاوير كاخ سفيد را شوكه كرد به خصوص بعد از آنكه گزارش هاي تكميلي به پنتاگون تاييد كردند كه آن چهار سرباز آمريكايي را نيروهاي شبه چريكي فدايي صدام اسير كرده اند نه سربازان تا دندان مسلح گارد رياست جمهوري عراق.
اولين آثار بحران در اتاق جنگ از روز چهارم آغاز شد. دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا در برابر خبرنگاران قرار گرفت و گفت همه چيز تحت كنترل است شايد بغداد را نتوان طي سه روز فتح كرد ولي فتح بغداد با ماست. سخنان جورج بوش از سردرگمي بيشتري حكايت داشت وي به خبرنگاران گفت: «به شما قول مي دهم هر قدرت طول بكشد ما ايستاده ايم. » و افزود «شك ندارم، خوب ممكن است كمي ديرتر دشمن را به زانو در آوريم ولي آن روز دارد نزديك مي شود. » در اين ميان توني بلر كه چندي پيش اكونوميست كاريكاتور او را به صورت ميموني احمق به تصوير درآورده بود كه افسارش در دست رئيس جمهوري سر به هواي آمريكاست در پايان ديدار خود با بوش در كمپ ديويد بدون اشاره به محاسبات غلط نظامي گفت: نيروهاي متحد روز به روز پيشرفت مي كنند.
يك روز بعد تامي فرانكس فرمانده عمليات جنگ دوم خليج فارس از مقرش در قطر وارد صحنه شد و اظهار داشت: «از اينكه عراقي ها به سهولت تاكتيك عوض مي كنند يك كمي شوكه شده ايم. » تامي فرانكس ديگر در هيچ مصاحبه اي شركت نكرد و تماس با خبرنگاران را بر عهده ژنرال وينسنت بروكس گذاشت كه اظهاراتش قابل توجه است: «ژنرال هاي اتاق جنگ دشمن را دست كم نگرفته بودند اما افسران صحنه نبرد يكباره با موج حملات «بريگادهاي مرگ» در شهرهاي جنوب مواجه شدند. » اظهارات رامسفلد در گزارش به سنا از بحران جدي تري حكايت داشت و حتي پا را فراتر گذاشت و گفت: «هيچ آتش بسي در كار نخواهد بود. جنگ وقتي تمام مي شود كه رژيم صدام باقي نمانده باشد. » وي در همين اظهارات امكان محاصره به جاي اشغال بغداد را مطرح كرد.
يكي از قابل توجه ترين اظهارنظرها مربوط به يك مقام ارشد سياسي بود كه نخواست نامش فاش شود و در مصاحبه با NBC اعلام كرد تقصير رسانه هاي آمريكايي است كه انتظارات از عمليات را اينقدر بالا بردند، نقشه ها را بد تفسير كردند و بدجوري اطلاع رساني كرده اند، از رسانه هاي آمريكايي نااميد شده ايم. آخرين اظهارنظر قابل توجه به يك مقام ارشد سيا اختصاص دارد كه در گفت وگو با NBC و بدون اينكه نامش فاش شود پخش شد: «آنهايي كه تقصير را گردن ما مي اندازند و مي گويند ما هشدار نداده بوديم، شاگرداني هستند كه تكاليف خود را سرسري انجام مي دهند زيرا سيا طي دو گزارش شش صفحه اي كه در كاخ سفيد و پنتاگون دست به دست شد پيش بيني كرده بود كه بزرگترين تهديد اين عمليات فداييان صدام حسين و شبه نظامياني خواهند بود كه با اسلحه هاي سبك و نارنجك انداز و تاكتيك ضربه بزن و فرار كن ممكن است ما را زمين گير كنند». اما در ميان اظهارنظر مقام هاي ارشد سياسي نظامي آمريكايي قابل توجه ترين جملاتي كه شوكه شدن آمريكايي ها را نشان داد جملات مشهور ژنرال چهار ستاره ويليام اس والاس فرمانده عمليات زميني در عراق بود كه مصاحبه اش با نيويورك تايمز و واشنگتن پست را تقريبا كليه خبرگزاري ها و شبكه هاي خبري به عنوان اظهارات ارشدترين مقام نظامي صحنه عمليات بارها پخش كردند. ژنرال والاس گفت: دشمن به ترتيبي مي جنگد كه ما در طرح هاي تئوريك نظامي - War game - آن را حساب نكرده بوديم. تاكتيك عراقي ها غيرقابل انتظار بود. فشار بر خطوط عملياتي ما سرعت عمليات را كاهش داده است. ما مي دانيم آنها حضور دارند ولي نمي دانيم قرار است چه عملياتي انجام دهند. از غيرنظاميان استفاده مي كنند، يونيفورم عوض مي كنند، از زنان و بچه ها به عنوان سپر انساني استفاده مي كنند تا حدي كه ميليشياها سربازان رسمي را كه خوب نجنگند تهديد به مرگ مي كنند. »
006925.jpg

اظهارات متناقض مقام هاي CIA، پنتاگون و كاخ سفيد در چارچوب يك منطق استراتژيك مصداق شكست اوليه عمليات آزادسازي عراق يا حداقل اثباتي بر محاسبات غيرواقعي كارشناساني دارد كه به سرعت بايد در استراتژي خود تجديدنظر كنند، تاكتيك ها را از نو تعريف كنند و لجستيك جنگي را كه پس از ده روز آثاري از رايحه باتلاق از آن استشمام مي شود متناسب با تحولات جديد اصلاح نمايند. هر چند كه بسياري از كارشناسان نظامي اعتقاد دارند اصلاح استراتژي جنگ و پس از آن عملياتي كردن اين اصلاحات حداقل به دو ماه زمان نياز دارد و اصلاح تاكتيك ها در شرايط بحراني و با عجله ضريب خطاي آن را افزايش مي دهد. به اين ترتيب جنگي كه آغاز شده است و نقشه هاي عملياتي آن تاكنون مبتني بر فرضيه پيشروي سريع و اشغال جنوب عراق و پيشروي تا دروازه ها و سپس تصرف بغداد بود بايد مورد تجديدنظر قرار گيرد. شايعاتي كه دو روز گذشته از منابع نظامي درز كرد و سپس تكذيب شد مبني بر اينكه هر عمليات سنگين آمريكايي ها براي چهار تا شش روز متوقف شد احتمالا از تجديد ساختار و ساماندهي مجدد نظاميان حكايت دارد. با اين حال و با توجه به تجربيات ده روز گذشته، استراتژي جنگي آمريكايي ها احتمالا حول يكي از دو محور زير تمركز جديدي خواهد يافت.
۱ ـ تلاش براي رسيدن به حومه بغداد به هر قيمت، درگير شدن با گارد رياست جمهوري و فتح پايتخت عراق از طريق جنگ هاي خياباني و با نبردي تن به تن.
۲ ـ اشغال شهرهاي جنوب عراق و تثبيت و تحكيم نيروهاي متحدين در شهرهاي جنوب و همزمان قطع خطوط مواصلاتي و محاصره بغداد در ميان مدت تا زماني كه بغداد خود سقوط كند.
ارزيابي طرح پيشروي سريع به سوي بغداد
تجربه درگيري هاي نظامي نفس گير و غيرقابل انتظار در ام القصر، ناصريه، سماوه، بصره و ديگر شهرك هاي جنوب عراق راهكار تمركز عمليات در خود بغداد را شكل داده است. بر اساس اين طرح عملياتي نيروهاي متحدين هرچه سريع تر بايد خود را به اولين خطوط دفاعي بغداد برسانند. خطوط دفاعي كه براساس علائق شخصي صدام حسين به استالين و الگوبرداري از نبرد استالينگراد طرح ريزي شده است. نبردي كه جهت جنگ جهاني دوم را در سال ۱۹۴۳ عوض و آدولف هيتلر را پس از يكسال و اندي به سراشيبي سقوط هدايت كرد. براساس مدل دفاعي نبرد استالينگراد، براي شهر بغداد چند خط دفاعي تعريف شده است كه اولين خط دفاعي آن از شهرهاي كوت و كربلا و حوالي ساحل دجله و فرات مي گذرد و «خط قرمز» بغداد نام گرفته است. اولين نيروهاي گارد رياست جمهوري عراق در امتداد اين خط دفاعي به سمت جنوب تمركز و آرايش يافته اند.
تحليلگران نظامي معتقدند تا زماني كه صدام حسين در امتداد خطوط دفاعي اين دو شهر توانايي دفاع داشته باشد مي تواند نبرد نهايي را به تعويق بيندازد. پس از فروپاشي اين خط دفاعي نيروهاي باقي مانده گارد رياست جمهوري به نيروهاي نخبةالنخبگان يا نيروهاي ويژه گارد رياست جمهوري ملحق خواهند شد كه در خود شهر بغداد استقرار يافته اند. از  نظر استراتژيست هاي عراقي كه نبردهاي ويتنام، استالينگراد، جنگ در لبنان و سومالي را بارها مرور كرده اند نبردهاي خياباني بغداد تكليف جنگ، رژيم آينده عراق، و نيز آينده خاورميانه را تعيين خواهد كرد. آنها معتقدند تدارك كمين عليه سربازان آمريكايي و به همان شيوه اي كه آمريكايي ها در سال ۱۹۹۳ در رويارويي با نيروهاي ژنرال فرح عيديد در موگاديشو سومالي با آن مواجه شدند سرنوشت جنگ را رقم خواهد زد.
توزيع نوار فيلم مشهور «Down Black Hawk» در ميان نظاميان عراقي كه به شكست فجيع آمريكايي ها در سومالي مي پردازد و فرار آنها از جبهه هايي را به تصوير مي كشد كه از هيچ قاعده نظامي پيروي نمي كند گوياي ذهنيت سربازان و افسراني است كه براي نبرد تن به تن در خيابان هاي بغداد تعليم ديده اند. اخيرا طارق عزيز در مصاحبه اي كه از سوي مؤسسه بين المللي مطالعات استراتژيك منتشر شد گفت: از من مي پرسند مگر شما ويتنامي هستيد، شما كه جنگل و خندق نداريد. پاسخ من اين است كه شهرها خندق و ساختمان ها جنگل هاي ما هستند. تحليلگر نظامي لس آنجلس تايمز سباستين روتلا معتقد است: سربازان آمريكايي كه قرار است به بغداد هجوم آورند از آناني كه در ويتنام مي جنگيدند مجهزتر، كارآمدتر و از نظر قدرت آتش و تاكتيك بسيار پيش تر هستند. اما استراتژي صدام حسين بيش از تجهيزات بر مديريت روانشناسي جنگ متكي است.
توني داج استاد دانشگاه نظامي «وارويك» آمريكا مي گويد: «تجربه جنگ خليج فارس در سال ۱۹۹۱ صدام حسين را متقاعد كرد كه آمريكايي ها دل تن دادن به يك جنگ كثيف و زشت را ندارند. وي با پشتيباني رزمندگاني كه آمريكايي ها را در شهرهاي جنوب مشغول خواهند ساخت اگر بتواند براي مدت يك ماه تا شش هفته پس از اشغال كامل بغداد و آغاز نبردهاي خياباني دوام بياورد، احتمالا قادر خواهد بود بر سر ماندن در قدرت مذاكره و چانه زني كند. » جنگ كثيف از نظر صدام حسين پدافند از پس سر پنج ميليون سكنه غيرنظامي بغداد است كه صحنه هاي فجيع كشتار آنان احتمالا سازمان ملل، جامعه عرب و اتحاديه اروپا را به مداخله جدي واخواهد داشت.
اظهارات سلطان هاشم احمد جابوري وزير دفاع عراق مبني بر اينكه انتظار داشتيم مهاجمان ظرف ده روز به حوالي بغداد برسند احتمالا حاكي از مهيا بودن چنين تداركاتي است.
عبور از خطوط قرمز دفاعي بغداد و آغاز نبردهاي خياباني كه بيش از يك ماه به طول انجامد ممكن است فعل و انفعال ديگري را در بغداد فعال كند. بسياري از افسران ارشد و نظاميان كارآمد عراق درواقع اليت هاي جامعه اي هستند كه بيش از صلح درگير جنگ بوده اند. اين نظاميان شاهد رنجش هايي از صدام حسين و دايره محدود اداره كنندگان حزب بعث بوده اند. براساس آخرين گزارش هايي كه از داخل عراق رسيده است ارتش عراق اقدام به جابه جايي وسيع افسران كرد، شيعه و تركمن كرده است. نظاميان ارشدي كه كمتر مورد اعتماد هستند به دفاع از خطوط دفاعي دورتر گمارده شده اند و معتمدترين ژنرال ها در حلقه هاي دفاعي داخل بغداد آرايش داده شده اند. با فروپاشي خطوط دفاعي خارجي شهر، بغداد شاهد امتزاج نظاميان دست چين شده و دست چين نشده در نبردهاي خياباني عليه آمريكايي ها خواهد بود. استراتژيست هاي سيا هنوز اميدوارند در آخرين روزهايي كه ممكن است جنگ مغلوبه شود درگيري نظاميان با يكديگر يا كودتاي يكي از اين افسران مفري را براي پايان جنگ و به نحوي اعلام پيروزي نيروهاي متحد فراهم آورد. با اين حال، اتخاذ تاكتيك هاي هولناك و قمارگونه همواره يكي از كنش هاي رواني صدام حسين هنگام مواجه شدن با خطر بوده است. شليك يك موشك كرم ابريشم سطح به سطح با هدف گيري دقيق به سوي يك بازار خريد در كويت و برجا گذاردن تلفاتي قابل توجه، حاكي از پنهان ماندن سلاح هايي غيرمتعارف در عراق است. صدام حسين براي تأديب كردها در حمله به حلبچه با سلاح هاي شيميايي ترديد نكرد. بنابراين در حمله به نيروهاي مهاجم آمريكايي با سلاح هاي غيرمتعارف نيز ترديد نخواهد كرد. برخي از نيروهاي گاردرياست جمهوري عراق مدافع شهرهاي جنوب ماسك ضدگاز همراه داشته اند. بنابراين توسل به گاز خردل، سارين و گاز مرگ آور عصبي VX از احتمال قابل توجهي برخوردار است. تنها مانع استفاده از اين سلاح ها تجمع بسيار نزديك مدافعان و مهاجمان و امتزاج آنان با غيرنظاميان و شبه نظاميان بغداد است كه تلفات هر دو طرف را به ميزان غيرقابل تصوري افزايش خواهد داد.
استفاده از سلاح هاي غيرمتعارف از جمله سلاح هاي شيميايي و ميكروبي عليه متحدين منطق سياسي آمريكايي ها را در صحنه بين الملل موجه مي نماياند، زيرا اروپايي ها تسليم ادعاي كاخ سفيد مبني بر پنهان كردن اين سلاح ها از سوي عراق نشدند، ولي پس از اين اقدام بي ترديد سازمان ملل و كشورهاي اروپايي تسليم رايزني هاي سياسي آمريكايي ها خواهند شد و حتي ممكن است براي عقب نماندن از نمايش توزيع غنائم به صف مهاجمان آمريكايي در عراق ملحق شوند. دنيس گورملي مشاور ارشد مركز مطالعات بين المللي كاليفرنيا معتقد است صدام حسين به دقت مي داند كه عواقب بين المللي توسل به سلاح هاي شيميايي چيست، اما آمريكايي ها نيز بايد بدانند كه هدايت بحران به سمت و سويي كه سلاح هاي شيميايي صحنه دار آن باشند به نفع هيچ كس نيست. بنابراين براي اجتناب از چنين عواقبي بايد در پشت خطوط دفاعي بغداد توقف كرد و با اجتناب از وارد شدن به نبردهاي خياباني و حملاتي كه كشتار هولناك غيرنظاميان را به دنبال دارد بايد اجازه داد يك بغداد منقطع شده از جهان خود از درون فروبپاشد.
ارزيابي طرح اشغال جنوب به جاي پيشروي به سوي بغداد
يك واحد ارتش آمريكا برخلاف انتظار سه روز و شب درگير تصرف پلي در روستاي كيفل واقع در ۶۵ كيلومتري جنوب بغداد بود. پل كيفل سقوط كرد اما پدافند پل حاكي از شكل گيري و سازماندهي مقاومتي قابل توجه در جنوب عراق داشت. شهر بصره نيز با واقعيت مشابهي مواجه شد همچنين نجف، ناصريه و ديگر شهرهاي جنوب عراق. در حال حاضر بصره، ناصريه و نجف براي چندمين روز محاصره شده است اما كسي نمي داند در داخل اين شهرها چه مي گذرد. سازماندهي مقاومتي كه بسياري از كارشناسان آن را مقاومتي عجيب و غريب ناميده اند آمريكايي ها را واداشت تا با محاصره و دور زدن هر شهر راهي شهر شمالي تري شوند. تاكتيكي كه عراقي ها به نيروهاي مهاجم تحميل كرده اند آرايش نظامي آمريكايي ها را تغيير شكل داده و به شدت ناكارآمد كرده است. هم اكنون فاو و ام القصر اشغال شده و شهر نجف و بصره در محاصره است. نيروهايي كه براي پيشروي سريع و آسان تجهيزات خود را سازماندهي كرده بودند با مدلي از مقاومت شبيه مقاومت ويت كنگ ها در هانوي و سايگون مواجه شدند. اجتناب از درگيري بيشتر با شبه نظاميان يا غيرنظامياني كه نقش سپردفاعي را بازي مي كنند تمركز نيروهاي آمريكايي را در جبهه هاي جنوب عراق به شدت كاهش داده اما در واحد سطح به شدت پراكنده كرده است. كش آمدن خطوط مواصلاتي به سوي جبهه هاي دورتر و دورتر آسيب پذيري آنان را در مقابل حملات فداييان افزايش داده است.
كارشناساني كه معتقدند به جاي حركت به سوي بغداد و محاصره اين شهر مناطق جنوبي تر را تثبيت كنيم با معضلات عيني به مراتب بيشتري مواجه شده اند. برخلاف انتظار آمريكايي ها شيعيان جنوب عراق كه مجلس اعلا و حزب الدعوه ادعا دارند پايگاه هاي مردمي قابل توجهي در آن مناطق دارند پابه پاي سربازان گارد رياست جمهوري مقاومت كردند.
بسياري از مدافعان شهرهاي جنوب عراق جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال هستند كه در مورد بصره، در كانال هاي آبياري كمين كرده و آمريكايي ها را هدف قرار مي دهند. آنها تجمع كرده و حمله اي را سازماندهي مي كنند، اندكي بعد ناپديد مي شوند و چند كشته و زخمي از خود و آمريكايي ها باقي مي گذارند و هيچ سلاح مدرني همراه خود ندارند. برخي از آنها به تفنگ هاي قديمي عشاير مسلح هستند. گروهي از آنها براي حملات انتحاري سازماندهي شده اند. گردان قدس نامي است كه بر سازماندهي برخي از آنها گذاشته شده است. نيروهاي شبه چريكي فدايياني هستند كه از سوي حزب بعث سال هاست سازماندهي شده اند. همين فداييان كه ظاهرا عدي پسر بزرگ تر صدام حسين فرماندهي آنها را برعهده دارد تاكنون مانع سقوط شهر بصره شده اند. فداييان نقش عجيب ديگري را برعهده دارند. و آن اينكه خود را مافوق قانون مي دانند. لشگر پانزده مكانيزه ارتش عراق با حملات آمريكايي ها از هم پاشيد و پرسنل آن با تجهيزات باقي مانده به داخل بصره فرار كردند. با فشار و تهديد اين فداييان، سربازان ارتش دوباره سازماندهي شدند و فداييان در مواردي آنان را تهديد به اعدام كرده اند. كارشناسان سيا معتقدند هسته هاي مقاومت فعلي بي ترديد يكي از موانع اصلي موفقيت دولت آتي عراق خواهد بود. اظهار نظر فوق بدين معناست كه عراق بايد خود را براي يك درگيري درازمدت حتي براي بعد از دوران سقوط صدام حسين مهيا سازد. به اين ترتيب ارتش آمريكا كه براساس سازماندهي فشار بر دشمن چيده شده است و از مكتب تهاجمي جنگ و ذاتا از خط مشي عملياتي غيرتدافعي پيروي مي كند، در ويرانه شهرها و كوره راه هاي روستاهاي جنوب عراق مجبور به اتخاذ تاكتيك هاي تدافعي شده كه براي آن تعليم نديده است. بنابر آمار رسمي منتشر شده از سوي پنتاگون در حال حاضر ۹۰ هزار سرباز آمريكايي در عراق استقرار يافته است. ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار سرباز ديگر در راهند تا خود را به عراق برسانند. برخي از كارشناسان نظامي در گفت وگو با شبكه هاي خبري آمريكايي اعلام كرده اند كه با تغيير تاكتيك تهاجمي به تدافعي و نيز با توجه به شرايط جديد ۲۳۰ هزار سرباز ديگر نيز براي اعزام به منطقه بايد سازماندهي شوند. در شرايطي كه آب و هواي عراق به شدت گرم و براي آمريكايي ها غيرقابل تحمل مي شود، تجهيز و اعزام اين سربازان به عراق حداقل به دو ماه وقت نياز دارد. پيرو تحولات ده روز گذشته و رنگ باختن يكباره تئوري سقوط چندروزه صدام حسين، لشكر سوم پياده نظام آمريكا و نيروهاي تكاوري دريايي آمريكا آماده اعزام سريع به عراق مي شوند. حضور حجم عظيمي از نيروهاي خارجي در خاك عراق حساسيت عمومي را نسبت به اشغال خارجي افزايش مي دهد. مقاومت هاي نيروهاي شبه نظامي نيز ممكن است آمريكايي ها را وادارد تا براي اجتناب از درگير شدن در يك جنگ درازمدت بيش از هر چيز به قدرت تخريب سلاح هاي خود تكيه كنند. در آن صورت ممكن است رژيم ديكتاتوري صدام حسين پس از چند ماه سقوط كند، اما به قيمت شخم زدن كل تأسيسات زيربنايي اين كشور خواهد بود كه هزينه ساخت آن از جيب ملت عراق پرداخت شده است. در چنين شرايطي عراق بدون صدام شاهد زخمي چركين و خون چكان خواهد شد كه نفرت هاي باقي مانده از آخرين جنگ خليج فارس براي درمان به سال هاي زياد و هزينه بازسازي بسيار بيشتري نياز خواهد داشت.

يادداشت سياسي
معارضه عراقي در بن بست
دوازده روز از آغاز جنگ در عراق مي گذرد، اما اپوزيسيون عراقي هنوز تحرك چنداني از خود نشان نداده و نشانه اي بر حمايت دست كم بخشي از مردم عراق از معارضان بروز نكرده است. بر عكس آنچه ديده شده مقاومت هايي است كه گاه از جانب ميليشياهاي وابسته به رژيم صدام و گاه از جانب خود مردم عليه نيروهاي آمريكايي و انگليسي بروز مي كند و البته بيشتر مردم عراق به نظر مي رسد كه در ميان آتش و خون يا مبهوت مرگ خاموش خانواده و همسايگان خود به دست نيروهاي متخاصم هستند و يا از ترس سركوب به دست عوامل رژيم به استيصال رسيده و جرات ابراز هرگونه واكنش را از دست داده اند. آنها به ياد دارند كه در سال ۱۹۹۱ در شرايطي مشابه، به هواي رهايي از دست رژيمي سركوب گر و با چشم داشت حمايت ائتلاف بين المللي به رهبري ايالات متحده دست به شورشي سراسري زدند كه فرجام آن مرگ هزاران تن بود. آنها به چشم خود ديده اند كه حكومت حزب بعث وقتي موقعيت خود را در خطر ببيند، حاضر است عليه شهروندان خود از بمب هاي شيميايي استفاده كند. اما آنها اين بار از مهاجماني كه با اين ادعا آمده اند نجات دهنده مردم عراق از دست ديكتاتور اهريمن خويي چون صدام حسين باشند، تا برايشان در باغ عدن گم شده، بهشتي نو بسازند و در سايه دموكراسي وعده داده شده بيارامند، استقبال نكردند. پيش از اين با هر يك از اعضاي اپوزيسيون گفت وگو مي كرديم، از همراهي مردم عراق با آنها در صورت بروز جنگ خبر مي دادند. برخي از آنها نيز بر اين گمان بودند كه ارتش عراق و حتي گارد رياست جمهوري نيز به محض آغاز جنگ به آنان خواهند پيوست و تنها صدام مي ماند با خانواده اش و سركردگان عالي رتبه حزب بعث و فرماندهان ارتش عراق. البته صدام به عنوان وارث حاكمان ستمگري كه در طول تاريخ بر اين سرزمين حكمروايي مي كرده اند، به خوبي توانسته است از تجربيات آنها استفاده كند. دل مردم عراق شايد هم با معارضاني باشد كه مي خواهند در فرداي سرنگوني ديكتاتور زمام قدرت را در بغداد به دست گيرند ولي سلاح هاي شان عليه آن ها است.
به جز كردها كه داراي سرزمين و حاكميتي نيم بند در شمال عراق هستند و از حمايت ايالات متحده برخوردارند، ساير معارضين عراقي در شرايطي هستند كه حتي موضع گيري درباره رويدادهاي جاري عراق براي آنها دشوار است. اين معارضان يا بايد داد حمايت از مردمي را سر دهند كه صدايي جز زاري و شيون از آنها بلند نمي شود و گويا فريادهاي حمايت آميز صداميان را بهتر مي شنوند و يا بايد راه همنوايي و همكاري با نيروهاي آمريكايي و انگليسي را در پيش گيرند كه در آن صورت هم جز بدنامي بهره اي نمي برند. وضع گروه هايي كه داعيه مذهبي دارند از اين هم بدتر است چون از طرفي علماي عراق و به ويژه مراجع حوزه نجف هرگونه همكاري با آمريكا و انگليس را نامشروع دانسته و تحريم كرده اند ولي از طرف ديگر هم اين گروه ها تا پيش از آغاز جنگ بعضي از قرار و مدارهايشان را با كاخ سفيد بسته بودند. ضمن آنكه سرنوشت بسياري از اين گروه ها با مواضع كشورهاي همسايه عراق گره خورده است و به جز كويت و تا حدودي تركيه و اردن، ساير همسايگان همراهي آشكاري با واشنگتن و لندن نشان نداده اند.
تركيه تنها در صورتي با آمريكا همكاري كامل مي كند كه نيروهاي ترك نيز اين اجازه را داشته باشند براي تضمين موقعيت خود در شمال عراق و به ويژه شهر كركوك در صورت بروز تهديد از جانب كردها، در شمال عراق استقرار يابند ولي آمريكا از بيم از دست دادن حمايت گروه هاي كرد شمال عراق به اين خواست تركيه پاسخ منفي داد و باز نشدن جبهه شمال به صورت گسترده در اثر ناهمسويي مواضع آنكارا و واشنگتن يكي از علل تطويل جنگ كنوني به شمار مي رود.
كشورهاي عربي همسايه عراق يا مانند سوريه در شرايط جاري منافع خود را در همراهي پنهان با مواضع رژيم عراق مي بينند، يا چون اردن و كويت خود را در موقعيتي نمي بينند كه به طرف مسلط جنگ نه بگويند و يا همچون عربستان اساسا رابطه و نظر خوشي به گروه هاي معارض عراقي ندارند و ترجيح مي دهند نتيجه طبيعي جنگ كلاسيك بين بازيگران بين المللي و نه جنگ داخلي، سرنوشت حكومت آينده عراق را تعيين كند.
در اين ميان موضع ايران براي معارضان عراقي كرد يا شيعه اهميت بيشتري دارد و ايران هم اگر چه سياست رسمي خود را در جنگ بين دو دشمن ديرينه اش آمريكا و رژيم صدام، بي طرفي فعال اعلام كرده ولي در تبليغات رسانه اي و موضع گيري ديپلماتيكش آشكارا موضع حمايت از مردم عراق، انتقاد از رژيم عراق و انتقاد صريح از حمله آمريكا به عراق را در پيش گرفته است و در اين شرايط كه حتي گروه هاي معارض نزديك به ايران از جمله مجلس اعلا و سپاه بدر حضور عملي آشكاري ندارند، و هر گونه فعاليت آنها زير ذره بين نيروهاي آمريكايي است، موضعي جز اين نمي تواند اتخاذ كند. براي ايران حوادث عراق به گونه اي متفاوت از افغانستان در حال رقم خوردن است.
در افغانستان حضور آمريكا به حملات هوايي و موشكي محدود شده بود و بار عمده حملات زميني و تصرف شهرها بر دوش نيروهاي جبهه متحد شمال قرار داشت كه از سوي كشورهايي چون روسيه و ايران حمايت نظامي و لجستيكي مي شدند ولي در عراق جنگ مستقيما بين نيروهاي نظامي زميني و هوايي آمريكايي و انگليسي با ارتش عراق در جريان است و نيروهايي چون سپاه بدر نتوانسته اند چون جبهه متحد شمال در عراق جايگاهي براي خود دست و پا كنند يا با آمريكايي ها ارتباط مستحكمي برقرار سازند. افزون بر اين در جنگ افغانستان، آمريكا از ابتدا از بين بردن القاعده، سرنگوني طالبان و روي كار آوردن دولتي بومي را هدف خود قرار داده بود ولي اعلام حضور درازمدت نظامي در عراق و بر گماردن يك فرمانده نظامي آمريكايي به جاي صدام از همان ابتدا بسياري از معارضين عراقي و كشورهاي همسايه اي چون ايران را از اهداف بعدي آمريكا در منطقه بيمناك ساخت تا آنجا كه جمهوري اسلامي از زبان كمال خرازي وزير خارجه اش اعلام كرد كه حكومت آينده عراق در صورتي كه برخاسته از راي مردم اين كشور نباشد مورد پذيرش ايران قرار نخواهد گرفت و احتمالا اعلام چنين موضع گيري صريحي از سوي ايران برگرفته از اطلاعاتي باشد كه نشان مي دهد هدف درازمدت آمريكا از جنگ با عراق حضور نظامي در پوشش رژيمي است كه يا به صورت مستقيم توسط واشنگتن و فرماندهان نظامي آمريكايي اداره مي شود و يا دست كم بيش از افغانستان تحت فرمان آنها خواهد بود.

محدوديت هاي تكنولوژي
آيا بغداد صحنه مادر همه نبردها خواهد بود
006900.jpg
ترجمه: غلامرضا رضايي نصير
واقعيت اين است كه نيروهاي آمريكايي و انگليسي در جنوب عراق پيش رفته و به ۸۰ كيلومتري بغداد رسيده اند. اما براي حفظ سرعت، سربازان آمريكايي و انگليسي به طور عمد آنچه را به «دسته هاي مقاومت» معروف شده اند، پشت سر گذاشته اند. سرعت پيشروي به سوي شمال آنقدر بوده است كه در برخي نواحي خطوط تدارك آسيب پذير مي نمايد و اكنون كه نيروهاي ائتلافي در آستانه بغداد قرار گرفته اند، چنين به نظر مي رسد كه نبرد براي تصرف اين شهر ۵ ميليون نفري از هر نبرد ديگري كه تاكنون در عراق انجام گرفته پرهزينه تر و دشوارتر خواهد بود.
اگر تركيه بيشتر همكاري مي كرد و واحدهاي پياده نظام آمريكا از شمال به بغداد حمله مي كردند، مسلما شكست دادن گارد رياست جمهوري عراق در اطراف بغداد براي آنها ساده تر بود. البته اكنون فضاي هوايي تركيه به روي هواپيماهاي آمريكايي و انگليسي باز شده است و پياده كردن چتربازان آمريكايي در شمال عراق همچنان ادامه دارد. اما نيروهايي كه از جنوب به بغداد نزديك مي شوند لشكرهاي پياده و هوابرد آمريكا همراه با تفنگداران دريايي اين كشور هستند. در مقابل آنان شش لشكر گارد رياست جمهوري صدام حسين قرار دارد. هواپيماهاي آمريكايي به طور مرتب آنها را بمباران كرده و برخي از سربازان عراقي را به بازگشت به داخل شهر بغداد وا داشته اند. هر چه آنها بيشتر در داخل شهر موضع بگيرند احتمال جنگ شهري تمام عيار بيشتر مي شود.
در راس واحدهاي گارد رياست جمهوري كه در اطراف بغداد مستقر شده اند، لشكرهاي ويژه و گروه هاي مختلف امنيتي و شبه نظامي قرار دارند كه در داخل شهر موضع گرفته اند.
آنها در رويارويي با نيروهاي آمريكايي و انگليسي از مزيت طبيعي اي برخوردار خواهند بود كه مدافعان در محاصره شهر تروا، استالينگراد و غيره از آن بهره مند بودند: آشنايي بيشتر به زمين نبرد. آنها مي توانند در بازارها، حلبي آبادها، راه هاي فاضلاب و غيره پنهان شده براي دشمن كمين بگذارند. در مقابل برتري اصلي نيروهاي آمريكايي و انگليسي كه تكنولوژي است، عمدتا خنثي خواهد شد. به گفته كارشناسان نظامي جنگ هاي شهري بيشتر بر نيروي انساني تكيه دارد و تكنولوژي چندان به كار نمي آيد؛ درست خلاف ساختار نظامي آمريكا براي جنگ عراق.
در فضاي باز نيروهاي آمريكايي و انگليسي بهتر مي توانند ببينند و نسبت به نيروهاي عراق دقيق تر و با برد بيشتري توپ هايشان را شليك خواهند كرد. اما در محيط هاي شهري عمل نظارت و ارتباطات با مانع روبه رو مي شود و استفاده از هليكوپتر هم بر فراز نبردهاي شهري خطرناك خواهد بود. در سال ۱۹۹۳ مردان قبيله اي سومالي در موگاديشو يك دسته از هليكوپترهاي بلك هاوكس را سرنگون كردند.
هر نبرد جدي در بغداد (يا تكريت، ديگر قلعه مستحكم صدام) مي تواند دو پيامد در پي داشته باشد. اول اينكه احتمالا تعداد بسيار بيشتري از سربازان آمريكايي و انگليسي - احتمالا هزاران نفر - كشته خواهند شد و اين تئوري را كه ۱۱ سپتامبر از نازك نارنجي بودن مردم آمريكا در برابر كيسه هاي اجساد كاسته است، به بوته آزمايش خواهد گذاشت و ديگر اينكه به رغم تمامي حرف و حديث ها در موردآزادسازي مردم عراق، هزاران غيرنظامي عراقي نيز جان خود را از دست خواهند داد.
بعيد به نظر مي رسد كه بغداد مثل گروزني، پايتخت چچن كه در سال هاي دهه ۱۹۹۰ زير آتش روس ها ويران شد، به اين زودي ها در برابر بمباران ها تسليم شود. نيروهاي آمريكايي و انگليسي ادعا مي كنند كه مي توانند با دقت هدف هاي مشروع را مشخص كنند. اما درگيري با نيروهاي عراقي كه در اطراف و اكناف شهر پراكنده شده اند مستلزم آن است كه افراد به سرعت در مورد اينكه به سوي چه كسي بايد تيراندازي كنند، تصميم بگيرند و در اين موقعيت اشتباه اجتناب ناپذير است. در چنين شرايطي، تاخير و تعلل يا احتياط مي تواند مرگبار باشد. وقتي سربازان جوان مي ترسند و خشمگين مي شوند، معمولا اين امر به هراس بيش از حد آنان مي انجامد و همانطور كه نبردهاي هيو در ويتنام در سال ۱۹۶۹ و مانيل در سال ۱۹۴۵ نشان داده است، هر چقدر نبردهاي شهري پر هزينه تر و طولاني تر شوند، رعايت قوانين جنگ توسط سربازان آمريكايي كمتر مي شود. بخصوص اگر صدام از سلاح هاي شيميايي يا تعداد زيادي سپرهاي انساني استفاده كند، نبرد بغداد تبديل به فاجعه اي عظيم خواهد شد.
در تئوري براي فتح شهرها راه بهتري از با خاك يكسان كردن آنها يا به سبك استالينگراد نبردهاي تن به تن و خانه به خانه وجود دارد. ممكن است فرماندهان آمريكايي و انگليسي سعي كنند اصول مانورهاي جنگي را به كار گيرند و نابودي و تصرف تكيه گاه هاي اصلي رژيم صدام را در دستور كار قرار دهند، در حقيقت چنين به نظر مي رسد كه تاكنون هدف آنان همين بوده است. راسل گلن از موسسه پژوهشي راند به حمله آغازين به هيو توسط ويت كنگ ها و ويتنام شمالي و همچنين حمله آمريكا به شهرهاي پاناما در سال ۱۹۸۹ به عنوان مثال هايي از اين گونه عمليات جراحي اشاره مي كند. اما مثال هاي خلاف اين موارد بسيار شايع تر هستند.
اگر وضعيت شهر جنوبي بصره الگوي نيروهاي ائتلافي باشد، معلوم مي شود كه فرماندهان انگليسي و آمريكايي عجله اي براي تصرف شهرها ندارند. نيروهاي ميليشياي عراق در بصره هنوز كنترل مردم و همچنين سربازان را كه مايلند خود را تسليم كنند در دست دارند و آنها را به جنگ وامي دارند. استفاده از نيروهاي ويژه و عمليات نفوذي به شهر به قصد نابودي رهبران ميليشيا مي تواند تاكتيك مناسبي براي نيروهاي آمريكايي و انگليسي باشد. تاكنون سربازان انگليسي چند شبيخون به داخل بصره زده اند. از اين شبيخون ها مي توان براي ايجاد ارتباط با مردمي كه مايلند با نيروهاي صدام مقابله كنند، استفاده كرد. برايان باريج، مارشال نيروي هوايي و فرمانده نيروهاي انگليسي در خليج فارس گفت: «ما تجارب فراواني در بلفاست داريم و مي دانيم كه اين وضعيت تا چه حد مي تواند ناپايدار باشد. » وي اصرار دارد كه در تصرف بصره نبايد شتاب به خرج داد.
اما نكته اينجا است كه نيروهاي آمريكايي و انگليسي به مدت نامحدود نمي توانند براي تصرف شهرهاي بزرگ عراق صبر كنند. وقتي براي تصرف بغداد دست به كار شوند، نتيجه تا حدود زيادي به اين بستگي خواهد داشت كه شهروندان در خانه مي مانند، در برابر نيروهاي صدام قرار مي گيرند، يا - خشمگين از تحريم ها و بمباران ها - عليه دشمنان صدام وارد صحنه مي شوند.
منبع: اكونوميست

حاشيه جهان
• شبه نظاميان عدي
عدي حسين فرزند صدام كه از فرماندهان ارشد نيروهاي مقاومت بغداد تلقي مي شود طي ماه هاي اخير سرگرم تدارك ارتش هشتصد هزار نفري از شبه نظاميان براي مقابله با صدام بوده است كه از اين ميان ششصد هزار نفر از اعضاي حزب بعث عراق هستند. اين نيروها كه افسران گارد رياست جمهوري رهبري و هدايت شان را بر عهده دارند، مهم ترين وظيفه شان ايجاد اختلال در پشتيباني لجستيكي از نيروهاي آمريكايي در مناطق اطراف بغداد و خصوصا شمال عراق است.
به ادعاي نشريه اطلاعاتي دبكا افراد عضو واحدهاي شبه نظامي در ازاي شركت در سه جلسه آموزش نظامي در هفته ماهيانه دويست دلار حقوق دريافت مي كرده اند و به ازاي ترغيب هر فرد ديگر به عضويت در اين واحدهاي شبه نظامي پاداشي ۵۰ دلاري به آنها پرداخت مي شده است. همچنين ادعا شده اعضاي اين گروه به تسليحات پيشرفته ليزري ضدتانك روسي AT-14 كورنت مسلح هستند كه بردي حدود ۵/۳ كيلومتر دارد و مي تواند زرهي ۱۲۰۰ ميلي متري را بشكافد. اين نشريه تاكيد مي كند شايعاتي در مورد سفر عدي به لبنان، بوسني و مقدونيه براي جذب سيصد آموزشيار و مربي القاعده به عراق وجود دارد تا از آنها در اردوگاه هاي آموزشي شبه نظاميان عراقي استفاده شود.

• موج بازداشت عراقي ها
مقامات اردني و يمني با بازداشت افرادي كه گفته مي شود وابسته به هسته هاي خاموش القاعده هستند مانع از اجراي حملات تروريستي عليه اهداف آمريكايي در كشورهاي خود شدند. ايالات متحده همچنين به ده كشور ديگر هشدار داده است گروه هاي كوچكي از عوامل اطلاعاتي عراق خود را براي انجام عمليات عليه منافع آمريكا، انگليس و ساير غربي ها در آن كشورها آماده مي كنند. به گزارش روزنامه كنترا كوتا تايمز مقامات اطلاعاتي آمريكا از وجود طرح هايي براي بمب گذاري عليه اهداف آمريكايي در پاكستان، انگليس، تركيه و سوريه خبر دادند. مقامات آمريكايي از افشاي منابع دستيابي به اين اطلاعات خودداري كرده اند اما اصرار دارند اين حملات در روزهاي آتي به وقوع خواهد پيوست.
006905.jpg

• به سوي بغداد
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا روز گذشته از فرماندهان نظامي اين كشور در عراق خواست به رغم مقاومت سرسختانه نظاميان عراقي در اطراف بغداد كماكان تمامي توان خود را روي تصرف اين شهر متمركز كنند. رئيس جمهور آمريكا كه از طريق كنفرانس ويدئويي با فرماندهان ارشد ارتش ايالات متحده سخن مي گفت خواستار تداوم فشار بر محافظان بغداد شد.
اين در حالي است كه طي دو روز گذشته برخي رسانه ها از صدور فرمان توقف چهار تا شش روزه حملات زميني عليه بغداد خبر داده بودند كه دليل آن كمبود امكانات و دشواري حمايت لجستيكي از نيروهاي مهاجم در مركز عراق عنوان شده بود.

• دام رامسفلد
مقامات ارشد نظامي كنوني و پيشين پنتاگون، رامسفلد را به دليل ضعيف بودن نيروهاي پياده آمريكايي در عراق نكوهش مي كنند و ادعا دارند اين فرمانده غيرنظامي ارشد ارتش آمريكا توان نظامي عراق و مقاومت گروه هاي شبه نظامي اين كشور را كوچك نمايي كرده است. به اعتقاد مقامات نظامي ارشد پنتاگون، رامسفلد در حالي وارد جنگ با عراق شد كه واحدهاي نظامي پيشرو آمريكا هنوز در آلمان و ايالات متحده هستند.
در پي آغاز جنگ منتقدان برنامه هاي جنگي وزارت دفاع رامسفلد و تنت رئيس سيا را به كوتاهي در تعيين توان نظامي عراق و تحولات پس از جنگ در اين كشور متهم كردند تا آن جا كه احتمال بركناري تنت از رياست سيا بر سر زبان ها افتاده است.
006910.jpg

• بازگشت به وطن
آيت الله محمدباقر حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق قصد دارد براي مشاركت در آينده سياسي عراق پس از صدام به كشورش بازگردد. او كه پس از ترك عراق در سال ۱۹۸۰ در ايران بوده براي ايجاد انسجام در فعاليت هاي سياسي شيعيان عراق كه ۶۰ درصد جمعيت اين كشور را به خود اختصاص مي دهند تا پايان اين هفته عازم عراق خواهد شد.
گفته مي شود اعلام طرح هاي بازگشت آيت الله حكيم به عراق دولت بوش را در وضعيت دشواري قرار خواهد داد چرا كه ورود ايشان به عراق به جامعه خاموش شيعيان عراق حيات تازه اي مي دهد و اين در حالي است كه مقامات آمريكايي ادعا دارند آيت الله حكيم حافظ منافع ايران در بغداد خواهد بود و از احتمال جلوگيري از ورود ايشان به عراق هم خبرهايي منتشر شده است.

•حمله هكرها به الجزيره
هكرها با هدف قرار دادن سايت اينترنتي شبكه خبري ماهواره اي الجزيره، پرچم ايالات متحده را جايگزين سايت اينترنتي اين شبكه كردند. خبرگزاري فاكس نيوز روز شنبه از حمله هكرها به سايت الجزيره خبر داد و ادعا كرد شركت Network Solution كه وظيفه پشتيباني از سايت الكترونيكي الجزيره را برعهده دارد به دنبال حمله هكرها با ايجاد تغييرات فني سعي كرد وضعيت را كنترل كند كه در نتيجه ساعاتي بعد سايت الجزيره دوباره راه اندازي شد. هكرهاي مهاجم كه خود را نيروي شبه نظامي آزادي دنياي فناوري اطلاعاتي مي نامند اكنون تحت تعقيب دايره مبارزه با جنايات اينترنتي اف بي آي قرار دارند. نكته جالب آنكه ابتدا ۱ نسخه انگليسي الجزيره راه اندازي شد و با فاصله زماني نسبتا زيادي نسخه عربي الجزيره هم مجددا آغاز به كار كرد.

• حمله به عضو گارد ملي
گروهي از جوانان ورمونت آمريكا به سوي يكي از اعضاي زن گارد ملي ورمونت سنگ پرتاب كردند. فاكس نيوز كه اين خبر را منتشر كرده از آن به عنوان نمونه ديگري از خصومت برخي گروه هاي اجتماعي نسبت به اعضاي واحدهاي نظامي و شبه نظامي آمريكا ياد كرده است. جف روزولت سخنگوي گارد ملي گفت افسر زن مذكور در اين حادثه كه روز جمعه به وقوع پيوست صدمه نديده است اما تاكيد كرد اين افسر قصد دارد ديگر با لباس فرم در محل كار خود حاضر نشود. هنگامي كه اين افسر قصد داشت وارد يك فروشگاه شود تعدادي نوجوان راه او را سد كردند و بار ديگر به هنگام خروج او با بستن راهش به او حرف هاي ركيك زده و سپس به سويش سنگ پرتاب كردند. به ادعاي سخنگوي گارد ملي هيچ يك از افراد متخاصم بازداشت نشده اند.
006915.jpg

• شكست انصارالاسلام
نيروهاي كرد شمال عراق كه از سوي واحدهاي ويژه ارتش آمريكا حمايت و پشتيباني مي شدند استحكامات گروه انصارالاسلام در حاشيه مرزهاي شمال عراق را به تصرف خود درآوردند. شبكه خبري بي بي سي كه اين گزارش را روز گذشته منتشر كرد به نقل از جلال طالباني رهبر حزب دموكراتيك كردستان عراق اعلام كرد استحكامات مذكور در حاشيه كوه هاي زاگرس به موازات مرز ايران به تصرف نيروهاي كرد درآمدند و آنان در آستانه غلبه كامل بر انصارالاسلام هستند. بارزاني كه با اينور جويك سردبير روزنامه ديلي نيوز تركيه سخن مي گفت ادعا كرد پيش مرگ هاي كرد در پي سه روز درگيري با اعضاي انصارالاسلام موفق به تصرف اين استحكامات شده اند. بي بي سي ادعا مي كند انصارالاسلام گروهي متشكل از هفتصد جنگجو است كه از زير شاخه هاي القاعده و از حاميان رژيم بغداد در عراق است.

• كشف گور جمعي در عراق
نيروهاي آمريكايي فاتح ناصريه در گور جمعي كم عمقي جسد چهار سرباز آمريكايي كشته شده را كشف كردند. روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز به نقل از مقامات نظامي ارشد آمريكايي ادعا مي كند اين چهار نيروي آمريكايي از سربازان آمريكايي به اسارت درآمده اي هستند كه توسط نيروهاي عراقي اعدام شده اند و قبلا تصاوير اين چهارتن از شبكه الجزيره پخش شده است.
ارتش ايالات متحده كه ادعا دارد تقريبا به طور كامل ناصريه را تصرف كرده در كمين عراقي ها ۱۰ نفر از نيروهاي خود را از دست داده و از سرنوشت اين ۱۰ نفر اطلاعي در دست نيست. طي دو روز گذشته مقامات آمريكايي نظاميان عراق را به اعدام سربازان به اسارت درآمده آمريكايي متهم كرده اند.

• اخراج به دليل مخالفت با جنگ
يكي از گزارشگران نشريه سانفرانسيسكو كرانيكل به دليل شركت در تظاهرات ضد جنگ اين شهر از ادامه فعاليت مطبوعاتي منع شد و همكاري او با نشريه مذكور به حال تعليق درآمد. نشريه مذكور هنري نر ۵۶ ساله كه گزارشگر صفحه تكنولوژي اين روزنامه بود را به دنبال بازداشت او از سوي پليس در تظاهرات ضد جنگ اين شهر از كار بركنار كرد. نر در اعتراض به رفتار مسئولان نشريه اي كه در آن كار مي كرده يادآور شد كه او محق به داشتن ديدگاهي مستقل در قبال جنگ است و از آن جا كه در مورد مسائل سياسي و جنگ نمي نويسد ديدگاه هاي ضدجنگ او مغايرتي با فعاليت هاي مطبوعاتي اش ندارد.

• حمايت از نظاميان نه جنگ
جنگ آمريكا با عراق مردم آمريكا را به دو گروه موافق و مخالف جنگ تقسيم كرده است. در حالي كه نظاميان آمريكايي در عراق و در بحبوحه جنگي پرمخاطره هستند خانواده هاي آنان در شهرهاي آمريكا دست به تظاهرات ضدجنگ مي زنند. همسر يكي از سرجوخه هاي تفنگداران نيروي دريايي ارتش ايالت متحده كه اكنون در عراق است با شركت در برنامه اي تلويزيوني كه توسط شبكه محلي بوستون تهيه شده از جنگ ابراز انزجار كرده اما تأكيد كرد از همسر خود حمايت مي كند. ربكا لا با يادآوري حمايت از همسرش و ساير نظاميان آمريكايي ادعا كرد اين مسئله مغايرتي با ديدگاه هاي ضدجنگ او ندارد. فعاليت هاي ضدجنگ خانواده نظاميان آمريكايي تا حدي گسترده بوده كه فعاليت هاي روزمره در برخي شهرها از جمله سانفرانسيسكو را مختل كرده است.

فرزندان ما را به خانه برگردانيد
006890.jpg
رابين كوك*
ترجمه: آرش صالحي شهرابي
بگذاريد به جاي آنها رامسفلد و شاهين هايش به جنگ بروند.
مي گفتند كه جنگي سريع و آسان خواهد بود. كمي قبل از اينكه استعفا بدهم يكي از همكاران [قديم] من در كابينه گفت كه زياد نگران كناره گيري سياسي نباشم. جنگ خيلي قبل از روز انتخابات محلي ماه مه، تمام مي شود. من تنها اميدوارم آنها كه يك پيروزي سريع را انتظار داشتند، حرف شان درست از آب دربيايد. تا همين حالا هم من به اندازه كافي بابت اين جنگ خونين و غيرضروري مشكل داشته ام. من مي خواهم سربازان ما به ميهن برگردند. من مي خواهم قبل از آنكه تعداد بيشتري از آنها كشته شوند، به خانه برگردند. براي بوش اشكالي ندارد كه بگويد جنگ هر چقدر هم كه لازم باشد ادامه خواهد يافت. بوش در كمپ ديويد جاخوش كرده و تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي هم از او محافظت مي كنند. كاري ندارد كه خودتان را قرص و محكم نشان دهيد وقتي به جاي آن بيچاره هايي نباشيد كه در توفان شن گير افتاده و دائم مواظب كمين هستند. اين هفته نيروهاي بريتانيايي در زير حملات و در شرايط بسيار بد جوي از خود شجاعت و دليري نشان دادند. آنها بسيار منضبط تر از آن هستند كه چيزي بگويند. اما بايد از همديگر پرسيده باشند كه چگونه سرانجام نيروهاي بريتانيايي با اشتباهات سياستمداران ايالات متحده گره خورد. به ما گفته شد ارتش عراق خيلي هم خوشحال است از اينكه مورد حمله قرار بگيرد و ديگر نخواهد جنگيد. يكي از همكاران نزديك دونالد رامسفلد، پيش بيني كرده بود كه پيش روي به سوي بغداد مثل آب خوردن است. به ما گفته شده بود كه سربازان صدام تسليم مي شوند. چند روز قبل از جنگ ديك چني معاون رئيس جمهور پيش بيني كرد كه گارد رياست جمهوري عراق سلاح هاي خود را زمين خواهد گذاشت. به ما گفته شد كه مردم بومي به مهاجمين همانند منجيان خوش آمد خواهند گفت. پل ولفوويتز مرد شماره ۲ پنتاگون وعده داد كه از تانك هاي ما با «موجي از شادي و شعف» استقبال مي شود. شخصا دوست داشتم، رامسفلد، چني و ولفوويتز با روزنامه نگاران همراه واحدهاي خط مقدم گذاشته شوند. اين فرصتي به آنها مي دهد تا ببينند آن سربازاني كه به خاطر تك تك پل هاي روي فرات كه براي آن مي جنگند، درباره وعده هاي آنها چه فكر مي كنند. ژنرال ارشد آمريكايي، ويليام والاس، بند را آب داد: «اين دشمن كه ما با آن مي جنگيم با آنچه كه ما شبيه سازي كرده بوديم فرق مي كند. » جنگ يك بازي بي خطر نيست. هيچ كسي وارد جنگ نمي شود به اميد آنكه ارتش دشمن همكاري كند. اما اين دقيقا همان چيزي است كه رئيس جمهور بوش مرتكب آن شده است. والان كه تفنگداران دريايي او به حومه بغداد رسيده اند به نظر نمي رسد كه بوش بداند كه چه كار بايد بكند. ظاهرا قرار نبود اين طوري شود. تصور مي شد كه به محض رسيدن به بغداد، صدام درهم مي شكند. چند روز قبل از اينكه استعفا دهم به من اطمينان دادند كه صدام به وسيله نزديكانش سرنگون خواهد شد تا از اين رهگذر جان خود را نجات دهند. آنها اين نقشه را «پنج دقيقه بعد از نيمه شب» عملي مي كنند. الان خيلي از آن زمان گذشته و صدام هنوز آنجاست. براي تلافي، ديروز ما يك مجسمه صدام را در بصره خراب كرديم. يك مجسمه! اما اين مجسمه نيست كه مردم بومي را مي ترساند بلكه خود اين آدم است و آنها مي دانند كه صدام هنوز در بغداد بر اوضاع مسلط است. ما را به اين كوچه بن بست كشانده اند. دونالد رامسفلد حالا با تاكتيك جديدي آمده است. به جاي اينكه به داخل بغداد برويم، بايد بيرون آن بنشينيم تا صدام خود را تسليم كند. هيچ جنگي وحشيانه تر از محاصره نيست. گرسنگي مردم را فرا مي گيرد. آب و برق شهر قطع مي شود. بچه ها تلف مي شوند. شما مي توانيد نمونه آنچه را كه در بغداد تحت محاصره رخ خواهد داد، در بصره ببينيد. ساكنين آن چندين روز بدون آب در گرماي سوزان دوام آوردند. از روي ناچاري آنها از رودخانه اي كه در آن فاضلاب رها مي شود، آب مي نوشند. اين شرايط براي شيوع وبا بسيار مناسب است. هفته پيش رئيس جمهور بوش قول داد كه «مردم عراق شفقت بي پايان ايالات متحده را خواهند ديد». مطمئنا حالا آنها اين شفقت رانمي بينند. اين شفقت را در بغداد نمي بينند. آنچه مي بينند زن ها و بچه هايي است كه بر اثر برخورد موشك ها به بازارها جان باخته اند. اين شفقت را در بصره نمي بينند. آنچه مي بينند رنج و درد خانواده هايشان، همراه با بي آبي و سفره خالي و نبود آتشي براي اجاق است. ميراث غرب از عراق نفرتي ريشه دار خواهد بود، اگر رنج مردم عراق بر اثر عواقب جنگي كه ما آغاز كرده ايم، همچنان ادامه پيدا كند. واشنگتن در مورد سهولت پيروزي در جنگ اشتباه كرده است. وقتي جنگ تمام شود، واشنگتن به همان اندازه هم مي تواند درباره اداره عراق اشتباه كند. از هم اكنون اختلاف هاي جدي ميان بريتانيا و آمريكا بر سر چگونگي اداره عراق پس از جنگ وجود دارد. مناقشه بر سر اداره بندر ام القصر مثال خوبي است. مقامات بريتانيايي معقولانه اين نظر را دارند كه بهترين و منطقي ترين راه حل اين است كه يك عراقي بومي پيدا شود كه چند و چون كار را بداند. در عوض ايالات متحده با يك شركت آمريكايي توافق كرده است كه كنترل منابع عراقي ها را برعهده بگيرد. چه حدس مي زنيد؟ در رأس اداره خدمات باراندازهاي آمريكا كه طرف اين قرارداد است، فردي قرار دارد كه براي بذل و بخشش هايش به حزب جمهوري خواه مشهور است. بحث ميان بلر و بوش بر سر اينكه چه هنگام سازمان ملل عهده دار بازسازي عراق خواهد شد، بحثي فراتر از مشروعيت بين المللي اين كار است. اين بحث بر سر اين است كه آيا مردم عراق مي توانند اطمينان حاصل كنند كه كشورشان در راستاي منافع مردم عراق اداره مي شود يا اينكه در جهت منافع آمريكاست. ديروز مراسم غم انگيز و تكان دهنده اي براي سربازان دلير ما كه به انگلستان برگردانده شدند برگزار شد. وزير دفاع اعلام كرد كه تدفين اين سربازان به خاطر [رعايت حال] خانواده هاي قربانيان بايد دور از انظار باشد. ما بايد هرچه مي توانيم براي تقليل درد و اندوه آنان كه همسر يا فرزندانشان جوان مرگ شده اند، انجام دهيم. با اين وجود از خود مي پرسم آيا شيوه بهتري وجود نداشت تا به خانواده هايشان بيشتر توجه شود. جلوگيري از جنگ مي توانست راه بهتري باشد. جنگي كه نه ضروري بود و نه اينكه خوب از كار درآمد.
منبع: ساندي ميرور، يكشنبه ۳۰ مارس
* رابين كوك وزير خارجه سابق بريتانيا و ليدر فراكسيون حزب كارگر در مجلس عوام كه به تازگي در مخالفت با جنگ استعفا كرد.

گفت وگوي همشهري با محسن حكيم
شيعيان جنوب عراق براي قيام عليه صدام آماده اند
گروه ايران، رامين رادنيا: نيروهاي سپاه بدر از ايران خارج نشده اند.
محسن حكيم فرزند عبدالعزيز حكيم عضو شوراي رهبري معارضين عراق و مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه در حال حاضر در تهران به سر مي برد، شايعات مربوط به اعزام نيروهاي نظامي سپاه بدر، شاخه نظامي مجلس اعلا، از ايران به خاك عراق را تكذيب كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري خبرنگار شبكه تلويزيوني «سي ان ان» آمريكا روز گذشته در جريان مصاحبه تلويزيوني و مطبوعاتي وزير امور خارجه ايران اين پرسش را مطرح كرد كه آيا تهران ادعاي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق مبني بر انتقال نيروهاي نظامي خود از ايران به عراق را تائيد مي كند يا خير. اين پرسش پاسخ منفي كمال خرازي را در پي داشت. در همين زمينه محسن حكيم منبع مطلع در مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفت وگو با خبرنگار همشهري ضمن تكذيب اين شايعه گفت: نيروهاي نظامي سپاه بدر در ايران از آغاز جنگ تاكنون هيچ گونه تحركي براي عزيمت به عراق انجام نداده اند. وي در تشريح موقعيت فعلي نيروهاي نظامي سپاه بدر گفت: سپاه بدر در اوايل سال ۱۹۶۹ ميلادي و در پي فتواي اعلام جنگ حضرت آيت الله العظمي محمد باقر صدر تأسيس شد. آن زمان به تدريج جنبش هاي مسلحانه در حال شكل گيري و رشد بود و به تدريج نيروهاي نظامي به جنگ هاي منظم و پارتيزاني روي آورد و سپاه بدر محصول آن دوره است. وي افزود: اين نيروي نظامي از دو بخش تشكيل شده است كه بخشي از آن در خاك عراق ـ منطقه كردستان، منطقه مركزي و جنوب ـ و بخشي ديگر در خاك ايران مستقر هستند. البته شمار نيروهاي مستقر در عراق بيشتر از نيروهاي مستقر در ايران است و به ده ها هزار نيروي نظامي مي رسد. استقرار اين نيروها در داخل عراق قدمت دارد و نشانه آن مقبره شهداي اين نيرو در منطقه قره داغ كردستان و مبارزه طولاني اين نظاميان در كنار پيشمرگان كرد با نيروهاي بعثي است. وي در عين حال به عمليات نظامي اين نيروها در حمله به كاخ رياست جمهوري عراق و مراكزي چون وزارت دفاع، ساختمان راديو و تلويزيون، سازمان امنيت عمومي، سازمان انرژي اتمي و مقر سپاه پنجم و سوم عراق، قرارگاه نظامي بغداد و مقر گروه رجوي اشاره كرد و گفت: ترور شخصيت هاي رده اول رژيم عراق مانند عدي - فرزند ارشد صدام حسين ـ، عزت ابراهيم - نايب رئيس شوراي فرماندهي انقلاب عراق - و محمد حمزه الزبيدي ـ معاون رئيس جمهور عراق ـ نيز از ديگر اقدامات اين سپاه است كه فيلم اين ترورها موجود است. همچنين عمليات روزانه در خاك عراق دليل وجود سپاه بدر از ساليان دور در خاك عراق است.
وي تاكيد كرد كه تمام فعاليت هاي سپاه بدر از داخل عراق فرماندهي مي شود و تمامي نيروها در سطوح مختلف عراقي هستند و تجهيزاتشان غنيمت هايي است كه در جريان عمليات هاي نظامي به دست آورده اند. عمليات ها نيز در خاك عراق انجام مي شود و هدفشان تنها سرنگوني رژيم حاكم بر عراق است. بنابراين با توجه به اينكه اين كاركرد سپاه بدر در چارچوب حق تعيين سرنوشت و مقررات بين المللي به رسميت شناخته شده است، هيچ نيرويي نخواهد توانست سپاه بدر را از اين فعاليت خود منحرف كند و تا موقعي كه رژيم فعلي عراق فعال است، سپاه بدر به فعاليت خود ادامه مي دهد. محسن حكيم در پاسخ به اين پرسش كه چرا تاكنون شيعيان مناطق جنوب با استفاده از فرصت پيش آمده دست به قيام نزده اند، گفت: اتفاقا به طور اجمال اين حركت ها رخ داده است اما به صورت محدود، چنانچه در دو منطقه در شهر بصره و شهرهاي نجف و سماوه شورش هاي محدودي رخ داد كه به شدت سركوب شده است. اعتقاد ما بر اين است كه هنوز وقت شورش فراگير شيعيان فرا نرسيده است اما مردم در اين مناطق آماده شورش همه جانبه هستند ولي زمان مناسب فرا نرسيده است. وي تاكيد كرد: فراموش نكنيد كه انتفاضه مارس سال ۹۱ بعد از ۴۵ روز گذشت از حمله نيروهاي متحد به رژيم عراق آغاز شد، بنابراين هنوز زمان در اختيار ماست و قضاوت در مورد تاخير قيام مردمي كمي زود است. محسن حكيم در پاسخ به اين پرسش كه آنان چه موضعي را نسبت به حاكميت آينده عراق اتخاذ خواهند كرد، گفت: در بيانيه سياسي و سند مرحله انتقالي كه در كنفرانس لندن به تصويب رسيد و نيز در بيانيه اختتاميه اجلاس صلاح الدين تصوير روشني از حكومت آينده عراق ترسيم شد. بر آن اساس ما خواهان حكومت يا دولتي مردم سالار، تكثرگرا، مشاركت پذير و همه جانبه نگري هستيم كه آزادي، استقلال و عدالت و نيز ارزش هاي اسلامي ملت عراق را مدنظر قرار بدهد و در راستاي منافع ملت عراق گام بردارد و تمامي هسته هاي تشكيل دهنده ملت عراق را در برداشته باشد و سه آفت بزرگ ديكتاتوري، آپارتايد مذهبي و تبعيض قومي را از بين ببرد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا در مواضع اخير آيت الله حكيم نسبت به مواضع قبلي ايشان تغييراتي مشاهده مي شود كه نشانه اتخاذ مواضع تندتر است، گفت: به نظر من آيت الله حكيم به عنوان مرجع سياسي بازتاب دهنده نگراني ملت عراق نسبت به دخالت نيروهاي بيگانه در اين كشور است و چرخش خاصي در اين مورد مشاهده نمي شود به طور حتم ايشان با توجه به شدت و ضعف اين نگراني ها مسائلي را مطرح كرده اند. اما موضع ثابت و ارزشي ايشان همواره مبتني بر نفي هرگونه سلطه بيگانه بر عراق است و در اين موضع تغييري رخ نداده است.

ترور رهبران عراق در دستور كار سيا قرار گرفت
نفوذ به بغداد
گروه بين الملل، رضا سادات: شبكه خبري ABC آمريكا روز گذشته از افزايش عمليات سري واحدهاي نيروهاي ويژه ارتش آمريكا در خاك عراق خبر داد كه هدف اين حملات خنثي كردن عمليات انتحاري عراقي ها عنوان شده است. عوامل سيا كه اين واحدها را همراهي مي كنند اكنون در همه عراق پراكنده شده اند و از نقاط مرزي تا در دل بغداد را درنورديده اند. هر چند هدف اصلي اين واحدها ترور مقامات ارشد ارتش و حزب بعث عراق عنوان شده اما اين گروه ها در شناسايي اهداف نظامي بالقوه، خرابكاري و ايجاد اغتشاشات مدني هم دست دارند.
006885.jpg

در حال حاضر ۲۹۰ هزار نيروي حاضر در منطقه خليج فارس در اختيار ائتلاف تحت رهبري آمريكا است و به ادعاي پنتاگون يكصد هزار نظامي از سه كشور آمريكا، انگلستان و استراليا در داخل خاك عراق استقرار يافته اند و اين در حالي است كه در ده روز اول جنگ حداقل ۵۰ آمريكايي كشته يا مفقود شده اند. در ده روزي كه از آغاز جنگ گذشته است ائتلاف تحت رهبري ايالات متحده شش هزار بمب هدايت شونده دقيق را بر فراز عراق رها ساخته اند و بيش از ۶۶۵ موشك كروز تام هاوك به سوي اهداف نظامي و غيرنظامي در اين كشور پرتاب شده است. روزنامه آمريكايي سالت ليك تريبون با درج اين خبر به نقل از مك كريستال، از اعضاي ارشد پنتاگون ادعا مي كند مبداء موشك هايي كه اخيرا به تركيه، ايران و عربستان سعودي اصابت كرده اند مشخص نيست. در ساعات پاياني روز گذشته هم خبرگزاري رويتر مجددا از احتمال توقف يورش به بغداد براي چند روز تا چند هفته خبر داد. رويتر ادعا مي كند نظاميان آمريكايي مستقر در جنوب عراق به خبرنگار اين خبرگزاري گفته اند دستوراتي مبني بر خودداري از پيشروي به سوي بغداد تا اطلاع ثانوي دريافت داشته اند. گفته مي شود نظاميان آمريكايي مستقر در جنوب بغداد در حال حفر سنگر هستند كه از احتمال استقرار طولاني آنها در مواضع شان حكايت دارد. در ادامه خبر رويتر تصريح شده پنتاگون اخبار منتشره در زمينه توقف موقت جنگ را تكذيب كرده است اما به رغم اشاره به اين نكته باز هم رويتر تاكيد دارد نظاميان آمريكايي احتمالا براي ۳۵ تا ۴۰ روز آينده از پيشروي به سوي بغداد اجتناب خواهند ورزيد. روزنامه شيكاگو سان تايمز هم ديروز در مقاله اي ادعا كرده صدام درصدد استفاده از تسليحات شيميايي عليه نيروهاي مهاجم است. اين روزنامه ادعا دارد نيروهاي عراقي هفته گذشته تسليحات شيميايي خود را به مواضع محافظان بغداد منتقل كرده اند و از وجود گلوله هاي شيميايي توپ هاي دورزن ۱۵۵ ميلي متري در بين مهمات واحدهاي توپخانه مستقر در دفاع چند لايه بغداد خبر داده است. گفته مي شود سربازان آمريكايي و نيروهاي انگليسي و استراليايي كه تحت فرماندهي ارتش آمريكا عمل مي كنند اكنون در بخش هاي مركزي عراق و خصوصا واحدهايي كه در جنوب و غرب بغداد موضع گرفته اند با كمبود شديد مهمات و مواد غذايي روبه رو هستند. خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي علت توقف نسبي عمليات نظامي را كمبود نيرو و امكانات اعلام كرده و در اين گزارش از كاهش جيره غذايي سربازان ائتلاف ضدعراق خبر داده است. اين تحولات به انضمام اخباري كه در مورد نگراني فرماندهان جنگ از حملات انتحاري نيروهاي عراقي و تصميم آنان براي خودداري از ورود به بغداد منتشر شده تا حدودي مويد ادعاهاي اخير رويتر است. گفته مي شود آمريكايي ها با محاصره بغداد و ادامه بمباران ها كه شرايط را در اين شهر پيچيده و دشوار مي كند به در گرفتن شورش هاي مردمي يا وقوع كودتا عليه صدام اميد بسته اند. مجله معتبر اكونوميست چاپ لندن در نسخه اينترنتي شماره جديد خود نيز به آمريكا توصيه كرده است از مشي نفوذ و ترور به عنوان راهبرد جنگي در بغداد استفاده كند. متن اين مقاله در صفحه دوم شماره امروز روزنامه آمده است.
حمله انتحاري در كويت
006895.jpg

مركز اطلاع رساني نيروهاي آمريكا وانگليس دركويت زخمي شدن شش نفراز سربازان آمريكايي در حادثه تصادم يك كاميون به صف سربازان را تاييد كرد. سرگرد «آن مري دانكر» يكي از مسئولان مركز اطلاع رساني در مصاحبه مطبوعاتي افزود: اين حادثه در ساعت يك بعدازظهر امروز به وقت محلي در پايگاه الاديرع درشمال كويت و نزديك مرز عراق رخ داده است. وي گفت: تاكنون اين حادثه تروريستي اعلام نشده و تحقيقات پيرامون اين حادثه ادامه دارد. گفته مي شود يك راننده مصري كه درحال انتقال تداركات به اين پايگاه بوده است با كاميون خود وارد صف گروهي از سربازان آمريكايي شده است. از سويي، بمباران بصره و هلي برد گسترده نيرو در اين منطقه در جنوب عراق، احتمالا نشانه آن است كه سربازان آمريكايي و انگليسي قصد دارند تا حمله تازه اي را عليه اين شهر سازمان دهند. بصره روز يكشنبه بارها مورد حمله هوايي قرارگرفت و خبرنگاران خبرگزاري جمهوري اسلامي كه در نقطه صفر مرزي مستقر هستند، علاوه بر بمباران هـا، شاهد هلي برد نيرو و تجهيزات توسط بالگردهاي آمريكايي و انگليسي بودند. بالگردها از دو محور جنوب غرب و جنوب شرق نيرو و تجهيزات به منطقه بصره حمل مي كردند. بصره يك هفته است كه هدف حملات گسترده هوايي، موشكي و توپخانه قرار دارد و اهالي شهر بدون آب و برق مانده اند. در بمباران روز شنبه بصره، يك انبار مواد غذايي، انبار سوخت و برخي از مراكز شهري هدف قرار گرفت. گزارش هايي كه از منطقه دريافت مي شود نيز حاكي است كه شماري از اهالي بصره اين امكان را يافته اند تا بعد از روزها بمباران بي امان با عبور از ميان نظاميان آمريكايي و انگليسي كه در پيرامون شهر مستقر هستند، اين شهر را ترك كنند.
در جبهه هاي جنگ ديروز تفنگداران نيروي دريايي ارتش ايالات متحده ساحل شمالي فرات را به اشغال خود درآوردند و اكنون از مواضع خود نيروهاي عراقي را زير آتش سنگين گرفته اند. شبكه خبري CNN روز گذشته با طرح اين ادعا از بمباران سنگين يكي از مناطق مسكوني بغداد كه محل اقامت اعضاي ارشد دولت عراق است خبر داد و از اين حملات هوايي به عنوان سنگين ترين حملات طي روزهاي اخير ياد كرد.
اوضاع در ناصريه و ساير شهرهاي جنوب عراق نسبتا آرام بود اما بمباران شهرها ادامه يافت و در عمليات كمين نيروهاي عراقي ده سرباز واحد پنجم پياده نظام ارتش آمريكا كشته و حداقل پنج نفر به اسارت نيروهاي عراقي درآمدند. راديو صداي آمريكا (VOA) روز گذشته از ادامه بمباران هاي بغداد و ساير شهرهاي عراق با بمب و موشك خبر داد و ادعا كرد هدف اين بمباران ها واحدهاي گارد رياست جمهوري عراق بوده است. اين راديو به نقل از مقامات اطلاعاتي انگليس ادعا كرد صدام فرمانده دفاع ضدهوايي عراق را به دليل ناكامي در هدف قرار دادن هواپيماهاي نيروهاي مهاجم و اصابت موشك هاي ضدهوايي پرتاب شده به بخش هايي از بغداد از كار بركنار كرده است.
آمريكايي ها و انگليسي ها جنگ رواني عليه اتباع عراق و نظاميان اين كشور را تشديد كرده اند. يكشنبه شب چند تانك و زره پوش ارتش سلطنتي بريتانيا كه بصره را در محاصره دارد با نفوذ به شهر تعدادي از مجسمه هاي صدام حسين را تخريب كردند و ايستگاه هاي سيار راديويي دائما در حال پخش برنامه براي مردم بصره هستند. روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز ديروز ادعا كرد يك فروند جنگنده اف ۱۵ آمريكايي شب گذشته با پرواز بر فراز بصره مقر حزب بعث اين شهر كه جلسه اي با حضور دويست عضو حزب در آن در حال برگزاري بود را هدف بمبي هدايت شونده قرار داد كه در جريان اين حمله مقر حزب بعث بصره به طور كامل ويران شده است.
نيويورك تايمز ادعا مي كند نظاميان انگليسي درصدد نابودي اركان و نهادهاي قدرت صدام حسين هستند و در تلاشند با ترغيب مردم بصره به شورش گسترده عليه نيروهاي وفادار به صدام، دومين شهر بزرگ عراق را بدون درگيري هاي خونبار خياباني تصرف كنند. اين در حالي است كه مقامات واحدهاي كماندويي ارتش سلطنتي بريتانيا تأكيد دارند عجله اي براي تصرف كامل بصره ندارند و برخلاف اخبار منتشره اكنون ۶۰ درصد مردم بصره به آب آشاميدني دسترسي دارند و ادعاي آناني كه از وقوع فاجعه اي انساني دربصره خبر مي دهند را رد مي كنند.
روزنامه استراليايي ويكند استرالين هم در گزارشي نوشت نيروهاي ويژه استراليا موسوم به SAS اكنون به ۸۰ كيلومتري بغداد رسيده اند. اين روزنامه خبر خود را به نقل از نيت تاير، روزنامه نگار آمريكايي عنوان داشته كه روز گذشته مجبور به ترك بغداد شده است. اين خبرنگار آمريكايي كه با شبكه خبري اسكاي نيوز استراليا گفت وگو كرده از تسلط نيروهاي مهاجم بر بزرگراه هاي منتهي به بغداد خبر داده است. در جبهه شمال تحولات با سرعت هرچه تمام تر ادامه دارد و آمريكايي ها در تلاشند هرچه سريع تر جبهه شمال را فعال كنند. روزنامه واشنگتن پست ديروز ادعا كرد تحركات نظاميان آمريكا در شمال عراق براي ايجاد يك مقر فرماندهي نظامي و اعزام نيرو به نواحي مرزي تركيه و عراق براي جلوگيري از ورود ارتش تركيه به اين منطقه افزايش يافته است. نيروهاي تجسسي در حال فعاليت براي يافتن مسيرهاي نفوذ ارتش آمريكا به بخش هاي جنوبي هستند و در همين ضمن اولين واحدهاي توپخانه ۱۰۵ ميلي متري و ساير تجهيزات تيپ ۱۶۳ هوابرد در فرودگاه باشور واقع در ۴۵ كيلومتري شمال شرق اربيل تخليه شد كه ورود اين تسليحات قدرت آتش آمريكا در اين منطقه را افزايش خواهد داد.
شب گذشته تعدادي از هواپيماهاي ۱۶C ارتش آمريكا كه حامل نيروهاي نظامي و اعضاي نيروهاي ويژه ارتش آمريكا هستند در فرودگاه باشور به زمين نشستند و قرار است طي امروز و فردا هم با ورود هواپيماهاي ترابري جديد تعداد بيشتري از اعضاي واحد ۱۰ ويژه جنگ هاي كوهستاني ارتش آمريكا به شمال عراق اعزام شوند. اين نيروها براي جنگ در مناطق سردسير كوهستاني و نبردهاي شهري آموزش ديده اند و گمان مي رود اين تيپ در اشغال عراق نقشي شايان توجه ايفا كند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي كه پوشش خبري جنگ عراق را دنبال مي كرد حملات انتحاري روز گذشته در نجف را در كانون توجه خود قرار داده بود. آغاز حملات انتحاري عليه عراق واكنش هاي بسياري در جهان داشت تا آنجا كه پاپ ژان پل دوم رهبر كاتوليك هاي جهان از احتمال درگرفتن فاجعه اي مذهبي خبر داد. در ادامه گزارش اين خبرگزاري به نقل از سرتيپ دانيل دارنل از فرماندهان ارشد نيروي هوايي ارتش ايالات متحده نوشت اكنون دوسوم حملات هوايي ائتلاف ضدعراق بر واحدهاي گارد رياست جمهوري مستقر در اطراف بغداد متمركز شده است و ادعا كرد طي هفته گذشته تقريبا همه پايگاه هاي هوايي عراق هدف قرار گرفته اند.
طي ۲۴ ساعت گذشته تنها هواپيماهاي مستقر بر عرشه ناو هواپيمابر يواس اس كانستليشن ۴۰ هدف را در عراق نابود كردند و اين در حالي بود كه بمب افكن هاي حاضر بر عرشه كيتي هاوك با حمل بمب هاي ويژه نابودكننده سنگرهاي عميق، پناهگاه هاي نظامي عراق را نشانه رفته بودند. مقامات نيروي هوايي آمريكا ادعا كردند طي روز گذشته چهار تانك، ۱۵ خودرو، يك انبار سوخت و يكي از مراكز كنترل شبكه فيبر نوري عراق منهدم شده است.
جنگ در عراق در حالي دهمين روز خود را پشت سر گذاشت كه تظاهرات ضدجنگ در اكثر نقاط جهان تداوم داشت. در جبهه ائتلاف ضدعراق هم هرچند بريتانيا از مخالفت خود با برنامه هاي آمريكا براي عراق پس از صدام و اصرار آمريكا بر به دست گرفتن امور در عراق چشم پوشيده است اما استراليايي ها كماكان خواستار مشاركت فعال سازمان ملل در مديريت عراق پس از صدام حسين هستند. الكساندر داونر، وزير امور خارجه استراليا كه اكنون كشورش يكي از اعضاي ائتلاف ضدعراق است، روز گذشته در گفت وگو با آسوشيتدپرس تأكيد كرد كانبرا براي واداشتن آمريكا به همكاري با سازمان ملل متحد براي تعيين حكام بعد از صدام تلاش مي كند.
اكنون حدود دو هزار نيروي نظامي استراليا كه اكثرشان از كماندوهاي نيروهاي ويژه اين كشور، SAS هستند در عراق حضور دارند و هواپيماهاي جنگي و هلي كوپترها و شناورهاي مين روب اين كشور در كنار نظاميان آمريكايي و بريتانيايي در حال جنگيدن عليه عراقي ها هستند.
سازمان عفو بين الملل كه دفاترش در لندن است روز گذشته با انتشار بيانيه اي تأكيد كرد جنگ در عراق موجب ايجاد پوشش براي اقدامات مغاير با حقوق بشر ساير كشورها شده است. دربيانيه مذكور نام ۱۴ كشور بلژيك، بريتانيا، مصر، دانمارك، آلمان، اردن، يونان، نروژ، اسپانيا، سودان، سوئد، تركيه، يمن و ايالات متحده به عنوان كشورهايي كه با آغاز جنگ در عراق قوانين بين المللي در زمينه حقوق بشر را زير پا گذاشته اند، قيد شده است.

خارجي
اقتصادي
انديشه
سياسي
علمي
صفحه آخر
|  اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   علمي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |