دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۴۷ - May.12, 2003
امكان آموزش از راه دور براي دانش آموزان مناطق محروم
گروه علمي فرهنگي: دانش آموزان مناطق محروم كشور در آينده نزديك با استفاده از آموزش راه دور در مقطع متوسطه ادامه تحصيل مي دهند.
دكتر «علي اصغر فاني» معاون آموزش نظري و مهارتي وزير آموزش و پرورش يكشنبه  در جمع  خبرنگاران  در شيراز افزود:در سال  ۸۲ مقدمات  راه اندازي  موسسه  آموزش  از راه دور فراهم  مي شود و اين  امر به  تصويب شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  رسيده  است  و درنظراست  در سال  جاري  با كمك  سازمان مديريت  و برنامه ريزي ، فعاليت  اين  موسسه  آغاز شود.
احداث ۴۲۰ مدرسه دخترانه
وزير آموزش  و پرورش  در هفتمين  اجلاس  مشاوران  امور زنان  گفت : سال  گذشته ۴۲۰ مدرسه  شبانه روزي  دخترانه  براي  تسهيل  در ادامه  تحصيل  دختران  در مناطق محروم  كشور احداث  شد.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  آموزش  و پرورش ، «مرتضي  حاجي»افزود: دختران  مناطق  محروم  كشور بخاطر كمبود فضاهاي  آموزشي  مجبور هستنداز مكانهاي  دور به  مراكز آموزشي  مراجعه  كنند.
وزير آموزش  و پرورش ، بكارگيري  زنان  را در بخشهاي  مديريت  ضروري  دانست و افزود: زنان  در سطوح  تصميم گيري  مي توانند حضور داشته  و در مديريت  مياني و عالي  اثرگذار باشند.
فاطمه  تندگويان  مدير كل  دفتر امور زنان  وزارت  آموزش  و پرورش  نيز دراين  اجلاس  گفت : مسايل  فرهنگي  دختران  پيچيده  است  و آسيبها و تهديدهاي  جدي آنان  را باخطر مواجه  كرده است .

ميدان نقش جهان زير سايه ارتفاع ساختمان «جهان نما»
013685.jpg
گروه علمي فرهنگي: در حالي كه رقابت كشورها براي ثبت آثار تاريخي خود در فهرست جهاني هر روز شدت بيشتري مي گيرد، نگراني ها از حذف شدن ميدان نقش جهان اصفهان از فهرست سازمان يونسكو در نتيجه تعلل مسئولان شهر اصفهان، همچنان ابعاد پيچيده تري پيدا كرده است.
به گزارش «ميراث خبر»، اقدام براي احداث ساختمان جهان نما در سال ۷۵ در حالي آغاز شد كه براساس مدارك، مسئولان سازمان ميراث فرهنگي بارها نسبت به اين موضوع هشدار داده و اخطار كردند كه اين اقدام موجب تخريب بناي تاريخي «كاروانسراي تحديد» مي شود.

آموزش مداوم فناوري و توسعه آموزش هاي فرهنگي
013630.jpg
اشاره : آموزش و يادگيري مداوم يكي از كليدهاي اصلي ورود و زيست در جهان قرن بيست و يكمي است. از طريق آموزش و يادگيري مداوم است كه مي توان از عهده بسياري از چالش هاي جهان آكنده از تحولات گوناگون برآمد. آموزش مداوم و فناوري به طرز پيچيده اي در هم تنيده شده اند. ثمره
درهم آميزي آموزش مداوم و فناوري، توسعه و گسترش آموزش هاي فرهنگي به صورت عام و ويژه است. فناوري، به مثابه فعاليت قصد مند انساني براي طراحي و توليد، پيوسته نيازمند تلاش انديشگراني است كه پي بندهاي فلسفي و كاركردي فناوري را هدف قرار مي دهند. در اين ميان فناوري را مي توان نوعي ويژه از دانش در نظر آورد كه فناوران از آن براي حس دشواري هاي عملي بهره مي گيرند. آموزش هاي فرهنگي به عنوان سوژه اجتماعي فناوران از دو منظر مورد توجه قرار گرفته است. نخست آن كه چگونه مي توان از فناوري براي گسترش آموزش هاي فرهنگي بهره گرفت و دوم اين كه به چه شيوه اي مي توان مسائل مربوط به آموزش هاي فرهنگي را حل كرد. در مقاله حاضر، تلاش مي شود آثار دو جانبه آموزش مداوم و فناوري بر آموزش هاي فرهنگي بازنموده شود.
آموزش مداوم ، چشم اندازها
آموزش به عنوان يك نظام آموزشي در پويه تاريخ دستخوش در نظر آوري چشم انداز هاي گوناگوني بوده است. در دوره اي كه ديدگاههاي رفتارگرايان بر جهان آموزش و يادگيري مداوم سايه افكنده بود، هدف از آموزش مداوم تدارك امكانات و تسهيلاتي براي يادگيري براي مقاصد معين و از پيش تعيين شده، بود. در نظام آموزش مداوم مبتني بر رفتارگرايي، فراگيران در معرض محرك هاي ويژه اي قرار مي گرفتند تا آن كه بتوانند دست به فعاليت هاي خاصي زده و به سان يك ماشين در خدمت توليدات خاصي قرار گيرند. در نظام آموزش مداوم رفتار گرايي، منابع انساني به صورت خود انگيخته در خدمت فرهنگ و توسعه قرار نمي گرفتند، تداوم حيات ارائه خدمات از سوي آنان وابسته به خواست تدارك كنندگان برنامه هاي آموزشي بود. در واقع، انسان در نظام آموزش مداوم رفتارگرايي، نقش ابزاري ايفا مي  كردند؛ نظام آموزش تمام تلاش خود را به كار مي گرفت تا منابع انساني در نقشي كه ايفا مي  كنند پيوسته سودآور باشند.
رويكرد ديگري كه در آموزش مداوم مورد نظر است، رويكرد شناخت گرايي است. برابر داده هاي رويكرد حاضر، نظام آموزش مداوم وظيفه دارد تا قابليت هاي افراد را از طريق ايجاد تحريك و انگيزه دروني پرورش دهد. منابع انساني در نظام آموزش مداوم شناختي، افرادي هستند خود نظم جو و خودراهبر. فرض اساسي در نظام آموزش مداوم شناختي آن است كه با توجه به قابليت خود نظم جويي در منابع انساني، آنان مي توانند بنا به تحولات اجتماعي، فرهنگي و فناوري خود را سازگار سازند. انسان انگيزه مند نظام آموزش مداوم حاضر، فردي است كه ابزارها و برنامه ها را به خدمت مي گيرد تا بيشترين و برترين اثر را در محيط خود ايجاد كند. در اين نظام منابع انساني از شيء شدگي خارج مي شوند. آنچه در نظام آموزش مداوم شناختي، به نظر آپس حياتي است، «اين كه، فراگير بياموزد كه شيوه تفكر خود را تنظيم كند، مسائل خود را تعريف كرده و از راه حل مشكل و كار بست دانش به عنوان يك وسيله، مشكلات را حل كند.»
در كنار دو رويكرد طرح شده، رويكرد نوتري هم طرح گرديده است كه براي جامعه قرن بيست و يكمي حائز اهميت است. رويكرد جديد به آموزش مداوم، رويكرد ساختي يا ساخت گرايانه است. بر وفق داده هاي رويكرد ساختي به نظام آموزش مداوم، اين نظام بايد زمينه را به گونه اي آماده سازد كه منابع انساني بتواند در جامعه و در دنيايي كه دنياي نامتعين هاست به حيات خود ادامه دهد. در نظام آموزش مداوم ساختي، يادگيرندگان نه دريافت كننده اطلاعات و نه پردازش دهنده آنهاست، بلكه فراگيران به ساخت و بازسازي دست مي يازند. فراگيرندگان منابع انساني اي هستند كه موقعيت ها- اجتماعي، فرهنگي، سياسي، فناوري- را بنا به تفسيرها و برداشت هاي خود معنا مي دهند. در نظام آموزش مداوم ساختي، منابع انساني جوامع به موقعيت ها نگاه انتقادي دارند و آنان همواره درصدد زدودن ساخت هاي كهن و پي افكندن ساختارهاي نوين  اند، در نظام آموزش مداوم حاضر، فرا روايت ها (۱) كارساز نمي افتند، بلكه تلاش مي شود افراد روايت هاي ويژه خود را بسازند. وظيفه نظام آموزش مداوم ساخت گرايانه، قاعده مند كردن و جهت دهي به منابع انساني است. افراد در مسير توافقي معين شده، براي حركت، با موقعيت ها درگير شده، به كاوش پرداخته و به تشريح موقعيت ها پرداخته و پس از شرح و بسط داده هاي حاصل از تلاش ذهني و عملي خود، دست به ارزشيابي مي زنند. به هر روي، آنچه از مباني و رويكردهاي عملي در نظام آموزش ساخت  گرايانه برمي آيد، فرآيند آموزش ،يك جريان فعاليت محور است و آنچه از فعاليت مراد مي شود، به كارگيري مهارت هاي فكري و فعال كردن آنهاست.
فناوري اطلاعات
فناوري در فرهنگ لغت به معناي كاربست ابزارها و روش ها و روش كاربست دانش فني تعريف شده است و اطلاعات، در فرهنگ لغت به معني دانش (۲) و مجموعه واقعيت (۳) آمده است. از هم آميزي دو واژه فناوري و اطلاعات مي توان فناوري اطلاعاتي را به كاربست ابزارها و روش ها و دانش فني براي عرضه دانش تعريف كرد. گرچه در فرهنگ لغت مراد از فناوري اطلاعاتي، پردازش داده ها از طريق رايانه بيان شده است (۴)، آنچه از فناوري اطلاعاتي در اين مقاله قصد شده است، عبارت است از: فعاليت قصد مند انساني براي توليد و عرضه اطلاعات.
بنيان فناوري اطلاعاتي بنا به تعريف اخير از فناوري اطلاعاتي، ساختي نگري و شناخت گرايي است. با توجه به رويكرد حاضر، نهادها ابزارها و روش ها و دانش فني را به خدمت مي گيرند تا آنچه را كه برآمد انديشگري نظام انساني است به طور بسنده و شايسته اي عرضه گردد.
به هر روي، از ديدگاه ما فناوري اطلاعاتي و آموزش مداوم به عنوان دو عنصر پايه در توسعه داراي آثار متعاملي اند. به ديگر سخن، فناوري اطلاعاتي در سطحي گسترده سبب مي شود تا منابع انساني جوامع پرورش يابند و از سويي، منابع انساني پرورش يافته مي توانند از راه انديشگري به بسط فناوري در وجه عام و فناوري اطلاعاتي به صورت ويژه بپردازند. چنين بر هم كنشي ،معناي كاملي از توسعه را در عرصه هاي گوناگون مي نماياند.
آموزش مداوم، فناوري اطلاعاتي و آموزش هاي فرهنگي
فرهنگ به معني ارزش ها، باورها و علائق مشترك گروه هاي انساني يا مردمان جوامع تعريف شده است. مردم، تجارب خود را بر مبناي اين ارزش  هاي مشترك و مقوله ها تفسير مي  كنند و از اين روست كه مردم هر جامعه اي از يكديگر متمايزند. نمونه آن، شيوه اي است كه پيروان مذاهب متفاوت نظير بودايي، مسيحي، اسلامي و كونفسيوسي براي تفسير اصل حيات  انسان، روابط جهاني انسانها، مرگ و جهان آخرت برگزيده اند. از اين رو، باور بر اين است فناوري هايي كه ريشه در بافتهاي فرهنگي خاصي قرار دارند الگويي از آن فرهنگ را با خود دارند. فناوري هايي از آن دست ارزش ها و باورهاي فرهنگي خود را باز مي تابند. براي مثال، اهرام ثلاثه مصر، كليساي جامع گوتيك در سده ميانه اروپا و مساجد جهان اسلام در ساختار، فرم بندي و تجهيز از باورها و ارزش هاي مردم تأثير پذيرفته اند. در عصر حاضر، كنجي اكوان، طراح موتورسيكلت ياماها و ابزارهاي موسيقي اظهار داشته است كه طراحي ژاپني از سادگي و در عين حال از پيچيدگي خاصي شخصيت مي يابد: «محصولات كوچك و دقيق ساخته مي شوند؛ سبك و ايمن و كم مصرف ساخته مي شوند و تلاش مي شود اين محصولات از نظر مصرف انرژي بسيار كم مصرف باشند. همه اين جلوه ها نماينده فرهنگ ژاپني است. «خياطي و آشپزي بسيار با
كيفيت فرانسوي باز نماينده هنجارها و ارزش هاي مردم فرانسه است. بدين ترتيب، اين تعريف بايد فناوري را هم در ميان بگيرد، چون فرهنگ با داده هاي معين شده رويكردهاي فني را همچنان باورها و ارزش ها دربر مي گيرد و مي توان اذعان داشت كه فناوري زاييده فرهنگ نيست بلكه عين فرهنگ است.
در اين ميان با توجه به تعريف فرهنگ، مي توان آموزش مداوم را هم متأثر از باورها و ارزش هاي فرهنگي دانست. در فرهنگ اسلامي آموزش از بدو تولد، حتي پيش از آن، آغاز و تا پايان زندگي ادامه مي يابد. همچنين، فراگيري براي انسانها- زن و مرد- واجب انگاشته مي شود. در فرهنگ هندي باور بر اين است كه اگر زني را آموزش داديد يك خانواده آموزش ديده است. اين باور در هند منجر به نهضت پيكار با بي سوادي عظيمي شد. در چين آموزش انسانها، ضامن پايداري و بقا جامعه و استقلال آن انگاشته مي شود.
بدين ترتيب، بررسي حوزه هاي سه گانه آموزش مداوم، فناوري اطلاعاتي و آموزش هاي فرهنگي نشان مي دهد آن سه حوزه، حوزه هاي درهم تنيده اند وجدايي پذير نيستند. آموزش مداوم به عنوان يك نظام آموزشي، فناوري اطلاعاتي را به خدمت مي گيرد و از آن اثر مي پذيرد و فرهنگ و آموزش هاي فرهنگي هم آموزش مداوم و فناوري اطلاعاتي را متأثر مي سازد و برآمد آموزش مداوم و فناوري هاي اطلاعاتي در زايش فرهنگي نقش آفريني مي كنند. نتيجه اين كه، پديدآوري يا پي افكندن نظام جامع آموزش مداوم، فناوري اطلاعاتي و آموزش هاي فرهنگي مي تواند زمينه ساز توسعه اجتماعي، اقتصادي، سياسي و... شود و به صورت ديگر، مي  توان سه عنصر آموزش مداوم، فناوري اطلاعاتي و آموزش هاي فرهنگي را سه سازه اصلي توسعه- در وجوه گوناگون آن- دانست.
دكتر محرم آقازاده
۱-Meta-Narations
۲-Knowledge
۳- Gathered facts
۴- ENCARTA World English dictionary

آموزه هايي در ترويج فرهنگ كتابخواني- بخش پاياني
ژاپن و فرهنگ كتابخواني
همزمان با شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
013625.jpg
هيتوشي كري هارا رئيس هيأت مديره انجمن كتابخانه هاي ژاپني
صنعت نشر پررونق و فروش كتابهاي مفيد، به دو عامل تلاش دست اندركاران صنعت نشر و علاقه مندي عموم مردم به مطالعه بستگي دارد. در اين خصوص، دو ديدگاه كلي وجود دارد. نخست، ديدگاهي كه معتقد است عرضه كتاب منجر به ايجاد تقاضا مي شود و ديگري ديدگاهي كه معتقد است وجود تقاضا، باعث ايجاد عرضه مي شود. عده اي از ناشران، كتابخانه هاي عمومي را نوعي مخزن تلقي مي كنند. در حالي كه توزيع كنندگان كتاب مثل كتابفروشي ها معتقدند كه كتابخانه ها بر تجارت كتاب تأثير منفي دارند. از نظر آنان، كتابخانه ها خريداران عمده اي هستند كه تنها يك نسخه از كتاب را خريداري كرده و سپس آن را به صورت رايگان به ديگران امانت مي دهند. مطالعات انجام شده در ژاپن، در زمينه تأثير كتابخانه بر تقاضاي كتاب حاكي از آن است كه در مناطقي كه كتابخانه هاي عمومي فعال و حجم وام هاي اعطايي به كتاب بالاست، تجارت فروش كتاب نيز پررونق و سود حاصله از فروش آن نيز بالا است.
فعاليت كتابخانه هاي ژاپن در جهت ترويج مطالعه
۱- ايجاد كتابخانه هاي سيار در مناطق شهري و كتابخانه هاي قايقي در بنادر ماهيگيري و جزاير.
۲- فعاليت كتابخانه ها در مناطق كوهستاني كه دسترسي به كتابخانه هاي سيار وجود ندارند.
* انجمن اوليا و مربيان، فعاليت هاي كتابخواني مديران: روش كار به اين ترتيب است كه از كتابخانه هاي عمومي، كتاب هايي براي بزرگسالان به امانت به مدارس داده مي شود و در آنجا هر چهار كودك، گروهي را تشكيل مي دهند و هر كودك كتابي را به خانه مي برد. بعد از يك هفته كتاب ها در ميان افراد گروه دست به دست مي گردد. به اين معنا كه هر مادر حداقل در ماه ۴ كتاب مي خواند.
* ۲۰ دقيقه مطالعه مادر و فرزند: در اين برنامه مادران روزانه ۲۰ دقيقه را صرف گوش دادن به متوني مي كنند كه توسط فرزندشان با صداي بلند خوانده مي شود.
*  كتابخواني مادران.
* توزيع كتابخانه هاي كشاورزي.
۳- ايجاد كتابخانه هاي محلي. فعاليت مشترك كتابخانه ها و صنايع انتشاراتي درجهت ترويج مطالعه:
الف- تشكيل انجمن هاي ژاپني براي ترويج مطالعه كتاب از طريق فعاليت هاي زير:
* هفته كتاب(اكتبر- نوامبر)
* هفته كتابخواني كودكان.
* ترويج مطالعه در ميان نوبالغين(۲۰ ساله ها)(ژانويه).
* ترويج مطالعه در ميان اعضاي جديد جامعه(آوريل).
* ترويج مطالعه جهت گرامي داشت «روز احترام به سالخوردگان» (سپتامبر).
* ترويج مطالعه مجلات(جولاي).
ب- برپايي نمايشگاههاي كتاب در سطوح محلي و ملي و حمايت انجمن هاي كتابخانه اي از توزيع كتاب.
هر هفته حدود ۵۰ متخصص و افراد اهل مطالعه، كتاب هاي مناسبي را از ميان كليه نشريات جديد انتخاب مي كنند.(۲۰۰-۱۵۰ كتاب در هفته)
همچنين اين انجمن در برپايي هفته كتاب با ناشران و كتابفروشان همكاري گسترده اي دارد.
ترجمه :شكوه رفيعي

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |