شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۸ - July . 26, 2003
پرونده زهرا كاظمي به دادسراي امور جنايي رفت
رئيس دادسراي امور جنايي تهران : تحقيقات به صورت شبانه روزي ادامه دارد و اميدواريم در روزهاي آينده اطلاعات آن را به آگاهي هموطنان برسانيم
تحقيقات از عصر روز چهارشنبه اول مرداد پس از ارجاع پرونده به دادسراي امور جنايي به صورت شبانه روزي ادامه دارد
گروه اجتماعي: رئيس دادسراي امور جنايي تهران گفت: پرونده زهرا كاظمي را يكي از مجرب ترين بازپرسان امور جنايي كشور رسيدگي مي كند.
جعفر رشادتي در مصاحبه با واحد مركزي خبر با اشاره به درخواست وزير اطلاعات از رئيس قوه قضاييه مبني بر اينكه اين پرونده در حوزه قضايي دادستان عمومي و انقلاب تهران و به دست بازپرسي باتجربه در امور جنايي رسيدگي شود، گفت: پرونده زهرا كاظمي پس از ارسال به دادسراي امور جنايي به جواد اسماعيلي كه سابقه درخشاني در كشف قتلهاي مشكوك و پرونده هاي جنايي مهم دارد بعنوان بازپرس شعبه اول دادسراي امور جنايي ارجاع شده است.
وي به روند رسيدگي به پرونده زهرا كاظمي اشاره كرد و افزود: تحقيقات از عصر روز چهارشنبه اول مرداد پس از ارجاع اين پرونده به دادسراي امور جنايي توسط دادستان عمومي و انقلاب تهران به صورت شبانه روزي ادامه دارد و اميدواريم در روزهاي آينده اطلاعات آن را به  آگاهي هموطنان برسانيم.
رشادتي به اقدامات صورت گرفته در اين باره اشاره كرد و گفت: در مدت رسيدگي به پرونده زهرا كاظمي اقداماتي در زمينه تحقيق از حدود ۲۰ نفر از افرادي كه از ابتداي دستگيري زهرا كاظمي با وي در ارتباط بوده اند، بازديد از تمام محل هايي كه زهرا كاظمي در زمان بازداشت در آنجا بوده است، تحقيق از خانم عزت كاظمي مادر متوفي با همكاري دادگستري شيراز، تلاش براي دعوت از پسر متوفي كه در كانادا بسر مي برد يا معرفي وكيل براي اخذ توضيح و اخذ نظر تعدادي از كارشناسان متخصص صورت گرفته است.
رئيس دادسراي امور جنايي تهران در پايان از همكاري وزارت اطلاعات، فرماندهي نيروي انتظامي، حفاظت اطلاعات نيروي انتظامي و دادسراي ناحيه هفت مستقر در اوين تشكر كرد.
محمدنيازي رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح نيز در گفتگو با خبرگزاري فارس درخصوص علت عدم رسيدگي به پرونده زهرا كاظمي در دادسراي نظامي تهران اظهار داشت: اين پرونده روز سه شنبه مورخ ۳۱/۴/۸۲ با قرار عدم صلاحيت از سوي دادسراي عمومي تهران به دادسراي نظامي ارسال شده بود كه به دستور دادستان نظامي پس از ثبت به شعبه بازپرسي ارجاع گرديد.
وي افزود: بازپرس پس از مطالعه و بررسي محتويات پرونده و براساس مقررات موجود رسيدگي به آن را در صلاحيت دادسراي نظامي تشخيص نداد و به همين جهت پرونده در روز چهارشنبه مورخ ۱/۵/۸۲ مجدداً با صدور قرار عدم صلاحيت به دادسراي عمومي تهران ارسال گرديد.
نيازي با تأكيد بر اينكه تشخيص صلاحيت هر مرجع قضايي طبق قانون با قاضي رسيدگي كننده به پرونده مي باشد گفت: در صورت بروز اختلاف در صلاحيت ذاتي بين دو مرجع قضايي تنها ديوان عالي كشور حق اظهارنظر دارد و دخالت ديگران و تلاش براي خروج پرونده از مجراي طبيعي و قانوني آن چيزي به جز هرج و مرج قضايي و مخدوش شدن استقلال دستگاه قضايي و قاضي در پي ندارد.
نيازي گفت: برخي اظهارنظرها زمينه را براي اعمال نفوذ و سوءاستفاده قانون شكنان وبي اعتمادي مردم فراهم مي كند كه بدعتي خطرناك براي اجراي عدالت بوده و به مصلحت هيچ كس نمي باشد.
آيين بزرگداشت زهرا كاظمي
آيين بزرگداشت زهرا كاظمي خبرنگار ايراني روز جمعه در مسجدالرضا(ع) در شيراز برگزار شد. در اين آيين كه جمعي از مردم و مسئولان استان فارس شركت داشتند يكي از روحانيون پيرامون وظايف يك مسلمان در قبال جامعه و ضرورت التزام به مباني شرعي مطالبي عنوان كرد.
در آيين يادشده همچنين پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خطاب به خانواده زهرا كاظمي كه در آن بر پيگيري دقيق علت مرگ وي تاكيد شده بود، قرائت شد.
شماري از خبرنگاران و نمايندگان رسانه هاي جمعي نيز در اين مراسم حضور داشتند.
در اين آيين خانواده كاظمي از همكاري مسئولان استان فارس در زمينه تشييع و تدفين وي و همچنين شركت جمعي از مردم در مراسم يادبود قدرداني كردند.
جسد خبرنگار يادشده روز چهارشنبه در شيراز تشييع و در صحن آستانه سيد علاءالدين حسين(ع) شيراز دفن شد.

جمعيت ايران تا پايان آذر ماه امسال به مرز ۶۹ ميليون نفر مي رسد
006115.jpg
گروه اجتماعي: جمعيت جمهوري اسلامي ايران در سال ۲۰۰۳ ميلادي به رقم ۶۸ ميليون و ۹۲۰ هزار نفر مي رسد.
به گزارش مركز اطلاعات سازمان ملل براساس نمودار جمعيت جهان ۲۰۰۲ بخش جمعيت دپارتمان امور اقتصادي و اجتماعي ملل متحد كه اخيراً در سراسر جهان انتشاريافته است، نرخ رشد جمعيت در ايران ۲/۱ درصد قيد گرديده است. اميد به زندگي در ايران ۷۰ سال است.
در اين نمودار پيش بيني  شده كه جمعيت ايران در سال ۲۰۲۵ به رقم ۹۰ ميليون و ۹۲۷ هزارنفر ودر سال ۲۰۵۰ به رقم ۱۰۵ ميليون و ۴۸۵ هزار نفر برسد.
شايان ذكر است كه چيني ها با جمعيتي معادل ۱ ميليارد و ۳۰۴ ميليون نفر و بعد از آن هندوستان با جمعيتي معادل ۱ ميليارد ۶۵ ميليون نفر در سال ۲۰۰۳ پرجمعيت ترين كشورهاي جهان هستند. ولي تا سال ۲۰۵۰، هندوستان با جمعيتي معادل ۱ ميليارد و ۵۳۱ ميليون، گوي سبقت در افزايش جمعيت را از چين خواهد ربود كه در آن هنگام جمعيتي ۱ ميليارد و ۳۹۵ ميليون نفري خواهد داشت.
اين نمودار نشان مي دهد در حالي كه كشورهاي توسعه يافته رشد جمعيت كم و حتي منفي دارند، كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته افزايش جمعيت بسيار بالايي را طي سالهاي ۱۹۵۰ لغايت ۲۰۵۰ خواهند داشت.

زمينه اشتغال معلولان فراهم مي شود
ايرنا: رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: با تشكيل تعاوني هاي توليدي و مؤسسه هاي غيردولتي، زمينه اشتغال معلولان مهيا مي شود.
دكتر «محمدرضا راه چمني» روز جمعه در سبزوار به خبرنگار ايرنا گفت: با اجراي طرح هاي تعاوني و خوداشتغالي، معلولان را به سوي خودكفايي سوق مي دهيم.وي افزود: در واحدهاي توليدي و خدماتي كه معلولان را به كار گرفته اند، اين سازمان، سهم حق بيمه كارفرما را پرداخت مي كند.
دكتر راه چمني اضافه كرد: در چارچوب سياست هاي شوراي اشتغال به معلولان تحت پوشش اين سازمان كه در واحدهاي خدماتي و توليدي و عمراني به كار اشتغال دارند علاوه بر سهم كارفرما ۳۰ ميليون ريال وام خوداشتغالي نيز پرداخت مي شود.وي اظهار داشت: طبق قانون، سه درصد استخدام كليه دستگاه ها و شركت هاي دولتي بايد به معلولان اختصاص يابد.
«راه چمني» با اشاره به پيگيري هاي انجام شده درخصوص استخدام معلولان افزود: در تبصره چهار قانون بودجه، سازمان مديريت و برنامه ريزي موظف شده سهميه معلولان را جدا و به طور مشخص اعلام كند تا دستگاه ها به دلايل مختلف از اجراي آن كوتاهي نكنند.رئيس سازمان بهزيستي كشور همچنين گفت: اين سازمان بخشي از تصدي گري خود را به بخش خصوصي و مردم در قالب تشكل هيأت امنايي واگذار مي كند.
وي در مراسم افتتاح مجتمع تفريحي ورزشي روستاي ده امام بخش جغتاي سبزوار گفت: اين سازمان با توجه به سياست هاي دولت و مصوبات مجلس نمي خواهد خود تصدي گري را ادامه دهد.

كودك آزاري اختلالات رواني بزرگسالان است
گروه اجتماعي: يك  آسيب شناس ، معتقد است : كودك  آزاري  رفتاري  است  كه  بيشتر از اختلالات  رواني  بزرگسالان  ناشي  مي شود.
«عباس  آقابيگلويي»ديروز چهارشنبه  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، مركز استان  تهران ، افزود: والديني  كه  دچار عقب ماندگي  ذهني  هستند، در آزار كودك  قصد و عمدي  ندارند، ولي  در نهايت  عمل  آن ها به  آزار كودك  مي انجامد.
وي  تصريح كرد: كودك آزاري  عاطفي  كودكان  نيز با آزارهاي  كلامي  مانند تحقير دائم ، سرزنش هاي  نامتناسب  و بكاربردن  القاب  ناشايست  شروع  مي شود و بعد با ناسزا پايان  مي يابد.
به  عقيده  اين  كارشناس  پزشكي  قانوني ، زماني  كه كودك  در برابر اين  ناملايمات  حساسيت  خود را از دست  مي دهد، آزار جسمي  به آن  اضافه  مي شود كه  بيشتر از روي عمد و اختلالات  رواني  والدين  خواهد بود.
وي ، نداشتن  آگاهي  كافي  والدين  از خلقيات  سني  كودك  را دليل  آزار عاطفي دانست  و افزود: بسياري  از اين  والدين  داراي  مشكلات  ناپايدار خلقي  هستند و دچار رفتارهاي  انفجاري  با كودك  شده  و ناگهان  حالت  تعرضي  به  كودك  مي گيرند كه  اين  رفتار با وجود ناپايداربودن ، باعث  ترس  كودك  مي شود.
آقابيگلويي ، نتيجه  اين  ترس ها را دليلي  براي  آزار روحي  كودك  و ايجاد اختلالات  روحي  براي  كودك  در آينده اي  نه  چندان  دور دانست .
وي  گفت : گاهي  والدين  انتظارات  بيجايي  از كودكان  خود دارند. براي  مثال،مادري  انتظار رفتار يك  كودك 
۵ ساله  را از فرزند ۳ ساله  خود دارد، انتظاري كه  در حد قابليت هاي  سني  آن  كودك  نيست  و به  اين  ترتيب  به  دليل  ناآگاهي   والدين ، كودكان  دچار آزار مي شوند.
اين  كارشناس ، آموزش  والدين  را مهم ترين  اصل  دانست  و گفت : آموزش  جوانان  قبل  از پدر و مادر شدن  از اساسي ترين  اصول  براي  پيشگيري  كودك آزاري  در جامعه است .
وي  ادامه داد: مقايسه كردن  كودكان  همسان  اگر به صورت  تكراري  باشد و جنبه  مثبت  نيز نداشته  باشد و جنبه  تحقير به  خود بگيرد، يك  نوع  كودك آزاري  محسوب  مي شود.
آقابيگلويي  از مقايسه  مثبت  كه  در جهت  تحقير و توهين  به  كودك  نباشد، به عنوان  عامل  مفيدي  براي  رشد استعدادهاي  كودك  ياد كرد و گفت : قياس  در حالت  مثبت  مفيد است ، ولي  وقتي  با تكرار و همراه  با توهين  به  شخصيت  كودك  باشد، كودك  را از لحاظ روحي  آزار خواهد داد.

تصادف زنجيره اي در آزادراه تهران - كرج
تصادف با عابر موجب برخورد هفت خودرو با يكديگر شد.
تصادف يك دستگاه خودرو با عابر ساعت ۲۱ و پنج دقيقه پنج شنبه شب در بزرگراه تهران - كرج حوالي ده كيلومتري كرج موجب برخورد هفت خودرو با يكديگر شد.
به گزارش واحد مركزي خبر اين عابر به ظاهر قصد داشت عرض بزرگراه را طي كند.اين تصادف براي مدتي ترافيك سنگيني در اين بزرگراه ايجاد كرد.

فرار از خانه ـ بخش پاياني
چرا بيرون خانه ر ا ترجيح مي دهند ؟
والديني كه به فرزندان خود آزادي بدون قيد و شرط مي دهند همانطور دچار مشكلات مي شوند كه والدين سخت گير، زيرا اغلب فرزندان آنها خودخواه، نظم ناپذير و بي توجه بار مي آيند
006055.jpg
در بخش نخست اين مقاله با ساختار خانواده نا سالم و اثر مخرب آن بر فر زندان ، همچنين عواملي چون وجود نا پدري يا نا مادري ، اعتياد ، اختلافات خانوادگي و اثرات خشونت والدين بر فرزندان در بوجود آمدن پديده فرار نو جوانان از خانه آشنا شديم ، اينك ادامه اين بحث را پي مي گيريم.
فقر عاطفي
در محيط خانواده اي كه فاقد محبت، اعتماد و اطمينان نسبت به يكديگر است و والدين به تحقير و ناسزاگويي فرزندان مي پردازند، جوان نمي تواند رابطه عاطفي مطلوبي با آنها برقرار كند، همچنين نمي تواند پدر و مادر را الگوي خوبي براي تبعيت بداند و تصوير منفوري از نقش پدر و مادر به او ارائه مي شود و حتي در تعاملات اجتماعي دچار بحران خواهد شد. (باركر فيليپ، ۱۳۷۵) محبت، تفاهم و حس همدردي براي كودكان به همان اندازه مهم است كه تأمين نيازهاي فيزيولوژيك آنان، محبت و مراقبت هاي مادر، اولين حس اعتماد طفل به جهان خارج را به وجود مي آورد. (احدي، حسن. ۱۳۷۷، ص ۱۸۷).
در خانواده هايي كه طلاق رواني بين همسران وجود دارد، فقدان ارتباط عاطفي بين آنها در زندگي خانوادگي پيش از ازدواج و سردي و خشك بودن روابط زناشويي بعد از ازدواج، توأم با سرزنش، توبيخ، درگيري و اهانت در حضور فرزندان و تهديد به متاركه، فراوان ديده مي شود. در اين خانواده ها فرزندان به علت احساس عدم تعلق به والدين، به رفتارهاي ناسازگارانه و متعارض دست مي زنند و حتي در پاره اي موارد از خانه فرار مي كنند.
نوجواني كه محبت كافي از پدر و مادر دريافت نكرده، براي پذيرش انواع اختلافات رفتاري و انحرافات اخلاقي آمادگي بسيار دارد، محبتي كه فرزندان در خانواده دريافت مي كنند، موجب آرامش رواني آنها مي شود و همين آرامش رواني آنها را از تمايل به بسياري از لغزش هاي اخلاقي باز مي دارد، دختر نوجواني كه كمبود محبت دارد به هركس كه سر راه او قرار بگيرد و به او اظهار محبت كند علاقمند مي شود و به دوستي هاي ويرانگرش تن در مي دهد و چه بسا در اين مسير تباه شود. (شامبياتي هوشنگ. ۱۳۷۵، ص ۱۹۶)
برونر هيلي در تحقيقي كه درباره نوجوانان منحرف انجام داد، برگشت تمام انحرافات را به سوء تكوين من برتر مي داند. او معتقد است كه يك رابطه عاطفي قوي در اين دوره نوجوانان را به انتخاب رفتار اجتماعي صحيح هدايت مي كند و بزهكاران كساني هستند كه در اين دوره هويت آنان از نظر داشتن والدين صالح مشخص نشده و اين انحرافات ناشي از فقدان محبت يا عدم پيوند عاطفي بين اعضاء خانواده است. بنابر اين در كانون با محبت و سالم خانوادگي است كه اعضاء آن از ثبات شخصيتي برخوردار مي شوند.
تعدادي از روانشناسان و محققين از جمله فرام و سينگر و وين به كل فضاي خانواده و ويژگي هاي كيفي آن اهميت داده اند. فرام معتقد است كه ميزان يا كميت وجودي مادر يا پدر با كودك مطرح نيست بلكه آنچه در رشد رواني كودك حائز اهميت است كيفيت رابطه والدين فرزند است.
چرا والدين محبت خود را از فرزندان دريغ مي كنند؟
پدر و مادري كه خود از محبت والدين محروم بوده اند اغلب نسبت به بچه هاي خويش بي مهر هستند، گاهي بي مهري والدين به بچه ها معلول عدم آشنايي آنها با احتياجات اساسي رواني كودكان است، والدين به صورت هاي مختلف ممكن است بچه را مورد بي مهري قرار دهند و او را به اصطلاح طرد كنند، گاهي بي مهري پدر و مادر نسبت به بچه در رفتار خشونت آميز آنها ظاهر مي گردد، در بعضي موارد والدين با خوبي از بچه هاي خود مواظبت مي كنند و به امور فرزندان رسيدگي مي كنند ولي در رفتار آنها بي حوصلگي ديده مي شود. همين امر ممكن است دليل بر بي مهري آنان نسبت به بچه و طرد وي باشد، در موارد خاصي بي مهري والدين به صورت بهانه جويي از بچه يا عدم تأييد اعمال خوب او ظاهر مي شود.
عكس العمل بچه ها نيز در مقابل بي مهري والدين به صورت هاي گوناگون ظاهر مي گردد. گاهي بچه هاي مطرود يا محروم از محبت والدين دچار بيماري هاي رواني مي شوند، گاهي اين دسته از بچه ها سركش و پرخاشگر بار مي آيند، در بعضي موارد حالت تسليم به خود مي گيرند. بعضي از بچه ها خود را تسليم تخيلات مي سازند و از برخورد با عالم واقع خودداري مي كنند. بچه هايي كه با هوش هستند و خوب بي مهري والدين را احساس مي كنند اغلب خود را به ناداني مي زنند و اين رفتار توأم با بي مهري در نوجوانان تأثير شديدتري مي گذارد و منجر مي شود كه نوجوان خانه را ترك كرده و به اين مطرود شدن جنبه عيني ببخشد.
محبت افراطي
پدر و مادري كه بيش از اندازه به فرزندانشان محبت مي كنند و كساني كه بيش از اندازه مطيع و فرمانبر فرزندان خود هستند به گونه اي با آنها بد رفتاري مي كنند زيرا تجربه رنج هاي طبيعي زندگي را از آنها دريغ مي كنند، درد وسيله اي براي رشد كردن است.
هميشه مشكلات رواني كودكان معلول كمبود محبت نيست بلكه در موارد متعددي محبت افراطي و مراقبت بيش از حد والدين از كودك مشكل آفرين است در اين خصوص حديثي از حضرت امام محمد باقر(ع) نقل شده است: بدترين والدين آنهايي هستند كه در محبت ورزيدن به فرزندانشان از حد اعتدال گذشته و زياده روي مي نمايند. (شامبياتي، هوشنگ. ۱۳۷۵، ص ۱۹۷)
دكتر تيم انداز: والديني كه به فرزندان خود آزادي بدون قيد و شرط مي دهند همانطور دچار مشكلات مي شوند كه والدين سخت گير، زيرا اغلب فرزندان آنها خودخواه، نظم ناپذير و بي توجه بار مي آيند. نتايج پژوهش لوي نشان مي دهد كه توجه افراطي مادر به كودك كه متناسب با سن و وضعيت رشد فرزند نباشد، باعث تضعيف اعتماد به نفس، عدم بلوغ عاطفي و نيز اضطراب در كودك مي گردد.
مرگ والدين
مرگ يكي از والدين تعادل عاطفي كودك را به هم مي زند و از ارضاي نيازهاي عاطفي او جلوگيري مي كند، مخصوصا اگرً سن او بين ۷ و ۱۰ سال باشد .زيرا در اين سال ها فهم كودك به درجه اي رسيده است كه موضوع جدايي از پدر و مادر را به عنوان يك محروميت بخوبي درك كند .از طرف ديگر به علت كمي سن ناچار است از محبت والدين برخوردار شود. (شعاري نژاد، ۱۳۷۳) و اين وضعيت سبب ناراحتي، اضطراب و ناامني وي مي شود، در دوره بلوغ وقتي والدين خود را از دست مي دهند زياد ناراحت مي شوند و گاهي اين ناراحتي سبب بروز عكس العمل شديد از طرف آنها مي شود .فرد بالغ ممكن است در اثر پيشامد مرگ پدر يا مادر احساس تقصير كند و خود را عامل اين واقعه بداند در اين صورت دچار اضطراب شديد مي شود و براي تنبيه خود از مصاحبت با ديگران خودداري مي كند و دائماً غمگين است. در موارد خاص بچه ممكن است نقش پدر يا مادري را كه از دست داده است به عهده گيرد و هدف او را دنبال كند، در اينگونه موارد بچه ها با مشكلات خاصي روبه رو مي شوند .گاهي از دست رفتن پدر سبب علاقه شديد مادر به فرزند خود مي شود و مي خواهد بيشتر وقت خود را با او بگذراند در اين صورت بچه نمي تواند به طور عادي با افراد همسن خود بسر برد و به بازي و تفريح مشغول گردد. گاهي از دست رفتن يكي از والدين كار ديگري را مشكل مي سازد مثلاً اگر پدر از بين برود مادر بايد با پيدا كردن شغلي زندگي خانواده را تأمين كند بنابر اين فرصت كافي براي رسيدگي به وضع بچه ها ندارد و نمي تواند مانند گذشته نسبت به آنها ابراز محبت نمايد و بچه از اين لحاظ ناراحت مي شود. (شريعتمداري، ۱۳۷۳)
گاهي پدر و مادر هر دو به دلايل مختلف در خانواده حضور ندارند و  سرپرستي فرزندان با پدر بزرگ، عمو، فرزند بزرگتر و يا اقوام ديگر است، چنين خانواده اي نسبت به ساختارهاي ديگر خانواده، مشكلات بيشتري براي فرزندان در بردارد به ويژه اگر تعداد آنان زياد باشد. نقش ها روشن و مشخص نيست، خواهر يا برادر بزرگتر، مادر بزرگ يا پدر بزرگ، جايگزين مادر و پدر مي شوند بي آنكه بتوانند به درستي نقش خود را اجراء كند سرپرستي اغلب با بي ثباتي همراه است. (قاسم زاده، فاطمه. ۱۳۸۰، ص ۲۴۲)
تحقيقات نشان مي دهد كه فقدان پدر بر روي شناخت جنسيت در پسران و در مورد دختر مادر رفتار اجتماعي شان تأثير منفي مي گذارد. (بيلر، ۱۹۷۴، شين، ۱۹۷۸)
لين (۱۹۷۵): با وجود اين، سن كودك، مدت غيبت پدر، علت عدم حضور او و نحوه انطباق خانواده با عدم حضور پدر، همه در اين امر نقش دارد، فقدان پدر، چگونگي حضور قبلي وي و كيفيت ازدواج نيز مربوط مي شود، حضور دو سرپرست در خانواده تنها زماني بهتر از يكي است كه ازدواج پدر و مادر و رابطه والدين و كودك و در حد معيارهاي معين باشد. (ويكس ريتا و همكاران)
تبعيض بين فرزندان
تبعيض ميان فرزندان براي آنها مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد. تبعيض در ابراز محبت و توجه به آنها، تبعيض بين فرزندان تني و ناتني در برخورداري از امكانات خانواده، تبعيض بين پسران و دختران و تبعيض در ميزان واگذاري كارهاي منزل، آنها را به كج رفتاري و ناسازگاري مي كشاند.
بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه تبعيض در خانواده و توجه بيشتر والدين به برخي از فرزندان و توجه كمتر نسبت به برخي ديگر سبب ايجاد عقده كمتري و احساس نفرت و بدبيني در كودك مي شود به قول ويتريج گروبرگ ولف، همچشمي و رقابت موجود در خانواده تأثير مخرب فراواني در روحيه كودكان به جاي مي گذارد و موجب مي شود كودكان خود را با برادران و خواهران ديگر مقايسه كرده و بر اثر محبت بيشتر والدين در حق آنها، احساس كمتري نمايد. (بيابانگرد، اسماعيل. ۱۳۷۷، ص ۱۷۸)
كثرت فرزندان
يكي از اشكال آسيب زاي خانواده، تعداد زياد فرزندان است كه معمولاً با فاصله هاي كم بين آنها از نظر سني همراه است. در خانواده پرجمعيت، فرصت و توانايي رسيدگي به فرزندان از نظر مالي، عاطفي و تربيتي وجود ندارد. پدر با وجود تلاش فراوان از عهده مخارج خانواده به درستي برنمي آيد و مادر نيز با آنكه پيوسته به كار مشغول است سامان دادن به كارهاي منزل برايش دشوار است، به ويژه اگر در بيرون از خانه هم به كار اشتغال داشته باشد و در نتيجه هر دو خسته و فرسوده از زندگي دشواري كه براي خود و فرزندانشان ساخته اند تحمل و شكيبايي لازم را در برابر خواسته هاي بجا و نابجاي آنان نشان نمي دهند. تنش، اضطراب و ناآرامي از ويژگي هاي چنين خانواده هايي است. فرزندان اين خانواده ها اغلب به علت خلأ عاطفي و نبود آرامش در كانون خانواده، به محيط بيرون از آن و افراد ديگر گرايش مي يابند و با توجه به آسيب زايي جامعه و آسيب پذيري خود به مشكلات عاطفي- رواني- اجتماعي گوناگون دچار مي شوند. مشكلاتي مانند افت درسي، پرخاشگري، نافرماني، ناسازگاري در خانه و مدرسه، ترك تحصيل، گاه اعتياد و بزهكاري.
آسيب زايي خانواده هاي پرجمعيت بيشتر به اين علت است كه معمولاً بين فقر و رشد جمعيت ارتباط مستقيم وجود دارد و چرخه فقر، رشد جمعيت از عوامل بازدارنده توسعه و پيشرفت است .(قاسم زاده، فاطمه ۱۳۸۰ ص ۲۳۹)
منابع و مآخذ:
۱- احدي حسن، محسن نيكچهر- روانشناسي رشد- چاپ و نشر بنياد ۱۳۷۷
۲- بوشارلاژاك، كودكان دژمنش- ترجمه محمدرضا شجاع- انتشارات آستان قدس رضوي- چاپ چهارم ۱۳۶۸
۳- بيابانگرد- اسماعيل، روانشناسي نوجوانان. دفتر نشر فرهنگ اسلامي- چاپ دوم- ۱۳۷۷
۴- پارسا محمد، روانشناسي رشد، انتشارات بعثت ۱۳۷۵
۵- شامبياتي هوشنگ- بزهكاري اطفال و نوجوانان- چاپ ششم انتشارات و يستار ۱۳۷۵
۶- ويكس ريتا نلسون الن سي ليز رأس، اختلال هاي رفتاري كودكان- ترجمه محمد تقي طوسي- انتشارات آستان قدس رضوي ۱۳۷۵
۷- گيدنز آنتوني- جامعه شناسي- ترجمه منوچهر محسني ۱۳۷۵
۸- قاسم زاده فاطمه، آري گفتن به نيازهاي كودكان، ناشر دنياي مادر- چاپ دوم ۱۳۸۰
۹- قائمي علي، كودك و خانواده نابسامان، انتشارات سازمان اولياء و مربيان ۱۳۷۱


اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |