سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۴ - May . 20, 2003
إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ وَ قَالَتِ الْمَلاَئِكَهُ مَا قَدَّمَ.
چون آدمي بميرد مردم گويند چه باقي گذاشت، و فرشتگان گويند چه پيش فرستاد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
تا كنم جان از سر رغبت فداي نام دوست
مرحبا اي پيك مشتاقان بده پيغام دوست
طوطي طبعم ز عشق شكر و بادام دوست
واله و شيداست دائم همچو بلبل در قفس
كيدمن در «كن»
014930.jpg
نيكول كيدمن، بازيگر سرشناس سينماي آمريكا و برنده جايزه اسكار امسال، ديشب تازه ترين فيلم خود را در جشنواره كن افتتاح كرد.
به گزارش خبرگزاري ها منتقدان و كارشناسان سينمايي پيش بيني كرده اند فيلم «داگ ويل» ساخته لارس فون تريه، كه از فيلم هاي صاحب بخت براي تصاحب جايزه نخل طلايي امسال محسوب مي شود، باعث خواهد شد نام كيدمن امسال هم در فهرست نامزدهاي دريافت جايزه اسكار قرار گيرد. كيدمن در «داگ ويل» نقش  زني به نام گريس را بازي مي كند كه براي گريز از چنگ تبهكاران به يك شهر كوچك و آرام در ميان كوه هاي راكي پناه مي برد. مردم اين شهركه «داگ ويل» نام دارد، درباره مخفي كردن گريس، با او به نوعي توافق دست مي يابند. اما هنگامي كه تبهكاران جستجوي خود را در شهر آغاز مي كنند، همه چيز تغيير مي كند. فون تريه، كارگردان فيلم، در سال ۲۰۰۰ با اثر ديگر خود «رقصنده در تاريكي» موفق شد نخل طلايي كن را تصاحب كند.

نمايش بازداشت جعفرپناهي درنيويورك به صحنه درآمد
014935.jpg
«به چه زباني؟» عنوان نمايشنامه اي است كه بر اساس بازداشت جعفرپناهي در نيويورك به صحنه آمده است.
به گزارش جمشيد اكرمي از نيويورك «ويجاي اير» پيانيست هندي تبار و «مايك لد» شاعر سياه پوست آمريكايي اين نمايش چندرسانه اي را بر اساس ماجرايي كه دو سال قبل بر جعفر پناهي در فرودگاه نيويورك گذشت در انجمن آسيايي نيويورك بر صحنه بردند.
دو سال پيش مأموران گمرك نيويورك كوشيدند جعفر پناهي را كه از هنگ كنگ عازم بوئنوس آيرس بود و به صورت ترانزيت از فرودگاه نيويورك مي گذشت مجبور به انگشت  نگاري كنند. پناهي نپذيرفت و مإموران او را به صورت دست بسته هيجده ساعت بازداشت كرده و بعد هم به هنگ كنگ بازگرداندند.
پناهي در بازگشت به ايران در نامه اي به مجمع ملي نقد فيلم آمريكا ضمن پس دادن جايزه  آزادي بيان اين مجمع براي فيلم دايره از احساس خود در هواپيماي بازگشت به هنگ كنگ و از نگاههاي سنگين مسافران به خود نوشت: «مي خواستم از جابرخيزم و فرياد بزنم كه من دزد نيستم، جنايتكار نيستم، قاچاقچي نيستم، من يك ايراني هستم. يك فيلمساز ولي نمي دانستم اين را به چه زباني بگويم، به چيني، ژاپني، يا به زبان مادري كساني كه با من بازداشت شده بودند.  آدم هايي از مكزيك، پرو، روسيه، هند، پاكستان، بنگلادش و يا آن پسر سريلانكايي؟ به چه زباني؟»
«ويجاي آيز» كه مدتها در نظر داشت كه نمايشي درباره تأثير جهان خوارگي بر مردم محروم بر صحنه ببرد با خواندن نامه پناهي سرانجام شكل و نام و مكان اين نمايش را يافت.
هفته نامه ويلج ويس، اين نمايش را به خاطر پرهيزش از شعار دادن و تكيه اش بر داستانهاي متنوع و كاراكترهايي كه هر يك احساس خاص بر تماشاگر برمي انگيزد ستود.
به گزارش خبرنگار همشهري جعفر پناهي بامداد ديروز براي حضور در جشنواره كن راهي فرانسه شد.

ناصر تقوايي در جمع مستندسازان
ناصر تقوايي نويسنده، كارگردان و مستندساز برجسته كشورمان امروز (سه شنبه) در سومين روز جشنواره فيلم هاي مستند يادگار با علاقه مندان سينماي مستند به گفتگو خواهد نشست.
به گزارش ستاد خبري جشنواره اين نشست ساعت ۳۰/۱۷ در سالن سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار خواهد شد.
تقوايي كه علاوه بر فيلم هاي بلند سينمايي آثار قابل تأملي نيز در حوزه سينماي مستند دارد در اين جلسه ضمن گفتگو با حاضران و پاسخگويي به سئوالاتشان از فراز و فرود اين گونه سينمايي سخن خواهد گفت.
ورود علاقه مندان به اين جلسه آزاد است.

از پنج شنبه و با حضور هنرمندان شاخه هاي مختلف هنري برگزار مي شود
هفته فرهنگي ايران در ژاپن
هفته فرهنگي ايران در ژاپن كه از مدتها قبل برنامه هاي آن تدارك ديده شده بود، با حضور جمعي از هنرمندان ايراني از پنج شنبه آغاز مي شود و به مدت يك هفته ادامه خواهد داشت.
عليرضا اسماعيلي، مديركل اداره همكاريهاي فرهنگي و هنري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در گفت وگويي با خبرنگار اعزامي همشهري به ژاپن، ضمن بيان اين مطلب به تشريح برنامه هاي هفته فرهنگي ايران در ژاپن پرداخت و گفت: هفته فرهنگي ايران در ژاپن به همت سفارت ايران در ژاپن و بنياد ژاپن و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با پشتيباني وزارت امور خارجه ژاپن برگزار مي شود و در آن هنرمنداني چون استاد اميرخاني (خوشنويس) مجيدمجيدي، كمال تبريزي، فاطمه معتمدآريا، آقاميري (مينياتوريست) و استاد عثمان خوافي (نوازنده دوتار خراسان) و گروه موسيقي دلنوازي به سرپرستي و آهنگسازي مهرداد دلنوازي و جمعي از هنرمندان صنايع دستي ايران حضور دارند كه در اين مدت به ارائه و اجراي آثار خود مي پردازند.
وي به برقراري كارگاه هاي مختلف اشاره كرد و گفت: كارگاه هاي معرق، قلم زني، سفالگري، مينياتور، مليله كاري، خوشنويسي، نقاشي، سوزن دوزي و برگزاري نمايشگاه از آثار خاتم، تذهيب، فرش و گليم، قلمكاري، مينا و منبت كاري، آبگينه و ساير آثار تجسمي در اين هفته فرهنگي برپا مي شود. مديركل اداره همكاريهاي فرهنگي و هنري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: سمينارهايي چون فرش، توريسم، ايران شناسي، صنايع دستي، موسيقي، باستان شناسي، مينياتور، سينما، زنان، زبان فارسي و دين در دنياي امروز نيز به ترتيب در دو نوبت روزانه برگزار خواهد شد. اجراي موسيقي توسط گروه  دلنوازي با آواز جمال الدين منبري و نيز اجراي دوتار محلي توسط استاد عثمان خوافي و نمايش روزانه دو فيلم سينمايي شاخص، از ساخته هاي كارگردانان نامي ايران از ديگر برنامه هاي اين هفته فرهنگي است. همچنين قرار است كنسرت موسيقي از سوي سايتو، هنرمند ژاپني به همراه پخش همزمان فيلم تهيه شده از ميراث فرهنگي ايران اجرا و پخش  شود.
دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي نيز درباره زبان و ادب فارسي و ويژگيهاي آن در اين هفته فرهنگي سخنراني دارد.

موزه آثار پرويز تناولي گشايش يافت
موزه آثار پرويز تناولي از ۲۹ ارديبهشت ماه با نمايش آثار اين هنرمند طي مراسمي گشايش يافت.
علاقمندان براي بازديد از اين موزه مي توانند همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به نشاني نياوران، خيابان شهيد باهنر (جنب پمپ بنزين) كوچه مينا، شماره ۱۶ مراجعه كنند. تلفن تماس: ۲۲۹۵۸۸۶

ابوالحسن نجفي و توانمندي زبان فارسي و مسايل ترجمه
دكتر ابوالحسن نجفي ادب پژوه و فرهنگ نويس نام آور در ساعت ۱۷ امروز درباره «توانمندي زبان فارسي و مسائل ترجمه» سخنراني مي كند.
اين نشست در مجموعه نشستهاي كتاب ماه ادبيات و فلسفه و در خيابان انقلاب، بين صبا و فلسطين شمالي، شماره ۱۱۷۸ برگزار مي شود.

آثار سينايي و قبادي در برنامه امروز جشنواره يادگار
امروز در سومين روز از برگزاري جشنواره «يادگار» ۳ فيلم از محمدرضا مقدسيان در بخش ميراث ماندگار به نمايش درمي آيد.
بنا به گزارش ستاد خبري جشنواره «يادگار»، اين ۳ فيلم «شاعر قاصدك ها»، «ماي سا و ماسان» و «كوره پزخانه» ساعت ۳۰/۱۰ در سينماتك موزه هنرهاي معاصر به نمايش درمي آيند.
در همين سينما و در بخش مسابقه فيلم هاي وارثان كيومرث (پژمان مظاهري پور)، آواي معدن (اكبر شهبازي) و داوت (سعيد كوثري و محمدرضا خياباني تنها)، خاك گرم (ناصر پويش)، رخش بر نقش (محمد احساني)، نقش كوير (علي افتخاري) و ميان سايه و نور (خسرو سينايي) نمايش داده خواهد شد.
در عين حال فيلم «آب و سازه هاي آبي در تمدن خوزستان» ساخته فرشاد فدائيان هم در همين سينما در بخش ويژه جشنواره به نمايش درخواهد آمد.
اما در سالن سينما فرهنگسراي دانشجو،فيلم هاي تاري از حيات (مجتبي حسيني)، ارنان (محمد مقدم)، اسبهاي آتش نوش (فرشاد فرشته حكمت)، سفر بي پايان (حجت الله حافظي)، فرغ كاران (محمد قدم)، طلوع پارسه (مسعود نقاش زاده)، يادگار كهن (فرزانه ردايي)، عاشقي (حسين معماري)، آخرين خنياگر عشق (غلام رضا دل افكار) با زبان خاموش (منوچهر مشيري)، خدايگان خاك (فرشاد فرشته حكمت) و رنگ سفر (نادر طريقت) به نمايش گذاشته خواهد شد.
در سينماي موزه فرش نيز فيلم هاي سقاي تشنه (فرشاد احمدي)، يزد پاييز ۸۱ (حميد سهيلي)، پولكه، يك آيين مذهبي (مجيد صباغ بهروز) كاروان (محسن امير يوسفي)، ورشرنگ (فرامرز رمضاني)، گيسوي پريشان سنگ (علي اكبر ولدبيگي)، توفان سرخ (فرشاد فرشته حكمت)، اسبهاي ايراني (سيروس حصاري)، هدرسه (رامتين لوافي پور)، كهن ديار (بهروز شهداد نژاد)، سيماي ماندگار (محسن هرندي)، زخمه ناميرا (مجبوبه پيرمردي)، قصه ها (مهدي جعفري)، دل گه ش (اميدراست بين)، آب را گل نكنيم (بيژن زمان پيرا) و دف (بهمن قبادي) به نمايش گذاشته خواهد شد.
در برنامه نشست امروز هم كه ساعت ۳۰/۱۷ در محل سينماتك موزه هنرهاي معاصر برگزار مي شود «ناصر تقوايي» با علاقمندان سخن
خواهد گفت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
سالنامه رسمي چين (پس از تطبيق سال قمري چين به ميلادي) ۲۰ مه سال ۶۹۴ را پايان نخستين سال گسترش آيين مانوي (Manichaeism) در آن كشور ذكر كرده است. آيين ماني از ايران از طريق آسياي مركزي به چين گسترش يافته بود.
* كار ساختن تونل كندوان كه از سال ۱۳۱۴ آغاز شده بود، ۲۸ ارديبهشت سال ۱۳۱۷ به پايان رسيد. اين تونل به طول ۱۸۸۳ متر در ارتفاع ۳۰۳۰ متري در رشته كوههاي البرز ساخته شده و فاصله تهران از درياي مازندران را كوتاه كرده است و از دو روز پيش وارد شصت و پنجمين سال عمر خود شد.
* طبق اعلاميه رسمي مورخ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۱۸ وزارت كشور، جمعيت شهر تهران بر پايه سرشماري همان ماه، ۵۳۱ هزار تن بود كه در طول ۶۴ سال تقريبا ۲۳ برابر شده است.
* ۵۲ سال پيش در چنين روزهايي ميان ايران و انگلستان جنگ مصاحبه و نطق در جريان بود. دولت انگلستان عمل دكتر مصدق در ملي كردن نفت ايران را خلاف موازين بين المللي اعلام مي كرد و دكتر مصدق ضمن تفسير تعريف «حاكميت» ملي، تأكيد مي كرد كه عمل ايران در چارچوب حاكميت ملي و از اختيارات دولت ايران بوده است.
* كريستف كلمب كه راه استيلاي اروپائيان بر قاره آمريكا را باز كرد ۲۰ مه سال ۱۵۰۶ در ۵۵ سالگي در اسپانيا درگذشت وي كه در سال ۱۴۹۲ در چارچوب رقابت اسپانيا و پرتغال در يافتن راههاي دريايي به هند، در جهت غرب عازم هند بود به قاره ناشناخته آمريكا رسيد و جزيره اي را كه امروز نيمي از آن جمهوري دومينيكن را تشكيل مي دهد «هيسپانيولا» ناميد و مقر حكومت اسپانيا قرار داد و مقدمات بناي شهر «سانتو دومينگو» را در آن جزيره فراهم ساخت.
در همين سال در سوي ديگر كره زمين، دريانورد پرتغالي آلفونسو دوآلبوكرك جزيره «سكوتره» را در درياي عرب تصرف كرد و سال بعد (۱۵۰۷) به تصرف جزيره ايراني هرمز در مدخل خليج فارس دست زد تا ناظر راههاي دريايي اقيانوس هند باشد.
*طبق قرارداد جده، دولت انگلستان از ۲۰ مه سال ۱۹۲۷ استقلال كشور سعودي را برسميت شناخت.
* چارلز ليندبرگ هوانورد آمريكايي ۲۰ مه ۱۹۲۷ پس از ۲۷ ساعت پرواز و طي ۳ هزار مايل مسافت و عبور از عرض اقيانوس اطلس در پاريس فرود آمد و قريب يكصد هزار تن از او استقبال كردند. وي بامداد روز ۱۹ مه (با يك هواپيماي يك موتوره) از يك فرودگاه در لانگ آيلند (نيويورك) به پرواز درآمده بود و در اين سفر تنها بود. اين نخستين پرواز ميان دو قاره آمريكا و اروپا به شمار مي رود.
ماندگار
كتاب «زنان نيرومند جوان مي مانند» تأليف بانو ميريام نلسون كه در چند سال گذشته از لحاظ فروش در ميان كتابهاي غير داستاني جهان در رديف هفتم بوده است ضمن آوردن دهها مثال و نظرات دانشمندان نشان داده است كه زناني كه نيرومند و متكي به خود هستند جوان مي مانند و تا اواخر عمر دچار عوارض پيري نمي شوند. اين مؤلف در عين حال نوشته است كه مردان بيش از زنان از ازدواجهاي موفق و توأم با شادي و سعادت بهره مي برند و ديرتر از مردان ديگر دچار عوارض و آثار پيري مي شوند. طبق نوشته اين مؤلف به استناد پژوهشهاي پزشكي، مرداني كه از ازدواج خود راضي باشند كمتر از ديگران دچار عوارض افسردگي، استرس در كار، فشار خون، بيماري هاي قلبي و عصبي از جمله آلزايمر مي شوند و ۳ تا ۵ سال هم عمر بيشتر مي كنند و در كارهاي اداري و حرفه اي خود موفقتر هستند.
روزگار
«سيگار» پوست فردي را كه به آن معتاد است نازك و شكننده مي كند. بنابراين سيگاري ها پيرتر از آنچه هستند به نظر مي رسند. گروهي از پژوهشگران پزشكي با استفاده از امواج مافوق صوت لايه هاي پوست عده اي دوقلو را كه يكي از آنها سيگاري بوده است اندازه گيري كرده و اعلام داشته اند كه پوست سيگاري ها ۲۵ درصد نازكتر از غير سيگاري هاي مشابه است،  و كساني كه همكار و همنشين سيگاري ها هستند تا ۱۵ درصد پوستشان كدرتر است و شفافيت و شادابي خود را از دست مي دهد. هواي آلوده هم تا حدي همين آسيب رساني را دارد.
مواد شيميايي سيگار، پس از ورود به بدن آنزيمي را آزاد مي كند كه از حالت ارتجاعي پوست مي كاهد، آن را نازك، شكننده و كدر مي كند. دود سيگار موجود در فضا نيز از راه روزنه هاي پوست، جذب بدن غيرسيگاريها مي شود و به آنها آسيب مي رساند. آسيب پذيري زنان در اين مورد بيشتر از مردان است.
پرسش پزشكي
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسش يك سالخورده كه از لرزش چانه اش شكايت داشته گفته است: عارضه غير عادي نيست، پيري است. بعضي اوقات افراد بالاي ۷۰ سال دچار چنين عوارضي مي شوند كه طبيعي است. لازم نيست نگران شويد و بترسيد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
مسلسل چي
هميشه خبرها را دير به او مي رساندند، و او كه يك مسلسل چي فراموش شده، در گوشه اي از خط مقدم بود، هميشه در چند روز قبل زندگي مي كرد. خودش خواسته بود كه در گوشه اي به حال خود گذاشته شود كه شده بود و يك مسلسل چي تمام وقت چشم دوخته به افق بود. فقط خبرها دو روز بعد به او مي رسيد و او در پريروز زندگي مي كرد. اين طور بود كه وقتي دو روز پي درپي خبري به او نرسيد فهميد كه اتفاق مهمي افتاده است و وقتي چشمانش را از مگسك تفنگ برداشت، ديد مرگ آمده است با پنجره اي كه مي شد بازش كرد.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
نوجوان شيطان
فلوريدا: يك نوجوان ۱۴ ساله در آمريكا گربه همسايه را مقابل يك سوسمار انداخت و سوسمار بلافاصله گربه نگون بخت را بلعيد.
در پي اين حادثه، صاحب گربه به دادگاه شكايت كرد و قرار است نوجوان ۱۴ ساله در دادگاه محاكمه شود.
حداكثر مجازات آسيب رساندن به حيوانات براي افراد بالغ، ۵ سال حبس و پرداخت ۱۰ هزار دلار جريمه است.
پسربچه شيطان در اين باره گفت: من مي خواستم ببينم كه سوسمار در مقابل گربه چه واكنشي از خود نشان خواهد داد و تصور نمي كردم كه حيوان را ببلعد.
سگ هاي كم استعداد
بانكوك:  در خيابانهاي شهر بانكوك سگ هاي ولگرد زيادي به چشم مي خورد كه چندي پيش قرار شد اين سگ ها جمع آوري شده و با آموزش هاي لازم تبديل به سگ هاي تربيت شده پليس شوند.
اما اين پروژه تاكنون جواب نداده است، چون سگ هاي ولگرد نمي توانند نظم و انضباط پليسي را عمل كنند. به عبارت ديگر از هر ۵۰ سگ ولگرد جمع آوري شده تنها ۱۵ سگ قابل تربيت شدن هستند.
از سگ هاي تربيت شده براي كشف مواد مخدر استفاده خواهد شد اما هنوز مشخص نيست كه چه سرنوشتي در انتظار ساير سگ ها خواهد بود.
چه كسي اورست را فتح كرد
كاتماندو: روز هشتم خرداد ماه سال جاري مصادف است با پنجاهمين سالگرد فتح قله اورست توسط سر ادموند هيلاري و تنزينگ نورگي اما هم اكنون سئوال اين است آيا واقعا اين دو نفر اولين انسانهايي بودند كه موفق به فتح اورست شدند.
اخيرا يك كوهنورد چيني مدعي شده مكان دفن جسد كوهنوردي را شناسايي كرده كه همراه يك فرد ديگر، زودتر از هيلاري و تنزينگ اورست را فتح كرده بودند. اين دو كوهنورد در سال ۱۹۲۴ تصميم به فتح قله اورست گرفتند اما هرگز بازنگشتند. كوهنورد چيني معتقد است كه آن دو در آن سال موفق به فتح اورست شدند.
حكم سنگين براي هواپيماربايان
هاوانا: ۸ شهروند كوبايي به اتهام هواپيماربايي، احكام سنگيني دريافت كردند.
۵ نفر از اين هواپيماربايان به حبس ابد محكوم شدند و سه نفر ديگر ۲۰ تا ۳۰ سال را پشت ميله هاي زندان سپري خواهند كرد.
آگهي براي انتخاب اسقف
منچستر: كليساي قديمي كشور انگليس در سال ۱۵۳۴ توسط هنري هشتم تاسيس شد. اين كليساي ۴۷۰ ساله ديروز سنت شكني كرد و براي استخدام يك اسقف در روزنامه آگهي كرد. حقوقي كه براي اين اسقف پيش بيني شده ۵۳ هزار دلار در سال است. پيش از اين، انتخاب اسقف ها در جلسه خصوصي اعضاي كميته اين كليسا صورت مي گرفت و در نهايت نام دو نفر براي انتخاب نهايي به نخست وزير ارائه مي شد. فردي كه به عنوان اسقف انتخاب خواهد شد از مزايايي چون منزل، راننده و كادر اداري برخوردار مي شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۵ دقيقه

گل و گياه
ميناي دايمي قرمز
014925.jpg
نام علمي: Callistephus sinensis (Petit Rose Red)
خانواده: Compositae
گياه نسبتا سريع الرشد با قامت عمودي، انبوه و يكساله است. ارتفاع كوليتوارهاي بلندقامت آن به ۶۰ و گستردگي آن ها به ۴۵ سانتي متر،  انواع متوسط به ارتفاع ۴۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر، انواع كوتاه قد به ارتفاع ۳۰-۲۵ و گستردگي ۴۰-۳۰ سانتي متر و انواع بسيار كوتاه به ارتفاع ۲۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر مي رسند.
انواع مختلف اين گياه داراي برگ هاي سبز، دندانه دار و بيضوي مي باشند. گل هاي آنها در تابستان يا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: نور غير مستقيم، خاك غني با زهكش خوب و انواع بلندقامت اين گياه به قيم نياز دارند. جهت ازدياد طول دوره گلدهي مرتبا گل هاي پژمرده را مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر درون گلخانه و يا فضاي آزاد در بهار صورت مي گيرد. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |