چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۶۲- May, 28, 2003
ميلان و يووه در اولدترافورد
يكديگر را مي شناسيم
آنها به خوبي از برگ هاي برنده خود و طرف مقابل آگاهي دارند و در طول فصل اخير نيز يكديگر را كاملاً زير نظر داشته اند پس هيچ راز نهفته اي بين ميلان و يوونتوس وجود ندارد
مهدي طاهري
013400.jpg

در حالي كه آميگوهاي ايتاليايي به يك فينال تمام ايتاليايي ميان يوونتوس و ميلان افتخار مي ورزند، ناظران جهاني به نبرد امشب اولدترافورد از زاويه نگاه كلاسيك فوتبال مي نگرند. آنها نمي خواهند صرفاً شاهد يك مكاره ايتاليايي باشند بلكه جذابيت هايي را انتظار مي كشند كه معتبرترين مسابقه سال بايد به همراه داشته باشد. استاديوم اولدترافورد كه براي نخستين بار در تاريخ خود شاهد يك رقابت تمام ايتاليايي است پيش از اين براي ميلان و يوونتوس به يك كابوس مي مانست زيرا هميشه در آنجا حريفي مثل منچستريونايتد منتظرشان بود اما حالا آنها لقب «تئاتر روياها» را به اين استاديوم مدرن ۶۶ هزار نفري داده اند. در عين حال پس از آخرين قهرماني يك نماينده ايتاليا ـ يوونتوس ـ در ليگ قهرمانان طي هفت سال اخير تنها دومين باري است كه يك تيم اسپانيايي در فينال حضور ندارد. ضمن اينكه آخرين حضور ايتاليايي ها در فينال به سال ۱۹۹۸ برمي گردد. زماني كه يوونتوس با گل پردراگ مياتوويچ مغلوب رئال مادريد شد.
گويا براي شكستن طلسم چهار ساله كالچو در ليگ قهرمانان حتماً لازم بود يوونتوس نمايندگان اسپانيايي را پشت سر بگذارد و ستاره هايي را به اشك وادارد كه كوچ آنها از سري آ به لاليگا معادل شكست كالچو تلقي مي شد. ستاره هايي مثل زين الدين زيدان، رونالدو و منديتا. وقتي يووه در دل آلپي شكست بازي رفت را با پيروزي سه بر يك مقابل رئال محو كرد همه مطمئن شدند كه ليپي مي خواهد چهارمين قهرماني ظرف هشت سال اخير را براي گورخرها به ارمغان آورد. تازه او دو فصل را هم خارج از تورين سپري كرده است. ميلان نيز به قدر يوونتوس لياقت هاي خود را بروز داده بود. پيروزي چهار بر صفر در نخسيتن گام برابر تيمي مثل لاكرونيا، پيروزي بر بايرن مونيخ در دو بازي رفت و برگشت، شكست رئال مادريد و شكستن اسطوره تيم رويايي در سن سيرو نتايجي بوده اند كه ميلان را خيلي زود به عنوان مدعي اين دوره مطرح ساختند. كارلو آنچلوتي كه خود سابقه اي ناموفق در يوونتوس به جاي گذارده بود حالا با ميلان شايستگي هايش را ثابت كرده است. او عقيده دارد كه بهترين فرصت ممكن براي خلاص شدن از انگ دفاعي بودن فوتبال ايتاليا و برطرف كردن شبهات موجود در مورد كالچو برگزاري يك فينال كاملاً تهاجمي در اولدترافورد است. «ديدار فينال اين امكان را براي فوتبال ايتاليا فراهم مي آورد تا توانايي هاي خود را به معرض نمايش بگذارد. ما مي توانيم با سربلندي از پس انتقادات برآييم.» البته خيلي خوش باورانه خواهد بود اگر پيش بيني آنچلوتي را به طور قطعي بپذيريم. آنچه از فينال امشب اولدترافورد انتظار مي رود يك نبرد محافظه كارانه ايتاليايي خواهد بود. يك رقابت سخت و فشرده براي پيشگيري از شكست. روشي كه ايتاليايي ها در اكثر فينال هاي معاصر در پيش گرفته اند. در رقابت هاي اين فصل سري آ يوونتوس در دل آلپي ميلان را دو بر يك شكست داده و ميلان هم با همين نتيجه در سن سيرو پيروز شده است. در واقع از شش بازي اخير دو تيم تنها يك بازي بوده كه يكي از طرفين با اختلاف بيش از يك گل پيروز شده باشد. يوونتوس و ميلان به عنوان پرطرفدارترين تيم هاي ايتاليايي چه در داخل و چه در خارج از كشور در مواجهه با يكديگر بسيار متأثر از فشار هوادارانشان هستند كه حاضر نيستند تيم محبوبشان حتي براي يك لحظه در موقعيتي پايين تر از رقيب قرار بگيرد.
013410.jpg

به همين دليل گرچه بيانكونري و روسونري هر دو قادرند فوتبالي تهاجمي ارائه دهند اما در بازي هاي مستقيم اين دو آنچه بيشتر به چشم مي خورد احتياط و ترس از شكست به رقيب اصلي است.
مارچلوليپي با واقع گرايي بيشتري نسبت به آنچلوتي به حال و هواي بازي فينال توجه دارد: «اين مسابقه اي خواهد بود كه هردو طرف يكديگر را به خوبي مي شناسند و مي دانند كه بهترين كار ممكن چيست. آنها به خوبي از برگ هاي برنده خود و طرف مقابل آگاهي دارند و در طول فصل اخير نيز يكديگر را كاملاً زير نظر داشته اند. پس هيچ راز نهفته اي بين ميلان و يوونتوس وجود ندارد.» در حقيقت آنچلوتي و ليپي بر اطلاعات درون بازي امشب مشرف هستند آن چه شرايط را غيرقابل پيش بيني مي كند جوي است كه از سكوهاي اولدترافورد به بازي حكمفرما مي شود. به همين دليل آنچلوتي عامل شناخت را چندان موثر نمي داند: «فكر نمي كنم اين فاكتور يك مزيت محسوب شود. من يووه را به خوبي مي شناسم اما خب آنها هم ما را مي شناسند. به اعتقاد من ما شاهد تغييرات تاكتيكي شگفت آوري نخواهيم بود.» روابط نزديكي بين دو باشگاه وجود دارد. پيپواينتزاگي پيش از آمدن به ميلان مدت چهار سال در يوونتوس بازي كرده بود. همين طور ادگار داويدز بولداگ هلندي يووه اولين بار درفصل ۹۶ ـ ۹۶ با پيراهن ميلان بازي در سري آ را تجربه كرده است. يوونتوس قهرمان دو سال اخير سري آ و موفق ترين باشگاه ايتاليايي از نيمه دهه نود به اين سو شانس بسيار بزرگي براي شكست ميلان و قهرماني دارد. ميلان يكي از پرافتخارترين باشگاه هاي اروپايي است و پنج بار قهرمان جام باشگاه هاي اروپا شده است. اما اگر يووه موفق به شكست روسونري شود آن وقت خود با ركورد ميلان برابري خواهد كرد. پافشاري سيلويو برلوسكوني مالك ميلان بر ارائه فوتبال زيبا ظرف سال هاي اخير باعث شده ميلان همواره خطي جداي از خط كلي فوتبال دفاعي ايتاليا را پيش بگيرد. در همين راستا تعداد زيادي بازيكن طراح و با قدرت تهاجمي بالا در پيكان هجومي روسونري جمع شده اند به طوري كه آنچلوتي براي انتخاب تركيبي ايده آل از ميان ريوالدو، روي كوستا، سيدورف، سرجينيو و پيرلو همواره با ترديد مواجه بوده است.
البته قدرت تهاجمي ميلان بيشتر به حفظ توپ در زمين حريف منجر شده تا ثبت گل هاي فراوان در كارنامه تيم. كلارنس سيدورف هافبك خلاق هلندي ميلان كه پيش از اين با آژاكس و رئال مادريد قهرمان ليگ قهرمانان شده اگر امشب نيز جام را بالا ببرد تنها بازيكني خواهد بود كه با سه تيم مختلف اروپا را فتح مي كند. در مقابل فرناندو ردوندو كه قبلاً دوبار با رئال مادريد قهرمان اروپا شده امشب حتي روي نيمكت ذخيره ها هم حاضر نخواهد بود. اما شايد بيشترين انگيزه ها از آن ريوالدوي برزيلي باشد. او طي سال هاي حضور در نوكمپ تنها موفق به كسب يك جام در جام اروپا با باشگاه معظم كاتالان شد و حالا اين شانس را يافته تا در اولين فصل حضورش در سن سيرو خود را در يك قدمي معتبرترين جام اروپا ببيند. حتي اگر باز هم آنچلوتي او را روي نيمكت بنشاند، او آرزو خواهد كرد در پايان روسونري پيروز اين ميدان باشد. يوونتوس تركيبي از قدرت و سرعت است. تيمي كه مي تواند به عمق هر دفاعي رسوخ كند و حتي كوچكترين روزنه را براي هر خط حمله قدرتمندي كور نمايد. بزرگترين نقطه ضعف يوونتوس زماني عيان مي شود كه تيم هايي مشابه در مقابلش قرار مي گيرند. رقيباني كه فقط به دو سوي ميدان و آنجايي كه دروازه ها ـ نماد سرنوشت بازي ـ قرار دارند توجه مي كنند. ميلان مي تواند چنين خصيصه اي را از خود بروز دهد پس شكست يوونتوس غيرممكن نخواهد بود. به خصوص كه غيبت پاول ندود نيروي محركه بيانكونري در دو فصل اخير در اين ميدان خلاء بزرگي در ميانه ميدان گورخرها به وجود خواهد آورد. اما ليپي مثل هميشه با سيگار برگ گوشه لب اتفاقات را با نگاهي مثبت دنبال خواهد كرد: «ما يك تيم بزرگ داريم كه بعضي از آنها مي خواهند ثابت كنند سزاوار حضور در تركيب اصلي هستند».

بيداري ايتاليا
ژاوير ريووير*
013425.jpg

پيش بيني ها غلط از آب در آمدند. به همين سادگي! در سال ۲۰۰۲ فوتبال ايتاليا به پايين ترين سطح خود طي دهه هاي متمادي نزول كرد به طوري كه حتي يك تيم ايتاليايي به جمع هشت تيم برتر اروپا در مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان راه نيافت. اينتر و ميلان هم كه به نيمه نهايي جام يوفا رسيدند خيلي راحت توسط حريفان آلماني و هلندي از پيش رو برداشته شدند.
آمار، ارقام و تحليل ها همه حكايت از آن داشتند كه دوره كالچو ـ نوع خاصي از فوتبال سياسي و تجاري كه توسط رشته كوه هاي آلپ از فوتبال اروپا متمايز شده ـ به سر آمده است. حتي مفسران بين المللي كالچو با مقاله هايي مستند و با شديدترين لحن ممكن مديران فوتبال ايتاليا را زير سوال بردند. فرقي نمي كرد اين منتقدين ايتاليايي الاصل باشند يا خارجي. چيزي كه حقيقت داشت نگاه منفي جامعه فوتبال به كالچو بود به يك قدرت سپري شده.
بر لبه پرتگاه
آن پيشگويي هاي منفي بافانه هنگامي كه با آمار و ارقامي موثق دال بر مشكلات مالي باشگاه هاي ايتاليايي توام شدند، تبديل به سوءظن هايي جدي گشتند.
در تابستان ۲۰۰۲ وقتي رونالدو اينترناتزيوناله را به مقصد رئال مادريد ترك مي كرد به نظر مي رسيد كه مركز ثقل فوتبال اروپا به اسپانيا منتقل گشته و تصور مي شد ايتاليايي ها از آن پس فقط بايد به شكوه گذشته دل خوش دارند.
جهش سريع
اما با يك جهش سريع از آغاز نااميدكننده اين فصل سري A ـ كه باشگاه هاي كوچك و حتي متوسط براي دريافت پول حق پخش بازي هايشان استغاثه مي كردند ـ به هفته هاي اخير، حقيقتاً شگفت زده مي شويم از اينكه چگونه دو تيم ايتاليايي پاي به فينال ليگ قهرمانان گذاردند. آن هم در شرايطي كه تيم هايي از انگلستان، آلمان و به خصوص اسپانيا در ثبات كامل از گردونه رقابت ها كنار رفتند و حتي رئال مادريد با آن شكوه و جلالش نتوانست به فينال راه يابد.
آن قدرها هم بيچاره نبوديم
«در ابتداي فصل فوتبال ايتاليايي مي خواست ثابت كند آن قدرها هم كه گفته مي شود بد نيست.» اين را سرمربي يوونتوس «مارچلو ليپي» مي گويد كه با حذف رئال شگفتي آفرين شد. او مي افزايد: «در نيمه نهايي ليگ قهرمانان سه تيم بوديم كه از ايتاليا مي آمديم. ما نشان داديم آن قدرها هم بيچاره نبوده ايم.»
تجديد فراش
013420.jpg

باشگاه هاي ايتاليايي كه همواره به ريخت و پاش شهره بودند اين فصل ظاهراً از هزينه هاي خود كاسته بودند اما خريدهاي فصول گذشته آن قدر درشت بودند كه براي چند سال كالچو كفايت كنند. تازه ايتاليايي ها در مقايسه با قبل كمتر ريخت و پاش كردند وگرنه هنوز هم ارقام نجومي كه شش باشگاه بزرگ كشور چكمه اي مي پرداختند، سر به فلك مي زد، با اين تفاوت كه كالچو طي فصل گذشته سعي كرد خريدهاي خارجي را محدود كرده و تنها به مبادله بازيكنان و سرمايه هاي موجود در سري A بسنده كند.
مثلاً اينترميلان پول درشتي براي خريد هرنان كرسپو از لاتسيو پرداخت كرد و انتقال نستا و كاناوارو به ميلان و اينتر در زمره گران ترين نقل و انتقالات اروپا بودند.
خلاصه اينكه گردش پول در كالچو به خاطر بروز مشكلات مالي عاقلانه تر از قبل شده بود.
ساده زيستي
گذشت آن روزهايي كه در اوايل دهه نود بزرگ ترين ستاره هاي دنياي فوتبال جذب سري آ مي شدند. حالا آن افكار بلندپروازانه جاي خود را به ايده آل هاي ساده تري داده اند. ميلان و يوونتوس كه به فينال ليگ قهرمانان رسيده اند مرداني مثل آنچلوتي و ليپي را بر نيمكت خود دارند كه هر دو با ارزش هاي بنيادي فوتبال ايتاليا آشنا هستند. ارزش هايي كه پيش از هر چيز استيل و ديسيپلين كاري را آموزش مي دهند.
بازيكنان درخشان
فوتبال ايتاليا شهرت خود را به خصوص در رقابت هاي ليگ قهرمانان به خاطر يك شيوه ناخن خشكانه بازي به نام «كاتاناچيو» به دست آورده اما اين فصل به لطف بازيكنان مستعد ميلان و يوونتوس بيشتر به بازي تهاجمي گرايش داشته اند تا آن سبك دفاعي و خسته كننده و اگر اينتر يا رم جلوه هايي از كاتاناچيو را به نمايش گذاشته اند به قدر كافي سرزنش شده اند.
ستاره هاي يووه
يووه در بازي فينال پاول ندود را به همراه نخواهد داشت اما مارچلوليپي كه ظرف يك هفته بيست و هفتمين قهرماني و بليت اولدترافورد را همزمان براي گورخرها به دست آورد مهره هاي ارزشمند ديگري در ميانه ميدان دارد: ادگار داويدز، مائورو كامورانزي، آلساندرو تاكيناردي و جيانلوكا زامبروتا.
يووه در خط حمله نيز بسيار غني است و اين شانس را دارد كه از ديويد ترزگه، الساندرو دل پيرو، ماركو دي وايو و مارچلو زالايتا در اوج آمادگي بهره برد. ضمن اينكه خط دفاع يوونتوس همچنان يك ركن قابل اتكا است و مجموعه اي از مهره هاي باتجربه و كاركشته را كه استاد برهم زدن نقشه هاي تهاجمي حريفان هستند در اختيار دارد.
شكوه ميلان
ميلان با فرم دفاعي مورد علاقه آنچلوتي كمي دو دل به نظر مي رسد. او دوست دارد مطابق الگوهاي سنتي دو مهره دفاعي قديمي ميلان، پائولو مالديني و الساندرو كاستاكورتا را عقب زمين با هم تركيب كند.
در جلوي اين خط دفاعي آنچلوتي از دو بازيكن متعلق به دو طيف كاملاً متفاوت فوتبال ايتاليا بهره مي برد. آندره آپيرلو و گنارو گتوسو. در مجموع سيستم بازي ميلان بيشتر با سليقه فوتبال دوستان تطبيق دارد و به كارگيري چند فانتزيستاي نامي چون ريوالدو، روي كاستا و سيدورف اين تيم را به روياي «سامباي فوتبال» نزديك تر ساخت.
آتش و التهاب
با اين وجود آن شور و هيجاني كه در بازي يوونتوس وجود دارد در ميلان به چشم نمي خورد. چنانكه دربي ميلان در مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان حوصله خيلي ها را سر برد اما رقابت رئال و يوونتوس در تورين نمايش زيبا و ديدني از فوتبال ناب بود.
افتخار ايتاليا
هر طرف پيروز ديدار فينال شود افتخاري است براي ايتاليا. البته شانس يوونتوسي كه سري آ را نيز فتح كرده بيشتر از حريف ميلاني است.
تا پيش از اين فصل فقط اسپانيايي ها موفق شده بودند، سه نماينده در جمع چهار تيم پاياني يك رقابت اروپايي داشته باشند و يك فينال تمام اسپانيايي برگزار نمايند اما حالا ايتاليايي ها هم به چنين افتخاري دست يافته اند. يك فينال تمام ايتاليايي همان رويايي كه برلوسكوني در مخيله مي پروراند.
* «ژاوير ريووير» دبير بخش ورزش بريتانيا در روزنامه اكيپ فرانسه و نويسنده سايت يوفا

منچستر ميزبان فينال ليگ قهرمانان
حسرت ميزبان
013415.jpg
سهيلا قاسمي
از آنجايي كه به كمك فوتبال، بزرگ ترين موفقيت هاي تجاري ممكن نصيب شهر منچستر مي شود و از آنجايي كه اين شهر معتبرترين استاديوم سراسر انگلستان را در اختيار دارد، پس بنابراين منچستر شايستگي ميزباني فينال ليگ قهرمانان اروپا را به درستي دارد. استاديوم اولدترافورد باشگاه منچستر يونايتد در حال حاضر شصت و هشت هزار نفر جمعيت دارد و اگر هنوز هم افرادي در مورد اينكه منچستر شهر فوتبال است ترديد دارند، كافي است تعداد باشگاه هاي حرفه اي اين منطقه را بشمارند. در سراسر اين منطقه لااقل هشت باشگاه حرفه اي يافت مي شود. در اينجا بايد خاطرنشان كنيم كه منچستر فقط شهر فوتبال نيست. نخستين انقلاب صنعتي هم در اين شهر روي داده و از منچستر نخستين شهر مدرن حقيقي (كاتن پوليس ـ CottonPolis) ساخته است. پس از اين جريان، منچستر به ورزش و تفريح روي آورد و در قرن بيست و يكم نيز تبديل به كانون تفريح و ورزش در سراسر جهان شد. گروه هاي موسيقي با استعداد متعددي در اين شهر تشكيل شد و منچستر به دليل تفريحات شبانه اش شهرت يافت.
اين مسئله به فرهنگ آنها هم راه يافت و بيش از ۴۳ هزار صندلي در تئاترها و ۵۶ موزه و گالري و بناهاي دوران ملكه ويكتوريا تمام مردم را به سوي خود جلب كرد.
جذابيت
تاريخ منچستر از رومن هاي قدرتمند تا غول صنعتي كنوني كه بر صنعت پنبه تكيه دارد، ادامه مي يابد. بيشتر از طريق كانال هاي آبي خدمات رساني صورت مي گيرد و بايد به هر قيمت شده به كاسلفيلد هريتيج پارك در منتهااليه جنوبي دينزگيت رفت. در آنجا مي توانيد ويرانه دژهايي كه در مركز آبراه ها قرار دارند را ببينيد و تحسين كنيد. در همان مسير موزه علوم و صنعت در فاصله اي نه چندان دور نمايان است و تاريخ چاپ، الكتريسيته و صنعت نساجي در دوره هاي مختلف را نشان مي دهد. موزه شهر بيشتر آثار دوران قبل از رافائل را گردآوري كرده و نقاشي محلي ال اس لاوري نيز در آن به چشم مي خورد. هتل شهر منچستر مسلماً تاثيرگذارترين ساختمان شهر است و نمونه اي به جاي مانده از دوران گذشته و ملكه ويكتوريا به شمار مي رود. اين بناي نئوگوتيك توسط آلفرد واترهاوس طراحي شد و در سال ۱۸۶۶ هم ساخت آن به پايان رسيد. اين بنا در اصل به افتخار صنعت شهر و ساكنان آن ساخته شده است.
معرفي باشگاه
پيدايش باشگاه منچستر يونايتد به سال ۱۸۶۸ و زمان تشكيل نيوتن هلث ال. واي. آر برمي گردد. اين تيم متشكل از كارگران شركت راه آهن بود و در سال ۱۸۹۲ به ليگ فوتبال انگليس ملحق شد. اين باشگاه در سال ۱۹۰۲ شكست خورد، اما توانست به سرعت پيشرفت كند و تبديل به يكي از ثروتمندترين و شهيرترين هاي جهان شود. اين باشگاه در فصل هاي بعدي پستي بلندي هاي بسياري را پشت سر گذاشت. اما در سال ۱۹۴۵ با آمدن مربي جديدي به نام مت بازبي باشگاه كاملاً متحول شد و وضعيت پايداري پيدا كرد. تجربيات ۲۵ سال گذشته به يونايتد امكان داد تا تبديل به تيمي معتبر در سطح جهان شود و به صورت تيم فعلي درآيد. علي رغم تراژدي اي كه به علت سانحه هوايي ششم فوريه ۱۹۵۸ در مونيخ به وجود آمد و بيشتر شاگردان بازبي كشته شدند، اين روند رو به جلو همچنان ادامه يافت. بازبي خودش با وجود مصدوميت هاي شديد زنده ماند و تيمي تشكيل داد كه در فصل ۶۸-۱۹۶۶ فاتح جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا شد و به اين ترتيب اولين بازيكن انگليسي اي شد كه توانست اين عنوان را به خود اختصاص دهد. مربي فعلي تيم يعني سرآلكس فرگوسن با قهرماني تيمش در جام قهرمانان يوفاي سال ۱۹۹۹ و پيروزي بر بايرن مونيخ در شرايطي كه كاملاً دشوار و غيرممكن به نظر مي رسيد خود را به شهرتي هم سطح مربي اسطوره اي منچسترسيتي رسانده است. آنها در آن ديدار و در وقت اضافه دو گل به ثمر رساندند و سومين قهرماني تاريخي را نصيب خود كردند.
معرفي استاديوم
استاديوم اولدترافورد با ظرفيت ۶۸ هزار نفر يكي از استاديوم هاي اروپا است. يكي از بزرگ ترين بازيكنان تاريخ منچستر به نام سربابي چارلتون به آن لقب «تئاتر روياها» داده. معمولاً اين استاديوم ميزبان بزرگ ترين رويدادهاي ورزشي است. جايگاه اصلي تماشاگران در قسمت شمالي واقع شده و بزرگ ترين سقف بي ستون سراسر اروپا را دارد. همچنين موزه يونايتد، رستوران ردكفه، اتاق ويژه جام ها و قسمت اداري نيز در اين بخش واقع شده است. جايگاه جنوبي هم گسترش يافته و در جايگاه قسمت شرقي فروشگاه بسيار بزرگي قرار دارد. جايگاه غربي كه بيشتر به استرتفورداند معروف است، اخيراً با تغييراتي مواجه بوده است. در سال ۲۰۰۰ هم رديف ديگري به آن اضافه شده است. مجسمه دنيس لاو كه به پادشاه استرتفورد مشهور است در سالن آنجا جا خوش كرده است.
محل سكونت
منچستر شهري نيست كه تنها هتل هاي مجلل براي سكونت ثروتمندان در آنجا يافت شود. از زمان بازي هاي كشورهاي مشترك المنافع در سال ۲۰۰۲ تعداد بسياري هتل در اين شهر ساخته شده است. براي جزئيات بيشتر مي توانيد از سازمان توريسم منچستر كه در هتل شهر واقع شده اطلاعات بيشتري به دست آوريد. احتمالاً اين هتل ها به مناسبت برگزاري فينال ايتاليايي شاهد حضور ايتاليايي هاي بسياري خواهد بود. اين شهر صنعتي و مردمان پرتلاشش كه به شهر خود و استاديوم بزرگ آن مي بالند امروز شاهد ديداري خواهند بود كه هيچ حس و شوري را در وجودشان برنمي انگيزد. شايد در اين فينال يك سويه بزرگ ترين حسرت نصيب اين ميزباناني باشد كه انگيزه اي براي حضور در استاديوم ندارند.

حاشيه ورزش
• يونان، براي فرار از سارز
فدراسيون بسكتبال روز دوشنبه اعلام كرد: در نشست هيأت رئيسه فدراسيون بين المللي بسكتبال كه در شهر سن خوآن ـ پورتوريكو برگزار شد، يونان به جاي مالزي به عنوان ميزبان مسابقات بسكتبال قهرماني جوانان جهان برگزيده گرديد. به اين ترتيب اين مسابقات از روز ۱۹ تيرماه سال جاري به ميزباني شهر تسالونيكا يونان آغاز خواهد شد. در اين مسابقات ۱۶ تيم از ۵ قاره جهان حضور خواهند داشت كه تيم هاي شركت كننده در چهار گروه چهار تيمي به رقابت مي پردازند. اين مسابقات پيش از اين قرار بود در مالزي برگزار شود، كه به دليل گسترش بيماري سارز در منطقه شرق و جنوب شرق آسيا لغو شد. تيم هاي پورتوريكو، يونان و آنگولا، ۳ تيم هم گروه تيم ايران در رقابت هاي فوق خواهند بود.

• واكسن بزنيد
اگر ورزشكار حرفه اي هستيد و مثل بقيه آدم ها از بيماري هايي مثل هپاتيت A و B و C و D و... مي ترسيد مي توانيد براي مايه كوبي به فدراسيون پزشكي مراجعه كنيد. همه چيز آماده است، هم دكتر است، هم سرنگ و امكانات. رئيس سازمان هم لزوم واكسينه شدن ورزشكاران را تاييد كرده. از اين آمپول ها تا مي توانيد بزنيد ولي شما را به مقدساتتان دوپينگ نكنيد.

• براي سال بعد
013405.jpg

چند روز قبل مسابقات قهرماني جهان در رشته تنيس روي ميز به پايان رسيد و با قهرماني ورزشكار اتريشي، پرونده مسابقات بسته شد و در پاريس ميزبان مسابقات نيز ميزها جمع آوري شد. اما تحرك و جنب وجوش ميزبان سال آينده مسابقات از همين حالا آغاز شده است. طبق برنامه قرار است كشور كوچك قطر ميزبان بازي هاي سال آينده باشد. تا اينجاي كار به دليل اوضاع نامشخص در خاورميانه ممكن است كه حتي ميزباني قطري ها هم قطعي نباشد.
طبق اظهارات سخنگوي فدراسيون جهاني تنيس روي ميز قطر موظف است به تمامي اعضاي شركت كننده در مسابقات از جمله رژيم اشغالگر قدس رواديد صادر كند. پيش از اين رئيس فدراسيون جهاني تمام تيم ها را متعهد به حضور در مسابقه صرف نظر از مليت ها كرده بود و به همين دليل دو تنيسور عرب را كه از مسابقه دادن با نمايندگان رژيم صهيونيستي خودداري كرده بودند تا پايان سال محروم كردند.

• ۵۰ سال با اورست
به منظور بزرگداشت پنجاهمين سالگرد فتح قله اورست، كوهنورداني از كشورهاي سراسر جهان كه تاكنون موفق به صعود به اين قله شده اند در پايتخت نپال گرد هم مي آيند. به گزارش خبرگزاري رويترز از كاتماندو، غريزه «سلطه جويي انسان» مهمترين انگيزه اين كوهنوردان است كه آنان را در سالگرد فتح قله اورست به نپال كشانده است. «ادموند هيلاري» با خستگي و بيماري ناشي از نوشيدن آب آلوده در هندوستان، روز جمعه گذشته خود را با ويلچر به كاتماندو رساند.
«جاملينگ نورگاي شرپا» پسر «تدزينگ نورگاي شرپا» به نيابت از پدرش كه همراه با هيلاري نخستين فاتحان قله ۸ هزار و ۸۴۸ متري اورست بودند، در اين مراسم حضور يافته است. پيتر هيلاري پسر بزرگ ادموند هيلاري و جاملينگ نورگاي شرپا خود نيز افتخار صعود به اورست پس از پدرانشان را در كارنامه دارند.
«يونكو تابي» ژاپني كه در سال ۱۹۶۵ نام خود را به عنوان نخستين زن فاتح اورست ثبت كرد، از ديگر افرادي است كه خود را به نپال رسانده است. وي ضمن گلايه از شلوغي «بام جهان» كه اين روزها افراد زيادي خيال صعود بدان را در سر مي پرورانند، خواستار اين است كه اورست چند روزي فرصت نفس كشيدن بيابد.
كاتماندو همچنين ميزبان دو كوهنورد برجسته به نام «هابلر» و «رين هولد مسنر» از آلمان و ايتالياست كه ۲۵ سال قبل تصميم به فتح اورست گرفتند تا ثابت كنند بدون كپسول اكسيژن نيز مي توان موفق شد.
به غير از ستارگان بزرگ و صاحب نامي كه براي جشن پنجاهمين سال فتح «بام جهان» توسط هيلاري و تنزينگ در كاتماندو گردهم آمده اند، برگزاركنندگان اين مراسم پيش بيني مي كنند بين ۴۰۰ الي ۵۰۰ نفر ديگر ظرف روزهاي آتي از راه برسند.
در ميان اين ميهمانان شمار زيادي از شرپاها (راهنمايان محلي كوهنوردان) حضور خواهند داشت كه تاكنون محور اصلي صعود كوهنوردان به اورست بوده اند.
علاوه بر سخنراني و برگزاري همايش ها و نمايشگاه هاي مختلف، شركت كنندگان در اين مراسم به صورت دسته جمعي در خيابان هاي كاتماندو رژه مي روند. در روز چهارشنبه كوهنوردان عازم دهكده كاكاني در ۴۰ كيلومتري شمال كاتماندو شده و به ياد ۱۶۰ كوهنورد كشته شده در اورست در پاركي به نام «يادبود كوهنوردان بين المللي» نهال مي كارند. اين پارك از سوي اتحاديه كوهنوردان نپال تاسيس شده است تا بستگان قربانيان اورست مكاني براي گراميداشت ياد عزيزان خود داشته باشند. در روز پنج شنبه كساني كه در مبارزه با سرما و يخ و سايه مرگ در اورست نجات يافته اند پيروزي اراده انساني بر مرتفع ترين و مرگ آورترين قله جهان را جشن خواهند گرفت. آيين پنجاهمين سالگرد فتح اورست روز ۲۹ ماه مه (هشتم خردادماه) با اهداي مدال هايي از سوي «جيانندرا» پادشاه نپال پايان خواهد يافت.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |