پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۸ - April.10,2003
قليل مدوم عليه خير من كثير مملول منه.
اندكي كه دوام آرد، به از بسياري كه ملال آرد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
دور فلك درنگ ندارد شتاب كن
صبح است ساقيا قدحي پر شراب كن
ما را ز جام باده گلگون خراب كن
زان پيش تر كه عالم فاني شود خراب
۵۲ سال پس از درگذشت صادق هدايت
خالق بوف كور به موزه رضا عباسي مي رود
008960.jpg
تعدادي از وسايل شخصي صادق هدايت، پس از گذشت ۵۲ سال از درگذشت اين نويسنده، به مناسبت روز جهاني موزه (۲۸ ارديبهشت) در موزه رضا عباسي به نمايش درمي آيد.
به گزارش ميراث خبر، بتول احمدي- سرپرست موزه رضا عباسي با اشاره به اين كه اين اشياء در سال ۱۳۵۵ توسط خانواده هدايت به عنوان امانت به آن مكان فرهنگي داده شده است، گفت نمايشگاه وسايل شخصي هدايت به مدت يك ماه برپا خواهد بود.
محمد بهارلو- پژوهشگر و نويسنده- نيز به ميراث خبر گفت اين وسايل شامل ميز، صندلي، خودنويس، عينك، كتاب، نقاشي چهره صادق هدايت اثر حسين كاظمي و قاليچه اي با نقش چهره اين نويسنده است.
به گفته بهارلو، اين وسايل تا زماني كه موزه هدايت در منزل شخصي اش داير نشود نزد موزه رضا عباسي، به عنوان امانت خواهد ماند، برپايه اين گزارش، خانه صادق هدايت كه در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان ميراث فرهنگي با شماره ۲۴۹۱ ثبت شده است تا يك سال پيش مهد كودك دانشكده علوم پزشكي وكارمندان بيمارستان اميراعلم بود . اين ساختمان كه جزو املاك دانشكده علوم پزشكي ايران به شمار مي آيد به تازگي به عنوان كتابخانه  اين دانشكده مورد استفاده قرار گرفته ا ست.
بهارلو در اين باره نيز گفت بهتر است خانه صادق هدايت به يك موزه تبديل شود و وسايل شخصي او و
دست نوشته هايش در اين محل نگهداري شود. همچنين قسمت ويژه اي براي محققين در نظر گرفته شود تا بتوانند به راحتي منابع مورد نياز خود را درباره هدايت تهيه كنند. به ويژه اين كه در مورد اين نويسنده، تعداد زيادي پژوهش انجام شده است. وي افزود: هدايت قبل از آخرين سفر خود به فرانسه در سال ۱۳۲۹ وسايل شخصي خود را بين دوستانش تقسيم كرد كه در صورت تبديل خانه وي به موزه مانند ساير نقاط جهان كه ياد و خاطره بزرگان خود را با انواع و اقسام تمهيدات زنده نگه مي دارند دوستان اونيز بايد اين وسايل را به موزه اهدا كنند. ولي تعداد ديگري از وسايلش در اختيار موزه رضا عباسي است و قرار است كه خانواده هدايت پس از تبديل خانه هدايت به موزه آنها را از موزه رضا عباسي تحويل بگيرند. در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي نيز از وضعيت نگهداري اين خانه ناراضي است. گفته مي شود، اين خانه تنها در صورتي مي تواند به يك موزه تبديل شود كه كسي آن را از دانشكده علوم پزشكي خريداري كند و در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي نيز بودجه خريداري اين خانه را در اختيار ندارد.
۲۲ فروردين سال جاري مصادف باپنجاه و دومين سالروز مرگ صادق هدايت نويسنده و مترجم معاصر است.

كاترين زتاجونز «گرفتن و پرداختن »را تهيه و در آن بازي مي كند
بانكدار خوش قلب نيويورك
008955.jpg
كاترين زتاجونز كه به تازگي جايزه اسكار بهترين نقش مكمل را براي بازي در فيلم شيكاگو دريافت كرد، در فيلمي پيرامون بانكداري و سرمايه گذاري در نيويورك بازي مي كند.
به گزارش روزنامه گاردين اين فيلم اقتباسي از يك نمايشنامه آمريكايي به نام گرفتن و پرداختن است و زتا جونز علاوه بر بازي در نقش اصلي، فيلم را تهيه نيز خواهد كرد. اين بازيگر بريتانيايي كه شركت فيلمسازي ميلك وود متعلق به اوست، فيلم تازه اش را با همكاري دو شركت فيلمسازي ديگر تهيه مي كند.
زتا جونز گفت: مدتها بود كه به ساخت اين فيلم علاقه مند شده بودم و منتظر بودم مقدمات لازم براي ساخت آن فراهم شود.
مايكل چپيگا، وكيل سابق و نويسنده نمايشنامه «گرفتن و پرداختن»، تجربيات خود را در قالب يك ماجراي دلهره آور حقوقي به رشته تحرير درآورده است. زتا جونز در نسخه سينمايي داستان نقش ويكتوريا، بانكدار نيويوركي خوش قلبي را بازي مي كند كه سود حاصل از ترقي  سهامش را در بازار بورس، به امور خيريه اختصاص مي دهد.
اما هنگامي كه به كسب سود با استفاده از اطلاعات محرمانه متهم مي شود به دنبال وكيل سرشناسي به نام ريچارد اونيل مي رود كه شغل پردرآمدش را براي پيوستن به صومعه اي در كنتاكي رها كرده است. وكيل و موكل، مثل همه فيلمهاي هاليوودي، به زودي عاشق هم مي شوند.
شروع فيلمبرداري گرفتن و پرداختن براي اواخر سال جاري ميلادي برنامه ريزي شده است و زتا جونز در اين مدت بايد چند پروژه ديگر را تمام كند. از جمله اين پروژه ها بازي در فيلم قساوت تحمل ناپذير ساخته برادران كوئن و صحبت به جاي شخصيتي از فيلم انيميشن سندباد از كمپاني دريم وركز است.

فيلم هاي كوروساوا در سينما تك
008965.jpg
همزمان با شروع سال جديد، برنامه هاي نمايش فيلم سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران مجددا آغاز مي شود.
بنابر گزارش واحد ارتباطات سينمايي موزه هنرهاي معاصر تهران، نخستين فيلم اين دوره «همسران ابله» به كارگرداني «اريك فون استروهايم» خواهد بود كه پنجشنبه بيست و يكم فروردين، رأس ساعت ۳۰/۱۶ در سالن سينماتك به نمايش درمي آيد.
بخش يك فيلمساز، يك نگاه برنامه سه ماهه هجدهم واحد ارتباطات سينمايي، به فيلمهاي «آكيرا كوروساوا»، فيلمساز شهير ژاپني اختصاص دارد و فيلمهايي همچون «سانجورو»، «روياها»، «ريش قرمز» و... از او به نمايش درمي آيد. همچنين در بخش جلوه هايي از سينماي ايران و جهان فيلمهاي؛ «سانست بلوارد»، «همشهري كين»، «نشاني از شر»، «دزد دوچرخه»، «نون و گلدون»، «زمين آسماني»، «جمعه» و... در معرض نمايش گذاشته خواهد شد.
با از سرگيري فعاليتهاي سينماتك، علاقمندان جهت ثبت نام مي توانند طي ساعات اداري به سينماتك واقع در خيابان كارگر شمالي، جنب پارك لاله مراجعه كنند.

اجراي نمايش در تماشاگه پول
واحد نمايش تماشاگه پول اقدام به اجراي نمايش هايي با حال و هواي بهاري كرده است.
اين نمايشها از امروز به مدت ۱۰ روز در سالن آمفي تئاتر اين تماشاخانه در ساعت ۱۸ و ۱۹ به اجرا درمي آيد.
عنوان اين نمايشها« حسن كچل» كاري از عليرضا دري و« بچه ها بهار، بچه ها بهار» است.در ضمن به مناسبت ايام نوروزي كليه بليت ها با نصف قيمت به فروش مي رسد.
سئانس صبح اين نمايشها نيز ويژه مدارس و مهد كودك هاست.
تلفن: ۸۷۷۴۷۴۵

۳ جايزه جشنواره نپال براي يك فيلم ايراني
فيلم كوتاه «۲۴ ساعت من» ساخته برنا كازراني ۳ جايزه جشنواره نپال را به خود اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار ما اين جشنواره كه با شركت بيش از هزار فيلم در كاتماندو بر پا بود در مراسم اختتاميه جايزه بهترين فيلم كوتاه، بهترين بازيگر مرد و جايزه بهترين فيلمبرداري خود را به فيلم ايراني «۲۴ ساعت من» اهدا كرد.
اين فيلم كه توسط مسلم خدايار فيلمبرداري شده است زندگي پسري چند شخصيتي را در خانه مجردي خود در طول يك شبانه روز به تصوير مي كشد. برنا كازراني گذشته از كارگرداني بازي نقش اصلي فيلم را نيز بر عهده دارد جايزه بهترين بازيگر جشنواره را نيز دريافت كرده است.
فيلم «۲۴ساعت من» براي شركت در جشنواره سياتل آمريكا در بخش گفت وگوي تمدن ها ارسال شده است.

«يك قفس آزادي» در جشنواره لهستان
فيلم  كوتاه  يك  قفس  آزادي  ساخته  جواد مزدآبادي ، در بخش  رسمي جشنواره  بين المللي  فيلم  كراكو به  نمايش  درمي آيد.
چهل  وسومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  «كراكو» قراراست  از هفتم  تا يازدهم خردادماه  ۸۲ در كشور لهستان  برگزار شود.
به  گزارش  روابط عمومي  انجمن  سينماي  جوانان ، اين  فيلم  به همراه  آثار ساير كشورها در بخش  رسمي  نمايش  داده  مي شود.
فيلم  كوتاه  ۱۷ دقيقه اي  «يك  قفس  آزادي  »داستان  پيرمردي  است  كه  از طريق شكار گنجشك  و فروش  آن  به  زائران  يك  امامزاده ، امرار معاش  مي كند.
اين  فيلم  كوتاه  پس  از «آنسوي  نرده ها» و« ماهيهارا زنده  نگهداريد» دركارنامه  فيلمسازي ، مزد آبادي  ثبت  شده است .

حسين نژاد مشاور طرح و برنامه معاونت سينمايي شد
مهندس محمدمهدي حيدريان معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي حكمي دكتر محمدعلي حسين نژاد را به سمت مشاور در امور طرح و برنامه منصوب كرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي مهندس حيدريان در حكم مذكور، لازمه پايداري پويايي و هدفمندي فعاليتهاي فرهنگي را مبتني به برنامه و برگرفته از نياز و مصلحت جامعه بودن آن دانسته و شرط ديگر توفيق را نيز انجام، اجرا و هدايت فعاليت در مديريتهاي متفاوت كه بايد مكمل يكديگر بوده و در يك راستا عمل نمايند، ذكر كرده است.
همچنين اضافه مي شود: اهم وظايف دكتر حسين نژاد، راهبري مركز تحقيقات و ايجاد و هدايت دفتر طرح و نظارت فعاليتها عنوان شده است.
دكتر محمدعلي حسين نژاد، پيش از اين به عنوان مشاور عالي محمدحسن پزشك مشغول به فعاليت بود.

جشنواره فيلم موج در كيش برگزار مي شود
آخرين مهلت ارسال آثار براي شركت در دومين جشنواره فيلم كوتاه موج اعلام شد.
به گزارش روا بط عمومي خانه سينماگران جوان، فيلمسازان علاقه مند به شركت در دومين جشنواره فيلم كوتاه موج تا پايان فروردين فرصت دارند تا آثار خود را به دبيرخانه اين جشنواره در خيابان كريمخان، خيابان شهيد حسيني، شماره ۳۳ طبقه دوم بفرستند.
دومين جشنواره فيلم كوتاه موج با حضور جمعي از فيلمسازان جوان و اعضاي هيأت داوري در ارديبهشت ۸۲ به همت خانه سينماگران جوان و مؤسسه توسعه سياحتي كيش به مدت ۴ روز در تالار حافظ جزيره كيش برگزار مي شود.
در اين جشنواره همچون دوره گذشته حدود ۴۰ فيلم كوتاه از آثار فيلمسازان جوان كشور به نمايش درمي آيد و جلسات تحليل و نقد و بررسي نيز برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر باتلفن هاي شماره ۸۸۲۲۹۸۰ و ۸۸۲۹۵۰۳ تماس بگيرند.

انجمن سينماداران: فروش بليت نيم بها عملي نيست
يك روز پس از اعلام طرح فروش بليت نيم بها در «روز سينما در هفته »، توسط خانه سينما ، انجمن  سينماداران  اعلام كرد طرح  فروش  بليت نيم بها بدون  تصويب  هيأت مركزي  اين  انجمن  قابل  اجرا نيست .
شوراي  صنفي  نمايش  تصويب  كرده بود كه  براساس طرح  خانه سينما بليت سينماها شنبه  هر هفته  به  صورت  نيم بها فروخته  شود.
«ناصر مجد بيگدلي » رئيس انجمن  سينماداران در گفتگو با ايرنا خاطر نشان  كرد: اين  طرح  در اكثر كشورهاي  دنيا به  صورت  رايانه اي  و مكانيزه  اجرا مي شود اما مشخص  نيست  چرا شوراي  صنفي  نمايش  بدون  مشورت  با صنوف  اصلي  همچون  سينماداران  و تهيه كنندگان  در اين باره  تصميم گيري  كرده  است .
وي  در عين حال ، ساماندهي  وضعيت  فروش  بليت را زمينه اي  بر اجراي  طرح «روزسينما در هفته» دانست .
«وحيد مجتهدي » نماينده  سينماداران  در شوراي  صنفي  نمايش  نيز پيشتر گفته  بود كه  طرح  فروش  بليت نيم بها به  منظور جذب  مخاطب  و رونق  سينماها اجرا مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پاسخ پزشكي
از دكتر گات سئوال شده است علت كبودي سريع و غيرعادي زير پوست چيست و او پاسخ داده است: علل بسيار دارد از جمله مصرف آسپرين و ساير داروهايي كه در كار انعقاد خون تأثير مي گذارند، كمبود پروتئين و بعضي از ويتامين ها، اين را هم توجه داشته باشيد كه اين نوع كبودي يك زنگ خطر است كه شما و دكترتان را متوجه پاره اي از بيماري هاي خوني بعضا خطرناك از جمله لوكيميا و... و حتي ايدز كند. با آزمايش خون علت به دست مي آيد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
تايمز مالي در گزارشي در رابطه با جنگ عراق نوشته است كه روس ها بزرگترين زيان بيننده اين جنگ هستند. اين روزنامه سپس به ذكر علائق اقتصادي روسيه در عراق پرداخته و نوشته است كه روس ها پيش از آغاز جنگ از بزرگترين دادوستدكنندگان با عراق بودند.
دو كمپاني نفت روسيه - لوك اويل و تات نفت - در دو منطقه مهم نفتي عراق از جمله كركوك امتيازهايي به دست آورده اند و لغو يكجانبه يك قرارداد با لوك اويل در آخرين روزهاي پيش از جنگ پذيرفته نشد. وزارت حمل و نقل عراق به كارخانه اتومبيل سازي گاز روسيه پنج هزار سواري ولگا و به كارخانه هاي ديگر هزاران كاميون و جيپ و استيشن سفارش داده است. همچنين قراردادهاي خريد وسايل و ابزارهاي ديگر از جمله دستگاه هاي حفاري و استخراج نفت.
تايمز مالي سپس به معاملات پيش از دهه ۱۹۹۰ عراق و شوروي اشاره كرده و نوشته است كه جنگ ۱۹۹۱ آمريكا با عراق به شوروي بيش از هر كشور ديگر زيان زد زيرا روس ها هر سال بيش از دو ميليارد دلار كالا به عراق مي فروختند و از آن زمان هنوز بيش از هشت ميليارد دلار از عراق طلبكار هستند.
ماندگار
دامنه و نيروي خيال «كارل مي» داستان نويس آلماني كه سي ام مارس ۱۹۱۲ در ۷۰ سالگي پس از انتشار ۷۰ داستان درگذشت زبانزد است، براي مثال: او بدون اين كه قبلا از صحاري اعراب و يا مساكن سرخپوستان آمريكا ديدن كرده باشد در داستان هاي خود چنان اوضاع آنجا را تشريح كرده است كه خواننده پس از بازديد از محل در درستي آن چه را كه خوانده ترديد نمي كند.
خود وي گفته است رفتن به كتابخانه و خواندن يك تاريخ و يا جغرافيا و يا كتابي در قلمرو علوم انساني و علوم اجتماعي در او انگيزه نوشتن داستاني را تلقين مي كند و او در جريان نوشتن، خود را در همان محيط حس مي كند و مي نويسد.
كساني كه كتاب هاي او را بررسي و نقد كرده اند درباره اش كارگزافه گويي را به آنجا رسانيده اند كه وي را داراي مغزي خارق العاده توصيف كرده اند.
* هشتم آوريل سال ۱۹۷۳ «پابلو پيكاسو» بزرگترين نقاش قرن ۲۰ در خانه اش در جنوب فرانسه در ۹۲ سالگي درگذشت. وي در آغاز قرن ۲۰ سبك كوبيسم را عرضه داشت و دو دهه بعد به سوررئاليسم پرداخت و در دهه هاي آخر عمر به ترسيم افسانه ها سرگرم شد. در پركاري وي همين قدر بس كه در سه سال آخر عمر ۲۰۱ اثر زيبا از خود به يادگار گذارد. يك موزه كامل اختصاص به كارهاي پيكاسو دارد. هنر در خانواده پيكاسو ارثي بوده است. پدر او استاد هنر در دانشگاه بود.
يادگار
كنستانتين امپراتور روم دهم آوريل سال ۳۲۶ ميلادي به بهانه شركت در مراسم بيستمين سال حكومت خود، آتش بس دوهفته اي با ارتش ايران را كه ۲۲ روز طول كشيده بود به صورت نامحدود تمديد كرد و بعدا از ادامه جنگ چشم پوشيد و جنگ دو امپراتوري بدون اخذ نتيجه پايان يافت.
فرماندهي ارتش ايران يك روز مانده به نوروز به احترام عيد ملي، دو هفته آتش بس داده بود و كنستانتين كه واحدهايش به دليل تلفات سنگين نياز به تجديد سازمان داشتند با اين آتش بس موافقت كرده بود كه پس از آن، محاربه تجديد نشد.
* ۲۱ فروردين ۱۲۹۵ دو افسر ژاندارم، يك سرگرد و يك ستوان، در شيراز به طور مرموزي كشته شدند. چون ژاندارمري تنها نيروي مسلح ايران در برابر «اس،پي،آر» انگلستان بود در قتل اين دو افسر، انگليسي ها مورد سوءظن قرار گرفتند و شيرازي ها تا زمان لغو موافقت نامه اوت ۱۹۰۷ سن پترزبورگ مبني بر تقسيم ايران، كينه انگليسي ها را از دل بيرون نكردند و بارها با آنان مسلحانه برخورد كردند و تلفات وارد ساختند، انگليسي ها هيچگاه در فارس آرامش نداشتند.
*۲۱ فروردين ۱۳۴۴ سرباز وظيفه رضا شمس آبادي در كاخ مرمر به سوي شاه كه رهسپار دفتر كار خود بود آتش گشود. گلوله ها به شاه اصابت نكرد ولي دو درجه دار گارد و ضارب كشته شدند. در پي اين تيراندازي عده اي از جمله چند فارغ التحصيل دانشگاه هاي خارج كه به وطن بازگشته بودند دستگير و بعدا محاكمه و محكوم شدند.
* هلندي هاي مهاجر به هدايت «يان وان راي بيك» دهم آوريل سال ۱۶۵۲ شهر «كيپ تاون» را در منتهي اليه قاره آفريقا، جايي كه دو اقيانوس هند و اطلس به هم مي پيوندند بنا نهادند.

داستانك
از خواب هاي صالح بوي باروت مي آيد
صالح يك پسر كوچك است كه دارد خواب مي بيند. او خواب مي بيند كه يك نارنجك در دست دارد و در ميان تانك ها گم شده است. هميشه همينطور است. از خواب هاي صالح بوي باروت مي آيد. او هيچگاه از صداي بمب و ضجه آدم هايي كه جان مي دهند رهايي نداشته و براي همين هم شايد طبيعي است كه از خواب هايش بوي باروت بيايد.
هر روز غروب كنار اسكله براي نفتكش هاي غول پيكري كه مي گذرد دست تكان مي دهد و به تانك هايي فكر مي كند كه در بين آن ها نارنجكي در دست گم شده است. آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
خودكشي ششم
پراگ: ششمين نفر در يك ماه ا خير خود را در جمهوري چك آتش زد.
وي پس از اينكه بدنش را آغشته به گازوئيل كرد در برابر ديدگان همسر و همسايگانش خود را به آتش كشيد. اين مرد كه از مشكل روحي رنج مي برد قرار بود در آينده اي نزديك دوران محكوميتش را در زندان آغاز كند.
محدوديت براي اعضا
سن فرانسيسكو: شوراي شهر پالوآلتو در كاليفورنيا قانوني تصويب كرده كه براساس آن اعضاي اين شورا در هنگام بحث هاي سياسي حق استفاده از حركات بدني براي ابراز موافقت و مخالفت خود را نخواهند داشت.
به عنوان مثال در هنگام مباحث سياسي، هيچ يك از اعضاي شورا نمي توانند، ابروهاي خود را بالا بيندازند، با صداي بلند بخندند، اخم كنند و پوزخند بزنند.
همچنين كليه اعضا موظف شده اند همكاران خود را با عنوان و نام خانوادگي شان مورد خطاب قرار بدهند.
مزايده دست نوشته سمفوني بتهوون
لندن: دست نوشته سمفوني نهم بتهوون ماه آينده به مزايده گذاشته خواهد شد.
اين دست نوشته ۵۷۵ صفحه ايي كه بتهوون آنرا تجزيه و تحليل كرده احتمالا به قيمت ۶/۴ميليون دلار به فروش خواهد رسيد.
سمفوني نهم بتهوون يكي از پرطرفدارترين موسيقي هاي جهان است و حتي بخشي از آن به عنوان سرود رسمي اتحاديه اروپا پخش مي شود.
اين سمفوني در سال ۱۸۲۴ توسط بتهوون در وين اجرا شد.
هديه شهردار
رم: جمعيت جوان شهر مورتا واقع در شمال ايتاليا بسيار  اندك است. در سال ۲۰۰۲ و در اين شهر ۴۱۰۰ نفري تنها ۳۵ نوزاد بچه چشم به جهان گشودند كه اين رقم نسبت به ۳۰ سال قبل ۵۰ درصد كاهش نشان مي دهد.
به همين دليل شهردار اين شهر براي تشويق مردم به بچه دارشدن دست به ابتكار جالبي زده است. وي اعلام كرد هر بار كه نوزادي در اين شهر بدنيا بيايد، وي ميدان اصلي شهر را نورافشاني و چراغ هايش را روشن خواهد كرد.
كشف نقاشي هاي مسروقه
ناپل: پليس ايتاليا يك جفت نقاشي آبرنگ روي گچ را كه متعلق به ۲ هزار سال قبل است، كشف كرد.
سارقان اين نقاشي ها را از خانه  اي در ناپل به سرقت برده بودند و قصد داشتند كه با قيمتي سرسام آور به تاجري خارج از ايتاليا بفروشند اما پليس به موقع وارد عمل شد و اين نقاشي هاي ارزشمند را كشف كرد. متاسفانه سارقان به دليل غيرحرفه اي بودن، خسارات جبران ناپذيري به اين تابلوها وارد كرده اند.
جلوگيري از حملات تروريستي
مونترال: شركت هواپيمايي كانادا براي كاهش احتمال وقوع حملات تروريستي، حفاظ آهني مقابل درهاي كابين خلبان در هواپيماهاي اين شركت نصب كرده است.
اين حفاظ آهني در هنگام پرواز قفل خواهد بود تا از ورود احتمالي تروريست ها به داخل كابين  خلبان جلوگيري شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۵۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۱دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۸ دقيقه

گل و گياه
دافنه مزرون
008950.jpg
نام علمي: Daphne mezereum
خانواده: THYMELAEACEAE
درختچه اي خزان پذير با شاخه هاي افراشته با گل هاي بسيار معطر كه در آخر زمستان و اوايل بهار روي شاخه هاي بدون برگ ظاهر شده و پس از آن تبديل به ميوه هاي قرمزرنگ مي گردند. برگها باريك و كشيده و سبز - خاكستري هستند.
حداكثر بلندي و گستردگي گياه به يك متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، خاك حاصلخيز با زهكشي خوب كه خيلي خشك نباشد، نسبت به انتقال و جابجايي حساس است. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه و يا قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |