شنبه ۱۴ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۹۷
عطر برنج طعم واردات
مهدي ملكوتي 
003470.jpg

كمتر كسي را مي توان پيدا كرد كه برنج ايراني خورده و عطر و طعم آن را فراموش كرده باشد. عطر برنج ايراني براي خيلي از ما يادآور خاطرات شيرين دوران كودكي است؛ آن موقع ها كه بچه بوديم و با صفا، وقتي زنگ آخر مدرسه به صدا درمي آمد هياهوكنان، گرسنه و تشنه اما كماكان پر از شيطنت به سمت خانه روان مي شديم، از جلو در هر خانه اي كه عبور مي كرديم بوي يك جور غذا به مشام مي رسيد، بويي كه سرعت قدم ها را براي رسيدن به خانه و خوردن غذا بيشتر مي كرد، بوي خورشت قورمه سبزي و كشك بادمجان، عطر سير داغ و پيازداغ آش رشته و بوي خورشت قيمه براي بچه هاي شيطاني كه وقتي مدرسه تعطيل مي شد فكر مي كردند از زندان آزاد شده اند، بسيار مطبوع بود. اما بدون شك عطر ناب برنج ايراني از تمام بوهايي كه به مشام مي رسيد دل انگيزتر بود. بدون ترديد عطر برنج صدري، دودي و طارم قسمتي از خاطرات كودكي ما را تشكيل مي دهد. عطري كه امروز به دليل ورود انواع و اقسام برنج هاي ارزان قيمت آمريكايي، اروگوئه اي، تايلندي و پاكستاني كمتر مجال نوازش مشام رهگذران را پيدا مي كند.
انفجار ناگهاني جمعيت ايران در يكي دو دهه اخير بالطبع افزايش تقاضا براي برنج را نيز به همراه داشت، نبود الگوهاي مناسب تغذيه در جامعه و پايين بودن عملكرد در هكتار ارقام مرغوب برنج ايراني و بالا بودن هزينه تمام شده آنها مسؤولان و برنامه ريزان را متوجه بازارهاي ارزان خارجي و توسعه كشت ارقام پرمحصول كرد.
واردات برنج خارجي- برنج هايي كه كمترين نشاني از عطر و طعم برنج ايراني را به همراه ندارند- و گسترش كشت ارقام پرمحصول نه چندان مرغوب داخلي توانسته است بين عرضه و تقاضا يك تعادل نسبي برقرار كند و البته اين تعادل بسياري را از طعم و عطر ناب برنج ايراني نيز دور كرده است.
به هر حال... امسال بارندگي فراوان بود و همين امر، نويدبخش يك توليد خوب و كاهش احتمالي واردات است. هرچند كه به دليل طولاني شدن فصل بارندگي، كار نشا با تأخير همراه بود و همين تأخير موجب شده است بسياري از شاليكاران از هم اكنون دل نگران فصل برداشت باشند. فصل برداشتي كه ممكن است بارندگي هاي آخر سال زراعي (شهريور) و سرماي زودرس را تجربه كند. البته شاليكاران به غير از نگراني از تأخير كاشت دل نگراني هاي سال هاي گذشته را نيز كماكان به همراه دارند؛ كمبود نقدينگي كه بسياري از شاليكاران را وادار مي كند محصول خود را با حداقل قيمت به يك مشت سودجو و دلال پيش فروش كنند. گراني و كمبود كود، سم و خدمات جانبي در بخش كشاورزي يكي ديگر از مهمترين دلمشغولي هاي شاليكاران است. بالا بودن هزينه سم پاشي، بسياري از آنها را براي دفع آفت هاي عمومي و اختصاصي برنج با مشكل مواجه كرده است و سخت گيري خريداران دولتي در خصوص تعيين ميزان خرده برنجي كه توسط دولت خريداري مي شود نيز يكي از دغدغه هاي برنجكاران است، ضمن آن كه ميزان و زمان واردات برنج نيز از ديگر دل نگراني هاي شاليكاران است. در بسياري از سال ها ديده شد كه برنج وارداتي زماني در بازار عرضه شده كه فصل فروش برنج ايراني بوده و بسياري از كشاورزان به دليل افت قيمت اين محصول متضرر شدند. در اين باره مديرعامل انجمن حمايت از برنج ايران مي گويد: وزارت بازرگاني درنظر دارد مجوز ورود حدود ۴۰۰ هزار تن برنج را به مرزنشينان كشور بدهد.
جميل عليزاده شايق درمورد ميزان توليدبرنج در سال جاري مي افزايد:
003475.jpg
پيش بيني ها حاكي از آن است كه در سال جاري توليد داخل به بيش از دو ميليون تن برسد و كسري نياز داخلي حداكثر ۴۰۰ هزار تن است. اگر وزارت بازرگاني مصمم است مجوز ورود ۴۰۰ هزار تن برنج را به مرزنشينان بدهد بايد مجاري ديگر واردات برنج را مسدود كند. از سوي ديگر بايد از توليدكنندگان داخلي ارقام پرمحصول حمايت كرد تا بتوان در راه خودكفايي گام برداشت.
شايق مي گويد: در حالي كه برنج هاي خارجي خريداري شده توسط تعاوني مرزنشينان هر تن ۱۸۰ دلار (هر كيلوگرم حدود ۱۵۰۰ ريال)  وارد مي شود، چگونه مي توان از توليدكننده داخلي حمايت كرد؟ 
وي با اشاره به جلب موافقت ضمني وزارت بازرگاني براي اخذ تعرفه اي حدود ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و مابه التفاوتي حدود ۱۵۰۰ ريال براي هر كيلو برنج مي افزايد: اين تعرفه و مابه التفاوت حداكثر قيمت برنج وارداتي را به ۴ هزار ريال در هر كيلوگرم مي رساند و در صورتي كه اين تعرفه اخذ شود، مي توان گفت توليدكننده داخل قادر به رقابت با برنج وارداتي است.
به هرحال امسال هم برنجكاران ايراني گرفتار مشكلات عديده اي همچون قيمت، برابر كردن توليد و هزينه و كمبود نهاده ها هستند. اين در حالي است كه دولت و وزارت بازرگاني هم در تدارك واردات برنج براي جبران كسري توليد داخل هستند ولي وقتي قرار است برنج از مبادي ورودي استان هايي كه پاياپاي عمل مي كنند و براي واردات قانون هم دارند، وارد  شود، هميشه مقدار واردات بيشتر از ميزان پيش بيني است. زماني كه برآورد مي شود ميزان واردات ۴۰۰ هزار تن باشد معمولاً ميزان واردات برنج به ۶۰۰ يا ۷۰۰ هزار تن مي رسد و اين شرايط به توليد داخل لطمه مي زند و توليدكننده داخل را دلسرد مي كند و موجب افت قيمت ها مي شود.
نماينده مردم صومعه سرا در مجلس، همزماني واردات با برداشت برنج را مشكل آفرين مي داند و مي گويد: مگر ما داخل مملكت برنج كم داريم كه باز هم مي خواهيم برنج وارد كنيم. الان انبارهاي ما در شمال و تهران انباشته از برنج داخلي و خارجي است، آيا اينها تا دو ماه ديگر مصرف مي شوند كه ما مي خواهيم دوباره برنج وارد كنيم؟ مشكل ما از جاي ديگر نشأت مي گيرد. مشكل ما در آمار است. وزارت بازرگاني مصرف سرانه برنج هر ايراني را ۵/۳۹ كيلو برآورد كرده است. حال آن كه اين سرانه در دهه اول انقلاب و در نيمه هاي دهه دوم انقلاب، زماني كه مردم ما دو وعده برنج در روز مي خوردند و خوردن ماكاروني و ساندويچ هم مثل امروز چندان رايج نبود، بين ۲۸ تا ۳۲ كيلو بوده است. چطور مي شود مردم ما كه ديگر وقتي براي نهار خوردن در منزل ندارند و با يك ساندويچ قضيه نهار را فيصله مي دهند، سهم سرانه برنجشان از ۲۸ كيلو به ۴۰ كيلوگرم برسد؟
محمد تقي رنجبر مي افزايد: اگر به سهم سرانه ۶۷ ميليون ايراني ۵ يا ۶ كيلو برنج اضافه شود چند هزار تن برنج بايد وارد كنيم؟ اگر ما درست آمار بگيريم نه برنج اضافه مي آيد و نه كم.
رنجبر مي گويد: چه كسي گفته كه دولت از ارقام پرمحصول حمايت مي كند؟ هزينه مبارزه با آفات، كاشت، داشت و برداشت برنج پرمحصول با برنج هاي بومي معطر كه واقعاً بدون حامي مانده اند كاملاً يكسان است. منتهي گفتند عملكرد ارقام پرمحصول بيشتر است اما پايين بودن قيمت ارقام پرمحصول و به موقع تأمين نشدن نهاده ها و گران بودن آنها باعث شده كه كشاورزان سم و كود زدن را چندان جدي نگيرند.
به نظر مي رسد نبود برنامه ريزي مناسب براي توليد و واردات هم به مصرف كننده و هم به توليدكننده ايراني خسارت زده است. مصرف كننده از طعم و عطر برنج مرغوب ايراني محروم شده است و توليدكننده نيز با روي آوردن به توليد ارقام پرمحصول از افت قيمت ها و نوسانات بازار در امان نمانده است.
آميخته شدن عطر و طعم برنج مرغوب ايران با واردات باعث نرسيدن عطر ناب شاليزارهاي گيلان به مشام شده است. به نظر مي رسد ديگر امكان استشمام عطر برنج گيلان در سر ظهر و در كوچه پس كوچه هاي شهر وجود ندارد و فقط بايد به خاطرات دوران كودكي دل خوش بود. واقعاً مرغوب ترين برنج دنيا دچار چه مشكلي شده است كه ديگر نمي توان مزه آن را در دهان و عطر آن را در بيني احساس كرد؟

ديدگاه
كشاورزي مدرن
معيد پورمهدي 
در خلال قرن بيستم، بشر با چالش هاي زيادي مواجه بود كه ادامه آنها به قرن بيست و يكم نيز رسيده است. برآورد مي شود كه تا سال ۲۰۳۰ دنيا با جمعيت ۸ ميلياردي خود فاصله اي معادل ۲ ميليارد با جمعيت كنوني داشته باشد، ضمن توجه به مسأله گرسنگي و فقر در جهان، سيستم هاي حفظ كننده حيات در محيط طبيعي دنيا نيز بايستي مورد حمايت قرار گيرند.
براي تغذيه و رهايي از گرسنگي جمعيت فزاينده جهاني، اگرچه بهبود توليد و توزيع غذا امري حياتي است درعين حال به حداقل رساندن تغييرات محيطي و بهره گيري مؤثر از مناطق كم بازده نيز مسأله اي بديهي است.
در حال حاضر ۸۰۰ ميليون نفر به خاطر فقر و بيكاري به غذاي كافي دسترسي ندارند. در كشورهاي در حال توسعه سوءتغذيه سالانه نقش عمده اي در مرگ و مير نيمي از ۱۲ ميليون كودك زير ۵ سال ايفا مي كند. علاوه بر فقدان غذا، كمبودهاي ناشي از مواد نادر مثل ويتامين ها نيز گسترده است. از سوي ديگر، بشر با استفاده نسبتاً كامل از امكانات موجود، امروزه براي افزايش توليدات كشاورزي با محدوديت منابع روبه رو است. رشد سريع جمعيت و محدوديت منابع، نسل بشر را با خطر گرسنگي و كمبود امكانات بهداشتي مواجه كرده است. از طرفي فناوري هاي سنتي و بومي كشاورزي به مرز محدوديت هاي خود نزديك شده اند و انسان نيازمند به كارگيري فناوري هايي است كه از پتانسيل بيشتري برخوردار باشند. در چنين شرايطي، فناوري هايي مورد نياز است كه قابليت توليد گياهان، دام ها و به طور كلي موجوداتي با ويژگي هاي برتر را داشته باشند. توليد گياهاني با قابليت تحمل نسبت به تنش هاي زيستي و يا ابداع شيوه هايي دقيق و كيفي كه دام ها را در مقابل بيماري هاي مهلك ايمن كند و در نهايت امنيت غذايي را به ارمغان آورد. در سال هاي اخير گسترش گياهان «تراريخته» كه از نظر اقتصادي بسيار ارزشمند هستند، توجه دانشمندان را به خود جلب كرده است. در اين گرايش جديد نه تنها امكان توليد محصولات غذايي با كيفيت بالاتر و حاوي مواد مغذي جديد نظير چربي هاي بهداشتي تر وجود دارد بلكه مي توان از گياه براي توليد بسياري از مواد صنعتي، مانند روغن ها، مواد مؤثر داروها و يا پروتئين هاي انساني بهره گرفت.
مواد غذايي توليد شده از طريق فناوري مهندسي ژنتيك با برخورداري از ويژگي هايي مانند ارزش غذايي بالاتر، افزايش دوام خاصيت انباري محصولات و اصولاً ارتقاي سلامتي، براي مصرف كنندگان در كشورهاي صنعتي و در حال توسعه مزايايي را به ارمغان مي آورد.
اگرچه بيوتكنولوژي، كاربردهاي بي شمار و اميدواركننده بسياري دارد، اما كاربرد آن در كشاورزي از اهميت ويژه اي برخوردار است. عمده ترين دليل آن نيز وابستگي و تداوم حيات بشري به مقوله غذا و كشاورزي است. با اين وجود بيوتكنولوژي تنها راه حل عمومي و يا جايگزين براي روش هاي موجود نيست، بلكه روشي اصلاحي و كمكي براي حل مشكلات كشاورزي است. دستاوردها و تحولات گسترده علمي و تكنولوژيك جهان در حوزه بيوتكنولوژي گياهي، نويد بخش توانمندي هاي جديد در اين عرصه بوده و اميدهاي فراواني را در دل دولتمردان كشورهاي جهان ايجاد كرده است. بيوتكنولوژي، اين اميد را به وجود آورده كه مي توان جهان را از كابوس فقر و گرسنگي رها ساخت و امنيت غذايي و بهداشتي را براي جهانيان به ارمغان آورد.
كاربرد بيوتكنولوژي در كشاورزي به خصوص براي كشورهاي در حال توسعه، چشم انداز روشن و بسيار اميدواركننده اي ترسيم كرده است.
امروزه دولت ها و صنايع به اين نتيجه رسيده اند كه بايد مردم را بيشتر با بيوتكنولوژي كشاورزي آشنا كنند و براي اين كار، همكاري متخصصان و علاقه مندي غيرمتخصصان و اعتماد مردم را لازم مي دانند. بيوتكنولوژي امكاناتي را فراهم مي آورد كه از طريق روش هاي سنتي قابل دسترس نيستند. به طور كلي استفاده از بيوتكنولوژي در كنار روش هاي سنتي باعث تسريع در دستيابي به اهداف اصلاح نژاد و تأمين احتياجات كمي و كيفي بشر در آينده خواهد بود. در عين حال هيچ گاه نبايد اين فناوري به عنوان جايگزين روش هاي سنتي و معمول قلمداد شود، بلكه اين دو مكمل يكديگر هستند.
فنون دست ورزي ژنتيكي گياهان در اوايل دهه ۸۰ ميلادي ابداع شده و نتايج كاربردي آن از اوايل دهه ۹۰ با ايجاد گياهان «تراريخته» مقاوم به آفات و بيماري ها و علف كش ها به ثمر نشست.
آفت كش هاي بيوتكنولوژيك، اولين فرآورده هاي حاصل از كاربرد بيوتكنولوژي در كشاورزي هستند كه به بازار مصرف راه يافتند. اين آفت كش ها كه از روش هاي غيرنوتركيبي (Non recombinant) ساخته مي شوند، برتري هايي بر سموم شيميايي دارند. از جمله در مقابل آفات خاصي بسيار سمي و مؤثرند، در حالي كه براي انسان، گياه، حيات وحش و حشرات مفيد، زياني ندارند، ضمن اين كه مدت اثر آنها در محيط موقتي است و مي توان آنها را از طريق فرآيندهاي تخميري توليد كرد. سموم ميكروبي كه به طور طبيعي توليد مي شوند به كندي اثر مي كنند و به سرعت در مزرعه تجزيه مي شوند. حدود ۸۰ درصد اختلاف بين مقدار و محصول به دست آمده و آنچه مورد انتظار است، ناشي از تنش هاي محيطي است. بيوتكنولوژي و اصلاح نباتات به روش سنتي، هر دو سعي در مقاوم كردن گياهان در برابر تنش هاي محيطي دارند. هم اينك سيب زميني و توت فرنگي مقاوم به يخبندان از طريق مهندسي ژنتيك توليد شده اند.
سلول هاي گياهي رشد يافته در محيط كشت، مي توانند تأمين كننده مواد ارزشمندي باشند. در حال حاضر، اين مواد از گياهان كامل استخراج مي شوند، اما استخراج اين مواد از سلول هاي كشت شده آزمايشگاهي مي تواند مقرون به صرفه و ارزان تر باشد. همچنين مي توان گياهان جديدي از سلول هاي گياهي كشت شده به دست آورد.
تكنيك هاي كشت سلول و بافت در ايجاد گونه هاي عاري از ويروس نيز مؤثر است.
در حال حاضر انتقال ژن از طريق مهندسي ژنتيك و توليد گياهان تراريخته در بيش از ۶۰ گياه زراعي، باغي و زينتي حاصل شده است و تعداد آنها با سرعت زيادي رو به افزايش است. گياهان تراريخته مقاوم به آفات بيماري هاي شايع، قادرند خسارات سالانه ۳۰ درصدي محصولات كشاورزي را كاهش دهند و از سوي ديگر صدمات وارده به منابع زيستي مثل خاك و آب هاي زيرزميني را به حداقل برسانند.
توليد واكسن هاي خوراكي و فرآورده هاي دارويي به وسيله گياهان نيز رويداد مهمي است كه منجر به افزايش كيفيت زندگي دركشورهاي عقب مانده خواهد شد، چرا كه واكسيناسيون افراد در اين كشورها، نيازمند خريد سالانه واكسن از كشورهاي صنعتي است، اما بيوتكنولوژي گياهي توانسته است پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در توليد واكسن خوراكي در گياهان زراعي يا ميوه جات ايجاد كند. توليد واكسن هپاتيت B در ذرت و موز از نمونه هاي اين كاربرد است كه هزينه بسيار كمتري نسبت به واكسن هاي تزريقي دارد.
با توجه به اهميت بيوتكنولوژي و ابعاد اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي، شايسته است كه مسؤولان علمي و سياسي كشور بيش از پيش به حمايت و سرمايه گذاري در اين زمينه توجه كنند. همچنين لازم است برنامه ريزان و تصميم گيران استراتژي ملي توسعه كشور نسبت به اولويت آموزش و پژوهش هاي نوين بنيادي و كاربردي در عرصه بيوتكنولوژي و مهندسي ژنتيك و ارائه تمهيدات و راهكارهاي بهره برداري تجاري از فرآورده هاي آن، اقدامات لازم را به عمل آورند.

آب و كشاورزي
اقتصاد
بين الملل
رويداد
صنعت
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |