شنبه۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۳۸ - May.3, 2003
برپايي ششمين كنفرانس بين المللي مهندسي عمران
ششمين كنفرانس بين المللي مهندسي عمران ۱۵ تا ۱۷ ارديبهشت امسال با شركت كارشناسان داخلي و خارجي در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار مي شود.
رئيس دانشكده مهندسي عمران اين دانشگاه روز چهارشنبه اعلام كرد: در اين كنفرانس سه روزه حدود دو هزار نفر از استادان، مهندسان و دانشجويان دوره تحصيلات تكميلي و ديگر دست اندركاران گرايشهاي مهندسي عمران و كارشناسان خارجي حضور دارند.به گزارش ايرنا «داود مستوفي» افزود: ۵۰۰ مقاله انتخابي از بين يكهزار چكيده مقاله داخلي و خارجي رسيده به دبيرخانه در اين همايش ارائه خواهد شد.

آغاز عرضه كمك هاي غيرنقدي به فرهنگيان
ايسنا: همزمان با هفته معلم و روز كارگر اتحاديه هاي تعاوني هاي كارگران و فرهنگيان عرضه كمك هاي غيرنقدي معوقه آنان را از طريق اتحاديه هاي مصرف آغاز كردند.
به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون جمهوري اسلامي ايران محمدرضا رمضاني دبير كل اتاق تعاون با اعلام اين مطلب ضمن پاسداشت و تقدير از تلاش هاي اين دو قشر زحمتكش خاطرنشان كرد: براساس موافقتي كه ميان وزارت آموزش و پرورش و اتحاديه هاي تعاوني هاي مصرف فرهنگيان و كارگران صورت گرفته است. عرضه كمك هاي غيرنقدي معوقه اين دو قشر از فروشگاه هاي مصرف آغاز شده كه اين اقدام پاسخ به بخشي از زحمات و تلاش هاي كساني است كه چرخ توليد را به حركت درآورده و براي فرزندان اين كشور فرهنگ و آموزش هديه مي كنند.

۸۰ درصد نوجوانان معتاد گروه دوستان را عامل انحراف خود مي دانند
012288.jpg
گروه اجتماعي: جانشين معاون اجتماعي ناجا گفت: ۸۰ درصد جوانان و نوجوانان معتاد، گروه دوستان را عامل انحراف خود اعلام كردند.
حجت الاسلام والمسلمين حسيني، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايسنا، علت گرايش جوانان به گروه هاي همسال منحرف و آسيب ديده را نابساماني محيط خانواده برشمرد و افزود: كمبودهاي عاطفي و روحي ناشي از محيط خانوادگي ناسالم وكم كاري والدين در امر تعليم و تربيت و جامعه پذير كردن فرزندان سبب گرايش و جذب آنها در گروه هاي همسال و غيره شده، در نتيجه فرد از طريق گروه دوستان درصدد رفع خلاءها، كمبودهاي عاطفي و مورد پذيرش قرار گرفتن برمي آيد.
دكتر حسيني با اشاره به اين كه ريشه تمام آسيبها و انحرافات جوانان به كار كرد خانواده ها برمي گردد، اظهار داشت: آمارهاي انواع جرايم از وجود ارتباطي جدي بين مشكلات و فضاي ناسالم خانوادگي و رفتارهاي ناهنجار در جوانان حكايت دارد. به طور عمده بزهكاران اجتماعي محصول خانواده هاي مشكل دار و ناسالم هستند. وي با بيان اين نكته كه به ميزان افزايش سن نوجوانان، وابستگي وي به خانواده كاهش و گرايش او به گروه هاي دوستي افزايش مي يابد، تصريح كرد: خانواده اي در تربيت و دور نگهداشتن فرزندان از بزه و آسيبها موفق است كه دوست فرزند را به جمع خانوادگي خود وارد كند؛ زيرا اين وضعيت شرايط را براي كنترل رفتار فرزندان فراهم مي سازد.
جانشين معاون اجتماعي ناجا همچنين افزود: افراد فاقد آرامش روحي - رواني، الگوهاي تربيتي و جامعه پذيري مناسب، به دليل اين كه در خانواده مورد بي اعتنايي، فشارهاي روحي و رواني، انزجار، خشم و نفرت قرار مي گيرند، زمينه مساعدي براي اعتياد به مواد مخدر خواهند داشت.
دكتر حسيني نسبت بالاي جمعيت جوان را در كشور از ديگر عوامل بالقوه بروز رفتارهاي بزهكارانه و اعتياد جوانان دانست و خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه سلامت روحي - رواني نسل جوان امروز به وسيله انواع مشكلات اقتصادي و اجتماعي چون فقر، بيكاري، مشكلات تحصيلي و فضاهاي پراسترس تهديد مي شوند، زمينه اعتياد اين افراد نيز بيشتر فراهم است.

بيانيه معاونت امور مطبوعاتي وزارت ارشاد به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات
گروه اجتماعي:معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات طي بيانيه اي اعلام كرد: سيزدهم ارديبهشت ماه« روز جهاني آزادي مطبوعات» را به همه دوستداران آزادي به ويژه روزنامه نگاران، كاركنان و مديران مطبوعات كشور تبريك مي گوييم و تلاش دلسوزانه همه فعالان اين عرصه را ارج مي نهيم.
در اين اطلاعيه آمده است: صرف حضور مطبوعات، خود نشانه اي از حضور مردم و زنده بودن آرمانهاي آن به شمار آيد. اگرچه قدرتهاي مسلط جهاني، از اين ابزار براي تحميل اجراي سياستهاي خود سود جسته اند، اما تجربه نشان داده  است كه روح آزاديخواهي و استقلال طلبي ملتها هميشه مطبوعات و رسانه هاي مستقل را به ويژه در هنگامه مخاطرات اجتماعي در كنار خود داشته است.
نثارشدن جان دهها خبرنگار و روزنامه نگار در هنگام انجام وظيفه - و از جمله آخرين مورد آن در زمان تهاجم نيروي متحدين به عراق - نشان مي دهد كه اعتماد به ارزش حرفه اي و دلبستگي به آرمانهاي انسان دوستانه، همچنان مهمترين انگيزه فعاليت خبرنگاران و روزنامه نگاران است. در جريان بحران عراق، روزنامه نگاران نشان دادند كه آزاديخواهي و شرافت شغلي را بر هر امر ديگر و بر هر خواسته اي - خواه خواسته مستبدان و خواه خواسته هاي اشغالگران - ارجحيت داده اند.
رسانه هاي مستقل به ويژه مطبوعات واسطه مردم و حكومت اند. ايفاي مطلوب اين نقش در گرو كوشش و عزم حكومت در تضمين فضاي آزاد اطلاع رساني و نيز به برخورد عقلاني و اخلاقي مطبوعات در نقد و بررسي امور است. اگر مطبوعات نتوانند با زباني صريح، نقد مردم و خصوصا نخبگان را منعكس نمايند، و يا نخواهند كه در مقام نمايندگان افكار عمومي، خواسته ها و آرمانهاي مردم را منعكس كنند، جز بسط بي اعتمادي و فضايي مشاركت گريز حاصلي نخواهد روييد.

برگزاري نشست هاي تخصصي در نمايشگاه جشنواره مطبوعات
012285.jpg
گروه اجتماعي: در دهمين نمايشگاه جشنواره مطبوعات سه نشست تخصصي با مسئوليت دكتر محمدمهدي فرقاني، رئيس مؤسسه تحقيقات و رسانه ها برگزار خواهد شد.
به گزارش ستاد خبري دهمين جشنواره مطبوعات، نشست اول با عنوان بررسي جايگاه حقوقي و حرفه اي نشريات الكترونيك روز دوشنبه پانزدهم ارديبهشت، نشست دوم با عنوان راه هاي توانمندسازي مطبوعات روز چهارشنبه هفدهم ارديبهشت و نشست سوم بيستم ارديبهشت با عنوان روزنامه نگاري تفاهمي (در برابر روزنامه نگاري حادثه دار) با حضور روزنامه نگاران، صاحبنظران و استادان دانشگاه ها برگزار مي شود.
كليه نشست ها از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن كنفرانس
شماره ۱ نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.
بخش نمايشگاهي دهمين جشنواره مطبوعات از چهاردهم تا بيست و يكم ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
جشنواره مطبوعات و مراسم ويژه
در ايام برگزاري نمايشگاه دهمين جشنواره مطبوعات مراسم ويژه «روز مطبوعات محلي» برگزار مي شود.
از تاريخ پانزدهم تا بيستم ارديبهشت ماه همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ بعدازظهر، مراسم ويژه «روز مطبوعات محلي» با حضور مديران كل شهرستان ها و اهالي مطبوعات در اتاق كنفرانس سالن ۳۵ برگزار مي شود. بخش نمايشگاهي دهمين جشنواره مطبوعات از چهاردهم تا بيست و يكم ارديبهشت ماه در محل دايمي نمايشگاه هاي بين الملل تهران سالن هاي ۱، A ۱، ۲، ۴ و ۳۵ برگزار مي شود.
انيميشن و كاريكاتور از نگاه جشنواره مطبوعات
در بخش نمايشگاهي دهمين دوره جشنواره مطبوعات جلسات تخصصي و برنامه هاي ويژه پيرامون انيميشن و كاريكاتور برگزار خواهد شد.
اين برنامه ها شامل ميزگرد تخصصي كاريكاتور مطبوعاتي، مسابقه هاي حضوري با موضوعات قلم و وفاق ملي و كاريكاتور چهره، كارگاه هاي حضوري انيميشن و كاريكاتور با حضور صاحب نامان اين رشته، نمايشگاه كاريكاتور با موضوع جنگ نه و غرفه انجمن در حال تاسيس كاريكاتور ايران است.

شمار مبتلايان به بيماري سارس در چين افزايش يافت
پكن - خبرگزاري جمهوري اسلامي: وزارت  بهداشت  چين  بعدازظهر جمعه  آخرين  آمار مبتلايان  قطعي  بيماري  سارس  در سراسر اين  كشور را سه  هزار و ۷۹۹ نفر و قربانيان  را ۱۸۱ مورد اعلام  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا، براساس  اين  آمار، شمار مبتلايان  به  بيماري  سارس  در پكن  پايتخت  چين  يكهزار و ۶۳۶ تن  و قربانيان  آن ۹۱ تن  اعلام  شد.
طي  ۲۴ ساعت  گذشته  ۹۶ نفر به  مبتلايان  و ۹ نفر به  قربانيان  سارس  در پكن  اضافه  شده  است .
اين  در حالي  است  كه  درمجموع  دو هزار و ۴۵۹ مورد مشكوك  به  بيماري  سارس  نيز در سراسر چين  گزارش  شده  كه  يكهزار و ۴۶۸ تن  از آنان  از ساكنان  پكن  پايتخت  چين  هستند.
تاكنون  يك  هزار و ۳۷۲ نفر از مبتلايان  به  سارس  در سراسر چين  نيز پس  از درمان  از بيمارستانها مرخص  شده اند.

در سال۲۰۰۲ تهديد عليه روزنامه نگاران در جهان افزايش يافته است
گروه اجتماعي: به گفته يك نهاد بين المللي نظارت بر رسانه ها، شمار تهديدها يا حملات عليه خبرنگاران در سال گذشته به شدت افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، گروه خبرنگاران بدون مرز كه در پاريس مستقر است؛ مي گويد آزادي هاي مطبوعاتي اكنون در بيش از نيمي از كشورهاي جهان تضمين شده نيست و هشدار داد كه بسياري از دولت ها به بهانه مبارزه با تروريسم، سركوب صداهاي مستقل را تشديد و توجيه مي كنند.
بر اساس گزارش شبكه  خبري بي.بي.سي، تقريبا هزار و پانصد گزارشگر طي ۱۲ ماه گذشته مورد ضرب و شتم قرار گرفته، ربوده شده يا تهديد شده اند كه اين رقم در مقايسه با سال قبل از آن دو برابر شده است. طبق اين گزارش شمار خبرنگاران مقتول از ۳۱ نفر در سال ۲۰۰۱ به ۲۵ نفر در سال گذشته كاهش يافته، اما شمار خبرنگاراني كه تحت بازداشت قرار گرفته اند؛ ۴۰ درصد بالا رفته است؛ كه در اين ميان آسيا خطرناك ترين قاره براي خبرنگاران بوده و بيشترين شمار مرگ و ميرها و رفتار سركوبگرانه با خبرنگاران در آن مشاهده شده است.
اين نهاد نظارتي از بسياري از كشورهاي آفريقايي به خاطر تلاش آنها براي بهبود روابط با جامعه خبرنگاري قدرداني كرد، اما از زيمبابوه، اريتره و رواندا بخاطر سركوب مطبوعات انتقاد كرد.

مسجد جامعي:
روابط پنهان و آشكار وقايع را بايد در خبر رساني نشان داد
گروه اجتماعي: وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  معتقد است  كه  در پشت  هر رويداد خبري ، منطقي  وجود دارد و رسانه ها در كنار انعكاس  اخبار، بايد تلاش  كنند سير تحولات  و الگوي  عمل  در رويدادها را براي  مخاطبان  روشن  كنند.
به  گزارش  روز جمعه  روابط عمومي  وزارت  ارشاد، «احمد مسجد جامعي » در ديدار مديرعامل ، قائم  مقام  و معاون  خبر، مديران  كل  و جمعي  از رئيسان  دفاتر خارج  از كشور خبرگزاري  جمهوري  اسلامي ، گفت : در كار خبررساني  نبايد به  انعكاس  اخبار روزمره  اكتفا كرد، بلكه  بايد روابط پنهان  و آشكار وقايع  را نشان  داد.وي  افزود: تحقق  اين  امر در گرو داشتن  تحليل  از قضايا و اشراف  رسانه اي  است .
رئيس  شوراي  عالي  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي ، به  حمله  نظامي  به  رهبري  آمريكا به  عراق  اشاره  كرد و گفت : مخاطب  انتظار دارد در كنار آگاهي  از رخدادهاي  روز، به  پرسش هاي  اصلي  او كه  راز و رمز وقايع  را مي گشايد، پاسخ  داده  شود.
مسجد جامعي  افزود: مخاطبان  رسانه ها انتظار دارند در كنار گزارش  اخبار روزمره  جنگ ، پاسخ  اين  پرسش ها را نيز از رسانه ها بگيرند و توفيق  رسانه ها در اين  زمينه  در گرو تلاش  و تحرك  و حضور بيشتر در صحنه  رويدادها و صحنه  افكار عمومي  است .
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  گفت : منطق  حضور آمريكا در منطقه  و الگوي  رفتاري  و نيز واقعيت هاي  پشت  پرده ، در پشت  انبوه  اخبار و اطلاعات  روزمره گم  شد و در مخاطبان  نوعي  سردرگمي ، پريشاني  و گسيختگي  ايجاد كرد.
اين  امرخلاء «تحليل» و عدم  ايفاي  نقش  حياتي  رسانه ها به  عنوان  «دروازه بان  خبر» و «تحليل گر» را آشكار كرد.
مسجد جامعي  ادامه  داد: خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  مورد اعتماد و علاقه  من است  و من  به  لحاظ فضاي  رسانه اي  كشور صحت  و سقم  مهمترين  خبرها را از منبع  خبرگزاري  پرس  و جو مي كنم  و فعاليت  ايرنا را اطمينان  بخش  مي دانم .
وي  افزود: اميدوارم  كه  اين  حالت  براي  كل  نظام  و مردم  درباره  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  وجود داشته  باشد و با تلاش  و دقت  بيشتر شما اين  حس  اعتماد تقويت  شود.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  از خبرنگاران  ايرنا به  ويژه  نمايندگي هاي  اين سازمان  خبري  در خارج  از كشور خواست  كه  به  تكثر منابع  خبري  خود توجه  كنند و از زاويه هاي  مختلف  به  پديده ها نگاه  كنند.
به گفته  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، حوزه  «ايران  فرهنگي» بسيار گسترده تر از «ايران  جغرافيايي» است  و شايسته  است  كه  نمايندگي هاي  خبري  ايران  در خارج  از كشور به  مسايل  و رويدادهاي  اين  حوزه  توجه  كنند.
در ديدار مسئولان  ايرنا با وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، «عبدالله  ناصري» مديرعامل  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي ، از فعاليت هاي  اين  سازمان  در سال  گذشته  و برنامه هاي  سال  جاري  گزارشي  ارائه  كرد.

كنترل بچه ها چقدر و تا كجا؟
012252.jpg
بچه هاي شما به محدوديت نياز دارند
ايجاد محدوديت براي بچه ها براي ايجاد رفتارهاي مثبت در آنها بسيار مهم و ضروري است. اگر بتوانيم به خوبي روش مورد نظر خود را پياده كنيم، بچه ها هم آن را دنبال خواهند كرد، چون مي خواهند رضايت ما را جلب كنند. وقتي زمان محدود كردن يا دستور دادن به آنها مي رسد، بيشتر ما توانايي  انجام آن را نداريم. ما زياد صحبت مي كنيم، بسيار احساساتي هستيم و توانايي بيان احساسات خود را نداريم. اگر بايد به آنها بگوييم كه كاري را انجام دهند، مثلاً دعوا را تمام كنند، اسباب بازي هايشان را جمع كنند يا به رختخواب بروند، بهتر است ۱۰ روش زير را به كار ببريم.
صريح و رك باشيد
اغلب از خود و پدران و مادران ديگر اين جمله ها را مي شنويد: «خودت كارت را انجام بده.» و يا «شلوغ نكن.» چنين راهنمايي هاي كلي ممكن است براي افراد مختلف معاني گوناگوني داشته باشد. اگر رفتاري را كه از آنها انتظار داريم به طور مستقيم و به روشني بيان كنيم، بچه ها بهتر متوجه منظورمان خواهند شد. يك دستور ويژه به آنها مي گويد كه چه كاري بايد انجام دهند: مثال: «در يك كتابخانه آهسته صحبت كن.» يا «وقتي مي خواهيم از خيابان رد شويم، دست مرا بگير.» اين روشي است كه فرزندانتان شما و دستورات تان را بهتر مي پذيرند.
به آنها فرصت انتخاب بدهيد
در بسياري موارد مي توانيد به آنها انتخاب هاي محدودي را ارائه كنيد تا تصميم بگيرند و در نتيجه از شما اطاعت كنند. دادن آزادي در انتخاب، به كودك احساس قدرت و تسلط مي دهد در حالي كه گستاخي او را كم مي كند. مثال: «وقت خواب است، آيا قبل از خواب به حمام مي روي؟» يا «وقت لباس پوشيدن است، خودت لباست را انتخاب مي كني يا من اين كار را انجام دهم.»
قاطع باشيد
در موارد مهم كه نتيجه آن عدم پذيرش والدين از طرف فرزندان است، بايد قاطعانه محدوديت را پياده كنيم. محدوديت قاطع به آنها مي گويد كه بايد رفتار ناخوشايند خود را كنار بگذارند و فوراً آن طور كه مي خواهيد عمل كنند. براي مثال: «همين حالا به اتاقت برو.» يا «اسباب بازي براي پرت كردن نيست.» اين گونه دستورات همراه با تغيير صدا و به صورت دستور و قيافه جدي بهتر است. از طرف ديگر، قاطع نبودن در چنين مواردي، موجب مي شود كه بچه ها فكر كنند در انجام دادن يا انجام ندادن كاري قدرت انتخاب دارند. مثال: «چرا اسباب بازي هايت را به اطراف پرتاب مي كني؟» يا «تكليفت را انجام مي دهي؟»، «همين حالا بيا خانه؟»، «اميدوارم كه بتواني كارهايت را خودت انجام دهي؟» اين طور دستور دادن هنگامي به كار مي رود كه از بچه  مي خواهيد كاري را انجام دهد، ولي انجام آن ضرورتي ندارد. براي رفتارها و كارهايي كه بايد انجام شوند، بهتر است در دستور دادن قاطع باشيد.
دستورات مثبت به كار ببريد
بچه ها دستور انجام بده را بهتر از انجام نده مي پذيرند. دستورات نكن يا بس كن، تنها به آنها مي گويد كه چه كاري قابل قبول نيست، ولي توضيح نمي دهد كه به جاي آن چه كاري بايد انجام دهند. به طور كلي، بهتر است به آنها مستقيماً بگوييم كه چه كاري انجام بدهند،نه اينكه چه كاري انجام ندهند. پدران و مادران منفي دستور منفي و والدين مثبت دستور مثبت به كار مي برند.
مستقيماً خود را درگير نكنيد و رودرروي بچه ها نايستيد
وقتي مي گوييد: «مي خواهم كه همين حالا به رختخواب بروي.» ممكن است بين خود و فرزندتان كشمكش ايجاد كنيد. روش بهتر، مطرح كردن قانون است. مثلاً، اعلام كنيد: «ساعت ۸ است، وقت خواب.» و به ساعت اشاره كنيد. در اين حالت، هر گونه كشمكش يا احساس بد بين ساعت و او خواهد بود. خوشبختانه، هنگامي كه به جاي گفتن: «دوست ندارم در خانه توپ بازي كني.»، مي گوييد: «خانه جاي توپ بازي نيست.» بچه ها از قانون بدشان خواهد آمد نه شما.
توضيح دهيد چرا اين محدوديت ها بايد اجرا شوند
وقتي افراد درستي يك قانون را درك كنند، مثلاً از آسيب رساندن به خود و ديگران پرهيز كنند، آن را بهتر اجرا خواهند كرد. بنابر اين وقتي قانوني را در خانه اجرا مي كنيد، توضيح دهيد كه چرا افراد خانواده بايد از آن پيروي كنند. درك علت اجراي قوانين به آنها كمك مي كند كه رفتار درستي داشته باشند. به جاي توضيح مفصل و طولاني، مختصر و خلاصه شرح دهيد. مثال: «ديگران را نزنيد، چون آسيب مي بينند.» يا «وقتي اسباب بازي را از بچه هاي ديگر مي گيري، ناراحت مي شوند چون هنوز مي خواهند با آن بازي كنند.»
راه  چاره اي نشان دهيد
هر وقتي كه بچه ها را محدود مي كنيد، سعي كنيد راه كارهاي قابل قبولي ارائه نماييد. با انجام اين كا ر، شكايت آنها كم مي شود و احساس محدوديت كمتري خواهند داشت. مثال: «مي دانم كه از وسايل آرايش من خوشت مي آيد ولي اينها براي بازي نيستند. به جاي آن برايت كاغذ و مداد شمعي آورده ام.»، مثال ديگر: «نمي تواني پيش از شام شكلات بخوري، ولي مي تواني بعد از شام بستني و شكلات مورد علاقه ات را بخوري.» با ارائه راه حل، به بچه ها مي آموزيد كه درعين حالي كه احساسات و تمايلاتشان براي شما مهم و قابل قبول است، راه چاره اي براي آن وجود دارد و ياد مي گيرد كه از قوانين پيروي كند.
كاملاً منطقي باشيد
يك قانون اصلي محدود كننده، از عدم اجراي آن پيشگيري مي كند. با يك برنامه مشخص(مانند وقت خواب ساعت ۸ يا۸:۳۰)، تقريباً نمي توان مقابله كرد. قوانين مهم و برنامه هاي هميشگي بايد هر روز اجرا شوند، حتي اگر خسته باشيد يا دلايل ديگري وجود داشته باشد.
رفتار بد را سرزنش كنيد، نه بچه ها را
هر چقدر هم كه رفتاري كه از بچه سر زده، بد باشد، آن رفتار را سرزنش كنيد، نه خود بچه ها را. مثلاً به جاي گفتن «پسر بد» (سرزنش كردن كودك)، بگوييد «دعوا ممنوع» (تقبيح رفتار).
احساسات خود را كنترل كنيد
پژوهش ها نشان مي دهد كه وقتي پدرها و مادرها عصباني هستند، فرزندان خود را بيشتر مورد تنبيه زباني و بدني قرار مي دهند. اوقاتي وجود دارد كه بايد خونسردي خود را حفظ كنيم، نفس عميق بكشيم و تا ۱۰ بشماريم. هدف ما آموزش رفتار درست به بچه هاست و هنگامي كه عصباني هستيد، آموزش مؤثر نخواهد بود. بنابر اين به جاي واكنش سريع و خشمگين در برابر بچه و گفتن اين جمله كه «چه كار كردي؟»، يك دقيقه صبر كنيد، با حفظ خونسردي بپرسيد: «چه خبر است؟».
همه والدين بايد راهنماي انجام رفتار درست به بچه ها باشند. هر چقدر توانايي بيشتري در اجراي محدوديت هاي مورد نظر خود داشته باشيد، با بچه ها به تفاهم بيشتري مي رسيد و آنها مقاومت كمتري در برابر اين محدوديت ها نشان خواهند داد و نتيجه آن، داشتن محيط دلپذير براي پدر و مادر و بچه هاست.
نويسنده: هيتر روبين - ترجمه: سيما قويدل

كداميك كاري و مسئوليت پذيرند؛ بچه هاي شهر يا روستا
012255.jpg
قضيه از اين قرار است كه در بسياري از نشست ها و برخوردهاي خانوادگي به دفعات از زبان خيلي از پدر و مادرهاي شهر نشين شنيده ايم كه گفته اند متأسفانه بچه هاي ما توي خونه دست به سياه وسفيد نمي زنند اهل هيچ كار و حركتي نيستند حتي برخي از آنها اتاق و تختخواب خود را هم مرتب نمي كنند پرتوقع و طلبكار هم تشريف دارند من ميل دارم اين قضيه طوري مطرح و بررسي شود كه همه بچه هاي ايران را شامل گردد پس مي پرسم بچه هاي روستا يا شهر كداميك كاردان و مسئوليت پذير  تربيت مي شوند؟
با اين حساب بچه هاي ما به دو بخش تقسيم مي شوند. اول روستا زادگان و فرزندان عشاير، دوم بچه هاي شهر و يا شهرك ها. تا آنجايي كه، ديده ايم، شنيده ايم يا خوانده ايم روستازادگان ما لاي پنبه بزرگ نشده اند با موعد سحر و حضور آفتاب همراه بقيه افراد خانواده بيدار مي شوند. به محض بيداري مي د اند امروز كارش چيست و بايد از كجا شروع كند و مرزبندي وظايف روزانه او چيست .اين قضيه علاوه بر پسر به دختر ده نشين و اهل كوچ هم مربوط است .فرهنگ بخور و بخواب در آن حوزه تكاپو و زندگي مطلقاً مطرح نيست و كسي آنجا نازپرورده و بيكار بزرگ نمي شود. من خود به دفعات كار و سخت كوشي بچه هاي ده را از نزديك ديده ام و به ياد دارم روزي در روستايي به نام عبدالله آباد در استان خراسان دختري هشت ساله به من نشان دادند و گفتند اين دختر چوپان است و گفتند او روزي در هجوم گرگها به گله اش يكي از آنها را با چوب دستي خود كشته است.
باز روزي حوالي قلعه الموت حدود پنج صبح پسري را ديدم با مادرش روي خرمنشان به كار مشغول بود. پسرها درون كوچ بزودي همه كارهاي پدر و مردانه را مي آموزند وكيفيت كار را لمس مي كنند. تجربه هاي بدرد بخور فرا مي گيرند كم توقع و مطيع پدر و مادرند حتي لازم باشد پشت طايفه شان هم مي ايستند و از آنها دفاع مي كنند دلير، كاردان و مسئوليت پذير رشد مي كنند مفهوم حرمت نهادن بزرگترها را هم مي فهمند شانه خالي كردن از كار و نازپروردگي در فرهنگ آن قلمروها نيست. به قول دوستي زاده عشاير همين فرزندان ده نشين در بزرگي زودتر از هر كس وقتي در شهر هم به كاري مشغول مي شوند مسئوليت  مي پذيرند و موفق ترند.
اما بايد از بسياري از خانواده هاي شهري پرسيد بچه هايتان از بيداري صبح تا تاريكي شب چه كاري مي آموزند و چه مسئوليتي در قبال خانواده به عهده مي گيرند اصولاً كي از خواب ناز بيدار مي شوند و كي خواهند خوابيد و چقدر حرف شنو و مطيع والدين خود هستند.
آيا در خانه ضمن انجام كارهاي خود احساس مسئوليت مشترك مي كنند، چقدر از كارهاي خانه به عهده آنان است و چقدر پدر و مادرها آنان را اهل كار و كارآموزي و پويا به بار آورده اند .البته كارنامه دخترهاي شهري و مشاركت در امور خانه خيلي بهتر از پسرهاست باز در شهر خيلي از دخترها اموري كه در آينده به آنها مربوط مي شود فرا نمي گيرند غالب مادران اين گونه دختر خانمها مي گويند بذار راحت باشه خونه، شوهر كرد رفت ناچاره همه چيز را ياد بگيرد.
اما سؤال اين است آيا بخشي از اختلافات زن و شوهرهاي جوان ناشي از بي تجربگي، عدم پويايي، ناتواني و خلاصه كار ندانستن آنها نيست دلم مي خواهد با صراحت از مادران يا پدران اين گونه جوانان بپرسم چرا به آنها كار كردن و تجربه  اندوختن ياد نداديد و چرا همه كارهاي آنها را شما انجام داديد آيا چنين تربيتي يا برخورد با بچه ها تا زماني كه در خانه پدري هستند درست است حاصل و ثمري دارد اصولاً به نفع بچه ها هست يا نه؟ يادم هست روزي همكاري با شادماني مي گفت خواهرزاده ام از خارج آمده و مهندسي خوانده اما حيف چه مهندسي حتي بلد نيست در يك قوطي معمولي را باز كند .پرسيدم چرا . گفت تا بيست و هشت سالگي كه پيش پدر و مادرش بود،خواهر من به او اجازه نداد يك ليوان آب بردارد و بخورد، خودش آب به دست او داد. چون مي گفت بچه ام را از تخم چشمم بيشتر دوست دارم دلم نمياد در خانه خسته شود و كاري بكند .البته با كمال خوشحالي به اطلاعتان برسانم اين الگوي تربيتي همه خانواده هاي شهري نيست به ياد دارم در جنوب خانواده كارگري را مي شناختم كه خانه شان به خانه ما نزديك بود اين خانواده سه پسر داشتند اين پسرها در خانه پا به پاي مادر يا پدر كار مي كردند و به امور خود و خانواده شان مي رسيدند همين سه پسر موفق در آينده يكي شان مهندس نفت شد يكي پزشك و آن يكي هم كه همسال من بود دبير شد و معلمي كرد. در مغرب زمين كار عار نيست لازم هم نيست كه خانواده اي محتاج باشد تا فرزندانش كار كنند و كار بياموزند آنجا بچه ها در كنار درس غالباً روزي چند ساعت هم كار مي  كنند ،هر كاري كه بتوانند و گير بياورند. آخرين بار كه آلمان بودم روزي دو تا دختر ده ساله و حدود چهارده ساله ديدم كه يكي با اسكيت ديگري با دوچرخه به سرعت در كوچه هاي محله ما حركت مي كردند و اوراق تبليغاتي يا نشريات در جعبه پست خانه ها مي انداختند. در اروپا بسياري از دخترها و پسرها در فروشگاه ها روزانه چند ساعتي كار مي كنند .در خيابان آتاترك آنكارا نيز روزي ديدم تعدادي دختر پشت چراغ قرمز ميان اتومبيل به سرعت حركت مي كنند و چيزي را توزيع مي كنند آنها هم آن روز داشتند كار مي كردند تا مزدي بگيرند. در سن خوزه كاليفرنيا نيز روزي سه تا پسر نوجوان ديدم كه وارد خانه هاي ويلايي مي شدند و به سرعت به جمع آوري برگها و پاكيزه كردن حياط جلو در عقب خانه ها مي پرداختند هر كدام هم يك وظيفه داشتند آت و آشغال ها و برگ هاي جمع آوري شده را توي يك بشكه مي ريختند و پشت ماشين فرسوده شان مي گذاشتند كه ببرند جايي دفن كنند .آنها براي اين كار با چندين خانواده قرارداد داشتند هر جامعه اي كه بچه ها را اين طور كار بياموزد، فعال و سخت كوش تربيت كند قطعاً موفق تر است. در آلمان شهر زيبايي هست به نام مانهايم روزي از كسي پرسيدم چقدر اين شهر نوساز است و عمارات قديمي مثل همه جاي آلمان ندارد، گفت اين شهر در جنگ دوم جهاني حداقل صد وپنجاه بار بمباران شد اما مردم اهل كار، فعال و زحمتكش و دلسوز آلماني  آن را دوباره ساختند و آبادي را به آن هديه كردند.
باورتان مي شود من در آلمان بنايي ديدم كه يك نفره بنايي مي كرد، تمام كارها را خودش به تنهايي انجام مي داد حتي زمين را كثيف نمي كرد پشت وانت خود گچ و سيمان و آب را به هم مي آميخت تا در كارش به كار گيرد. انگار خستگي براي او معنا نداشت از هشت صبح تا پنج عصر به مدت ده روز شاهد كار كردن تحسين آميز آن مرد حدود پنجاه ساله بودم، به هر حال رسيدن به خودكفايي و خود اتكالي حق ملتي بايد باشد كه كار را دوست دارد. تن پرور، پرادعا، سايه طلب تربيت نشده اند همه جوانان عزيز ما بايد در كار و پويايي مشاركت فعال تر داشته باشند كار را دوست بدارند از خردسالي آن را تجربه كنند .پدر و مادرها بايد به آنها خيلي چيزها را بياموزند. آن گاه يقين بدانيد فرداي ما با نيك روزي و سرافرازي بيشتر قرين است شك نكنيد.
حسين علي مكوندي
عكس از: داود آتش افروز

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |