سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۴ - May . 20, 2003
با تصويب شوراي شهر :
شهرداري قم، شهروندان را در مقابل حوادث بيمه كرد
014775.jpg
با تصويب شوراي اسلامي شهر قم، تمامي شهروندان اين شهر توسط شهرداري در مقابل حوادث بيمه شدند.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از مسئول روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قم، اين شورا در اولين اقدام خود در راستاي نهضت خدمت رساني به مردم در سال ۸۲ همه شهروندان را در ارتباط با حوادث ناشي از سقوط افراد و وسايل نقليه در گودال، كانال و تراشه هاي حفاري شده كه توسط شهرداري صورت گرفته باشد، حوادث مربوط به برق گرفتگي افراد در پاركها و خسارات ناشي از آب گرفتگي در منازل و واحدهاي تجاري در صورتي كه شهرداري مقصر باشد تحت پوشش بيمه نامه مصونيت قرار داد و بر اين اساس خسارات وارده طبق توافقنامه بين شهرداري و بيمه، توسط بيمه ايران پرداخت مي شود.
به گفته وي ديگر موارد مشمول بيمه عبارتست از: خسارات ناشي از مسموميت افراد در اثر سمپاشي توسط شهرداري، خسارات جاني و مالي ناشي از فقدان شن ريزي و نمك پاشي در معابر و پلها هنگام بارش برف، حوادث ناشي از طعمه گذاري و معدوم كردن حيوانات موذي و ولگرد، خسارات ناشي از رفع سد معبر، خسارات ناشي از جلوگيري از تخليه ضايعات ساختماني در مكان هاي غيرمجاز، خسارات وارده به پاركها يا اماكن مجاور طرح در دست احداث شهرداري در هنگام عمليات عمراني، خسارات ناشي از رفع خطر از ديوارها و طاق هاي قديمي ساختمان، خسارات ناشي از سقوط اجسام از ارتفاعات و پشت بام هاي ساختمان هاي شهرداري بر روي اشخاص و خسارات ناشي از سقوط تابلوهاي نصب شده توسط شهرداري.

اعضاي شوراها بايد پيش از هر تصميم گيري نسبت به امور شهري اشراف پيدا كنند
014780.jpg
«شورا» جزيي از فرهنگ ديني و اسلامي ما است. اما شوراهاي اسلامي اولين تجربه يك نهاد مردمي در بعد از انقلاب با اين وسعت و گستردگي به شمار مي روند. نهادي كه به اعتقاد اكثريت جامعه و مسئولان، مي تواند مشاركت، حضور و نظارت مردم در ابعاد مختلف را نهادينه كند.
در آغاز راه انتظارات از اين مجموعه به گونه اي شكل گرفت كه براي يك نهاد نوپا زياد و سنگين بود. به اعتقاد كارشناسان شعارهاي تبليغاتي و تبليغات وسيعي كه در آغاز كار شوراها مطرح شد، سطح انتظار و توقع مردم از اين نهاد را افزايش داد، اما فقدان تجربه و آشنايي اعضا به امور شهري و ورود مسايل سياسي و جناحي به شورا موجب شد اين انتظارات برآورده نشود.
همه اينها سبب شد اين مجموعه ها با ناكامي هايي مواجه شوند كه بسياري آن را ناشي از اولين تجربه در اين قالب و وسعت دانسته و معتقدند كه در دور دوم، اين مجموعه ها مي توانند با اتكا به همان تجربيات موفق تر عمل كنند.
به اعتقاد شهرداران برخي از شهرهاي كشور به عنوان افرادي كه بيش از هر مجموعه و دستگاه با شوراها مرتبط هستند و نيز روساي شوراهاي اين شهرها اعضاي شوراها در اين دوره بايد با در نظر گرفتن نخستين تجربه و پرهيز از سياسي كاري از آزمايش و خطاي دوباره دوري كنند.
اينان كه به عنوان اولين شهرداران منتخب شوراها به مدت چهار سال مسئوليت اداره امور شهرها را در قالب جديد به عهده گرفتند در پايان اين راه، ارزيابي از وجود شوراها دارند، اما آن را نيازمند مساعدت و همراهي بيشتر مردم، مسئولان و دانش بيشتر اعضاي شوراها مي دانند. اين عده  توسعه  امور شهرها را نيازمند مشاركت  مردم  و درايت  شوراها ودستگاههاي  اجرايي  مي دانند و معتقدند كه اعضاي  اين  دوره  مي توانند بسيار موفق  تر عمل  كنند اما اين  امر مشروط بر آن  است  كه  در جهت  رسيدگي به امور شهرها گام  بردارند و تلاش  كنند از تخصص  خود در توسعه  شهري  استفاده  كنند كه  مسلماً اين مهم  مستلزم  آشنايي  مقدماتي آنها با اين  فعاليتهاست .
شهردار رشت  در اين باره معتقد است : شوراها پارلمان  محلي  و منطقه اي  هستند كه  فعاليت  آنها  با توجه  به  اشرافي  كه  بر شهر به  عنوان  نماينده  مردم  دارند مي تواند به  سايرسازمانها و نهادها نيز جهت  دهد.
«مرتضي  شگفت » اظهار داشت : شوراها بايد به  دور از وارد شدن به مسائل  سياسي  براي  كل  مردم  كار كنند نه  قشر و گروهي  خاص ، همچنين شهرداري  و ساير سازمانهاي  شهر نيز بايد مصوبات  شورا را كه  نتيجه  جمع  بندي  شورا و رأي  اكثريت  است  اعمال  كنند و به  خواسته هاي  فردي  توجهي نكنند.
وي  خاطر نشان  كرد: امروز رشد و توسعه  شهرنشيني  در ايران  بدون  طي  مسيرموجب  شده  فرهنگ  شهرنشيني  متناسب  با رشد شهرنشيني  ايجاد نشود. وي  با بيان  اين كه  شهرنشيني  ويژگيهاي  خاص  خود را دارد، گفت : شهر متعلق به  همه  مردم  است  و بايد براي  اقشار مختلف  متناسب  با نيازهاي  منطقي  آنان امكانات  در اختيارشان  بگذارد.
وي  اظهار داشت : امروز بايد مديريت  و نگرش  جديد در شهرداري  وارد شود تا مردم  هم  بدانند مديريتي  كه  حضور آن  با امكانات  و دريافتها از شهروندان ايجاد شده ، مردم  حق  نظارت  بر آن  را دارند و شورا بخشي  از آن  را اعمال  مي كند.
وي  با بيان  اين كه  ما امروز چون  دستمايه  كمي  داريم  امكاناتمان  محدود است گفت: طي  ساليان  گذشته  به  شهرها به  عنوان  مكان  زيستي  مناسب  رسيدگي  نشده و  با اين  رشد اقتصادي  و فقدان  مشاركت   مردم  در امور، همواره  عقب  مانده ايم . وي  تصريح  كرد: همين  امر موجب  شده  ديدگاهها و خدمات  ما عقب  تر بماند و قادر به  پاسخگويي  به  توقعات  شهروندان  نباشيم  در حالي  كه  بايد خود را با خواسته هاي  مردم  هماهنگ  كرده  و براي  اين  منظور نياز به  شوراهاي  برخاسته  از مردم  داريم . وي  اظهار داشت : تحقق  اين  امر با حضور موفق  شوراها امكان  پذير است  و اعضا بايد قبل  از هر اظهار نظري  به  گونه هاي  مختلف  با شهر و امور آن آشنايي  لازم  را يافته  و بعد از تبحر در امور شهر و به  دست  آوردن  شمايي  از آن  با درايت  به  آنها بپردازند.به گفته وي شوراها موجب  شده  دسترسي  مردم  به  دستگاهها به  ويژه  شهرداريها  به  عنوان  متوليان  امور شهري  راحت  تر شود.
شهردار اردبيل  نيز شوراها را پل  ارتباطي  مطمئن  ميان  مردم  و مسئولان  شهري  دانست  و گفت : اين  قضيه  بايد دو طرفه  باشد و مردم  به  شوراها به  عنوان نمايندگان  خود در نظارت  بر منابع  اعتماد كنند. حسين افسانه افزود: در كنار آن  شوراها مسير ارتباطي  ميان  مردم  و مسئولان  را كوتاه  كرده  و به  تسهيل  اين  ارتباط كمك  كنند. وي  تصريح  كرد: امروز شوراها بايد بحث  مشاركت  مردمي  در امور شهري ، جايگاه  اصلي  و قانوني  شوراها و ارتباط شورا با شهرداري  و ساير مجموعه هاي  شهري  را در بين  مردم  و مسئولان  دروني  كنند تا به  نتيجه  مطلوب  برسند. وي  افزود: در غير اين صورت  هم  شورا و هم  مردم  و مسئولان  امور شهري  از اهداف  عالي  و مقدس  تشكيل  اين  نهاد و كارآيي  لازم  باز مي مانند.
وي  گفت: در اين  دوره حداقل  چهار سال  تجربه  و كار در اختيار اعضاي  شوراهاست  كه  مي توانند با بهره گيري  از آن  در دور جديد موفق  تر و باخطاي  كمتري  عمل  كنند.
وي  تأكيد كرد:  اين  ديدگاه  كه  مردم  شورا را شوراي  شهرداري  مي دانند و در ادارات  نيز اين  نگرش  شكل  گرفته  بايد تغيير يابد به عبارت ديگر اگر شوراها خود را شوراي  شهر دانسته  و مردم  نيز آن  راجزيي  از خود بدانند و در امور شهري  هم  مشورت  و مشاركت  كنند نقش مؤثري در توسعه شهرها خواهند داشت.
محمد وكيلي شهردار قم  نيز گفت : بايد انتظارمان  از شورا مشخص  شود و اين  موضوعي است كه در دو جا متجلي  مي شود، توان  افراد شورا و قوانين  و اختياراتي  كه  به  شورا داده  مي شود. وي افزود: بايد توانمندي  اعضاي  شورا در مجموعه  شهري  ارتقا يابد تا بتوانند از تخصصهاي  خود در بهبود امور شهري  استفاده  كنند. وي  اظهار  داشت : شورا يك  مجموعه  سياسي  نيست  و اگر بخواهيم  مسائل  دور قبل  را دوباره  تجربه  نكنيم  بايدهمه  آن  نگرشهاي  دست  و پاگير را دور ريخته  و با آگاهي  بيشتر عمل  كنيم . وكيلي  افزود: در كنار اين ،   قوانين  محدودكننده  كه  پاسخگوي  اهداف شوراها نبوده  و نيست  بايد اصلاح و با حوزه  اختيارات  بيشتر براي  شوراها هماهنگ شود.
وي يادآور شد : هرجا شوراها جاي  خود را يافته  و تبديل  به  يك  جايگاه تخصصي ، كارشناسي ، تجربي  و مردمي  شدند، پيشرفتهاي  بسيار خوبي  نيز در توسعه عمراني ، فرهنگي  و اقتصادي  شهر حاصل  شده  است .

رئيس شوراي شهر:
رضايت مردم مهمترين هدف شوراي شهر خمين است
رئيس شوراي  اسلامي  شهرخمين  گفت  : اين  شورا مهمترين  هدف  خود در ايـن  دوره  را «رضايتمندي  مردم » قرار داده  است .
حميدرضا محمدي در گفت وگو با خبرنگاران  افــزود: منتخبين مردم  در اين  دوره  سعي  خواهند كرد تمام  مصوبات  شورا در راستاي  رضايت  مردم  باشد، زيرا اعتقاد داريم  قانون  يا مصوبه اي  موفق  است  كه  در اجرا مورد اقبال عموم  واقع  شود.
وي  گفت : ۵/۳ ميليارد ريال  بودجه امسال  اين  شهرداري  كه  ۸۰ درصد آن براي  رسيدگي  به  عمران  شهري  خمين  اختصاص  دارد، نسبت  به  سال  گذشته چهار برابر افزايش  يافته  است .
محمدي  افزود : عمده  فعاليت هاي  شوراي  شهر خمين  در دو بخش  زيباسازي  وخدمات  شهري  براساس  وضعيت  فرهنگي  ، تاريخي  ، مذهبي  و اجتماعي  خمين  و تعريف منابع  جديد درآمدي  براي  شهرداري  باتوجه  به  وضعيت  شهرستان  انجام  خواهد شد.
وي ، بـرخي  طرحهاي  جاري  شهرداري  را تكميل  خيابان  ۳۵ متري  شاهين ، تكميل كمربندي  خمين ، احداث  تصفيه  خانه  و سردخانه  كشتارگاه ، احداث  دو پـارك  درمحلهاي  مختلف  و تكميل  ديوار ساحلي  رودخانه  مركزي  شهر خمين  عنوان  كرد.

آغاز به كار اولين شوراي اسلامي شهر قنوات قم
همزمان با آغاز به كار اولين دوره شوراي اسلامي در شهر «قنوات» استان قم ساختمان اين شورا در مراسمي با حضور مسئولان محلي افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما در قم بخش قنوات استان قم سال گذشته از سوي وزارت كشور به «شهر» تبديل شد و با برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي، اعضاي اولين دوره شوراي اسلامي شهر در آن انتخاب و مشغول به كار شدند.
در اولين جلسه رسمي شوراي اسلامي اين شهر كه با حضور فرماندار، بخشدار مركزي، مشاور استاندار و جمعي از مسئولان استان قم برگزار شد، هيأت رئيسه شورا انتخاب و اعضاي آن معرفي شدند. براين اساس «هادي مظفر سعادتي» به عنوان رئيس، «احمد محمدي كاشاني» به عنوان نايب رئيس، «احمد سعادتمند»، «سيدرضا حسيني» و «سيدرضا موسوي» به عنوان منشيان شورا انتخاب شدند.
در اين جلسه محمودي فر فرماندار قم در سخناني شوراهاي اسلامي را يكي از دستاوردهاي مهم و باارزش انقلاب اسلامي توصيف كرد و گفت: شوراهاي اسلامي از مهمترين نهادهاي مدني است كه در قانون اساسي پيش بيني شده و بعد از سالها تأخير با پيگيري هاي رئيس جمهوري تشكيل شد.

امام جمعه مشهد در نشست شوراي شهر:
عملكرد شوراها نبايد موجب بدبيني مردم نسبت به نظام شود
امام  جمعه  مشهد گفت : نبايد به گونه اي  عمل  كرد كه  موجبات  بدبيني  مردم  به نظام ، شوراها و شهرداري  فراهم  شود.
به گزارش خبرنگار ما آيت  الله  «سيد مهدي  عبادي » در نشست شوراي اسلامي  شهر مشهد افزود: رسيدگي  به  اقشار محروم  جامعه  بايد مورد توجه  مسئولان  و در رأس  آنان  شوراي  شهر به  عنوان  يك  نهاد مردمي قرار گيرد. وي اظهار داشت : اداره  كردن  يك  شهر بزرگ  نظير مشهد با مشكلات  عديده  و اعتبارات مالي  اندك ، كار آساني  نيست  اما مي توان  باجلب  مشاركت  عمومي  و كار كارشناسي شاهد عمران  و آباداني  شهر در تمامي  بخشهاي  آن  بود. وي  با اشاره  به  شرايط خاص  اين  شهر به  عنوان  يك  شهر زيارتي  و سياحتي  گفت : مردم  و زائران انتظارات  و توقعات  زيادي  دارند كه  نيازمند تلاش  و همكاري  همه جانبه  مسئولان  است.وي  گفت : بايد توجه  به مناطق  محروم  شهر، تقويت  بعد كارشناسي ، تشكيل  گروههاي  كارشناسي  و ارتباط منظم  با مردم  در رأس  برنامه هاي  شوراي  جديد قرار گيرد.
رئيس  شوراي  اسلامي  شهر مشهد نيز با اشاره  به  اين كه  خط مشي  كلي  منتخبين  دومين  دوره  شوراي    شهرمشهد مشخص  است  افزود: اين  خط مشي  همان خطوطي  است  كه  مقام  معظم  رهبري  در پيام  نوروزي  خود و در جلسه  شوراي  اسلامي شهر تهران  تاكيد كردند.
علي  اكبر رزمي  افزود: توجه  به  مناطق  محروم  ، تقويت  بعد كارشناسي  ،تشكيل  گروههاي  كارشناسي  و ارتباط منظم  بامردم  در رأس  برنامه هاي  شوراي  جديد شهر مشهد قرار دارد.
وي  گفت : تلاش  ما در جهت  تقويت  مشاركت  مردم  و ساير دستگاهها براي بهبود و توسعه  شهر مشهد مي باشد و مي كوشيم  در اين  راستا موفق  باشيم .
شهردار منتخب  دومين  دوره  شوراي  اسلامي  شهرمشهد نيز گفت : اين  شهر با وجود همه  كاستيها و ضعفها ازنقاط قوت  وجاذبه  بسياري  برخوردار است  وزمينه  فعاليت و سرمايه گذاري  بسياري  مهيا است.
«سيدهاشم  بني هاشم » افزود : براي  جلب  مشاركت  مردمي  و سرمايه  گذاريهاي بخش خصوصي  بايد از تجربيات  دوره  اول  شورا و شهرداري  استفاده  كرد.
شهردار مشهد محوركاري خود را اصلاح ساختار اداري و اصلاحات نوين در بدنه شهرداري ذكر كرد و افزود: تغيير و تحول در شهرداري متناسب با نيازهاي اين سازمان انجام خواهد شد. وي گفت: در بخش اداري شهرداري، نواحي و تشكيلات وابسته به اين سازمان، ساماندهي و تغييرات جزيي در آن انجام خواهد شد.
وي با تأكيد بر اين كه طرح هاي نيمه تمام مانده از دوره اول فعاليت شورا از اولويت هاي كاري شهرداري خواهد بود اظهار داشت: شهر مشهد نه تنها به حضور فعال مجاوران حضرت رضا(ع) بلكه به مشاركت و سرمايه گذاري تمام مردم ايران نياز دارد.
وي ايجاد شهري تميز، زيبا، توأم با ترافيك روان به همراه آرامش شهروندان را افق هاي توسعه و آباداني شهر مشهد از سوي مديريت جديد دانست.
در اين  جلسه  همچنين  مصوبه  شورا درخصوص اخذ ۱۰ درصد بهاي  خدمات  حق  الدفن  اموات  درگورستانهاي  شهر مشهد به  جز بهشت رضا(ع ) به  عنوان  عوارض  لغو شد.
همچنين  در ادامه  جلسه  اعضا مقرر  كردند كه خيابانهاي  اصلي  شهرمشهد به  دليل قدمت  و خرابي  آسفالت  آنها دوباره  روكش  شود.

اهواز و چهار شهر ديگر رئيسان شوراهاي اسلامي خود را برگزيدند
مراسم  تحليف  و انتخاب  هيأت  رئيسه  دومين  دوره  شوراي  اسلامي  شهر اهواز برگزارشد.
در اين  آيين  فرماندار اهواز گفت : اعضاي  شوراي  شهر اهواز بايد با استفاده  از تجربيات  گذشته  در حل  مسائل  شهروندان  اهوازي  كوشش كنند.
در اين  آيين  كه  تمامي  ۹ عضو شوراي  شهر اهواز حضور داشتند، «قمندار غزي » با هفت  راي  به عنوان  رئيس  شورا و «نجمه  حميد» نيز با ۹ راي به عنوان  نايب  رئيس  شوراي  شهر اهواز معرفي  شدند.همچنين «بلقيس  بيت  مشعل » و «عيدان  ناصري » به عنوان  منشي  اول  و دوم  شوراي  شهر اهواز انتخاب  شدند.همچنين مراسم  تحليف  و انتخاب  هيأت  رئيسه  چهار شهر حميديه ، ملاثاني ، ويس  و شيبان  برگزار شد و اعضاي  هيأت  رئيسه  شوراهاي  اسلامي اين  شهرها  انتخاب  شدند.
در شهر ويس «رحيم  وطن  ويس » به  عنوان  رئيس  شورا، «ابراهيم  عباس » نايب  رئيس  و «فاطمه  غلامي » به  عنوان  خزانه دار شوراي  شهر انتخاب  شدند. در شهر حميديه  «عبدالكريم  سيلاوي  مقدم » به  عنوان  رئيس  شورا و «خلف  سعيدي » به عنوان  نايب  رئيس  انتخاب  شدند. در شهر شيبان  «علي  سلمان پور» به  عنوان  رئيس ، «سيد عبدالحسين  آلبوشوكه » به  عنوان  نايب  رئيس  و «عبدالساده  قاطع » به  عنوان  خزانه  دار انتخاب  شدند. در شوراي  شهر ملاثاني  نيز «مرتضي  حميدي » به  عنوان  رئيس ، «اسد عامري » به  عنوان  نايب  رئيس  و«عبدالرضا حميدي » به  عنوان  خزانه دار شوراي  شهر برگزيده شدند.

فراسو
انگلستان (۱)
لندن - مجيد خبازان
نظام انتخاباتي شوراها
دوره نمايندگي اعضاي شوراهاي  محلي  در انگليس  چهار سال  است  ولي  طراحي  برگزاري  انتخابات  براي  آن  به  گونه اي  است  كه  همه  ساله  در ماه  «مي » اين  نهاد شاهد برگزاري  يك  انتخابات  است .
در سال  جاري  در برخي  از شوراهاي  محلي  انتخابات  براي  تعيين  تمامي  نمايندگان  برگزار شد ولي  در بعضي  ديگر ،انتخابات  فقط براي  يك  يا چند نماينده  جاري گرديد.
در منطقه  انگليس  هر يك  از نمايندگان  شورا معرف  يك  حوزه  جغرافيايي  مشخص موسوم  به  «بخش » و يا «ناحيه » هستند.
برگزاركنندگان  انتخابات  ،شوراهاي  محلي  هستند و نظارت  كلي  و اداره  كلان  روند انتخابات  در اختيار «دفتر كابينه  و معاون  نخست  وزير» مي باشد.
يك  بدنه  مستقل  تحت  عنوان  «اداره  دولتهاي  محلي » نيز هماهنگ كننده  تكنيكي  و پشتيباني  در رابطه  با كليه  شوراهاي  محلي  در انگليس  مي باشد.
تشكيلات  مشابهي  نيز در اسكاتلند، ولز و ايرلند شمالي  وجود دارد ولي  در آن  مناطق  ممكن  است  شيوه هاي  متفاوت  و اسامي  ديگري  براي  اين  فعاليتها در نظر گرفته  شود.
تشكيلاتي  ملي  موسوم  به  «كميسيون  انتخابات » مسئول  تجديدنظر در مرزبنديهاي  بخشها و نواحي ، كه  تعيين كننده  حوزه هاي  انتخابيه  هستند، مي باشد. اين  سازمان  در مجموع  مسئوليت  برگزاري  عموم  انتخابات  ملي و محلي  در بريتانيا را داراست . قبل  از هر انتخابات  اين  مؤسسه  اسامي  واجدان  شرايط را براي راي دهندگان  و حوزه اي  كه  آنها مي توانند آراي  خود را عرضه  نمايند در ابتدا به  آدرسهاي  موجود پست  كرده  و با پاسخهايي  كه  دريافت كنندگان  نامه  ارسال  مي كنند كارتهاي  راي  برايشان  صادر مي كند. ثبت  نام  براي  دريافت  كارت  راي  اجباري  مي باشد ولي  شركت  در انتخابات  اجباري  نيست .
واجدان  شرايط براي  انتخاب  نمايندگان  شوراها و مجالس  مختلف  در بريتانيا عموماً در محدوده  همان  حوزه هاي  راي گيري  مي توانند راي  دهند و بنابر اين  هرنفر معمولاً به  يك  و يا حداكثر سه  نفر راي  مي دهد.
در «شوراهاي  استان » زير تقسيم ها به گونه اي  است  كه  هر نفر فقط به  يك  نامزد نمايندگي  راي  مي دهد ولي  در انتخابات  شوراهاي  محلي  شهري  نظير باروهاي  لندن  و يا كلانشهرهاي  ديگر هر حوزه  انتخاباتي  به  ناحيه هاي  مختلفي  تقسيم  شده  و در هر يك  از اين  ناحيه ها نيز هر راي دهنده  مي تواند به  سه  نفر راي  دهد.
نامزدهاي  نمايندگي  شوراهاي  محلي  بايد حداقل  ۲۱ سال  سن  داشته  باشند ودر ۱۲ ماه  قبل  از برگزاري  انتخابات  نيز در فهرست  اداره  كميسيون  انتخابات  در منطقه  نفوذ شوراي  محلي  كه  قصد نامزدي  براي  آن  را دارد ثبت  شده  باشد و به  عبارت  ديگر در اين  فاصله  ساكن  آن  منطقه  باشد.
علاوه  بر محدوديتهايي  كه  معمولاً براي  نامزد شدن  افراد خلافكار و امثال  آن  در نظر گرفته  مي شود، كارمندان  عادي  اداره  شوراي  محلي  نيز نمي توانند خود را نامزد عضويت  در اين  شوراها نمايند.راي دهندگان  بايد قبل  از راي  در فهرست  محلي  اداره  «كميسيون  انتخابات »ثبت  نام  شده  باشند و اين  كار معمولاً به صورت  خودكار توسط اين  اداره  از ماهها قبل  از برگزاري  انتخابات  صورت  مي پذيرد.
كساني  مي توانند كارت  راي  دريافت  كنند كه  ساكن  محدوده  نفوذ شوراي  محلي بوده ، بريتانيايي  و يا شهروند اتحاديه  اروپا باشند، ۱۸ سال  تمام  داشته  باشند و تحت  تعقيب  كيفري  نيز نباشند.نحوه  انتخاب  نامزدها در انگليس  بر اساس  كسب  بيشترين  آرا مي باشد و نيازي  به  حصول  مثلاً بيشتر از ۵۰ درصد از آرا نيست .
در هر حال  با توجه  به  شركت  نامزدهاي  متعدد كه  از سوي  احزاب  مختلف  و يا به صورت  مستقل  در انتخابات  حاضر شده اند معمولاً آرايي  كه  هر نفر كسب  مي نمايد از ۵۰ درصد كل  آراي  ماخوذه  كمتر مي باشد.
در فاصله  سالهاي  ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ ميلادي  به طور متوسط ۴۳ درصد از واجدان  شرايط راي  دهي  در انتخابات  محلي  انگليس  و ولز شركت  كرده اند و حال  آن كه  به  دلايل  مختلف  ميزان  مشاركت  مردم  در انتخابات  محلي  نزول  فاحشي  كرده  به گونه اي  كه  در سالهاي  اخير اين  ميزان  گاهي  اوقات  به  ۳۰ درصد واجدان  شرايط راي  دهي  نيز رسيده  است .
از همين  رو در سالهاي  اخير تلاش  شده  است  با استفاده  از شيوه هاي  مدرن  نظير راي  از طريق پست ، مخابره  متن  از طريق  تلفن  همراه ، مخابره  اطلاعات  با استفاده  از دكمه هاي  تلفنهاي  عادي  و يا استفاده  از شبكه هاي  اينترنتي  ميزان  مشاركت  در انتخابات  افزايش  داده  شود.
در انتخابات  اخير براي  اولين  بار در ۵۹ شوراي  محلي  به  صورت  آزمايشي  در مجموع  به  ۵/۶ ميليون  متقاضي  اجازه  داده  شد تا با استفاده  از شيوه هاي  جديد در انتخابات  شركت  كنند.
ادامه دارد

شهردار بندر انزلي ابقا شد
شوراي  شهر بندرانزلي  با اكثريت  مطلق  آرا «غلامرضاجوادپور» شهردار اين  شهر را در سمت  خود ابقا كرد.
شهردار انزلي  تحكيم  همبستگي  و ايجاد جوي  صميمي  و دوستانه  بين  مجموعه  شهرداري  و تحول  اساسي  در ساختار نيروي  انساني  شهرداري  را از اولويتهاي  خود عنوان  كرد. جوادپور همچنين  ايجاد ارتباط منطقي  و دوستانه  بين  شهرداري  و نمايندگان مردم  در شوراي  شهر را مورد تأكيد قرار داد. وي  رسيدگي  به  امور مردم  در چارچوب  برنامه هاي  مصوب  شهرداري  ازجمله  سامان دهي  محلات ، بهسازي  معابر، نظافت  عمومي  در مناطق  خصوصا محلات  مستضعف نشين  را از ديگر برنامه هاي  مورد نظر خود اعلام كرد.
شهردار انزلي  همچنين  بر لزوم  تكميل  كارهاي  نيمه تمام ، اجراي  طرح هايي  از جمله  احداث  بوستان  و توسعه  مبلمان  شهري ، بهسازي  و زيباسازي سيماي  شهري  بندرانزلي  و تحول  در نظام  معماري  اين  شهرستان  تأكيد كرد.
وي  با قدرداني  از اعتماد و حسن  نظر اعضاي  شورا ابراز اميدواري  كرد كه  بتواند در كنار مجموعه  شوراي  شهر خدمات  خوبي  را به  مردم  اين  شهر ارائه  دهد.
جوادپور داراي  مدرك  كارشناسي  مديريت  شهري  است  و  سابقه  ۲۷ سال  كار در امور فرهنگي  و مديريتي  از جمله  شهردار شهرهاي  آستانه اشرفيه ، سياهكل ، رودبار، كوچصفهان  وبندرچابهار را در كارنامه  خود دارد.

شوراها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |