پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۰ - May . 15, 2003
علمي فرهنگي
Front Page

با معرفي ناشران برگزيده
شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران پايان يافت
014295.jpg
گروه علمي فرهنگي: شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران ديروز طي مراسمي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از مسئولان و شخصيت هاي فرهنگي كشور با معرفي ناشران نمونه نمايشگاه شانزدهم به كار خود پايان داد.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  گفت : كتاب  و كالاهاي  فرهنگي  ايران  بايد ازبازار داخلي  خارج  و در بازار منطقه اي  و جهاني  وارد شود.
احمد مسجدجامعي  اظهار داشت : براي  دفاع  از هويت  فرهنگي  ايران  اسلامي ، بايد پايگاه هاي  مبادلاتي  را در سطح  جهان  حفظ كنيم ، در غيراين  صورت ، چهره كشور و فرهنگ  ما توسط ديگران  ترسيم  مي شود.
وي  با اشاره  به  حضور آثار فرهنگي  ايران  مانند سينما و معارف  ديني  درسطح  جهاني ، افزود: براي  حضور بين المللي  در عرصه  فرهنگ  بايد طراحي هاي  لازم انجام  شود و با مشاركت  فعال  همه  بخشها، ساختارهاي  بازار فرهنگي  ايران  نيزدر جهت  آن ، تغيير يابد.
وزيرارشاد، نمايشگاه  شانزدهم  كتاب  را موفق تر از دوره هاي  پيش  ارزيابي كرد و گفت : نحوه  مديريت  اين  باشگاه  فرهنگي  نشانگر الگوي  موفقي  از ارائه فضاي  كار و گفت  و گوي  طيف هاي  مختلف  يك  صنف  بود كه  مي تواند در عرصه هاي گوناگون  تسري  يابد. مسجدجامعي  توجه  به  اختصاص  مكان  مناسب  براي  نمايشگاه  كتاب  تهران  راضروري  خواند و اظهار اميدواري  كرد با برنامه ريزي  مديريت  امور فرهنگي وزارت  ارشاد، در سال  جاري  زمينه  اجراي  اين  امر فراهم  آيد.

بزرگترين گنبد آجري جهان دوباره فيروزه اي مي شود
014300.jpg
گروه علمي فرهنگي: با كاشي كاري فيروزه اي سقف گنبد سلطانيه اين بناي ملي، عظمت و شكوه گذشته خود را بازخواهد يافت.
به گزارش ميراث خبر، كارشناسان و استادكاران كاشي كار در حال تحقيق و پژوهش برروي كاشي هاي دوران ايلخاني هستند تا به لعاب مورد نظر اين دوره نزديك شوند.
محمدرضا قربان زاده معاون اجرايي پروژه ملي گنبد سلطانيه با اعلام اين خبر افزود: با آزمايش هاي متعددي كه بر روي لعاب هاي كاشي آن دوران در پژوهشكده سلطانيه انجام گرفته تا حدود زيادي به لعاب دوره ايلخاني نزديك شديم و در حال حاضر مشغول رايزني و عقد قرارداد با كاشي كاران مجرب اصفهاني براي كاشي كاري سقف گنبد سلطانيه هستيم.
وي هدف از پژوهش در رابطه با موادو تركيبات لعابي كاشي دوره ايلخاني را استفاده از روش هاي سنتي براي تهيه لعاب كاشي اعلام كرد.
وي افزود: در صدد همانند سازي نيستيم اما مي خواهيم كاشي هاي گنبد سلطانيه را با مواد طبيعي تهيه كنيم.
وي ادامه داد: سال گذشته با يك كارگاه كاشي  كاري قرارداد بستيم اما نه از نظر كيفي و نه از نظر زماني توقع ها برآورده نشد سال گذشته نيز پس از همايش تخصصي گنبد سلطانيه كه با حضور استادكاران، باستانشناسان و استادان دانشگاه در پژوهشكده گنبد سلطانيه برگزار شد، تصميم گرفتيم تا با احياي دوباره كوره آجرپزي كنار گنبد و با به خدمت گرفتن استادان كاشي كاري و معماري مواد مرمتي گنبد سلطانيه را در همين مكان تأمين كنيم.
وي در رابطه با تهيه رنگ فيروزه اي كاشي گنبد سلطانيه گفت: تنها استادكاران با تجربه از ميان ۲۰ تا ۳۰ نوع رنگ مي توانند رنگ اصلي كاشي دوره ايلخاني را به دست بياورند. وي در پايان تأكيد كرد: به هيچ وجه دنبال هما نندسازي نيستيم چرا كه اولاً نه مِي توان كاشي و آجري همانند دوره ايلخاني توليد كرد و مساله دوم به حفظ نمونه اصل آثار به جا مانده برمي گردد. به همين جهت حتماً ميان كاشي هاي مرمت شده امروزي و كاشي هاي دوره ايلخاني تفاوت قائل خواهيم شد.گنبد سلطانيه در فهرست آثاري قرار دارد كه براي ثبت جهاني آن تلاش مي شود.

ظرفيت  پذيرش  دانشجوي  شبانه  در كنكورامسال  افزايش  مي يابد
گروه علمي فرهنگي: معاون  فني  وآماري  سازمان  سنجش  ازافزايش  ۵۰ درصدي  ظرفيت  پذيرش  دانشجوي شبانه  در آزمون  سراسري  امسال  خبر داد.
اميرحسين  پوركاظمي ، گفت : در سال  گذشته  ظرفيت  دانشگاه هاي  شبانه  كشور۲۰ هزار نفر بود كه  اين  رقم  امسال  به  ۳۰ هزار نفر افزايش  مي يابد.
وي  كه  روزچهارشنبه  در كارگاه  آموزش  آخرين  تغييرات  كنكور سراسري  ويژه مشاوران  تحصيلي  آموزش  و پرورش  شهر تهران  سخن  مي گفت  ، افزود: ظرفيت  پذيرش دانشجوي  روزانه  تغييري  نيافته  و امسال  نيز همان  ميزان  سال  گذشته
 ( ۱۷۶ هزارنفر) خواهد بود.
وي گفت : اين سازمان  درصدد است  باافزايش  ظرفيت  پذيرش  دانشگاه هاي  غيردولتي پيام نور و شبانه ، به  تقاضاي  جامعه  پاسخ  دهد.
معاون  فني وآماري  سازمان  سنجش  با اشاره  به  برگزاري  مستقل  آزمون  فرهنگيان اظهار داشت : برگزاري  مستقل  آزمون  فرهنگيان  سبب  شده  تا ظرفيت  پذيرش  مراكزتربيت  معلم  در آزمون  سراسري  كاهش  يابد.
وي  باتاكيد برلزوم  گسترش  مراكز غيرانتفاعي ، اظهارداشت :اين  مراكز مانندساير مراكز دانشگاهي  از اساتيد با تجربه  استفاده  كرده  و از لحاظ علمي  بادانشگاه هاي  آزاد برابري  مي كند.
وي  با اشاره  به  طرح  جديد برگزاري  آزمون  سراسري  ، گفت : اين  طرح  مراحل نهايي  خود را مي گذراند و در آينده  نزديك  براي  بررسي  و تصويب ، تقديم  مجلس شوراي  اسلامي  مي شود.

فوق العاده سختي كار معلمان عشايري ۵۰ درصد افزايش يافت
گروه علمي فرهنگي: مديركل  آموزش  و پرورش  عشايري  كشور اعلام  كرد، فوق العاده  شرايط سختي كار آموزگاران  چندپايه  و مدير آموزگاران  چند پايه  عشايري  از اول  فروردين ماه  امسال  ۵۰ درصد افزايش  يافت .
«لطف الله عباسي » روز چهارشنبه  به  ايرنا گفت : فوق العاده  شرايط سختي  كار معلمان  راهنماي  عشاير نيز از ابتداي  امسال ۳۵ درصد و آموزگاران  يك  پايه  عشايري  به  ميزان  ۳۰ درصد افزايش  يافته  است .
«عباسي » در عين  حال  اظهار داشت : افزايش  مبلغ  فوق العاده  شرايط سختي كار ياد شده  قابل  مقايسه  با تلاشهاي  كاركنان  آموزش  و پرورش  عشايري  نيست  اماباتوجه  به  محدوديت هاي  منابع  مالي ، حركت  مثبتي  براي  ارائه  تسهيلات  به  معلمان  عشايري  محسوب  مي شود. وي  گفت : از سال  ۱۳۷۸ تاكنون  هرسال  معادل  يك  ماه  حقوق  و مزايا به عنوان  حق  كوچ  و براي  جبران  هزينه هاي  نقل  ومكان  به  معلمان  سيار عشايري  كه ييلاق  و قشلاق  دارند، پرداخت  مي شود.

با موافقت شوراي گسترش آموزش عالي
دوره دكتراي تاريخ هنر و مطالعات رسانه اي ايجاد مي شود
گروه علمي فرهنگي: شوراي گسترش آموزش عالي با ايجاد دوره دكتراي تاريخ هنر و مطالعات رسانه اي در دانشگاه هنر تهران با همكاري دانشگاه هاي منچستر و لندن انگلستان موافقت كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري شورا همچنين با ايجاد دوره دكتراي مهندسي مكانيك - طراحي كاربردي در دانشگاه گيلان، ژئوفيزيك دانشگاه تهران، زمين شناسي (رسوب شناسي و سنگ شناسي رسوبي) دانشگاه شهيد بهشتي به طور قطعي موافقت كرده است. همچنين با يك بار پذيرش دانشجو براي دوره دكتراي رشته هاي عمران-سازه هاي هيدروليكي دانشگاه صنعتي سهند، معدن دانشگاه  شهيد باهنر كرمان، شيمي گرايش شيمي آلي و شيمي معدني دانشگاه اراك، رياضي دانشگاه مازندران، شيمي (شيمي آلي) دانشگاه زنجان و دكتراي مهندسي مكانيك - تبديل انرژي (با همكاري دانشگاه شهيد باهنر كرمان) دانشگاه سيستان و بلوچستان و دكتراي مهندسي عمران - زلزله پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله مورد تصويب قرار گرفت.

توليد كتابهاي كمك آموزشي مدارس به بخش خصوصي واگذار شد
گروه علمي فرهنگي: مديركل  دفتر انتشارات  كمك  آموزشي  وزارت  آموزش  و پرورش  روز چهارشنبه  از واگذاري  توليد كتابهاي  كمك  آموزشي  مدارس  به  بخش  خصوصي  خبر داد.
«عليرضا حاجيان زاده»، به  خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا گفت : وزارت  آموزش  و پرورش  از اين  پس  نقش  سياستگذاري ، استانداردسازي ، نظارت  و مديريت  توليد كتابهاي  كمك  آموزشي  مدارس  را برعهده  خواهد داشت .
وي  افزود: وزارت  آموزش  و پرورش  ساماندهي  كتابهاي  كمك  آموزشي  را از سه سال  پيش  آغاز و در اين  راستا تاكنون  سه  جشنواره  برگزار كرده  است .
«حاجيان زاده» در پاسخ  به  پرسشي  درباره  نظارت  بر كيفيت  توليدات  بخش  خصوصي  در امور كتابهاي  كمك  آموزشي  گفت : بخش  خصوصي  تنها با رعايت  كيفيت  و استانداردسازي  در توليد كتابهاي  كمك  آموزشي  از حمايت  دفتر انتشارات  كمك آموزشي  برخوردار خواهد شد.
وي  افزود: چنانچه  بخش  خصوصي  در توليد اين  كتابها، استانداردهاي  موردنظر اين  دفتر را تامين  نكند از حمايت  آموزش  و پرورش  محروم  خواهد شد و آثار بي كيفيت  خود به  خود بازار خود را از دست  خواهند داد.

برگزيدگان مسابقه «طراحي جلد كتاب و پوستر» معرفي شدند
گروه علمي فرهنگي:  برگزيدگان  نخستين  مسابقه  طراحي  جلد كتاب  و پوستر در مراسمي  در شانزدهمين  نمايشگاه  كتاب  تهران  معرفي  شدند.
در اين  مراسم  كه  با حضور جمعي  از ناشران  در حاشيه  نمايشگاه  كتاب  برگزار شد، «آيدين  آغداشلو» رئيس  هيات  داوران  مسابقه  طراحي  جلد كتاب  در سخناني ، اهميت  نقاشي  و طراحي  جلد كتاب  در هنر گرافيك  را بسيار مهم  خواند و گفت : بعد از انقلاب  اسلامي جهش  مهمي در اين  هنر بوقوع  پيوست .
در اين  مسابقه  «ساعد مشكي» به  خاطر طراحي  جلد كتاب  «ماهاباراتا» از انتشارات  «ماه  ريز» و كتاب  «يك  مشت  خاكستر محرمانه » از انتشارات  نادر به  عنوان  نفر اول  برگزيده  شد و كوروش  پارسانژاد به  خاطر طراحي  جلد كتاب  حكايت  نامه  از انتشارات  كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  رتبه  دوم  را كسب  كرد.
مجيد عباسي  هم  به  خاطر طراحي  جلد كتاب  «خيام  صادق » از انتشارات  چشمه  موفق  به  كسب  رتبه  سوم  شد.

نمايش نگاره هاي آبرنگ از مشاغل عهد قاجار در كاخ گلستان
014255.jpg
مرقع صنوف شامل نگاره هاي آبرنگ از صاحبان ۳۲ حرفه دوره قاجار با ويژگي هاي چهره، ابزار، شيوه كار، پوشاك، رفتار و حتي شخصيت و حالات روحي صاحب تصوير همزمان با گراميداشت هفته ميراث فرهنگي در كاخ تاريخي گلستان در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.
نگارگر نگاره هاي اين مرقع كه به شماره ۱۶۵۲ در كتابخانه كاخ گلستان به ثبت رسيده و از ديدگاه مردم شناسي دوره قاجار از ارزش و اهميت ويژه اي برخوردار است، شناخته شده نيست.
به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور، به تصوير كشيدن چهره مردم كوچه و بازار در نگارگري سنتي ايران پيشينه چنداني ندارد.
هنر نگارگري كه نمونه هاي بسيار كهن آن را بر آثار و بناهاي ايراني با سابقه چند هزار ساله مي توان يافت، بيشتر در چهره پردازي، تصويرسازي طبقات ويژه اي از جامعه و نشان دادن مراسم و آداب آنان و به تصوير كشيدن داستانهاي حماسي و ادبي كاربرد داشت و ساختن و پرداختن چهره (پرتره) مردم عادي امري متداول نبود.
در اين زمان، چهره نگاري از شاهان، شاهزادگان، درباريان و امرا رايج بوده و نمونه هاي متعدد آن از روزگاران كهن تا سده هاي اخير بر كاغذ، فلز، سنگ و جز آن قابل مشاهده است.
روند تصويرگري از چهره مردمان عادي و گاهي پيشه وران و اهل حرفه از قرن دهم شروع شده و با افزايش در قرن سيزدهم رونقي چشمگير يافت.
نوجويي نگارگران و كوشش آنها در آثار مكتب هرات، همچون كمال الدين بهزاد، تأثير نگارگري اروپايي در نقاشي ايراني و سفر جهانگردان و طراحاني كه غالباً به همراه  آنها بودند و نيز توجه به زندگي همه طبقات از جمله عوامل رواج اين نوع نگارگري به شمار مي رود.
رواج عكاسي در قرن سيزدهم ه. ق در ايران و حضور عكاسان ايراني و بيگانه در ايران و توجه آنان علاوه بر جاذبه هاي طبيعي، بناهاي تاريخي و رجال به مردم كوچه و بازار به ويژه پيشه وران، صاحبان مشاغل و ضبط چهره  آنان سومين عامل رواج اين نوع نگارگري در كار نگارگران محسوب  مي شود.

در روز جهاني موزه صورت مي پذيرد:
گردهمايي كردهاي سراسر ايران در خانه كرد
014265.jpg
با افتتاح عمارت آصف در سنندج در روز جهاني موزه اين بناي تاريخي با معرفي ويژگي ها، سنت ها، آداب و رسوم تيره هاي مختلف كرد به عنوان خانه كردهاي سراسر ايران افتتاح مي شود.
محمدابراهيم زارعي مدير ميراث فرهنگي كردستان، با اعلام اين خبر افزود: در آينده اي نزديك و پس از برقراري ثبات در منطقه ،خانه كردهاي ايران به پايگاهي براي نمايش ويژگي هاي معيشتي، آييني و سنتي كردهاي جهان تبديل خواهد شد.
به گفته وي، غرفه هاي قالي بافي، پارچه بافي، تزيينات و زيورآلات كردهاي ايران، غرفه هاي طب سنتي، نمايش انواع لباس كردي مردانه و زنانه و نيز اسناد عكس هاي خانوادگي آصف از جمله بخش هاي خانه كرد به  شمار مي رود.
نمايش مراسم، جشن هاي مذهبي، قومي و جشن هاي باستاني با ريشه در باورهاي كهن كردها كه اغلب تاريخي و پاره اي نيز نشان از آيين هاي اسطوره اي است بخشي ديگر از برنامه هاي تدارك ديده شده محسوب مي شود.
زارعي، اقامتگاه كردان را بخش هايي از تركيه، عراق، ايران، سوريه و آذربايجان و ارمنستان برشمرد و گفت: كردهاي ايران عمدتاً در شمال غربي كشور ساكن اند. آنان در استان آذربايجان غربي و در بخشي از نواحي غرب درياچه اروميه، نواحي ماكو، قطور، سلماس، در جنوب درياچه، در مهاباد، پيرانشهر، نقده، اشنويه، تكاب، قروه و ديواندره مقيم اند.
وي با اشاره به اين كه ايران تنها كشوري است كه منطقه و استاني به نام كردستان با مركزيت سنندج دارد، گفت: گروههايي از كردها نيز در سردشت، سقز، بانه، بيجار، مريوان، اورامان، بوكان، استان كرمانشاه با اكثريت جمعيت كرد، بجنورد و بخش هايي از فارس و كرمان ساكن اند.

ارتباطات كلامي سالم مهم ترين، اما دشوارترين مهارت زندگي
014260.jpg
تمرين مهارت در برقراري ارتباطات كلامي
۱- تمرين صبوري و شكيبايي در گوش دادن.
۲- تمرين انتخاب لحظه هاي مناسب براي بيان احساس خود.
۳- تمرين به كارگيري كلمه ها و جمله هاي ياورانه(ضد داورانه)
۴- تمرين پرهيز از قضاوت و تصميم گيري شتاب آلود.
۵- تمرين فرود آمدن از مسند و مقام برتر.
خانم باربارا كي نس Barbara Kines معلم پيشين كودكستان و دبستان، كه اينك از ويراستاران برجسته مجله معروف حرفه مندي هاي معلمان و مديران -Teaching Prek-8 است اين پنج تمرين طلايي را تجربه و به صورت يك جدول تنظيم كرده است.
بيشترين ساعات زندگي كاري و زندگي خصوصي ما با ارتباطات كلامي پر مي شود.
بيشترين گرفتاري هاي زندگي كاري و زندگي خصوصي ما ناشي از ناتواني در برقراري اين نوع ارتباط است.
نوجوانان و جوانان موجوداتي انباشته از احساس و هيجان هستند. با بزرگترهاي خود ناسازگاري هايي مي كنند كه به آرامش خانه و مدرسه صدمه مي زنند. وقتي خودمان را گرفتار ناسازگاري هاي نوجوانان و جوانان مي بينيم چه كنيم؟
* اولين گام اين است كه نبايد بگذاريم ويژگي هاي احساسي و هيجاني آنها بالا بگيرد.
* بسياري از مواقع احتياج پيدا مي كنيم گامي به عقب برداريم و راه حل ديگري براي برخورد با آنها جست وجو كنيم.
* بي ترديد، مهم ترين- و احتمالاً دشوارترين- مهارتي كه لازم داريم اين است كه ياد بگيريم چگونه با آنها ارتباطات كلامي سالم داشته باشيم تا بتوانيم نظرهاي آنان را بفهميم و درك كنيم.
* براي برقراري ارتباطات كلامي سالم، بايد مهارت هايي را كسب كرده باشيم.
* پنج مهارت در برقراري ارتباطات كلامي سالم مهم ترين هستند. اگر اين پنج مهارت را كسب كنيم، مطمئناً به شادكامي هايي خواهيم رسيد كه قبل از آن نرسيده بوديم.
اين پنج مهارت را بشناسيم، باور كنيم و تمرين كنيم:
۱ - تمرين صبوري و شكيبايي در گوش دادن
* بزرگترين بي مهارتي كه زندگي ما را در اقيانوس ارتباطات كدر و تيره مي كند، ناشكيبايي است.
* باور كنيم كه براي برخورد و رويارويي با هر ناسازگاري، وقت فراواني در اختيار داريم.
* در مدتي كه مشغول گوش دادن هستيد، حتماً از اظهار نظر خودداري كنيد.
* همواره نقش يك شنونده صميمي و دلسوز را بازي كنيد.
* حتي اگر فكر مي كنيد بهترين كسي هستيد كه مي فهميد و مي دانيد، حوصله كنيد و از خود خويشتن داري نشان دهيد.
* طرف شما بايد حرفش را تمام كند تا احساسات و هيجانش فرو بنشيند.
* مجال ندهيد براي رد كردن آنچه را كه شما مي گوييد، اصرار بورزد.
* نگذاريد به خاطر حرف ها يا قضاوت هاي شما، مجبور شود به شما فشار وارد سازد.
۲ - تمرين انتخاب لحظه هاي مناسب
براي بيان احساس خود
* بالاخره بايد احساس خودتان را از آنچه
مي شنويد، بيان كنيد.
* بهترين لحظه هاي مناسب وقتي است كه طرف مقابل سكوت مي كند، يا دچار شك و ترديد مي شود، يا نظر ديگري ندارد كه بگويد، يا واقعاً از شما طلب همفكري و همراهي مي كند.
* جمله هايي از اين قبيل نشان دهنده احساس شما خواهد بود و سبب مي شود مكالمه يا ارتباط كلامي ادامه يابد، قوام بگيرد، و تا مرز آشكاري و پختگي فكري برسد:
- هنوز فكر مي كنم خيال مي كني با تو صادقانه صحبت نمي كنم.
- شايد فكر مي كني من پدر، مادر، معلم يا مدير، بي انصاف و بي عدالتي هستم.
- چرا نمي خواهي...
۳ - تمرين به كارگيري كلمه ها و جمله هاي ياورانه (ضد داورانه)
* استفاده از كلمه ها و جمله هاي ياورانه ارتباط كلامي ما را با طرف مقابل قوي تر و پايدارتر مي كند.
به جاي جمله هايي مانند:
- اين حرف تو هيچ معني ندارد
- اشتباه مي كني،  بايد تو خوب فكر كني
- من حرف شما را قبول ندارم
سعي كنيم جمله هاي كمك دهنده و تفكر برانگيز بگوييم:
- دلم مي خواهد بدانم اين موضوع را چگونه دريافته اي.
- اگر بيشتر توضيح بدهي مي تواني مرا قانع كني.
- فكر مي كنم هنوز متوجه مقصودت نشده ام.
* جمله ها و كلمه هاي ياورانه نوعي تشويق است براي اين كه طرف مقابل احساس وادراكش را شفاف تر به زبان آورد.
۴ - تمرين پرهيز از قضاوت و تصميم گيري شتاب آلود
- اگر نظرهاي خودتان را عجولانه و باشتاب بيان كنيم، هرگز نخواهيم توانست نظرات ديگران را بشنويم و بفهميم.
ممكن است در مقام معلم يا مربي يا مدير يا پدر و مادر، اين احساس را داشته  باشيم كه حق داريم نظرهاي خودمان را با قدرت و قوت بيان كنيم. اما تا وقتي كه   نظرهاي طرف مقابل را نشنيده ايم و درك نكرده ايم، چگونه مي توانيم از اين حق خود استفاده كنيم؟
۵ - تمرين فرود آمدن از مسند و مقام برتر
- در ارتباطات كلامي با ديگران، بايد خودمان را از مسند برتر پياده كنيم.
يكي از شگفت  انگيزترين جلوه هاي ارتباطات كلامي سالم، اين است كه بدانيم هنوز خودمان در حال رشد هستيم، در حال يادگرفتن هستيم، نكته هاي تازه اي مي فهميم كه قبلاً نمي دانستيم.
- بزرگسالي دليل هيچ برتري نيست.
- مدام به خودمان بگوييم طرف مقابل من كمتر از ما نيست و درك و شعور كمتري ندارد.
مادري را ملاقات كردم كه همواره از پسرش شكايت داشت. چون پسر او هميشه در حال انفجار بود. زود احساساتي مي شد و عكس العمل هاي شديد نشان مي داد.
اين بار گفت: حالا اتفاقات آن چناني كمتر رخ مي دهد.
پرسيدم: مگر چه شده است.
گفت: هيچ اتفاقي نيفتاده است، فقط ياد گرفته ام عكس العمل هاي خودم را تغيير دهم.
او را تحسين كردم . ازطرف پسرش به او نمره «بيست» دادم.
چون، هم توانسته بود نرمش و انعطاف پذيري را تمرين كند و خودش را به مهارت برساند و هم احساس مسئوليتش را جدي گرفته بود و باور كرده بود.
* هميشه نبايد ما بزرگترها به كودكان و نوجوانان نمره «بيست» بدهيم.
* بگذاريم آنها- يا طرف مقابلمان- هم به ما «نمره بيست» بدهند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    گلستان كتاب    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |