پنج شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۱۸- April, 10, 2003
زوال امپراتوري آلمان
امير عليزاده
006425.jpg

دور رفت مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا ديروز به پايان رسيد و در جام يوفا نيز چهار تيم نهايي از ميان هشت تيم يك چهارم مشخص شدند. نكته غريب در اين فصل عدم حضور يك تيم آلماني نه در جام يوفا و نه در ليگ قهرمانان مي باشد. غريب از اين لحاظ كه پس از فصل ۸۴ ـ ۱۹۸۳ براي نخستين بار است كه اين اتفاق مي افتد. همين امر ديدگاه ها و استدلال هاي گوناگوني از سوي كارشناسان و نويسندگان آلماني را در پي داشت، كه اغلب منطقي و عقلاني هستند.
• • •
«فيليپ زل دورف» در «زوددويچه سايتونگ» در مورد جايگاه فوتبال آلمان نوشت: «بعد از جام جهاني گفتند كه ما دوباره كسي شده ايم. اما حالا كه باشگاه هاي آلماني در عرصه اروپا تنها تماشاگر هستند آيا دوباره تبديل به هيچ كس شده ايم؟ اگر بخواهيد تنها باشگاه هاي چهارم به پايين بوندس ليگا را در نظر بگيريد جواب مثبت است. اما اگر بخواهيم دورتموند و بايرن مونيخ را نمادهاي اصلي فوتبال باشگاهي آلمان فرض كنيم، جواب منفي خواهد بود. اين دو تافته جدا بافته باشگاه هاي آلمان هستند و در بالاترين سطح اروپا رقابت مي كنند. اما براي بقيه مالاگا و ميدلز بورو نيز ترس برانگيزند. تفاوت ميان بايرن و دورتموند و بقيه تيم ها در جدول بوندس ليگا و استاديوم هاي اروپا منعكس است. پشت سر اين دو ابرقدرت بقيه فقط براي خلق شگفتي داوطلب مي شوند. مثل لوركوزن و تيم ملي آلمان در سال گذشته. » «ميشائل هورني» نيز در همين رابطه در «فرانكفورتر آلگماينه سايتونگ» نوشت: «كارنامه تجارت خارجي فوتبال آلمان در فصل ۲۰۰۳ ـ ۲۰۰۲ وحشتناك است. براي مقايسه اين وضعيت بايد به گذشته هاي دور رفت. براي بررسي سقوط باشگاه هاي آلماني در اروپا بايد به سال ۱۹۸۴ برويم. در آن سال همه باشگاه ها ـ همانند اين فصل ـ موقعي كه باشگاه ها در تب و تاب برگزاري مرحله يك چهارم بودند، به اتفاق به جمع بينندگان پيوستند. با اين حساب آيا مي توان از بحراني بزرگ در فوتبال آلمان صحبت كرد؟ پس از وداع آخرين تيم از اروپا شايد در نگاه اول اين طور به نظر برسد، اما در يك نگاه دقيق تر مي بينيد كه وضعيت چندان هم حاد نيست. در همين سال گذشته بود كه باير لوركوزن نايب قهرمان اروپا شد، بايرن مونيخ در مرحله يك چهارم توسط قهرمان بعدي كنار رفت و دورتموند در ديدار نهايي جام يوفا در روتردام مغلوب فاينورد شد. به همين خاطر با وجود اين نتايج، سقوط امسال بزرگ تر به نظر مي رسد، اما از بحران نبايد صحبت كرد. براي به كار بردن اين واژه، مسير سراشيبي باشگاه هاي نايب قهرمان جهان بايد حداقل دو تا سه سال ديگر ادامه يابد. »
• • •
فليكس ماگات سرمربي فوق العاده موفق تيم اشتوتگارت كه در اين فصل تيمش را بالاتر از دورتموند تا رده دوم بوندس ليگا بالا برده، با تيم جوان خود به همراه هرتا برلين آخرين اميدهاي ژرمن ها در جام يوفا بودند. اما سلتيك گلاسكو توانست جوانان شگفتي ساز اشتوتگارت را عليرغم بازي زيبايشان از حركت و جوشش بازدارد. ماگات كه گهگاهي در نشريه تخصصي كيكر يادداشت مي نويسد، پس از حذف دورتموند، اين اتفاق را بيشتر يك تصادف مي داند تا يك بحران: «از نظر من بدترين كارنامه باشگاه هاي آلمان پس از ۲۰ سال، چندان بااهميت نيست. »
006435.jpg

حذف بايرن مونيخ در مرحله اول ليگ قهرمانان تصادفي بود. مثل بقيه شگفتي ها كه در فوتبال عادي هستند. بايرني ها كلاس بالاي بازي خود را هفته به هفته در بوندس ليگا به رخ مي كشند. دورتموند نيز عليرغم گروه فوق العاده دشواري كه داشت، با بدشانسي حذف شد. من به عنوان يك مربي و بيننده هنوز هم وقتي گل تساوي دقيقه ۹۲ رئال در وست فالن را به ياد مي آورم، ناراحت مي شوم گلي كه در نهايت باعث صعود رئال به يك چهارم شد. اما در كل بوروسيا نماينده شايسته اي براي فوتبال آلمان بود. با غرور مي توانم مدعي شوم كه اشتوتگارت هم با شايستگي تمام از حيثيت فوتبال آلمان دفاع كرد. با اينكه در مرحله يك هشتم جام يوفا حذف شد اما بازي هايي مثل بازي با سلتيك براي تيم جواني مثل اشتوتگارت قسمتي از فرآيند رشد و بلوغ آنهاست.
تنها شالكه و هرتا پايين تر از حد توانشان ظاهر شدند. آنها نبايد به آن حريف ها مي باختند، و البته لوركوزن كه در مرحله دوم ليگ قهرمانان حتي يك امتياز هم نگرفت.
من اطمينان دارم كه كارنامه بد باشگاه هاي آلمان در آينده ديگر تكرار نخواهد شد. در همين فصل بعدي اوضاع به كلي متفاوت خواهد بود.
• • •
گونتر نتزر كارشناس زبده و ملي پوش سابق آلماني، در ستون هفتگي خود در مجله اشپورت بيلد در مورد نگراني خود از نتايج ضعيف باشگاه هاي آلمان نوشته است، اما در عين حال تحول و دگرگوني جديدي را در فوتبال آلمان پيش بيني نمي كند: «خيلي ها از نتايج فصل ناراضي هستند. اما همواره سال هايي وجود داشته اند كه در آنها بهتر و حتي بدتر از اين هم بوديم. برخي اوقات يك قرعه سخت مانع نتايج دلخواه مي شود. براي همين نبايد در قضاوتي سطحي و زودهنگام اين حادثه را يك روال جديد دانست. اما در هر صورت آمار هشداردهنده هستند. حالا بايد اين پرسش را مطرح كرد كه آيا ما پس از جام جهاني فوتبال آلمان را بيش از حد بزرگ نكرديم؟ درست است كه نايب قهرماني تيم ملي در جام جهاني و نايب قهرماني هاي دورتموند و لوركوزن فراتر از همه انتظارات بود و در هيچ منطقي نمي گنجيد، اما ما نيز به همه چيز با عينك خوش بيني نگريستيم. اما هم اينك نگاه ها براي پذيرش واقعيت آزاد شده اند. هيچ گاه نبايد تصور كرد كه موفقيت ها يك اثر بلندمدت را به دنبال خواهند داشت. كسب يك عنوان احترام برانگيز است، اما با موفقيت هاي بعدي بايد به زيربناي اين احترام استحكام بخشيد. در غير اين صورت اين احترام فرو مي ريزد.
براي مثال لوركوزني ها كه درك سقوطشان در اين فصل كاري دشوار است. من فكر مي كنم مدت ها بود كه پايين اين سطح به ظاهر آرام و همه چيز مثل يك آتشفشان خاموش بود، اما كسي نمي خواست آن را ببيند. در مونيخ وضعيت به گونه ديگري است. آنها در مرحله اول به راحتي شكست خوردند و به هيچ وجه نمي توان حذف آنها در اين مرحله را توجيه كرد. پتانسيل بايرن به قدري زياد است كه نبايد چنين اتفاقي مي افتاد. حداقل اين شكست خفت بار براي آنها عبرت آميز بود. شايد براي نخستين بار بايرن احساس كرد كه شكست پذير است.
در بيرون از كشور از من مرتب در مورد فوتبال آلمان سوال مي شود. مخصوصا بعد از ناكامي هاي اخير، در اين سوال ها يك نوع بدانديشي و حسادت را به وضوح مي توان مشاهده كرد. اما اين بدانديشي ها هميشه تعريف و تمجيد را در بر دارند. روزي، يك مربي به من گفت: «فقط يك اسب خوب است كه گرد و خاك به راه مي اندازد. » فقط بهترين ها هستند كه موجب حسادت سايرين مي شود. اگر ترحم و دلسوزي وجود داشت جاي نگراني بود. به همين خاطر اين فصل را در پرونده شگفتي ها و اتفاقات قرار مي دهم. »
• • •
در پايان تحليل «اولي هسه ـ ليشتن برگر» را بررسي مي كنيم. نويسنده آزاد و مشهور آلماني كه براي وب سايت تخصصي soccernet مي نويسد معتقد است كه اين اتفاق براي فوتبال آلمان غيرعادي نيست:
«هنگامي كه سوت پايان ديدار دورتموند و ميلان در سن سيرو به صدا درآمد، زردپوشان فهميدند كه عليرغم پيروزي شان حذف شده اند. در همين لحظه اولين خبرنگارها همانند كركس هايي گرسنه از پله هاي استاديوم پايين آمدند تا پشت كامپيوترهاي خود مقاله هايشان را شروع كنند. مقاله هايي كه زوال فوتبال آلمان كه علي الظاهر در بحران قرار دارد را روايت مي كنند. همگي آنها ما را به ياد فصل ۸۴ ـ ۱۹۸۳ مي اندازند تا هزيمت تمامي نسبت هاي قديمي را نشان دهند. اما سال ۱۹۸۴ سالي بود كه آبردين در اسكاتلند قهرمان شد و تاتنهام نيز در جام يوفا به قهرماني رسيد. به عبارت ديگر در زماني پيش از شروع زمان.
ضمنا درست است كه در آن فصل هيچ تيمي از بوندس ليگا در جمع هشت تيم برتر حضور نداشت، اما يك تيم آلماني به يك چهارم راه يافته بود. دينامو برلين نماينده آلمان شرقي در مرحله يك چهارم جام در جام اروپا سرانجام به رم باخت. يعني اگر بخواهيد فصلي را پيدا كنيد كه در آن هيچ تيم آلماني جزو هشت تيم نباشد، بايد برگرديد به فصل ۵۶ ـ ۱۹۵۶. زماني كه هيچ كس خارج از برزيل نام پله را نشنيده بود. هجده ماه پيش دورتموند از ليگ قهرمانان حذف شده بود و تيم ملي نيز بايدبراي صعود به جام جهاني در مرحله حذفي به مصاف اوكراين مي رفت چون در زدن گل به فنلاند ناتوان بود. وقتي مقاله مجله اشپورت بيلد در ۶ نوامبر ۲۰۰۱ را مي خوانديد احساس مي كرديد كه آخر زمان فرا رسيده است. او در اين نشريه بحث مفصلي را تحت عنوان «بررسي بحران فوتبال» راه انداخته بود. يكي از خوانندگان در نامه اي نوشته بود كه دورتموند يك تيم متوسط در اروپاست.
يكي ديگر از خوانندگان نوشته بود كه تيم بانوانمان را به اوكراين بفرستيم تا به مردان نشان دهند كه چطور بايد فوتبال بازي كرد. اما در پايان آن فصل مي دانيم كه دورتموند نايب قهرمان جام يوفا شد، لوركوزن در مسيرش به ديدار نهايي همه تيم هاي ليگ برتر را زير پا گذاشت و تيم ملي نيز از خاور دور به عنوان قهرمانان ملي به آلمان بازگشت.
امسال دورتموند با يك گل در وقت هاي تلف شده حذف شد و بايرن قدرتمند نيز خودشان خودشان را ويران كردند. ايتاليايي ها نيز در فصل ۲۰۰۱ ـ ۲۰۰۰ همين وضعيت را داشتند. فصلي كه هيچ تيمي از سري آ در ميان هشت تيم برتر نبود. بعد از آن در جنوب آلپ نيز همه به دنبال دلايلي براي توضيح ناكامي شان بودند. اما در اين فصل تنها دو سال بعد از آن روز اينتر، ميلان و يوونتوس در مرحله يك چهارم حضور دارند و لاتزيو نيز در جام يوفا به نيمه نهايي راه يافته بود.
از سوي ديگر اين ديد آسوده خاطر همان قدر كوته بيني است كه مقاله هاي تند آن نويسندگان كركس صفت هستند. ما در بوندس ليگا مشكل داريم. همان مشكل هميشگي. ما قادر نبوده ايم كه گروهي از چند باشگاه بزرگ را تشكيل دهيم كه همواره با هم رقابت كنند. ما مثل سري آ «هفت خواهر» را نداريم، همانند انگليس «Big Five» در كار نيست. حتي يك زوج به سبك اسپانيايي بارسا ـ رئال را هم نداريم. اگر بخواهيم صادق باشيم ما فقط بايرن مونيخ را داريم.
در واقع از هنگامي كه دوران طلايي بوروسيا مونشن گلادباخ از اواسط دهه ۸۰ پايان يافت، نام رقباي بايرن هر چند فصل يك بار، تغيير مي يافت. هامبورگ، برمن و كلن هريك در دوره اي خاص در برابر بايرن قد علم كردند. البته بايد ديد كه دورتموند مي تواند در طول چند فصل بعدي در اين سطح و با ثبات لازم فوتبال بازي كند يا خير.
اين مشكل در اروپا نيز منعكس است. از فصل ۶۱ ـ ۱۹۶۰ تا اواسط دهه هشتاد هفت تيم بودند كه هريك به تنهايي حداقل چهار بار به ديدار نهايي
006470.jpg

رقابت هاي اروپايي صعود كردند. چهار تا از آنها همچنان پرآوازه اند: يووه، رئال، ليورپول و بايرن. اما در ميان سه تيم ديگر كه سقوط كرده اند، دو تيم آلماني هستند: هامبورگ و گلادباخ.
من نمي خواهم بگويم كه اين نوسانات بد هستند. ما از سال ۱۹۹۲ تا به حال پنج قهرمان متفاوت را در بوندس ليگا داشته ايم. ضمن اينكه سرنوشت هفت فصل از اين يازده فصل در روز آخر رقم خورد و يك فصل نيز نام قهرمان در ده دقيقه آخر رقم خورد. ضمن اينكه بوندس ليگا هميشه بيشترين تعداد گل را در ميان ليگ هاي معتبر دارد.
اما اگر بخواهيم در خانه سرگرم باشيم، بايد انتظار اين شگفتي ها را نيز هرگاه كه بايرن تلوتلو بخورد داشت.

در اين نمودار مي توانيد ببينيد كه چه تيم هايي از فصل ۸۴ ـ ۸۳ به جام هاي اروپايي صعود كردند و چه تيم هايي به يك چهارم، نيمه نهايي و فينال راه يافتند و كدام يك قهرمان شدند.

جام يوفا، يك گام جلوتر
006450.jpg
در حالي كه با شروع مرحله يك چهارم نهايي بيشتر حواس فوتبالدوستان در اروپا و حتي ساير نقاط جهان معطوف به مسابقات ليگ قهرمانان مي شود، مسابقات جام يوفا با سروصداي كمتري قدم به مرحله نيمه نهايي مي گذارد.
امشب در حالي كه غوغاي بازي رئال مادريد و منچستر يونايتد فروكش كرده تيم هاي سلتيك اسكاتلند، بواويشتاي پرتغال، لاتزيوي ايتاليا و پورتوي پرتغال به ديدار يكديگر مي روند تا مرحله رفت نيمه نهايي اين مسابقات به پايان برسد.
اين مرحله از مسابقات كه قرعه كشي آن در بيست و يكم مارس برگزار شد قرار است بواويشتا در گلاسكو به ديدار سلتيك تيم محبوب كاتوليك ها برود و در سوي ديگر در بندر پورتو نيز تيم قدرتمند ساحلي اف. ث. پورتو ميزبان لاتزيوي ايتاليا خواهد بود. سلتيك در مرحله قبل موفق شد شاگردان ژرار هوليه را با سه گل مغلوب كند و با اين پيروزي براي اولين بار پس از ۱۹۶۴ موفق به حضور در نيمه نهايي شود. سلتيك اگر موفق به پيروزي در اين مرحله و بازي نهايي شود براي اولين بار پس از سال ۱۹۶۶ به قهرماني در اروپا دست پيدا مي كند. در سال ۱۹۶۶ سلتيك موفق به كسب قهرماني جام باشگاه هاي اروپا شده است.
رقيب سلتيك يعني بواويشتا تا به حال نتوانسته در مسابقات اروپايي قهرمان شود. بواويشتا در مرحله قبلي با برتري نسبت به مالاگاي اسپانيا توانست اميدهاي نسبي را براي قهرماني در بين هوادارانش ايجاد كند.
جبهه دوم پرتغال
اما پورتو قهرمان اروپا در سال ۱۹۸۶ پس از شكست پاناتينايكوس يونان در مرحله قبل آن هم در وقت اضافه پا به مرحله نيمه نهايي گذاشت و بر طبق قرعه كشي رودرروي سخت ترين حريف يعني لاتزيو قرار گرفته است.
لاتزيو كه نايب قهرماني يوفا را در سال ۱۹۹۸ و قهرماني آخرين دوره مسابقات جام در جام اروپا در سال ۱۹۹۹ را در كيسه دارد با وجود بروز بحران هاي مالي و روحي براي بازيكنانش همچنان با انگيزه و دوست داشتني است. لاتزيو در مرحله قبل توانست از جهنم تركيه عبور كرده و پس از شكست بشيكتاش به اين مرحله قدم بگذارد.
جالب اينجاست كه هيچ يك از چهار تيم حاضر در نيمه نهايي جام يوفا تا به حال موفق به قهرماني در جام يوفا نشده اند. بازي نهايي اين رقابت ها در بيست و يكم ماه مه در سويل اسپانيا انجام خواهد گرفت و به اين ترتيب قهرمان دومين جام معتبر اروپا مشخص خواهد شد.
غايب بزرگ
اما بي ترديد مهم ترين غايب امشب كسي نيست جز مدافع تنومند و دهشت آور لاتزيو يعني ياپ استام. ظاهرا تلاش تيم پزشكي لاتزيو براي بهبودي كامل استام كافي نبوده و هنوز زمان بيشتري براي استراحت و رهايي از مصدوميت لازم است. آسيب ديدگي استام به حدي شديد است كه حتي در بازي برگشت كه دو هفته ديگر انجام مي شود نيز نمي تواند مهاجمان پورتو را به بند بكشد. اين مصدوميت سوغات سفر تيم ملي هلند به مولداوي براي انجام ديدار رسمي از سري مسابقات مقدماتي يورو ۲۰۰۴ است. اين مدافع ۳۱ ساله بايد تا ماه مه در خانه بماند و از طريق تلويزيون بازي هاي لاتزيو را تماشا كند.
با اين وصف مي توان انتظار داشت كه در صورت صعود لاتزيو به بازي نهايي مجال استفاده از استام نيز خواهد بود. قطعا نبود استام مشكلات زيادي را براي خط دفاعي لاتزيو ايجاد خواهد كرد. تيمي كه با توجه به بحران مالي شديد، احتياج وافري به قهرماني و متعاقب آن كسب در آمد از جام يوفا دارد. بايد ديد روبرتو مانچيني مربي خوش فكر لاتزيو چه كسي را جايگزين غول هلندي تيمش خواهد كرد.
به هر حال به نظر مي رسد كه كفه سنگين ترازوي قهرماني بيشتر در اختيار لاتزيوست، اما نبايد از دو تيم پرتغالي نيز چشم پوشيد چون به هر حال شانس حضور حداقل يكي از اين دو تيم در بازي نهايي زياد است.

باشگاه هاي مشهور اروپا
نانت - ۱ (فرانسه)
006430.jpg
مشخصات
نام رسمي: Footbal Club Nantes Atlantique
نام اختصاري: FCN
تاسيس: ۱۹۴۳
لباس اصلي: پيراهن زرد با نوارهاي سبز، شلوارك و جوراب زرد
لباس دوم: پيراهن سبز با نوارهاي زرد، شلوارك و جوراب سبز
آدرس: Arribas La Centre Sportif Jos - re 44240 La Chapeele - SurJoneli Edre
تلفن: ۰۲۴۰۳۷۲۹۲۹
فكس: 0240372921
استاديوم: لابوژوار - لويي فونتونو
(La Beaujoire - Louis - Fonteneau)
رئيس باشگاه: ژان - لوك گريپون
سرمربي: آنژل ماركوس
پست الكترونيكي: fcna@fcna.fr
سايت رسمي: www.fcna.fr
افتخارات
قهرمان لوشامپيونا هشت بار (سال هاي ،۱۹۶۵ ،۱۹۶۶ ،۱۹۶۳ ،۱۹۶۶ ،۱۹۸۰ ،۱۹۸۳ ۱۹۹۵ و ۲۰۰۱)
قهرمان جام حذفي فرانسه سه بار (سال هاي ،۱۹۶۹ ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰)
تاريخچه
باشگاه فوتبال نانت در تاريخ ۲۱ آوريل ۱۹۴۳ با ادغام چهار باشگاه اصلي لوار آتلانتيك (به نام هاي ABC لوار، له باتينيول، ASO نانت و استاد نانته) به وجود آمد. اين ادغام به لطف يكي از دروازه بانان سابق باشگاه رزه به نام مارسل سوپن صورت گرفت. باشگاه رنگ هاي سبز و زرد خود را از لباس اين دروازه بان الهام گرفت. تمام آرزوي سوپن اين بود كه يك باشگاه بسيار مقتدر در لوار آتلانتيك به وجود آورد.
باشگاه جديد، نخستين گام هاي خود را در ليگ ملي دوم آغاز كرد. روياي سوپن تنها دو سال بعد به تحقق پيوست و آنها توانستند به ليگ حرفه اي راه يابند. با تعويض سرمربي محبوب سوپن يعني نوئيك نانت افت زيادي كرد و هر فصل جايگاهش در جدول پايين تر از قبل شد. فصل ۹۶ - ۹۵ سوپن به علت بيماري مجبور به كناره گيري شد و شهردار نانت رئيس مورد نظر خود را به جاي او منصوب كرد و او هم مربيان و ساير مسئولان را به ميل خود تغيير داد. فصل ۶۱ - ۶۰ باشگاه براي دومين بار در تاريخ خود دچار تحول شد. آنها راه خود را يافتند و فوتبالشان سرعتي و تكنيكي شد. هر چند در پايان فصل به جايگاه يازدهم رسيدند، اما اعتماد به نفس و همكاري خوبشان نشان از تحولي اساسي و بي سابقه داشت. فصل ۶۳ - ۶۲ بالاخره آرزوهاي سوپن به تحقق پيوست و نانت با شكست سوشو به دسته اول راه يافت.
مارسل سوپن در سال ۶۳ درگذشت و نتوانست قهرماني نانت را ببيند. اولين سال ورود به دسته اول با اينكه به نظر مشكل مي رسيد اما نانتي ها با رسيدن به مقام هشتم نشان دادند كه چقدر متحول شده اند. فصل ۶۵ - ۶۴ در حالي آغاز شد كه هيچكس تيم سبز و زرد و كوچك نانت را به حساب نمي آورد.
پس از گذشت چند هفته از بازي تمام فرانسوي هايي كه تنها سنت اتين، ليون و يا موناكو را مي شناختند با تعجب، نظاره گر بازي خارق العاده نانتي ها شدند. سرانجام نانتي ها با شكست موناكو، تيم محبوب آن دوران، اولين جام قهرماني لوشامپيونا را در آغوش كشيدند. نانت فصل بعد هم قهرمان شد و نشان داد كه در مدتي كوتاه جهشي عظيم كرده است. با اين حال نتيجه به دست آمده در جام قهرمانان اروپا بسيار مأيوس كننده بود. آنها از همان دور نخست حذف شدند. فصل بعد نانت در لوشامپيونا دوم شد. چند فصل بعد از آن گويي نانت ديگر همان نانت قهرمان نبود. آنها به مرور ضعيف تر و ضعيف تر شدند. فصل ۶۳ - ۶۲ تغييرات اساسي به وجود آمده در باشگاه موجب شد كه آنها براي سومين بار قهرمان شوند. قهرماني در جام حذفي ديگر به رويايي دست نيافتني تبديل شده بود. آنها اين بار هم فينال را واگذار كردند. نانت تصميم گرفت كه براي فصل بعد، بازيكناني جوانتر را به خدمت بگيرد. جوانان نانت فصل بعد جام گامباردلا را براي نانت به ارمغان آوردند. قسمت اعظم موفقيت هاي نانت را بايد مديون مربي اي به نام ژوزه آريبا دانست. او ابتدا موجب صعود به دسته يك شد و سپس سه قهرماني لوشامپيونا و سه فيناليستي در جام حذفي فرانسه را به نانتي ها هديه كرد. اين مرد محبوب پس از نتايج ضعيف نانت ناگزير استعفا داد و به المپيك مارسي پيوست، اما پس از چندي دوباره نانت بازگشت.
فصل ۶۶ - ۶۶ با سرمربي ديگري به نام ژان ونسان آغاز شد. او در همان ابتداي ورود به نانت، تيمش را قهرمان لوشامپيونا كرد. حالا ديگر نانت كه پر از اعجوبه هاي جوان بود پس از چهار جام لوشامپيونا تنها به جام حذفي مي انديشيد. اين آرزوي آنها خيلي زود يعني در فصل ۶۹ - ۶۸ برآورده شد. آنها در بازي فينال در برابر اوسر - يك تيم دسته دومي - قرار گرفتند و موفق شدند چهار بر يك آنها را مغلوب كنند. فصل ۸۰ - ۶۹ پنجمين قهرماني لوشامپيونا نيز نصيب نانتي ها شد. آنها در اين فصل اولين جام در جام اروپا را نيز تجربه كردند و تا مرحله نيمه نهايي هم پيش رفتند. در اين مرحله والنسيا را در دور رفت شكست دادند، اما خبر درگذشت يكي از همكارانشان به نام عمر سهنون در موقع تمرين موجب شد كه كاملا روحيه خود را ببازند و دور برگشت چهار بر صفر مغلوب والنسيايي ها شوند.
ژان ونسان پس از افت دوباره نانت ناگزير استعفا داد و هليلهوجيچ يوگسلاو جاي او را گرفت. نانتي ها با كمك اين مربي كم كم اعتماد به نفس پيدا كردند. فصل ۸۳ - ۸۲ در حالي كه قهرماني بوردويي هاي ثروتمند صددرصد به نظر مي رسيد، جام قهرماني نصيب نانت شد. پس از اين جام ششم به نظر مي رسيد نانت طلسم شده. پشت سر هم بدشانسي به آنها روي مي آورد. سه نفر از بازيكنان خوب آنها در آغاز فصل بعد تصادف كردند. دو نفر بلافاصله درگذشتند و نفر سوم هم تا آخر عمر از بازي محروم شد. وضعيت مالي باشگاه بسيار به هم ريخته بود و همين امر موجب شد كه ستاره ها يكي يكي از آنجا بروند. در همين زمان دو چهره ناشناخته به نام هاي ديديه دشان و مارسل دزايي در اين باشگاه ظاهر شدند. سال ۸۹ پدر فوتبال نانت يعني آريبا درگذشت و يك مركز ورزشي به ياد او در نانت ساخته شد.

حاشيه ورزش
• برپا
معاونت تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش برنامه اردوهاي تيم هاي اعزامي دانش آموزي كشور به رقابت هاي جهاني را اعلام كرد. بر طبق اين برنامه تيم فوتبال دانش آموزان كه قرار است از ۳۱ فروردين ماه تا ۸ ارديبهشت ماه سال جاري به مسابقات جهاني در چين اعزام شود، از روز دوشنبه اردوي خود را زيرنظر مسعود ميرزاده در اردوگاه شهيد باهنر تهران آغاز كرده است. در اين اردو كه تا زمان اعزام تيم به طول خواهد انجاميد، ورزشكاران در دو نوبت صبح و بعدازظهر به تمرين مي پردازند. عليرغم شيوع بيماري ذات الريه در چين و به تعويق افتادن برخي از رويدادهاي ورزشي در اين كشور، هنوز زمان رقابت هاي فوتبال دانش آموزان تغيير نكرده است. دانش آموزان ژيمناست نيز از ۲۱ فروردين ماه به مدت ۳ روز در ورزشگاه شهيد شيرودي تمرين خواهند داشت. تيم ژيمناستيك دانش آموزان كشورمان قرار است از ۲۱ تا ۲۸ ارديبهشت ماه ۸۲ در مسابقات فرانسه شركت كند. اردوي آمادگي تيم بسكتبال دانش آموزان نيز از اول تا دهم ارديبهشت ماه در اردوگاه شهيد باهنر برپا خواهد شد. مسابقات بسكتبال قهرماني دانش آموزان جهان از ۲ تا ۹ خرداد ماه سال ۸۲ در برزيل برگزار خواهد شد. زمان برگزاري اردوي تيم دو و ميداني دانش آموزان كه قرار است از ۴ تا ۹ تيرماه ۸۲ به استانبول (تركيه) محل برگزاري مسابقات اعزام شوند، هنوز مشخص نيست.

• اخلاق در ورزش برزيلي
«لوئيز ايناسيو لولا دا سيلوا» رئيس جمهوري برزيل ظرف روزهاي آتي طرح قانوني حاكم شدن اخلاق در ورزش را كه پارلمان اين كشور به تصويب رسانده، به تصويب مي رساند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از ريو دو ژانيرو، اين طرح قانوني اصولي را به ويژه در مورد وضعيت جوانان در فوتبال مطرح كرده است. يكي از اين اصول ممنوعيت انتقال بازيكنان زير ۱۸ سال به باشگاه هاي خارجي است. بر اساس تحقيق مطالعاتي كه روزنامه لانس برزيل به عمل آورده همه اعضاي تيم جوانان زير ۱۸ سال برزيل از اين قانون استقبال كرده اند.
همچنين اصلي ديگر از اين طرح قانوني حداكثر مدت قرارداد ميان بازيكنان جوان با دلالان قراردادها را يكسال فرض كرده است. تا به امروز مدت برخي از اين قراردادها به شش سال هم مي رسيد. همچنين اصولي ديگر از اين طرح قانوني تامين كننده منافع باشگاه هاي اوليه (شكل دهنده) بازيكنان جوان است. در اين راستا بازيكنان جوان موظف هستند كه در تمامي مراحل آموزش و تمرينات در باشگاه حضور منظم و مرتب داشته باشند و در تمامي مراحل و فعاليت ها در باشگاه اوليه سرپرست و يا حامي بازيكن در كنار او خواهد بود. حق باشگاه اوليه در كسب سهم مهمي از درآمد حاصل از اولين قرارداد حرفه اي بازيكن محفوظ خواهد بود. از حيث مالي هم اين قانون اصولي دارد كه يكي از آنها دلالت مي كند بر اينكه، به محض به اجرا گذاشتن اين قانون هر باشگاه موظف خواهد بود كارنامه مالي خود را تهيه و به سازمان ذيربط و مستقل ارائه نمايد. اگر باشگاه مظنون به تخلفات مالي باشد در آن صورت بالاترين مقام مسئول باشگاه مجبور به استعفا خواهد بود. اگر اين تخلفات مالي به تاييد مراجع قضايي برسد محكوميت ۸ ساله زندان براي مديران ارشد باشگاه ها را به همراه خواهد داشت. اصول مالي گنجانده شده در اين طرح قانوني زيرنظر دادستاني برزيل رسيدگي مي شود.

• معجزه تصادف
006445.jpg

«آلونسو» در جريان مسابقات اتومبيلراني گراند پريكس برزيل دچار سانحه شد. آلونسو راننده اسپانيايي در تصادف با «مارك وبر» راننده تيم جگوار مستقيما راهي بيمارستان شد. مسئولان برگزاري مسابقه بعد از اين تصادف، مدتي رقابت ها را متوقف كردند. آلونسو ۱۲ ساعت در بيمارستان تحت مراقبت هاي ويژه بود، اما بدون هيچ مشكل خاصي مرخص شد. سخنگوي تيم در مورد وي گفت: «او از بيمارستان مرخص شده و امروز به سوي خانه پرواز خواهد كرد. كمي از ناحيه زانوي پا احساس ناراحتي مي كند ولي از ساير جهات وضع خوبي دارد. » اما خود آلونسو در مورد حادثه اي كه برايش اتفاق افتاد اظهار داشت: «رقابت خوبي داشتيم اما وقتي به پيچ نهايي رسيدم هيچ راهي براي رفتن نداشتم. فكر مي كنم به چرخ اتومبيل روبه رويي برخورد كردم و تنها چيزي كه بعد از آن احساس كردم ضربه اي بود كه به سرم برخورد كرد. » اما «وبر»، در اين تصادف آسيب نديد و تنها اتومبيل وي سرنگون شد. او معتقد است سالم ماندن در اتومبيلي كه باك بنزين آن پر است، شبيه يك معجزه است!

• معلولان ذهني در پارالمپيك آتن
به تصميم كميته بين المللي پارالمپيك در بازي هاي پارالمپيك ۲۰۰۴ تعدادي از مسابقات مخصوص معلولان ذهني بدون اهداي مدال انجام مي شود. به گزارش خبرگزاري فرانسه از آتن، كميته بين المللي پارالمپيك فوريه گذشته اعلام كرده بود كه رقابت هاي ويژه معلولان ذهني در بازي هاي پارالمپيك آتن گنجانده نخواهد شد. به دليل آنكه معيارهاي گزينش وزرشكاران براي مسابقات اين رشته به صلاحديد فدراسيون بين المللي ورزش هاي معلولان ذهني تغييريافته، تصميم گرفته شد كه برخي از مسابقات اين گروه از ورزشكاران در بازي هاي پارالمپيك آتن انجام نشود. اما كميته بين المللي پارالمپيك هفته گذشته اعلام كرد كه براي ارتقاي سطح ورزشي اين ورزشكاران مسابقات مربوط به معلولان ذهني را هم برگزار مي كند اما مدال به ورزشكاران برتر نمي دهد. اين مسابقات در رشته هاي شنا و دو و ميداني انجام مي شود. به دنبال تقلبي كه در جريان بازي هاي پارالمپيك سيدني صورت گرفت، فدراسيون بين المللي ورزش هاي معلولان ذهني تصميم گرفت كه معيارهاي انتخاب ورزشكاران براي مسابقات را بازبيني كرده و اصلاحاتي در آن ايجاد كند. در بازي هاي پارالمپيك سيدني شماري از ورزشكاران به كذب ادعا كرده بودند كه معلول ذهني هستند و در مسابقات اين دسته از ورزشكاران شركت جسته بودند.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
زندگي
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |